H. K. H. de Gravin van Vlaanderen, Zondag 1 December 1912. v 5 centiemen het nummer 66ste Jaar 4546. Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM, van de Stad en 't Arrondissement van Aalst. VADERLAND, TAAL, VltlJIIEID. Han de lezers van slecnte dag- en weekbladen. GELOOF EN LIEFDE Uil mijn Congoleesch dagboek Land- en Tuinbouw. DE DENDERBODE Dil blad verschijnt don Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagLcekening van den volgendon dag. I)e prijs ervan is tweemaal Ier week voor de Stad 5 fraDk mol den Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3,25 voor zes maanden fr. 1,75 voor dry maanden, voorop te betalen De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwit - tantiën door de Post ontvangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij G. VAN DE PUTTE-GOOSSENS Korte Zoutstraat, nr 31, en in alle Postkantoren des Lands. CÉIQL'f SUlim. Per drukregel Gewone 15 centiemen Keklainen fr. 1,00 Vonnissen op 3de bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekondmakingon bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Hoeren Notarissen moeten hunne inzendingen doon, uiterlijk tegen den Dijnsdag en Vrijdag in don voormiddag. Voor de advertentièn uil vreemde landen zich te wenden ten bureele van dit blad. Aalst den 30 November 1912. Nu heden dal de vernieuwing der abon nementen aan de dag- en weekbladen zal gaan gebeuren, roepen wij de aandacht onzer katholieke partijgenooten in op de volgende bemerkingen Slecht zijn dagbladen,waarin de katho lieke Godsdienst wordt aangevallen,hetzij in zijne geloofspunten, hetzij in zijne bewijsmiddelen, hetzij in zijn gezag of be stuur, hetzij in zijn Opperhoofd of onder geschikte bedienaars, hetzij in zijne zede- leer, heizij in zijne kerktucht of zijne kerkgebruiken. De kerkelijke Overheid heeft het recht en don plicht ons de lezing van dergelijke gazelten to verbieden, evenals het staats bestuur het recht en den plicht hoeft het aankoopenen verkoopen te verbieden van eetwaren, die schadelijk zijn voor de ge zondheid. De Kerk is gelast met het opleiden der zielen naar hun eeuwige zaligheid zij moet de geloovigen voorlichten zij moet ze tegen de gevaren beveiligen. Eene moeder ziet haar kindeenen be ker vergift aan zijne lippen brengen heeft die moeder het recht en den pi.icht niet dien beker uit de handen van haar kind te rukken Het verbod van de H. Kerk beperkt onze vrijheid. Natuurlijk Maar is onze vrijheid onbeperkt Mogen wij vrank en vrij moorden, stelen, lasteren Mogen wij ous leven vrijwillig in gevaar stellen, zonder de minste reden Mot veel minder reden het leven onzer zielMogen wij naar goesting gehoorzamen en onge hoorzaam zijn aan onze ouders, als zij ons iets gebieden in het bereik hunner macht Goede katholieken staan volgaarne de vrijheid af uit vergiftigde bronnen en drinken en gehoorzamen gaarne aan de Kerk die hen op het gevaar opmerkzaam maakt, Er zijn menschen die denken dat een slechte gazet op hen goenen indruk maakt. Zij zijn geleerd genoeg, meenon zij,. 0111 de dwalingen de valschheid van de waar heid te onderscheiden Die menschen bedriegen zich. Hoeveel zijn er buiten do Priesters,die den Katho lieken Godsdienst ietwat grondig hebben bestudeerd Hoeveel zijn er die de kerk geschiedenis hebben doorworsteld Als men buiten zijn vak is, laat men zich zoo gemakkelijk door den schijn misleiden. Welke oningewijde kan 011- eöhte edelsteenen van echte onderschei den valsche banknoten van goede Voegt daarbij dat men niel alleen in wetenschappelijk, maar ook in zedelijk Geschiedkundige ridderroman uit den eersten kruistocht door Petrus Van Nuflel. 20e Vervolg Door oene bovennatuurlijke kracht aan getrokken, naderde hij meer oin meer hot verblijf zyner bruid en peinsde Bij haar onder haren liefdevollen blik wensch ik te sterven, baar mijne wonden toonen, beko men ter eere van het H. Graf, om haren 't wille haar bezweren, dat gcene de minste vlek mijn blazoen bezoedelt en ik haar trouw en waardig bleef zelfs lol in den dood. Zoo zal het afsterven, het reuwig vaarwel, ons min pynlyk vallen, dan zal de hoop op eene altijddurende verbintenis in het Hemelsche Ryk ons blijder tegen lachen.... Daar naderde hem een Turk, gezeten op een steigerend paard het strydro-», door spoor en lans deerlijk gekwetst, verhief zich hinnikend op de achterpoorten en slin gerde den krijger in den zadel heen en weer deze hief vóór Wilfried zijn zwaard tot een ontzettenden slag op en hieuw... Schiolijk blikkert het zilveren schild van een tweeden rijder, met glinsterende» stormhoed en gesloten vizier, gulden pant ser en bleekblauwen wapenrek de slag der Saraccens splitst liet schild in tweeën door en alreeds is liy weder bereid den cbristeno met een nieuwen hak het hoofd te klieven, wanneer deze zich op zijn rcus- achtigen draver, in zijne verhevene ge- opzichlvast in zijne schoenen moet staan om de verleidende schijnwaarheid niet te slikken, vooral als zij onze lage neigingen streelt. Alwie pek behandeld, besmeurt zich. In een bedorven dampkring wordt het sterkste gestel ontzenuwd. Alle dagen een wassem en, na korten lijd, is de glans van al wat u heilig was, verdwenen. Uw eerbied voor het Geloof begint te falen. Hoe rukt men oenen nagel uit 'nen muur Door herhaald kloppen, nu eehs rechts dan weer links Nieuwstijdingen, handelsinlichtingen vindt men in onze katholieke gazelten zoowel als in slechte. Er bestaat dus geen enkele reden om gevaarlijke dagbladen te lezen wel inte gendeel, er bestaat een groole reden die de H. Kerk verplicht er de lezing van te verbieden. Echte katholieken koopen dus geen slechte gazetten zij steunen geen bladen die dienen om godsdienst en zeden le ver guizen. Voorzichtige ouders steken in de sloof al de verdachte druksels die in huis kun nen sluipen. Zij weren ze als vergift.'t Is hun plicht. De vier plichten van een echten katho liek ten opzichte der groede drukpers zijn: Zich abonneeren Ze verspreiden Ze ondersteunen Er aan meêwerken dook PETRUS COSYN. Landbouw te Kitungulu. XXXV. 1 Maart Nog altijd voortwerken aan hel uitroeien van hoornen en struiken. Goddank dat het haast gedaan is, want er wacht nog veel ander werk en nog een goede maand en '1 regenseizoen isi.og eens geëindigd on dan is 't gedaan met planten en zaaien Ik zal zoo alles in hel geheel rond de 10 hectaren bosch uitge roeid hebben, zonder de 5 a 0 hek-la ren le rekenen die ik uitgeroeid heb om te dienen als weiden, gedurende het regen seizoen.Immers al mijne weiden bevinden zich in de dalen en gedurende het regen jaargetijde is het daar te nat om de dieren te laten weiden. Daarom heb ik op de hoogte? 5a 6 heklaren hoornen en strui ken geveld en daar graast nu liet vee. Hel vee zou wel grazen en zijn voedsel vinden in hot bosch zonder het uit te roeien, doch gedurende den regentijd zou het daar blootgesteld zijn aan de steken der tsé-tsévlieg, die hier wel is waar niet overvloedig zijn,doch 't kan nooit kwaad voorzorgen le nemen. Later eens al het land bouw werk gedaan enden post gansch in orde, reken ik nog zoo 10 a 15 hekta- slalte opricht, zijnen degen zwaait en den tegenstrever doodt... De christene schuift thans do helmklep open on vertoont een beeldschoon gel iatzegepralend lacht hy 011 overziet het oorlogsveld God wil het G.id wil het dondert zijn i mach tige stem ontelbare aanrukkende geloo vigen tegen de krijgstrompetten schallen, de hoorns blazen, do grond davert onder d° hoefslagen der paarden,de stofwolken vlie gen dwarrelend in de lucht en verbergen een gedeeltp des legers... Wilfried springt op, opent de oogen en den arm uitstrek kende, slaakt hij een akeligcn huil - God wil liet Reutelend valt hy tusschen vriend en vijand neer. Godfried van Bouil lon had hem gered Daar lag nu ridder Theobald's koene pelgrimsschaar vernietigd, verslagen, ge heel uitgeroeid. Dank de komst van God fried van Bouillon, die herwaarts met zijn machtig leger voorbytoog, ongelukkiglijk een weinig te laat om hunr.o goloofsgenoo- ten bij to springen, maar nog bijtijds om er de Turken tot den laatste» man te verdel gt n, was Wilfried dezen liet léven ver schuldigd Hunne woede was zoo groot, dat zy de vluchtelingen ongenadig achter volgden. Dit was het einde van Theobald's en Hoël's keurbenden. Do eerste verwierven de martelaarskroon op het veld van eer ea roem de nagedachtenis der anderen zal gedoemd blijven tot in liet verste nage slacht. X. Alvorens voor goed der lielden van ons verhaal afscheid te nemen, zullen eenigc woorden geschiedenis niet overbodig wezen.' ren lot weiden in te richten. Eens bet struikhout en alles wal de zon belet Lol den grond door te dringen verwijderd# verdwijnen de tsé-tsés, en kan men zon der gevaar er liet vee laten loopen. 2 Maart Niets meldenswaardig dezer»? voormiddag, doch in den namiddag brengt men hier eene belangrijke en on-; aangename tijding voor... Jamolowaj een mijner werklieden, deze wiens bug vroeger afbrandde. '1 Lot zegt men valf altijd op Jonas en nu nog eens. Twéé kerels van Mnkenda, het dorp vanwaar Jamotowa afkomstig is, hebben dezes vrouw zoo onhermhart ig afgeranseld dat men ze voor dood heeft opgeraapt en in hare hul gedragen. Met tranen in da oogen komt de man mij vragen om naar zijne vrouw te mogen gaan zien wal ilf hem geivedehjk toesta. Twee uren naï dien is hij lenig en zegt mij dat zijlij vrouw nog niet dood is doch 111 zeer giw vaarlijken loes'and verkeert. De oorzaali van dit gevecht is mij onbekend, doch iIn geef Jamotowa een briefje om naar Lui konzolwa te dragen hij M. Godin, die zat de zaak wel in 't klare trekken.Daarmee is de man wal getroost. Bantus mobagft kwenda na juge, j^gt hij en vertrekt. 3 Maart Weeral Zondag zeg. ik bij hef ontwaken. De Zondag is steeds een dag van feest voor 'Chart én vandaag schijnt' de zon ook te willen meefeesten. Naar kristenmenschen-gewoonte begin ik deè dag met een goed gebed lot den Opper heer, in wiens handen onze lotsbestem ming zich bevindt, en tot den II. Josep! Jesus Voedstervader aan Wicn de maand Maart is1 toegewijd, 'k -Voel mij zoo op geruimd en blij dat ik hij 't. aankleoden begin te zingen 't Is van don Gentschen Sis Al met zijn schavelingen, Die hier den oproer is De perse.zal hem dwingen. Hoe mij dit nu in 't gedacht is gescholen weet ik niet. 't Is een oud spotlied van over 40 jaar tijdens de gemeen te kiezhigen te Burst gezongen en dat ik van de ouder lingen heb afgeluisterd, 't Is wol dat de «Gentschen Sis* sinds lang goed en wel, onder de groene graszode van het kerk hof ligt want hij zou 't mij niet vergeven dat ik de oude koeien uit den gracht haal. Op don middag komt Jamotowa torug van Lukonzolwa, de man heeft er spoed hij gezet. De loestand zijner vrouw zegt hij is nog altijd dezelfde en hij geeft mij een brief van M. Godin. Deze laat mij weten dat de zaak Jamotowa bodenkelijk erg is, dat hij zich juist naar Ivassongo- Mwana moet begeven hij den juge voor in eene zaak te getuigen, dat hij de twee plichligen heeft doen opleiden naar Lu konzolwa en ze morgen zal medenemen om ze voor den juge te brengen en Ja motowa terug te sturen om insgelijks mede te gaan naar Kassongo-Mwana, ten einde zijn getuigenis af te loggen. Ge ziet dat is spoedig recht (Wordt voortgezet.) Terwyl de Arabiérs over Palestina heerschtcn. genoten de bezoekers van het Graf onzes Hoeren, saamgestroomd uit liet Westelijk gedeelte van Europa, eene vol ledige vrijheid, een onafgebroken tijdstip van zooten vrede. De hongerigevi werden gespijsd, de naakton gekl -ed, «Ie vreemde lingen geherbergd. Aldra bouwden de Christenen, te Jeruzalem verblijvende, bid plaatsen, kloosters en bijzondere huizen,tot verpleging voorbestemd, zonder dat hun ooit eenig verzet dwarsboomde. Bezijden do wegen, die naar do plaats der bedevaart leidden, verrezen "woningen, waarin de pelgrims van vermoeienissen der lange reis konden uitrusten en versche krachten put ten tot het voltrekken vat) den ondernomen boottocht Duizenden en duizenden geloo vigen zakten ieder jur op de H. Stad af. Eene nieuwe bron van handel, welvaart en bloei had zich voor het land geopend de voortbrengsels van In t Oosten worden or met die van het Westen geruild en do han del b; eidde zich op verbazende wijze meer om meer uit. Dan, de kaart keerde. De Turken, die reeds Klein-Azië aan hunne macht hadden onderworpen, hielden het ook op hot wol- varend Palestina gemunt, en aangevoerd door Malek-Schah. veroverden zij het land .en zetten zij er zich als heer en regeerder neer. Tot hun eigen nadeel begonnen >y een tijdstip van dwinglandij en barbaarse»- beid. Dit ruw en woest volk. afkomstig van den Oosterlyken oever der Kaspische Zee, inoc-st kwellen om to kwellen, dooden om te doodon. Welhaast schuwden de vreem delingen dien grond'eons zoo vruchtbaar en gelukkig, en de handel ging lieel en gansch te niet, het spook der ellendo dreigde overleden te Brussel, den 26 .November 1912. Het leven der Gravin. Eenvoudiger, huiselijker en meer van pracht 011 Maan. kan 111011 zich lief léven dal. de Gravin to Brussel leidde, niet voorstellen Gewoonlijk slond dc Gravin oin 7 ure op. 's Zondags woonde zij de II. Mis bij in tie kerk van Sl-Jaak-op-Coudenbei'g. Alle Dins- en Vrijdagen werd in bare tegenwoordigheid in do kamer waar prins Boudewijn stierf, welke in rouw kapel is veranderd, eene zielmis gecele breerd. Een bijzondere postbode bracht eiken morgcinl een lijvig pak brieven en dag bladen haar eerste ontbijt werd rond 8 1/2 ure opgediend en duurde nooit- lan ger dan een k waart uut'S. Na hare brieven gelezen en tie bijzon derste dagbladen doorloopen M hebben, reed de Gravin nu l oene eeredame per koels uil en bezocht in de slad bare bij zonderste leverancier*. Als ongunstig weder de wandeling onmogelijk miek, hield tie Gravin zich met schilderen en muziek onledig. Om 12 1/2 ure word het groot onlbijl opgediend, dit duurde nooit lang, want gansch die vroegere welvaart en weelde te vernietigen. Dc bedevaarders hadden de ongehoordste knevelarijen te verduren zij werden bespot en scliimpachtig nagebootst in hunne aanroeping van liet Kruis, limine godsdienstige oefeningen werden gestoord, de geestelijken gokwollen en vervolgd en de kroon, op hunne tirannij geplaatst, was voorzeker het. eiselien vaneen zwaar tolgeld aan eiken vreemdeling, -lie Jeruzalem Wou binnentreden. De pelgrims, gemeenlijk van krachten uitgeput,en onderwege doorTurk- scho bandieten van hunne laatste reispen ningen beroofd, moesten zich dus tevreden houden met de tinnen en koepels van Jeruzalem van verre te aanschouwen en daarna, met eene twyfclach'ige hoop van nog ooit, den geboortegrond te zullon we derzien, den terugtocht aanvangen. Hoe pijnlijk zulks die van godsdienstmin bla kende boetdoene-s moesl vallen, lim-ft geen betoog. De loodzware dwingelandij der Turken ging eindelijk zoo vor, d it do Grieksche keizer van Constantinopel bij paus Gregorius VII om hulp smeekt en hem bad een einde te doen stellen aan do gruwelen van den vreemden over lieer scher. De weeklachten, liet hulpgesmock der geloovigen, zoo zeer in hunne heiligste be langen gekrenkt, vonden weerklank tot bij hunne stamgenuoten. Gansch Westelijk Europa ontstak in verbolgenheid, begeerde niets beters dan de onteering van het H. Graf te wreken. Ongeregelde troepen van Italianen en Duitschers, later Vlamingen en Engel schen trokken in vurige begeestering naar Jeruzalem op. Edoch, zonder genoeg zame voorzorg, zonder voldoende voorbe- oiD 1 uur verliet de Gravin de tafel en dan was het uur der gehooren. Hare Koninklijke Hoogheid ontving zoo gul hartig hare bezoekers dat de bedeesten zich ongedwongen gevoelde. Daarna reed de Gravin torug mei eene eeredame op wandeling iol rond 4 ure. wanneer de thee opgediend werd. Dikwijls werden deze wandelingen gedaan in poney-chaise en meestal naar Ten- Katnerenboscli. Om 7 ure 's avonds werd het diner op gediend gewoonlijk zaten eene eero- dame,oeii eereridder aan tafel uitgenomen wanneer een barer kinderen of kleinkin deren op bezoek waren. Sedert de dood van haren gemaal ging de Gravin zelden of nooit naar den schouwburg, zij bracht den avond door mei zelf muziek te maken of een of an dere meester der viool of piano le aan- liooren. Eens 11 ure was alles stil in het paleis der Regencieslraal. De liefdadigheid der Gravin. Hieronder geven wij de lijst van en kele der liefdadige werken ondersteund door do Gravin reiding, zonder dit taai veduld, voor der gelijke reizen gevergd, weinig of niet met den weg bekend, dwaalden zij van de rech te baan af en zwierven doelloos in onbe kende streken rond. Vroeger stonden de wegen afgebaand met kruisen, er door eene godvruchtige band geplaatst, maar ook deze volstrekt onmisbare richtingstee- kens waren gevallen onder de byl des overmoedigen barbaars. Honderden by honderden pelgrims bezweken onder de vermoeienissen, ontkwamen van gebrek gaosche karavanen werden gedood door eigenaars, wien zy, door den hongersnood gedreven, poogden te beitelen. Het getal, dat in de diepste ellende Constantinopel be reiken kon, was uiterst klein en dan nog moesten zy aldaar eene bittore begooche ling onderstaan. Zo gingen hunnen nood klagen bij den keizer en baden hem om be scherming en onderstand. Maar Alexis, die van het Westen een duchtig, wel ingericht leger ve-wachtende was, verschoot niet weinig van zulke deerlijke gehavende ben de voor hem te zien verschenen zonder talmen trachtte hij zich zoo gauw mogelijk van de lastige bozoekeis te ontdoen en stuurde allen langs Azië naar den huise- lijken haard weer. Daarenboven woog op de bedevaarders oene zware beschuldiging, dewelke in de oogen van den keizer geene genade vindon kon. In hunne onwetenheid en overdreven iever achtten zij het niet alleen noodig de Turken te gaan bevech ten, ook de Joden aanzagen zij voor vijan den, vermits, zoo redeneerden zij, dezen Jezus-Christus gekruisigd hadden met blinde drift doodon zij, in de Rijnstreek, duizenden weerlooze Joden en slechtten hunne woningen.Betreurenswaardige voor- De werkbeurs voor vrouwen liet werk van den arbeid do maatschappij der Belgische Aquafortisten het werk «Ier bescherming der Duitsche vrouwen het verbond der christene vrouwen de wedstrijd voor de roinigh-id en huiselijke orde der stad Brussel; het toevluchtsoord der H. Magdalena hel werk der Dameu van barmhartigheid het werk van Sint- Franciscus-Xaverius; het werk'der Arme Kerken het werk van den Catechismus;, heiwerk der Soep van den Haechtschen- sleenweg en van Jaaksparochie het werk der Dienaressen van den H. Jozef talrijke conferenciën van St-Vincentius de Paula, enz. enz., want vele. andere goede werken ons onbekend vonden bij de doorluchtige overledene bescherming en inildadige ondersteuning. De begrafenis heeft heden Zaterdag plaatsgehad De lijkwagen waarmede liel stoffelijk overschot der Gravin naar hare laatste rustplaats is gevoerd is den eigendom der Koninklijke Familie en is de eerste maal gebruikt geworden voor de lijk plechtigheden van koningin Maria- Hendrika. De wagen werd door zes paarden ge trokken door voetknechten met dc hand geleid. POTASCH. In - De Boer het orgaan van den Belgischen Boerenbond van Leuven, vindt men een zeer belangrijk artikel over de potascli en over zijn belang in de plantenvoeding. Wij achten bet daarom nuttig voor onze lezers, landbouwers, er de grond gedachten van samen te vallen. Voor eerst stelt de schrijver vast dat naast stikstof en fosfoorzuur, do planten ook potasch verlangen, ontbreekt die slechts gedeeltelijk, de opbrengst lijdt er door. Én nochtans koopen de landbouwers in den handel meer stikstof en fosfoorhou- dende meststoffen dan polaschzouten. Hebben dc landbouwgewassen rni/? b-'hoefto aan potasch ofwel in de- bouw grond nr redelijk van voorzien De eersin dier vragen beantwoordt do schrijver door de volgende ontledingen aan ie halen Per 100 kgr. stikst. fosf. potasch Roode klaver 0,55 0,14 0,44 Gras 0,56 0.16 0,46 (knollen 0,44 0,14 0,57 A'" Unn, 0,19 0,16 0,43 (loof i„..k«,i (wortels 0,18 0,06 0,41 VooderhMl >|<H)f 0/32 0'm 0\,5 Tarwe (strooi 2,11 0,80 0,50 0,48 0.26 0,90 Deze cijfers zijn sprekend en toonen dat voor een Hinken beetenoogst wel 300 kgr. potasch vereischt wordt voor aar- I vallen, die den kruistochten erg nadeel be rokkenden Men ziet het, Wilfried's karavaan was alleen niet als slachtoffer der gevaarlyke onderneming gevallen. Het heldhaftig optreden van Godfried van Bouillon bracht de eerste geregelde kruisvaart tot stand. De afwezigheid der vorsten van eersten rang word ruim ver goed door het optreden van prinsen van tweede gehalte. Eustachius en Boudewijn sprongen hunnen broeder, Godfried, edel moedig ter zyde Tancredo, hun neef, Robrecht, graaf van Vlaanderen. Hugo van Vermandois en meer anderen, die de kern van den edelstand uitmieken, sloegen zich bij hen aan. Het leger werd verdeeld in afdeelingen en onder het bestuur van eenon bevelhebber geplaatst. Derwyze handelde men wys en voorzichtig en was men beter bestand tegen honger en gebrek. Elke bende koos een verschilligen weg de eenen vertrekken te lande anderen te schoep. Constantinopel was aangewezen als vereenigingspunt. Daar vergaderd, rekende men hen 600,000 man sterk De gevechten, in Klein-Azië en Syrië geleverd, kostten duizenden menschenle- vens eene besmettelyke ziekte, te Antio- chië uitgebroken, maaide alleen vijftig duizend pelgrims weg. Onnoodig hier byna te zeggen, dat Wilfried, na volkomen herstelling en zijne krachten herwonnen te hebben, zich bij de de christene legerschaar had begeven, en, kost wat kost, naar Jeruzalem wilde. (Wordt voortgezet.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1912 | | pagina 1