Zondag 8 December 1912.
5 centiemen het nummer
66ste Jaar 4548.
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan
GODSDIENST, HUISGEZIN EIGENDOM,
van de Stad en 't Arrondissement van Aalst.
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
Aan alle maatschappijen,
kringen en bonden
GELOOF EN LIEFDE
IS HET WA Alt?
KUNST.
Klit mijn Congoleesch
dagboek
Dus niel alleen in België
DE DENDERBODE
Dit blad verschijnt don Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagteekening van
den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank met
den Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3,25 voor zes maanden fr. 1,75 voor drij maanden,
voorop te betalen De inseliryying eindigt met 31 December. De onkosten der kwit-
lantiën door de Post ontvangen zijn ten laste van den schuldenaar.
Men schrijft in bij G. VAN DE PUTTE-GOOSSENS Korte Zoutstraat, nr 31, en in alle
Postkantoren des Lands.
Per drukregel Gewone 15 centiemen Reklaraen fr. 1,00 Vonnissen op 3de bladzijde
50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen
handschriften wordenniet teruggestuurd. Heeren Notarissen moeten hunne inzendingen-
doen, uiterlijk tegen den Dijnsdag en Vrijdag in den voormiddag.
Voor de advorleuliën uit vreemde landen zich tewenden ten bureele van dit blad.
Aalst, den 7 December 1912.
van het Viaamsche Volk.
Hooggeachte Broeders,
Een gewichtig wetsvoorstel, dat ons
als burgers nieuwe lasten wil opleggen,
zal weldra voor de Kamer komen de
Koning en zij e Ministers willen dat
ieder man het Vaderland diene.' De per
soonlijke algemeene dienstplicht gaat
gestepid worden.
Om deze hervorming in te voeren die
op 100 soldaten 57 Vlamingen oproept
légen 43 Walen en dus vooral op het
Vlaamsch land zal wegen, heeft de regee
ring de steun van alle Volksvertegen
woordigers noodig.
Welnu te dezer gelegenheid berinneren
wij ons den onmogelijke toosland waarin
'onze jongens in de kazerne leven. Hunne
oversten kennen voor hel grootste ge
deelte onze taal niet mededeelingen,
bevelen zijn fransch de oversten straffen
en onze jongens kunnen zich niet verde
digen omdat de officieren hunne taal niet
kennen. De krijgsgénocshecren kunnen
onze jongens mismeesleren omdat zij
hunne zieken niet begrijpen De Vlaming
vjcil zich in liet leger niet Ie huis omdat
oversten die hunne ondergeschikten niet
begrijpen, met bui niet modevoelen
kunnen.
Veracht door olfici reu die 1 taaltje
spreken, gedwongen algauw wat fransch
op le rapen om de onwetendheid zijner
oversten te ve> goeden, haat de Vlaming
liet logeren voelt bij zich daar nog meer
dab elders een verdrukte.
Die toestand moot ophouden
De nieuwe wel magniel gestemd wor
den zonder dat oene bepaling de eerbied
waardige rechten der Vlamingen beves
tigt.
Eene machtige volksbeweging alleen
kan dit bewerken en daarom richt liet
Nationaal Vlaamsch Verbond op
Zondag i5 December
te 10 uur 's morgens een Provinciaal
Kongres voor de beide Vlaanderen in, in
de bovenzaal van liet-VHAMSCH 111 IS-
Sl-Baafsplein, Gent, waar twee afge
vaardigden van iedere Viaamsche maat
schappij, daartoe door TJ per brief afge
vaardigd, zitting zullen bobben.
DAGORDE VAN HET KONGRES
1. Is de toestand van den Vlaamscheu
soldaat bij het leger bet Vlaamsch Volk
waardig
2. Welke middelen moeten aangewend
worden om den Vlaming lot gelijke van
den Waal bij het leger le maken
Geschiedkundige ridderroman uit den
eersten kruistocht
door Petrus Van Nutte!
21e Vervolg
Maria hal zich bij de andere edelvrouw en
geschaard, die hel leger, evenals zoovele
Zusters van Liefde, overal volgden en op
bet slagveld de gek wetsten, gelijk moeders
hunne kinderen, teerhartig bijstonden.
Na eene reeks van bloedige oorlogen en
onbeschrijfelijk lijden kwam eindelijk de
polgrimschaar op den top van een lioogen
heuvel en de heilige Stad het doelwit van
hun leven, rees voor hunne oogen op, het
heerlijkste panorama, welk ooiteen dichter
droomen of bezingen kon, ontvouwde zich
in de vlakte. Eene heilige ontroering greep
elke» n aan van aandoening weenemle,
vielen zij op de kr.ieën, kusten en besproei
den zij den duurbaren grond met lieete
tranen de armen opgeheven, riepen zij
Jeruzalem Jeruzalem Godfried
plantte up den berg van Calvarië den wui-
venden standaard der kruisvaart en kreet
zyne soldaten toe Legt uwe schoeisels
af, want de plaats waar gij staat is heilig
Nog slechts vijftig duizend krijgslieden
was de christene keurbende steik en de
stad (omringd door eenen muur zóó dik,
dat men er gemakkelijk met eenen wagen,
met vier paarden hespannen, kon oprijden)
beschikte over een veertig duizend gewa
pende Turken. Vijf volle dagen wachtte
men zonder iets aan te durven. By het
morgenkrieken van den zesden waagden zij
een stormloopen, dat evenwel mislukte.
Zulks ontmoedigde hun echter niet, maar
zy besloten geduldig te wachten en den
ledigen tyd tot het vervaardigen van aller-
3. Is het noodzakelijk de geilede
inrichting van liet leger tweetalig le
maken
-1. Moeien alle officieren, van welken
graad ook, gedwongen worden Vlaaamscli
te leeren of moot do gewestelijke indee
ling geëischt worden
5. Welke middelen dienen aangewend
om door de k rij gsgen ees beo ren de ge
zondheid en hel leven van den Vlaam-
schen soldaat op geruststellende wijze le
zien verzekeren
0. Moeten de mededcelingcn aan de
yiaamsehe soldaten, Vlaamsch zijn
7. Welke wijzingen moeten aan de
examens der Krijgsschool, der kadelten
on andere scholen gebracht worden om
tot eene dergelijke herinrichting van ons
leger op taalgebied te komen
Wij hopen dat iedere Viaamsche Maat
schappij, van welke richting ook op alle
ander gebied, zal bijspringen om dit
menschenrecht voor den Vlaming te ver
overen.
Hebt medelijden met onze ongelukkige
Viaamsche brooders die veracht, bespot
en verdrukt in het leger door taalaristo
krateri, le zwak zijn om huil recht zelf te
eischen.
Gij, Vlamingen, die besef hebt van
recht en een hart hebt voor eigen taal
genoot,springt bij, roept uwe leden bijeen.
Laat U vertegenwoordigen op het Kon
gres. Stuurt ons onmiddelijk gezonden
kaart ingevuld terug. Laat ons weten of
een uwer leden oen der punten van boven
staande dagorde wil inleiden en zorg! dat
bij ons oen schriftelijk verslag daarover
zoo vlug mogelijk althans voor 8e Decem
ber sture. Zorgt dat uwe afgevaardigden
door bun optreden en hunne stemming
eerbied afdwingen voor den grooten
eisch van liet Viaamsche Volk geüjh-
heid in het leger voor Waai en Vla
ming.
NAMENS HET BESTUUR
Dc Schrijver, De Ondervoorzitter De Voorzitter,
M. MORNS, Dr.Ev. STOKKE. Ad.L. WILLEMS.
MEDEDEELINGEN.
Alle maatschappijen worden verzocht
ons de namen en adressen van andere
maatschappijen, die onze rechtvaardige
zaak genegen zijn te willen opgeven.
Een democratisch eetmaal zal, indien
liet getal toetreders voldoende is, plaats
hebben Prijs 1.50 fr. gelieft ons te be
richten of uwe afgevaardigden toetreden.
Is liet waar dat in veel salons de muren
behangen worden met spiegels, schilde
rijen, tapijten in zulk overvloedig getal
dat er geen plaatsje overschiet om er
een klein, heel klein kruisje te hangen
De schoorstcencn proppen op van aller
lei krijgsgotuig te benuttigen Een geluk
kige gedachte deed hen liet plan opvatten
van twee sterke, rollende torons in hout
op te bouwen. Gewis, hadden deze voor
werpen by de eerste bespringing in hunne
macht geweest de stad behoorde hun
alreeds toe. Na vijf maanden wachtens
besloot men tot een geduchten aanval. Het
leger ging, processiogewys, driema.il,
onder hot zingen van psalmen en gebeden,
rondom de stad. Op den Olijfberg, daar
van waar de Goddelijke Zaligmaker t-n
hemel opklom, bleef de indrukwekkende
stoet stil om er de predikatiën en de laatste
opwekkingen te aanh'oorcn en den zegen
der geestelijke overheden te ontvangen.
Geheel den dag bestormde men met
onovertroffen hardnekkigheid en wijs be
leid do reuzenmuren der s'ad Cliristi. De
nacht bracht een weinig tusschenpoos
's Anderendaags herbegon van weder zijden
liet geveeld. Eindelijk geraakt.' <-en der
rollende torens dicht genoeg bij den muur
om eene valbrug neder te laton. Lotliald
en Engel bert van Doornyk, twee gebroe
ders, Godfried en Robrecht van Vlaanderen
sprongen de eersten op den muur en baan
den zich. gedurig huilende God wil liet!
God wil liet - eenen weg tot in do stad.
Lijk een bieënzwerm volgden de kruis
vaarders hunne oversten door de geopende
bres.
Zulks viel voor op eenen Vrijdag, (15
Juli 1099), om drie uren van den namiddag,
zijnde juist het oogenblik dat de Heiland,
op Golgotha, de ziel aan z'ynen Hemelsc.be
Vader wedergaf.
Die dag was een dag van gruwel, van
ach 011 van wee Duizenden Oosterlingen
werden gedood, maagden en knapen ver
brand, vrouwen versmacht in het bloed
hunner mans. De wraak gekoeld, de slach
ting geëindigd, begon de boete. Verslon-
lei potten en porcelein van Delft of ander,
van Chineesehe postuurtjes, schelpdoosjes
en ik weet niet van nog wat, doch een
O. L Vrouwbeeld, hoe klein ook, dal
vindt men er niel.
Ten tijde van grootmoeder zaliger dan
ging men mot. heele kruiken water halen
met Pasclien en met Sinxen, groote vaten
stonden aan de kerkdeur, en wie onder
weg wat aan het praten was gevallen,
liep groot geva-ir voor de uitdeeling van
het wijwater te laat te komen nu vrien
den, komt men met apothekersflcschjes,
en nog kan men zo gemakkelijk tellen,
veel grootor is het getal der huizen waar
geen wij waterpot meer te vinden is. Is
dit waar Ja, eilaas 't is al te waar.
In vroeger tijden ging men 's Zondags
naar de Hoogmis en zeer dikwijls in de
week naar de eerste Mis, nu in de week
kan men de menschen in de Mis gemak
kelijk op zijn vingers tellen, en des Zon
dags vergenoegt men zich met eene
kleine gelezen Mis wat zijn de tijden
veranderd,voor kerkelijke plichten heeft
inen geen tijd meer. Is dit niet waar
Laat ons algauw een plaatsje maken
voor een Lieve-Heeren Kruisbeeld in al
de kamers onzer woning, het boel»! van
Maria moot prijken op onze schouw, de
printen der Heilige Familie, der HH. Har
ten van Jesus en Maria moeten onze hui
zen versieren onze kinders, voor zich
te bed le leggen, moeien met moeder het
rozenhoedje bidden, opdat onze zonen
zouden blijven of worden vrome ehris
tone strijders en onze dochters zouden
bewaard blijven van het rot dezer eeuw;
liet rot lier steden hetwelk bij velen
eilaas al tot in hel. merg der beenderen
gedrongen is.
Lieve moeders, mag ik u een raad ge
ven, houdt uwe dochters hij den kook
pot, leert ze een goede soep voorbereiden
en sluurt zo niet op stiel naar de s'ad
waar ze uit uw oog verwijderd, zoo dik
wijls de spotbal worden der zcdclooze
kwanten die aan alles meer gelijken, be
halve aan menschen.
Het kruisheeld in de hand,
Strijden wij voor God en Vaderland
Niets, dat verder van zijn doel is afge
weken, dat schandelijker wordt mis
bruikt dan de kunst. Zij moesl den inensch
eene bronno wezen van adel, rust en
blijdschap. Elke kunst, zegt Schiller,
is der vreugd gewijd, en er bestaat geen
edeler en geen ernstiger taak, dan de
menschen gelukkig te maken. De ware
kunst is alleen die, welke hoogst genot
verschaft -. In eenen brief van llaydn
lezen wij - Dikwijls fluisterde een ge-
den in het gebed, de armen op de borst,
bezochten de veroveraars liet Graf van
Christus en richtten zij eene d inkproeossie
tot andere heilige plaatsen in De geschied
schrijvers verhalen, dat een ridder het
waarachtig Kruis van den Zoon Gods. door
de Turken verstoken, «revonden had en
men het in triomf ronddroeg.
Acht dagen nadien had Jeruzalem nage
noeg zijn gewoon uitzicht hernomen Men
ging over tot het kiezen van eenen koning,
met genoog wdskracht b <gaafd om de
teugels van het geschokt en troebel be
wind te mennen, 's Volks keus viel op
Robrecht van Vlaanderen, dneli deze wei
gerde de waardigheid, vermits hij ver
langde met de zij non naar liet vaderland
weer te koeren. Alsdan riep men Godfried
van Bouillon tot koning van Jeruzalem uit.
Maar de heldhaftige christene verwierp
halsstarrig den titel van Koning en
veranderde hem in Verdediger van het
H. Graf -. Wanneer hem de koninklijke
eeretoelccns werden aangeboden, weigerde
hij nogmaals en sprak deze sclioone. on
sterfelijke woorden uit Het betaamt
niet, dat ik oene gouden kroon drage op de
plaat* waar mijn Zaligmaker eene kroon
van doornen droeg, n
XI.
Nooit had do zon vriendelijker Vlaan-
deren's bodem boschenen. Alles was er
met de ontluikende lentepracht getooid en
als herschapen 111 één uitgestrekten lust
hof. Aanlokkend lachte het schilderachtige
oord W..., van uit een molligen groenten-
tuil, den boelen omtrek toe. De spitse
naald, bekroond mot liet gulden haantje
van den ranken toron der nederige dorps
kerk. schoot statig in de lucht op en flik
kerde met helderen glans 111 de zonnestra
len.
hoim gevoel in mij Er zijn hier op
harde zoo weinig blijde en vergenoegde
menschen, overal vervolgt hen kommer
t'i( «org misschien wordt uw werk
somtijds eene bron, waarin de man onder
den lommer en arbeid gebukt, voor
pnkelc oogenblikken rusten uilspaiming
vindt. - Zulke gedachten strekken den
Ruusleijaar tot eer, liet volk lot welzijn
«n de kunst tot vooruitgang.
De kunst wordt niet meer beoefend
Oin den menseh edeler te doen denken.
Geld winnen is de giootstc vraag zij
werpt ons in eene rustelooze bedrijvig
heid, die eene nieuwe ziekte, eene moor
ion a res van eersten rang hoeft doen
inlslaan.de zenuwzwakte,die ganseli hel
geslacht, beinvloedl.
De Middelceuwsche Kunst was diep
gevoeld. voor elk vatbaar, zij maakte
Set mcnsclielijk hart warm van zalig
genoegen en bewondering, ze was rein.
Beschouwt de werken onzer hedendaag-
sche mèesters, waarvan velen pronken
met eene kunst die doet walgen, en,
ware liet mogelijk, de oogen zonden doen
braken.
Het tooneul, dat eene school van be
schaving en -verzedelijking zou moeten
zijn, is, bijzonder in de groote steden,
een brandpunt geworden van zedenbe
derf moordaanslag, overspel, verkrach
ting worden er jubelend voor het. vod
bent gebracht, in name van liet. réalisme.
Dg. letlerkmide- is al niet veel heler.
Vele schrijvers bijzonderlijk de Fransehe,
inden er waar genoegen in met voor-
ie grijpen in iie zedeloosheid en
met een oprecht kunstmatig geoefend
reukorgaan rond te snuffelen aan alle
soorten en linten van het zedelijk slin
kende. Zeker, het werkelijke moet weer
gegeven worden, echle brokken men
schcnlcven mag men beschrijven en op
de planken voeren, maar hel. i* tegen
het edele doel der kunst, daar te putten,
waar enkel voorbeelden gevonden w or
den, die leiden tot ontaarding en ver-
dierlijk imr.
Zuike kunst vermoordt niet alleen de
ziel, zij doodt ook de vreugde De menscli
is van natuur liet kwaad genegen, mach
tige vijanden voeren hem met geweld
naar den afgrond ook is hij groot,
degene, die zijne driften weet te hetoo
men,en recht blijf» in den woesten storm.
Reine vreugde is hem beschoren, zelfs in
kommer en lijden tintelt zekere hlijd
schap op zijn wezen, daar hij woel, eens
in liet rijk van eeuwig genoegen hel loon
zijner gelatenheid le zullen ontvangen.
Zij, die het hoofd buigen voor den
storm, Imnne driften involgen .en zich
wentelen in do rotheid der wereld» voe
len niet alleen no wroeging van I11111
geweien, die hun leven vergalt, zij wal
gen voor hun zeiven. en, in de eenzaam-
Aan don voet d»s kerktorens, rondom
de eenvoudige bidplaats, ligt de dooden-
akker. Wat is hier alles eentoonig, go
heimzinnig en doodstil Niets dat den
samenhang van het geheele verbreekt
niets, dit de rust, den eerbied voor dezen,
die hier den eeuwigen slaap sluimeren,
stoort Een zoel windje suist in do treur
wilgen buigt, op de zerken, madelieven
en vergeet mij-nietjes neigt hot loover
van den slanken cipresboom tegen het koude
marmer van praalgraven en verhevene
tuilen d»H t de lange graspijlen de lomp-
gesnodene houten kruisjes streelca en kus
sen In bonte mengeling staart het oog op
rijke gestoen ten, prachtige kunststukken,
011 arme grafsteden. Eene geheimzinnige
stem spreekt hier van storven en eeu vig
beid, van hoop op een betor Vaderland
alles toont hier de bro isheid van 's men
schens leven, wijst op de ijdelheid der
werehlsehe grootheid de rijke woekorair
ligt er nevens den ellendigen bedelaar,
jeugd en ouderdom zijn or ongekend. Eene
huivering doorloopt de leden, wanneer men
den voet op de gewijde aarde zet, waarin
magen en vrienden werden nedèrgelegd,
waarop men zóó dikwerf een pijnlijk
Vaarwel een vurig Tot Wcdorziens -
schreide en waarin wij ook zullen worden
ter ruste gebracht.
Twee menschen, een meisje en een
jongeling, zijn op het doodenveld ver
schonen en richten hunne schreden tot aan
den kerkmuur, waartegen een gedenkstuk
van zuiver wit albast opryst. De al ver
woestende tyd heeft het kunstgewrocht
nog niet aangetast nog schittert het gou
den opschrift, in het mannor gegrift, den
lozer toe, maar liet afhangende loover on
het ijzervaste eiloof groeit verwilderd
dooreen en verduikt een gedeelte van twee
aaneengeregen blazoenen. Bloomen vande
beid weergekeerd, vervloeken zij hen,
die hun aardappelen boden in zilveren
schotets, maar met. eenen tooverstaf hou
veranderde in zwijnen. De minste moei
lijkheid beneemt hun den moed, voert
lien ten toppunt der wanhoop, en zij
stellen, als man van de wereld, een einde
aan hun leven, en dompelen hunne fami
lie in oneer en schande.
De man van 't goede alleen kan waar
kunstenaar zijn, en de Christene kunst,
die, God dank herleeft, schonk de groot
ste meesterstukken.
Kunstenaars, leidende geesten, sla op
uit de vernedering, richt uwe blikken
tot het Chr'slen en eenig idéaal, gebruikt
de talenten, 11 door God geschonken, tot
het veredelen en blij maken uwer mede-
menschen. Theodoor.
door PETRUS COSYN.
Landbouw te Kitungulu
XXXVI.
Ik stuur Jamotowa lerug naar. Lukon-
zolwa en verzeker hem dat de plichtigen
hunne verdiende straf niet zullen ontgaan.
Dat verheugt hem. Van -na juge- hebben
de zwarten eenen heiligen schrik en
daarom houden zij zich stil. Ware het
niel uit schrik voor T gerecht, Jamotowa
en gansch zijne familie endie zijner vrouw
zouden reeds wraak hebben gepleegd en
zolf recht gedaan aan de schuldigen. Nu
1 raagt hij recht aan Justice.- van 't land.
Ge ziet dat de beginselen van Euro-
peescli recht reeds worlds hebben ge
scholen in onze kolonie en de wraakoefe
ningen lol hel verlodene behooren.
Zoo krijgt stilaan, de kolonie,.een uit
zicht van Europeeschö beschaving en van
inlatidscHe onlo. die allengske'ns doch
aanschouwend vooruitgaat. De neger
buigt liet hoofd voor de hem opgelegde
wetten en vaarl er wel mee, ducli liet is
slechts van de toekomende geslachten en
gesteund door de krislene leerstellingen
dat men ganseli beschaafde en getrouwe
bii'gersinag verwachten.Men maakt niet
op een dag van een zwarte eoii heilige en
de eeuwen lang ingewortelde gewoonten
en gebreken kan men niet doen verdwij
nen als eene vlek op een kleed. Maar, en
dit is alles, do toestand Iaat zich hoopvol
en troostend aanzien en eenmaal zal
Europa en ganseli do wereld, met ver
bazing en bewondering liet werk aan
schouwen door dekleinc Belgen,in Afrika
verricht.
I Maart Na rusten werken, en hier
is werken een lust en eene noodzakelijk
heid. Als men liet doel voor oogen houdt:
medewerken aan de beschaving van een
werelddeel, aan den vooruitgang en bloei
ed"lste verven wiegelen op hunne tengere
stengels geurige klaverplantjes en sneou-
wigo meorsclihloemekens vertoonen het
kopje op do plaats waar dc gebeenten van
beweende aflijvigen rusten, die denkelijk
geene gewone stervelingen waren.
Hand in hand zijn de Uvee bezoekers de
grafstede genaderd en blijven voor de
ijzeren omheining stil. De vrouw heft den
rouwsluier van het aangezicht op stille
tranen vloeien van hare wangen en vallen
tusschen do bloemen de jonge m ui snikt
en murmelt liefdevolle woorden..Lang
blijven zij i:i biddende houding weenen en
zuchten, verzonken in bittere smart.
Wat verder, bij eon gapenden kuil. staat
de oude grafmaker, den voet op zyne
scliup, onverschillig de twee lijdende we
zens aan te gapen. Daar klepte liet Ange
lus. De zon zonk, in oene zee van rooden
sch'jn ten Westen en verlichtte een grootsch
schouwspel het dorpje, mot de looge
transen zijner beroemde burchten, scheen,
door de avonddampen omhuld, in de diepte
■Is in <-ene onbekende wereld weg te zin
ken De graver vaagde liet zweet van den
naakten schedel ea prevelde de Engelsche
Groeteuis. Daarna ging hij tot de bezoe
kers en deed hun eerbiedig opmerken, dat
liet uur van sluiten reeds lang was aange
broken
Het traliehek achter hen tooduwende,
mompelde hij Arme Mr Wilfried, arme
JonkverGeen rozen zonder doornen...
Zeker moet het den jongeling, 11a zóó eene
onverhoopte tehuiskomst, wel schrikkelijk
vallen, hier op deze akelige plaats, vader
en moeder weer te vinden... Maar och, wy
lieden, zijn aan. dergelyke tooneelen ge
woon de tijd heelt do diepste wonden en
dan, morgen treedt het jeugdige paar in
den echt, lietgene ook eenigerinate hunne
droefheid zal stelpen. Hy hervatte zyne
onzer jonge kolonie en aan de wol vaart
van T vaderland zegt wie zou dan niet
met lust aan zulke grootsche onderne
ming medewerken Eene noodzakelijk
heid tot behoud zijner gezondheid en
zijner tevredenheid is niets zoo goed hier
als werken. Werken geeft honger, geeft
tevredenheid aan het gemoed, hier zoo
noodzakelijk, want een gezonden vrooi ij
ken geest is het kenmerk van een gezond
lichaam, 'k Bon hier gansch alleen in
mijn-n post bijna 0 maanden, zegt.indien
ik in het werk niet mijne tevredenheid
zocht en vond zou ik niet al lang dood
gaan van verveling Maar ik heb mijn
plezier in mijne beesten,in mijne kiekens
en mijne boedorij en de dagen vliegen
voorbij als zal men er achter met eene
zweep, 't Is vandaag juist een jaar dat ik
te Southampton op den Kildonan Gastle
stoomboot stapte en vaarwel wuifde aan
'toude Europa 't Staat mij zoo levendig
om den geest als het ware voor eene
maand gebeurd.
5 Maart: Niets te melden dan oen hevig
onweder dezen nacht. 'I Was liet schrik-
kclijkslo orkaan dat ik hier al heb be
leefd. Dezen morgend vond ik 4 vogels
dood op d n grond door tiet onweder.
•Onophoudend en dat gedurende 4 uren
rommelde de donder en do eene weer
licht verbeidde.'den andere niet wijl een
zondvloed op Ivilungulu neerviel. Al de
rivieren waren zoo hoog gezwollen van
hier tot Lukouzolwa, dat het water over
de dijken en bruggen vloeide en het
do postcoui'jers onmogelijk was er 0vei
le geraken. Zulk orkaan heb ik nog 1100U
beleefd en laarbij een wind die huilde'en
raasde in liH woud als ging het gansch
omgeworpen worden. En dat duurde zoo
ruim 1 uren ik moet u niet zeggen welke
ontzagelrjkc watermassas er zijn neerge
vallen en hoeveel boomeu er door het
hemelvuur werden tot splinters geslagen.
Zoon weer vergeet men nooit.
De klachten over de vervoercrisis doen
zich in België niet alléén hooien.
Ook Duitschiand heeft van de plaag te
lijden. Zoo lezen wij in een blad, dat de
Pruisische ijzeren wegen niet bijtijds dp
waren kunnen verzenden, die allerwegen
toekomen.
Kolenmijnen liggen gedeeltelijk stil
doordat ze geen w.lgons hebben om den
voorraad le laden.
Er ontbreken 350.000 ladingen wagons
van tien ton en de voortberengstvermin-
dering uitdien hoofde bereikt 15 millioen
frank. Do andere nijverheden worden er
mede door getroffen
De bierwagons blijven insgelijks in den
steek. Voor de Duitscliers inoet dat bier-
vrachteiijuog wel de grootste beproeving
zijn
schup en vulde het geopende graf van een
ergens verlaten stumper toe.
Een schoon gestemde hemel beloofde
voor 's anderendaags een heerlijk weder.
Inderdaad, dc verwachting werd niet te
leurgesteld.
Van in den vroegen morgen was te W...
alles in volle beweging, iedereen op de
bejn. Op do tinnen der twee sterkten wap
perden de wimpels met do geslachtskleu-
ron en do dooreengestreiigeldè namen der
verloofden. Festoenen van jeugdig groen
sierden do woningen en liet portaal der
kerk. Gansch de omtrek was samenge
stroomd, om het hoogadellijke echtpaar,
van hetwelk men zooveel goïds sprak,
wiens zielenadel men zoo innig bewonderde,
de vreugde der voltrekking van hunnen
levenswoi)8ch te zien smaken.
Door den huwelijksband voor immer
vereenigd, versterkt door de zegeni 1 g des
priesters, opgetogen door de eenvoudige
maar hartelijke lieilwonsclion hunner on
derdanen, keerden Wilfried on Maria naar
liet slot terug. Hier zegen zij aan elkanders
horsten riep de jonker, in tiancn wegsmel
tende, uit
Maria, woes gedankt 1... Nu zijn we
gelukkig
Maar de vrouw wees hem op den ge-
kruisten God
Danken wy Hem sprak zij. Hy is
de bewerker van zooveel geluk. God is
barmhartig
E11 geknield vielen zij op eene bidbauk
neder, de twee geliefden, voor wie eene
levensbaan van ongestoord genot, sterk
door hun geloof, onwrikbaar door hunne
liefde, was geopend.