ïhülWIetaleb. Donderdag" 16 Januari 1913. 5 centiemen het nummer 66ste Jaar 4559. rij onafhankelijk volksgezind orgaan GODSDIENST, HUISGEZIN. EIGENDOM, van de Stad en 't Arrondissement van Aalst. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. e Orgeldraaister. Moorderijen. Ernstige woorden. Het kalholicism in de pi'otestantsche landen Zachte winters. DE DENDERBODE lil blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagteekening "van volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank met Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3,25 voor zes maanden fr. 1,75 voor drij maanden, irop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwit- tièn door de Post ontvangen zijn ten laste van den schuldenaar. len schrijft in bij G. VAN DE PUTTE-GOOSSENS Korte Zoutstraat, a' 31, en in alle tkantoren des Lands. CLIQl'E SLIIM. Per drukregel Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00 Vonnissen op 3d# bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren Notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den Dijnsdag en Vrijdag in den voormiddag. Voor deadvertentiën uit vreemde landen zich tewenden ten bureele van dit blad. Aalst, den 15 Januari 1913 Schulden betalen ziedaar iets waar 1 nieuwjaarstijd moet aan gedacht rdcn. Moesten onze voorouders uit hun graf staan, ze zouden verwonderd staan te ;en op den vooruitgang in eene halve w. Alles spant samen om liet den iscli zoo gemakkelijk mogelijk te ken. Welke pracht, welke weelde in de izen, in de klreding in ge zoudt geneigd zijn u te verlieu- 1 over dien vooruitgang, omdat win iers, ambachtslieden en handelaars hun brood voor vrouw en kinderen bij dienen. Eilaas, 't is al geen goud dat blinkt legroft u eens bij groote en kleine ikelicrs, handelaars, ambachtslieden vraagt eens of het u toegelaten is een slag te werpen 111 hunne boeken, «dig zult ge ondervinden dat zij die middels hebben om dadelijk le betalen "t langst uitstellen. Vele rijke men en kunnen van bun geld niet scheiden, burgerij, kleine en groote. betalen len zouden beter nog betalen ware niet d;it de rijke munschen hunne ilingen zoo lang verdaagden. 'oorzeker in uw gedacht lezers, zijn ie prachtige meubels in de hedendaag- esalons, al die schitterende toiletten, lie fijne en lekkere banketten, reeds aald bij de ambachtslieden, bij de Jisten, bij de leveranciers, lij zoudt aldus handelen, omdat gij reu het zijne géven wilt en niet verder ingen dan uwen stok lang is. laar zoo oordeelt de wereld of ten isle een groot deel van do menschen tegenwoordig niet meer over. Seen, zoo oordeelt men er niet meer hed°n is hel schitteren in de oogen Wereld in meubelen, in kleedc- in reizen, in feesten anderen over- Ifrn en jaloorseh maken, ziedaar de Iste mode ialuurlijk dat alles vraagt geld, veel 4; en daar al die luxe-voerders ge enlijk niet goed bij kas zijn, is 't de [Keiier, de leverancier, de ambachts die liet uitzweeten moeten, lijnheeren Madame bezoeken dikwerf winkel, het magazijn om bestellingen loen, doch gewoonlijk vergeten zij mon portomonnaie om de vroegere ulden te voldoen. laar verliezen zij dan uit 't oog dal de ikelier, de leverancier, de arnbachts- do handelaar, een huisgezin heeft dat dagelijks moet gevoed en gekleed worden Vergeten ze dan dal de winkelier, de leverancier, de ambachtsman, de hande laar zelf op bepaalden tijd, hunne wissels en rekeningen te kwijten hebben Zoo niet verliezen zij hun crediet. Dikwerf verkeeren zij in verkort van geld, en dan blijft er hem niets anders over dan geld te gaan leenen soms tegen hoogen intrest. Elkeen eerlijk op tijd het zijne geven, dat moet de leus wezen van elk recht schapen man 27* Vervolg, tranen van GTmaine's moeder be- snen overvloediger te stroomen als zij 'orgeldraaier bemerkte. Naar het lijk wijzende, zeide zy Daar ligt myn kind, mijn arm kind Magloire trad naar haar toe. Ja, ik versta het wel, ze:de de één- het is een harde slag... Gy hebt veel driet. Maar, Veronica, heb moed gij »gt u door de wanhoop niet laten ver Vn... Gy hebt al de smarten van liet zoo moedig gedragen... Gij zijt sterk soeg om niet te bezwijken onder de gen, die u nog treffen, hoe verschrik- igkzij zijn. Gy moogt niet vergeten, dat plichten te vervullen hebt... Maar, Magloire, welke plichten heb Jan te vervullen, anders dan hier bij het 1 myner dochter, stamelde de arme •eder. Men wacht u. 1— Ja, gij hebt bij het naar hier komen Ipoort der fabriek gesloten en daar liet lang tijd is om te beginnen, moeten de kkliodon naar binnen kunnen gaan om p> arbeid te kunnen hervatten. Veronica, die nog altijd geknield lag, bad op. Die man heeft gelyk, zeide zij, ik bt opendoen. Maar men zal my toch [el vergeven het eenige oogenblikken ver- Iii rain dan eene woelt heeft men te Brussel en voorgcborchten, twee wreede moorden aan t stippen schrijft onze confrater, De Gazel van Kortrijk. We willen daar maar twee bemerkin gen over maken 1. Dat zooiels in eene provinciestad moest geschieden, men zou roepen De policie is onvoldoende, enz., enz. 2. De dader van een dezer moorden is aangehouden, met zekerheid hij heeft bekend. Er zijn menschen die het onderwijs als een afdoende heel- en geneesmiddel van alle maatschappelijke kwalen, 011- deugden'en aanslagen voorstellen. INude moordenaar van Madame Reinders was verre van een ongeletterd man te zijn. Een bewijs dat onderwijs alleen niet voldoende is om slechte di iften, misda dige neigingen te beteugelen. Er moet een hooger evoel bestaan om den mensch van het kwaad af te houden. Nevens en met hel onderwijs moet men do zedelijke opvoeding stellen. E11 deze zodeloer vindt men alleen volledig in den Godsdienst. Beter en meer dan de schrik voor gerecht en gendarmen, weerhoudt liet gedacht van Gods- rechtveerdigheid. van Gods straffende hand, den mensch op den boord van den afgrond. Niet dat menschen, die eene godsdien stige opvoeding ontvingen,ook niet falen. Maar als z vallen, 't is op het oogenblik dat ze de lessen,hot gebod van den Gods dienst, onder de voeten treden. We willen ook niet zeggen dat de men schen zonder Godsdienst, misdadigers zijn. Dat is liet verste van ons g< dacht. Maar toch missen zij eene allergrootste kracht, een onloochenbaren steun, die men tijdens bekoring en beproeving in den Godsdienst vindt. Moest de goddeloosheid erin lukken alle geloof aan God en ander leven uit te roeien, de samenleving zou tot de bar- baarschheid terugkeeren. geten te hebben, als men er de oorzaak van zal kennen. Zicb nogmaals over hot lyk buigende, kuste zij wderom liet. voorhoofd van Ger- maine, terwijl zy fluisterde Dierbaar kmd, ik keer terug. Een poging doende om voor liet oogen blik haar verdriet te overmeesteren, zeide zy luid Voor heden moet ik denken aan plichten, die mijn betrekking mij oplegt, later zal ik die van een moeder vervullen. Daarna volgde zij Magloire en vrouw Aubin. Nu was liet de beurt aan Francisca om in de plaats van Katrien by liet lijk te waken. Moet ik my nog bezig houden met het nood.ge te doen vroeg de orgeldraaier aan Veronica. Als 't u belieft, ja, beste Magloire, antwoordde zij, de hand van don éénarm drukkende. Ik m ig de gunst niet weigeren die aan myn overleden kind geboden wordt. Zie op niet3... Ik wil dat Gtrmaine een voudig maar net naar het kerkhof ga. Gy zult my dan zeggen, wat ge gedaan hebt, nietwaar, Magloire Gij kunt er van verzekerd zijn, juf frouw Sollier, dat ik voor alles zorg. De kleine Martha was beneden eindelijk weer tot bewustzijn gekomen. Na de ontroeringen, die haar krachten en jaren te boven gingen, was liet arme kind letterlijk teneergeslagen. Wij zoggen dat niet, Leopold I, bijge naamd de Wijze, verklaarde het. Deze mannen, deed hij schrijven over de pogin gen van solidairen of Vrijdenkers, ze willen ons tot de barbaarschheid terng- brengen. Ziet lot waar de anarchisten gaan, zij die de goddeloosheid tot de uiterste palen drijven. Hoe men liet draaie of keere,'de nood zakelijkheid van den Godsdienst, tot wel zijn van den bijzondoren ménsch en tot rust in de "samenleving kan men niet loochenen, als men de iaken ingaat zonder vooringenomenheid, Zondag 5 Januari, had te Brussel de de algemeene vergadering plaats derOud- leerlingen van de Broeders. M. Woeste sprak bij die gelegenheid eene redevoe ring uit waaruit wij een uiltreksel willen overdrukken het zijn woorden van ge wichten zij komen van een man rijk aan wijsheid en aan ondervinding. Helaas, mijne Heeren, de slrijd, alhoewel wij in Juui overwonnen, is thans nog heviger tegen onze scholen dan vroeger... Wij gaan met rasse schreden naar den tostand er zullen in België maar twee kampen me^r bestaan de christenen langs den eenen kant, de hei denen langs Jerraticnjrèii.Wijr wn zyir christenen maar vergeten wij niet dat het niet genoeg is christenen te zijn voor ons zei ven, wij moeien het ook zijn in de wereld en wij moeten propaganda.kracht dadige propaganda maken. Indien wij naar de 'oorzaak vragen van hot kwaad dal er in de maatschappij gebeurt in België, dan vinden wij dat er ïriederlij oorzaak bestaat de verminde ring van den familiegeest, de overdreven zucht naar gemak die den mensch zelfs belet kinderen te verlangen, de slechte scholen. Die driedubbele oorzaak hebben wij te bestrijden, dit driedubbel kwaad te bevechten. Christen geest moeten wij doen heerschen in de huisgezinnen, de echtscheidingen bestrijden en het woord van het H Schrift, liet woord van God herinneren Vermenigvuldigt en groeit aan, o menschdom. Wij moeten niet mee doen met diegenen die denken en leeren dat het. leven alleenlijk ons gegeven is om te genieten en om er een voortdurenden carnaval van te maken Wij moeten strijden, zonder ophouden strijden tegen al diegenen die uit-de scholen de christene gevoelens willen bannen wij moeten de openbare besturen bes'rijden die met de slechten medewerken om de christene scholen te vernietigen Zoodoende wer ken wij voor het goed van de maatschap pij ook voor ons eigen go-d, want niets Dit alles bracht een onoverwinnelij ken slaaplust mede en het kloppen van baar pols getuigde van koorts. Vrouw Aubin, die sedert lang wist hoe zwak het kind was, gaf zich goed reken schap van haar toestand. Ga maar naar de fabriek, vrouw Sollier, zeide zij tot Veronica. Dat kind in>>et slapen ik zal baar dan straks wel by u brengen. l)e portierster wist daar niets tegen in te brengen. Dj tyd verliep en de werklieden stonden reeds meer dan twintig m-nuten te wachten aan de poort van 't fabriek. De kassier, de teekenaar en Claude Grivot bevonden zich ook onder hen. De oorzaak van het wegblijven van Veronica was hun uitgelegd geworden en toen zij aankwam klaa-.de niemand, want men had medelijden met haar ongeluk. Aan den kassier, die den patroon ver tegenwoordigde, vroeg zy verschooning, opende daarna de deur en iedereen ging aanstonds binnen. Spoedig waren allen aan den arbeid. Sedert de drie jaar, dat Veronica in dienst was bij mijnheer Vermère, had men nooit de minste ongeregeldheid in haar gewoonten waargenomen. Door haar goedheid en beleefdheid jegens iedereen, had zij aller achting en genegen heid w. ton te winnen. Toen zij zicli nogmaals bij de kassier verontschuldigde, zeide deze tot haar verhoogt onze moreele waarde meer dan wat wij doen om het goede te verspreiden, wezen wij mannen wezen wij het raan- nelyk.christelijk, maar geheel en gansch; en gaan wij nooit achteruit daar waar onze mannelijke christene plicht ons toe roept Hier is goed te doen. De Liberté van Freiburg gaf on langs een belangwekkend overzicht van den vooruitgang van het katholicisme in de meeste proteslantsche landen. In Duitschland waren er in 1800 geen 10 millioen katholieken. In 1903 lelde men er 20 millioen 380 duizend. Nieuwe kerken en nieuwe parochiën ontstaan overal, in de groote steden vooral. I11 Holland telde men in 1800, drie honderd duizend katholieken er was geen Bisschop en geen voldoende getal Priesters. De volksoptelling 1907 geeft aan 1,822,000 katholieken. 3,758 Pries ters, 1 Aartsbisschop, 4 Bisschoppen en 18,825 Kloosterlingen. In minder dan 2(i jaren tijds, van 1852 tol 1871 werden 120 millioen besteed aan het houwen van kerken. In 1904 hadden de Hollanders 3 katholieke ministers op 8, 25 volksver- tegenwoordigers en 18 senateurs, 52 dag- j In 1800 waren er om zeggens geen ka tholieken ii: Denemarken, Zweden en Noorwegen. Heden telt men in Denemar ken 2,940 katholieken, met jaarlijks 40 tot 50 bekeeringen. I11 Zweden zijn er nu 2,800, en in Noorwegen 2,500 katho lieken, met een honderdtal bekeeringen jaarlijks. Is bekend,hoe talrijk de bekeeringeu voorkomen in Engeland. De redenen daarvan zijn menigvuldig een der voor naamste is wel, dat hel Engelsch protes tantisme door zijn dogmata en hiërarchie nader bij het katholicisme staat dan het Zwitserch en Düitsch protestantisme. Van 1890 tot 1907 is het getal der Engelsche katholieken de Iersche niet meegere kend geklommen van 120,000 tot 2 millioen 180 duizend met 21 Bisschop pen, 4,166 Priesters, 2,0"1 kerken. De bekeeringen,meestal toe te schrijven aan persoonlijke studie en overtuiging, ge beuren vooral onder de protestanlsche geestelijken en de ontwikkelden Zoo gingen sedert 1899 van het protestantisme naar het katholicisme over 446 minis ters, 417 parlemenleledcn, 205 zeeoffi cieren, 162 letterkundigen, 129 rechts geleerden, 66 leden uit de arislocratio. Er zetelen thans de Ieren ineeg- rekend 82 katholieken in het Engelsche Parle ment en 41 in de Lordskaraer. De statis- Wees gerust, Veronica, de meester zal niet kwaad zyn daar ben ik zeker van. Zoo dacht Claud.- Crivot er ook over, die wist hoe hoog Richard Vernière de portierster schatte. XVI. Ziodra de werklieden aan den arbeid waren, had Veronica de deur der fabriek wederom gesloten. Haar eerste zorg was, met in haar kamer, naast haar eigen bed, een bed voor haar klein-dochter in orde te brengen. Vervolgens ging zij naar haar kleerkast, haalde er een rouwkleed uit en trok het aan liet was het kleed, dat zij vroeger, vóó" vele jaren, tot rouw over haar man gedragen had. Al weenende ging zij in haar wachtka mer zitten, gereed voor haar dienst. Op het uurwerk der fabriek was het sedert eenige minuten twee uur geslagen. De arme vrouw werd door een licht bellen uit haar sombere gedachten opgewekt. Zy stond op en trok do deur open. Een zeer deftig gekleed jongmensch trad binnen. Met een eenvoudig gebaar groette hy de portierster, waarna hij de deur achter zich sloot. Terwjjl zij den onbekenden bezoeker aandarhtig gadesloeg, vroeg Veronica Wat verlangt ge, mijnheer Ik zou mijnheer Richurd Vernière willen spreken, luidde het antwoord. Is het voor bestellingen of werken voor de fabriek? In dit goval kunt gy... tieken geven een gemiddeld getal van 10,000 bekeeringen aan voor elk der 60 laatste jaren. In Australië bestond het katholicisme niet in 1818 De Engelsche Regeering verzette zich tegen zijne verspreiding. In 1820 werd de godsdienstvrijheid toege staan. Twee Iersche Missionnarissen gin gen er 't Katholiek Geloof prediken. Ten huidigen dage telt men er 1,600,000 ka tholieken, 3 Aartsbisschoppen, 1,400 Priesters, 5,500 Kloosterlingen, 35 col- legies. enz. In de Vereenigde-Staten waren er in 1808 slechts 40,000 katholieken met 50 Priesters en 1 enkel Bisschop. Nu zijn er 20,587.079 katholieken,16,500 Priesters. 3 Kardinalen, 13 Aartsbisschoppen en 88 Bisschoppen. Er beslaan 13,204 kerken verleden jaar werden er aldaar 366 nieu we opgericht. Onder de bekeeringen telt men onder ander een protestantschen bisschop, 327 ministers, 3 rabijnen, 12 diaconessen, enz. 1. c. Zullen wij dees jaar een zachte winter hebben Tot hiertoe doet alles het geloo- ven. Tijdens de verloopen eeuwen zijn er nog zachte winters geweest. In 1183 stonden de fruitboomea inbloe in Decem ber en de de druivelaars in Februari daarop volgende, en in Juli deed men Tewjs at3j trrjuTTOgotri Een Duitsche schrijver verhaalt dat in 1288 de kinderen met viooletjes leurden in de straten van Keulen en die viooletjes waren geplukt in de weiden langs da boorden van den Rijn hij voegt er bij dat er in Februari korenbloemen waren en dat de wijngaarden van in April in bloei waren op de oevers van de Moesel. In 1692 moest er in Duitschland geene stoof aangestoken worden. In 1782 was het in den winter buitengewoon warm en er hadden onweders plaats zooals in de maand Juli. In Januari daaropvolgende stond alles in bloem zooal in de maand Mei. De winter van 1821-1822 was buiten gewoon zacht In December stonden de erwten in bloem en met St-Jan was de rogge réeds binnen. De winters van 1832, 1835, 1845, 1850 cn 1853 waren ook zeer zacht. In het tweede deel van de laatste eeuw, waren de winters van 1882, 1883, 1884 en 1888 insgelijks buitengewoon zacht. Herinneringsmedalie der regee ring van Leopold II. Bericht aan de dragers dezer medalie Het is verbo den het lintje of strikje te dragen, indien de verkleining der medalie daar niet is aangehecht. Het is mijnheer Vernière zelf, dien ik spreken wil, zeide de bezoeker. Mijnheer Vernière is niet thuis. Om twee uur zou mynheer Vernière thuis zijn, merkte hot jongmensch ongc- loovig op. In een staat van opwinding verkeerende, die gemakkelijk te begrypen is, mishaagde dit antwoord aan Veronica zoozeer, dat zij op bitsen toon zeide Welnu, mijnheer, ik zeg u, dat hy niet thuis is, en ik ben niet gewoon te liegen. Pardon, ik wil u wel gelooven maar indien mijnheer Vernière niet thuis is, zal hy toch niet den gelieelen dag wegblijven? Neen mijnheer. Zoudt gy my niet kunnen zeggen, op welke uur hy zal terugkeeren By zijn vertrek heeft mynheer Ver nière mij gezegd, dat hij in den namiddag zou terugkomen, en echter niet bij voegende op wolk uur. Zou het my toegestaan worden de fabriek te bezoeken Neen. myn hoer. Waarom niet Het is verboden. Welk0 reden zou er bestaan voor dit verbod Zonder naar de reden te vragen, doe ik wat mij bevolen is, mynheer. Dat is juist. (Wordt voortgezet).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1913 | | pagina 1