U OPEN BRIEF Het proces Bonnot voor het Assisenhof van Parijs. Zondag- 9 Februari 1913. 5 centiemen het nummer 66ste Jaar 4566. Vrij onafhankelijk volksg-ezind orgaan GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM, van de Stad en 't Arrondissement van Aalst. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. VolKsveriegenwoorQigers des Lands. m Hei Komiieii ler Verdediging der godsdien- siige en zedeiiite Belangen des Legers. Land- en Tuinbouw. DE DENDERBODE Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagteekening van den volgenden dag. I)e prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank met den Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3,25 voor zes maanden fr. 1,75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwit- tantiën door de Post ontvangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij G. VAN DE PUTTE-GOOSSENS Korte Zoutstraat, nr 31, en in alle Postkantoren des Lands. CUIQUK ellIJM. Per drukregel Gewone 15 centiemen Reklaincn fr. 1,00 Vonnissen op 3d" bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren Notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den Dijnsdag en Vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich tewenden ten bureele van dit blad. Aalst, den 8 Februari 1913 aan de KATHOLIEKE De volgende brief is vrij lang doch wij oordeelen dat het nuttiger is'hem hi eens meè te doelen omdat zekere gedeelten moeilijk le scheiden zijn. 11oogg ea ch te Heeren Op den huidigen oogenblik hebt Gij eene nieuwe legerwet in behandeling, die voortaan schier de algehèelheid der Bel gische jongelingschap onder de wapens zal roepen en dus denalgemeenen dienst plicht. huldigt. Welke nu ook de drijf- veeren tot het te wetstellen van dit grondbeginsel wezen, als trouwe en ver kleefde zonen van het Belgisch Vader land, onderwerpen wij er ons aan. Maar., duidt liét ons niet ten kwade, dat wij Ued. de volgende vraag stellen Zal de Staat, wanneer hij nu al de jongelingen voor maanden onder zijne voogdij neemt, er aan houden, den last, hem door dit voogdijschap opgelegd, in ernst op te nemen, en bijgevolg zoo de ouders het ver langen, bezorgd zijn, dat de gods dienstige opvoeding hunner min derjarige zonen gehandhaafd of voltooid weze ofzal de Staat, den godsdienst ALS PRIVATE ZAAK beschouwen en, onverschil lig voor alle zielsbelangenzich lou ter en alleen met de dusbegrepene KRIJGSOPVOEDING bezig hou den Dit hangt van U alléén af, Hooggeacht" Heeren, die wij bidden U zulks toch nimmer uit het oog tc verliezen niet alléén de gekozenen, de vertegenwoor digers van het volk, maar inzonderheid en vóór alles, de gekozenen zijt van het Katholiek volk, van dat volk dat nog verlenen jaar, met'zulke ontzaglijke meerderheid bij monde der stembus, heeft verklaard dal het Katholiek is en wil blijven dat het. naast Koning en Vaderland, trouw wil blijven aan God wiens vei legenwoordiger hol in den Koning huldigt en wiens opperheer schappij het erkent over ons klein en toch zoo machtig landeke... Ja, ons volk is katholiek wij zeggen niet eens Kristen van godsdienst, want, dan ware ons recht nog oubelwistbaaider, ver- n. is meer dan de 9/10 belgische bevol king gedoopt is en zijne eerste communie deed en dus tot de Kristene geloofsbelij denis behoort ons volk is katholiek uwe tegenwoordigheid ter wetgevende Kamers, 011 dat met zulk krachtig moer- dertal is daarvan een onomstootbaar bewijs. Welnu, MM., dan weze de nieuwe wet rok de weergalm der verzuchtingen van dit katholieke volk, de ware maclnsuil- drukkiug van dat volk en niet van een ander. Die volkswil, immers de macht komt uit het volk moet IN de wet staan, IN den tekst zelve te vinden zijn, niet DAARBUITEN, maar DAARIN, klaar en duidelijk, opdat iedereen die plichtbesef kent zich daar voor bukko. Ja^ wij di ukken er op, om eigen gewetensgeiustheid zeive, Hee reu, vergeet liet toch niet, tot nog toe werd er in de afdeelingen ter Kamer schier geen woord over zedelijke en godsdienstige belangen bij het onderzoe ken dier nieuwe wet gerept het moet IN de wet. Het mag met overgelaten worden aan loutere uitleggingen of bijge voegde miuisterieele of koninklijke be sluiten en verordeningen welke door bet meeréiideel der diens plichligen niet eens op tijd en stond gekend zijn, 0111, bij overtreding, er zich op le beroepen de nieuwe legerwet, uw werk, moet in haren tekst zelve de breedste waar borgen voor onze godsdiens,ïge over tuiging bieden, in onverdraaibaren, onverminkbaren.als rechtsspraak geldenden tekstzij moei uen grond slag, dien de ouders aan de opvoeding hunner zonen gaven en door den Slaat, hun plaatsvervanger, willen zien voort geven, opnemen en daartoe is hel een voudig noodig dal die wiT vooi'schrijve dat de inlijvingabriet bij het binnentreden der kazerne, voor ieder soldaat die niet meerde jarig is en das nog onder voogdij zijner ouders staat voor schier uilen dn.s eene godsdienstverklaring (decla auun de cuitej bevatte. Nu bevallen die stukken, en zulks wordt voreischt, een geboorteakt-uittrek- sel. eene verklaring van belg zijn, een signalement en nog meer maar, de hoogste, de heiligste der zaken, het ziele- heil dier jongelingen, daarover geen- woord. Waarom niet Hebt gij religie en zoo ja, tot welke religie be hoort gij is de eerste vraag die de Bestuurder der gevangenissen en der gasthuizen aan zijne kostgangers stelt. Wat belet er die vraag te. stellen aan lien die in liet leger ingelijfd worden MM met op het inschrijvingsuittrek- sel den godsdienst des ingelijfdeu te mel den en vooral dit in uwe wet vast tc bepalen, zoudt gij stevige grondvesten leggen om daarop al datgene te bouwen dat door uwe lastgevers, door het Katho lieke volk, door de Katholieke ouders voor het zedelijk en godsdienstig heil hunner zonen geeischt wordt, en dit. zonder andersdenkenden te kren ken, ja vooral, zonder der ouders wil te krenken want nogmaals men vergete het niet de Staal is slechts plaatsvervanger, lasthebber, tegen over de ouders wion alléén de opvoeding van hun kroost behoort. Zei de Staat zwart als de ouders wit willen, bij be- ginge eenen aanslag, onweerdig van een vrij land, waar Koning en Wet regee- ren DOOR en OM het volk En wal eischt, wat vergt liet katho lieke volk O sedert maanden. Hooggeachte Hee ren, wordt er in de; dagbladen eene he vige polemiek gevoerd die U niet kan onluaan zijn en de desiderata van ons katholieke volk hoewel soms in schijn met elkander op sommige tocpas- singsmidde'en verschillend die desi derata zijn Ij dus overbekend doch 0111 U de taak le vergemakkelijken halen wij bier de bijzondei sten nog eens aan. 1. Vooreerst wenscben de ouders dat hun kroost in bet leger getrouw blijvc a.an dal leven vol godsdienstzin wal zij aan den huiselijkeii hee ril van jongsaf hebben gel een: en venni s zij daar het oog niet meer kunnen ophouden verlan gen zij dal .le Staal zulks in hunne plaats doe. Die Siaat moet dus zorgen, dat ei ter kazerne iemand weze,. die het ambt van zielenherder waarneemt die, dag in dag uit, nu dezen dan genen, kan waar schuwen tegen dreigenden val, de lau we» aanwakkeren tot meerderen icver, de ieverigeu maken tot schutsengelen hunner omgeving, de ongelukkig geval lenen tërug te been helpen Nu, die man nen vol zelfsverloochening zijn daar de Eerw. Heeren Aalmoezeniers, maar.. niet mei al denoodige macht en nog minder in het volstrekt noo dig e getal. En vooreerst zij hebben niet al de 1100- dige macht, want zoo de aalmoeze nier den Rang heeft van Officier, hij heeft tot de rechten niet. Hij zou het recht van vrije intree in de kazerne moeien bezitten Op zijn minst genomen, zou de krijgsaalmoeze nier alle weken, op eenen bepaalden dag en bepaalde uur, in de kazerne gedurende een uur of meer moeien le spreken zijn, voor alle soldaten die zulks verlangen in iedere kazerne zou naam en woonst van den-aalmoeze nier, met aanduiding van dag en uur waarop hij voor de soldalen le spre ken is, moeten aangeplakt staan ja, waarom zou zelfs de aalmoezenier m de kazerne zelve mei over eene hamer kunnen beschikken om de soldaten le ontvangen een eenvoudig Sergeant Majoor heelt zijnen - Bui eau - In liet kamp vooral, zou hij in rechtstreek- scho betrekking met de soldaten moe ten zijn en deze vooral in de carrés moeten kunnen bezoeken. En daar drukken wij op hij moet ze kunnen bezoeke.i, ja ook in de kazerne, 111 de •diambrèes, 111 de politiezaal, de can- tien, op de wacht, in de mess, overal gelijk de officieren, en niet gedwon gen zijn te wachten tot de soldaten zelf tot hem komen. Hij uioet den pastoor der parochie vervangen, en, wie zal een pastoor belet-en zijne schapen te bezoeken 1? Dan nog zon de aalmoe zenier het recht moeten hebben, ineen daarvoor ge.chikte zaal, con ft -rende le geven. Zoo, zou zijn ambt zich mei meer alléén bepalen 1110 ten, Jiij liet bezoeken vail zieken in de hospitalen of het ge vraagde bezoek van gestraften of zieken in de kazern.maar, hij zou de ware hei dei wezen ciie zelf het verloren schaap gaat opzoeken. Eu ja, AIM., inet vreugde zoudeu onze aalmoezeniers dit alles doen, maar dan wierde hunne taak vrij zwaar, ja ondoen lijk en daarom dient hun aantal ver meerderd, bijzonder 111 de versterkte standplaatsen .'positions forlifiéeS) Ant werpen, Luik en Namen met hunne omringing van forten en ook in Brussel (waar slechts eèn aalmoezer is). Wij vragen dus vermeerdering van aalmoezeniers voor Antwerpen. Luik, Namen en Brussel en dat op ieder fort een onderpastoor, van de dichtst bijliggende parochie, onder toe zicht van den Hoofdaalmoezenier, het ambt van aalmoezenier, waar- neme. Tol slaving Heeren, roepen wij er uwe aandacht op in dat voor de zoo overgroote Antwerpsche omheining het versterkte kamp mot zijne dubbele forten lijn, buiten 1 aalmoezenier en 1 onderaalmoezenier in de stad zeiven (met het groole krijgsgasthuis en zeven groole ltazernen zonder van de kleine le gewagen) er nog zijn 1 aalmoezenier te Mechelen en 1 te Dendermonde, ver ders 1 agrée te Contich, 1 te Lier, 1 te Steendorp, 1 le Calloo (fort St Marie), 1 le Bèveren. 1 te St Bernards en 1 Le Brassciiael. Maar geen een le Wijneghem of Deurne 1 fort li. te Wommelghem of Borsboeck (forten 2 en 3> te Oude God (forten -t en T>) te Wilrijck (forten ij en 7 te Hoboken (fort 8) op de forten bij Cruybeke, Z wij mi recht, Schooien, Mer- x.Mii, evenmin als te Cappelen, te Waeï- hem, te Oorderen en Bei rend recht, op het Fort Philippe, noch op hel VÏaainsch Hoofd. Hetzelfde geldt voor de forten van Barchdii.'Kvergnêo, Fleron, Cliaud- fontaine, Einbourg, Boncelles, Lontin, Loncin, Liors, Pontissc en Hollognein de versterkte plaats Luik en voor de forten van Maizcrel, Andoy, Dave, St Heribert, Malonne, Suarlée, Emines en Cognelée die de Xaainsehe versterking vormen. Voor Luik is er 1 aalmoezenier, voor Namen ook 1 met nog 1 agrée te Hoei). (lij zuil met ons bekennen dat liet droe vig is, alzoo onze katholieke jongelingen feitelijk beroofd te zien van alle goesle- 1 lijke hulp. Hoe liet in het kamp van Beverloo zal gaan, wanneer men' daar al de jon e recruten of minstens een overgroot ge deelte hunne eerste onderrichtingen za! geven, kunt gij licht bevroeden. Er zijn daar 1 aalmoezenier en 1 hulp-aalmoeze nier, plus nog een agree op het tucht- korps. Dat is AL en WELSPRE KEND. De ouders verlangen nog (en dus hebben hunne minderjarige kinderen dit verlangen in te volgen) dat liurne zonen des Zondags naar de Misgaan. Tol heden toe bestaat er een reglement waarbij aan ieder soldaat den Zondag minstens twee volle vrije uren wordt verleend 0111 zijnen godsdienstplicht te vervullen. Wij verhopen dat dit zoo zal blijven, ja. wij wenschten zulks wel in de wel ie zien opnemen om daar eene plechtige bevestiging aan te geven en oin alle mogelijke dwarsdrijverij op dit gebied voortaan schier onmogelijk le maken. Maar, MM., twee uren om zijne gods dienstplichten te vervullen, zulks is in vele gevallen niet genoeg het kan vol staan 0111 Misse te hooren, maar de ou ders verlangen ook dat hunne zonen ter 11. Tafel kunnen naderen en 0111 dit te verwezenlijken, moeten de kazernen niet van 8, maar wel van 6 uren voor de soldaten open zijn Het is een ware aanslag op de vrijheid van gowe en, de jongens, die vóór 8 uren willen uitgaan om ter H. Tafel te nade ren, te verplichten daartoe op voorhand eene aanvraag ledoen. In volle vrijheid inctet zulks kunnen geschieden geen moedwillige weigering, zelts geen spot lach noch afkeurend gelaat moeten onze jongens te vroezen hebben zooals hel nu nochtans gebeurt, wij durven het houden st .an, ondanks alle protesten van het tegenovergestelde. Dat zij die gediend hebben en er aan hielden op lijd en stond tijdens hun diensliermijn te Communie te gaan, met de hand op het geweten, spreken en verklaren of zij nooit moeilijkheden hebben tegengeko men. Wij vragen ons mei recht af, of men voor de dusgenoemde permissies van den nacht om naar theaters, cine ma's en wie weet waar nog heen le gaan, men steeds zuike stiptheid in acht neemt; ja, w ij vragen zelfs ten stelligste, Hooggeachte Heeren, in T belang der zedelijkheid 2 dat zonder de instemming der óuders. aan de soldaten GEEN NACHTELIJK UITBLIJVEN wor de toegestaan en dat men DAAR VOOR in voorkomend geval de reden van het uitblijven zal opge ven 1 Bleve de toestand lijk hij nu is, wij zouden met volle recht mogen zeggen, dat oen gouvernement, in meerderheid door Katholieken gekozen, de helling gereed maakt, waarop het zelve naar de diepten wil rollen. Mannen van onder vinding beweren immers, dat, op 100 jongelingen die in het leger werden in gelijfd, er minstens 20 tot 25 met min der godsvrucht en slapper zeden huis waarts keeren na den afgelegden dienst Wat zal het ons baten later mannen te hebben van sterkeren lichaamsbouw, indien in dat lichaam eene ziel huist met miiider reinheid, minder geloof en min der deugd. Vergeet niet dat onze toeko mende soldaten ook onze toekomende burgers zullen zijn, oiize toekomende huisvaders. 1 Nog steeds steunende op liet grond beginsel, dat de Slaat de ouders ver hangt, vragen wij dat er in de regi mentscholen. waar de leerlingen soms nauwelijks 16 jaren oud zijn, eene kapel zou wezen waar zij des Zondags zouden .kunnen Mis hooren ofwel dal zij in korps naar de Parochiekerk zouden ge leid worden, wel le verstaan indien zulks overeenkomt met liet verlangen der Ouders en indien zij er niet schriftelijk van ontslagen zijn Wij vragen ook dal de aalmoezeniers alle weken minstens eene uur les in den godsdienst geven, in die scholen zoowel als in de Athensea en Middelbare Scholen der burgers. Ziedaar dan ongeveer, MM., hel bijzon derste wat de ouders onder godsdienstig oogpunt vragen, maar ook onder zede lijk oogpunt dient er gewerkt en ge waakt en ja nog meer, want, laten wij ons geen rail voor de oog-m draaien het kaserneleven is en blijft een gevaar voor de zedelijkheid onzer kinderen, dit gevaar moet tot zijn uiterste minimum herleid worden. 5. Daarom vragen wij dal men in iedere slaapzaal a/slui tingen make, of zóó men denkt, dat dit stelsel insgelijks gevaren oplevert dat er dan ten minste één onderofficier vernachte om het noodige toezicht le kunnen houden. 6. dat de bestaande wetten op het zin gen van vuile liederen, hot houden van zedelooze gesprekken en het verspreiden van poruographische kaarten en bladen ook in de kasernon en bij de soldaten toegepast worden, ja, dat de overtreders dier wetten streng vervolgd en ge straft zouden worden. 7. dat de gebuurten van de kasernen en bijzonder het Kamp, zouden deftig gehouden worden. Zou men zelfs, zooals men voor de Wetgevende Kamers eene zóne neutre» heeft beschreven, ook voortaan 111 de omgeving der te bouwen kazernen hel oprichten der herbergen niet kunnen ver bieden, of aan uiterst strenge banden leggen Wat dit zevende puilt betreft, MM., wij denken dat U genoeg op de hoogte dier mistoestanden zijt en dat gij dan ook zult begrijpen dal het dringend noo dig is, het beteugelen der verdachte huizen niet meer van den willekeur van onnadenkende, soms gein terras seerde of gladweg moedwillig vijandige besturen te lat n afhangen, maar, dal er met den meesten spoed een eindje wet dient gemaakt waarbij de Staat zelve bij machte weze, den plicht dier gemeentebesturen over te nemen en zelf te handelen. Dat zij die steeds den mond vol hebben van een grooter België, die misschien nooit te verwezenlijken droouien koeste ren, wel bedenken, dal de bloei en de groei van dat Belgisch volk eerst en vooral afhangt van zijne zedelijke weerde dat een praal bouw, hoe grootsch en prachtig ook, gedoemd is lot puin te vervallen, wanneer langzamer hand zijne grondvesten worden onder mijnd, verkankerd en vermolmd Wie het zedelijkheidsgevoel laat ver slappen, doodt het leven voor de toeKomst. Wee zulk land! Wee zulke natie S3 jaren heeft ons kleine België do wereld verbaasd, door zijne laaie levens- Algemeen uitzicht op het Assisenhof gedurende de getuigenis van Dieudonné. kracht, door zijnen alles beheerscheiiden opbloei van welstand, vrede en volks geluk van U, MM., die thans zul ken gewichtigon slap staat-te doen. van CJ, zal hot afhangen of dó toekomst aan het verleden zal beantwoorden. God ver lichte dan ook uwen geest, richte uwe woorden, leide uwe eindstemming op dat do uitslag uwer werkzaamheden toch de juiste uitdrukking weze, van wat uwe lastgevers het katholieke volk van l verlangenVolstrekten eer bied voor de godsdienstige over tuiging van dit volk in zijn kroost en niet, eenen onderduimschen bedekten aanslag tegen dien godsdienst, die steeds de echtste en wellicht de éénigstonwrik bare steunpilaar van België's grootheid was, is en moet blijven. Onze zonen be lmoren eerst aan God en dan aan het Vaderland, men vergete zulks toch nooit Veel liever dan het voorbeeld van het goddelooze en steeds in omwenteling wroetende Frankrijk te volgen, spiegelen wij ons in datgene uns door Duitschland voorgehouden Nog onlangs vroeg daar de Minister van Oorlog, ten bate der slagveerdigheid des legers, (im Interesse der schlagfertigkeil des Heeres) de versterking van den godsdienst invloed. E11 nochtans is de huidige inrichting van het aalmoezeniorschap in hel duilsche leger volstrekt niet onbeduidend. Zóó de duitsche overheid van meening is, dat zulks hij hen nog n Cl op de hoogte der tijdvi-reischten is, zoo is liet niettemin waar dat die inrichting elders, ja zelfs in katholieke landen als voorbeeld zou kun nen dienen. Sedert 1904 slaat Mgr. Volinais, Tilel- voerende Bisschop van Pergamos, aan het hoofd van 274 krijgsaalmoezeniers. I11 liet bestuur van dit, zijn bisdom, zoo uitgestrekt als Duitschland zelve wordt hij bijgestaan door eenen Vicaris Gene raal, Mgr. Dr A. Leinz, die evenals zijn Bisschop te Berlijn verblijft. Voor hel oogenblik staan er 176.410 katholieke soldalen onder het pruisische Vaandel. Er is een hoofdaalmoezenier (militar- Oberpfarrer) gehecht aan elk der negen groole bezettingsplaatsen Straatsburg, Frankfort, Danlzig, Berlijn, C"blenz, Hannover. Keulen, Mctz en Breslau 40 afdeelings aalmoezeniers en 200 hulpaal- moezeniors zijn verdeeld op verschillige standplaatsen over '1 gansclie rijk 16 aalmoezeniers verzekeren de godsdienst bediening op 's rijks vloot, en de coloiii- ale troepen zullen kortelings hun hijzon der aalmot'zenierschap bekomen. Met die 271 wettelijk herkende aalmoezeniers telt het duitsche leger thans 1 aalmoeze nier op 65D katholieke manschappen. Men ziet hel, die inrichting is ernstig. Daarvan volgen hier eonige staaltjes De goddelijke dienst is ambtelijk ver plichtend (diensllich command iert). Ieder soldaat bezit zijn gebeden- en ge- zangenboek, dat een deel zijner uitrusting uitmaakt en dat hem dan ook fwsteloo's bezorgd wordt. Bij elk garnizoen vormt men een koor van kerkzangers, voor wion tijdens de week een bepaalden tijd tol oefening, als deel van den dienst dienst lick) dus ambtelijk is vastgesteld, 's Morgeus en 's avonds weerklinkt het hevel - Tot 'l. gebed Helm af-! - (Zum GebetHelm ah!) Dan heeft men nog de dus ge naamde Kazernen-avondstonden (Caser)ien-Abendsliüide). Die avond stonden hebben voor doel de banden tus- schon aalmoezeniers en soldaten nauwer toe to halen, de gehechtheid aan het korps, de godsdienstige en vaderlandsche gevoelens door vertrouweiijken omgang en ook door voordrachten en verhande lingen hoog te houden. Uit al die gegevens door een afdeelings- pastor (Divisions-Pfarrer) van de ko ninklijke pruisische lijfwacht geleverd, blijkt het onbetwistbaar, zonneklaar, dat er in Duitschland niets verwaarloosd wordt om de troepen te verzedelijken, de godsdienstgevoeléns te onderhouden en to verdedigen tegen den heilloozen invloed van noodlottige c-n ongezonde gedachten. Ook beantwoorden de uitsla gen aan den ontwikkelden iever en de aangewende middelen en kunnen waar lijk niet stiel)tender zijn. In 1907 wees het aantal paaschcommunies voor de 18 legerkorpsen bij sommigen 90 per bij anderen 80 tot 85 per en bij geen enkel daalde zulks onder de 70 6/0. Welnu, MM vermits dal duilsche leger, én 0111 zijne macht, én 0111 zijne tucht, de bewondering van gansch'de wereld voor zich afdwingt, zou er ons leger dan wel hij verliezen, zich meer te schikken naar de voorbeelden die ons langs den Oostkant onzes lands tegen blinken dan naar deze die ons door onze Zuiderburen gegeven worden Hopende, MM., dat gij U zulks zult herinneren, nu dat men het voorstel tot legerherinricliting bespreekt, zoo hebben wij de eer U onze rechtzinnigste dankbe tuiging aan te bieden met de verzekering van onzen diepsten eerbied.- De bemesting in Februari. Met de maand Februari vangen de eerste bemestingen op den akker aan. Zoohaast dc velden genaakbaar en behoorlijk uit gewaterd zijn. wordt liet stalmest voor rle leniebczaaiiiigen en beplantingen er op gebracht, t Is ook bet goscliikslo tijdstip 0111 de minerale mestsloöen, kaïniet en staalsiakken uil to strooien, ten einde hunne werking le bevoordeeligen. Heel de maand door. doch bij voorkeur zoo vroeg mogelijk, worden de weiden en hooiineersclien bemest. Men geeft van 800 tol 1000 kgr. kainiet en evenveel

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1913 | | pagina 1