«■AHIAFBBBWB» VB AA1BT IV 1913
eën*scïïóöne""dag7
De vrouw en het borgen.
Zondag 9 Maant 1913.
5 centiemen het nummer
66s,e Jaar 4573
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan
GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM,
van de Stad en 't Arrondissement van Aalst.
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
Ter gelegenheid van het oSOjarig JURILÉ van de Herbouwing der KAPEL VAN O. L. VROUW TEN DRUIVEN, op de Werf,
opvoering van het groolsch mysteriespel HEMELK0HIH6IIC '»«n 8 bedrijven, met machtige Zangkoren en groot Orkest.350 opvoerders.
De Feestvertooningen zullen gegeven wonlen in den Katholieken Werkmanskring °p 24 Maart ^r7feÏSJ°„mTurZ. 6 Apr"'telkens °m 3 uren
Week- Kalen der
Uit den Besloten Tijd.
WERKLIEDEN LAAT U
NIET BEET NEMEN
Land- en Tuinbouw.
Ze wasschen zich de handen.
DE DENDERBODE
Dit blad verschijnt den Zaterdag van iedere week onder dagteekening van den
volgenden dag. De prijs ervan is voor de Stad 3 frank met den Post ver
zonden 3,5o frank 's jaars, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met
3i December. De onkosten der kwittantiën door de Post ontvangen zijn ten
laste van den schuldenaar.
Vlen schrijft in bij C. VAN DE PUTTE-GOOSSENS, Korte Zoutstraat, n. 3i en
in alle Postkantoren des Lands
CUIQL'K BL'UM.
Annoncen, per drukregel Gewone i5 centiemen Kleine Aankondigingen fr. o;6o (3 a
4 regels) Reklamen fr. l,oo Vonnissen op 3e bladzijde 5o centiemen. Dikwijls te
herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet
teruggestuurd. Heeren Notarissen worden vriendelijk verzocht hunne inzendingen
te doen, uiterlijk tegen den Vrijdag in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten bureele van dit blad.
Aalst, den 8 Maart 1913
De zon gaat
De dagen ten
Eerste kwart ie
M A ART
ip te 6 u. 28 111. onder te
jen van den 1 tot 31, 1 ui
Zaterdag 15 Maart or
Evang. v. d. Z. De Joden willen Jezus steenigen.
Jo ANN. VIII.
9 Zondag Passibzondao. H. Francisca, weduwe
10 Maandag HH. 40 Martelaren van Sebasta, H.
Himelinus, priester.
11 Dinsdag H. Vindicianus, biss. H. Angela van
Foligno, wed. H. Elogius, mart.
12 Woensdag H. Gregorius de Groote, paus.
13 Donderdag H. Euphrasia, maagd. H. Xicepliorus
hiss. H. Christiana, maagd en mart.
14 Vrijdag O.L V. der VII Weeën, H Mathiidis,k#
15 Zaterdag H. Longinus, k rij gsm. H. Zacharius. p
Laat de kleinen tot Mij komen,
want voor dezulken is het rijk Gods
Sedert de H. Kerk, gehoor gevende
aan dien dringende roep van Christus,
en do oude schoone gebruiken weerom in
voege brengende, de heilige Communie
ook toegankelijk heeft gemaakt voor
onze zevenjarige kleinen, biedt hunne
plechtige eerste Communiedag een waar
lijk hartroerend schouwspel voor gansch
de christene wereld.
Het kwam eerst aan velen wal vreemd
voor toen zij bij monde en hoog gezag
van Paus Pius X hoorden afkondigen dat
voortaan de ouderdom van zeven jaar
zou vereischt worden om tol de H. Tafel
le naderen.
Menige huisvader en moeder zat daar
mede in verlegenheid, en ze spraken in
hun eigen wat gaat er nu gebeuren
Ons kind is nog zoo jong, het zal er niets
van begrijpen...
Maar de H. Kerk wist het wel heter,
en zij heeft eens voor goed al de dwaal
begrippen weggenomen welke de men-
schen hadden omtrent dit zoo belangrijk
punt. De H. Communie antwoordde
Zij mag niet beschouwd worden als
eene belooning, zooals het de Jansenisten
destijds aanleerden, maar wel als een
onontbeerlijk hulpmiddel voor onze men-
sclielijke krankheid, als een voedsel zon
der hetwelk onze zielen het geestelijk
leven niet zouden kunnen onderhouden
Heeft Christus niet zelf gezegd Komt
lot Mij, gij allen die belast en beladen
zijt en Ik zal u verkwikken - Hij noemt
zich dus zelf de Geneesheer onzer zielen,
en Hij begeert vurig in ons te kunnen
komen, om ons te vrijwaren tegen de
zonde, om ons voortdurend te steunen
en te sterken in den strijd tegen het
kwaad. Is dus de H. Communie terzelver-
tijd én geneesmiddel én behoedmiddel
voor de zonde, dan mag en dan moet zij
ook toegediend worden aan onze duur
bare kleinen éénmaal dat zij don ouder
dom van zeven jaren bereikt hebben, dus
het goede van het kwaad reeds kunnen
onderscheiden, en bijgevolg zonde bedrij
ven. Zij begrijpen niet wat zij doen
Maar, goede vrienden, zal ooit mensc-he-
lijk begrip al het verhevene, al het won-
Geschiedkundig Verhaal
door Petrus COSYN.
1® Vervolg.
De daareven doodsche straten komen vol
beweging, zacht worden de achterdeuren
geopend en tal van schimmen glijden bui
ten, zien omzichtig rond en verdwijnen
weldra in de donkere schaduw van h"t
boscli.
Op alle wegen ziet men thans nachtelijke
wandelaars, die allen, als op een bevol,
zich naar een zelfde punt begeven, den
ouden molen ten zuiden van het dorp, s'il
als spoken glijden de schaduwen voort
slechts wanneer de eene schim do andere
voorbijgaat, hoort men den oud Kristen
Vlaamschen groet, zacht gesproken
God behoede u
En telkens luidt liet antwoord
Geloofd zij Jesus-Kristus.
Geen handdruk wordt gewisseld, dit ligt
noch in den aard noch in du gewoonte van
den boer, geen gesprek wordt aangevangen,
liet een oogenblik onderbroken gebed
wordt voortgezet, want onder den blauwen
kiel der mannen en onder de katoenen kap
mantels der vrouwen is de Rozenkrans
geborgen en langzaam glippen de kralen
door de bevende van koude verkleumde
vinger?.
Dit echter voelt de hoer niet, lot gods-
derbare van dit groot liefdemysterie kun
nen vatten De Heer ziet niet naar liet
verstand, Hij ziet naar liet hart, en om
tot Hem te gaan is vereischt staat van
gratie en goede inzichten. Welnu, die
kleintjes, voorbereid en opgeleid door
wijze meesters, welen dat zij ter H. Tafel
in die kleine hostie het goddelijk lichaam
en bloed gaan ontvangen van Jezus, den
groolen Kindervriend, die tijdens zijn
verblijf op deze aarde zoo gaarne met
hen op Zijne knieën speelde, en nu snakt
om in hunne zieltjes neer le dalen, om
dat Hij ze wil rein bewaren op dezen
boozen wereld en ze winnen voor zijnen
schoonen hemel. Dan later, naarmate
hun versland meer ontluikt zal hun de
zin van het evangelie meer bepaald wor
den uitgelegd, maar intusschen zullen
die kinderen, in de schaduw van het
H. Tabernakel waar ze bun hongerig en
liefdevol zieltje mogen gaan spijzen, op
groeien als zuivere lieve bloemen, en het
geluk en den zegen brengen in huis.
Aldus redeneerde onze Moeder de H.
Kerk, en nam den laatslen twijfel weg
uit den geest der ouders die, gelukkigen
in het besef van hunnen heiligen plicht,
hunne verheugde kleinen toevertrouwden
aan de aangestelde leermeesters. En zie,
de schoone dag is weerom aangebroken.
Lang hebben de kinderen er ondereon
van gesproken en gejubeld, in naïeve
vreugde, over het groot geluk dat hen
le wachten stond... De laatste dagen zijn
zij stiller geweest in huis, zij hebben met
broerken of zusje niet gevochten, zij heb
ben vader en moeder beter gehoorzaamd,
zij hebben zoet en braaf hun gebedekens
gezegd voor Jezuken... En nu, stoetsge
wijs. daar treden ze als blanke engeltjes
ter H. Tafel, de overwimperde oogkens
neergeslagen, dn witte handjes saam,
met den ingehouden juichkreet van hun
popelend hartje op '1 zonnigstralend
wezentje.
Wie voelt in zulke oogcnblikken zijn
gemoed niet ontroerd Wie denkt dan
niet op liet vers van den dichter
A travers un enfant peut resplendir un
Dieu J. Serre.
Door eene kinderziel weerstraalt de
Schepper zelf
Wie begrijpt dan niet hoe schoon en
echt moederlijk de H. Kerk heeft gehan
deld met voor deze kinderen den weg te
openen lot de Communiebank, en itoe
gaarne de Godmensch moet verblijven in
die hartjes welke al onschuld en liefde
zijn
We wenschen dan voor den schoonen
dag van morgen, geluk aan al de ouders
die hunnen plicht zoo wel begrepen heb
ben.
En gij zelf, gezegende kleinen, levende
tabernakeltjes, mochtet gij in Jezus
opgroeien van Communie tot Communie
tot aan de eeuwige Communie des
homels Kindervriend.
Aalst, 8 Maart 1913.
Dat het pofsysteein zeer moeilijk te
bestrijden is, is in vele plaatsen mede
dc schuld, ja, misschien de hoofdschuld
van... moeder de vrouw.
Ongelukkig, zoo schrijft een inzender
in De Middenstander zien vele huis
vrouwen het op crediet koopen aan als
iels, wat zoo van zelf spreekt, dat het
haar hoogst onaangenaam treft, wanneer
de winkelier haar met het bestelde,
tevens de rekening zendt, of als hij, na
lang wachten, het geld opvordert.
Welk een opvoedende kracht ligt or
daarentegen in het dadelijk betalen Bij
iederen keer, dal men een betaling doet,
kan men zich doorzijn eigen oogen over
tuigen, hoe zeer de kas inkrimpt, als
men meermalen toegeeft aan zijn lust,om
dit of dat,nu juist niet noodzakelijk sl.uk,
dal ons in de winkelkasten toelacht, te
koopen.
Anders gaat "het toe bij op crediet ge
kochte zaken. Hier maakt men zich
volstrekt geen gemoedsbezwaren over
het soms hooge beloop der rekening
want ton eerste het betalen dezer ligt
nog in de verre toekomst en ten tweede
men hoopt, door op andere noodzakelijke
dingen uit te sparen, dal weer in te win
nen dit is echter een valsche bereke
ning die gewoonlijk op eeu deficit
te recht komt.
Is men nu gewend aan borgen, dan
overtreffen de behoeften doorgaans de
middelen, want op crediet koopen is zoo
gemakkelijk.
Maar de kruik gaat zoo lang te water
tot ze breekt
Overdenkt toch eens, «lat ongelukkige
omstandigheden onze inkomsten kunnen
doen verminderen. Wat gebeurt er dan
De onbetaalde rekeningen vallen ons op
den rug langs alle kanten, en zijn voor
ons een herinnering aan vroegere betere
dagen.
Maar heeft men op crediet gekocht,
men wil toch eerlijk blijven, en mot liet
laatste beetje geld, dat ons nu dubbel te
pas zou komen, doet men die onbetaalde
rekeningen af. En daardoor ziet men
voor het oogenblik in troosteloozen toe
stand, zoodat men gedwongen is, den
sprong naar de hoogere sport van het
borgen, het schulden maken, te wagen,
maar op zekeren dag staal men voor
NIETS en de ellende breekt aan.
Op crediet koopen, en alleen bij liet
kwartaal of inel Nieuwjaar betalen, is
een erge misslag, zoowel op staatliuis-
houdelyk als op huishoudelijk gebied.
Men denkt gewoonlijk dat zulk een laat
betalen zonder nadeeligen invloed blijft
op de handelswereld en op den te stellen
prijs van sommige verbruiksartikelen.
De gevolgen zijn erger dan men liet
voor heeft. Door liet borgen verplicht
men den koopman, bij zijn leverancier
ook van het crediet gebruik te maken,
en wal doet dan de groothandelaar o m
zijne klanten te behouden De groothan
delaar wendt zich in dat geval tot zijn
bankier hij neemt geld op, moet hooge
rente betalen, daar hij op liet uitslaande
geld ge-n intrest mag berekenen, hij
verhoogt eenvoudig zijn prijzen.
Wat wint men met borgen Niets,
ja wel, soms ellende, en zeker vorhoo-
ging van prijzen op dc gewone verbruiks
artikelen.
JüVA.
dienstig gevoel diep in zijn hart geworteld,
verwa'-mt hem, beurt hem op en geenc
macht op aarde zal dit gevoel uitdoen, geen
gevaar Item kunnen beletten, zyn gods
dienstplichten vervullen.
Telkens do wandelaars oen aan dc hoo
rnen van den weg hangend Lieve Vrouw
beeldje voorbijgaan maken zij eerbiedig bet
kruisteekenen prevelen betrouw vól:
Heilige Moeder Gods, bid voor ons.
Want ja, zoo diep als bet geloof hem is
ingeworteld, zoo diep ook ligt den Vlaming
den eerbied, de liefde en bet betrouwen tot
de Goddelijke Moeder Maagd hem in
T harte. In haar ziet de Vlaming, de echte
Vlaming, hij weze dan ook rijk of arm,
edel of werkman, boer of stedeling, zyno
Hemelmooder, in Wie by zich in alle
omstandigheden mot een ktndcrlyk be
trouwen wendt, hare voorspraak afsmeekt
en aan wiens hulp en macht hij niet twijfelt
want is Maria, de Koningen van hemel en
aarde,vooral toch is zij de Geliefde Vorstin
van den kristen Vlaming, is Zij do liefde
van zijn bert. Zjj wien zijne voorouders in
den loop dor ecuwen, die tal van pracht-
vole heiligdommen hebben opgericht.
Aan den voet van bet altaar, in den hol
len weg met olmen, beuken en struikge
was bezemd, knielen de aankomenden neer
en hun blik vestigd zich met liefde en
geloof op de zilveren remonstrans, die in
bet maanlicht, eene fonkelende ster schijnt,
ginds uit bet hemelgewelf gekomen, om
don God-Schepper van 't heelal tot woon en
troon te dienen.
Nog altijd komen mannen en vrouwen
aan die ziel: bij de cerstgekomeno voegen
en in den diepon weg, voor bet altaar neer
knielen.
Plots wordt door eene heldere kinderstem
bet Rozenkransgebed aangeheven in zacht
melodiën als engelenzang klinkt het
Onzo Vader, die in de hemelen zijt,
geheiligd Zy Uw Naam, ons toekome uw
Rijk, IJw wil geschiede op de aarde als in
den Hemel.
En in de takken der boomen en beuken
langs den weg, in 't struikgewas ruischt
liet als harpgespel, het gebed door al de
aanwezigen met half onderdrukte stem
op ontroerden toon voortgezet
Geef ons lieden ons dagelyks brood en
vergeef ons enze schulden gelyk wij ver
geven onze schuldenaren en leid ons niet
in bekoring, maar verlos ons van den
kwade amen.
En 'tzijn niet de lippen die bidden maar
wel het hart, 't is 't gebed van het kind
tot den Algoeden Eeuwigen Vader, het
schepsel dat spreekt tot zijnen Schepper on
eerbiedig buigen do hoofden raken do
knieën den klammen kleigrond en worden
dc handen smekend saamgevouwen.
Nog stijgt de sraeekbeè der biddende
kristenscliaar op tot don Heer en God en
ruisehen de ionen geheimzinnig in hot
s'ruikgcwas wanneer plots uit liet mole
naars huis con grijsaard treedt met hot
Onder dieu titel, komt het rood or
gaantje Recht en Vrijheid in zijn
nummer van 2 Maart 11. met een hoofd-
arlikelljé voor do pinne, dat de werk
lieden aanspoort lot den grrrooten strijd
der A. W. ofte algemeene uithongering
der werkmansklas, en er alles behalve
geestdriftig uitziet.
Wy rapen tien handschoen op, en roe
pen op onze beurt tot die arbeiders
mannen laai u niel heet nemen, ziet
Uit uwe oogen, en zendt die felle jannen
wandelen die u heel vriendelijk komen
vragen om het brood uit uwen mond te
maren en vrouw en kinderen op hun
Candvleesch le laten hijten, terwijl zij
deopstokers en de opruiers, hun luie
beenen onder de tafel uitsteken en hun
buikske zalig dik on rond smullen aan
lekkere brokjes.
Hun spaarpot staat niet op liet spel,
hun boterham is buiten gevaar, maar gij
werktnenschen, die van uwdagelijkschen
arbeid moet leven, gij zoudt weldra zoo
arm zijn als Job en tot over de ooren
in de miserie zitten. Eu dan Als ge
oenige weken met eenen hollen buik zult
geloopon hebben, wat zult gij er bij win
nen Zullen de bazen met open arms
'gereed zit Ion om u terug te ontvangen
Zal uw werkloon vermeerderd zijn Zult
ge min moeten werken 8 uren werken,
8 uren drinken en 8 uren slapen Zal
dat fameus Algemeen Stemrecht, waar
mede de socialisten hemel en aarde belo
ven, n toegestaan worden
Niemendal. De regeering is vastbeslo
ten niet toe te geven aan gewold noch
bedreiging, want moest zij dat doen, dan
zou zij den schitterenden uitslag vernie
tigen van de laatste kiezingen gansch
het land heeft dan met klem en klank
getoond aan wien het zijn vertrouwen
schonk, en de Katholieke Partij is met
eenen verpletterenden triomf uit de stem
bus gekomen. Dat vertrouwen wil zij
behouden, dien triomf blijft, zij indach
tig, en daarom zal zij, evenmin als in
1902. toegeven aan schreeuwende, hol
klinkende straatbetoogingen. Wordt de
openbare rust gestoord, gaat men over
tot gewelddaden, dan zal zij natuurlijk
tie gewapende macht oproepen om de
orde le handhaven, en dan Dan zult
gij, werklieden, nog eens de gebroken
ruiten mogen betalen en kennis maken
met bajonnet of sabel, terwijl uwe lei
ders zich zullen verschansen achter uwe
lijven en 't spel van achter de gordijn
afsjoeren
Dat is dus het schoon vooruitzicht dat
er u te wachten slaat uw werk staken
voor niemendal, uwen boterham verlie
zen, vrouw en kind op 't droog zand
brengen, en daarbij nog riskeeren van
u blauwe schenen te loopen tegen de
gewapende macht.
Allo, wie doet er mee 't
Werklieden, nog eens laat u niet beet
nemen, lacht met uwe opslokers en
hunne A W.
LEEST EN VERSPREIDT
«DE DENDERBODE»
priésterlijk plechtgewaad bekleed in de
stramme bevende handen een oiferkolk
houdende.
Eane plechtige aangrijpende stilte heersclit
by bet verschijnen van den ouden priester,
wiens witte haren, als een zilveren krans
om zyn hoofd vormen, 't Is de oude pas
toor-deken, de herder van het dorp, die
doorzynen minzame» omgang zijn liefderijk
woord en gouden hart zich den eerbied en
liefde van al zijne parochianen verwierf.
I)o herder wou do kudde niet verlaten,
maar ook de kudde hield trouwe
wacht rond den herder, rond den gecste-
lyken vader, dio liet mcerendeel van hen
door den huwelijksband vereenigdc en de
geestolyke spijs aan hunne ziel toereikte.
Langzaam schrijdt de priester door
en nadert het altaar.Introibo ad altare Dei.
En de lieve stein van den knaap die den
Rozenkrans voorbad antwoordt
Ad Deum qui loetificat juvontutem moain.
En do onbloedige offerande der H. Mis
is begonnen.
Een ongekend gevoel van vrede en geluk
maakt zich van de harten der aanwezigon
meester en'met meer dan gewone vurigheid
stygt hunne geloof en hoopvolle bede
opwaarts tot Hem, wiens troon boren
't starrengew emcl is opgeslagen en hoe
ook de wind bitsig nydig, door do rangen
jaagt en ritselt in het struikgewas, toch
voelt men de hardheid des weders niot, en
schijnt de wind de adem Gods, die hunne
harten verwaant en ontsteekt.
I4daagsche werkzaamheden.
GROENTENTUIN. Welhaast zal
hel gaan tijd worden, vooral in gezonde
gronden, om erwten, wortels, saladé,
selder, porei, koolgewassen, sjalotten,
ajuinen, enz., buiten te planten of te
zaaien, of ten minste worden de bedde
kens getrokken om in gereedheid te lig
gen.
Van nu af mag men in vollen grond
eene zekere hoeveelheid suikerijwortelen
dekken met losse tuinaarde daksgewijze
worden planken of deksels aangebracht
om het regenwater af te leiden. Zonder
aanjagen met mest aldus eenen laatsten
pluk. Men gaat voort met het verbleekcn
van molsalade.
Op het einde der maand begint men
ook met het uitplaiiteii van schorsenee-
ren, wortels, pastinaken, selder en kool
gewassen voor zaaddragers.
Het wordt ook tijd om de aspergebed
den, «Ie brokolis en de artisjokken te
onlbloolen Men maakt van deze gelegen
heid gebruik om die groenten duchtig te
bemesten, 't zij met vloeimest, 't zij met
scheikundige meststoffen. Voor deze groen
ten durven wij gerust eene mengeling
aanbevelen van zwavelzuur ammoniak,
superfosfaat eu chloorpotasch in verhou
ding van 2-3-1.5, d. w. z. 200 kgr.
zwavelzuur ammoniak voor 300 kgr.
superfosfaat en voor 150 kgr. chloorpo
tasch
Van deze mengeling werkt men van
50 lot 100 gr. per vierkante meter in den
grond. Dezelfde meststoffen, in dezelfde
verhouding, mogen insgelijks gegeven
worden aan de aardbezicperkcn, waar
voor het ook tijd wordt, om den grond
op te hakken en te zuiveren.
Op den broeibak zaait men voor opvol
ging, wortelen, radijzen, latouwen en
booncn alsook eenige zaden tetragonë,
die langzaam kiemt, komkommers en
meloenen,
Bloemkool, latouw, selder, porei en
tomaten van eerste zaaiing worden ver
spreid om kloeke planten voorhanden te
hebben.
Wat meloenen en lange komkommers
aangaat, deze hebben veel warmte noo-
dig en worden dus steeds nog onder
dubbel glas gehouden De cerate worden
het hart uitgenomen met een griffelmes,
zoodra ze twee blaadjes buiten de kiem-
bladen ontwikkeld hebben. Voor alle
nijpingen en verwondingen is hot goed en
geraadzaam dadelijk een weinig asch,
kalk of zand op de wond te brengen om
liet opdrogen te bespoedigen.'
FRUITTUIN Het snoeien van den
wijngaard in volle lucht moet geëindigd
worden. Men geeft hem vloeimest of
scheikundige meststoffen in dezelfde
evenredigheid als hooger reeds is aange
duid.
Het is tijd om te zorgen voor enten of
griffels on men bewaart die op eene koele,
belommerde plaats, want het wellukken
hangt er niet zelden van af. I)e griffel
immers moet slapend eu den te griffelen
slam of tak levend zijn.
Men eindigt ook het kuischen, reinigen
en snoeien der fruitboomen. De wonden
worden onmiddelyk met pek bestreken
En stilaan vordert de goddelijke dienst.
Zie, de priester heft de Heilige Hostie,
't geoonsacreede Levensbrood tor aanbid
ding op. De sterren des firmaments schij
nen neer te dalen en eenen stralen krans
om do Heilige Hostio te vormen, geen
windje, geen zucht is te lioorcn in den god-
delijken wonderbaren en genadenvollen
stond, waarop de Heer der Heeren de
Schepper van Hemel en aarde, op tiet
woord van zyn schepsel, uit de hemelen
neerdaalt en op de zondige aarde komt ver
blijven waarop de Zone Gods, om genade
bidt tot zijnen Hemelschen Vader, voor liet
schuldige tuenschdoni en nogmaals liet
Vader vergeef het hun want zij weten
met wat zij doen
Laat hooren.
En dieper huigen de hoofden, inniger
stijgt de bede en aan veler oog ontsnapt
een traan bij 't herdenken der oneindige
goedheid en liefde van den Goddelykon
Verlosser.
Verheven plechtig tafereel, grootscher
in zyner eenvoud dan de pauselyke mis in
Rome's Basilieken.
Hier geene wonderen van beeldhouw en
schilderkunst, geen rijkversierde autaars,
noen kleurige tapijten, geen schetterende
muziek noch harmonisch gezang maar een
tempel vervuld met Godes oppermajesteit
versierd met Godes wondere en eeuwige
werken.
Hot blau we firmament, bezaaid met rail-
liocncn en millocnen fonkelende sterren is
of beter met een mengsel van pek en
waas.
LUSTTUIN. Men begint de schei
dingen van Lobelia, Begonia en andere,
Angeratum, Abutilon, Cuphea, Fuchsia,
Lantana en andere koude kasplanten
mogen gestekt worden verder Dahlia's
en Chrysanthemen.
Men verspeene Petunia, Begonia, Sal
via, Colcus, Gloxinia, Enjelieren. Men
zaait onder glas Torenia, Verbena, enz.
en in vollen grond Papaver, Goudbloem,
Centaurea en welriekende Vitsen.
William.
Pilatus, ziende dat hij niets wou, en
dat de opschudding steeds toenam, liet
zich water brergen en zich vóór het
volk do handen wasschende, zeide hij
a Ik ben onschuldig aan het bloed van
dezen Rechtvaardige-. De Romeinsche
landvoogd offerde eenen onschuldige op
aan zijnen hoogmoed, zijn eigenbelang,
aan zijne lafheid.
Het ras der Pilatusseu is, helaas, niet
uitgestorven.
Valsche volksvrienden loopen overal
rond ze ruien de werklieden op tegen
alle gezag, doen het werk staken en de
arbeiders, opgehitst door revolutionnaire
redevoeringen, voortgezweept door de
macht van het woord als het blad door
tien stormwind, rukken op tegen de ge
wapende macht en vallen slachtoffers
hunner blinde lichtgeloovigheid. Waar
zitten dan de zoogezegde volksrodders
in de schouwburg, aan een lekker maal,
of in de eene of andere badstad. want
hun vel is te kostelijk om door kogels
geschonden te wonlen. Ze wasschen zich
de handen, de hoogmoedige lafaards, die
langs den rug van het werkvolk hooger
willen klimmen, ze werpen de schuld op
hel landsbestuur, maar voor God zijn ze
verantwoordelijk om de ellendeen de
tranen der vrouwen en kinderen hunner
slachtoffers, om liet gestorte bloed.
Zooals Pilatus handelen de bazen, die
iedereen in huizen aanvaarden, tot mees
tergasten benoemen, mannen, die be
kwame arbeiders zijn, maar zedelijk be
dorven. en die dan bederven wat nog
goed is. Die bazen wasschen zich de han
den, maar vóór God zullen zij verant
woorden om hul slechl-worden hunner
werklieden, om de gekrenkte eer van
vrouwen on kinderen.
Pilatusseu zijn de ouders, die naar
hunne kinderen niet omzien, ze laten loo
pen, waar en met wien ook, ze wasschen
zich de handen, zeggende - dat de kin
deren oud en wijs genoeg zijn om te
weten, wat ze mogen doen en moeten
laten maar zo zijn verantwoordelijk
vóór God, en oog voor oog, ziel voor
ziel.
Ze wasschen zich de handen, de lezers
van slechte bladen (en hier spreek ik
bijzonder van onze katholieke jeugd,
dieverzot is op 'La demière Heure
ze wasschen zich de handen, maar vóór
God zijn zo verantwoordelijk om het
ondersteunen, on daardoor het versprei
den der slechte pers. en om de vererger
nis dio ze geven.
Theodoor
hot gewelf in de weide verte op schilder
achtige heuvels rustende, reusachtige eeu
wen oude boomen de pilaron en de kolom
men die dat heerlijk gewelf schynen te
overdekken. De maan is dc Godslamp, ginds
aan den hemelboog door Engelen ontstoken
ter viering van liet verheven geheim, de
wind in de boomkruinen ritselend, liet
muziek en der kristenen ootmoediggebed,
de wioroc kwalmen in den reusachtigen
tempel.
En hij de Nutting naderen taliyke ge-
loovigen tot liet altaar om uit de handen
van den priester hunnen God en Schepper,
liet levendmakend brood te ontvangen en
tot dien God in hun hart neergedaald, richt
zich hunne bede om erbarming en hulp
voor het vertrapt en uitgezogen vaderland,
voor 't behoud van hunnen geliefden her-
dor en do zegepraal der Kerk
De priester keert zich om, dc zilveren
Remonstrans zegenend in de hoogte heffend
en op ontroerden toon valt het van zijne
lippen
Bencdicat vos omnipotens Deus Pater
et Films'et Spiritus Sanctus!
En met hoop on betrouwen vervuld rich
ten zich de boeren op.
Plots stijgen godslasteringen en woedende
krecten achter het struikgewas op, een
geweerschot knalt en dc boeren vluchten in
alle richtingen heen den priester meesleu
rende
N. 13. 13i_j ile benedictie zegt de priester g
woorden, verdeel, en voeg er dc zegening bij.
Verboden nadruk. (Wordt voortg.