Stemming der Scfiooiwet DE KATHOLIEKEN eischen de spoedige Waar gaan we naartoe ?L Geen voik! Vrij Katholiek, Vlaamsch. Volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst. ëlnneIigenI'sehConi IJZER EN WEG. - TWEE BERICHTJES VAN BELANG. rnsmmmmmmtgt POLITIEK OVERZICHT. Aan Mr WASSON. VERDRAAGZAAMHEID. 'T EËN~ENTANDER ZONDAG 16 NOVEMBER 1915. 5 centiemen het nummer 67sle Jaar 4609. Du blad verschijnt den Zater dag van iedere weck onder dagleekemng van den volgenden dag De prijs ervan is voor de Stad 3 frank met den Post verzonden 3,50 frank 's jaars. voorop te betalen De inschrij ving eindigt met 31 Decembei - De onkosten der kwittantiën door de Post ontvangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij VAN DE PUTTE-GOOSSENS, 31, Korte Zoutstraat en in alle Postkan toren des Lands. DE DENDERBODE Annoncen, per drukregel Ge wone 15 centiemen Kleine Aankondigingen fr. 0,60 (3Ü4 regels,; Reklamen fr. 1,00; Von nissen op 3e bladzijde 50 centie men Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij aceoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren Notarissen worden icndelijk verzocht hunne in zendingen te doen,uiterlijk tegen den Vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten bureele van dit blad. t.t. q.l. DenderleeuwBrussel (Noord) 3.53 4.02 4,14 5,07 5,26 5,39 6,12 6,46 *7.31 7,43» 8,54* *9.26 1 9,26 10,ox li,50 *12,48 14,05 14,33 15,30 Terv. x6,i6 *16.501 x7>37 *18,10 *19.00 *19,32 21,08 *22.20 Denderleeuw, Ninove, Geeraardsbergen,Lessen, Ath, Bergen: 5.39 7,44 10,01 ",5o 14,33 16,28 17,37 18,55 21,08 Erpe-Meire, Burst, Herzele, Sottegem, Ronsse, met aanslui ting te Sottegem en Ronsse voor Kortrijk *3,23 4,17 7,4° 8,59 11,54 14,40 *17,42 *gaat tot Sottegem. Moorsel, Opwyck, Londerseel, Willebroeck, Boom, Ant werpen, met aansluiting te Londerzele naar Mechelen *4,02 3,45 9,02 11,55 x4>4ö 18,00 *19,50 («naar Opwyck) De treinen met een of eenaangeduid zijn rechtstreeks. Vertrekuren uit Aalst naar Hofstade, Gijsegem, Dendermottde, Lokeren, Moerbeke, Eecloo, met aansluit, te Denderm. naar Antwerpen (Mid.st.): 3,32 4,01 6,13 7,37 8,27 10 50 14,42 15,20 17,44 19,13 21,10 j Gent (Zuid) r7,44 '8,14 8,38 9,00 10,24 12,06 12,19 14,34 ri5,i5 16,26 ri7,46 18,09 18,44 19,38 20,41 (Z. n.) 21.08 22,10 -■22,57 ro,39- Lede Wetteren 6,40 8,38 rio,24 12,06 ri2,i9 14,34 r>6,26 18,09 ri8,44 19,38 20,41 (Z. n.) 22,10 Brugge Blankenberghe r6,o8 '7,4410,24 15,15 17,0418,38 18,44 Brugge Heyst 6,08 7,44 10,24 15,15 17,04 18,44 BUURTTRA.il. Aalst (Koophandclslr.) naar Oordegein Aalst iZeebergbr i n. Affligem, Asschc 7,32 8,55 11,55 15,20 19,12 8,25 11,55 14.24 16.45 20,14 Vertrekuren uit de volgende Brussel Denderleeuw 4,41 '5,40 5,58 6,14 7,00 7,07 I 7,45* '8,25 9,32 10,44 11,40 12,09 13,24 '14,42 15,57 16.2b 16,32 *17,13 '18.08 18,14 20-°° 2°>4° 2°,57 '22.21 23.55 °>57 Bergen, Ath, Lessen, Geeraardsbergen, Ninove, Denderleeuw 4.42 5.16 6.43 8.45 xi.41 13.47 17.23 18.30 19,50 Ronsse, Sottegem, Herzele, Burst, Erpe-Meire met aanslui ting te Ronsse en Sottegem van Kortrijk naar Aalst (Zaterd. v. Sottegem 5,36) 6,24 10,23 11,45 15,33 (19,43 tot Sottegem) 21,34 van Sottegem. Antwerpen (Zuid), Boom, Willebroek, Londerzele, Opwyck, Moorsel, met aansluiting van Mechelen naar Aalst 4,55 6,12 6,42 8,14 9,49 (10,05 over Denderm.) 11,22 13,40 15,22 17,04 19,04 Statiën naar Aalst Dendermonde, Gijsegem, Eecloo, Moerbeke, Lokeren, J 0 Hofstade, met aansluit, van Antwerpen (Middenst.) n. Aalst 5.11 8.12 10.02 11.38 13.27 16.52 19.05 20.38 Gent (Zuid). 4.42 '5,42 '5.50 '7.09 '8.22 '8.43 '9.28 10.55 ri2.i8 rx3,32 x3-4o '15.00 Terv. '15.47 '16.24 I7-42 *8,05 18.59 20.10 '21.50 21.53 W etterenLede. 4.59 6.18 '7.26 '9.44 11.22 14.07 1S.26 '19.15 20.37 22.18 Blankenberghe Brugge. 5.50 b.53 '8.28 10.53 x4-53 17-20 1S.37 20.04 Heyst Brugge. 5.33 '6.36 10.36 13.56 '17.03 19.47 CUIQI'K «I I M. Oordegem Aalst Afflig-ip Aalst 5,15 8,14 11,11 14,20 18,25 Assche (Staatsstalie) Aalst 6,30 10,53 13,18 15,30 19,15 6,56 11,17 13,IS 15,56 19,41 UURTABEL van den 1 Oct tot den 30 April 1914. Aalst, den 15 November 1913. •••••••••••••••••••••••••••••a W eek-K alen der. NOVEMBER. Van den 1 tot den 31 korten dedagen 1 u. 19 m. E. v. d. Z. Gelijkenis vim het mostaardzaad. Ma TT II. XIII. lü Zondag H. Edmundus, bus H. Eucherius. Iiiss. 17 Maandag H. Gregorius Thaumaturgus, biss. H. Hiigo, bisschop 18 Dijnsdaa H. Roinanus, martel. H. Odo, abt. 19 Woengdag H. Elisabeth van Hongariè, weduwe H, Pontianus, paus en martelaar. gO Donderdag H. Felix van Valeis, hel. H. Simpli- cius.bissT H. Edmondus, koning van Engeland, martelaar. 21 Vrijdag 0. 1. Vr Presentatie, H. Albertus, hiss, van Luik. H. Cplunihanus, abt, 22 Zaterdag 11. Cecilia, maagd en martelares. Uurtabel der Zondagmissen in Aalst. St-ilartinuskerk 5, 6. 7, 8. 9, 11 ure. Lof 4 u. St-Jozefsken1:5 1/2. 7,81/2.9 12, llu Lol 4 u 0 L.VrotiiekerkMij/beek a. 6 14, 7 1/2, 9 u Kerk der EE PP. Jcsuïten 1 1,2, 5 1/2, 6 1/2. 7 1/2 ure. Lof 5 ure. Kerk der EE. PP. Capucicnen a, 6, 7 1/2, 9 u. Lof 0 1/2 11 Toekomende week verschijnt eindelijk het lang verwachte EXCELSIOR Maandschrift voor Vlaamsche Beweging en Kunst. Het ver schijnt in twee uitgaven de ge wone, aan één frank 's jaars. en tien centiemen het nummer; de prachtuitgaaf, op fijn glanspapier aan twee frank het abonnement en twintig centiemen het nummer Onze geabonneerden ontvangen de eerste uitgaaf gratis. Op de tweede kunnen zij, naar willekeur, inteekenen voor één frank. In- schrijvingskaarten zullen hen ge worden Al wie een abonnement neemt op DE DENDERBODE voor het jaar 1914- ontvangt van heden af tot Nieuwjaar gratis ons blad. met den pracht-roman DE ORGELDRAAISTER die wij begonnen zijn, en met het maandschrift dat eerlang ver schijnt. J Wie zou van al die voordeelen niet willen genieten Hoevelen van onze oude brave moe dertjes zuchtten nietde gazetten den dag van vandage zijn niet meer om te lezen, 't is al moorden en bloed- E11 't is zoo. 't Is nog gansch onder den indruk van eene lafle moord onlangs te Letterhautem gepleegd, dat we deze beschouwingen neerschrijven. Daar werd verraderlijk de keel doorgesneden den genaamden Cies Vanderheyden, voerman, wonende te Vlierzele-Dries. Een doodbraaf man van 68 ja ren die met de diligencie reed lusschen Vlierzele en Aalst en van ieder een werd geacht. Ons trof des te meer liet nieuws van die brutaio moord, dat we over een maand gezellig met den man hadden go- kout en hem van naderbij leerden ken nen, toen hij ons uit Vlierzele voorde. Bij de heenreis zat zijn zoon op den bok een prachtige boerenkerel blozende als een roos, sterk als een eik, en die ons met veel vereering vertelde van zijn ouden vader. Bij den terugkeer was het Cies zelf die lustig de zweep deed kletsen en 011s toon- do dat hij niettegenstaande zijn ouden dag, nog een kloeke hand had en een scherp oog in 't uitvoeren van zijn lastig bedrijf Het was een Zondag namiddag, en 't regende maar altijd aan uit de grys overtrokken lucht Het lof was uit, en de talrijke boerinnen die met den kerk boek onder den arm en met omgeslagen rokken, in groepjes kwamen langs den modderigen steenweg, knikten hem allen gemoedelijk goeden dag en de hooge pluimen op hunnen hoed knikten vrien delijk mede... En tijdens die lange, een tonige reis, hadden we al ons beziens aan de kranige houding van Cies, die in den fijn zijpelenden regen onbeweeglijk troonde op zijnen bok, en nu en dan een krachtig - hu lieL hoo- ren, begeleid door een korten zweep ronk... 't Was Zondag, de jongeren waren thans vroolijk aan 'l. kaarten of 't bollen, maar hij, do oude, hij was terug op zijnen post, hij vervulde taai en gewe tensvol zijnen werkplicht voort, evenals hij het reeds zoo vele jaren gedaan had Al die herinneringen werden hel wak ker in ons, toen we over een paasdagen het wreed relaas lazen van den moordaanslag. En we dachten toen verder ge zijt dan oud, gij hebt met uw werk en uw zorg een boel huisgezin van brave kinders grootge- kweekt, gij hebt door een heel leven van deftigheid en plichtvervulling de achting van eenieder gewonnen, gij hoopt eens een vredige, zalige dood te mogen ster ven te midden van al de uwen, en dan Dan komt daar een jong monster dat pas begint te leven, en van 't leven nog niets anders dan de slemperijen en de dierlijke uitspattingen heeft gekend, u de keel oversnijden, on u op zulk eene schrikke lijke wijze op liet onverwachts naar de eeuwigheid sleuren... 't Is wraakroepend Wie siddert niet van verontwaardiging, en wenscht niet dat men zulke wangedrochten zou rad braken En als we gaan bedenken dat zulke ijselijkheden hier gepleegd worden in onze omgeving, in ons christen Vlaanderen dan jammeren we diep. Doch, moest de tegenstrever ons hier weerom den steen komen toewerpen evenals ter volks kamer, en ons zeggen op dien toon van opperste spotternij Bezie maar uw godsdienstig Vlaanderen, en tracht er de moorden te lellen dan zouden we aanstonds liet antwoord gereed hebben Inderdaad, vele ontzettende moorden worden hier gepleegd, maar door wie Te Letterhautem, is de moordenaar weerom een ellendeling van 19 jaren, een aardewerker Daar moeten we den wortel van het kwaad gaan zoe ken. Het zijn die groepen uitwijkelingen, welke dagelijks naar de groot steden gaan werken die in onze dorpen ver derf en vermaledyding medebrengen. Ze dragon de ontucht in hun ziel. evenals de modder aan hun kleeren. Het zijn die schunnige,schurftige vuilaards en godlas teraars, wier adem een pest van alcool en onkuischheid uitwalmt, die moege werkt, nooit moegedronken of moege- vlockt zijn. I11 do kerk zult go ze niet zien, maar gaat ze zoeken in de slechtbe- faamde kroeghuisjes en balkoten. Goede gazetten zult gij in hun jeukende handen niet aantreffen, maar wel ongodsdienstige bladen waarin gespuwd wordt op den priester, op de moeder, op het maagd schap, op al wat dougdzaam en schoon is. Dat zijn onze Vlaamsche jongens niet. Hel zijn ontaarden die reeds lang al de erfelijke eigenschappen van hunnen stam verbeurd hebben, en door hot slijk getrapt. Het zijn ellendelingen zonder hart, zonder geweten, zonder wils kracht. Ze zyn teencmaal gealcoliseerd en verrot. En 't is in hun vuislen dat het moordenaarsmes zijn gruwelijk werk verricht, cn brave weerlooze lieden aan den boord van 't graf neerkerft, of jonge levens in hunnen vollen fleur doorsnijdt. Een handsvol van die soort is voldoen de om een gansche streek te teisteren en te verpesten.Doch Goddank, niet alle uitwijkelingen gelijken op die ontuchtigen en rampzaligen, waarvan wij in al zijn ruwe waarheid het beeld komen te schetsen. Op verre na niet Wij kennen onder de aardewerkers en anderen, tal van brave jongelingen en huisvaders, die hunnen zuiveren lande- lijken aard en hunne zeden gaaf en onge schonden weten ie bewaren, spijts hunno bedorven omgeving en de vuile luchten waarin zij dagelijks werken en ademen moeten. Én hun kracht, om aan al do bekoorlijkheid en de macht der zonde en slechte voorbeelden te wederstaan, putter, ze in den Godsdienst. Die menschen heiligen den Zondag, ze zitten op de Communiebank op de Groote Feesten door de H. Kerk ingesteld, ze lezen of verslinden geen vuiligheid, ze zijn niet verslaafd aan den drank, ze vloeken niet. ze doen eerbiedig hun klak af voor pater en non, ze zijn gelukkig als ze eens hunnen pastoor of onderpas toor mogen welkom .1 heeton in hun huizeken, en zijnen raad ontvangen. Op het werk zijn zo de besten. Hunne mees ters mogen framassons en godsdienst haters zijn, dit belet niet dat zij sterk aan die arbeiders houden om wille van hunne bekwaamheid en hunne eerlijk- h-j I11 zulken ja, begroeten wij gene gen ix vol achting den laamschen christen werkman. In hem zegeviert de Godsdienst oyer al den laster en de beschuldigingen van den tegenstrever, want als hij ons wijst op liet ras van jonge moordenaars, dan zeggen wij hem Ziedaar wal er ge wordt van jongelingen zonder góds- dienst' -, en hem de keurbende onzer vlaamsche werklieden aantoonende, voe gen wij er bij Ziedaar wat de gods- j dienst vermag Ilij alleen kan de maatschappij die ziek is, genezen. Houdt dus op hem te bekampen en af te breken, want op die wijze wordt ge onrechtstreeks medeplichtig aan al de misdaden en moordendie als een kanker vreten aan de samen leving De toestand in de Balkanstaten. De overeenkomst is voorloopig ondertee kend te Athene. Uit Athene wordt gemeld dat de Grieksche en Turksche afgevaardigden woensdag langdu rig hebben onderhandeld in het ministerie van buitenlandsche zaken en er ten slotte in ge slaagd zijn overeen te komen over bijna al de punten van den tekst eener overeenkomst, ingegeven door M Take Jonesco, den Rumeen- schecn minister van binnenlanzsche zaken. De kwestien van de onderhoudskosten der krijgsgevangenen, van het verschil van inter pretatie der overgave van Salonika, van de schaden en verliezen geleden door het in beslag nemen der Grieksche oorlogschepen bij het ontslaan van den oorlog en van de gronden der kroon, zullen onderworpen worden aan een scheidsgerecht. Na lange besprekingen, heeft men eene con ventie opgemaakt, waarop de afgevaardigden der beide landen gisteren avond voorloopig hun handteeken hebben geplaatst. Ziehier den inhoud van de onderteekende of beter geparafeerde konventie 1. Al de verdragen en konventien bestaande vóór den oorlog, worden geheel en gansch weer in voege gebarcht. 2. Eene amnistie of kwijtschelding wordt verleend aan de personen, betrokken in de gebeurtenissen van den oorlog of in verband staande met die gebeurtenissen. 3. Personen gevestigd op de afgestaane gron den, worden Grieksche onderdanen, ten ware zij binnen het verloop van drie jaar den wenseh uitdrukten Ottomansche onderdanen te blijven en als dusdanig hunne woonst vestigen buiten het Grieksch grondgebied. 4. De bewoners der afgestane grondgebieden zullen hunne eigendommen in die gewesten blijven bezitten. 5. Het recht der eigendommen moet geëer biedigd worden. Niemand mag van zijn eigen dom beroofd worden, behalve voor redenen van openbaar nut en mits eene geldelijke vergoeding. 6. De bijzondere eigemdommen van den Sul tan en de koninklijke familie worden erkend, behouden en geëerbiedigd, terwijl de privaat domcincngoedcrcn vermeld op eene volledige lijst, zullen ouderworpen worden aan het scheidsgerecht van het Haagsche Hof. 7. De kwestie van het onderhoud der gevan genen genomen soldaten zal geregeld worden door het scheidsgerecht, terwijl de soldij der officieren zal uitgekeerd worden. 8. De kwestie van de teruggave der aange slagen schepen en de vragen om vergoeding voor de schaden geleden door de eigenaars dier schepen, zal onderworpen worden aan een scheidsgerecht. 9. De kwestie der muftis en der juridicti^ der muftis is geregeld de vakoufs worden geëer biedigd de tienden der vakoufs zijn afgeschaft. maar, indien de kloosters, de moskees en dc seminariënin de onmogelijkheid verkeeren in hun onderhoud te voorzien, zal de Grieksche regeering hun ter hulp komen. 10. De kwestie der vakoufs wordt geregeld in eene bijgevoegde protokool op den grondslag der werken van dc onder-kommissie. M. T. Slivassy Szilas is minister benoemd van Oostenrijk Hongaric te Athene, in vervanging van den heer baron Braun, -die minister be noemd is te Dresde. Czaar Ferdinand van Bulgarië keert nog niet terug. Uit Sofia wordt gemeld, dat de terugkomst van Czaar Ferdinand, welke aangekondigd werd voor i5 November, verschoven is tot eenen onbcpaalden datum. Die tijding schijnt dus het voornemen van Czaar Ferdinand, afstand te doen van den troon te bevestigen. Tijdingen uit Mexiko. De oproerlingen zouden Tuxpan aanvallen Men telegrafeert uit Vera Cruz De Amérikaansche kanonneerboot Whee ling is op het onverwachts in allerhaast naar Tuxpan vertrokken, tegevolge van een telegra fisch bevel waarbij ook gemeld werdt dat de oproerlingen op het punt w aren die stad aan te vallen, en dat de tegenwoordigheid van oorlog schepen er noodigis om dc vreemde eigendom men te beschermen. Die leider der liberale partij heeft ver leden week in de Kamers eene voordracht uilgekraaid, waardig van een verachter- den schooljongen. In de scholen van het Vlaamsche land leert men aan de kinderen, dat zij de Walen moeten haten Zeg, M' Mas- son, hebt ge 'nen slag van den molen gekregen V Is het niet de plicht van eiken burger zijn vaderland en zijne taal te be minnen En hoe zal .men dit edel, dit heilig gevoelen het eerste na de liefde tot God en tot den evenmensch, in het hart der kinderen leggen, wanneer hun niet gesproken wordt van eigen-waarde, van de vrome en de groote daden hunner voorouders, zoo men het stambewustzijn niet opwekt Of verloochenen de libe ralen de vaderlandsliefde ook al Is liet. de geburen leeren verachten, als eene moeder hare kinderen wijst op de liefde van vader en op zijne bezorgdheid Waarlijk, om zulke ezularij uit te kra men moet men in het hoofd geraakt zijn. De vrije scholen hebben geen recht op toelagen, zegt M. Masson, hoewel zij het staatsprogramma volgen en zooveel uren lés gegeven wordt als in de officiecie scholen, door gediplomeerde onderwijzers en onderwijzeressen. De liberalen zijn liet beu de scholen der katholieken te betalen Hoe langer, hoe dommer. Betalen al leen de liberalen belastingen. M. Masson? Heeft een kind van katholieke ouders niet zooveel recht als de uwe Waarom dan weigeren de liberale gemeentebe sturen toelagen aan de katholieke scho len Waarom geven zij het geld van iedereen uilsluitelijk aan gemeentescho len Te Gent ontvangen deze geslichlen meer dan 200 fr. per kind de katholieke scholen ontvangen geen centiem. Het zelfde gebeurt te Brussel, te Antwerpen, te Luik en in bijna alle liberale steden. Is dat de scholen der katholieken betalen Het zijn - uwe scholen zegt ge, M\ Masson. Juist omdat het uwe scholen zijn, willen wij, katholieken, er niet van weten wij vertrouwen onze kinderen niet toe noch aan mannen noch aan vrouwen, die gehoorzamen aan dc loge, in wier programma geschreven staat Tegen Rome alleen moeten wij samen zweren; de ondeugden verspreiden onder 't volk do.nian van zijn huisgezin afzon deren de vrouw bederven, het zedenbe derf in het groot ondernemen. - (Maz- zini). Wilt gij uwe kinderen laten opgroeien lot duivels in menschcnvleeseh zonder de minste waardigheid, speelbal van de vuilste driften, u en al verachtend, wat boven hen is, .doet het; wij, katholieken, eischen voor onze kinderen een onder wijs. dat hun leert naast de wetenschap, vader en moeder beminnen en hunne oversten, dat hun goede zeden en men- schelijke waardigheid schenkt, en, boven dat alles, het geloof in God, de sterkste steun van het menschelijk leven. Daarom eischen wij ons deel van dc toeiagen, die komen zoo van ons geld als van het uwe. Rechtuit. Een klinkende kaakslag aan de goddeloozen van Aalst. Volgens de wijsgeeren van de liberale gazet van Aalst, kan godsdienstige op voeding best gemist worden. En daarom willen zij de christelijke scholen ten onder zien gaan, en zich met geweldige of loensche middelen naargelang der omstandigheden meester maken van de zielen der kinderen. Nochthans, niet alle liberalen, niet alle met-katholieken deelen die meening. Kent ge Urbain Gohier Gewis niet. 't Is een Fransche schrijver, een bond genoot destijds van Zola inzake Drey- fusisme, dat de onmiddelijke voorlooper was van hel Combisme. Een bestrijder dus van al wat christelijk is. Die Urbain Gohier heelt onlangs in een Parijzen blad, Le Journal, een artikel geschreven over de immers toenemende misdadigheid, vooral onder kinderen en geslachten de oorzaken opgespoord welke die ontbinding dor samenleving verhaasten, en angstig do vraag gestéld Hoe de samenleving genezen Weel ge wat er gebeurd is schrijft hij in genoemd blad, den 1 November. Het - Journal is geen bijzonder godsdienstig orguan onder zijn groot publiek moet het getal god vruchtige personen tamelijk klein wezen nochtans, een groot aantal lezers hebben zich niet kunnen iccer- houden te antwoorden Hel genees- mi ld el De godsdienst. Hoe gene zen Door weer te keeren tot den godsdienst. - De uilslag dier soort kostelooze raad pleging hoeft Urbain Gohier zoodanig ontsteld, dat hij uitroept 't Is verschrik kelijk Maar ziet verder hij laat de lezers van Le Journal nog aan 't woord Op wat zeggen onze briefschrij- (i vers steunt uwe onafhankelijke zedenleer Op uw geweten? Maar neen. dat is een oude makker, vol toegevendheid en inschikkelijkheid «i Door vzat vervangt ge naastenliefde - van voorheen Door solidariteit. Dit woord leen1 zich lot dubbelzin- - nigheid. Een wild beest is solidair - met zijne prooi, zonder welke het niet kan leven. Naastenliefde wilde zeggen Bemint elkander Soli- dariteit kun beteekenen Ver- scheurt elkander - Uwe wetenschap lederen dag vernietigt zij hare eigen geloofspun- i' ten en breekt zij 'l gezag harer eigen - leeraars. Maaizij stelt vast dat de - levende wereld gehoorzaamt aan de twee groote wetten van het onafge- broken verbanden van deuilkiezing de uilkiezingswel verzet zich tegen uw grondbeginsel nopens de gclijk- - krulde wet van het onafgebroken verband verzet zich tegen de ver- - wuandheid van hel individualisme. Durft dan de gelijkheid verloochenen, - het individiuilisme veroordeelen Gij wilt den huiselijken heerd heropbouwen. Wie zal hem verlich- u ten f Marcus-Aure lus of Jezus De - stoïcijnsche zedeleer 'is goed voor een uitgelezen groep de menigte heeft behoefte aan den catechismus. Den catcchimus Hoort gij 't blauw wijsgeeren van Aalst Na gezocht en herzocht, na hun arm brein afgetobd te hebben, vinden de lezers van het godde- looze Journal, dat zoo toegevend en zoo inschikkelijk is voor de morale indé- pendante, de zoogenaamd onafhankelijke zedenleer vinden zij gecu ander ge neesmiddel om de ontbinding der samenleving tegen te gaan dan hét kleine boek, dat onze liberalen en socia listen zoo algemeen verbannen uit de scholen, dan den catechismus 't Is niet alleen over de lippen van kin deren dat soms wijsheid vloeit. Meer Licht. Er zijn heel brave menschen langs onzen kant die de min of meer behendige verklaringen van de heeren Hymans en Vandervelde, waarin zij hunne verdraag zaamheid luide ten loon spreiden, aan zien hebben als een tot inkeer komen van deze anli-cicrikale leiders. Men heeft er seffens op geantwoord met citaten uit allerlei liberale en socia listische bladen van de Indépendance tot de Vooruit, allen ingegeven door fanatieken godsdiensthaat. 't Was zoodanig raak dat een liberaal, lid, om het pad voor zijn deur schoon te vagen, uitriep Maar dit alles zijn individueele meeningen Zoo, wat hebben die menschen dan nog meer noodig Zijn die bladen niet de tolk van de in den schoot hunner partij heerschende gedachten en heeft er ooit een der verantwoordelijke leiders die meeningen gewraakt De XX" Siècle haalt met reden twee feiten aan, die weinig ruchtbaarheid had den toen zij voorvielen, maar die men ten overstaan de verklaringen van MM. Hymans en Vandervelde wel eens mag in herinnering brengen. I11 1908 hadden de Gazette en de Flandre Libérale een schandaal ont dekt, dat lien van verontwaardiging deed opbonzen Denk eens na in do normaal school van Gent had een onderwijzer, zeker een creatuur van dit eerlooze cleri- caal gouvernement, zelfs aan van de godsdienstlessen ontslagen leerlingen een koor doen aanleeren, waarin or sprake was van God. van de hel, enz. In naam van de onzijdigheid, die op zoo gruwe lijke wijze was geschonden, eischtcn zij dadelijk een streng onderzoek. Het onderzoek werd ingesteld en weet ge welk het aangeklaagde lied was het Pelgrimskoor uit Tannhaüser De aartsdomme protostalio van de Gazette en van de Flandre Libérale aan iets anders toeschrijven dan aan blind fanatisme, door godsdiensthaat aange blazen, is niet mogelijk. Hel is even straf als de pro'cslulie van den socialist Thomas in den gemeente raad van Sehaorheek legen... den cleri cal™ geest van het onderwijs in de mu ziekschool van die BrusselscUe voorstad. Men'ging onderzoeken wat toch wel de ontstemming van dien braven stede- vader had opgewekt. En weet ge wat in onderhavig geval liet clericalisme verte genwoordigde De Rondes Enfantines van Jacques Dalcroze, een werk dat om zijne hooge muziokale waarde klassiek is geworden in het imiziekondcrricht. 't Is, zooals men ziet, voldoende dat die geniale kleppers, die aan andersdenken- ken alle verstand ontkennen, liet woor deken 11 God ontwaren, opdat ze zich zouden aanstellen als stieren die den rooden lap hebben gezien. Weet ge wat Steekt liunne onzijdig heid en hunne verdraagzaamheid in éénen zak en, om '1 even wat ge er uithaalt, 't is anti-clericalisme dat ge vast hebt. Aan menschen, met zulke gedachten bezield, de opvoeding toevertrouwen van kinderen, die thuis in gevoelens van godsdienst worden opgeleid, staat gelijk met liet toevertrouwen van de schapon aan dc hoede van den wolf. Daarom is er maar ééi:e oplossing in ons land mogelijk alle scholen gelijk voor de wet en voor de toelagen, en voor ieder huisvader de vrije schoolkeus. Dat alleen is verdraagzaamheid de rest is larie en boerenbedrog Het Handelsblad. voor die zoo wijs zijn nog wat te willen bijleeren dat goed is. Een geweten zonder God is eene rechtbank zonder rechter. Dat is een spreekwoord dat zoo oud is als de -straat en dat door de onder vinding duizendmaal bewezen wordt. Een vrek viel in een beek, die diep En schielijk-stroomend was, Een vis- Ischer, die hem 't leven 1 e redden zocht, sprong toe en riep l)at hij hem zijn hand zou GEVEN... De vrek riep uit, terwijl hij zonk. «IK KANNIETGEVEN» cn verdronk... De LIEFDADIGHEID is veel hooger en breeder dan de blinde gevoelerigheid. Zij bemint alle menschen, maar 't is om GOD dat zij bemintGeeft, Vrienden en er zal u gegeven worden. Dat is de raad \an den Grouten Meester,Onzen Lieven Heer zeiven. De hand der armen is Gods beurze.'t Is foed dat de rijke vrek eens kijke in den pot&Van den armen Lazarus. Die zooveel heeft dat hij wel leeft, Wat wil hij meer van God den Heer at is 't van al het goed der menschen?" DieGod heeft,kan niet hooger wenschen. Waar 't zoo nauw steekt is de vriendschap klein. Dat hoorde ik overlaalst zeggen door mijnen hovenier ;en, als wij een keer bollen, het steekt bij hem op een haar als er te meten valt Er is geen regel om dc gedachtun eener vrouw te léeren kennen.Men zal eerder eene W11 l E RAAF of de voetstappen van eenen visch ontdekken/dan men te weten zou krij gen wat eene vrouw in 't herte draagt, zoo zegt een Indisch spreekwoord. Daarom is 't misschien dat de 1-ranschman zegt De femme et de frontage, Qui en prend le moins est le plus sage.— GOD BORGT WEiEmAAR HIJ SCHELT NU-.l KW IJl !...Ach ja, dat zullen de «lioog- gcleido en' «hoogedele» liberale gazetkrab belaars van Aalst, die zoo maar altijd voort durven onze brave heilige priesters en kloos terlingen bespotten en de heilige reputatie van onze moedige missionarissen aan stuk ken trekken, ook wel ondervinden op tiid en stond... Al die DEUGNIETERIJ zal" hun streng aangerekend worden door den recht- vcerdigen God, en ze zullen dat te betalen krijgen als ze minst geld zullen hebben... Eene hesp heet in 't Latijn Adjotor in tribulatione. Dat is een troost als men overkomste krijgt, en er anders niet veel te knabbelen %'alt. Zoo zei Boerken d'Hauwer toch, en zijn Karei heeft het mij verteld FERNZ. Een standbeeld aan Z. H. PiusX. Tijdens de aardbeving van 1905 zond Z. II. Paus Pi us X zedelijke en stoffelijke hulp aan de zoo diep beproefde inwoners van Catanzaro, in Calabrië. Als betuiging van dankbaarheid heeft het stadsbestuur nu besloten een standbeeld op te richten aan den Heiligen Vader. Het zal oprijzen vlak voor het seminarie van Catanzaro. In Kongo. Ziehier twee belangwekkende cijfers Op 1 Januari 1912 waren er in de kolonie 5 465 blanken. Het vorige jaar waren er slechts 4.003. Dus eene aan groeiing van 30.5 0. 0. Op 1 Oktober 1913 bestond het per soneel der Kolqnie uit 2732 personen. De jonge prins Leopold Zondag voormiddag wandelde de jonge prins Leopold in gezeldschap van zijnen leermeester door do straten van Brussel. Zij bezichtigden de uitstallingen der grooU: magazijnen in de lage stad. Eens klaps stonden do wandelaars voor een groot portret van Koning Albert. De jonge prins alsdan, zich tot zijnen gezel richtende

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1913 | | pagina 1