nw DEK K1ESSTR1JB.
ZOXDAG 3 MEI 1914.
o centiemen het nummer
67"e Jaar 4633.
Vrij Katholiek, Vlaamseh. Volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst. geaenne^enrseiïooni
iER EN W EG. Vertrekuren uit Aalst naar
BUURTTRAM.
Vertrekuren uit de volgende Staliën naar Aalst
W eek-Kalender.
WETGEVENDE KIEZINGEN
IitMtte Kanfflaten van 'I arroafl. lafst.
Waai er teel talm en tiaar gesproken word
over leer ernstige ee welspretende feiten.
Xr 1
Nr 2
V 5
Xr 4
DEIHIIRiiTEN
HflHB BRUSSEL ÖP 15 OISST -
Xr 5
Nr 6
N' 7
Nr 8
X' 9
X1' 10
IN CONGO
d gteekening van den volgenden*
dag De prijs ervan is voor
de Stad 3 frank met den Post
verzonden 3.50 frank 's jaars.
voorop te betalen De inschrij
ving eindigt met 31 December
- De onkosten der kwittantiën
door de Post ontvangen zijn tenl
laste van den schuldenaar.
Men schrijft in bij VAN DE|
PUTTE GOOSSENS, 31. Korte
Zoutstraat en in alle Postkan-|
toren des Lands.
DE DENDERBODE
I Annoncen, per drukregel Ge
wone 15 centiemen Kleine
Aankondigingen fr. 0,60 3 a 4
regelsReklamen fr i.oo; Von
nissen op 3e bladzijde 50 centie
men - Dikwijls te herhalen
bekendmakingen bij accoord.
Niet opgenomen handschriften
worden niet teruggestuurd.
Heeren Notarissen worden
vriendelijk verzocht hunne in
zendingen tedoen,uiterlijk tegen
den Vrijdag in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit
[vreemde landen zich te wenden
|ten bureele van dit blad.
Geen Taal,
Geen Volk
DenderleeuwBrussel (Noord)
3,53 4,024,14 5,07 5.265,39 6.126,46 *7-317.43* 8.54* *9.26
9,26 10,01 11,50 *12,48 14,05 14,33 15,30 lerv. 16,16 *16,50
17,37 *16,10 *19.00 *19,32 21,08 *22,20
Denderleeuw, Ninove, Geeraardsbergen, Lessen, Ath, Bergen:
5,39 7,44 10,01 11,50 14,33 16,28 17,37 18,55 21,08
Erpe-Meire, Burst, Herzele, Sottegem, Ronsse, met aanslui
ting te Sottegem en Ronsse voor Kortrijk
•3,23 4.177,4° 8.59 .".it M.f Sottegem.
Moorse), Opwyck. Londerseel, Wulebroeck, Boom, Ant
werpen, met aansluiting te Londerzele naar Mechelen
*4,02 3,45 9,02 ir,55 14,48 18,00 *19,50 (*naar Opwyck)
De treinen met een of een aangeduid zijn rechtstreeks.
Hofstade, Gijsegem, Dendermonde, Lokeren, Moerbeke,
Eecloo, met aansluit, te Denderm. naar Antwerpen (Mid.st.):
3,32 4,01 6,13 7,37 8,27 10 50 14,42 15,20 17,44 19.13 21,10
Gent (Zuid)
*7,44 <8,14 8,38 9,00 10,24 12,06 12,19 14,34 ri5,i5
16,26 ri7,46 18,0*9 18,44 19,38 20,41 (Z. n.) 21,08 22,10
*22,57 *0,39.
Lede Wetteren
6,40 8,38 *10,24 12,06 '12,19 14,34 '16,26 18,03 ri8,44
19,38 20,41 (Z. n.) 22,10
Brugge Blankenberghe '6,08 '7,44 10,24 15,15 17.04 18,38
18,44
Brugge Heyst 6,08 7,44 10,24 I5».*5 i?»04
18,44
Aalsl (Koopriandelsltnaar Oordegein
Aalst iZeebergbr n. Affligem, Assche
7,32 8,55 11,55 15,20 19,12
8,25 11,55 14,24 16 45 20,14
CÜIQI I
Brussel Denderleeuw 4,41 *5,40 5,58 6,14 7,00 7,07
7,45* '8,25 9,32 10,44 11,40 12,09 I3-24 ri4.42 15.57 16.2b
16,32 *17,13 '18.08 18,14 20.00 20,40 20,57 r22.2i 23.55 0.-57
Bergen, Ath,Lessen, Geeraardsbergen, Ninove, Denderleeuw:
4.42 5.16 6.43 8.45 11.41 13.47 17-23 18.30 19,50
Ronsse, Sottegem, Herzele, Burst, Erpe-Meire met aanslui
ting te Ronsse en Sottegem van Kortrijk naar Aalst
(Zaterd. v. Sottegem 5.36) 6,24 10,23 11,45 15,33 (19.43 tot
Sottegem) 21,34 van Sottegem.
Antwerpen (Zuid), Boom, Willebroek, Londerzele. Opwyck,
Moorsel, met aansluiting van Mechelen naar Aalst
4,55 6.12 6,42 8,14 9,49 (10,05 over Denderm.) 11,22 13,40
15,22 17,04 19,04
Oordegem Aalst
Affligem Aalst
Eecloo, Moerbeke, Lokeren, Dendermonde, Gijsegem,
Hofstade, met aansluit, van Antwerpen (Middenst.) n. Aalst
5.11 8.12 10.02 11.38 13.27 16.52 19.05 20.38
Gent (Zuid).
4.42 '5,42 '5.50 '7.09 '8.22 '8.43 '9.28 10.55 '12.18
*13,32 13.40 '15.00 Terv. '15.47 '16.24 17.42 18,05 18.59
20.10 '21.50 21.53
WetterenLede.
4.59 6.18 '7.26 '9.44 11.22 14.07 18.26 '19.15 20.37 22-ï8
Blankenberghe Brugge.
5-5o 6.53 '8.28 10.53 I4-53 I7-2° i8j37 2°-o4
Heyst Brugge.
5.33 '6.36 10.36 13.56 '17.03 19.47
5,15 8,14 11,11 14,20 18,25 Assche (Slaatsstatie) Aalst 6,30 10,53 13,18 15,30 19,15
6,56 11,17 13,18 15.56 19,41 UURTABEL van den 1 tot den 3I Mei 1914
Aalst, 2 Mei 1914.
MEI.
Eerste kwartier den 3, ten 6,29 's morgens.
E. v. d. Z. Jesus zegt dat hij tot zijnen Vader
gaat Joann. xvi.
Zondag 3 Juuilate. Plechtigheid van den Heiligen
Jozef, Bruidegom van Maria. Beschermheilige
van de H. Kerk en van Belgie H. Alfridus,
biss. van Utrecht.
Maandag 4 H. Monica, wed. H. Godardus, hiss.
II. Joann. Bapiista de la Salie.
DinsdagS H Pius V, paus. H. Britonus bis.
Woensdag6 H. Joannes in^de olie, apostel. H.
Joannes Damascenus, kerkv.
Donderdag 7 H. Stanislaus, biss cn mart. H. Do-
mitianus, biss. van Maastricht
Vrijdag 8 Verschijning van den H, Michaël,aarts
engel. H. Wiro, biss.
Zaterdag 9 H. Gregorius van Nazianzen, b. en k.
Uurtabel der Zondagmissen in Aalst.
St-èfarttnuskerk: 5, 6. 7, 8. 9. 11 ure. Lof 4 u.
St-Jo zefskerk5 1/2 7, 81/2.9 1/2, !lu.Lof4 u.
O L Vrouwkerk. Mijlbeek 5, 6 1/4,7 1/2, 9 u.
Kerkder EE. PP Jcsuiten 1 1/2, 5 1/2, 6 1/2.
7 1/2 ure. Lof 6 ure.
Kerkder EE. PP. Capucienen 5, 6, 7 1/2, 9 u.
Lof om 5 1/2 ure.
van 24 Mei
Titelvoevm.de Kandidaten
M. Woeste, staatsminister, uittredend
volksvertegenwoordiger, Brussel
M. Moyersoen R., uittredend volks
vertegenwoordiger, Aalst.
M. Baron de Béthune, uittredend
volksvertegenwoordiger, Aalst.
M. Cosyns, notaris en burgemeester,
te Moerbeke.
M. Van der Linden, bestendige afge
vaardigde, Goefferdinge.'
Plaatsvervangende Kandidaten
M. Van der Linden, voornoemd.
M. Cosyns, voornoemd.
M. Van der Taelen, burgemeester,
Idegem.
M. Rollier, provincieraadslid en bui-
gemeester, Denderleeuw.
Wat Hector Plancquaert
schreef in 1911 over onze
Vlaamsche buitenlieden.
Ziehier de hoonendo regels welke Hec
tor Plancquaert, de 2C kandidaat der
daensisten in zijn weekblad -Het Reent
van 20 Oogst 1911, schreef over onze
brave en deftige buitenbevolkingen
Stel daar eens nevens onze verslaafde
vlaamsche buitenlieden, een stoet van
Xaverianen bijvoorbeeld met hun bene
denrug nog op hun boerenhof als hun neus
reeds tegen de deur der kerk stoot lomp
waggelend, zich voortslepend met een lam
lendig over en weer bengelen der armen
en wezens door geen genster van ver
stand bewogen, dragende de uitdrukking
van nederige onderwerping aan deze die
wel zorg hadden hen niet te veel onderwijs
te geven en geen te hooge loonen
Welk gevoelen van weemoed moet het
hart van een echt geloovige prangen
als hij ziethoe ikzuchtige kleingeestige be
houders, dank zij 't misbruik van politieke
macht en godsdienst, die„machtige drom
men in den SCHOOT VAN 'T ONGELOOF
geworpen hebben
Wat verachting voor onze Vlaamsche
boeren
Wat verachting voor hunne christene
overtuiging
EEN SOCIALIST zou niet anders spre
ken -
En nu drijft diezelfde Plancquaert de
schaamteloosheid zoover van met een
zoeten glimlach en eene tong vol honing
te komen tot u onze verslaafde vlaam
sche buitenlieden, met hun beneden
rug nog op hun boerenhof als hun
neus reeds tegen de deur der heeft
stootom van diezelfde menscnen,
welke hij aldus in 1911 met een spot
tende en verachtende pen afschilderde,
stemmen af te bedelen
Maar onze brave buitenlieden zullen
het hem anders leeren
Een vlaamsche christen boer laat zich
niet ongestraft belocdigen of voor den
aap houden door een man als Leeuwke
Plancquaert.
Dat zal hy best ondervinden op 24 Mei.
Hij hebben nog wat geduld 1
Waarom schreef Plancquaert
dat in 1911
Leeuwke Plancquaert was toen razend
kwaad op onze Vlaamsche christene be
volkingen,omdat zij niet deel namen aan
den beruchten
framassonsstoet van 15 Oogst 1911.
Iedereen herinnert zich nog hoe die
stoet op louw word gezet door de loges,
en behalve de betooging voor algemeen
stemrecht, gansch legen het godsdiens
tig onderwijs was gericht.
Dat was zonneklaar.
En toch, in dien anti-godsdienstigen
stoel hebben Plancquaert, Dacns en Fon-
teyue. de zoo droef afgevallen priester,
met hunne troepen mede gemanifesteerd.
Daar gaven zij zich, met handen en
voeten gebonden over aan de socialisten.
Daar sleurden zij hunnen naam van
Christene Volkspartij- voor goed dooi
den modder.
Laten wij nog eens ons geheugen op-
frisschen en eens zien wal er toen zoo al
gebeurde, want dat is van groot belang
voor onze kiezers die nu weerom ter
stembus worden geroepen.
De betooging van i5 Oogst
te Brussel.
Die belooging door de socialisten inge
richt ten voordeele van A. S. en van liet
zoogenaamd onzijdigd onderwijs, (als
protest tegen het voorstel der nieuwe
Schoolwet) ging een klaar karakter van
anti-godsdienstigheid dragen
Dal was zonneklaar, wij herhalen het.
Van af het oogenblik dus dat een
christen demokraalaan zulkdanigeu
stoet zou deelnemen, ging hij ophouden
«christen- le zijn.want daarmede pleegde
tiij immer eene daad welke z(jne over
tuiging tegensprak, en 'L is toch door
daden dat iemands opinie zich bevestigt
of zich loochent dat was ook zoo klaar
als de dag.
De Christen Volkspartij scheen dat
ook begrepen le hebben.
Zij wilde alleen deel nemen aart den
stoet op voorwaarde dat er slechts voor
A. S. zou betoogd worden. Nu, die stoet
was behalve voor A.S., insgelijks gericht
tegen het christen onderwijs.
Zij zou er dus niet aan deelnemen.
Aldus werd er besloten in het congres
dat de Christene Volkspartijhield op
11 Juni 1911, en Petrus Dacns kondigde
die beslissing plechtig mede in zijn Land
van Aalst'.
Tot hiertoe scheen alles korrekt.
Maar daar bleef liet niet hij
Dat was maar het voorspel van eene
lange en onwaardige comedio die nu
volgde.
Leeuwke Plancquaert
maakt zich kwaad.
Dit alles viel niet zeer in den smaak
van Plancquaert,in wiens daden en woor
den sedert zoovele jaren sterke socia
listische neigingen te bespeuren zijn.
(Ten andere, iedere mensch die oogon in
zijn kop heeft, ziet klaar in dat eerlang
heel die fameuze daensistenparlij welke
nog alleen leeft van groote woorden en
nijdige driften, door het socialisme zal
opgeslorpt worden. Die tijden zijn nabij
Plancquaert was zeer genegen om aan
dien framassonsstoet deel te nemen en
alle weken schermde hij daarmede in
zijn -Recht'.
Nu en dan scheen hij 11 g eene aarze
ling te hebben op godsdienstig gebied,
maar... dat was niet gemeend. De bewij
zen liggen hier voor ons.
In zijn nummer van 23 Juli 1911,
schrijft hij op do eerste bladzijde dezen
oproep in duimdikke letters
En op de tweede bladzijde,wal doel hij
daar
Daar schrijft hij in een antwoord aan
«Vooruit» letterlijk het volgende
«De liwestie is: of men deze (de
stoet) zal inrichten in voorwaarden
die ons toelaten er deel aan le nemen.
Dit zullen wij later zien en dan onbe
wimpeld ons' gedacht zeggen. H. PI.
{Het Recht) 23 Juli 1911
Is dat ernstig
Is dat rechtuit-zijn
Is dat niet den aap houden met zijne
lezers
Op deecrslebladzyde doet hij op gansch
positieve en krachtdadige wijze oenen op
roep tot de dcinokralen om aan dien stoet
deel te nemen, en op de tweede spreekt
hij nog van aarzelen en twijfelen, en van
ti voorwaarden die moeten onderzocht
worden
Pilatus Pilatus Gij zijt nog niet uit
gestorven. gij herleeft in de leiders van
die arme sullen welke zich -christen de
mokraten» noemen,en welke lacy, reeds
zoolang het rechte spoor kwijt zijn.
Maar 't is niet naar hen dat do steen zal
geworpen worden.
't ls naar u. o groene pilatussen, lie
boven liet volk stond om het le leiden, om
zijn drift'-n te beheerschen en in le too
rnen; en gij hebt zijn passies aangehi'st,
gij hebt liet misleid..
Leniwke Plancquaert dus schoot uit
in eene kattenkoleire legen zij non vriend
Petrus Daens, omdat hij niet wilde deel
nemen aan dien stoet, (men zal verder
zien hoe Petrus al zijne beslissingen ver-';
brak gelijk zijden draad) en in zijn num
mer van 4 Juni 1911 luchtte hij eens zijn -
hart in die vt rmaarde zinsnede welke
alleen met de partij der daensisten zelf zal
doodgaan
Het is het lot van alwie een Daens helpt
en ondersteunt, van er door gefopt te wor-1
den Dat is niet zeer christelijk, maar het
is echt Daensch 1
Nu koint.
Waarin men ziet hoe M. Pe
trus Daens pal staat in zijne
beslissingen gelijk het haantje
op den toren.
Na de beslissing door liet Congres der
Christene Volksparty op il Juni
1911 genomen, stond M. Petrus pal als
de rotse hij zou geen deel nemen aan
den stoet.
Met zoo le spreken deed hij niets meer
dan zijn plicht, indien hij waarlijk als
een christene demokraal wilde voor
uitkomen. En eenige katholieke fransche
bladen die in hem eenen rechtzinnige»
en openhartigen tegenstrever meenden
te ontdekken, vonden die handelwijze
schoon.
Ja, dat was schoon, maar eilaas,
schoone dingen duren niet lang.
M. Petrus stond pal gelijk hel haantje
pal staat op den toren, zoolang er geen
windje blaast. Doch, er begonnen nu van
alle kanten vele windjes te waaien, en
't manneken draaide. draaide.. 'L Was
triestig om zien.
Plancquaert speelde op zijnen poot.
De liberalen-speelden op hunnen poe!..
De socialisten speelden op hunnen poot.
En M. Petrus geschud door al die
windvlagen, draaide... draaide...
In zijn - Land van Aalsl van
30 Juli 1911 schreef hij
Ach, voor zuiver algemeen stem
recht alle kristen demokraten zouden
opgekomen zijn, met de ziel van pries
ter Dacns, van De Backer, van Lam-
brecht en al'e andere aanvoerders.
Vruchteloos heb ik gevraagd en ge
smeekt aan de heeren Janson, l au
de Velde, Anseele, de Betooging in le
richten op zul he wijze dat de Kris/ene
Demokraten er zouden kunnen deel
aan nemen Ze verklaarden het on
mogelijk mij die geruststelling te
geven.
En, in datzelfde blad, twee kolom
men verder, wat lezen we
Het volgende
- Mijne houding is ze niet recht en
reinNu verklaart het Hoofdkomi-
teit der manifestatie dat alle gods
dienst schending streng verboden
is Under die VOO'waarden wij kun
nen ons deelneming verleenen. Wordt
het woord van 20 Juli niet gehou
den, we verlaten den stoet
En in zijn Werkman - van 11 Oogst
1911, daar schreef hij
Het-inrichtend Kom i te it heeft ver
klaard dal de Godsdienstige gevoe
lens niet zullen gekrenkt worden in
den stoel. Dat woord is ons voldoende
werd het verbroken, op ons zal de
schande niet vallen...»
M. Petrus draaide... draaide.
Pilatus
Wat schreef intusschen de
socialistische Le Peuple
In zijn nummer van I Oogst 1911,
schreef hel fransch hoofdorgaan het
volgende dat we letterlijk vertalen
Geen uilvluchtsel
De Soir kondigt aan dat, indien
de daensisten zullen deelnemen aan
de betooging van 15 Oogst, hel is om
dat zij alleen als voorwerp hel A. S.
zal hebben.
Dat is eene dwaling.
De manifestatie van 15 Oogst zal
het zuiver en algemeen stemrecht
eischen, één man, één stem, voorze
ker maar zij zal ook tegen het
klerikaal schoolsontwerp gericht
zijn. (Le Peuple -l Oogst 1911.)
Dus, geen uilvluchtsel mogelijk. De
socialisten verklaarden het zelf de be
tooging van 15 Oogst zou tegen hel
christen onderwijs gericht zijn.
En eenige dagen later was hetzelfde
blad nog klaarder en kategorieker in
zijne bevestingen.
Den 11 Oogst 1911 immers, schreef
Le Peuple terug als antwoord op
eenen waren pilatus brief van M. Daens,
o. a. het volgende
Zal M. Petrus Daens ja of neen aan de
manifestatie van 15 Oogst deel nemen Wie
geraakt er wijs uit...
Het proza van Af. Petrus Dacns schijnt
ons zoo dubbelzinnig als zijne houding zelf.
(De socialen hadden den man goed geoordeeld.
N. D. R.)
Af. Petrus Daens brengt op listige wijze in
dat lüj de strooming van het volk ondergaat
(de toestand van Pilatus was juist dezelfde
N. D R.) zou hij de ambitie hebben van zich
in tebeeldendat hij alleen er zou tegen ingaan?
De dag van den 15 behoudt zijne tweevou
dige draagwijdte voor het AS. zuiver en
algemeen, tegen de wet Schollaert, en ten
voordeele van het verplichtend onderwijs met
vrijen keus der school.
De godsdienst heeft niets te zien in die
zaak, tenzij men hem verwarre met de kapita-
litische kerk die den Staat buiten de school
wil zetten, en aldus geslachten van domkop
pen kweeken, of beier miskweeken, welke tot
alle onderdanigheid en lijdelijkheid den nek
plooien Le Peuple II Oogst 1911).
Zoo men ziet, durfden die mannen
rechtuit hun gedacht zeggen.
En dit schrijven slechts enkele dagen
vóór den 15 Oogst verschonen, verbande
voor goed allen twijfel de betooging
voor A. S ging krachtig en vijandelijk
als hel blo-Me lemmer van een zwaard
gericht zijn op hel hart onzer vrije,
katholieke scholen.'
En, M. Petrus Daens
Hij, de chrislonc demokraal die pal
moest slaan als een rotse in zijne chris
telijke -• overtuiging Hij, die over
enkele maanden vóór den 15 Oogst van
1911 het katholiek onderwijs met luid
klinkende woorden had verdedigd in de
Kamer
Ging hij dal nu bevestigen met daden
Wat ging hij doen
Eilaas, M. Petrus draaide. draaide...
Wat schreef intusschen een
groep klaarziende en vrij=
gebleven demokraten van
Brussel
Intusschen kwam uit Brussel een
krachtdadig protest legen de handel
wijze van Petrus Daens die op hel punt
stond zijne troepen over te leveren aan
de schande van den goddeloozen stoet
van 15 Oogst.
Dit manifest ligt hier vóór ons.
liet ging uil van eene fractie van «vrije
christene demokraten uit Brussel, en
't was gericht
Aan de Christen Democraten van
België
Daarin werd op grond van heldere
en energieke bewijsvoering aangetoond
hoe socialisten en liberalen eenen valstrik
wilden spanden aan de «christene volks
partij en hoe deze voor goed al hare
vrijheid en zelfstandigheid zou ver
beuren, indien zij aan die antigois-
dienstige manifestatie deelnam.
Het spijt ons heel dit manifest niet te
kunnen aanhalen. Iels toch begeeren wij
over te drukken, omdat M Petrus daar
in al zijne loensche en dubbelzinnige
handel wijze klinkende antwoorden krijgt.
Ziehier, hoe dit schrijven luidde
NASCHRIFT
Wij lezen in de Werkman van 11 Oogst:
Het inrichtend Komiteit heeft verklaard,
dat de Godsdienstige gevoelens niet zullen
gekrenkt worden in den stoet Dat woord is
ons voldoende werd het verbroken, op ons zal
de schande niet vallen
Ons antwoord Noch handwasschcrij,
noch ronddenpoldraaierij kunnen baten De
betooging is en blijft eene oorlogsverklaring
aan het Christene Onderwijs en de schande
valt bijgevolg op al dezen, wie zij ook zijn,
die aan de anti-Godsdienstige belooging zullen
deelnemen.
«De pastoor van Steenhuize, zegt de Werk
man had voor manhaftige leus Een man,
een stem
Inderdaad, en de pastoor van Steenhuize
was zoo een manhaftige kampioen voor het
Christen Onderwijs, dat hij liever zich aan
stukken zou laten hakken hebben, dan zijn
kleed in eene goddeiooze bctooging rond te
dragen, die de vernietiging wil van alle
Christen Onderwijs.
De Backer en Lambrecht, wordt er uitge
roepen, zouden op de eerste rei gemarcheerd
hebben voor de verovering van het Algemeen
Stemrecht.
Dat is waar Doch wat niet min waar is,
De Backer en Lambrecht waren eerlijke lieden
•die aan de orde en tucht hielden, de uitspraak
der partij als eene heilige zaak beschouwden,
dc rechten van het Christen Onderwijs met
hand en tand verdedigen en in de huidige
omstandigheden elders zouden betoogd hebben,
stellig niet te Brussel.
De woorden van Priester Daens, zaliger
gedachtenisse, worden ook ingeroepen ter
gelegenheid der Brusselsche bctooging Een
man. een stem, was zijne leus 1 Tot ter dood
hadde hij er voor gestreden
Beter, hadde men gedaan te herhalen wat
Priester Daens, in zijn laatste levensjaar niet
ophield te verklaren en te bevestigen Demo
craten, mijne goede vrienden, gaat nimmer
meer samen, noch met liberalen, noch
met socialisten, zij bedrogen ons op schandige
wijze en zijn. en blijven de gezworen vijanden
van onzen Heiligen Godsdienst. -
Aldus luidde dit manifest.
Zou M. Daens nu ten minste zijne
oogon opendoen, en luisteren naar de
verwijtende stem van zijne eigene pa-
tijgennoten
Wat ging hij doen
Eilaas, eilaas, hij draaide... draaide...
draaide radeloos naar allo winden
Waarin men zien kan wat er
voorviel opi50ogst te Brussel
En zoo kwam de beruchte manifesla-
tie-dag van 15 Oogst.
Liberalen en socialisten, onder de lei
ding van de kopstuk kon der vrijmetse
larij, vergaderden te Brussel, en allen
werden gedreven door een zelfde gevoel
van haat tegen de kerk en tegen de chris
tene school.
Er werd gemanifesteerd voor A. S. ja,
maar veel krachtiger nog werd cr gema
nifesteerd tegen den godsdienst.
Want liberalen en socialisten waren
heelemaal niet 't akkoord over het punt
van A. S doch alleen op dit punt kwa
men zij met elkander krachtig 111 voeling:
hunnen godsdiensthaat.En in dien stoot
werden schandige spotprenten gedragen
tegen onze priesters,
legen onze kloosterzusters,
tegen onze scholen.
En in dienzelfden stoet defileerden als
arme gevangenen, als verkochte huurlin
gen, zij, de deinokralen die zich vrij en
cliristen noemden (0 spot!), en aan hun
hoofd stapten daal
de afgevallen priester Fonteyne,
Hector Plancquaert,
Petrus Daens.
Waarin er een gevolgtrekking
wordt gemaakt van al het voor
gaande
Al hetgeen we komen aan le halen be
hoort tot de geschiedenis.
Dat zijn feilen, waarvan de ooggetui-
genen nog leven, waarvan de bewijsstuk
ken hier voor ons liggen ter inzage van
iedereen,en 't en is dus niet met roukende
woorden of grove schiinp-iamon dat men
zulks iets weerleggen of looein-ueu zal.
Wij vragen nu in gansehen ernst aan
alle demokraten, niet verblind door par
tijhaat of geestésbekrompenheid kunt
gij die handelwijze uwer leiders goedkeu
ren Zegt uw geweien u niet dat er daar
iels was dat niet juist is Dat het hunne
plaats niet was in dien vrymctsclaars-
stoet, waarin ons aller Heer en Meester,
Jezus Christus, in Zijne priesters, in Zijne
kloosterlingen, in Zijne leering,op wraak
roepende wijze werd beschimpt en be-
gekt?...
Dat het daar vooral de plaats niet was
van dien afgevallen priester Fonteyne,
«wiens geschiedenis 0111 met Averbodo
te spreken een der allerdroevigste is
in de annalen onzer Vlaamsche geeste
lijkheid
En heeft de goddelijke Meester niet ge
zegd Wie tegen u is (de bisschoppen en
andere gezaghebbende personen der H.
Kerk) is tegen Mij
En mag eene partij, welke aldus in den
persoon barer leiders in opstand leeft
tegen de bisschoppen, en in eene open
bare manifestatie hare opperste gods
dienstbelangen met de voeten heeft
getrapt, zich nog christen noemen
En welke waarde kunnen daar nog de
woorden - vrijheid en zelfstandig
heids hebben
Indien ze «christelijk- was, dan zou ze
niet veroordeeld geweest zijn door de bis
schoppen, in den persoon haror leiders.
Indien ze vrij en zelfstandig was,
dan zou ze zich niet als een verkochte
slavin laten op sleeptouw nemen hebben
door socialistenen liberalen in den anti-
godsdienstigen stoet van 15 Oogst le
Brussel
Indien zij in het goede spoor gebleven
was, dan zouden al dc strijders van het
eerste uur haar niet verlaten hebben, en
nu in onze rangen togen haar kampen.
Dat is nu toch zonneklaar, en men
moet alle denkkracht verloren hebben
en zich door partijdrifleii laten blind
doeken, om over dit alles met een gerust
geweten en een vredig hart te kunnen
heenstappen...
Een laatste woord.
Wat doen de Vrije Klok -, Land
van Aalsl - en andere groene schriften
nu
Ze pronken en ze pralen met citaten
uil het weekblad van A verbode en andere
katholieke bladen, waaraan ze dan 'nen
lieelcn fijnen (lees: valschen) draai geven
en uitroepen Ziet ge wel Petrus Daens
wordt door de katholieken als een goede
christen uitgeroepen
Maar hier komt de vraag
Wanneer hebben Averbodc en andere
gazetten dat gesciireven
En hel antwoord luidt
Vóór de betooging van den 15
Oogst 1911, toen Daens met veel
gerucht van woorden het katho
liek onderwijs verdedigde in de
Kamers.
Maar sedert dien, na den 15 Oogst,
heef' hij met zijn daden alles verloo
oliënd, en al die bladen, met Averbode
aan hel hoofd, hebbpn Daens streng
veroordeeld.
Als dus de daensistischegazetten voort
gaan met die citaten van over 3 jaren
thans nog als klinkende munt le doen
doorgaan tegen al de protestaties
onzer katholieke bladen in dan bewij
zen zij eens te meer hoe zij schreeu
wend valsch moeien te werk gaan in
hunne politiek en do lichlgeloovigheid
hunner kiezers uitbuiten
Demokraten die kalm en klaar oor-
deelen kunt begint ge de rotheid van
heel dit boeltje le begrijpen
Zegt dat alles u niets
Denkt toch eens na, in ernst en recht
zinnigheid, en ziet dan eens goed wat
volkje gij rond u hebt
Dan zuil gij in uw hart moeten beken
nen «ergo erravi», ik heb mij bedrogen!
En een manhaftig besluit nemend, zult
gij daar uittrekken zonder langer te aar
zelen. en het voetspoor volgen van zoo
vele 0 vrije christene demokraten van
hot eerste uur die allen onze gelederen
zijn.komen vervoegen, omdat zij ten ge
paste tijde begrepen daler in het katho
lieke leger alleen gestreden wordt voor
de ware belangen van het volk en den
godsdienst.
Op Zondag 26 April, vergaderde onze
Mariavereeniging. Na het gebruikelijk
gebed nam de E P.Maas.S J.,liet woord.
Om te beginnen stuurde spreker eenige
woorden van dank toe aan den Eerw.
Heer Simons, aan wiens werking hy het
grootste deel van destof zijner voordracht
ontleende. Daarna zou hy ons aantoonen
wat de Mariavereeniging wil en wat ze
kan
Haar doel 't Is dat de vrouw in staat
gesteld worde het hare bij te dragen tol
de bestrijding van het alcoholismus onder
zijnen driovoudigen vorm: le de dronken
schap, 2e de drinkgewoonte, de onbe
wuste onmatigheid. Met eene overtui
ging die waarlijk geestdrift verwekte en
eene sierlijkheid van taal, zooals we ze
zelden van Vlamingen te hooren krijgen,
wist de redenaar bij eiken graad van al-
coholismus feilen aan te halen die hart
roerend zijn en ons moeten doen inzien
dat het tijd is ten stiijdete trekken.hoog
tijd
Wat kan de Mariavereeniging? Ilier
verhaalde de Eerw. spreker hoe de eerste
Vereenigingon ontstaan zijn en welke
verbazende uitslagen ze reeds opleverden.
De vrouw vooral moet ten stryde om
den groolen invloed dien ze kan uitoefe
nen op de kinderen,op het inrichten barer
tafel, op dienstboden en werkliedan. De
Voree' iging is een middel om elkander
te steunen door het gebed, door het voor
beeld, door onderling toezicht door ver
sterving en vooral door standvastigheid
en trouw aan het gegeven woord We
zullen ons in den stryd oefenen door liet
bestudeeren der alcoholkwestie door het
lezen en verspreiden van strijdbladen en
allerhande propagandamiddelen; door het
dragen van ons kenteeken zullen wij
openlijk toonen dat we behooren lot het
leger der vrouwen die willen dat ons volk
van de drinkplaag verlost worde.
Vrouwenwil, GodswilVrouwenkracht
door liefde gedreven, kan reuzenwerk
verrichten!
Het geestdriftig woord van den over
tuigden spreker deed menigeen week wor
den en oogste uitbundigen bijval. Na een
gemoedelijd dankwoord van den Z. E. H.
Deken ging de vergadering uileen, vast
besloten te bidden voor én te werken aan
liet hoerlyk werk der bestrijding van de
drankplaag.
De Verslaggeefster I. C.
door Petrus Cosyn.
XVIII.
Blanke alleen zit ik hier te Ditunguru,
midden mijner zwarte werklieden,koeien,
schapen, geiten, kiekens, duiven, konij
nen, enz. Vriend Walhelet is 10 dagen
11a mijne aankomst met pak en zak opge
trokken naar Elisabethville en is nu wel
reeds in België.
Ik ben in de beste betrekkingen geble
ven met mijne vrienden te Pweto, de offi
cieren van Lukonzolwa en Miss DePaoli,
die allen van tijd lol tijd den kluizenaar
van Ditunguru met een bezoek opvroolij-
ken.
Soms drukt die eenzaamheid zwaar op
'1 gemoed en ik begrijp heel goed, dal
Adam in 't aardsch paradijs zich verveelde
en aaiLons Heer eene gezellin vroeg.Spij-
tig tóeii dat ons Lieven Heer hem geen
gezel gegeven heeft in plaats van die gul
zige satansche Eva.
Doch wauncer die sombere, gedachten
mij overvallen wend ik alen blik naar die
kleine fantazieta'fel daar, waar, tussclien
ile heelden van Onze Lieve.Vrouw en hel