KHTH0LIEK NIEUWS' EN AHNK0NDIGINGSBLAD fieioolsKreet tot Bel Heilig Hart. Een kijk in den Bijbel. De Revolutie in Rusland. Eondag 5 Juni 1917 5 centiunwt. hel aummer 71"* Jaar IV' 4758 W eek-Kalender. HET BEZOEK VAN Z- D. H- BISSCHOP SEOHERS DE DENDERBODE Abonnementsprijs 3 trank 's jaars. Men schrijft in te Aalst 31, KORTE ZOUTSTRAAT, 31 DRUKKERUITGEVER Van de Putte-Goossens AANKONDIGINGEN Kleine één maal 0,75 fr twee ratal i,«5 Ir. Gewone annoncen o,i5 de regel. Vonnissen, sterfgevallen, enz. 0,50 da regel. Dikwijls te herhalen rolgena akkoord. Aalst, den 2 Juni 1917. JUNI Evangelie van den Zondag: Jesus zendt zijne leerlingen Ieeren en loopen. Matth. XVIII. 3 Zondag, H. Drievuldigheid. 4 Maandag, H. Franciscus Coracciolo, bel. 5 Dinsdag, H. Bonifacius, b. en mart. 6 Woensdag, H. Norbertus. bis. 7 Donderdag, H. Sacramentsdag. 8 Vrijdag, H. Medardus, bis. 9 Zaterdag, HHrPrimus en Felicianus, m. Muziek van Alf. Volckacrt Kapelmeester. Jesus, eens geknakt door 't leed, Hebt Ge een wanhoopsschreeuw gelaten, Toen Gij hingt op Golgotha Van uw Vader zelf verlaten. Neig genadig tot uw volk Dat met 't zware kruis beladen, Reeds zoo lang van weedom zucht Langs de steile lijdenspaden. Refrein Goede Jesus, blijf niet doof Voor den kreet van ons Geloof. Laat na zooveel boetgetraan Weer de vrede-zon opgaan. Dat uw naam geprezen zij In den dood en in het leven, Gij die hebt op berg en zee Uwen grooten naam geschreven, En die 't menschdom tot U trekt Met de wondre kracht des Iijdens, Als het verre van U dwaalt ln de dagen des verblijdens Willig kussen wij de hand Die ons kruisigt en ons pijnigt 't Is uit liefde dat Gij slaat En 't is lijden dat ons reinigt. Doch Gij schiept ook 't menschenhart •Dorstig naar geluk en zonne, O Gij wiens barmhartigheid Lacht in e'ke lente-bronne Heere, die den regenboog Heb\ doen schittren in de wolken, Als een beeld van uw gena Uitgestald voor alle volken Doof, ach doof den brand des haats Woedend zonder perk noch palen Laat verzoenend over ons 't Zeegnend licht der Liefde dalen Mei 1917. Jozef Crick. Een handvol goudschilfers. Mensch leer u zeiven kennen, het ijdele en het vergankelijke van alle aardsche groot heid inzien, en gedurig een open oog houden op het eeuwige doel voor hetwelk gij gescha pen werd Deze gedachte ligt ten grondslag aan al de boeken van den bijbel, (boek der Spreuken, loek der Wijsheid, boek Ecclesiasticus), waarin er in het bijzonder over de verhou- ling tusschen God en den mensch wordt {ehandeld, en waarvan er derhalve eene jroote sociale draagkracht uitgaat. De geleerde Schrijvers en Zieners die deze onsterfelijke boeken opstelden, brengen den lezer als het ware op een hoogen berg, van waar zij hem de volle grootheid van God doen aanschouwen. God, waarvan de psal mist in vervoering zingt datde uiteinden der aarde in zijne hand zijn, en Hij de hoog ste bergen aanziet als zijn eigendom, ver vult al die boeken met zijn onmetelijke ma jesteit, evenals Hij aarde en hemel vervult met zijn glorie. Hij wordt er genomen als het uitgangspunt van alle wijsheid over menschen en zaken, zooals de zon het uitgangspunt is van alle licht. Hij rijst er voor ons op met zijn ontzaglijke gestalte gelijk een bergkruin tegen de lucht, en komt ons voortdurend herinneren aan de grootsche gedachten die ons bestaan beheerschen moeten het ijdele van al wat aardsch is. de onsterfbaarheid onzer ziel, de gewichtigheid onzer zending als menschen tegenover de dood die ons de poorten opent der eeuwigheid. Aldus heft het boek Ecclesiasticus plecht statig en indrukwekkend aan gelijk een zons opgang Alle wijsheid komt van Qod den Heere zij is bij Hem geweest in der eeuwigheid. Wie heeft het zand der zee, de druppelen der regens, en de dagen der wereld geteld Wie heeft de hoogte des hemels, de breedte der aarde, en de diepte van den afgrond ge meten (Hoofdstuk I. 1-2). In dien toon gaat de Schrijver voort, en 5 gevolgtrekking daarvan stelt hij onmid dellijk de gedragslijn vast van den mensch tegenover God de vreeze des Heeren is het beginsel der wijsheid. God te vreezen is de volheid der wijsheid, en hare vruchten geven een volle verzadiging. Zij zal het gansche huis van zulk een mensch (die den Heer vreestvervullen met hare vruchten en zijn binnenkameren met hare schatten. De vreeze des Heeren is de kroon der wijs heid zij geeft een volkomen vrede en de vrucht der zaligheid. De wortel der wijsheid is den Heere te vreezen en hare takken zijn een lang leven. (H. I. 20. 21. 22. 25.) De taal welke hier gevoerd wordt, ver schilt heelemaal van deze die wij gewoonlijk spreken of schrijven. Zij is volledig aan haar onderwerp aangepast zij klinkt grootsch en eenvoudig, beeldrijk en diepzinnig, zij be weegt zich rustig er. machtig meteen gelijk de baren eener stil-golvende zee. Zij wil gansch onze aandacht in beslag nemen, ons dwingen tot overwegen en nadenken. Deze taal, zooals de H. Hieronymus ergens ver klaart, is niet altijd klaar gelijk de een voudige lieden zich laten voorstaan maar even als het goud in de aarde, de pit in de noot, de kastanje onder de ruige schors ge zocht wordt, zoo moet den goddel ijken zin dezer woorden ook diep nagezocht worden. De vreeze Gods eenerzijds de wijsheid en de wetenschap anderzijds welke er voor den mensch uit voortspruiten, vormen beiden het hoofdthema waarop de verdere beschouwin gen en gedachten der hooger vermelde boe ken opgebouwd worden. De wijsheid zal den mensch begenadigen met voorzichtigheid Gelukkig is de mensch, die de wijsheid ge vonden heeft, en die rijk is in voorzichtig heid. Want haar te verkrijgen, is beter dan in zilver te handelen en hare vrucht is beter dan 't beste en 't zuiverste goud. (Boek der Spreuken. H. III. - 13. 14.) De Godvreezende mensch zal rechtvaar dig wandelen iri"zijn wegen, en gezegend worden. Koning Salomon zegt het ons in zijn Spreuken De zegen des Heeren is op het hoofd van den rechtvaardige maar d'ongerechtigheid bedekt het aangezicht der goddeloozen. En verder De tong van den rechtvaardige is ge keurd zilver 't hert der goddeloozen is van geener waarde. (H. X. 6. 20.) Scherp en krachtig wordt er den woeker veroordeeld Een valsche weegschaal is een gruwel bij den Heer maar rechtvaardig ge wicht is hem aangenaam. Die het koren verbergen, zullen van het volk vervloekt worden maar op het hoofd van die het verkoopen zal de zegen komen. (H. XI. 1. 26.) Raak en treffend, en soms met pittige en volksche zetten die verbazen door hun juist heid en hun waarheid,worden er al de andere voordeelen afgeschilderd der zachtmoedig heid, barmhartigheid, ootmoedigheid, matig heid, getrouwigheid in den dienst des Heeren die vrede en vreugde geeft aan het hart. Van de zachtmoedigheid lezen wij er Een zacht antwoord breekt de gramschap een harde rede verwekt toorn. (H. XV. 1.) Een verduldig man is beter dan een sterk man en wie meester is van zijn gemoed die is beter dan een innemer van steden. (H. XVI. - 32). Die een krakeel begint, doet als iemand die doortocht aan 't water geeft. (H. XVII 14.) Eenieder zal wel instemmen met het vol gende Een bete droog broods met blijdschap, is beter dan een huis vol geslachte offerbeesten waar gekeven wordt. (H. XVII. 1.) En 't Is beter in een hoek op het dak te zitten; dan in een gemeen huis te wonen bij een kijf achtige vrouw. 't Is beter in de woestijn te wonen, dan bij een kijfachtig en grammoedig wijf. (H. XXI. 9. 19.) Laten wij de dronkenschap vlieden, en naar de vermaning van den wijzeman luis teren Bezie den wijn niet als hij geelachtig ziet als zijne kleur in den roemer blinkt. Hij gaat liefelijk in maar op 't laatste zal hij bijten als een slang en vergif uit spuwen als een basiliskus. En gij zult zijn als iemand die midden op de zee slaapt, en als een stuurman die in slaap gevallen is en zijn roer verloren heeft. (H. XXIII 31. 32 34.) Benijden wij dezen niet die een lawaaierig leven van wellust en genotzucht leiden Benijd den zondaar zijne glorie en zijnen rijkdom niet want gij kent den ondergang niet die hem te wachten staat. (Eccl. H. IX. - 16.) De weg der zondaren is met effene steencn geplaveid maar hun einde is hel. duisternis en pijnen. (H. XXI. 11.) De rijkdom is dikwerf een bron van kom mer en verdriet, en wie er zijn hart aan geeft is zijn geluk kwijt Een gierig mensch zal door geen geld te verzaden zijn, en die de rijkdommen bemint zal er geen genot van hebben. De slaap is den arbeider zoet, 't zij dat hij weinig of veel eet maar de verzadiging van een rijk mensch laat hem niet slapen. (H. V. 9. 11.) Dc basilisk is een fabelachtig dier der uudheid en der middeleeuwen Wie zijn leven in rijkdommen en feestmalen slijt, gaat een treurig einde te gemoet. Daarom mag de Wijze terecht schrijven 't Is beter naar een sterfhuis te gaan,- dan naar een huis waar gefeest wordt want in 't eerste wordt men van 't einde aller men schen vermaand, en die nog in leven is be denkt dan wat er aanstaande is. (H. VII. - 3.) Wie onzer kent er hetvuur van onzen dood? De mensch weet zijn einde niet, maar gelijk de visschen gevangen worden met den angel, en dc vogelen met den strik alzoo zullen de menschen verrast worden door den kwaden dag. (H. IX. 12.). j Het zijn derhalve verstandige lieden die hun goederen gebruiken pm de naastenliefde en de liefdadigheid te beoefenen. In het boek Ecclesiasticus staat er een dringende opwek king tot de barmhartigheid Zoon, onthoud den arfne zijn aalmoes nietJ noch keer uwe oogen niet af van een behoeftig mensch. Versmaad toch niet een hongerige ziel, noch verbitter den arme niet in zijn behoeftig heid. Bedroef het gemoed niet van een nooddruf tig mensch, noch toef niet te geven aan iemand die in benauwdheid is. (H. IV. 1. 2. 3.) Ziedaar dus enkele ^.oudschilfers uit de goudmijnen van den bijbel opgedolven. Het valt niet te betwisten deze boeken houden schatten in vani levenservaring en levenswijsheid. Wie op zulke grondvesten zijn leven op bouwt, heeft gebouwd voor tijd en eeuwig heid, en hij zal niet wankelen ten dage van beroering en storm Filosofus. Een uitgelezen weder begunstigde dit bezoek, dat een zoo grooteeer was voor onze sta l en er overvloedige zegeningen heeft achtergelaten. Plechtig klokkengelui kondigde het op Sinkson-avond aan. Intusschen hebben kunstvolle handen onzen St. Martens- tempel in een boschoiden en stemmig sieraad gestoken, dat een bont spel van kleuren als een vreugde voor het oog doet wemelen in het heerlijk hoofdkoor. Boven het hoofdaltaar prijkt hel groot bisschoppelijk wapen, en hot altaar zelf gelijkt aan een kleurigen bloementuin. Het geheel biedt een indruk wekkenden aanblik als we op tweeden Sinxendag de plechtige Hoogmis komen bijwonen, en ons moeilijk een weg kunnen banen uoor do woelige inenschenzee die, lang vóór 9 uren de ruime kerk vult. De leden der Kerkfabriek van S' Martinus, het Sche pencollege, eenige voorzitters en sekre- tarissen van Katholieke Maatschappijen van Onderlingen Bijstand, de Prefect on assistenten der Franciscanen alsook de afgevaardigden der Katholieke drukpers hebben in het hoofdkoor plaats genomen. Om 9 uren wordt Zijne Hoogwaardigheid door onze Aalstersche geestelijkheid in stoet onthaald huiten de kerk, eD als het gezang uitgestorven is begroet een geest driftig en machtig orgelspel den nieuwen kerkvoogd die minzaam on statig, met zegenende hand traag vooruitschrijdt door de eerbiedig knielonde geloovigen. De Hoogmis wordt gezongen door den Eorw. Heer De Wit, bijgestaan door de Eerw. Heeren Van Ongeval, Van Cromp- hout en Foncke. De Eerw. Heer Strobbe neemt den dienst van ceremoniemeester waar. De Eerw. Heeren Borreman, pas toor van hel hospitaal, en Bequaert, re gent, zijn werkzaam als ritusmeesters rond het gestoelte van Monseigneur, die met de diepste ingetogenheid het heilig misoffer bijwoont. Na het Evangelie beklimt Zijne Hoog waardigheid den kansel, cn te midden eener ademloozo aandachtvolle stilte klinkt zijn heldere stem met zalvendo zoetheid hij bedankt voorde gulhartige ontvangst welke hij in onze stad genoot, en zet do duizenden geloovigen aan steeds met een ankervast betrouwen op de Voorzienigheid de toekomst in te blik ken. Zijn innig, lijzig galmend woord valt als dauw op de zielen, het klinkt vaderlijk en troostend. Men wordt ge waar dat Monseigneur van af zijn eerste optreden het hart zijner toehoorders heeft veroverd dat kan alloen goedheid en liefde 1 Wanneer hij^dan aan het einde der mis zijn inildeu zegen aan allen heeft uitgedeeld, is het verheugd en gesterkt dat eenieder do kerk verlaat, met de ge dachte dat do geest en het hart van bisschop Lambrechts zaliger onder ons volk verrezen zijn 1 Na de plechtige hoogmis vergadorden do hooger genoemde Leden der Kerk fabriek, Schepencollege enz. ter dekenye alwaar zij door den Z. Eerw. heer Ka- nunik Roelandts, pastoor-deken der stad aan Z. Doorluchtige Hoogheid werden voorgesteld. M. De Hert. in eene korte maar harte lijke en weldoordachte aanspraak, ver welkomde don nieuwen Bisschop en zegde hoe vereerend het was voor de stad Aalst alhier in deze droeve lijden Mgr. te mo gen begroeton, Mgr. Soghers drukte thans zijn hoogst genoegen uit, over het hartelijke ont haal Hem door het magistraat van Aalst voorbereid en verklaarde verder dat Hij hoogst voldaan was met te vernemen welke maatschappelijke werken er in Aalst bestonden, wier werking wel is waar door den oorlog is lamgolegd, maar die 11a den oorlog dienen recht gehouden te worden om hun liefdewerk voort te zetten. Nog een klein onderhoud en toen namen allen hoogst voldaan met een innige warme handd ruk van Mgr .afscheid Het zou ons te ver leidou moesten wij een omstandig relaas leveren over de Vormselplechtigheden die des namiddags in de drij parochiekerken plaats grepen. Zeggen wij enkel dat de St Jozefskerk en de kerk van O. L. V. Bystand insge lijks keurig getooid stonden om het be zoek van den nieuwen kerkvoogd te ontvangen, en dat de volksliefde hem op al zijn stappen volgde. Monseigneur ze gende bij voorkeur de kleine kinderen die hem door de moeders toegereikt werden, en dit gaf, vooral in de volks wijken, aanleiding tot aandoonlijke too- neelen zooals er ons op elke bladzijde van het evangelie beschreven worden. Deze toouoelen herhaalden zich gansch don volgonden dag, tijdens denwelke Monseigneur met een onuitputtelijke goedheid en lieftalligheid zijno bezoeken bracht aan de verschillende geestelijke gestichten, Aalberse, de gekende sociale voorman uit Nederland, schreef eens in dezer voege Zet al de krachten der werold ineen gelijk een macliien, alles stipt berekend en juist gepast, en doe het dan draaien het zal aan stukken springen Doch laat op het raderwerk een enkele droppel liefde vallen en 't zal aan gang blijven Treffender beeldspraak zal mon zelden vinden om de grooto sociale drijfkracht der Liefde te teek enen. Dc Liefdo zet de figuur van Jesus iu den kader van het evangelie als de schoonste maatschappe lijke figuur die de aarde heeft gekend. In hare afstraling komen zoovele aüdere edele figuren staan, als die van den barm- hartigen Samaritaan, van den heiligen Martinus, van den heiligen ViceDtius a Paulo, enz. In dozen akeligeu tijd wanneer ook het ontredderd raderwerk der wereld springensgereed schijnt, is hot de taak der Liefde om de geschokte en gekneusde krachten der maatschappij te herstellen, te ordenen, ze wederom in regelmatige vruchtbare bewoging te brengen En daarom begroet Aalst met vreugde den nieuwen liofdcsapostel die ten bis- schoppelijken stoel komt te stijgen, en vandaar heel ons volk broederlijk om vatten en omhelzen zal in Christus En het bidt den Heer opdat Hij hem een lange bisschoppelijke loopbaan verleenen moge, die over de zielen schatten van barmhartigheid en vrede zal uitstorten Ad muitos annos Verschoven tot toeko mende week het vervolg van Beroemde Bekeerlingen en van ons Geschiedkundig Mengelwerk. Rechterlijke kronijk Assisenhof van Oost-Vlaanderen. MOORD TE CASTER. Dijnsdag 11. werd de zaak opgeroepen ten laste van Jan-Baptist Van den Hoede, landbouw- werkman, beschuldigd van beraamde moord op zijne vrouw, gepleegd te Cas ter in den nacht van 17 Mei 1910. Uit den beschuldigingsaktJan-Baptist Van den Hoede, oud 52 jaar, weduwnaar zijnde met twen kinderen, was voor de tweede maal gehuwd met Dhondt Marie- Louise uit dit huwelijk werden drie kiuders geboren. In het gezin ontstond er dikwijls twist en dit ter oorzaak van de kinders. In gezegden nacht van 17 Mei, na wederom getwist te hebben, bracht Van den Heede, met een kapmes, zijne vrouw verscheidene wonden toe die dsn dood voor gevolg hadden. Uit het onderzoek bleek dat de vrouw den schedel gekloven was. De zetel van het Openbaar Ministerie wordt bekleed door M. Van den Moere verdediger Meester Maenhaut. De heer advokaat-generaal Van don Moero hield is eon krachtig rekwisito- rium de beschuidiging van moord staande doch verzaakte aande voorbedachtigheid. Meester Maenhaut, in eene meesterlijke pleitrede, voerde aan dat Vanden Heede, nooit het inzicht gehad heeft zyue vrouw te vermoorden, dat hy gedrongen door eene macht waaraan hij niet heeft kun nen wederstaan kwetsuren heeft toege bracht, die helaas de dood voor gevolg gehad hebben, en besloot tot de vrij spraak van den beschuldigde. Zeven vragen worden aan den jury gesteld het antwoord is bevestigend op de 4° en 5e vraag. Vonnis Van den Heede plichtig ver klaard om slagen en kwetsuren, die zon der inzicht om te dooden nochtans de dood hebben veroorzaakt, wordt enkel verwezen tot 5 jaar opsluiting, het mini mum der straf. De heer Voorzitter wenscht meester Maenhaut geluk voor zijne prachtige pleidooi de heeren gezworen komen hem do hand drukken. Rechtbank van Brussel. Acht policieagenten van Brussel waren vervolgd voor diefte iu eene spekslach- terij op de Noordlaan. Zoven werden veroordeeld tot zes maand gevang één tot 4 maand gevang. Het Finsche streven naar zelfstandigheid. Stockholm, 26 Mei. (Svenska Tel.Bur.) Het Hollandsch Skandinavisch komiteit ont ving op 23 en 24 Mei een Finlandsche afvaardiging bestaande uit de leden Vrjoe Sirola en Karl Wijk. Deze vertegenwoordig den het volgende standpunt De ware verhouding van Finland moet als een kwestie van volkenrechterlijken aard worden beschouwd die op het toekomstig vredeskongres zou moeten behandeld worden. Deze eisdi vloeit voort uit de machteloosheid waarin Finland zich zou bevinden indien in de toekomst nationalistische of zelfs impe rialistische stroomingen in Rusland de boven hand zouden krijgen Finland moet heringe richt worden op zulke wijze dat het zich ten volle en vrij ontwikkelen kan het Finsche volk koestert de innige hoop dat de Russi sche demokratie dit verlangen zal herkennen; de autonome houding van Finland heeft tot nog toe, niettegenstaande alle gebrek, een in aanmerking komende kultureele ontwikkeling van het land bereikt. Door het feit dat de beslissing over Finlandsche belangen in Sint Petersburg plaats vond, is het gebeurd, dat tegenovergestelde belangen aan die van Fin land invloed uitoefenden op de beslissing over Finsche kwesties. De pogingen van Finland om zelf meer over zijn eigen lot te kunnen beschikken worden verrechtvaardigd door zijn gansche geschiedkundig* ontwik keling die nooit dezelfde van Rusland was de dragers der Russische revolutie schreven de vrijheid der volkeren op haar vaandel dit versterkt bij het Finsche volk de over tuiging dat het tijdstip thans gekomen is den wensch van het Finsche volk naar volledige onafhankelijkheid te verwezen lijken. De sociaaldemokratie van Finland huldigt volkomen de door de internationale sociaaldemokratie voorgestane grondregels van het recht aller volkeren over hun eigen lot te beschikken en verlangt dat ook het Finsche volk zelf over zijn handelwijze mag beslissen. De sociaaldemokratie van Finland verklaarde zich natuurlijk ten gunste van een algemeene konferentie. De eischen van den Raad van arbeiders en soldaten. Kopenhagen, 28 Mei. Extrabladet meldt uit Stokholm De Sint-Petersburgsche Raad van arbeiders en soldaten heeft met 340 tegen 46 stemmen een voorstel aange nomen, waardoor de regeering de geheime verdragen met de bondgenooten moet be kend maken. Sint-Petersburg, 28 Mei. (P. T. A.) De socialistische minister Skobelof heeft zijn ambt aanvaard, onder voorwaarde dat de werken der metaalnijverheid aan den Staat overgaan om de betrekkingen tusschen kapi talisten en werklieden te vergemakkelijken. De toestand. Rotterdam, 28 Mei. De Nieuwe Rotterdamsche Courant meldt uit Londen De afgevaardigden der arbeiderspartij Thome en O'Grady, welke zoo even uit Rusland teruggekeerd zijn, hebben aan den parlemen- tarischen medewerke, van de Daily Tele graph medegedeeld Overal hoort men Geen veroveringen en geen schadeloos stellingen 1» Ik vrees dat de Engelschen niet geheel en gansch begrijpen wat de Russen hierdoor verstaan. Het teruggeven van Elzas- Lotharingen aan Frankrijk en een schade loosstelling voor België wil Rusland niet aannemen in het toekomstig vredesverdrag. De Sint-Petersburgsche berichtgever van de Corriere delle Sera meldt Minister Kerenski vermijdt openlijk over den oorlog te spreken in zijn aanspraken aan de front soldaten. Skobelef verklaarde dat Rusland naar den afgrond snelt, indien al de nationale krachten zich niet vereenigen om het land te redden. Vele munitiefabrieken werden in fabrieken van landbouwwerktuigen veranderd. De transportkwestie is nog erger dan de levensmiddelenkrisis. De Oekreensche boeren wenschen dat de regeering van de bondge nooten een vrede zonder veroveringen zal

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1917 | | pagina 1