Klein Litnrgiscn Kalender
KATHOLIEK NIEUWS» EN AANKONDIGINGSBLAD
Van Beroemde
Bekeerlingen
WATERLOO
VREDE.
Amerika in mm oorlog.
Geene Herneming van de Bondge
nooten aan de vredes-onderliao-
N Zondag 13 Jannari 1918
3 centiemen het nummer
72s" Jaar N° 4 790
Week-Ka lender.
Vrede-visoen.
excelsior!
Kunstnieuws.
We Italiaansche
katholieken en de oorlog
WERFKAPEL
Boekbeoordeeling
Komt te verschijnen
DE DENDERBODE
Abonnementsprijs 3 trank 's jaars.
Men schrijft in te Aalst
31, KORTE ZOUTSTRAAT, 31
DRUKKERUITGEVER
Van de Putte-Goossens
Aalst, den 12 Januari 1918.
JANUARI.
Evangelie van den Zondag
Jesus onderwijst in den tempel. Luc. II.
13 Zondag, H. Veronica, maagd.
14 Maandag, H. Hilarius, Bbl.
15 Dijnsdag, H Paulus, UEremyt.
16 Woensdag, H. Marcellus, Pmr.
17 Donderdag, H Antonius, abt.
18 Vrijdag, St. Pietersstoel.
19 Zaterdag, H. Gudula.
De sneeuw die mantels feestlijk blank
Slaat om de gansche stede,
En donzig maakt de verre klank
Van elke klokken-bede
De sneeuw die ovral stilte spreidt
En klaren morgen mede,
Heeft nu de wereld ingewijd
Voor 't konten van den Vrede.
Hij nadere over 't wit tapijt
Met vorstelijke schrede
Hem groeten zullen wijd en zijd
De klokken in de stede
9-1-M8.
j.C.
ii.
Henri Lacordaire.
27* Vervolg.
Lof en blaam. Tweede reis naar Rome.
[Hooger inzicht.
Welk een beweegreden deed Lacor
daire opeens in Mei 1836 zijn conferen-
cieën staken, toen zijue kansel triomfen
hun hoogste peil bereikt hadden
Ik begreep dat ik nog niet rijp ge
noeg was - zegde hij later.
liet is eigen aan groote zielen zich
zelf te behoerschen in den roes der
glorie, en zich koelbloedig te oordeelen
bij het kalme licht der rede, en het is
eigen aan de deugd de kracht te bezit-
ten om zich te ontrukken aan den
triomf ten einde in de afzondering de
«-wetenschap te gaan uitdiepen die de
groote geleerden on de heiligen maakt
Hij die zulks schreef, Pater Chocarne,
heeft wel terdege de diepere roerselen
van Lacordaire's ziel begrepen, want
wij zagen reeds vroeger hoe do beroem
de redenaar de eenzaamheid lief had, en
steeds tot haar terugkeerde om zich daar
tusschen hem en zijn ziel een horizont
te scheppen wijd als de wereld. -
Hot moet gezegd, naast de schitterende
lichtzijde zijner triomfen, lag ook de
grimmige en nijdige schaduwkant van
enggeestige kritiek. Men wiorp hem met
sleenen omdat hij optrad zoo breed en
ruim van gedacht, zoo fonkelnieuw van
taal.
M. Fa va tier in zijn Eloge du P.
Lacordaire merkt daarover op
Deze zoo nieuw klinkende stem in
7> den christelijken kansel schrikte zeke-
re geesten af die nog gekluisterd lagen
aan 't verleden. Zij kouden geen on-
derscheid maken tusschen de waarheid
welke uit, haren aard zelf één en on-
veranderlijk is, en door den redenaar
volkomen eerbiedige! werd, en den
uiterlijken vorm die slechts het veran-
derlij k kleed dezor waarheid is en dien
de jonge redenaar zoo wonderwel wist
«aan te passen aan don smaak eener
eeuw welke hij hartstochtelijk bemin-
de.
Inderdaad, Lacordaire beminde zijne
eeuw hartstochtelijk, en vooral haar
vrij gezind streven
was hij zóó toegedaan, dat hij later ver-
Letterkundig Mengelwerk
Nadruk verboden.
DOOR
STENDHAL
Biographische nota Stendhal (dek-
naam van Henri Beyle) werd geboren te
Grenobel den 23 Januari 1783, en stierf te
Parijs den 23 Maart 1842. Hij staat een der
eersten in de rij van de grootmeesters der
fransche letterkunde, en Paul Bourget, de
diepe psycholoog en beroemde romanschrij
ver, heeft zich vooral beijverd om de zeer
eigenaardige kunstenaarsfiguur van Stendhal
in een schitterend daglicht te zetten voor de
nageslachten. Zoon van een advokaat van
het Parlement, kreeg hij een uiterst verzorg
de en degelijke opvoeding. Hij was beurte
lings kunstschilder, diplomaat, wijsgeer,
officier, handelaar, auditeur bij den Staats
raad, oorlogscommissaris, consul van Frank
rijk te Civita Vecchia, en was gemengd in al
de politieke omwentelingen dier woelige
tijden. Hij ging als een zwerver-kunstenaar
door het leven. Bedeeld met een buitenge
wone opmerkingsgave, met een scherpzien-
den weemoedig getinten geest, heeft hij ons
bladzijden nagelaten die den stempel dragen
eener wonderlijke persoonlijkheid, en die als
«vluchtig neergepend schijnen op den knie,
bij het bivakvuur. (P. Bourget.) Doch door
die bladzijden loopt en bruist het geestige
nik geschakeerde leven, zooais het gistte en
woelde inzijnonrust.g brem
7iine werken, zegt Paul Bourget, zijn
een gekeuvel, en dit gekeuvel is dat van
AANKONDIGINGEN
Kleine één maal 0,75 fr twee rsaa! 1,35 Ir.
Gewone annoncen o,i5 de regel.
Vonnissen, sterfgevallen, enz. 0,50 de regel.
Dikwijls te herhalen volgens akkoord.
klaren mocht. Ik sterf als rouwheb-
bend katholiek en verstokt liberaal.
Dat zijne vrijheidsidealen hem soms mis
stappen deden begaan, en hier en daar
een wanklank hebben nagelaten in zijne
conferencieën, niemand die zulks op
heden nog betwisten zal wanneer hij de
rol nagaat door den grooten predikant
gespeeld in de kerkelijke geschiedenis
van Frankrijk.
Doch dat er toen manneu gevonden
werden die deze alleszins heerlijke con
fcrencieën verketterden en in den ban
sloegen met hun vernepen en jaloersch
gevit, dit geeft ons een duidelijk beeld
van de onbesuisde kritiek die zich des
tijds schrap zette om dezen koninklijk
begaafde van zijn troon omneer te halen.
Een staaltje maar
De sermoenen van den abbë La
cordaire zijn goed bepaald, niels
anders dan gazelariikeleh die ook
nog heden een niet slecht figuur zou
den maken in een nieuwen Avenir.
Naar ons oordeel zijn zij een vol
maakte schending der taal en de
volkomensle anarchie van hel bloot
wijsgeerig gedacht.
Men ziet waar dil alles heen wil de
gewezen opstellers van L'Avenir -,
dragend nog op hun voorhoofd de
sporen der banbliksems van bet Vati-
kaan bleven in de oogen van sommi
gen een voortdurend voorwerp van
mistrouwen, en de schaduw van den
veroordeelden Lamennais werd nog
steeds op hun .weg rormoed.
Lacordaire, groothartig den rug toe
keerend aan al dit cngzielig gedoe, zette
zich dus ten tweede male op reis naar de
Eeuwige Stad, naar Rome,waar een rust
en oen kalmte heerschen die immer alle
groote harten en geesten tot zich heb
ben getrokken. Men denke slechts aan
Louis Vcuillot, aan Schaepman en
zoovele anderen.
Aanvankelijk had die reis slechts een
doel van afzondering en studie, doch de
Voorzienigheid had hier een veel grool-
scher inzicht en ging zich van dezen
uitverkoren priester bedienen om een
gevallen Orde in Frankrijk, het orde der
Dominikanen
te herstichten en op te helpen tot een
nieuw en glorievol bestaan.
Strijd stond hier weerom te wachten,
maar is hel niet in den strijd dat groote
talenten en groote ievens gelouterd
worden
('t Vervolgt).
Leest in dit num
mer het begin van
ons nieuw
LETTERKUNDIG
MENGELWERK
WATERLOO
DOOR
STENDHAL
(Vervolg)
In ons vorig artikel handelden wij
over het slecht samenstellen der
geschiedenisboeken en het weten
schappelijk opleiden. Nu gaat het
over twee andere vredestorende bron
nen de geheime diplomatie en het
mis-opvatten van het Staatsdoel.
III BRON. DE GEHEIME
DIPLOMATIE.
Dat visschen in troebel water, die
socialistische Staats-knoeierij, zullen
we ze maar noemen, omdat ze met de
verleidende leerstelsels dier verderfe
lijke secte zooveel overeenkomst
heeft. Neel en nicht spelen, congres
sen en verbroederingsleesten houden,
en terwijl den grond ondermijnen om
bij de eerste gelegenheid de beste
neef en nicht de lucht in te blazen.
Hier worden voordeelige handels-
een kunstenaar wiens wonderbaar spring-
levend gevoel bij de aanraking van dui
zenderlei voorwerpen in trilling komt.
Doch, achter den kunstenaar, schuilt er
een wijsgeer en 't is zelfs de wijsgeer die
hier beheerscht
Het mooi en beroemd verhaal waarvan wij
hieronder de vertaling beginnen, is getrok
ken uit een zijner romans La Chartreuse
de Parme». In dit verhaal zien wij den
held, Fabrice del Dengo, deel nemen aan
den slag van Waterloo, zooals een jong
meisje haar eerste bal bijwoont.» (P. Bourget.)
Wat de kunst van Stendhal hier kenmerkt
is zijn fijn ontledingsvermogen, zijn talent
om het psychologische, het zielkundige in
een verhaal uit te diepen, en tevens zijn
geestige pittige trant van vertellen.
Als wijsgeer had hij een sombere zwaar
moedige kijk op het leven.
Stendhal is in Frankrijk een der schep
pers geweest van den zielkundigen, wijsgee-
rigen roman. Paul Bourget behoort tot een
zijner schitterendste discipelen.
De Vertaler.
SamenvattingDe jonge Fabrice del
Donge uit MHanen, een bewonderaar van
den Grooten Napoleonheeft tegen den wil
Zijner familie zijn land verlaten, in de hoop
van den keizer te zien en bij zijn leger inge
lijfd te worden. Doch door zijn vermomming
en vreemden tongval wordt hij als een spioen
aanzien, gevangen genomen en opgesloten in
het stadje B. nabij Waterloo. Op den
morgen van den slag gelukt hij er in te
ontsnappen, dank aan de medeplichtigheid
der cipiersvrouw, en ontvlucht, in een huza-
renpak gestoken.
Het was nog geen uur geleden dat
Fabrice zijne weldoenster had ver
overeenkomsten voorgespiegeld, daar
eene stad, eene provincie, een land
beloofd, ginder het vuur van ouden
familie- of rassenhaat aangewakkerd
ol bedreigingen aangewend, en.,
bom... 't zit er op: hals over kop
werpt zich de eene mogendheid na de
andere in den warboel De schoone
beloften, hoevelen hebben ze ree-Is
bedrogen, hoeveel landen ten onder
gebracht. Gedaan met die dubbelzin
nigheid kaart op tafel't volk heeft
'trecht te weten water omgaat, wat
zijne bestuurders verrichten, 't recht
klaar te zien in hunne handelwijze.
Zou de krijg ten minste niet zeer
beperkt zijn gebleven zonder de u ge
heime diplomatie Weg met die
loensche politiek, eerlijke rechtzinnig
heid in en vóór alles.
IV BRON. - HET VALSCH
STAATSDOEL.
u De Staat is een oorspronkelijk, in
het innerlijkste wezen der mensche-
lijke natuur geworteld menschheids-
instinct, dat zich naar bepaalde gees
telijke levenswetten ontvouwt, alle
sociale levenskringen en elementen
bevorderend en beschermend naast
elkander ordent, en volgens de altijd
en overal gelijke, onveranderlijke
beginselen van het recht en van tie
rechtveerdigheid ondersteunend !:n
helpend, bewakend en toezicht hoe
dend, beschermend en sterkend tfcr
zijde staat. (Julius Kautzb
a De Staat heeft het welzijn zijnier
medeburgers als een eenheid te ver
wezenlijken De Staat moet
zekerheid der burgers en hun vrijheid
beschermen, hunne vrijheid eerbie
digen vrijheid van Godsdienst, (ver
derfelijke godsdiensten uitgesloter
vrijheid van familie, van vereeniging
naar recht en rechtveerdigheid l.ij
moet hun geluk en hun vooruitgai.g
helpen bewerken, hen bijstaan ;n
hunne lichamelijke verstandelijke en
vooral in hunne zedelijke volmaking.
De mensch is geschapen niet om
hier op deze wereld van rampen «;n
onheilen te blijven leven, noch om
door de.n dood in 't niet te verzinken
om God is hij geboren, Hem aan
schouwen in het eeuwige vredeland
en in God alle goed te genieten is hst
eeuwig doel dat ieder moet tracht-.n
te bereiken en waarbij de Staat hein
ten dienste moet staan. Was en is hst
zoo op onze dagen Tracht de Sta.it
het geluk zijner burgers te verzekeren?
Bestaat de Staat om den mensch of
de mensch om den Staat Gaan we
met geen reuzenstappen naar of zijn
we niet tot het Grieksch Staats-
absolutisme teruggekeerd, het Griek-
sche Staatswezen waaronder zelfs de
vrijste Griek niet vrij was In zijne
verhouding tot de gemeenschap, in
zijne betrekking tot den Staat, was
de vrije Griek niet doel maar middel
en daarom goed beschouwd een be
klagenswaardige slaaf(Albersee).
De éénling moet zeker zijn persoon
lijke belangen aan het algemeen wel
zijn weter. op te offeren, elke burger
moet zijn vaderland beminnen en
verdedigen en den laatsten druppel
bloed voor de eer en de vrijheid van
den geboortegrond veil hebben, doch
geen Staat heeft het recht zijne bur
gers te slachtofferen om grootheids
droomen pogen te verwezenlijken, om
linksche politiek te voeren De hemel
is het doel van den mensch, de Staat
is een middel.
Godsdienstige Staatslieden alleen
zullen die sociale levenswaarheid
vatten, mannen, wier politiek steunt
op de wet van den Vrede-Koning,
wiens zielverwekkend geboorteleest
we dezer dagen herdachten. Het
onderhouden der Christi-wet zal alle
verdragen, bonden en machten nutte
loos maken, omdat de wet Gods
Liefde en Vrede tot grondslagen
heeft.
Christ.
I* verschenen
PAX!
Lyrisch tooneel-spel
1 VAX
JOZEF CRICK
PRIJS 1,25 fr.
Mijn God, mijn Qod, die in den blanken winterdag,
L'n in de L-nleldijheid en den zomerlacli
En in den Ideeken herfst vóór mijne blikken staat,
Die de natuur zoo heerlijk-weeldrig leven laat
Mijn God, door wien ik alle levensgrootheid zag,
In wien ik nu dat groote leven minnen mag
Gij, die des morgens als een zon opgaat
En alle zielen in uw mildheid baadt.
Mijn God, mijn God, Oij die de Schoonheid lijt,
De Waarheid en des werelds Liefderood
O, dat ik U mocht zien tot aan mijn dood
O dat ik U toch biddend volgen kon,
Gelijk een arend volgt de zuiderzon,
Pin oog slechts heeft voor hare heerlijkheid
Jovo Herwig.
Het Lyrisch Kerstspel van Jozef
Crick is eene kunstpoging van grootere
gehalte die den schrijver eer aandoet en
bewijst dat hij waar kunstenaarstalent
bezit.
Daarmede heeft hij zich losgerukt van
het soms wat eentonig, soms wat kort
van adem soneltengenre, om ons een
deugdelijk stuk van edele en zuivere
inspiratie te geven.
Hij geeft ons op eenvoudige wijze het
Evangelieverhaal van 't Kerstfeest en
beeldde hot uit in lyrische tooneelen die
stellig op gevoel en ziel, verheffend en
vertroostend inwerken.
De reizangen munten uit door zwier
en fijnheid hel lied der herders ie als
een zang uit schrijvers pen gevloeid.
Gansch het stuk volgt een stijgend
Tempo vau opwellende vredesleinming
dio haar toppunt bereikt in den indruk-
wekkenden zang van Jozef, het lieflijk
lied der herders om te eindigen met de
eenvoudig maar diepzinnige woorden
Gloria in Exelcis, dat als vanzelf het
genie van den musicus moet uitlokken,
om het zoo stemmige Kerstspel in muziek
te verklanken en het stuk de volle uit
drukking to geven welke het in zich
besluit.
Alhoewel hier en daar een vers min
geslaagd voorkomt en bij mogelijke
voorstelling sommige te overwinnen be
zwaren zich kunnen voordoen,"zal ieder
toch-die aan kunst doet met mij hopen
op eene muzikale voorstelling die zonder
twijfel leiden zal lot oene opwekkende
kunstverschijning. P. B.
laten, toen de regen zoodanig begon
te plassen dat hij nog nauwelijks
marcheeren kon, gehinderd door die
groote laarzen waarin de nieuwe
huzaar zich erg ongemakkelijk ge
voelde. Hij kwam een boer tegen die
een lomp paard bereed, en hij miek
allerlei gebaren ten teeken dat hij het
dier wenschte te koopen, want de
cipiersvrouw had hem aangeraden
zoo weinig mogelijk zijn mond te
openen om zich niet te verraden met
zijn uitheemsche spraak, Zij geraak
ten 't akkoord.
Juist dien morgen rukte het leger,
dat de worsteling bij Ligny gewonnen
had, op Brussel aan. Het was den
dag vóór den veldslag van Waterloo.
Des middags terwijl de stortregen
voortdurend aanhield, vernam Fa
brice het geluid van 't kanon dit
stemde hem zoo vroolijk dat hij al de
donkere wanhoopsuren van zijn on
rechtvaardige gevangschap vergat.
Hij reed diep tot in den nacht, en
daar hij wat praktisch begon te wor
den, koos hij tot logement een zeer
ver afgelegen boerenhoeve. De boer
weende en beweerde dat men hem
kaal had geplunderd; Fabrice reikte
hem een goudstuk en hij kon haver
bekomen. Mijn paard is wel versleten,
dacht Fabrice,. maar toch zou het nog
J kunnen in den smaak vallen van den
eenen of anderen adjudant, en hij
ging naast het beest in den stal sla
pen, Desanderdaags, een uur vóór
zonsopstand, was Fabrice terug op
weg, en door streelen en liefkozen
wist hij zijn paardje zoodanig op te
Lugano, 4 Januari. Graaf Torre
heeft gister eene redevoering uitgespro
ken voor een groot publiek over de stel
ling der Italiaansche katholieken betrek
kelijk den vrede, redevoering welke
darrdoor van groote bet eekenis wordt,
omdat haren tektst onverkort door de
Osservatore Romano - afgekondigd-
wordt.
Graaf Torre vermeed het in te gaan
op de aanvallen te Udine persoonlijk te
gen hem gericht wegens zyne redevoe
ring en zegde ongeveer het volgende
De aanvallen tegen de katholieken be-
ruston op eene verwarring welke twee
oorzaken heeft.
De methode der katholieken om op
het volk to werken opdat het nut, de
plicht en de noodwendigheid inziet stand
te houden verschilt van die der andere
partijen.
Eike andere partij spreekt veel van
den oorlog en van zijne wijd uitgestrekte
en verwarde doeleinden, die zich daarbij
overleveren aan een niet altijd gepast
optimism en spreekt weinig van den
vrede.
I)o katholieken daartegen houden liet
voor doelmatiger te spreken over eenen
billijken en duurzamen vrede, die op
sterke waarborgen rust, al?ook vaneenen
vrede, welke geeno zwakh *id raadzaam
maakt, zoolang hij niet gewaarbor; I is,
en dat doen zij om reden dat de volksziel
zich moet overtuigen van Italië en de
Bondgenooten zonder imperialistische
veroveringsinzichsen voor een billijken
vrede vechten.
Zelfs de Pauzelijke nota heeft voor dat
dool een nuttig middel aangegeven. Men
heeft echter de houding der katholieken
tegeu een waanzinnig verlangen naar
vrede ten allen prijze, zooals hem nie
mand in Italië wenschen kan, verwisselt.
Wegens het misverstand over de houding
der Katholieken moeten deze zich ver
dedigen tegen partijpolitieke aanvallen,
waarom zij echter niet de plicht vergeten
stand te houden.
Graaf Torre werd bij zyn optreden met
uitbundige toejuichingen begroet en het
slot zijner redevoering werd met vader-
landsche kreten bejegend. Tot handha
ving der orde was veel politie opgeko
men doch er hadden geene voorvallen
plaats.
In onze drukkerij is verschenen
Van den Oorsprong
der
door PETRUS VAN NUFFEL.
Eene fraaie brochuur van 32 bladzij
den, gedrukt op best gesatineerd papier,
en opgeluisterd met eene prachtige licht
drukplaat van het oorspronkelijk beeld
van 0. L. Vrouw dor Werf.
Te verkrijgen ten bureelo dezer aan
den prijs van 1,75 fr.
Van den Oorsprong
der Werfkapel
door
Petrus Van Nuffel.
Ik heb het boekje gelezou, in éón
adem. 't Heoft me waarlijk goed beval
len... Zoodanig,.... niettegenstaande een
grooten stapel werk me gedurig als oen
brandende last op mijn gemoed drukt,
dat niet rusten rang jopgezwoept door
eene «ooit voldane taak, dat ik hot als
eene ondankbaarheid zou aanschouwen,
jegens den schry ver, en door hem, jegens
do wetenschap, als ik niet myne gevoe
lens neerpende voor myne Aalstersche
medeburgers, die het nog niet gelezen
hebben en dio niet kunnen noch mogen
onverschillig blijven aan de geschiedenis
onzer bakermat.
Het boekje Van den Oorsprong der
Werfkapel moet iedor Aalstenaar in
zijn boekenkastje hebben, hoe klein het
zich ook mochte voordoen.
Het werkt op hot verbeeldingsvermogen
als de stralen bussels der zou in Mei op
den wereld, die de nevelen doen zwich
ten, en hun een klein stukje, van den
zuive blauwen hemel onthullen ze
make hem blij, omdat ze het teeken zijn,
waar 1 den zonnige, lichtende dag wordt
gebo jD.
Dit boekje wassemt een lust van ge-
zon te redeneering, doordat liet met het
01 e zoo handig omgaat en het te ver
trouwen weet met de weegschaal der
nieuwe gedachte.
Het werpt alzoo een eigenaardig licht
op de geschiedenis onzer stad op haar
oorsprongen vorm in do middeleeuwon.
liet besluit bezorgd ons daarbij een
aangename iconographische en archeolo
gische les, waarin oenzelfde gezonde
geest spreekt als in het voorgaando en
eindigt met een eigenaardig' n, in zijn
grooten eerbied voor de H. Maagd ont
stane wensch, een wensch die ieder lezer
meteen glimlach van genoegen en vol-
monteren dat het zijn galop nam.
Rond vijf uren hoorde hij het ge
schut. Het was het voorspel van
Waterloo.
Fabrice ont moette weldra de mar
ketentsters, en de groote dankbaar
heid die hij nog immer voor de
cipiersvrouw koesterde, noopte hem
hun het woord toe te sturen hij
vroeg aan een hunner waar het 4de
huzarenregiment was waaraan hij
toebehoorde.
Gij zoudt .wel doen, soldaatje, wat
minder spoed te maken, antwoordde
le marketenster, getroffen door de
bleekheid en de mooie oogen van j
Fabrice. Uw greep is nog niét sterk
genoeg voor de sabelhouwen die van
daag gaan uitgedeeld worden. Indien j
gij dan nog een geweer bij u hadt.dan J
zoudt gij alleszins met kogels kunnen
schieten gelijk een ander
Die raad misnoegde Fabrice. maar
ondanks al zijne aansporingen kon hij
zijn paard niet sneller doen gaan dan
het karretje der marketenster. j
Van tijd tot tijd scheen het gebrom
der kanons te naderen en dit belette
hen elkander te verstaan, want onze
held was zoodanig buiten zich zelf
van geestdrilt en geluk dat hij het
gesprek terug had aangeknoopt. Elk
woord der marketenster deed zijn
vreugde nog aangroeien. Behalve zijn
waren naam en zijn vlucht uit het
gevang, maakte hij alles bekend aan
deze vrouw welke goed van hart
bleek te zijn. Zij toonde zich heel ver
wonderd en begreep niets van alles
wat deze jonge en schoone soldaat
haar "Vertelde.
Ik zie klaar in uw spel, riep zij
eindelijk uit met iets triomfantelijks
in haar stem: gij zijt een jonge burger
verlield op de vrouw van den eenen
ol den anderen kapitein uit het 4de
huzarenregiment, uwe beminde zal u
dit soldatenpak aan de hand gedaan
hebben, en nu loopt gij haar achterna.
Zoo waar als er een God daarboven
is, zijt gij nooit soldaat geweest; maar
als een flinke kerel van uw gehalte
wilt gij niet achterblijven en den
bangerik vertoonen wanneer uw regi
ment in het vuur is.
Fabrice verklaarde dit alles e cht
op die manier alleen kon hij goeden
raad inwinnen.
Ik heb niet de minste kennis van
de handelwijze dier franschen, zegde
hij, en indien ik niet door iemand ge
leid word, zal ik mij nog achter den
f;rendel doen steken en mijn paard
aten rooven.
Vooreerst mannetje, verklaarde
hem de marketenster die hem waar
lijk lief begon te krijgen, biecht eens
eerlijk op dat gi| nog geen twintig
jaren teltik geef er 11 hoogstens
zeventien.
Dit was de waarheid en Fabrice
stemde dus van harte daarmede in.
Zoodus zijt ge nog zelfs geen
loteling, het is alleen om wille van de
schoone oogen uwer dame dat gij u
de ribben gaat laten kraken. Indien
gij nog eenige van de goudvosjes hebt
die zij u heeft geschonken, dan moet
gij u PRIMO een ander paard aanschaf*
doem;* moe! Iomgeven, namelijk
O. L. Vr. Ter Diuiven op haar altaar
to zien pryken, in haren oorspronkelij
ken slaat ontdaan van lu ar driehoekig
gewaad - zoonis het voc rgcslacht. de
beschermelinge van Aalst wilde, beminde,
vereerde on aanriep 4
Bravo meester Van Nuffel. Ik meen
111e te mogen vo rstellen als tolk .van
het Aalstersche intelectueel leven, ~m
l we ongeëvenaarde ij ver, bij Uwe opz*><*
kingou aan den dag gdogd. te prijzen
den wensch uit te drukken in 't kort nog
meer van u te genieten.
Ken* van aan de Vaart.
ten-gebruike der Geloovigen van
het Bisdom Gent, 1918.
- PRIJS FR. 0,35. -
Verkrijgbaar ten bureele van de
DENDERBODE.
WASHINGTON, 3 Januari. In een
samenvattend verslag deelt hot staats-
departement der Véreenigde Staten,
nopens dn werkzaamheden zijner ver
tegenwoordigers op de konferencie van
Parijs het volgende mede De hoofdza
kelijke voorstellen zijn de volgende De
Yoreenigde Staten zullen hunnen volledi-
gen invloedgebruikcn, om tot volkomene
eenheid le komen tusschen Amerika en
de landen aan zyne zijde slrydeude op
het gebied van landoorlog, op zee, en
ook onder ckonomisch oogpunt.
Regeering en volk der Yereenigde
Staten moeten alles ten pande stellen om
de suksesvolle beëindiging van den oor
log, door stelselmatige samenvatting
hunner hulpbronnen aan mannen en
materiaal, te bespoedigen. De strijdkrach
ten der Vereenigde Staten zullen zoo
gauw mogolijk naar Europa worden
overgebracht. Verder deelden de afge-
vaardigdendo instelling mede van eene
gemeenzame organisatie der Bondgenoo
ten ter samenvatting van het scheepsma
teriaal en maakten bekend, dat zooveel
scheepsruimte als maar mogelyk zou ge
bruikt worden voor het overbrengen der
Amcrikaansche troepen.
Bovendien word een plan uitgewerkt
tot meer intensieve benuttiging der Ame
rikaansché zeestrijdkrachten, en met de
Br itsclie admiraliteit eene overeenkomst
gesloten betrekkelijk de bestrijding der
onderzeeërs,
Verder werd gezorgd voor de deelne
ming der Vereenigde Staten aan de be
raadslagingen van den oppersten krijgs
raad. Men kwam tot oen akkoord over
de bijdrage der Vereenigde Staten tot de
gemeenzame krijgsmiddelen der Bond
genooten, en er werd waarborg gegeven
dat voor al de Amerikaansche strijd
krachten die in den loop van 1918 naar
Europa zullen gestuurd worden, all#
benoodigde uitrustingsbenoodigdheden
zullen ter beschikking gesteld worden.
Groot-Brittauje, Frankrijk en Italië
hebben om aan do Vereenigde Staten eon
meer nauwkeurigeu blik te verschaffen
in de kwestie der levensmiddelen-kon-
trool in hun eigon land, erin toegestemd,
in hun land de dwangraritsoeneoring der
levensmiddelen in te voeren. Verder werd
het aandeel der Vereenigde Staten aan
de militaire operaties nauwkeurig vast
gesteld en eene raadgevende kommissie
der verhonden landen ingesteld, wier
opdracht zal zijn over de aanwijzing der
vaartuigen, met welke het Amorika zal
mogelijk gemaakt worden zijne militaire
plannen ui' to voeren, te beslissen.
Brest-Litowsk, 7 Januari. -- Gisteren
avond is het volgende draadloos tek gram
in Duitschen gewonen tekst gezonden
geworden
Aan de Russische afvaardiging,
in handen van haren Voorzitter, heer
Josse, St-Petersburg.
In uw antwoord op do voorstellen der
Russische afvaardigingen hadden de
afgevaardigden van het. Vierverbond op
25 Dei mber 1917 te Brest-Litowsk
.zekere grondrege s voor hot sluitën van
eene mmiddellijken algemoenen vrede
opgeb dd.
Tot. vermijding van eene eenzijdige
vaststelling had zij de gel iigheid dezer,
grondregels uitdrukkelijk afhankelijk
gemaakt, dat zich alle mogendheden aan
den oorlog deelnemende binnen een
bepaald tijdverloop, zonder uitzondering
en zonder terughouding moesten verbin
den tot stipste inachtneming van voor-
len; zie eens hoe uw ros de ooren
psteekt als het geiuid van 't kanon
wat naderbij rommelthet is een
boerenpaard dat u aan uw dood hel
pen zal, van zoodra gij in de strijdlijn
treedt. Die blanke rook welke gij
daar boven de haag hangen ziet, is
pelotonvuur, mijn baasjeZoodus
tracht op een flinke draver te zitten
wanneer gij de kogels zult hooren
schuifelen. Het ware ook wijs een
brok te eten terwijl gij daartoe nog
den tijd hebt.
Fabrice volgde dien raad, en een
gouden Napoleon aan de marketenster
aanbiedend, wilde hij haar betalen.
Hoe gaat hij met het geld om'
riep de vrouw uit. De kleine kan nog
met eens het geld hanteeren Gu
zoudt verdienen dat ik uwen Napo
leon op zak steek, en dan, de zweep
leggend op Cocotte, er in vollen ga
lop mee vliegen ga uw lompe knol
zou mij om den duivel niet kunnen
volgen Wat zoudt gij dan doen
dwaze jongen Weet dan. als het
kanon gromt, dat men nooit goud
laat zien. Ziehier, zegde zij, achttien
Iranken en vijftig centiemen, en uw
eetmaal kost u dertig centen, .^u
zullen wij weldra paarden gaan ver
koopen. Indien het een klein beestje
is, dan zult £ij er tien Iranken voor
bieden, en in elk geval nooit meer
dan twintig franken, al ware het zelfs
het paard van de vier zonen -.an
Aymon.
('t Vervolgt.)