TU ES PETRUS iSiiiiHlioLEN WAT E R LOÖ W eek-Kalender. KATHOLIEK MIELWS- Ei\ AANKONDIGINGSIiLAi) GedaGlteo voor den Vasten. Aalst, den 16 Maart 1918. MAART. Evangelie van den Zendag De Joden willen Jezus steenigen Joan.VI. 17 Zondag, Passie-Zondag. 5 v. d. Vasten. 18 Maandag, H. Cyrillus van Jerusalem bbl. 19 Dijnsdag, H. Josef. Bruidegom v. Maria. 20 Woensdag, H. Landoaldus bb. 21 Donderdag. H, Benediktus. Abt. 22 Vrijdag. O. L. V. van VII Weeën. 23 Zaterdag, H. Victorianus, m. Zondag 17 Maart 1918. 5 cantiamen het nummer 7a1 Jaar Nr 4798 De Denderbode De klaarheid des Lichts zien. dat heeft God weggelegd voor de kleinen, de nede- rigen, de ootmoedigen naar hart en geest. j Ollé-Laprune. De mensch die in zijn kinderjaren bidden kon, zal dit nimmer vergeten. De driften en de stormen des levens, de opstand van den geest en het vleesch, kunnen hem tot den twijfel, tot het ongeloof, ja zelfs tot volledige negatie en blasphemie voeren. Edoch daar blijft nog steeds een spoor van het geloof zijner kindsheid in zijn hart achter, zooals de letters van een schrift op een oud per kament. Als dan de uur slaat van diep lijden, van groote beproevingen, hetzij lichamelijke of zedelijke, o dan zal hij zich zoo gauw den zoo verren tijd herinneren toen hij, knielenden zijn bedje, naast zijn wang den warmen adem gevoelde van moeder die hem het Onze Vader en den Weesgegroet leerde En bijna immer zal hij alsdan in zichzelf terneerzinken, zijn gelaat met de handen bedekken en dien kreet uitstooten die natuur lijk uit de diepten van het menschelijk gemoed opweltMijn God, ontferm U mijner Deze kreet is voor de verdoolde ziel de baak die licht in de donkerte, het is de haven, de redding Franqois Coppêe. Lentelied. Heeft eindlijk nu de winter uitgezongen Zijn droevig lied dat als een rouwgeklaag Kwam zingen in 't getwijg van boom en haag, Wijl aan het hout versteven tranen hongen Heeft blijder lentetoon het leed verdrongen, De grauwe smoor die hing zoo dik en laag, 't Geplas van regen sneeuw- en hagelvlaag Komt nieuwe zonneschijn ons bloed verjongen? Dan zal ik gaan waar door het geurig woud Een feestzang klinkt in klanken duizendvoud. Waar vlindren spelen rond de bloesenhagen Waar.'t bloemen regent in de frissche wei, Dan zing ik mede in 't juublen rondom mij 'k Moest al te lang mijn winterweedom [dragen Fons Van de Maele. Abonnementsprijs 3 frank 's jaars. Men schrijft in te Aalst 31, KORTE ZOUTSTRAAT, 31. DRUKKER-UITGEVER VAN l>E PLTTE-CÏOOSSENS Oordeelen Beoordeelen Veroordeelen. Oordeelen is een vergelijkend-nadenkend werken van ons verstand, dat twee begrippen vereenigt of scheidt. De uitspraak van dit vergelijkend nadenken heet oordeel. Ste! ik b. v. de begrippen God cn goedheid tegenover malkaar, dan zegt mij het verstand, dat die twee begrippen bij elkander passen en ik spreek een bevestigend oordeel uit God is goed. Vergelijk ik het begrip God met het begrip onrecht- veerdigheid dan vind ik dat God, het oneindig volmaakt Wezen, niet onrechtveer- dig kan zijn God is niet onrechtveerdig is een ontkennend oordeel. Alles valt op de keurtafel van het oordeel kunsten en wetenschappen, planten, dieren en menschen, aarde, hel en hemel, ja, God aelve, en menigeen zou den pompoen door den eikel willen vervangen. Hoe verschillend het oordeel-vellen of het beoordeelen, niet alleen bij verschillende personen, doch één enkel persoon velt dikwerf over ééne en dezelfde zaak verschillende oordeelen. Enkele voorbeelden. Een huisvader leeft gansch voor vrouw en kinderen. Hoe wordt hij beoordeeld 2d® portret. I'4' portret Wat is Mr X lief Elk vrij oogenblik ge- Mr X. schijnt me bruikt hij om zijne wat jaloersch. Nooit vrcuw te vergezellen ziet men hem zonder in plaats van het café zijne vrouw: hij schijnt te bezoeken bij mal- aan haren rok geplakt, kaar zijn is hun groot- Wat vervelende kerelste geluk. MrX. is een voorbeeldig echtge- inoot. Mr X. heeft weinig vrijen tijd, uitgaan is hem zeggens onmoge lijk. Toch ontzegt hij zijne jonge vrouw geene uitspanning, hij laat haar vrij begaan, bewijs, dat hij groot betrouwen in haar heeft en dat spreekt in bei der voordeel. Of omgekeerd Een drollig huis houden, dat van M X. I Nooit ziet men man en vrouw tegaar. Zeker hebben zij zich niets te verbergen, doch, nooitsamen zijn, riekt dat niet wat aan gebrand De feiten zijn dezelfde, de beoordeeler één enkel persoon, en toch, hoe verschillend de beoordtelingen. Waarbij komt dat De menschen oordeelen in 't algemeen te veel naar blooten schijn en te rap. ze luisteren naar hun hart en niet naar hun verstand, het oordeel der kinderen wordt ten gevolge van het slecht hooren-oordeelen vervalscht. Schijnt bedriegt, zegt het spreektwoord. De menschen zijn van die waarheid vast overtuigd. Weefsels worden, vóór den koop, betast, bekeken en overnepenboter tot in het hert geboord en geproefd een paard vóór en achter, links en rechts, in oogen. ooren en muil bekeken het moet staan. gaan. en loopen aleer er toe geslagen wordt. Handelden de menschen even voorzichtig in het beoordeelen, vele oordeelen bleven onuitgesproken, menig be treurde misslagen vermeden. Mogen we onze beweringen door een paar voorbeelden staven In een zekere stad leefde een heer O. Eene rechte houding en gang hadden hem den bij naam Fiere verworven en velen spotten met hem. Enkele jaren later werd de -Fiere» in een ziekenkoetsken door zijne vrouw rond gevoerd de ongelukkige leed aan eene ongeneesbare beenderkwaal, die hem zijne fiere houding had aangedwongen. Een jongeling N., leefde uiterst spaariaa.n. Wat 'n pinne I wat 'n droogstok Hij zou één half centje in tweeën bijten enz. Waarom hij nooit uitging niet dronk, niet rookte Zijn vader, eens een welstellend koopman, was door het springen eener Bank ten onder gebracht. Stervend liet hij zijnen zoon eene nog al ronde schuld achter, zijn kind smeekend, alles tot den laatsten centiem te betalen, waarin de jongeling, dank zijne ontberingen, gelukte. Schijn bedriegt. Wachten wij ons wel alleen naar den schijn te oordeelenhet doen en het laten onzer medemenschen kunnen geheime drijfveren hebben wat met het beste inzicht werd gedaan, kan slecht uit draaien. Werden onze inzichten nooit mis- billijkt Oordeelen wij voorzichtig en veler faam zal ongeschonden blijven. De menschen OORDEELEN GEWOON LIJK TE RAP. 't Is zeker een gevolg onzer koortszieke eeuw, waarin alles bliksemsnel wordt voortgestuwd Time is money, ook in het oordeelen Nauwelijks is het feit ge beurd, de daad gepleegd, of het oordeel bor relt in 'n massa niets-zeggende woorden uit den mond zonder door den geest te gaan. Hoeveel oordeelen zouden niet gewijzigd, ja, gansch veranderd worden, liet de beoordee ler, al ware 't maar één enkelen stond, zijne rede werken,zijne gedachten bezinken, tot ze, barensrijp, gewikt en gewogen, weer opdoe men in een korten bondig oordeel. Het te-rap oordeelen of niet-nadenken is een der grootste volkskwalen van onzen tijd, 't is een bronne van onherstelbare rampen. Niet-nadenkende jonkheden leveren zich ziel en lichaam aan onwaardigen over en vallen slachtoffer hunner lichtzinnigheid niet- nadenkende ouders zenden hunne kinderen naar scholen, waar onderwijs doch geen op voeding wordt geschonken, en de kleinen worden onverschillig of totaal goddeloos niet-nadenkende kiezers zenden gewetenlooze mannen naar de wetgevende Kamers, man nen die het land regelrecht naar den onder gang voeren. Die te rap oordeelt, oordeelt gewoonlijk zonder kennis. Men moet de zaken nagaan, grondig onderzoeken, de reden en het doel opsporen, wil men juist oordeelen en bittere misslagen vermijden. Het gevoel beïnvloedt het oordeel van het verstand. Is het waar dat de groote gedachten uit het hert komen, (Vauvenargues) waar is het ook dat de rede dikwijls het slachtoffer van het hert wordt (La Rochefaucald.) Als het gevoel door een hartstocht is opgehitst, onmogelijk de aandacht af te wenden van het voorwerp, zooals het onder den invloed van dien harts tocht wordt voorgesteld, en, is men niet op zijne hoede, dan oordeelt het verstand in den zin van den hartstocht. »(Auger en Haustrate.) Dat ondervinden wij dagelijks. Het goede, door vrienden gepleegd, wordt vergroot en vermenigvuldigd, hunne gebreken verkleind, bewimpeld, ja, zoo mogelijk, tot hoedanig heden omgewerkt, terwijl zij, die niet in onze gratie staan, niets goeds verrichten kunnen hunne hoedanigheden zien wij door een ver kleinglas of totaal niet, en hunne gebreken door een honderdmaal vergrootend vergroot glas Het oordeelen der ouders oefent grooten invloed uit op het oordeelen der kinderen. Hoe kan men van kleinen die, dag in dag uit, immer in slechten zin en met bitterheid hooren oordeelen, een zachtmoe dig karakter en vriendelijke lieftalligheid ver wachten De gevoelens hunner ouders zul len ze deelen, geneigd zijn dezelfde oordee len uit te spreken, want de ouders gieten het karakter hunner kinderen in den vorm van hun eigen karakter, en, het gevoel beïnvloedt het oordeel Door het gedurig kwalijk hooren oordeelen eindigen de onbedachtzamen met alles met een kwaad oog te bezien en kwaad te oordeelen. Leeren wij aan de kinderen het goede van den evenmensch beschouwen en de gebreken voorzichtig en minzaam verdragen, hun karakter en de eer van den evenmensch zul len er bij winnen. Oordeelen wij bezadigd, na ernstig overwegen, op hoede tegen onze nelgingen beschouwen wij de zaken zooals ze wezenlijk zijn en niet gelijk wij ze wen- schen, het oordeel, zijn voorwerp aandachtig beschouwend, zal zich niet bedriegen, omdat het klaar en zeker ziet, of ziet het niet klaar, het zal twijfelen en zwijgen tot het licht worde. Beoordeelen wij alleen wat ons aan gaat, ons eigen handelen onbarmhartig streng, den naaste toegevend en mei liefde wij zullen ons leven niet vergallen, vrienden AANKONDIGINGEN Kleine één maal o 7? fir twee maal i,»g Ir. Gewone annoncen o,i5 de regel. Vonnissen, sterfgevallen, enz. 0.50 de regel. Dikwijls te herhalen volgens akkoord. winnen, niet nfoeten vreezen te verschijnen vóór den ©nfeilbaren Rechter, vóór Hem, die gezegd heeft Oordeel niet en gij zult niet veroordeeld worden CHRIST. Verse hoven tot toekomende week het vervolg onzer studie over LACORDAIRE. op 15 Maart. 1. Ingevolge beslissing der Duitsche Over heid mochten de scholen heropenen van af Vrijdag 11. 15 dezer doch het blijft streng verboden in de klassen vuur te maken, hetzij met kolen of met brandhout. 2. De Bisschoppelijke overheid verzoekt het bestuur van alle katholieke onderwijsge stichten, middelbare en andere (dus colle ges, pensionnaten lagere en bewaarscholen, zondagscholen, beroepscholen, enz.) aan stonds de noodige maatregelen te treffen, ten einde de kinderen niet langer zonder regel matig onderwijs te laten. De leeraars die nog zouden afwezig zijn, zullen onmlddelijk hun paspoort aanvragen •n hunne bediening gaan hernemen. (Medegedeeld.) Rusland, Roemenië en de Centraal-Mogendheden. Berlijn, 11 Maart. In overeenstemming met den voorloopigen vrede tusschen Roe menië en de Centraal-Mogendheden gesloten, ontruimt Roemenië de nog bezette gedeelten grondgebied in de Boekowina. Het Oosten- rijksch-Hongaarsch bataillon dat den 7 Maart, in aanwezigheid van den divisie-bevelhebber de stad Sereth binnenrukte, werd door de bevolking met gejubel begroet Sofia, 11 Maart. De Duitsche gezant bij de Bulgaarsche regeering, graaf Obern- dorff. is naar Boekarest vertrokken. Berlijn, 11 Maart. Volgens de «Times» (Engeland) kan er niet meer aan getwijfeld worden dat het Russisch Sowietkongres te Moskou, het geteekend vredesverdrag tus schen Rusland en de Centraal-Mogendheden zal bekrachtigen. Te St-Petersburg heerscht rust, nadat door krachtdadige maatregelen eene tegenrevolutie onderdrukt werd. Er wordt ook aangekondigd dat St-Petersburg als vrijhave zal verklaard worden en dat de Bolschewiki-regeering haren zetel naar Mos kou zal verleggen. De Russische ministerraad heeft Tschit- scherin tot navolger van Trotzki aangeduid. Berlijn, 11 Maart De vijandelijkheden aan 't Russisch front zijn bepaald geëindigd. Daarentegen blijven de gevechten in 't bin nenland onverminderd voortduren. Vooral uit St-Petersburg en uit Moskou komen berichten over gewapende berichten. Te gelijkertijd zet de Russische Maximalistische regeering hare omwentelingspropaganda aan 't Duitsche front voort, iets wat blijkt uit de talrijke vlugschriften welke onder onze manschappen uitgedeeld werden. Door onzen snellen voortgang in Groot-Rusland heeft Trotzki zijn invloed verloren. In Oekrajina hebben de Maximalistische troepen zich in de nabijheid van Charkow saamgetrokken. Gister vonden bij Baghmatsch ernstige gevechten plaats tusschen Duitsche en Bolschew kitroepen. De gevechten ver liepen gunstig voor de Duitschers, alhoewel de Bolschewiki in getal eii in artillerie de meerderheid waren en zelfs over een pantser- trein beschikten. 10 Letterkundig Mengelwerk j Nadruk verboden. DOOR STENDHAL Men ging voort, nu en dan wat pratend- Twee mijlen verder steeds ten hoogste ver baasd over het lang uitblijven der vijandelijke ruiterij, zegde de kaporaal tot Fabrice Gij maakt thans onze ruiterij uit, galopeer eens naar de hoeve die op gindsche hoogte is gelegen, en vraag hen of zij ons een eetmaal verkoopen willen zeg hen dat we slechts met ons vijf zijn. Indien zij aarzelen geef dan vijf franken vooruit van uw geld, doch wees gerust, wij zullen na het eetmaal het zilverstuk terugnemen. Fabrice bekeek den kaporaal, hij zag in hem een onverstoorbaren ernst en een waar zedelijk meesterschap hij gehoorzaamde. Alles viel uit zooals hem voorspejd werd, doch Fabrice drong er op aan opdat men niet met geweld het vijffrankstuk terug zou bemachtigen dat hij aan den boer geschonken had. Het geld hoort mij toe, zegde hij tot zijne kameraden, ik betaal voor een eetmaal niet doch voor het voeder dat hij aan mijn paard gaf. Fabrice sprak het fransch zoo slecht uit, dat zijne kameraden dachten in zijn woorden een toon van gezag te hooren dit stuitte hen geweldig tegen de borst, en reeds, in hun geest, voorzagen zij tegen het einde van den dag een tweegevecht. Het scheen hem dat hij in het geheel aan hen niet geleek en dit ging hen nietFabrice integendeel, begon voor hen veel vriendschap te gevoelen. Sedert twee uren marcheerden zij reeds zonder nog een woord te wisselen, toen de kaporaal, uitziende naar de groote baan. ineens vol blijdschap riep Ziedaar het regiment Zij hadden het weldra vervoegd, maar eilaas rond de arendsvlag waren nog slechts een tweehonderdtal mannen vergaderd. Het oog van Fabrice had weldra de marketentster erkend zij ging te voet, met rood geweende oogen en de tranen stonden haar nog op het gelaat. Fabrice zocht tevergeefs het karretje en den draver Cocotte. Uitgeplunderd Verloren, bestolen riep de marketentster, den blik van onzen held beantwoordend. Deze, sonder een woord te spreken, steeg van zijn paard af, nam het bij den teugel, en zegde tot het meisje Spring op. Zij liet het hem geen tweemaal zeggen Maak de stijgbeugels wat korter, zei ze. Eenmaal goed te paard gezeten, begon ze aan Fabrice al de rampen van dezen nacht te vertellen. Na een eindeloos lang verhaal dat hare gezel gretig beluisterde, hij begreep er wel niet veel van doch koesterde een teeder medelijden voor de marketentster, voegde zij er bij En zeggen dat het franschen zijn die. mij geplunderd, geslagen, tot den bedelzak gebracht hebben... Weihoe het waren dus de vijanden niet vroeg Fabrice naïef weg, en zijn bleek en ernstig gelaat werd des te liefelijker met die uitdrukking van kinderlijke verbazing Wat zijt ge dwaas, arme jongen 1 zei de marketentster, door hare tranen glimlachend maar gij zijt niettemin een goede kerel. De hartelijke marketentster babbelde nog geruimen tijd de kaporaal knikte nu en dan bevestigend met het hoofd, maar hij kon aan 't woord niet geraken. Eensklaps versnelden allen den stap, de vluchtelingen die de groote baan overstroomden, trokken den wal links over en liepen weg met hazenpooten. De kozakken De kozakken 1 werd er aan alle kanten geschreeuwd. Neem uw paard terug riep de mar ketentster. God beware mij daarvan 1 zei Fabrice. Galopeer er mede weg Ik doe het u kadeau. Wilt gij geld hebben om u terug een karretje aan te koopen De helft van mijn fortuin is voor u. Herneem uw paard, zeg ik u 1 herhaalde de marketentster heftig, en zij wilde afstijgen. Fabrice trok zijn zwaard. Houd u goed 1 riep hij, en hij gaf eenige pletsen met het plat van zijn sabel op het lijf van het ros dat in volle vlucht de wegloopenden achterna rende. Onze held keek rond over den grooten weg gisteren was het daar een woeling en stuwing van duizenden menschen, verdrongen gelijk boeren achter een processie. Na het woord kozakken waren nu opeens allen verdwenen. Het lag er overal bezaaid met shakos, geweren, zwaarden en heel den oorlogsrommel. Fabrice beklom verwonderd een kleine hoogte rechts van de baan van daar liet hij zijn blikken alom rond weiden, doch van de kozakken bemerkte hij geen spoor. EINDE. DOOR PETRUS VAN NUFFEL. 7® Vervolg. En. in zijn eerste Gonsistorale lof spraak, zegde Pius X deze plechtige woorden Daar het noodig is en van hel hoogste belang voorde Christenheid, dat de Paus vry weze in het bestuur der Kerk, en aan geen vreemden invloed onderworpen schijnt, 0111 te voldoen aan den eed, die ons verbindt, verhellen wij de stem tegen de beleediging die, in deze kwestie, de H. Kerk werd toege bracht Deze uitdrukkelijke verbinte nis herhaalde do H. Vader «len 9 Novem ber 1903. Zelfs de protestant Sismondi verklaar de aan Napoleon IAlhoewel het beheer van eenen Staat geenszins aan eenen priester betaamt, nog veel minder past hem de dienstbaarheid, het knechtschap. Endofransclie politieker Thiers drukt zich alsvolgt uit in zijne ll/stuire du Consulat cl de VUmpire Do Paus is buiten Parijs, en dat is welhij is noch te Madrid, noch te Wcenen, en 't is daar om dat wij- zijn gezag gedoogon. Hij wone in dit dGd Rome, ver van Duitsch- land, ver van Frankrijk, ver van Spanje, het evenwicht houdende tusschen al de katholieke vorsten. De eeuwen hebben dit zóó gewild, cn zij hebben wel gedaan. De II. Paus Gregorius VII besloot: De Kerk Gods moet onafhankelijk zijn van allo wereldlijke tusschenkomst. Het Altaar is voorbehouden aan deze, die in een onafgebroken volgorde, den H. Petrus vertegenwoordigden het zwaard der prinsen is hen onderdanigheid ver schuldigd, omdat het een broos, men schelijk iets is. De Kerk moet vrij zijn, door haar Hoofd, door den eorsten mensch der Christenheid, door de zon, door het Geloofdoor den Paus De Paus moet Koning zijn om 200 millioon katholieken te kunnen besturen, hen wetten le geven en deze te doen na leven. Zulks kan niet geschieden zonder de algeheele onafhankelijkheid die slechts het Koninkdom verschaft zulks zal onmogelijk zijn zoolang Zijne Heilig heid in het Vatikaan gevangen blijft, zoolang de wegen van Sion woest en verlaten zijn, en zóó lang zal de gansche katholieke gemeenschap zijn rouw en zijne ketens dragen. Zonder het tijdelijk gezag der Pauzen zal de katholieke Een heid zich ontbinden; zonder deze Eenheid zal onze Godsdienst vergaan in 't midden der Sec ten cn de wereld, reeds zoo diep geschokt, zal van onder tot boven omge keerd worden. Ziedaar wat kalm overleg, gezond ver stand, de logiek, hoogc en wijze Staat kunde voorhouden. Waarom nog is de Tijdelijke Macht er noodig Al de Natiën der wereld hebben aan het Pausdom een min of meer gewichti- gen invloed toegelaten in politieke zaken, en dit geschiedt nog hedendaags. Hoe komt dat?Omdat het belang van 'tmensch- dom een toom vereischt die toom is de Godsdienst, en het Opperhoofd der Kerk, en hij alleen, heeft de teugels in handeu. Omdat de Pausen de tijdelijke geschillen bijlegden en. door hunne wijze tusschen komst, de Vrede bewerkten, de koningen voor nakende gevaren verwittigden en de volken op hunne plichten wezen. Leert ons de Geschiedenis niet, dat de mensch niets eerbiedigt van hetgeen hij zelf tot stand bracht- Omdat het be stuur der Algemeene Kerk niet kan han delen onder den invloed van burgerlijke machten of partijen. Omdat de katholie ken het recht hebben, geruststelling te vordc-en voor hun geweten, en dat de vrijho;die men thans den Paus laat, geen "ijheid is: niemand blijft borg voor c :i dag van morgen, en niets zal beletten, dat den Opperherder, den eor.en of den anderen dag, uitzijn huis gezet en gel' i een bedelaar op de straat gewor pen wordt. Omdat de gehoorzaamheid aan den H. Stoel geenszins de Vader landsliefde doodt, maar integendeel ver- neft en versterkt. Waarom blijft hel llomeinsch Vraag stuk steeds gestold Omdat het internationaal Recht het zelve staande houdt door de protestation, die hunnen oorsprong vinden in den te- genwoordigen wantoestand. Omdat de rechten der Kerk niet verjaren. Om dat do koninklijke waardigheid van het Pausdom gesticht is en bestaan heeft krachtens een Recht, zóó wettig, dat het onmogelijk is er een grooter of zelfs een gelijkend in de menschelijko instellingen aan te treffen 1). Omdat de wereldlijke macht van Rome berust op den grond slag, waarop het maatschappelijk leven, de geestelijke en de politieke kwestie der gansche aarde steunt Deze verheven waarheden worden nochtans hedendaags, zooals vroeger, betwist. Nog poogt men den Vicaris van .Tezus-Christus doodelijk te treffen. De vijand nestelt overal ook in het katho liek Vlaanderen worden pogingen aange wend om het Kruis door den Driehoek te vervangen, en verspreidt men de ver derfelijkste leerstelsels om de lakkei van 't Geloof te verdooven. ('t Vervolgt). (1) Civilta Catholica: Etudes réligieuses.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1918 | | pagina 1