Tü ES PETRUS Van Beroemde Bekeerlingen KATHOLIEK MIIWS- K\ AANKONDIGINGSBLAD Week - Kalender. Voor öuo zalige pigiiinili... De Paus en He voiKerunHaat. In 't verre Oosten. SINT FRANCISCUS m ASSISI door Pater Valerias lüaüy 0. F. pi. Aalst, den 27 April 1918. Zondag 28 April 1918. 5 centiemen het nummer 72» Jaar N' 4803 De Denderboae Abonnementsprijs 3 fraiik 's jaars. Men schrijft in te Aalst 31, KORTE ZOUTSTRAAT, 31. DRUKKER-UITGEVER VAN DE PUTTE—GOOSSENS AANKONDIGINGEN Kleine één mul i,5o fr twee maal 2,50 Ir. Gewone annoncen 0,30 de regel. Vonnissen, sterfgevallen, enz. 0,50 de regel. Dikwijls te herhalen volgens akkoord. APRIL. Evangelie van den Zondag Jesus belooft den H. Geest. Joann. XVI. 28 Zondag, 4 na Paschen, H. Paulus a Cruce, b. 29 Maandag, H. Petrus. Mr 30 Dinsdag, H. Catharina v. Senen, Mg. MEI. 1 Woensdag, H. Philippus en Jacobus, ap. 2 Donderdag. H. Athanasius; b. bl. 3 Vrijdag, H- Kruisvinding. 4 Zaterdag, H. Monica, wed. Krijger spelen... Weg en weder door de strate, Vorenop de generaal, Zijne troepen kommandeerend Met een ruwe jongenstaal, Trekt een bende wilde guiten, Met een hoed op van papier, Houten sabel aan de zijde, Flink op stap, en helden-fier. "•Een geweer heeft elke krijger,. 't Is ten oorlog dat men gaat Trommels roff'len, de trompetten Schett'ren luide door de straat. Ergens achter haag of struiken Zit de vijand opgepast Zegt de hoofdman tot zijn krijgers, Dat men u maar niet verrast Laat de vijand maar eens komen Roepen zij met overmoed, Dapper zullen wij ons weren, Wijken doen wij geenen voet Maar een moederken komt buiten, Zegt op stil bedrukten toon Jongens laat dat krijger spelen Ginder sneuvelde mijn zoon Hare vinger wijst naar't westen, Bloedig-rood zinkt daar de zon, F.n daar rolt de doffe donder Van het moordende kanon. Fons Van de Maele, 11. Henri Lacordaire. 34e Vervolg Vastensermoenen te Nancy. Eerste stich ting der Dcminikanen. Terug naar Parijs. Groote gisting rond het vraagstuk der godsdienstvrijheid. Tusschenkomst van den Koning. Lacordaire treedt terug op in de O. L. V. Kerk. Nieuwe triomfen. Na Bordeaux, Nancy. Lacordaire predikt er van af December 1842 tot in Mei 1843. De geestdrift steeg er minder hoog, en noch- thans 't was in deze stad dat de Dominika- nen, dank zij het schielijk optreden van eenen weldoener, hun eerste woning op fransch grondgebied konden binnentreden. Na een verbanning van vijftig jaren kwam deze orde zich terug in het vaderland vesti gen en een klein huis betrekken nederig begin, doch aan haar hoofd stond de glans rijke redenaar die met zijn vlammend woord heel Frankrijk beroerde. Nauwelijks Heeft men vernomen dat de volgelingen van St. Dominikus hunnen in trek komen nemen in Nancy, of daar gaat een groot rumoer op in het kamp van den vijand. Alles wordt in het werk gesteld om de gevreesde en geschuwde pij der Dominikanen buiten Frankrijk te houden. Lacordaire houdt zich schrap en beantwoordt raak eiken aan val. Hij wint het pleit, en twee andere Domi nikanen, de paters Jandel en Hiss, komen hein te Nancy vervoegen. Hij blijft er echter niet lang, want Parijs wacht op hem, waar hij gedurende den vasten van 1843 zijne conferencieën hernemen zal in de hoofdkerk, sinds zeven jaren onderbroken. Daar heerschte op dit oogenblikeen sctier pe en vinnige gedachtenstrijd, in de fransche hoofdstad De in2etervan was de vrijheid van onderwijs, en van weers kanten, werd er tusschen leeken en geeste lijken, geloovigen en ongeloovigen heftig geschermutseld. In die duistere, troebele dagen begon er een nieuw licht te gloren voor de Kerk die haar vrije plaats onder Gods vrije zon heroveren wilde, en tot dit doel hadden zich al de katholieke krachten, de jongere vooral, in het gevecht geworpen. Tusschen het anti-godsdienstig bestuur en het jeugdig fransch katholicisme werd liet alzoo een spannende aangrijpende worste ling, en Lacordaire verscheen te goeder ure om de vuurvonken zijner welsprekendheid over de massa uit te storten. De Aartsbisschop, Mgr Affre, had hem dringend naar Parijs teruggeroepen om zijn sermoenen te herne men in de O. L. V. Kjerk. Bij dit nieuw* luidt het gouvernement de alarmklok. De Koning ontbiedt den Aartsbisschop in zijn paleis der Tuilerieën, en daar, gedurende één uur, in de tegenwoordigheid der Konin gin, tracht hij hem te bewegen om den predi kant niet te laten optreden. Mgr Affre blijft onverbiddelijk bij zijn besluit, totdat de Koning, ontmoedigd, ten slotte uitroept Hewel, mijnheer de Aartsbisschop, ont- houd wel dat, indien er ongelukken gebeu- ren, gij geeii enkele soldaat der nationale garde ter uwer uwer hulp zult kunnèn roepen. Daarmede liep dit onderhoud ten einde. Mgr Affre had zijn woord gegeven en niets kon hem dit nog doen intrekken. Lacordaire zou, op 3 December 1843, zijne vastensermoenen hervatten. Alleen een ding begeerde hij, namelijk dat de predikant ni?t optrad in zijn Dominikanergewaad, maar voor dit punt stuitte hij op een vastberaden tegenstand van Lacordaire die steeds met open' vizier wenschte te strijden. De predikant kon er niet in toestemmen het kleed zijner orde af te leggen om den kansel te bestijgen. Alsdan kwam men overeen dat hij, om te prediken, over zijn geschuwde pij, een koorhemd zou aantrekken. En alzoo geschiedde. Op den bepaalden dag stroomde er naar de hoofd kerk weerom eene woelige menschenzee, die gonzend en grommend de machtige beuken vervulde. De Aartsbisschop deed er zijne intrede, zichtbaar ontroerd. Rond den predik stoel hadden er gewapende jongelingen post gevat om den grooten man desnoods te ver dedigen. Plechtig oogenblik Pater Chocarne schrijft daarover «Aten hadde zich kunnen te Florentië wanen, ten tijde van Savona- rola. Wat ging de nieuwe Jeroom zeggen Bracht hij vrede of oorlog mede in de plooien zijner pij Hij bracht vrede. Want nauwelijks was het helder, warm woord van den predikant als een heerlijke muziek over die duizenden hoofden gegaan, of daar lagen de schapen en de wolven getemd aan zijne voeten. Er grepen geen onlusten plaats. Alleen kreten van bewondering werden gehoord. De Siè cle zelf, een vijandelijk blad, wist niets dan lof te schrijven van den onversaagden 1 Dominikaan. Voor de zooveelste maal had Lacordaire met zijn ontzagwekkend talent de plooibare fransche opinie overweldigd en veroverd. ('t Vervolgt.) Pastorale Daar komen de knapen in Bonte kliekskena, En blazen en fluiten op Mondmuziekskena. De zon Is dood. De schemering blauwt. De maan door 't bosch Diep droomerig schouwt. En over de banen nu Liedekens dropplen, De sluimrende beken langs Koozen de kopplen. De lucht stroomt vol Van zachte muziek, De maan klimt traag En melankoliek. 24. 4. '18. Troubadour. zouden alle moeders moeten belo ven 1) Hare kinderen naar goede Katholieke scholen te zenden. 2) Alle slechte bladen en boeken uit haar huis verwijderd te houden. 3) Hare kinderen nooit naar kinemas te laten gaan 4) De plichtwii van 't huwelijk naar beliooren te volbrengen. 5) Sterke vrouwen te atfjndie voor niets wijken, waar de plicht gebiedt. Bij gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van de Société bibliographique heeft Z. H. de Paus aan den president dier ver- ceuiging, M. Geoffroy de Grandmaison, een schrijven van den volgenden inhoud gericht, dat wij ontléenen aan de Tijd het groote Nederlandsche katholieke orgaan Geliefde Zoon, Heil en apostolischen zegen l Gij weet, hoe moeilijk de tegenwoordige omstandigheden zijn en welke oorlogsbrand bijna geheel Europa verwoest en tallooze menschen de zwaarste rampen veroorzaakt. Zulke rampen zullen nóch de menschelijke wetten, nóch de besluiten van de wijsheid dezer wereld op voldoende wijze kunnen verhelpen. Voor alles moet de hulp der Kerk worden ingeroepen, die alleen de zielen genezen, haar leeren te vergeten en te ver geven en haar vereenigen kan door de broederlijke liefde. Gij begrijpt, welke het ken en voelen in opstand brengen, in plaats van alle 's menschen faculteiten door harmo nieuze samenwerking genot te verschaffen. Niet alleen de zedenleeraar veroordeelt Zola en zijns gelijken streng, maar zelfs de sim pele kunst-criticus. Wat is dus eigenlijk poëzie We komen er haast, Dames en Heeren. Eerst nog een enkel klein vraagske. Wat zoudt ge zeggen van een man die u eea kunstschilderij, neem een Madonna van Rafaël, wil beschrijven en begint in dezer voege het doek meet zooveel decimeters in de hoogte en zooveel in de breedte de Madonna wordt staande verbeeld op haar hoofd een gouden diadeem waarin juist zoo veel diamanten en zooveel perels fonkelen ze draagt een azuren mantel die zóo en zóo in plooien neergolft zc kruist haar armen op de borst, de handen open de vingers van haar rechterhand zijn zóo en zóo gelegd, de twee middelste samen heur nagels en duizend zulke uitwendigheden meer, met de stipste nauwkeurigheid afgekeken. Alles is geteld, alle* is gemeten, mathematisch juist- Zoudt ge durven denken dat zulk een man dit meesterstuk verstaat dat de uitdrukking der Madonna, de bezieling, de ziel van het stuk. wat met geen passer te meten is, in zijn materieële beschrijving is weergegeven Neen, niet waar Zoo min als een sympho- nie van Beethoven weergegeven kan worden door een draaiorgel. Alle nootjes komen et wel uit, gansch zuiver, met hun juisten duur; het ontbreekt hun enkel aan de uitdrukking die opleven moet onder de bezielde vingeren doel van deze onze aansporing is. De rampen, die door den tegenwoordigen oorlog zijn veroorzaakt, beperken zich niet tot de verwoesting van landstreken en bloeiende steden, zelfs niet tot den dood of verwon dingen, waaraan tallooze personen ten offer vallen. Er Is nog een ander kwaad van een andere soort en een, ernstiger karakter. Te midden van zooveel ellende, is de weder- zijdsche liefde uit vele zielen verdwenen, waarin het nieuw gebod, ons door het H. Evangelie gebracht en dat ons leert zelfs onze vijanden te beminnen, bijna is uitge- wischt. Sommigen zijn op dezen weg reeds zoover gevorderd, dat zij hun vaderlands liefde naar den haat tegen degenen berekenen, met wie hun land in oorlog is. In zulk een geweldigen wapenstrijd en een dusdanig geestesconflict kon men met recht een ver mindering van den liefde bij een groot aantal personen verwachten. Maar de hartstochten van verovering en overheersching, die den oorlog hebben teweeg gebracht en die opge zweept zijn door de wreedheid en den langen duur van den strijd, hebben tot gevolg gehad dat de haat en het wraakgevoel geen grenzen meer kennen. Deze excessen moeten door alle welden kende personen betreurd worden, maar zij vooral, die gtlijk gij met de pen werken, moeten al het mogelijke doen, om de geesten te kalmeeren en te verzoenen. Zij moeten alles doen vergeten, wat het haatgevoel zou kunnen prikkelen, zoodat, wanneer de wapens worden neergelegd, ook de haat uit de harten zijn verdwenen. Gij zult een grooten dienst bewijzen aan den godsdienst en aan uw land, indien gij door te leeren, aan te sporen en te overtuigen d* menschen er toe brengt slechts één hart en één ziel te hebben en hen aldus overvloediger de vruchten van den vrede doet deelachtig worden. Benedictus XV, Paus. Geheim verdrag tusschen Japan en China. De Daily Mail meldt uit Tsieo-Tsin in datum 16 April Volgens berichten van Chineesche bladen, werd tusschen Japan en China een zeer belangrijk geheim verdrag gesloten. Eene Japansche nota over Oost-SiberiB. Berlijn, 22 April De Berliner Local Anzeiger verneemt uit Geneve r In eene nota aan de Entente regeeringen betoont de Japan sche regeering, dat de Japansche aktie met de landing van Japansche troepen in Wladi- vostock niet werd begonnen, maar wel daar mede besloten, japan verklaart formeel in die nota dat het geenen opmarch zal onder nemen naar het Russische binnenland, daar het optreden in Wladivostock een lokaal karakter draagt. Londen, 19 April (vertraagd). De Daily Mail vernam uit Tokio in datum 10 April Gisteren schoten Bolschewikische troepen in de duisternis op Japansche marinetroepen. De Japanners beantwoordden het vuur. Zij hadden geene verliezen. van een kunstenaar, die deze goddelijke muziek verstaat. Zóó, juist zóó gaat het ook met een heele bende schrijvers uit Vlaanderen en Holland. Schrijvers, zeg ik ik zou liever moeten zeggen BEschrijvers. Die heeren zijn min naars, zoogezegd, van de natuur-En die gaan ze aan 't beschrijven, aan 't fotografeeren met woorden, bladzijden en bladzijden ach tereen. Al wat hun In 't oog valt wordt onge nadig opgesomd, grootte, vorm. kleuren en tinten en lijnen, alles ondereen de koddig- ste woorden worden gesmeed of saamge- koppeld om dit weer te geven. En als dit gedaan is, Amen 't is uit. Voelen en begrij pen die menschen de natuur, dit prachtstuk van God Zoo min als de kerel die daareven het meesterstuk van Rafaël begreep. Als 't u enkel te doen is om lijnen en kleuren, wel, lieve God trek uw venster open en kijk 1 Waarom dan geld verdoen voor boeken die toch nooit den kleuren-rijkdom, zooals die in Gods natuur gratis ten toon ligt, evenaren kunnen Cyriel Verschave of Oorda, in zijn studie over Rodenbach, geeft die schrijvers een scherpen doch welverdienden klauw meê aan zijn vijf zinnen heeft men genoeg om de poëzie der modernen te verstaan I Hoe juist, juist getroffen.Maar Dames en Heeren, poëzie die enkel tot de zinnen spreekt, die slechts den buitenkant der dingen ziet, dat is poëzie zonder ziel, dat is bijgevolg doode poëzie ('t Vervolgt). DOOR PETRUS VAN NUFFEL. 12* Vervolg. Citta della Pieve viel ook in 's vijands macht den 18 September gaf Spoleto zich over, waar den Ierschen major O'Reilly, binst 18 uren, weerstand bood. Met do Marken en Umbria had de Paus do vier vijfden zijner Staten verlo ren. Er moest gered worden hetgeen mogelijk was. Het Pauselijk leger werd den 1 Januari 1861 heringericht, met twee roemrijke aanvoerders de Zwit- sersche kolonel Allet en de Franschman graaf Athanaas de Gharette. Een ander nieuw legerkorps, onder den naam van het Legioen van Antibes, ontstond, aan gevoerd door den kolonel d'Argy. Tot overmaat van ongeluk ontsnapte, in 1866, de eeuwige woelgeest Garibaldi uit zijn ballingschap van het eiland Ca- prera, die een leger van voortvluchtige soldaten inrichtte. De Mogendheden go doogden zulks. Erger nog Frankrijk trok, den 6 December 1866, zijne solda ten uit Rome. Het is een onbetwistbaar feit, dat zonder de dapperheid der Zoua- ven, van toen af de Eeuwige Stad in de macht der Omwentelaars zou gevallen zijn. Vreest niets hetgeen uw lichaam krenken kan. zegde Jezus-Christus niets kan uwe ziel dooden. Doordron gen van deze Goddelijke uitspraak, toon den de Zouaven op de schitterendste wijze hunne naastenliefde, wanneer in .Tuli 1867 do cholera te Rome urn) rak. De vreeselijke smetziekte verplaatste zich schielijk naar Albano, eene stad van 7 a 8000 zielen, waar, binst 24 uren, 160 menschen stierven. Een belg.de luitenant Zónon de Rósimont, bijgestaan door twaalf zijner landgenooten,begroeven er, in een enkelen nacht, niet minder dan 90 dooden. Drie Zouaven vielen slacht offer hunner zelfopoffering; de Rósimont verwierf daar hot ridderkruis in de orde van Gregorius den Groote twee onder officiers werden ridders in de orde van Sint Sylvester geslagen, en veertig Zoua ven bekwamen het kerkelijk eereteeken Bene Merenti. De doodsverachting der Zouaven, tijdens den Cholera te Albano. is een der schoonste bladzijden in het Goudboek der Soldaten van.Chris tus Van September tot 25 October 1867 telde men niet minder dan drie en twin tig gevechten, Den^lQ September trok het garnizoen van Viterho ten strijde tegen'den vijand, die over de grenzen van hét Pauselijk grondgebied gedrongen was. Gekomen in het stadje Acquapendente (30 September) versloegen er de Zouaven, onder het bevel van kolonel Azzanesi, den boruch- ten Garibaldi, joegen er zijne benden op de vlucht en namen 27 krijgsgevange nen. Nog denzelfden avond trok men naar Valentano,gelegen aan de baan van Monteflascone en Viterho, waar men in den nacht toekwam. Na een gevecht van twee uren blies de vijand de aftocht, waarbij de luitenant Ramarini, hij alleen, 16 Garibaldisten gevangen nam (1). Den 10 October was Bagnoréa door do Roodhemden veroverd, Bagnoréa-Ko- ningsbad, met 3000 inwoners, in de pro vincie Oi'vieto, dichtbij de rivier de L'hiaro,waar de tegenstrever zicli sedert den 29 September nijg had versterkt. Den 5 October trokken de Pauselijken op Bagnoréa af, ten getalle van 230 man, waaronder 150 carabiniers, 20 ruiters en 2 stukken kanon, aangevoerd door kolo nel Azzanesi, kapitein Legonidec en major Zanetti. Om 11 uur 's morgens begon de aanval tegen het klooster San Francisco na een verwoeden tegenstand ontmoet te hebben, baande zich luitenant baron Victor de Mirabal, ondanks zijne wonden, een doortocht door de vijande lijke drommen met eene bijl hakte hij de poort van het sticht lot splinters,waar men 50 man en verscheidene officieren gevangen nam. De strijd, glansrijk dooi de soldaten van den Paus gewonnen, duurde drie uren 110 krijgsgevangenen werden genomen 70 dooden en gekwet sten bleven op het slagveld de Zouaven hadden 4 gekwetsten, waaronder den belg Narcissc Dujardin en den hollandor I ley kamp, die drie dagen later stierf. Onder goed geleide werden de krijgsge vangenen, in ryen van drie, naar het Fort Sint Angelo gebracht, alwaar dc overwinnaars aan generaal Zappi de buitgemaakte kas ran Garibaldi, die 60,000 frank bevatte, ter hand stelden. De Zouaven hadden sinds veertien dagen hunne kazern der Serristori verlaten. Op 6 October versloeg luitenant Bur- do, met 45 mannen, 300 Garibaldisten te Ischia de vijand had 21 dooden en ge kwetsten. Subiaco was in de macht dei- om wentelaars gevallen, docli de belg, luitenant Desclée, nam, den 12 October' de stad stormenderhand terug. ('t Vervolgt.) Cautereels, pr. De Pauselijke Zouaven Letterkundig Mengelwerk Verboden nadruk. ALS DICHTER (Uit de onuitgegeven kopij van Excelsior). (le Vervolg). Kunst stelt dus in werking de vermogens van den heelen mensch spreekt tot zijn ziel en zijn zinnen, tot zijn verbeelding en zijn verstand en daardoor zelf tot zijn wil en zijn hart. Om dit alles zeer duidelijk en vat baar te maken, moest ik nog langer beschou wingen hieraan toevoegen, maar basta Genoeg van dit dor gefilosofeer I Ik ben niet gekomen om uwen gezelligen avond te be derven door al te groote verveling en daarom ga ik voortaan een anderen weg op, den weg der concrete voorbeelden. Ik neem vooreerst de zon, het eeuwig slachtoffer van de rijmkunst der menschen. 1) Daar is een man die weet uit te reke nen. tot op een stipken na, hoe machtig groot de zon is, hoe uitgestrekt hare vlekken zijn, hoeveel warmtegraden men er aanheeft en dergelijke wetenswaardigheden meer. Is dat poëzie Verschooning, Mevrouwen en Heeren, dat is wetenschap dat spreekt uit- sluitelijk tot het koel, nuchter, redeneerend verstand. Welnu ten eerste kunst ziet naar het schoone, niet enkel naar het ware. Lou ter verstandspoëzie staat buiten- de kunst. En als men die wetenschap nu eens op zeer welluidende verzen zette Wordt nog niet poëzie, percies zóoals huilen, met bege leiding van een zoetvloeiende viool, altijd maar huilen blijft en nimmer zingen wordt geheeten. 2) Iets anders. Na koud en mottig en regenachtig weer, weken aan een stuk, berst eindelijk de zonne warm door de wolken, en de buitenlieden begroeten elkander blij met Goe weer, Jef Ja 't, Frans 't zal deugd doen aan de pataten Is dit een poëtisch gevoel Nogmaals verschooning die menschen zijn praktisch het schoon weer spreekt enkel tot hunnen zin voor pro fijt. Welnu, ten tweede, kunst zoekt het schoone niet naar het nuttige. Louter ten- denz-poëzie staat buiten de kunst. 3] Weer iets anders Op een snikheeten zomermiddag wandelt ge langs een verren zandweg onder de bloote blakende zon Zweetend en hijgend en trekkebeenend, landt ge aan bij een bosclije wiens loover u lommer en koelheid toewuift. En ge rekt uwen hals uit zijnen plakkenden kraag, en laat het frisch windje uw zweet opdrogen en ge denkt: wat doet na die laaiende zon zoo'n koeltje toch deugd Is dit gevoel dan poëzie Wel neen,niet waar bijlange niet Voor zoo iemand immers is het klaar dat het windje enkel spreekt tot zijn zinnen dat het deugd doet en niets meer. Welnu, ten derde, kunst blijft niet stil bij het zinnelijke. Uit deze laatste beschouwing mogen we afleiden hoe laag beneden de echte kunst die schrijvers staan die door hun vuilschrijverij slechts zimenlust kweeken, die het lager deel van den mensch tegen zijn edeler den-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1918 | | pagina 1