KATHOLIEKE KIESVEREENIGING
1
HEEREN KIEZERS I
SET KATHOLIEK
PROGRAMMA
ALGEMEENE VERKIEZINGEN VAN 16 NOVEMBER 1919
van
hL&i: Arromüssement Aalst
Ons Vaderland een pninsnveld
DE LIBERALEN
DE SOCIALISTEN
Ons verleden
DE CHRISTENE
DEMII BATEN
Ons Pro§ramma asa
y
1° Versterking der zede-
lijke krachten van ons Volk.
vrijstaan voor de grootste taak, voor hot ge
wichtigste werk, voor de zwaarste onderneming,
tot wier uilvoering het vrije volk van een vrij
land ooit in zqn geschiedenis opgeroepen is
geweest,
vij staan 1) voor de
grondwetherziening,
•wij moeten de herziening doen der grondwet,
't is te zeggen, wij moeten de wetten maken, de
beginselen vaststellen, de grondvesten leggen
volgens dewelke onze nationale instellingen voor
een nieuw lang tijdperk moeten heringericht wor
den, en van dewelke gansch de toekomst afhangt
van ons vrij openbaar en politiek leven, van ons
maatschappelijk leven, van ons familieleven, van
onze nationale en persoonlijke bedrijvigheid, en
van ons eigen geestelijk, verstandelijk, zedelijk
en stoffelijk leven.
Wij staan 2) voor den heropbouw
van ons land,
van onzen handel, van onze nijverheid, van onzen
landbouw, van al de takken onzer bedrijvigheid.
De wapenstilstand vond ons vaderland her
schapen in een onafzienbaar puinenveld
De zedelijke pesinen.
De openbare zedelijkheid is gedaald; de eerbied
voor het gezag is verminderd; de eerlijkheid in
handel en wandel is gezonken; het beginsel van
plicht en rechtvaardigheid is in vele geesten ver
duisterd.
Bo stoffelijke ggusÊnen.
1) DE NIJVERHEID. Ontelbare werkhui-
sen en fabrieken zijn afgeschoten of geplunderd.
Het vervoer is vermoeilijkt. De grondstoflen ont
breken. Onze nijverheid kan in den vreemde niet
verkoopen.
2) DE HANDEL. De handel is onbestaande
of verlamd in het binnenland. Het krediet ont
breekt. Hel vertrouwen is geschokt. De geldwisscl
is slecht. De handel is onzeker.
Ortze handel en onze nijverheid hebben het
vertrouwen noodig van den vreemde in het
buitenland. De onzekerheid der aanstaande ver
kiezingen weegt loodzwaar op onze handel en
nijverheid: moest ons land veranderen in een
soort van oproerigen en woeligen Balkanstaat,
of in een revolutionnair Bolchevist Klein Rus
land, dan verliezen wij het vertrouwen, hot
krediet van den'vreemde. Dat ware de economi
sche dood van ons land.
3) DE LANDBO UW. Wat men er ook van
zegge, de toestand van onzen landbouw is hache
lijk. Een handvol geld dat men hedendaags ver.
gaart is ook gauw opgeleefd
Daartegen heeft de landbouwer zijn vee ver
eren; zijne stallen staan half leeg; zijn land is
•rernrinocd en uitgehongerd door gebrek aan
vetten de grondstoffen kosten duur; do loonen
verhoogen; het werkvolk ontbreekt; de bewerking
en de uitbating zijn onvoldoende; de belastingen
klimmen.
4\ DE NATIONALE SCHULD veroor
zaakt door de Duitsche afpersingen, door de uit
wisseling der marken, en den onderstand aan
behoeftigen enz., dedraagt milliarden.
5) BIJZONDERE EISCIIEN wij moeten
voldoening geven aan de rechtmatige eischen
onzer soldaten, en onzer opgeéischten. Het geld
uoet er voor gevonden worden.
En nochtans toij mogen den moed niet opgeven;
to ij staan er voor, wij moeten er door 't land
moet heropboutod tooiden en verrijzen mi al die
puinen,
Daarom heeft ons land noodig: Vrede, orde,
vrijheid, zedelijke kracht, vak, grondstoffen,
mnSd. hoop op de toekomst en bijzonderlijk ver.
ti'Oiswen in sichzelven. vertrou
wen "at xljne leidcro, verlrouwen
in xtjne toekomst.
Wie zullen de bouwmeesters zijn die ons vadcr-
fand zullen heropbouwen en elk een vrij leven,
een rustig beslaan, eon eigen broodgewin bezor
gen?
Wie zal voor ons in het verschiet een schoone
hoopvolle toekomst doen oprijzen,die ons allen tot
werkdadighcid, moed en vertrouwen zal aanspo
ren?
Wie zullen de bouwmeesters zijn Wie zal aan
het land vertrouwen inboezemen wie
Elke partij komt met haar programma vooruit.
De liberalen zijn onmachtig. Zij zijn sleets
eene kleine partij. Zij kunnen dat zware werk
van den heropbouw van ons land niet ondernemen.
Als landbouwpartij bestaan zij niet 1
Als burgerspartij bestaan zij niet
Als werkliedenpartij bestaan zij nietV
Noch voor den landbouwer,
noch voor den burger,
noch voor den werkman hebben zij een programma.
Zij kunnen noch orde, noch rust, noch vredo
verzekeren in 't land.
Integendeel.
Op hun liberaal Congres hebben zij opnieuw
gedreigd dat, indien zij ooit de macht in handen
krijgen, zij den schoolvrcde zullen broken.
Zij dreigen dus met Schoolstrijd, Schooloorlog,
alswanneer 't land rust en vrede vraagt
Het land zal hun niet volgen, het zal hun niet
aanmoedigen om naar een nieuwen Schooloorlog
te gaan.
Het liberalismus is geen dam meer tegen het
socialismus.
Het heeft te dikwijls bondgenootschappen ge
maakt met het soc.alismus, te veel verbintenissen
aangegaan, om zich nog ooit vrij en zelfstandig te
kunnen opwerken als een bolwerk tegen den
wassenden rooden stroom. Het liberalismus heeft
tlcli te veel en te lang gecoropromettefcid in iel
gezelschap der socialisten, om nog volkon.cn
Vertrouwen in te boezemen' aan de ordelievende
burgeré.
Heden nog zien wij, in sommige plaatsen, bond
genootschap tusschen liberalen en socialisten voor
het Senaat.
Dat is een laatste fout die niet mocht begaan
worden.
Neen, ons Land zal zijn lot niet toevertrouwen
aan de liberalen
De Socialisten staan niets af van hun vroegere
eischen, van hun vroeger programma
1) Zij stellen zich rechtstreeks tegen allen
Godsdienst Zij willen de scheiding van Kerk
en Slaatde verwijdering van den godsdienst uit
de opvoeding der kinderen; de afschaffing van
alle christen onderwijs.
De leider der Duitsche socialisten, Bebel ver
klaarde in vollen Reichstag Op godsdienstig
gebied hebben wij voor doel hetgeen men heet
de goddeloosheid
Vander Velde hekent: Terzelvcrtijd Katho
liek en Socialist willen zijn is niet alleen eene
natuurlijke tegenstrijdigheid, het is praktisch on
mogelijk...» Met den Duitschen socialist Lieb-
biecht riep hij uitde school moet tegen 4e
kerk gericht worden, de ondertoyzer moet optre
den tegen den priester.
2) Op stoffelijk en economisch gebied eischer.
zij de onteigening van alle goederen ten voordecle
van den Staat, en niet alleenlijk van den groot
eigendon*, maar zelfs van den klein eigendom,
van het eigen bedrijf of van de eigene voort-
brengstmiddelen van burger, boer en werkman,
In Rusland, waar hunne leer zegeviert,
hebben zij dat programma reeds verwezenlijkt.
In dat land, het ongelukkigste der wereld, dal in
ellende vergaat, is er niemand meer die iets mag
bezitten.
3) Zij verklaren dat zij streven voor de Sociale
revolutie.
Wat handel, nijverheid en landbouw over
't algemeen van hen te verwachten Lebben, kon
den wij reeds ondervinden door de handelwijze
der Socialistische Ministers. Want men weet, dat
in liet huidig Ministerie, elke minister onafhanke
lijk is van de andere, oppermachtig is en aldus de
volle verantwoordelijkheid draagt van al zijn
daden.
Het werk der socialistische ministers Wauters,
Anseele, Vander Velde is genoeg gekend ieder
een is misnoegd, iedereen voelt zich bedreigd
door hunne maatregelen, iedereen is ongerust
voor de toekomst.
Onteigening.
Do socialist Jacquemotte, wiens beginselen en
gedachten de wet uitmaken in 't socialistisch
regiem, zegde in 't Volkshuis te Houden het
eenige middel om den toestand te verbeteren is
het geld op te eischen waar men het vindt 't is te
zeggen de fabrieken, de mijnen, de magazijnen,
de landbouwinrichtingen enz., alles ten profijte
der collectiviteit.
Revolutie.
Dezelfde Jacquemotte zegde letterlijk, op eene
kiesmeeting te Brussel gehouden op 24 Oktober
4919 waar hij sprak voor gansch de socialistische
lijstNOCH DE LOONSVERHOO&ING
NOCH DE SYNDIKALE BEWEGING
ZAL DEN WERKMAN REDDEN. DE
ALGEHEELE OMWERPING DER BE
STAANDE ORDE, DAT IS HET RED
MIDDEL.
Socialism en Bolshevlsme.
De socialist Bertrand bekent zelf in Le Peuple
Het doel, de toepassing van het Socialistisch
programma is dat der bolshevisten, maar dt mid
delen om er toe le.geraken verschillen.
Het doel, het programma zijn dezelfde 1
Dut is de hoofdzaakdat is alles.
De middelen verschillen zegt M. Bertrand.
Maar kan bij er voor instaan dat die middelen
zelfs niet revolutionnair, niet gewelddadig zullen
zijn Dat kan hij niet, en hij zwijgt er ook over.
De estremisten zijner partij zuilen hunne wet
ten stellen en na weinigen tijd zullen rij de bo
venhand hebben.
Dat is de gang van alle revolutie
En zie nu reeds wat hunne middelen zijn 't is
gevoeld, dwang, dwingelandij
Wij zagen hot voornamelijk reeds met de
christen* werklieden, die zij hun syndicale vrij
heid willen ontnemen, en met geweld, met ver
volgingen in hunne rangen willen inlijven 1
Het socialistisch bestuur. Het is de onteigening,
de dwang, de verslaving aan den Staat; 't zijn
alle dagen nieuwe maatregelen van minister Wau
ters,'is de voortzetting der verfoeilijke duitsche
bezetting met hare centralen, comiteiten, licencen,
hoogtepnjzen, vcrdeeling der waren, en al 't
hatelijke van het oorlogsregiem.
Wij Katholieken, en wij alleen
zullen de bouwmeesters zijn van
ons herop te bouwen Vaderland.
De katholiek partij heeft gedurende dertig
jaren voor den oorlog, hare proeven gegeven.
Dertig jaren van wijs bestuur, van vrede, van
orde, van welvaart, van vooruitgang, van wel
stand voor burger, werkman en landbouwer I
Van vrijheid niemand vervolgd of uitgesloten
om zijne denkwijze
Dertig gelukkige jaren, die niemand kan weg
cijferen uit het voorspoedig verleden van ong
Vaderland
Dertig jaren, die ons te midden van ai hel
lijden en wee door dezen verschrikkclijken oorlog
opgestapeld en in 't zicht van al deze drocva
puinen die ons Vaderland nu bedekken, zoo dik
wijls in pijnlijke stilte hebben doen zeggen
•Kon de tijd van voor den oorlog terug komen.»
Wij zijn de bouwmeesters, die dertig jaren van
beproefde praktijk hebben gehad
ONS ZAL HET LAND' OP-
NI EU W ZIJ N VERTROUWEN
SCHENKENl
Op de puinen van den oorlog, kan het Socialisme
mets vestigen, dan de nteuwe puinen der revolu
tie, der onteigening, onzer diet bare vrijheden en
van onstigen vrij bestaan.
Wee het volk dat het Socialis
mus zou volgen.
Zullen dezen het land hlropbouwen
Zij zijn nu reeds onmachtig, onbeduidend....
Wat zullen zij zijn tegenover die zware onder
neming waar het land voorstaat
Waar is bun programma
De katholieke partij Is zoo democratisch,
zoo volksgezind ais de christene democratische
partij zelve I Haar programma is dat der ge
zonde democratie. Waarom sluiten do christeno
democraten zich daar niet bij aan
Hel is nu de tijd niet van beknibbelen, van te
loven en te teren op grieven Het is nu de dag
niet om afbrekende politiek te maken In ge
wonen tijd kon men **r«L'«an dat
schen zich dien luze of dat sport toelieten van
afbrekende politiek te maken en hun oude veetea
of misnoegdheid boven hun getonde rede te laten
spreken.
Maar nu zijn de lijden te gewichtig al te ge
wichtig
Wij moeten aan OPBOUWENDE POLI
TIEK doen l y
i# Verstertejppfder zedelijke krach
ten van ons vólk;
2° Vrijheid en gematigdheid;
3' Volksgezindheid;
4° Bescherming en opbeuring van
landbouwer, burger en werkman;
recht aan oud-soldaten en opg*e-
eischten;
5' Vaderlandsliefde. Vlaamschge-
zindheid.
De zedelijke wet moet geëerbiedigd en gehand
haafd worden
Het gezag moet hersteld worden.
Het plichtbesef moet ontwikkeld worden.
1 Eerlijkheid in handel en wandel moet openbaar
j bevestigd worden.
De rcchtveerdigheid moet als een onaantastbaar
beginsel verkondigd en tiabetracht worden
De samenleving moet gebouwd zijn op de zede
lijkheid en op den godsdiensteenige on onfeil
bare bron van gezag, van rechtvaardigheid, van
naastenliefde en broederlijkheid
Hel zedelijke goed moet onze opperste wet zijn.
Dat zal ons voik gezond, sterk, vruchtbaar en
groot maken I
De groote Staatslieden van gansch de wereld,
«ooalsde groote minister van Frankrijk M. Cle-
menceau «elf, schrikken af voor de toekomst van
een land waar de zedelijke wet en het huwelijks
leven niet voldoende geëerbiedigd wordt.
De vroegere radikaal-socialist Minnan slaakt
een noodkreet voor Frankrijk en «iet daar alleen
de redding van zijn volk in den terugkeer tot het
Katholiek geloot' en tot God.
rijneitl en gematigdheid
Bij de intrede van dit nieuw tijdperk onzer
.geschiedenis verklaren wij ons te houden op het
terrein onzer groudweitelijke vrijheden en herin
neren wij aan het wijze woord dat onze overleden
Staatsman Minister Beernaert uitsprak als hij in
18SJ het dertigjarig Katholiek Bestuur inhul
digde