KATHOLIEKE KIESVEREENIGING 1 HEEREN KIEZERS I SET KATHOLIEK PROGRAMMA ALGEMEENE VERKIEZINGEN VAN 16 NOVEMBER 1919 van hL&i: Arromüssement Aalst Ons Vaderland een pninsnveld DE LIBERALEN DE SOCIALISTEN Ons verleden DE CHRISTENE DEMII BATEN Ons Pro§ramma asa y 1° Versterking der zede- lijke krachten van ons Volk. vrijstaan voor de grootste taak, voor hot ge wichtigste werk, voor de zwaarste onderneming, tot wier uilvoering het vrije volk van een vrij land ooit in zqn geschiedenis opgeroepen is geweest, vij staan 1) voor de grondwetherziening, •wij moeten de herziening doen der grondwet, 't is te zeggen, wij moeten de wetten maken, de beginselen vaststellen, de grondvesten leggen volgens dewelke onze nationale instellingen voor een nieuw lang tijdperk moeten heringericht wor den, en van dewelke gansch de toekomst afhangt van ons vrij openbaar en politiek leven, van ons maatschappelijk leven, van ons familieleven, van onze nationale en persoonlijke bedrijvigheid, en van ons eigen geestelijk, verstandelijk, zedelijk en stoffelijk leven. Wij staan 2) voor den heropbouw van ons land, van onzen handel, van onze nijverheid, van onzen landbouw, van al de takken onzer bedrijvigheid. De wapenstilstand vond ons vaderland her schapen in een onafzienbaar puinenveld De zedelijke pesinen. De openbare zedelijkheid is gedaald; de eerbied voor het gezag is verminderd; de eerlijkheid in handel en wandel is gezonken; het beginsel van plicht en rechtvaardigheid is in vele geesten ver duisterd. Bo stoffelijke ggusÊnen. 1) DE NIJVERHEID. Ontelbare werkhui- sen en fabrieken zijn afgeschoten of geplunderd. Het vervoer is vermoeilijkt. De grondstoflen ont breken. Onze nijverheid kan in den vreemde niet verkoopen. 2) DE HANDEL. De handel is onbestaande of verlamd in het binnenland. Het krediet ont breekt. Hel vertrouwen is geschokt. De geldwisscl is slecht. De handel is onzeker. Ortze handel en onze nijverheid hebben het vertrouwen noodig van den vreemde in het buitenland. De onzekerheid der aanstaande ver kiezingen weegt loodzwaar op onze handel en nijverheid: moest ons land veranderen in een soort van oproerigen en woeligen Balkanstaat, of in een revolutionnair Bolchevist Klein Rus land, dan verliezen wij het vertrouwen, hot krediet van den'vreemde. Dat ware de economi sche dood van ons land. 3) DE LANDBO UW. Wat men er ook van zegge, de toestand van onzen landbouw is hache lijk. Een handvol geld dat men hedendaags ver. gaart is ook gauw opgeleefd Daartegen heeft de landbouwer zijn vee ver eren; zijne stallen staan half leeg; zijn land is •rernrinocd en uitgehongerd door gebrek aan vetten de grondstoffen kosten duur; do loonen verhoogen; het werkvolk ontbreekt; de bewerking en de uitbating zijn onvoldoende; de belastingen klimmen. 4\ DE NATIONALE SCHULD veroor zaakt door de Duitsche afpersingen, door de uit wisseling der marken, en den onderstand aan behoeftigen enz., dedraagt milliarden. 5) BIJZONDERE EISCIIEN wij moeten voldoening geven aan de rechtmatige eischen onzer soldaten, en onzer opgeéischten. Het geld uoet er voor gevonden worden. En nochtans toij mogen den moed niet opgeven; to ij staan er voor, wij moeten er door 't land moet heropboutod tooiden en verrijzen mi al die puinen, Daarom heeft ons land noodig: Vrede, orde, vrijheid, zedelijke kracht, vak, grondstoffen, mnSd. hoop op de toekomst en bijzonderlijk ver. ti'Oiswen in sichzelven. vertrou wen "at xljne leidcro, verlrouwen in xtjne toekomst. Wie zullen de bouwmeesters zijn die ons vadcr- fand zullen heropbouwen en elk een vrij leven, een rustig beslaan, eon eigen broodgewin bezor gen? Wie zal voor ons in het verschiet een schoone hoopvolle toekomst doen oprijzen,die ons allen tot werkdadighcid, moed en vertrouwen zal aanspo ren? Wie zullen de bouwmeesters zijn Wie zal aan het land vertrouwen inboezemen wie Elke partij komt met haar programma vooruit. De liberalen zijn onmachtig. Zij zijn sleets eene kleine partij. Zij kunnen dat zware werk van den heropbouw van ons land niet ondernemen. Als landbouwpartij bestaan zij niet 1 Als burgerspartij bestaan zij niet Als werkliedenpartij bestaan zij nietV Noch voor den landbouwer, noch voor den burger, noch voor den werkman hebben zij een programma. Zij kunnen noch orde, noch rust, noch vredo verzekeren in 't land. Integendeel. Op hun liberaal Congres hebben zij opnieuw gedreigd dat, indien zij ooit de macht in handen krijgen, zij den schoolvrcde zullen broken. Zij dreigen dus met Schoolstrijd, Schooloorlog, alswanneer 't land rust en vrede vraagt Het land zal hun niet volgen, het zal hun niet aanmoedigen om naar een nieuwen Schooloorlog te gaan. Het liberalismus is geen dam meer tegen het socialismus. Het heeft te dikwijls bondgenootschappen ge maakt met het soc.alismus, te veel verbintenissen aangegaan, om zich nog ooit vrij en zelfstandig te kunnen opwerken als een bolwerk tegen den wassenden rooden stroom. Het liberalismus heeft tlcli te veel en te lang gecoropromettefcid in iel gezelschap der socialisten, om nog volkon.cn Vertrouwen in te boezemen' aan de ordelievende burgeré. Heden nog zien wij, in sommige plaatsen, bond genootschap tusschen liberalen en socialisten voor het Senaat. Dat is een laatste fout die niet mocht begaan worden. Neen, ons Land zal zijn lot niet toevertrouwen aan de liberalen De Socialisten staan niets af van hun vroegere eischen, van hun vroeger programma 1) Zij stellen zich rechtstreeks tegen allen Godsdienst Zij willen de scheiding van Kerk en Slaatde verwijdering van den godsdienst uit de opvoeding der kinderen; de afschaffing van alle christen onderwijs. De leider der Duitsche socialisten, Bebel ver klaarde in vollen Reichstag Op godsdienstig gebied hebben wij voor doel hetgeen men heet de goddeloosheid Vander Velde hekent: Terzelvcrtijd Katho liek en Socialist willen zijn is niet alleen eene natuurlijke tegenstrijdigheid, het is praktisch on mogelijk...» Met den Duitschen socialist Lieb- biecht riep hij uitde school moet tegen 4e kerk gericht worden, de ondertoyzer moet optre den tegen den priester. 2) Op stoffelijk en economisch gebied eischer. zij de onteigening van alle goederen ten voordecle van den Staat, en niet alleenlijk van den groot eigendon*, maar zelfs van den klein eigendom, van het eigen bedrijf of van de eigene voort- brengstmiddelen van burger, boer en werkman, In Rusland, waar hunne leer zegeviert, hebben zij dat programma reeds verwezenlijkt. In dat land, het ongelukkigste der wereld, dal in ellende vergaat, is er niemand meer die iets mag bezitten. 3) Zij verklaren dat zij streven voor de Sociale revolutie. Wat handel, nijverheid en landbouw over 't algemeen van hen te verwachten Lebben, kon den wij reeds ondervinden door de handelwijze der Socialistische Ministers. Want men weet, dat in liet huidig Ministerie, elke minister onafhanke lijk is van de andere, oppermachtig is en aldus de volle verantwoordelijkheid draagt van al zijn daden. Het werk der socialistische ministers Wauters, Anseele, Vander Velde is genoeg gekend ieder een is misnoegd, iedereen voelt zich bedreigd door hunne maatregelen, iedereen is ongerust voor de toekomst. Onteigening. Do socialist Jacquemotte, wiens beginselen en gedachten de wet uitmaken in 't socialistisch regiem, zegde in 't Volkshuis te Houden het eenige middel om den toestand te verbeteren is het geld op te eischen waar men het vindt 't is te zeggen de fabrieken, de mijnen, de magazijnen, de landbouwinrichtingen enz., alles ten profijte der collectiviteit. Revolutie. Dezelfde Jacquemotte zegde letterlijk, op eene kiesmeeting te Brussel gehouden op 24 Oktober 4919 waar hij sprak voor gansch de socialistische lijstNOCH DE LOONSVERHOO&ING NOCH DE SYNDIKALE BEWEGING ZAL DEN WERKMAN REDDEN. DE ALGEHEELE OMWERPING DER BE STAANDE ORDE, DAT IS HET RED MIDDEL. Socialism en Bolshevlsme. De socialist Bertrand bekent zelf in Le Peuple Het doel, de toepassing van het Socialistisch programma is dat der bolshevisten, maar dt mid delen om er toe le.geraken verschillen. Het doel, het programma zijn dezelfde 1 Dut is de hoofdzaakdat is alles. De middelen verschillen zegt M. Bertrand. Maar kan bij er voor instaan dat die middelen zelfs niet revolutionnair, niet gewelddadig zullen zijn Dat kan hij niet, en hij zwijgt er ook over. De estremisten zijner partij zuilen hunne wet ten stellen en na weinigen tijd zullen rij de bo venhand hebben. Dat is de gang van alle revolutie En zie nu reeds wat hunne middelen zijn 't is gevoeld, dwang, dwingelandij Wij zagen hot voornamelijk reeds met de christen* werklieden, die zij hun syndicale vrij heid willen ontnemen, en met geweld, met ver volgingen in hunne rangen willen inlijven 1 Het socialistisch bestuur. Het is de onteigening, de dwang, de verslaving aan den Staat; 't zijn alle dagen nieuwe maatregelen van minister Wau ters,'is de voortzetting der verfoeilijke duitsche bezetting met hare centralen, comiteiten, licencen, hoogtepnjzen, vcrdeeling der waren, en al 't hatelijke van het oorlogsregiem. Wij Katholieken, en wij alleen zullen de bouwmeesters zijn van ons herop te bouwen Vaderland. De katholiek partij heeft gedurende dertig jaren voor den oorlog, hare proeven gegeven. Dertig jaren van wijs bestuur, van vrede, van orde, van welvaart, van vooruitgang, van wel stand voor burger, werkman en landbouwer I Van vrijheid niemand vervolgd of uitgesloten om zijne denkwijze Dertig gelukkige jaren, die niemand kan weg cijferen uit het voorspoedig verleden van ong Vaderland Dertig jaren, die ons te midden van ai hel lijden en wee door dezen verschrikkclijken oorlog opgestapeld en in 't zicht van al deze drocva puinen die ons Vaderland nu bedekken, zoo dik wijls in pijnlijke stilte hebben doen zeggen •Kon de tijd van voor den oorlog terug komen.» Wij zijn de bouwmeesters, die dertig jaren van beproefde praktijk hebben gehad ONS ZAL HET LAND' OP- NI EU W ZIJ N VERTROUWEN SCHENKENl Op de puinen van den oorlog, kan het Socialisme mets vestigen, dan de nteuwe puinen der revolu tie, der onteigening, onzer diet bare vrijheden en van onstigen vrij bestaan. Wee het volk dat het Socialis mus zou volgen. Zullen dezen het land hlropbouwen Zij zijn nu reeds onmachtig, onbeduidend.... Wat zullen zij zijn tegenover die zware onder neming waar het land voorstaat Waar is bun programma De katholieke partij Is zoo democratisch, zoo volksgezind ais de christene democratische partij zelve I Haar programma is dat der ge zonde democratie. Waarom sluiten do christeno democraten zich daar niet bij aan Hel is nu de tijd niet van beknibbelen, van te loven en te teren op grieven Het is nu de dag niet om afbrekende politiek te maken In ge wonen tijd kon men **r«L'«an dat schen zich dien luze of dat sport toelieten van afbrekende politiek te maken en hun oude veetea of misnoegdheid boven hun getonde rede te laten spreken. Maar nu zijn de lijden te gewichtig al te ge wichtig Wij moeten aan OPBOUWENDE POLI TIEK doen l y i# Verstertejppfder zedelijke krach ten van ons vólk; 2° Vrijheid en gematigdheid; 3' Volksgezindheid; 4° Bescherming en opbeuring van landbouwer, burger en werkman; recht aan oud-soldaten en opg*e- eischten; 5' Vaderlandsliefde. Vlaamschge- zindheid. De zedelijke wet moet geëerbiedigd en gehand haafd worden Het gezag moet hersteld worden. Het plichtbesef moet ontwikkeld worden. 1 Eerlijkheid in handel en wandel moet openbaar j bevestigd worden. De rcchtveerdigheid moet als een onaantastbaar beginsel verkondigd en tiabetracht worden De samenleving moet gebouwd zijn op de zede lijkheid en op den godsdiensteenige on onfeil bare bron van gezag, van rechtvaardigheid, van naastenliefde en broederlijkheid Hel zedelijke goed moet onze opperste wet zijn. Dat zal ons voik gezond, sterk, vruchtbaar en groot maken I De groote Staatslieden van gansch de wereld, «ooalsde groote minister van Frankrijk M. Cle- menceau «elf, schrikken af voor de toekomst van een land waar de zedelijke wet en het huwelijks leven niet voldoende geëerbiedigd wordt. De vroegere radikaal-socialist Minnan slaakt een noodkreet voor Frankrijk en «iet daar alleen de redding van zijn volk in den terugkeer tot het Katholiek geloot' en tot God. rijneitl en gematigdheid Bij de intrede van dit nieuw tijdperk onzer .geschiedenis verklaren wij ons te houden op het terrein onzer groudweitelijke vrijheden en herin neren wij aan het wijze woord dat onze overleden Staatsman Minister Beernaert uitsprak als hij in 18SJ het dertigjarig Katholiek Bestuur inhul digde

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1919 | | pagina 3