Belangrijk Bericht. Moderne wetten en zeden lleT- VOOR STAD EN ARRONDISSEMENT AALST MUSSOLINI zjuuuïig m jLFccemuer 1^20, Abonnementsprijs KATHOLIEK WEEKBLAD tot veredeling van Volk en Land. BEHEER EN REDACTIE 29, Korte Zoutstraat, AALST De Schuimloopers Voor alle advertentiën buiten hel Arrondissement Aalst wende men zich naar OFFICE DE PUBLICITÉ 36, Nieuwstraat, Brussel. Al wie een abonnement neemt op DE DENDERBODE voor 't jaar 1924, ontvangt het blad gratis van nu tot Nieuw jaar. AbonnementsprijsBinnen= land fr. 8,50, vooruit te betalen. Postcheckrekening 44024. DAGWIJZER Zijn wij tevreden IVaar is de Vrede, de ware Vrede te vinden Binnenland Buitenland Amerika 8.50 15.00 2 doll. ADVERTENTIËN volgens akkoord. Postcheckrekening 44024 DE DENDERBODE WERKEN VAN Dr R. SNIEDERS PRIJS FR. 3.50 Franco per Post fr. 4.50 VERKRIJGBAAR TEN BUREELE DEZER. Postcheckrekening 44024 ZATERDAG 1 DECEMBER 1923. December of Wintermaand. Zondag, lc Zondag van den Advent. Begin van het Kerkelijk jaar. Ad vent beteekent komst en is een tijd van bereiding tot den Hoogdag van Kerstmis. H. Bibiana, Maagd en Martelares. Maandag, H. Franciscus Xaverius, Be lijder van het Gezelschap Jesus, Apostel van Indiëen Japan. H. Livinus, Koning van Engeland, Belij der. Dinsdag, H. Barbara, Maagd en Marte lares, Patrones der goede dood zij wierdt onthoofd voor het geloof te Ninove door haren heidensche vader Diocosurus. De straf Gods volgde onmiddellijkeen bliksem slag doodde hem aanstonds. H. Petrus Chrysologus, Aartsbisschop. Woensdag, H. Sabas Abt.—H. Crispina Weduwe, Martelares. Donderdag, H. Nicolaus, Bisschop van Myra. Wordt te Aalst gevierd door de winkeliers. H. Theophilus, Bisschop van Antiochië. Vrijdag, le Vrijdag der maand. H. Ambrosius, Aartsbisschop van Mi- lanen. H. Fara, Abdis. Zaterdag, Onbevlekte Ontvangenis van Maria. Overgroot voorrecht door haar alleen bekomen. H. Hilde- man, Bisschop. Schoon men komt tot hooge staten, Schoon men heeft geduchte macht, Schoon men krijgt ook groote baten, Nog is 't dat men meerder wacht. Vrienden, laai u vergenoegen, Met wat u de Hemel geeft. Wilt u naar de rede voegen Dat is 't beste wat men heeft. Waarom wenschen, hopen schromen? Waarom altijd weder aan Schoon gij mocht het al bekomen t Kon u dan ook slimmer gaan. J. Cats. VredeoHet is het visioen, iet geruststellend visioen, waar- ïaar al de gedachten, al de wen- 'chen van de heele wereld gericht itaan Slechts eenen wapenstilstand leleven wij nu, en wie weet of hij ang zal duren De vrede, de Heilige Augusti- us noemde hem De gerustheid in lc orde. Inderdaad, zoowel voor e volkeren als voorde enkelingen an er niets hoegenaamd de orde ervangen, niets En orde heerscht er als eiken ieder op de plaats is die hem toe komt, en daarom moet vooral en bovenal God de zijne hebben. God eerst gediend, dat ja, is de eerste voorwaarde tot den vrede. Met den Psalmist herhalen wij Alle zekerheid, alle veilligheid is onmogelijk, bijaldien God de grond slag onzer vestingen en de bewaker onzer haardsteden niet is. Eeuwen lang had Europa aan God, den Heer, zijne plaats ge schonken, maar de Omwenteling van 1789 kwam onze samenleving ontchristenen. En zóó heeft het geweld de plaats van het .recht ingenomen, en de vraagstukken der rechtvaar digheid zijn enkel rekenvraagstuk- ken geworden Iedere zedelijke qucestie behelst eene sociale quoestie brengt uw land terug naar den socialen chris ten geest, en gij brengt het terug naar Christus. Er bestaat een sociaal vraagstuk: men wil meer rechtvaardigheid, meer wijsheid, meer deelname in de openbare zaken, met één woord, men wil meer geluk. God zelf heeft de zucht naar ge luk in onze harten geplaats. Hij heeft ons geschapen voor zijne glo rie en voor ons geluk. Bijgevolg heeft men het recht naar het geluk te streven, maar op deze- aarde kan men het niet beko menen daarom keert de mensch zich van God af. Goddeloozen trachten de volks menigte van God af te trekken, en de gelijkheid in 't genot niet kun nende bekoijen, zoo dompelen zij haar in de gelijkheid der ellende. Ode gelijkheidDoor de waar de onzer zielen zijn wij allen aan elkander gelijk Immers voor alle zielen heeft Onze Lieve Heer, Je- zus-Christus, zijn bloed gestort, en aan de Communiebank kunnen wij allen andere Christussen wezen. Het lijden is eene straf, maar het is ook een middel tot zelfverhef fing. De dood, 't is de verheffing naar hooger. Zij ontneemt ons het le ven niet zij schenkt ons het le ven. Eere en glorie aan God, die ons een leven gegeven heeft, waar van wij den zin niet genoeg ver staan Eere aan de Heilige Kerk, die Hem vertegenwoordigt, en die de uitkomst aanduidt, welke nergens' anders te ontdekken is. Werd alles nageleefd dat Onze Lieve Heer, wat de Heilige Kerk leert, daar ware geen spraak op aarde van onrechtveerdigheid, van woordbreuk, neen Wanneer gij God boven alles stelt, wanneer gij God aan allen doet kennen, dan vericht gij waar lijk vaderlandsch werk. Derwijze verheft gij het peil van uw volk. De vrede van Christus is het rijk van Christus. Plaatst Christus boven alles, en om den vrede in de samenleving terug te brengen, herstelt eerst en vooral Christus in de samenle ving (Getrokken uit de schitterende redevoering, welke verleden Zon dag de oudste leeraar der Hooge- school van Lyon, een 77 jarige ouderling, uitspraak op het Con gres van het Katholiek Verbond, te Brussel). EENE VRIJSPRAAK... Ophefmakend was wel, onlangs de vrij spraak in de zaak Scouvemont. Een ma joor had zijn vrouw gedood, welke hem ontrouw was geworden, en werd door den krijgsraad vrijgesproken. Het verdikt luidde o. a. als volgt Gezien de majoor steeds verklaard heeft dat zijn vrouw een minnaar had en dat deze verklaring moest aangeno- men worden daar ze uitgaat van een officier met een ontwikkeld eergevoel, Zie, dat heet ik, op zijn minst, een zon derling verdikt. Feitelijk in rechterlijken zin, was er geen bewijs van echtbreuk. Doch de moordenaar verklaarde dat dit bewijs er wel was, en, omdat hij een mi litair uniform droeg, dus, naar de meening van den krijgsraad, een man met een ontwikkeld eergevoel-,, was, werd die verklaring aangenomen als een woord van het evangelie. Indien de moordenaar nu eens geen uniform gedragen had, en indien het nu eens geen krijgsraad geweest ware die hem vonnissen moest, zou zijne verklaring dan hetzelfde gewicht in de weegschaal van Moeder Justitia gelegd hebben Wij betwijfelen zulks sterk. De plichtige kon nochtans, in dit geval, evengoed een man met een ontwikkeld eergevoel geweest zijfn, doch bij een burgerlijke rechtbank zou zulks niet langer gelden als een argu ment om een moordenaar een brevet van onschuld te geven. Wij gelooven dus dat majaar Scouvemont, indien hij vóór een niet militaire rechtbank verschenen ware, ook geen vrijspraak zou gekregen hebben. Wij zijn het dan eens met alle ernstige, onpartijdige menschen die, te dezer gele genheid hebben geprotesteerd, en de vraag opgeworpen waarom het een krijgsraad was die hier te oordeelen had over een moord Want het feit dat iemand, op het oogenblik dal hij eene misdaad beging, tijdelijk in een uniform van soldaat stak, is geen reden om hem aan het burgerlijk gerecht te ontfutselen, en hem vóór een militaire vierschaar te zetten. Dit schijnt logisch, en daarmede zullen alle onbevooroordeelde lieden instemmen. Eene tweede beschouwing welke wij aan deze uitspraak vastknoopen, is deze ten slotte wordt er om het hoofd van een moordenaar, als het ware eene aureool geschapen, en de misdaad wordt wegge moffeld onder een hoop bloemen. Wij nemen grif aan dat zulks geenzins lag in de bedoeling der rechters die tegenover Scouvermont stonden, doch- de gevolg trekking hunner uitspraak komt niettemin op hetzelfde neerde moordenaar was een man met eergevoel, hij heeft zich zelf aangesteld als rechter en doodde zijn vrouw, omdat ze plichtig was. Gij spreekt hem vrijdus, billijkt gij in zekere mate zijne daad dus, moet gij in de toekomst ook al dezen vrijspreken, hetzij man of vrouw, die huwelijke ontrouw met den kogel straffen... De moordenaars worden gehuldigd als rechters... De mensch mag, straffeloos, zijn evenmensch vermoorden, wanneer hij denkt daartoe eene ernstige reden te hebben. Zooals men zietwordt ons hier vrij spel gelaten om de uiterste, de meest gewaag de gevolgtrekkingen te maken. Het prin ciep dat de Fransche schrijver, Alexandre Dumas, zoon, (bij wien de moreele wetten vaak zeer rekbaar worden) weleer in een zijner tendenzdramas, "Lafemme de Clau de,,1 verdedigde"Tuez ia femme. De vrouw waarin het kwaad sluimert, en een gevaar wordt voor de samenleving wordt best gesuprimeerd„, heeft om zeggen een openbare goedkeuring gekre gen door de uitspraak der rechters van Scouvemont. Nu, het spreekt van zelf dat een dergelijk princiep indruischt tegen de zuivere opvatting van het menschelijk ge recht, vooral wanneer men zich, als wij, op katholiek standpunt plaats, in oogen- blikken van wettige zelfverdediging, kan doodslag, onvrijwillig en onberaamd, ver klaard worden. Doch, met koelen bloede en koeien verstande, den revolver in han den nemen,en,kalm, zijn vrouw een kogei door het hoofd jagen omdat zij plichtig is, (zooals hier gebeurde), kunnen wij zoo maar niet lichtzinnig goedpraten. Men zet immers de deur wijd open voor ontelbare doodslagen van dit gehalte. En Gods ge bod staat daar nog immers "Gij zult niet dooden,,. Ten slotte dan, heeft dit proces ander maal een treurig licht geworpen op de wantoestanden van ons modern wereldje. De zedelijkheid is er, sedert den oorlog, niet op vooruitgegaan in de wereld. Hoog en laag, bij de éénen zonder doekjes er om, bij de anderen bedekt met een. wit plaasteren laag van schijndeugd, (de wit gekall^tegraven.waarvanChristusspreekt), woekert de ontucht, welke het gevolg is van het weggooien van alle edele levens princiepen. Letterkunde, tooneel, kinema, (men denke even aan den droef beruchten roman La Gari;onne van Marguerite, en den even beruchten dito film) vergifti gen steeds meer de maatschappij, en hul digen .eene levenswijze, welke totaal heidensch is, om geen erger woord te gebruiken. Het ergste is dan nog wel dat zoo vele menschen, die door hun rang of hun verstand een rol te spelen hebben, en invloed uitoefenen op anderen, heelemaal akkoord gaan met eene dergelijke levens opvatting. Wat er, in deze voorwaarden overblijft van huiselijk geluk en huwelijks trouw, kan met best nagaan in de statis tieken. Het wordt een vreeseiijk deficit. Nog niet zoo heel lang geleden verklaarde een schepen te Brussel, dat hij, dien dag, meer echtscheidingen had moeten uitspreken dan echtverbintenissen. Dat is het fatale uitwerksel der alge meene losbandigheid. Misdaden aller hande, moorden en zelfmoorden, zijn er het griezelig uitbloeisel van. Hóe meer God vergeten wordt, hoe lager het peil onzer beschaving zinken zal. D' Elm. (Slot). Hier eindigde het onderhoud maar het was voldoende, om ons in de ziel van den durver te laten lezen en er den wil te bemerken die bergen verzet, ^n zijn eerlijk belangloos inzicht. Heeft hij verredragen- de vooruitzichten, 't is omdat hij denke lijk weet dat een mensch tweemaal zoo ver doelen moet als hij werpen kan, en de zwakkelingen niet geroepen zijn hunne idealen te verwezenlijken. Wij weten wel dat de matigen langst loopen, maar wij hebben ook gehoord, dat meer dan een matige de gelegenheid niet meer kon inhalen, toen hij meende tijd te hebben eene broek aan te trekken, als zij 's nachts aan zijne deur kloppen kwamen. En zijt nu Mussolini's heetste vriend of zijn hardnekkigste bekamper, ge zult toch moeten toegeven, dat Italië nog thans het oorlogszotte, willooze, anarchiek vuur berg-land zoude zijn, hadde Mussolini het onder zijne geweldige hand niet genomen. Laat ons intusschen zien wat er zoo al omgaat om en rond 'dien roemrijken Mussolini. De triomfantelijke doortocht der Facis- ten van Turijn naar Rome is waarlijk eene schitterende gebeurtenis geweest, die aan heel het land getoond heeft dat Mussolini den naam van Duce volledig verdient. Zijne buitengewone wilskracht en zijn scherpe kijk zijn ondersteund door eene kernachtige begeesterende welsprekend heid, die zich evenwel aan Senaat en Kamer ais aan leger en volksmenigte met fijnheid en zwier aanpast. t Voor zijn aftocht van Turijn, de arbei ders der Fiat toesprekend, heeft hij de volgende sterke woorden daverend doen toejuichen Ik groet u, werklieden, mei de diepste toegenegenheid niet met den geest der demagogen die rook verkoopen. De tucht is noodzakelijk voor allen, vrienden en tegenstrevers en ware er iemand die deze tucht niet aannemen wil, ik zal haar opleggen. Te Milanen van op het Balkon van het paleis Belgiosi, heeft Mussolini aan het Fascistenleger en aan de volksmassa die op het plein geschaard waren, eene lange indrukwekkende redevoering gehouden in dewelke hij het alreeds gedane en nog bedoelde met klaarheid en kracht heeft uitgelegd. Nadat hij verklaard had met welke breedte en openhartige ogvatting het Fascisme de monarchie, den gods dienst, het leger en de familie geeërbie- digd had, sprekende over de vrijheid, de goede, die niet het minst bedreigd is voegde hij er bij met eene krachtig-over- tuigende stem Maar ik zeg, mijne Hee- ren, ik zeg u, Zwarte Hemden, indien men. de vrijheid bedoelt iederen dag den ge- rusten, geregelden, rhytmus van het werk der natie te staken indien men door vrij heid het recht bedoelt van te spuwen op de symbolen van den godsdienst, van het vaderland, van den staat, welnu, ik, hoofd der regeering en leider van het Fascisme, verklaar dat die vrijheid nooit zal bestaan. Eene langdurige toejuiching der ontelbare toehoorders begroette die heerlijke ver klaring. Tot Bologna, tot Florentië en tot Peru- sa was de geestdrift niet minder dan in de voorgemelde hoofsteden van Piemonte en Lombardië. In deze laatste stad, na de plechtigheid gehouden op de Piazza Vit- torio Emmanuele, werd, in de oude kerk vanSan Ercolano, eene gedachtenislamp ingewijd. Mussolini zelf goot er de eerste olie in, en de moeder van een gevallen Fascist deed ze branden. Daarna werd zij liturgisch door den Fascistenkapelaan gezegend. Immers, wat aan deze feesten den hoogsten glans gegeven heeft, is hun godsdienstig karakter. Terzelfder tijd wer den te Rome en te Milanen, op Zondag morgen, ter gedachtenis der gesneuvelde Fascisten, plechtige kampmissen gecele breerd. Te Rome, op de "Piazza di Siena, der Villa Borghese, was die plechtigheid, buitengewoon schilderachtig en indruk wekkend. Na de H. Mis richtte de hoofd kapelaan Mgr.Quadriniaan het Fascisten- leger en aan de tallooze menigte een roe rende patriotische aanspraak. De doortocht der Fascistentroepen, den 31 October, van de Piazza del Popoio naar het Quirinaal, duurde uren en uren lang, terwijl boven de Euwige Stad, vier luchtschepen en een honderdtal vliegtui gen zweefden, feestelijk door de schitte rende herfstzon begroet, 't Was een heer lijk schouwspel.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1923 | | pagina 1