Belangrijk Bericht. Blij Vooruitzicht. ir- VOOR STAD EN ARRONDISSEMENT AALST 2 jp Een en ander julidag v veceuiDcr am Ilfil Abonnementsprijs: KATHOLIEK WEEKBLAD tot veredeling van Volk en Land. BEHEER EN REDACTIE 29, korte Zoutstraat, AALST Oe Schuimloopers Voor alle advertentiën buiten het Arrondissement Aalst wende men zich naar OFFICE DE PUBLICITÉ 36, Nieuwstraat, Brussel. Al wie een abonnement neemt op DE DENDERBODE re| voor 't jaar 1924, ontvangt het blad gratis van nu tot Nieuw jaar. AbonnementsprijsBinnen VSl l l l l I 1 „land fr. 8,50, vooruit te betalen. Postcheckrekening 44024. E §ii. DAGWIJZER E E SE WIE IS 'T? Een nieuw Leven van Christus 50 75 0( 75 00 20. Binnenland Buitenland Amerika 8.50 15.00 2 doll. ADVERTENTIE N volgens akkoord. Postcheckrekening 44024 DE DENDERBODE WERKEN VAN Dr R. SNIEDERS iPRIJS FR. 3.50 Franco per Post fr. 4.50 VERKRIJGBAAR TEN BUREELE DEZER. Postcheckrekening 44024 ZATERDAG 8 DECEMBER 1923. NT uur 111 j Eg E December of Wintermaand. Zondag, 2e Zondag van den Advent. H. Léocadia, Maagd en Martelares. 10. Maandag, Ei. Melchiades Paus, Belij der, H. Eulalia, Maagd. Gelukzalige Fulgentius le Abt van Affligem. Dinsdag, H. Damasus Paus, Belijder. H. Ida, Maagd (Nyvel). Woensdag, H. Valéry, Abt, Belijder, jj 13. Donderdag, H. Aubertus Bisschop, Patroon der brood- en pasteibak kers. H. Lucia Maagd en Martela res, zij wordt vereerd te Hillegem. 14. Vrijdag, H. Nicasius Bisschop, Mar- B telaar. i}l5. Zaterdag, H. Eusebius Bisschop, Be- I lijder. Het is veertien dagen geleden, gdat het Katholiek Verbond van g België zijne tweede jaarlijksche g vergadering te Brussel hield, g Die grootsche bijeenkomst van |meer dan twee duizend afgevaar- gdigden van allerlei katholieke jjinstellingen, uit alle streken van jjhet heele Vaderland, a En nog zijn wij onder den moed- §gevenden, begeesterenden indruk, [jwelke die onvergetelijke vergade ring op ons maakte. 3 Wederom hebben wij eene ^katholieke partij, God dankDat 3was ons eerste woord bij onze aterugkomst uit Brussel, den Zon- Bdagavond. Ja wederom hebben wij onze akatholieke partij Dat heeft de groote vergadering !van het Katholiek Verbond van [België bewezen, klaar bewezen. En die partij staat reeds op vas te, onwrikbare grondvesten. De vier katholieke beroepsgroe- jpeeringen van intellectueelen, van middenstanders, van landbouwers en van loonarbeiders zullen voor- jtaan onafscheidbaar samengaan 4 jonder de breede plooien van het yvaandel der ééne katholieke partij. En inderdaad, niets is meer re delijk. I Tal van allerbelangrijkste punten toch gaan alle katholieken ten zeerste en ten innigste ter harte Wie onzer wil niet het leven fen den bloei van onzen Heiligen rodsdienst, onzen hoogsten schat p aarde Wie onzer eischt er de vrij heid niet voor Onze Moeder de Heilige Kerk, alsmede de vrijheid harer bedienaars, onze geliefde priesters Wie onzer zou de schalksche vrijmetsersloge willen de christelij ke opvoeding der kinderen zien te niet doen Wie onzer staat er niet ge reed om op de bres te springen ter bescherming van de jeugd, ter ver dediging van de openbare zede lijkheid en ter bevordering van de katholieke drukpers Allen Allen, zoovelen wij zijn Welaan ziedaar dan zoovele hoogstbelangrijke zaken, die voor taan ons allen, en meteen alle ka tholieken van het heele Vaderland, vereenigen, onafscheidbaar ver eenigen Dat wordt nu verstaan en begre pen. Een geluk voor het land, voor de bevolking. Den goeden God zij dank De harten hoog, katholieke wer kers van vroeger en de handen uit de mouwen Weg met de lamlendigheid, die sinds den oorlog ons besmette... En vooreerst afgebroken, afge broken voor goed met alle onpar tijdige bonden en instellingen In alles en overal katholiek, katholiek en christelijk door en door, en dan wij zijn zeker van na korte jaren ons te mogen verblijden over schitterende overwinningen, die de zegepralen van vroeger zul len evenaren. Het is kiezing in 1925 Kerelszoon. Wie is 't die, lijk een dageraad Klaarblinkend opgestaan, Zoo schoon daar aan den hemel staat En schittert als de maan De zonne, die haar brandend goud Rondom Haar, als een mantel, vouwt, Weerbliksemt, vol van schriklijkheid 't Is als een heir ten strijd bereid I Maria, Maged onbevlekt, Nog schooner duizendmaal Als 't daglicht dat den morgen wekt, Vol perels en koraal I Als 'tmenschdom diep in zonden lag En lang verlangd had naar den dag, Daar kwam hij, met den engel zoet Die zei Maria, wees gegroet i Guido Gezelie. Giovanni Papini. Deze laatste tijden werd de katholieke wereldlitteratuur verrijkt met een ophef makend boek, dat heetGeschiedenis van Christus door den Italiaan Giovanni Papini. Nu het feest van Kerstmis in een nabij verschiet ligt, zal het den lezer zeker interesseeren wat meer over dit boek te vernemen. Vooraf weze gezegd dat Papini een bekeerling is. Hij groeide op als een vrijdenker, was begaafd met een buiten gewoon schranderen geest, bezield met een reusachtigen werkijver, en ging aan alle bronnen van vrijheid en wetenschap putten. Doch geen enkele wijsgeer, noch Kant, noch Uegel, noch Comte, noch Spencer,noch zelfs Schopenhauer of Nietz sche, konden hem bevredigen, omdat zij hem niet het volle licht, de volle waarheid brachten. Na geschriften van allen aard en allerhande strekking gepubliceerd te hebben, geeft hij in 1912 uit het boek Un Uome finito Een Fransch schrij ver zegt aangaande dit boek Deze geschiedenis van een ziel drukt, met de meest dramatische hevigheid, de angsten uit van deze zielen welke, rond hetzelfde tijdstip, wanhopig aan het zoeken gingen naar eene definitieve waarheid. Hij zocht, buiten God, en bleef dus in het donkere rondtasten.' Intusschen brak de oorlog uit. Papini verklaarde naderhand Onder den indruk van den wereld- oorlog en de herlezing van Tolstoï en Dortojevsky, is mijne godsdienstige krisis ontstaan. Mijne geschiedkundige studiën leidden me tot het Evangelie het Evangelie bracht me tot den Chris- tusChristus voerde me tot de Kerk. Mijne eerste kristelijke opstellen dag- teekenen uit hetijaar 1919, mijn Sto- ria di Cristo (Geschiedenis van Chris- tus) werd in Augustus van hetzelfde jaar op het touw gezet. Zooals men ziet gelat hier eens te meer de bekende spreuk Halve wijsheid voert tot den duivel, veel wijsheid voert tot God. Natuurlijk wordt verondersteld dat dan ook de genade van den Heer met den mensch medewerke, want, aan zich zelf overgeleverd, vermag de mensch niets. Deze Storia di Cristo (welke reeds in vele talen werd omgezet) is vooral hierdoor eigenaardig en aantrekkelijk dat zij geheel van de gewone lijn afwijkt, en aangepast werd aan onze moderne tijden. Aan al de gebeurtenissen van Christus' leven, knoopt de schrijver diepzinnige beschouwingen vast, die verrassen door hun nieuwheid en hun echte menschelijk- heid. Voor het genot en ook voor de stichting van den lezer, laten wij hier enkele typi sche staaltjes volgen. DE STAL. Jesus werd geboren in een stal. Een stal is niet die lichte en aanvallige portiek welke de christene schilders, af- keerig van het walgelijke en ellendige oord waar hun God rustte, aan den zoon van David oprichtten een stal is niet die plaasteren krib welke op heden door de makelaars in heiligbeeldjes werd uitge vonden, een nette, ordentelijke krib, met den ezel en den os in godsdienstige extase, waarboven de engelen hun banderol ont vouwen, en waarnaast, in twee symetri- sche rijen, de gemantelde koningen en de herders met hun kap geknield zitten. De krib is wellicht de droom der novicen, de weelde der pastoors, het speeltuig der kinderen, het vaticinato ostello van Manzoni, maar is zij niet de stal waar Jesus werd geboren. De stal is het huis der beesten, het ge vang der beesten die werken voor den mensch. De oude en bouwvallige stal van het land, van Jesus heeft noch pilaren, noch kapiteelen; hij bezit niets van den luxe onzer stallen hij is niet het lieverige hutje der vooravonden van Kerstmis. Hij heeft alleen zijn vier muren, zijn vuilen vloer, zijn dak van balken en pannen hij is donkermen ademt er den reuk van het vee; alles is er bezoedeld uitgenomen de kribbe waarin de meester het voeder bereidt. Het gras der weide, frisch in de klare morgenden, wuivend onder den wind, zonnig, vochtig, werd gemaaid; de fijne, rilde grashalmen tuimelden neer onder de zeis met de ontloken bloemen, witte, blauwe, gele, roode. Alles verwelk te, alles verdorde, kreeg de bleeke tint van hooien de beesten sleurden stal- waarts de doode vacht der lente. En zie, grashalmen en bloemen, verdord maar nog immer geurig, liggen nu in de kribbe om den honger te stillen der sla vende dieren die, traagzaam, hunne vette zwarte lippen aan dit voedsel brengen, en den bloeienden buit van het veld veran deren in vochtig mest. Dit is, in werkelijkheid, de stal waar Jesus ter wereld kwam. Het meest bezoe delde oord werd de eerste woonplaats van het eenig zuivere Wezen uit eene vrouw geboren. De Godniensch, die verslonden zou worden door beesten in de gedaante van menschen, had als eerste wieg de kribbe waar het vee de wonderlijke bloe men der lente onder zijne tanden maalt. En dit was geen toeval is de aarde niet een onmetelijke stal waarin de mensch verslindt en verteert Worden de mooiste, de zuiverste, de meest goddelijke dingen niet vervormd tot drek door eene helsche alchimie? Een stapel van vuilnis waarop men zich naderhand te rusten ligten dit heet, in menschelijke taal, van het leven genieten. In een dergelijke wereld, wankele krocht, waarvan de versierselen de rot heid niet kunnen dekken, verscheen Jesus, bij nachte, uit eene vlekkelooze maagd geboren, alleen gewapend met onschuld. Mocht ik niet terecht verklaren dat deze Papini een schrijver is met pakkende, oorspronkelijke gedachten en een diep schouwenden geest Toekomende week zal hij ons vertellen van den Os en den ezel en De Her ders. Dr Elm. OpKatholieke Volksvertegenwoor digers ten werke en ten strijde I Dat is één. Verheugend nieuws voor de staatsagenten. De Regeering heeft eindelijk begrepen datonverwijld het inkomen van het Staats- personeel moet worden verhoogd. M. Theunis heelt Dinsdag het Parlement meegedeeld dat de wedde en de loonen van het Staatspersoneel met een twaalfde wordt verhoogd, in afwachting dat de loonroosters zullen worden herzien. Met genoegen vestigen wij er de aandacht op dat de maatregel toepasselijk is op de priesters en de onderwijzers, die het alom zoo krap begonnen te hebben. Heerlijke overwinning van de katho lieke democratie, die sedert maanden zonder ophouden, zonder verpoozen ge streefd en gewerkt heeft om zulk schoonen uitslag te bereiken, terwijl het socialism door dwaze, ruwe dommigheden, zocht alles te verbrodden en terwijl 't vetge meste liberalism zich te hoog achtte om zulk eene gemeene zaak te willen in aan merking nemen. Of 't tijd wordt, dat wij, Katholieken, beginnen te werken. Eenige goddeloozen uit de kamer der Volksvertegenwoordigers, hebben een wetsvoorstel opgemaakt en neergelegd, om den godsdienstigen eed af te schaffen. Ik zweer, bij God en al zijne heiligen, geheel de waarheid te zeggen. of ik zweer de waarheid te zeggen, ge heel de waarheid, en niets dan de waar heid zoo helpe mij God. Dat zou volgens die schoone man nen, niet meer mogen weerklinken op onze tribunalen Het hoogst eerbiedwaardig gebruik, dat eeuwen voortleefde, zou moeten afge schaft I!.... En nu nummer twee I Minister Masson, een liberaal, stelt één wetsontwerp voor om de echtscheiding te vergemakkelijken... De echtscheiding, die ijselijke plaag onzer droeve tijden, de ongeluksvrucht der goddeloosheid... Wel! die vervloekte vrijmetselaarsloge Wat vindt zij toch uit om't heilige werk Gods tegen te kanten Al die oneerlijkheden, al die laffe schan delijkheden van 't vuile heidendom zoekt zij in onze christen samenleving stillekens binnen te brengen. En gaan wij, met gekruiste armen, zui- keu verwoestenden aanslag gedoogen Gaan wij onzen dierbaren stam, ons dierbare Belgische volk, laten uitmoorden door de iooze trekken der vervloekte vrij metselaarsloge Nogmaals op! Katholieke Volksverte genwoordigers! ten werke en ten strijde!... Ten strijde, met al de kracht, die de kennis van onze heilige geloofsleer u ter hand stelt Ten strijde zonder de minste toegevend heid Ons volk moet gered Onze eer moet gevrijwaard Leve de overbreekbare huwelijksband Weg met de vuiligheid der logemannen! Eeuwige schande en vloek op het over spel Hulde aan onze landbouwers. Een Engelsch blad kondigt een artikèi af over den landbouw in België. België, zoo zegt de schrijver, is het eenig land waar de gemiddelde opbren ging van de tarwe per hectaar deze van Engeland overtreft. Men kan door België reizen zonder ergens een enkele bekrom pen oogst te bemerken. De steller van dit artikel zegt verder dat de groote graanvoortbrenging in België meestendeels te wijten is aan de bezorgd heid waarmede het vuil kruid in de velden gewied wordt, en vervolgens aan het uit gebreid gebruik van kuntsmatige mest stoffen. De Engelschen, zoo vervolgd de man, zouden in België veel goeds kunnen leeren in zake landbouw. Deze speelt eene gróote rol in den heropbouw van het land, alhoewel de andere nijverheden er niet voor stil liggen. De Beigen zijn ieverig; de Belgische landbouwers zijn mannen die hun vak opperbest kennen, die er met liefde in opgaan en wier arbeid dan ook gedijt. Een gulden raad voor onze vrienden. Niet zoodanig het talent, maar vooral de vlijt ontbreekt aan de meeste men schen. Met noeste vlijt brengt een mid delmatig verstand het verder dan een talentvol hoofd, zonder vlijt. Voor ieder een, begaafd of niet begaafd, arm of rijk, is de arbeid, ja de vreugde bij het werk de hoofdvereischie om het geluk te bereiken of tot een zeker aanzien te komen wat weinig moeite gekost heeft, kan niet veel waard zijn Gewichtige samenkomst en gewichtige woorden. Tijdens het bezoek dat de Spaansche dagbladschrijvers hem brachten, sprak de Paus als volgt toe Terwijl alle machten schijnen te ver zwakken en als het ware meer en meer in gezag afnemen, is "de macht van de pers nog de eenige die niet alleen haar stelling handhaaft, maar steeds in invloed toeneemt. Ditkomt omdat de pers de eeni ge leerstoel is, welke geheel het volk be reikt en de eenige school is, die ontelbare leerlingen telt. In het dag'bladwezen ont staat als het ware een wederkeerige in vloed tusschen hem die preekt en hem die luister, omdat het, het dagblad is dat het

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1923 | | pagina 1