Aan onze Lezers Twee Beurzen Kerstmisbeschouwingen. VOOR STAD EN ARRONDISSEMENT AALST r Een en ander Abonnementsprijs: KATHOLIEK WEEKBLAD tot veredeling van Volk en Land. BEHEER EN REDACTIE 29, Korte Zoutstraat, AALST Oe Schuimloopers Voor alle advertentiën buiten het Arrondissement Aalst wende men zich naar OFFICE DE PUBLICITÉ 36, Nieuwstraat, Brussel. O j|j DAGWIJZER Onderwerping aan God Lezers 't Is het oogenblik, denkt Goed nieuws voor onze Onderwijzers. Katholieken van stad en bui ten schrijft in op het weekblad van uw gewest, DE DENDERBODE Binnenland Buitenland Amerika 8.50 15.00 2 doll. ADVERTENTIËN volgens akkoord. Postcheckrekening 44024 DE DENDERBODE WERKEN VAN Dr R. SNIEDERS IPRIJS FR. 3.50 Franco per Post fr. 4.50 VERKRIJGBAAR TEN BUREELE DEZER. Postcheckrekening 44024 ZATERDAG 15 DECEMBER 1923. Van heden af tot 31 December f1924 ontvangen de nieuwe inschrijvers en voor de som van 8 frank 50 centie jmen (verzendingskosten inbegrepen) ons blad tot einde 1924. Eenieder zal het zich ten plicht re kenen bij katholieke vrienden en ken- rissen ons blad aan te bevelen. Uitsluitelijk ten dienste der goede zaak verdedigt De Denderbode (alléén de Katholieke Partij en hare inrichtingen, en werkt mêe aan alles en met allen die 't goed meenen met e Ide Katholieke Partij. >n Altijd zal De Denderbode» op de bres staan voor Kerk, Vorst en Land strijden voor onze ViaamscheRech- ten. De Denderbode moet dus bij alle Katholieken in huis komen. lil December of Wintermaand. 16 Zondag, 3e Zondag van den Advent. Quatertemperweek. H. Odon, Aartsbisschop. H. Adelaide. .17 Maandag, H. Wivina le Abdis van de Abdij van Groot-Bijgaarde, patro nes tegen de keelziekten. [18 Dinsdag, H. Gratianus, Bisschop. H. Windebaldus, abt. :19 Woensdag, Quatertemper. H. Némé- ision, Martelaar. Heden geschiedt in al de kerken, onder grooten volkstoeloop, eene mis ter eere van de Menschwording van Christus, welke om de\uitmuntend- heed van het Mysterie Gulden Mis genoemd wordt. |20 Donderdag, H. Philogonus, Bisschop. 21 Vrijdag, Quatertemper. H. Thomas, (buitensluitersdag). |22 Zaterdag, Quatertemper. H. Themis- tocles, herder en martelaar. H. Hungerus, Bisschop van Utrecht. PRACHTIG ANTWOORD. De socialistenleiders zijn razend op het stelsel Moyersoen voor de werkliedenpensioenen. Het is omdat zij zien, dat het istelsel Moyersoen aan de werklie den de mogelijkheid biedt van als vrije mannen op te treden en op c65jarigen ouderdom hun volle «pensioen te genieten, niet als een lalmoes," maar als een recht. Volgens de huidige wet van |Wauters is het pensioen niets an- j|ders dan eene almoes, die de 65- iarige arbeider maar magafsmeeken oo hij niet langer kan of wil ar- eiden en geenen eigendom be- :it1 1... Men moet in ellende zijn, of ten inste den naam hebben erin te rijn, zooniet bekomt men geen pen sioen, volgens dat roode stelsel, fen daarbij is de graad der behoef tigheid, de graad van armoede dan jnog de maatstaf van het cijfer van zulk vernederend pensioen... De heer Minister Moyersoen, jals ware vriend der werklieden, stelt een einde aan al die vernede ringen, die het socialism onze dier- )are werklieden wil voortdurend doen uitstaan. Volgens het stelsel Moyersoen wordt het pensioen een recht, de belooning van een arbeidzaam leven, die niemand aan den werk man onttrekken kan. En ieder werkman zal het ouder domspensioen krijgen, ook hij die na vijftig jaren te hebben gear beid, als eigenaar van een huis be kend staat. Ook hij, die wat brood voor den ouden dag op zijn loon heeft weten uit te sparen. Ook hij, die op 65jarigen ouderdom nog wat werk kan en wil leveren. Iedereen, zonder onderzoek, zonder vernedering, in volle recht, als vrije man In hunne razernij tegen den heer Minister Moyersoen hebben de socialistenbazen in alle steden des lands plakbrieven uitgehangen. O 1 daar zijn ze zoo fel inzij kennen het zoo wonder goed om de werkmenschen wel geld uit de zakken te kloppen 1 Die plakbrieven zijn in twee vakken verdeeld, waarvan 't eene voor heer Wauters, den socialis- tischen minister van vroeger (ge weet nog van den tijd der rotte boter,.bedorven visch en kazen en 't ander voor den heer Moyer soen, onzen tegenwoordigen mi nister. De heer Wauters biedt aan een bejaarden arbeider eene beurs aan met de woorden t Gij hebt ge durende vijftig jaren gearbeid, gij hebt recht op een pensioen, zoo wel als een bisschop of een gene raal. Op het ander vak staat Mijnheer Moyersoen afgebeeld, en men geeft hem natuurlijk eene kleiner beurs in de hand en men doet hem tot eenen grijsaard zeggen: Eerst betalen, vriend, en dan krijgt gij een pensioen 1 Ja maarde heer minister Moy ersoen is een man, die de waar heid te verdedigen weet en die spreken durft. Op dien leugenachtigen plak brief gaf hij, in eene kernachtige rede, het volgende rake antwoord De teekenaar van dien plakbrief moet de huidige wet niet kennen. Anders zou hij den heer Wauters, in 't eerste vak, de volgende woorden hebben in den mond ge legd "Wel! vriend, gij vraagt een pensioen Asjeblief, een oogenblik 1 Keer eens uwe zakken om 1... Wat zie ik 1 Er zijn spaar penningen in! Gij verdient nog een loon Alla Gij moogt er van door trekken en kunt geen pen sioen bekomen Op het tweede paneel moest men geenen grijsaard plaatsen ik vraag niets aan de grijsaards maar eenen jongeling, tot wien ik de volgende taal zou gevoerd heb ben Gij wilt een pensioen ge nieten in uwen ouden dag Uit stekend Gij zult het hebben, Doe nu eene kleine jaarlijksche opoffe ring, en zonder later uwe zakken te moeten omkeeren, zult gij niet alleen een pensioen hebben voor u zeiven, maar gij zult het ook hebben voor uwe echtgenoote, en ik zal daarbij eene overlevings- rente verzekeren aan uwe weduwe en aan uwe weezen, op welken ouderdom gij ook zoudt komen te sterven Ik ben alleszins zeker, dat de socialistenleiders zich wel wachten zullen het meesterlijk antwoord des heeren Moyersoen op een nieuwen plakbrief te brengen 11 Rechtuit. Leert hier, menschen, Godes werken Laert hoe zijn geduchte macht Speelt met alle dwaze pracht, Leert, met aandacht overmerken, Dat en eer, en droeve schand, Nederdaalt van hooger hand Leert uw stege nekken buigen. Op het wonderlijk gebod, Van den schrikkelijken God Zietdit kan de daad betuigen, Menig klimt er boven al, Doch alleen tot lager val. J. Cats. (Uit het boek van Giovanni Papini) DE OS EN DE EZEL. De eerste aanbidders van Jesus waren beesten en geen menschen. Onder de menschen zocht hij de eenvoudigen on der de eenvoudigen, de kindereneen voudiger en zachter dan de kinderen ont haalden hem de huiselijke dieren. Nederig en onderdanig als zij waren, hadden de os en de ezel nochtans eertijds de menig ten vóór hen zien nederknielen. Het volk van Jahvé uit het juk van Egypte verlost, dwong Aaron tot het oprichten van het gouden kalf, toen Mozes het in de woes tijn had achtergelaten om zich te onder houden met God. De ezel werd in Griekenland, toegewijd aan Ares, aan Dionysos, aan Appolo. Ochus, koning van Perzië, deed een ezel aanbidden in den tempel van Phta. Weinige jaren voor de geboorte van Christus, ontmoette Octavius, die zee waarts trok, een ezeldrijver met zijn dier. De ezel heette Nikon de overwinnaar. Na de zegepraal van actium deed de kei zer in den herinneringstempe! een bronzen ezel oprichten. Koningen en volkeren hadden tot nog toe den os en den ezel aanbeden. Doch het waren de koningen en de volkeren dezer aarde, en Jesus kwam niet beneden om hun dit vergankelijk domein te be twisten. Met Hem eindigt de aanbidding van het Beest, de zwakheid van Aaron, de superstitie van Augustus. De Beesten van Jerusalem zullen Hem vermoorden, maar heden, verwarmen de ze van Bethlehem Hem met hunnen adem. Wanneer Jesus, voor het laatste Paasch- feest, in de stede der dood zal binnenrij den, zal Hij gezeten zijn op een ezel. Doch, machtiger profeet dan Balaam, ge komen om alle menschen te redden, zal Hij zich niet laten afschrikken door het vijandelijk gebalk der muilezels van Jeru salem. DE HERDERS. Na de dieren, de bewakers der dieren. Zelfs indien de engel hen de groote Ge boorte niet aangekondigd had, zouden zij naar den Stal gesneld zijn om den zoon te zien der Vreemdelinge. De herders leven in de eenzaamheid niets afwetend van de verre wereld en hare vermaken, en de minste gebeurtenis welke in hunne omgeving voorkomt, ont roert hen. Zij bewaakten hunne kudden tijdens een dier langdurige nachten van den zonnestilstand, toen zij getroffen werden door het licht, geschokt door de woorden van den engel. En nauwelijks hadden zij, in de sche mering van den stal, een jonge schoone vrouw ontdekt die haar kind zwijgend aanstaarde nauwelijks hadden zij het kind gezien wiens oogjes pas opengingen, dit teedere vieesch, dit mondje dat nog niet geëten had, of hun hart was bewo gen. Eene geboorte, de geboorte van een nieuw menschelijk wezen, een ziel pas ontloken, die komt lijden met de andere zielen, is een zoo smartelijk mysterie dat het de ontferming der eenvo digen wekt. En voor deze menschen, door den hemel verwittigd, was het kind dat zij aan schouwden geen gewoon menschenkind. maar Degene waarop hun volk, sinds duizend jaar, lijdend wachtte. De herders boden het weinige aan dat zij bezaten, hetwelk heel veel wordtwan neer de liefde het geeftde blanke offran den van hun rijkdom melk, kaas, wol, een lammetje. Heden nog, in de bergen waar de laatste sporen der oude broeder lijkheid allengs weggevaagd worden, ko men dadelijk zusters, meisjes en vrouwen van herders saam geioopen omheen eene echtgenoote die gebaard heeft, ledereen brengt zijn geschenkeenige versche eieren, een kruik warme melk, malsche kaas, een soephennetje. Een nieuw we zentje kwam in de wereld, nieuwe tranen werden gestortde geschenken aan de moeder schijnen eene vertroosting. De oude herders waren arm, en veracht ten de arme nieteenvoudig als de kin deren, aanschouwden zij graag kinderen. Zij stamden af van een volk dat als aarts vader den herder Ur had, en gered werd door den herder uit Madian. Hunne eerste koningen, Saul en David, weidden de kudde alvorens de volkeren te mennen. Doch de herders van Bethlehem waren hierom geenszins trotsch. Een arme werd onder hen geboren zij aanschouwden het kindje met liefde, en schonken het met liefde hun schamel bezit. Zij wisten dat dit kind, arm en simpel geboren mid den de armoede en den eenvoud van het volk, eenmaal de redder worden zou van de nederigen, van dezen waarvoor de Engel beloofd had Vrede op aarde In een volgende bijdrage zullen wij nog de vertaling geven van twee mooie hoofd stukken De Drie Koningen en De Vlucht naar Egypte D' Elm. om uw^visietkaarten. Ten bureele van dit blad hebt ge ver zorgd werk aan matige prijzen. Bestelt dus zonder uitstel uwe visiet- kaarten bij ons. De afhouding wagens ongeldige diensten zullen terugbetaald worden. De minister van Wetenschapgen en Kunst gaf het volgende antwoord op de vraag in de kamer der volksvertegenwoor digers. Luidens artikels 15 en 24 der wet van 19 Mei 1914, mochten enkel noggedi- plomeerde leerkrachten in het lager on- derwijs aanvaard worden. De na in werking treden dier wet in het onderwijs benoemde ongepiplomeer- de agenten, mogen de diensten, die zij voor het behalen van hun geldig diplo- ma presteerden niet in rekening brengen bij het vastellen hunner weddeverhoo- gingen. Onder deze onderwijzers zijn begre- pen de leerkrachten gediplomeerd in 1917 1918 te Gent, Laken en Vorstvóór jury's gevormd door het separatistisch bestuur en wier diploma nietig werd verklaard. Nochtans mogen die somnftn die aan bedoelde onderwijzers wegens ongeldi- ge diensten werden vereffend door de belanghebbenden behouden worden, en de reeds afgehouden of teruggestorte sommen zullen terugbetaald worden.. Dat is wel En dat is een flinke kaakslag voor de al tijd plagende bureaucratie van 't Ministe rie van W. en K., die buiten de wete van den Heer Minister aan Vlaamsche on derwijzers dorst den duivel aandoen. Eere en dank aan den Heer Volksverte genwoordiger Baron de Béthune, dieeerst van allen naar 't Ministerie spoedde. Eere en dank aan ai de Heeren Katho lieke Volksvertegenwoordigers, welke zich zoo belangstellend ten werke stelden om den tergenden maatregel tedoen intrekken. Een dankbaar belanghebbende. Dat de eed op de rechtbanken van groot belang is, dat getuigde des tijds de gekende liberaal Bara. Inderdaad in zijn Essais sur les rap ports de i'Etat et des Religions au point de vu constitutionnel schrijft hij: De plechtigheid, waarmede de eedaflegging heschiedt en de aanroeping van God, oefenen op de gewetens, zelfs op de meest bedorvene, grooten invloed uit, en houden ze, hetzij voor de vrees, hetzij voor bijge loof, binnen de perken der waarheid. En toch durven sommige liberalen en socialisten, het afschaffen van den eed voor 't gerecht voorstellen. Welke ijselijke, schrikkelijke verant woordelijkheid trekken zij over hunne hoofden God, de Almachtige en Rechtvaardige, weet zulke mannen te vinden op tijd. De bevolking van België. Volgens een officieele opgave telde het koninkrijk België op 31 December 1922, Eupen en Malmédy niet inbegrepen, 7,539,568 inwoners tegen 7,482,133 op 31 December 1921. De vermeerdering be draagt dus 57,435. In al de provinciën, Luxemburg alleen uitgezonderd, nam de bevolking toe. De aanwinst in Braband bedroeg 17,010 inw., in West-Vlaanderen 16,523, in de provin cie Antwerpen 7082, in Henegouw 5386, in Limburg 4928. in Oost-Vlaanderen 3978, in de provineie Luik 3395, in de provincie Namen 66, Luxemburg ging achteruit met 933 inwoners. De bevolking nam af in de vlaamsche arrondissementen Thielt (West-VI.), te Audenaarde en Gent (Oost-VI.) en in de waaische arrondissementen Ath, Thuin (Heneg.), Borgworm (Luik), Aarlen, Bas tenaken, Marche en Neufchateau (Luxem burg), Namen (prov. Namen). Het dichtstbevolkt is het arrondissement Brussel met 1,106,568 inwonershet minstbevolkt dat van Veurne (West-VI.) met slechts 41,216 inwoners.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1923 | | pagina 1