EENDRACHT. Internationale Politiek VOOR STAD EN ARRONDISSEMENT AALST r Een en ander Abonnementsprijs: KATHOLIEK WEEKBLAD tot veredeling van Volk en Land. BEHEER EN REDACTIE 29, Korte Zoutstraat, AALST De Schuimloopers - Voor alle advertentiën buiten het Arrondissement Aalst wende men zich naar OFFICE DE PUBLICITÉ 36, Nieuwstraat, Brussel. iS DAGWIJZER Steeds reden... Katholieken van stad en bui ten schrijft in op het weekblad van uw gewest. DE DENDERBODE,,. rr "O" «Liuiiuafi tv l CUI Udl I A *7 JlHP* Binnenland Buitenland Amerika 8.50 15.00 2 doll. ADVERTENTIËN volgens akkoord. Postcheckrekening 44024 DE DENDERBODE WERKEN VAN Df R. SNIEDERS PRIJS FR. 3.50 Franco per Post fr. 4.50 VERKRIJGBAAR TEN BUREELE DEZER. Postcheckrekening 44024 k, ZATERDAG 9 FEBRUARI 1924. Februari of Sprokkelmaand. 'm Zondag, 5e Zondag na drie Koningen. ""^H. Scholastica, zuster van den H. Be- nediktus. Maandag, Verschijning van O. L. Vr. te Lourdes. H. Adolphus, Bisschop, Belijder. Dinsdag, H. Zeven Stichter van het Orde der dienaars van Maria. H. Alexis, Aartsbisschop, Belijder. Heden 2e verjaardag der verheffing van Paus Pius XI. Woensdag, H Catharina van Bicci, van het Orde van den H. Domini- cus, Maagd, Kloostermoeder. H. Castor, Priester, Belijder. Donderdag, H. Valentinus, Priester, Martelaar. H. Auxentius, Hermijt. i Vrijdag, H. Faustirtus en Jovita, ge broeders, Martelaars. i Zaterdag, H. Onesimus. discipel van den H. Paulus, Martelaar. H. Elias en gezellen, Martelaars. Wij hooren, links en rechts, over ïndracht spreken en zien de een dacht verwezentlijkt op verschei- ene plaatsen. Zulk algemeen verschijnsel be- AÜjst dat de eensgezindheid in de Satholieke partij volstrekt noodza- :lijk wordt en bovendien dat er :n weg openligt en dat het de ge- aste stond is om dien weg op te aan. Volstrekt noodzakelijk Al dat getwist en gekijf tusschen atholieken heeft voor eerste ge- olg de partij te verzwakken, de erkkracht te ontnemen aan velen, s het nog geen ergere verbrok- ïling teweegbrengt. In de tweede plaats hindert dit p uitwerking van een katholiek rogram, de verwezentlijking van e algemeen verlangde ontwerpen ït gezamentlijk optreden, niet en- i ïl in betoogingen, maar ook in 'erkdadige propaganda. Wanneer men het goed nagaat 3ft de scheiding gewoonlijk niet iep, dikwijls enkel in een persoon- ke voorkeur. Het wordt de algeheele strek ing onzer partijgenooten om de tndracht te betrachten, maar dan omt de natuurlijke vraag hoe ge lken wij daar toe Het Christen Werkers verbond er provincie Namen hield een paar ■eken geléden een Gouwcongres i nam een eenparig besluit van alle vertrouwen in de Katholieke Inie met den wensch dat deze veral, in heel de provincie, de eldige organisatie van de katho- tke partij zou wezen. Ook uit verschillende plaatsen an t Land, komen berichten toe at de katholieke zich vereenigen nder de vlag en de leiding der atholieke Unie. De verschijnselen zijn kenmer- tnd en geven duidelijk te verstaan at er een drang bestaat om de atholieken eendrachtig te scharen ader de leiding der Katholieke Inie, wier organisatie reeds vroe de uitgelegd is en wier vaste en vens breede standregelen vol- «Dening kunnen geven aan al de Atholieken. Het blijkt wel duidelijk dat, voor de verkiezingen van 1925, de Ka- tholiekeUnie de eenigepartijorga- ganisatie zal geworden zijn, met gezag en invloed bekleed. G. v. L. Heeft Jan verdriet Dan laat hij niet Een druppel te gaan pakken Dit doet hem deugd, Wil al zijn vreugd Niet in zijn schoenen zakken Doch, is hij blij, Dan hoort 't er bij Alweer een te gaan drinken Des, licht van zin Hij d'herberg in Om lachend te staan klinken. Heeft Jantje kou Dan trekt hij gauw De krocht in van de bazen, En neemt van 't vat Een vuurke, dat Hij niet hoeft aan te i blazen En heeft hij 't heet Hij 's weer gereed In koele kroeg te kruipen Aldus heeft Jan De drinkeman Steeds reden om te zuipen Fons Van de Male. Erembodegem, 14-1-24. Sinds wij laatst hier over de Interna tionale politiek repten, zijn twee repre sentatieve figuren van het wereldtooneel verdwenen, twee fel kontrasteerende figu ren, die elk in hunne sfeers, een grooten invloed hebben uitgeoefend Lenin en Wilson. In dit nummer wenschen wij even een woord te wijden aan de groote Wilson-figuur. Het is nog niet zoo lang geleden dat wij er te dezer plaats op wezen hoe Wilson, een tijd lang, de hoop en het vertrouwen heeft uitgemaakt van al dezen, die als basis van een nieuw Europa, breed men- schelijke princiepen van rechtvaardigheid aankleefden. Rechtvaardigheid is echter maar moge lijk, wanneer de mensch zich ontdoen wil van het gewaad van egoïsme. Omdat hij zijne veertien punten te edel had op gevat, omdat hij te veel verwachtte van het idealisme der menschen, kortom, om dat hij te weinig politieker was, daarom werd Wilson zoo vroeg van het Staats- tooneel gestooten. Dit schreven wij vroe ger, zonder te vermoeden dat de dood ons zoo spoedig gelijk geven zou. Want, met het afsterven van den ex-president der Vereenigde Staten, en uit de hulde- telegrammen hem uit alle landen gestuurd, evenals uit de lofartikels welke bijna een parig door de wereldpers aan zijn betee- kenis werden gewijd, blijkt nu zonneklaar dat de groote man inderdaad zijne prach tige, menschlievende plannen niet heeft zien gedijen, omdat hij te idealist was. Amerika, het land der dollars, kon moei lijk gehoor verleenen aan de stem van een staatsman die blijkbaar weinig om het geld bekommerd was, en zulk een verhe ven vorm van zijn gedachten en theoriën wist te geven. Amerika vond het niet raadzaam het doodskranke Europa, waar, midden ellenden van allen aard, nog aan houden^ getwist en gékrakeeld werd, en de vrede voor goed verbannen scheen, uit den afgrond op te helpen. Die taak hadde wellicht te veel dollars gevergd... Meteen verdwenen de Veertien Punten welke een tijd lang als een verblijdende star aan den horizont geflikkerd hadden, en het werd er nog wat donkerder en droever om in het stuiptrekkende Europa. Men weet genoeg wat er sedertdien almaal gebeurd is, en de levensduurte is daar om aan te toonen hoe benard de economische toestand ten onzent en elders nog immer blijft. Deze laatste tijden scheen het dat men in Europa, en ook in Amerika, al meer en meer terugdenken ging aan de Veertien Punten van den wijzen man, die Wilson heette. Want, wanneer eenmaal een schoone goede gedachte in de wereld is geworpen, baant zij daar toch haar weg, al duurt dat soms jaren en nog jaren. Wilson had veel mooie gedachten over het ontredderde Europa gestrooid. Zij schenen weggewaaid te zijn als onvrucht bare zaadkorrels, doch God alleen weet waar zij gevallen zijn, waar zij kiemen, en wat er nog eens uit groeien kan ten bate der menschheid. Laten wij hopen.,. Wilson was dus geen politieker, en dat maakt zijn nagedachtenis zoo rein. Dat hij, om wille van zijn idealisme gevallen is, in de schaduw gesteld werd, door som migen zelfs bespot, doet zijn faam van geleerd en onbaatzuchtig staatsman thans nog schitterender stralen. Hij heeft dan ten slotte het lot gedeeld van alle die groote denkersen weldoeners der menschheid, die, tijdens hun leven, dooir het oordeel der wereld te licht be vonden werden, omdat hun gédachten en verzuchtingen veel hooger reikten dan de politieke hansworsterij en het egoïstisch gebazel van hun tijd. Na hun dood echter is gebleken dat hun werking en hun invloed een Iichtfakkel werd voor de volgende geslachten. Ex-president Wilson is verdwenen. Zijn arbeid voor vrede en rechtvaardig heid zal, vroeg of laat, vruchten dragen. Groote gedachten vergaan niet. Dr Elm. Huiveringwekkende bijzonderheden over het einde van Lenine, deelt de brief wisselaar uit Rusland van den Daily Mail ons mede: 't Is schrikkelijk, hoe de meester der duisternis gelijk de briefwisselaar hem noemt, gestorven is. Van zijn verstand maar niet van zijn bewustzijn beroofd en aangetast door een afschuwelijke ziekte bracht de eens al machtige dictator van Rusland zijn laatste levensdagen door, als een beest op han den en voeten rondkruipend door het vertrek, in zijn zorgvuldig bewaakt ver blijf te Gorky voor hem voorbehouden. Tegenover de meubels en de andere doode dingen, die hem omringden, hield hij wanhopige angst-pleidooien ter ver dediging van zijn misdaden, waarvan de herinneringen te midden van de ruïnen van zijn verward en verwoest verstand, nog levend overeind stonden... Dat doet ons eens te meer denken aan 't rampzalig einde der kerkvervolgers. Eene stommiteit die iedereen overtuigen moet van de ver regaande dweepzucht der voormannen van de socialistische partij is 't volgende Onder de bespreking van 't vraagstuk der scholen in den Senaat, dezer dagen had Senator Pater Rutten het woord ge vraagd en zegevierend beantwoordde hij de drogredenen van de liberale en socia listische senators. Op zeker óogenblik wierp de volksgezinde senator volgende vraag op Houdt ge staande, dat men voor de Eerste Communie kinderen moet aan- nemen die geen Catechismussen lessen gevolgd hebben En aan de uiterste linkerzijde werd door een tiental socialistische senators met klem geantwoord Ja Ja Zoodus, volgens die schoone, groote heeren zou de priester de kinderen tot de Eerste Communie moeten toelaten die geen Catechismusles hebben gevolgd en dus van den godsdienst niets afweten. Nooit, zelfs in Rusland niet, onder Lenine, zijn zulke dwaasheden uitgedacht. De strijd tegen de ontucht is meer dan ooit dringend noodzakelijk. Verleden Maandag werd te Brussel een vergadering gehouden, welke de middelen besprak om de ontucht te keer te gaan en de ontuchthuizen te doen verdwijnen. Verschillende organisaties, o. w. de Bond der Groote Gezinnen, de Vrouwen verenigingen, de Bond van Familie-Op voeding waren op de bijeenkomst verte genwoordigd. Het besluit van de vergadering was dat een doeltreffende propaganda moet wor den gemaakt bij de openbare opinie, ten einde deze in te lichten over de groote gevaren van de ontucht en de ontucht vrouwen. Nadien zou de openbare opinie de noodige maatregelen kunnen afdwingen van de openbare machten, die daardoor nieuwe sterkte om te handelen zullen heb ben. Een verschil Het schijnt dat de heer Minister Nolf niet goed weet wat eigenlijk eene katho lieke school onderscheidt van eene onzij dige school. Het eenig verschil dat tusschen de officieele en de vrije scholen te vinden is, bestaat in het minder of meerder be lang, welk aan het godsdienstig onder richt gehecht wordt. Geheel het land door, blijft hetzelfde programma aan al de scholen, zonder eenig onderscheid opge legd. Zoo sprak de heer Minister, doch dat is niet juist. Neen het verschil,waar van er spraak is in de redevoering van den Minister, is hét eenige niet, en zelfs niet het gewichtigste. In een katholieke school wordt alles doordrongen met de christene waarheid, en de godsdienstige princiepen zijn de vaste grondslag waarop alles wordt opgebouwd. Daar ligt hare eigenaardigheid. En dat is eene der voornaamste oorzaken van de snelle vor deringen die de leerlingen er maken in de wetenschappen. Van een hondenongeluk. 'Nen hond werd dooreen dwazen auto mobielrijder 't achterwerk aan stukken gereden. Deernis hebbende toeschouwers vroe gen aan iemand uit de buurt even te tele- foneeren naar het politiebureel om iemand te zenden om het arme beest op te rapen en uit de miserie te helpen, en weet ge wat men 't eerst vroeg van het politiebu reel Ligt hem in 't Gasthuis Verblijdende omkeer in Frankrijk Het gedacht van vrijdenker Hervé In Frankrijk schijnen de mannen die eertijds zoo gruwelijk de Kerk vervolgden, tot groote verdraagzaamheid gekomen. Zelfs de meest radikalen streven nu naar godsdienstvrede en besluiten dat deze niet in Frankrijk duurzaam zal gevestigd zijnf zoolang het land er niet toe besluit voor al zijn kinderen Vrijheid, Gelijkheid en BrQederlijkheid in te voeren. Dienaangaande schrijft een vrijdenker, M. Hervé, bestuurder van de Guerre So ciale, thans verschijnend onder den titel van La Victoire. Om den rechtvaardigen wrevel van de katholieken weg te nemen moet men, gelijkvormig de wet op de Vereenigingen, gestemd onder Waldeck-Rousseau in 1901 en onder de voeten getreden door de Com bisten in 1903 en in 1904, toelaten dat de Congregaties in Frankrijk terugkeeren en leven, mits zij zich onderwerpen aan de wet en het burgerlijk gezag eerbiedigen. Maar de vrede, de ware vrede, de be trouwende en hartelijke vrede tusschen de Kerk en de Republiek zal enkel tot stand komen op den dag dat de Republiek er zal in toestemmen hare opvatting over de onzijdigheid van het onderwijs te ver anderen. Men weet dat de onzijdigheid tot hiertoe enkel en alleen bestond in het onderhoud van openbare scholen in dewelke stelselmatig elk godsdienstig ge loof bij de kinderen in de kiem werd ver smacht. Die scholen zijn openlijk ongods dienstig. Die scholen hebben het land ontchristend op veertig jaar tijd en heb ben over Frankrijk alle kwade driften ontketend. Zij hebben het bestaan zelf van het land bedreigd, omdat zij propaganda- scholen voör dé geboortebeperking waren. Wanneer de Republiek zal beseffen dat de onzijdige school bezig is met Frankrijk te vermoorden, dan zal zij er misschien toe besluiten, nevens de scholen zonder God, ook vrije christelijke scholen te onderhouden. Moest ik te kiezen hebben tusschen deze drie zaken onmiddellijke regeling der herstellingen, den linker Rijnoever of de volledige verzoening tusschen Kerk en de Republiek, dan zou ik het laatste kie zen, zulks zonder de minste aarzeling en ofschoon ik vrijdenker ben. Al lezende leert men, zei onze gebuur, en luidop las hij ons het volgende Kerven, snijden, neerstig sproeien, Doet zeer wel den lusthof bloeien En zijn vruchten schoone staan. Zoo moet m' ook zich zelv' bewerken, Wil men met de kroon der sterken, Eens den hemel binnengaan, Eene moeder, of een vader, die durft verzuimen op Zon- en Hoogdag de H. Mis te gaan hooren, geeft daardoor een slecht voorbeeld aan hunne kinders, dat later in de kinders zal gevolgen dragen, die vader en moeder bitter zullen te bezu ren en te beklagen hebben.... Want het staat vastDie zoekt, die vindt. Aan de mane kent men 't weder, 't Weder dat op handen is 'k Schrijf hier dan een versje neder, Tot eikeens geheugenis Is 't maantje bleek, 't voorspelt ons regen Als 't maantje rood is, daarentegen, Zal 't windig en onstuimig zijn. Is 't maantje blank en zilverachtig, Dan krijgen wij van God almachtig Lief weer en helder zonneschijn. Beloften zijn goedkoop, maar de dierte ligt in 't volbrengen. Die suikerwafels beloofd hebben, meenen dikwijls veel te doen als zij heetekoeken bakken. Men be- looft-met den mond, en men betaalt met den voet. En breek geen nisch ei, of maak dat uw brood te voren gereed zij I Draad uw naaide, aleer gij naait Kook niet, eer het vuurke laait 1

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1924 | | pagina 1