Internationale Politiek
VOOR STAD EN ARRONDISSEMENT AALST
eiNEMfl
Een en ander
Abonnementsprijs:
KATHOLIEK WEEKBLAD
tot veredeling van Volk en Land.
BEHEER EN REDACTIE 29, korte Zoutstraat, AALST
De Schuimloopers
Voor alle advertentiën buiten het Arrondissement Aalst wende men zich naar OFFICE DE PUBLICITÉ 36, Nieuwstraat, Brussel.
DAGWIJZER
Neem u in acht
Katholieken van stad en bui
ten schrijft in op het weekblad van
uw gewest DE DENDERBODE,,.
Binnenland
Buitenland
Amerika
8.50'
15.00
2 doll.
ADVERTENTIËN
volgens akkoord.
Postcheckrekening
44024
DE DENDERBODE
WERKEN VAN
Dr R. SNIEDERS
PRIJS FR. 3.50
Franco per Post fr. 4.50
VERKRIJGBAAR
TEN BUREELE DEZER.
Postcheckrekening
44024
ZATERDAG 16 FEBRUARI 1924.
Februari of Sprokkelmaand.
Zondag, Septuagesima. 7e Zondag
ÜSJ voor den Zondag van 't lijden of
Passie-Zondag.
1. Flaviaan, Aartsbisschop, Belijder.
Ia de Hoogmis Te Deum ter gelegen
heid van den verjaardag der Kroo
ning van Z. H. den Paus.
Maandag, H. Siméon, Bisschop, Mar
telaar.
Dinsdag, H. Bonifacius, Bisschop van
Lausanne. Afkomstig van Brussel
is Hij er na zijn ontslag terugge
keerd en overleden in 't klooster
van Ter Kameren-bosch.
1. Conrad, Heremijt.
Woensdag, H. Eleutérius, gedurende
45 jaar Bisschop van Doornijk.
1. Milrède, Maagd, Abdis.
Donderdag, H. Severiaan, Bisschop,
Martelaar.
Vrijdag. St Pieters Stoel te Antiochië.
1. Margaretha van Cortoma, Boetvaar
dige.
Zaterdag, H. Petrus Damianus, Cardi-
naal Bisschop, Kerkleeraar.
I. Severinus, hovenier, Martelaar.
Cinema is een heerlijke uitvin-
JJ)gbijna het bereiken van het
ddoel aller kunstde herschep-
g van het levenlaat nog de
gjjïkende stem zich voegen bij het
««Jarenspel en dan is het volmaakt,
[ledig het aanschouwelijk leven
iscoop De Cinema is een nut-
e uitvinding, eene waarvan het
t onberekenbaar is voor alle de
kken waarin het menschelijk
ien zich vertakt en uitdrukt.
Cinema is een verzettelijke uit-
iding, die wel wat lager staat
n de levende tooneelvertoonin-
n, maar toch, en de bijval die
cinema bij zoo ontzaglijk veel
nschen geniet, staat borg voor
verzettelijkheid ervan.
En ben ik nu op weg om een
Jame-artikel of eene verdediging
schrijven van de cinematograaf?
i :enszins. Maar ik was verlegen
men mij nogeens mocht uitge-
n voor eenen vijand van het licht.
Te veel van een goede zaak
>rdt slecht, te veel Cinema is
cht.
1 En men kan een goed werktuig
slechte doeleinden gebruiken,
k de Cinema.
In beide gevallen maakt men niet
bruik maar misbruik ervan en
t leidt altijd tot slechte gevolgen.
Eerst de voorstelling op het
ek,
Grootendeels zijn het Cinema
bliek, jonge menschen. Welnu
lien de film-onderwerpen niet
der strenge controle staan is het
na zeker, dat er zullen tusschen
ppen die voor jónge gemoede-
i gevaarlijk zooniet slecht zijn
(t dan gezeid van de zedelooze
jis En waar is de controle
Maar dat is 't niet alleen. Cinema
[t gevolgd worden, wilt bijval
[>ben; daartoe moet sensatie ver-
rkt, moet men sensationeele ro-
(nonderwerpen voorstellen met
(terende affiches, verlokkende,
jbbelzinnige titels, maar vooral
it schokkende of zinnelijke voor-
Hingen. Jamaar, die schokken
die zinnelijkheid verstompen, en
tzenuwen en ontkrachten, en
'eeken dat kracht- en mergloos
verwijfd geslacht van lammelingen:
de habitués van de Cinema,
Ofwel worden al te pakkende,
gedramatiseerde misdaden, dief
stallen, echtbreuk, enz. gespeeld,
geheel de toonladder van de zeven
hoofdzonden en dat werkt op 't
gemoed van jonge menschen zoo
aanstekelijk, zij stelt ze zoodanig
tot nadoen, dat men meer dan
eens ertoe gedwongen was, jonge
menschen tot sommige filmen den
toegang te verbieden, uit vrees
voor het schrikwekkend aan
groeien. Van het getal boeven,
dieven, aftruggelaars, uitbrekers,
moordenaars. Dat noemt men in
andere landen het Bioscoopge
vaar en of het bestaat
Neen, ik ben geen vriend van de
Cinema zooals ze thans misbruikt
wordt.
Het is ten anderen bij zeker jong
geslacht, geen plezier meer, geen
nooddruft, geen behoefte, het is
een dolle razernij geworden naar
de Cinema. En daar is nog, bene
vens de voorstelling, de donkere
zaal. Ik mag er niet op peinzen, dat
al die jonge menschen daar uren
achtereen aan hun zeiven overge
laten worden. Binst den dag be
waakt men ze streng op de scho
len, overal, ieder stond, en 's avonds
geeft men ze in de Cinema aan
zulk eene donkere vrijheid
prijs. Is dat misschien moderne op
voeding Zeg, wie zijn nu de
vijanden van het licht
En zeggen, dat er ouders zijn,
veel ouders, die hun kinders daar-
naartoe sturen zonder bewaking,
die ze er heen laten gaan zonder
erg, of zelfs ze aanmoedigen om
van die gevaarlijke vrucht te gaan
proeven en er zich aan te versna-
peren, zat te eten.
Er is iets dat grenst aan het on
gelooflijke: datisbij veel ouders de
onverschilligheid aangaande het
zedelijk en geestelijk welzijn van
hunne kinders, het vergeten van
kostbaarheid der ziel van een kind,
voor dat kind, voor de ouders,
voor 't Land en voor de Kerk, het
vergeten van hunne zware verant
woordelijkheid.
God betere 't.
Neem U in acht,
Gij, die in de kroegen herberg lacht
En klinkt en zingt tot middernacht,
Jenever, bier, 't heeft groote kracht,
Neem U in acht
Neem U in acht,
Gij zegt mijn keel is droog, ik smacht,
Heeft uw dorst zoo'n groote kracht
Dat ge allen wijzen raad veracht
Neem U in acht
Neem U in acht,
Gij, die daar potjes dronkt bij nacht
En dag, steeds meer te drinken dacht,
Een roes komt dikwerf onverwacht,
Neem U in acht
Neem U in acht
Gij dronkt al reeds een heele vracht,
Het drinken ook u geldt de klacht
Heeft menig in 't verderf gebracht,
Neem U in acht,
S. A. K.
Het Fransch-Belgisch Handelsverdrag.
Deze laatste tijden is de aandacht van
het publiek in het bijzonder gevestigd ge
worden op de Fransch-Belgische betrek
kingen, door de besprekingen in de Kamer
van het Fransch-Belgisch Handelsver
drag. Het is voor niemand een geheim dat
dit verdrag weinig enthousiasme wekt ten
onzent. Heel wat katholieke volksverte
genwoordigers hebben er op gewezen en
zullen er op wijzen hoe men een dergelijk
verdrag wegen en wikken moet alvorens
het te stemmen. En zelfs de meest gema
tigde bladen [o. a. Het Nieuws van den
dag hebben geprotesteerd tegen het feit
dat de regeering, naar aanleiding der be
sprekingen van de Fransch-Belgische
economische overeenkomst, andermaal de
kwestie van vertrouwen stelde. Waarom
dan telkens het lot der regeering aan de
bespreking en stemming van een wetsont
werp koppelen
Deze taktiek van het mes op de keel
te zetten is niet van aard om veel ver
trouwen in te boezemen voor wat het wets
ontwerp zelf betreft. Want, indien dit
laatste inderdaad degelijk en nuttig is,
dan moet het ook bestand zijn tegen ern
stige besprekingen, tegen het vuur van
een debat. Indien het logischer wijze ge
sproken, noodzakelijk, onontbeerlijk is
voor het welzijn vnn het dozal hel
wel zegevierend uit den storm rijzen, en
gestemd wordenMen mag immers veron
derstellen dat er in onze Kamer van volks
vertegenwoordigers nog ernstige en ge
leerde menschen zitten, die begrijpen wat
voor het land deugt of niet deugt. Zij
mogen dus, met volle recht, om volle vrij
heid van onderzoek verlangen, alvorens
een ontwerp te stemmen of niet te stem
men. Die vrijheid, echter, wil de regeering
blijkbaar al meer en meer besnoeien, want
telkens als zij eene gewichtige of netelige
kwestie bespreken laat, stelt zij de kwestie
van vertrouwen. Wij beseffen dat onze
deputes hiermede niet in hun schik zijn,
en morren tegen den zedelijken dwang
welke men op hen wil laten drukken. Laten
wij ons nochtans geen illusies maken.
Spijts alles zijn onze mandatarissen han
delbare, goeie kerels, die wel eens monpe-
ien en knorren, en protest aanteekenen,
maar... ten slotte toch stemmen, en gelijk
geven aan de regeering. De besprekingen
over hooger vermeid handelsverdrag zijn
nog aan gang in het parlement, en wij
kunnen dus op dit oogenblik nog niets
voorspellen. Het zou ons niettemin fel
verbazen moest het verdrag, aan het einde,
niet gestemd worden. Wellicht zal het toch
gewijzigd worden. Laten wij afwachten...
Intusschen kunnen wij er even objectief
over praten. Het is een feit dat wij, op
gebied der handelsbetrekkingen, niet im
mer heel malsch behandeld zijn geweest
door Frankrijk. Het Fransche protectio
nisme, dat zich schrap zette tegenover
den invoer van Belgische handelsartikelen,
is voldoende bekend, en gaf, sinds langen
tijd meermaals aanleiding tot wrijving en
misnoegdheid. Ook in de haven van Ant
werpen was er niet altijd reden om te
jubelen over de genegenheid van het
Fransche gouvernement. Deze genegen
heid ging soms wel goed gelijken op het
strop van den gehangene. Men begrijpe
ons goed. Het ligt niet in onze bedoeling
hier vriendelijk kasseisteenen te gooien
naar het hoofd der Franschen. Och, neen.
Het egoïsme dat wij hebben kunnen ont
dekken, in rijke mate, in Frankrijk's
protectionisme, is ook elders aanwezig.
Alle volkeren zijn, uit hun aard, zelfzuch
tig, en de hand, vriendschappelijk over de
grenzen tuitgestokenverandert gemakke
lijk in een grijpklauwDoch, dit willen wij
zeggen vermits er hier speciaal spraak
is van een handelsverdrag met Frankrijk,
is het dus logisch dat wij eens den pols
van Frankrijk betasten, eens het geweten
van Frankrijk onderzoeken. En dan mogen
wij met recht verklaren dat de diagnostiek
niet erg rooskleurig is. Neen, het Fransch-
Belgisch handelsverdrag ziet er erg ziek
uit. Een ziek kindeke van zieke ouders...
Dit nog wilden wij zeggen wij hebben
niet met Frankrijk alleen te leven. Het is
ons belang dat wij ook met de andere
naburige landen, Engeland, Holland,
enz. goede economische betrekkingen
kunnen onderhouden. Nu, economische
belangen hebben met gevoelskwestiën niets
te maken. Cijfers hebben niets te maken
met moeie phrazen. In verband met dit
alles, moet België, met de balans in han
den, het vraagstuk trachten op te lossen,
d. w. z., op voorzichtige, verstandige,
praktische wijze.
De toekomst zal uitwijzen af wij daar
toe in staat zijn. D' Elm.
De oudste priester van de wereld.
In Ceylon (Zuid-Azië) stierf onlangs
een Pater der Oblaten, Pater C. Chou-
vanel. Hij werd geboren te Socourt in de
Vogeezen, in 't jaar 1825 Hij was de
oudste priester der wereld71 jaren
bracht hij door in Ceylon. Zijn reis, er
naar toe, in 1852, duurde ...vijf maanden
Hij leefde onder 6 Pausen, en werkte on
der 6 apostolische vicarissen en bisschop
pen. Toen hij vertrok naar de missie
bestond het eerste stoomschip voor den
Oost nog niet. Het Suez-kanaal was nog
een droom. St Franc. Xaverius deed er een
jaar over om naar Indië te... zeilen
met bijna 6 maanden oponthoud te Mo-
zambiek. Pater Chouvanel besteedde er 5
maanden aan. Er was dus weinig vooruit
gang op zee de laatste 300 jaren. De Pater
reisde per diiigentie van Lyon naar Avi
gnon, per trein naar Marseille, naar Ma
dras op de baren (het zeilschip landde hem
bijna op de Braziliaansche kust), van Ma
dras naar Pondichéry in een koekarretje
en eindelijk per bootje naar de plaats
zijner bestemming.
Gedurende zijn 70 aposteijaren zag hij
het getal katholieken in Ceylon verdrie
dubbeld, kerken x 5, priesters x 7en
en scholen zag hij oprijzen van 31 tot 713.
Dansfeesten, bals
geven, neen ons, katholieken, past dat
niet
Waarom niet
Welheel ons leven hoorden wij onze
zielenherders en onze andere priesters de
stem verheffen tegen de dansvergaderin-
gen. Zonder groote redenen zouden die
geleerde mannen zich wel gewacht heb
ben zich te stellen tegen een vermaak
waar ongelukkiglijk zoovelen op verzot
zijn. Nog altijd preekt heel de geestelijk
tegen den dans. En wij, katholieken, die
die als dusdanig ons door de pastoors en
priesters moeten laten besturen en leiden
wij zouden dansfeesten gaan inrichten
Neen zoo iets past ons niet. Dat is mis
plaatst, teenemaal misplaatst
Recht is recht
Krom is krom
't Zij bij heer of knecht,
Hier ter stede of alom
Alia 1 't gaat goed
dat volkje dat de geboden Gods on
der de voeten treed Te Gentbrugge
is er ook al eene, die haren minnaar heeft
omver geschoten. Het is eene Italiaansche.
Hm, zuik moordenaarsgoedje zou beter
langs geenen kant der Alpen blijven de
Belgische onzijdige scholen brengen
al genoeg revolver helden „en hel
dinnen voort
En, a propos, te Gentbrugge, (Center)
heeft Zondagnamiddag de plechtige aan
stelling plaats gehad van den E. H. Be
keert, tot herder dier belangrijke parochie
De getuigen waren Z. E. H. Dr Coppens,
algemeen bestuurder der maatschapelijke
werken van het Bisdom en E. H. Ronsse,
onderpastoor te Haeltert, bloedverwant
van E, H. Bekaert.
Aan den nif uwen herder, vele en vrucht
bare jaren
Geene oester meer I
riep Mijnheer Omer ingramschap uit, ver
leden Dinsdag bij 't openen van zijn dag
blad. Zijn oogen waren gevallen op de
nieuwe vlucht, die de Hoiiandsche gulden
het Engelsch pond en Amerikaansche dol-
iar gepakt hadden ten nadeeie van onzen
Belgischen frank De heer heeft gelijk,
niet zich in gramschap te stellen, want
zich kwaad maken is ongezond, maar hij
heeft gelijk in zoo te spreken, Laat ons
vaarwel zeggen aan alles wat uit Holland
komt, en na korten tijd zullen de Hoiiand
sche oestermans, en mosselmans, en kaas
mans een liedje zingen, dat de hoogere
jodenbende algauw de goesting zal ont
nemen van nog langer voort te wroeten
om onzen frank op zero te brengen....
En laat ons 't zelfde doen met al wat
uit Engeland komt, en met al wat uit
Amerika komt. En daar ook zal 't alhaast
beginnen te spoken tegen de jodenbende..
Wie is de lafaard, die niet aan 't
blusschen valt als zijn prachtig huis be
gint te branden
Het officieël onderwijs
levert aardige vruchten op in Frankrijk,
schijnt het.
L'Instituteur Francais merkt aan, dat
het aantal ongeletterde soldaten in 't Fran
sche leger dit jaar nog grooter was dan de
voorgaande jaren, en wijt dien toestand
o. a. aan de volgende oorzaken het pro
gramma is overladen en het gehalte van
leerkrachten vermindert gestadig, wijl ai-
leen jongens, die elders niet slaagden, het
onderwijzers beroep aangaan.
Een kostelijke bekentenis na ai het of
ficieel Fransch gezwets over het onzijdig
onderwijs, dat een wondermiddel heette
tegen de onwetendheid
Dat zal niet een rechtzinnigen, klaar-
zienden mensch een oogenblik verwonde
ren. 't Is immers bekend, en van ouds be
kend, dat eene school geen goede vruch
ten voortbrengen kan als de meesters of
meesteressen de vreeze Gods in 'thart
niet hebben en ais heel het onderwijs niet
doortrokken en doortintelt is van de gods
dienstige grondbeginsels.
Heil de school, waar Godsdienst woont.
En des Heeren Kruis, in eere troont!
Katholieke leiders, opgepast
of vroeg of laat zijtgij onvoorziens gefopt
door de trawanten der framassonsloge, die
altijd loeren en werken.
De Nationale Raad van de liberale par
tij heeft Zondag II., zooals reeds werd
medegedeeld, een Congres gehouden, ten
einde de meest actueele politieke vraag
stukken te bespreken, o. a. de School
kwestie.
En ziehier nu de toelichting van de dag
orde die gestemd werd
Het vrije en officiefile onderwijs mo
gen niet op gelijken voet worden behan
deld. Dat is een katholiek beginsel, doch
het is een drogreden. Wij zeggen dat de
Staat de katholieke scholen niet mag sub
sidieeren. Wij zullen nooit het princiep
van de gelijke subsidieëring erkennen, dat