Moeders Droom. Een nieuw Offensief. Praatjes over Politiek VOOR STAD EN ARRONDISSEMENT AALST Aoiiaag zo maart 1924. Abonnementsprijs: KATHOLIEK WEEKBLAD tot veredeling van Volk en Land. BEHEER EN REDACTIE 29, korte Zoutstraat, AALST NAND5NOECK De Boerenzoon Voor alle advertentiën buiten het Arrondissement Aalst wende men zich naar OFFICE DE PUBLICITÉ 36, Nieuwstraat, Brussel DAGWIJZER De achturen Arbeidsdag en het Wets=VoorsteI Moyersoen Katholieken van stad en bui ten schrijft in op het weekblad van uw gewest DE DENDERBODE Op het graf van eenen vriend. IN Binnenland Buitenland Amerika 8.50 15.00 doll. ADVERTENTIËN volgens akkoord. Postcheckrekening 44024 DE DENDERBODE PRIJS FR. 5.00 Franco per Post fr. 5.50 VERKRIJGBAAR TEN BUREELE DEZER. Postcheckrekening 44024 ZATERDAG 22 MAART 1924. Maart of Lentemaand. 23 Zondag 3e Zondag van den Vasten, 2e Zondag voor den Zondag van 't lijden of Passiezondag. H. Victoriaan en gezin, Martelaars 24 Maandag, H. Gabriël, Aartsengel. H. Ireneus, Bisschop, Martelaar. 25 Dinsdag, O. L. Vr. Boodschap. Afge stelde feestdag. De Vespers na de Hoogmis, Groot feest in de Kapel van O. L. Vr. ten Druiven op de Werf. Geduri ge aanbidding. H. Humbertus, Priester,Kloosterling. 26 Woensdag, H. Ludgerus, Bisschop, Belijder. 27 Donderdag, H. Joannes Damascenus," Bisschop, Kerkleeraar. H. Robertus, Bisschop, Belijder. 28 Vrijdag, H. Joannes van Capistran. H. Gontran, Koning van Burgondië. 29 Zaterdag, H. Jonas en gezin, Marte laars. H. Eutasius, Abt, Belijder. Zou er wel iets zoo heerlijk zijn als de droomen eener moeder Ze heeft zooveel gebeden en geleden voor haar kindze heeft het recht er zooveel van te ver wachten In vroeger tijden toen de men- schen godsdienstiger waren, toen de wereld niet zoo slecht was, toen er niet zooveel gevaren waren van bedorven kameraden, vuile lezing, smerige uitstallingen, openbare verleiding was de taak der opvoe ding niet zoo moeilijk als nu. Het goede voorbeeld en een tijdige vermaning waren voldoende. Toen was de engelbewaarder alleen aan de zijde van het kind, en gingen ze samen den weg op naar het licht, naar de zon. En om haar kinderen mocht moeder fier en blij zijn. O moeders, die bekommerd zijt om de toekomst uwer kinderen, omdat gij uw kinderen zoozeer be mint, geeft aan uw kleinen een goeden engelbewaarder mee op de groote reis. Hij zal uw lievelingen beschermen en bewaren tegen de doornen en stronkelsteenen. Die engel is de zuiverheid. Zoolang uw kinderen rein en kuisch blijven zal het hun wel gaan en zullen ze uw vreugde en uw fierheid uitmaken. Waakt dus over uwe kinderen Hun goede engel geleide en be ware hen Vierde Artikel. Wij hebben in onze voorgaande artikels bewezen 1) dat de christene arbeiders organisa tion hunne bevoegdheid te buiten gingen, net het vraagstuk van den arbeidsduur san de politiek te koppelen 2) dat de arbeiders recht hebben op medezeggenschap, maar ook verantwoor- lelijkheden te nemen hebben 3) dat de arbeiders zeer gemakkelijk warm te houden zijn voor den achturen arbeidsdag niet voor het zedelijke, *el voor het stoffelijke voordeel dat deze hervorming aan sommigen heeft ter hand [edaan. Onderzoeken we thans hoe het maat schappelijk vraagstuk, of beter een groot deel van het arbeidersvraagstuk, zijne oplossing moet verwezenlijkt worden. Het zal niemand verwonderen wan neer ik zeg, dat er slechts verbetering kan komen in dien toestand, door samen werking van kapitaal en arbeid, door de verzoening van die twee faktoren. Onge lukkiglijk zien wij van dag tot dag de afstand vergrooten en de syndikaten, ge steund op de christelijke beginselen en idealen, stilaan meer en meer het materia lism omhelzen. De christene organisaties, welke ge roepen waren om den toestand te schep pen, die er waarlijk zou heerschen moe ten, hebben niet geheel en gansch beant woord aan de tijdsomstandigheden en zijn ook strijdorganisaties geworden. Wij zeggen hoegenaamd niet, dat de christene syndikaten geen voordeel, de stoffelijke welvaart voor de arbeidende klasse niet hebben verbeterd, verre van daar, maar het doel der christene organisaties mag niet alleen voor oogen hebben, welstand te bekomen voor een klasse, maar wel het zoo te regelen dat er vrede heersche tusschen kapitaal en arbeid en dat er een algemeene welstand bestaat voor al de klassen der samenleving. Dan alleen zal er vrede en voorspoed bestaan en zal de christelijke liefde en broederlijkheid hoog tij vieren. De christene organisaties zijn strijdor- ganismen geworden en het is niet geheel en gansch hunne schuld, omdat het wel gebeurt dat werkgevers niet hunne plich ten als patroon begrijpen en altijd niet zeer rechtzinnig, vergeten wat de recht vaardigheid en eerlijkheid hun oplegt en meer dat zij niet verduren willen dat zij de belangen van het algemeene te dienen hebben en hunne arbeiders niet mogen aanzien als minderwaardigen. Van den anderen kant zijn de syndikaten niet vrij te pleiten van zeer groote taktische fouten, die zeer veel schade berokkenen aan nij verheid en handel en aan de arbeiders zeiven. En nochtans moet er iets bestaan, dat de beide partijen werkgever en werkne mer in de gelegenheid stelt met elkander te praten, en in het voordeel der inrich ting besprekingen te houden die ten goede komen aan de geheele uitbating. Dat iets de medezeggenschap van arbeiders door de fabrieksraden. Zeer veel onklaarheid, verwarring en misverstand heerscht er nog aangaande het goed recht van medezeggenschap. Medezeggenschap geen zeggenschap a. u. b.i is een recht welke de arbeider geen arbeidersorganisatie toekomt om mede te beslissen of mede te beraad slagen over belangen die rechtstreeks of onrechtstreeks betrekking hebben op zijne arbeidsvoorwaarden. Het medezeggenschap van de arbeiders kunnen niet overal dezelfde zijn en han gen zeer veel af van het ontwikkelingspeil der arbeiders zelven, het legt niet eenzij dige, maar wederkeerige verplichtingen op, die aan de gemeenschappelijke be drijfsbelastingen bevordelijk moeten zijn. Aan de rechten van den werkgever, die de finantiën te buiten staat, mag niet ge tornd worden, omdat de energie van de ondernemers niet mag verlamd worden. Van den anderen kant moet men eerbied hebben voor de rechten der arbeiders, die met een bestaansrisiko te kampen heb ben, niet als onmondigen mogen be schouwd worden en behandeld zooda nig dat zij hunne werklust en de liefde voor den arbeid niet verliezen. Men moet dus van wederskanten stre ven naar die samenwerking waardoor de belangen van het gemeenschap best ge diend worden. Door gemeenschap bedui den wij hier; kapitaal en arbeid, Dit eischt van den arbeider kennissen van bedrijfszaken, verstandig inzicht, eerbied en waardeering voor het voorname werk van den bedrijfsleider en patroon. Van den bedrijfsleider en patroon vraagt dit achting voor den arbeider en inzicht om te begrijpen dat het bestuur eener onderneming zich moet aanpassen aan het redelijk verstand van den arbeider van de volksontwikkeling, zoowel ais van de moderne techniek. Op het bovenstaande steunen dus de fabrieksraden welke geroepen zijn om de goede verstandhouding te bewerkstelligen tusschen al de verschillende groepeerin gen welke er bestaan in eene onderne- ming. Op die theoriën steunen wij ons dus om te zeggen dat bet princiep van de achturenarbeidsdag steeds als een paai boven water moet blijven staan en er niet mag aan geraakt worden doch er moet aan den arbeider de vrijheid gelaten worden om in overeenstemming met het fabrieksbeheer te redekavelen en beslis singen te nemen die hem zouden toelaten volgens de omstandigheden, meer uren te werken en dit in het belang der arbeiders en der onderneming dus voor het alge meen welzijn. De oplossing is eenvoudig. De achturenarbeidsdag blijft als basis van den arbeidsduur in de wet voorge schreven, doch in overeenstemming tus schen arbeider en patroon kan de arbeids duur verlengd worden. De vertegenwoor digers van den arbeid zouden door de arbeiders van de onderneming aangeduid worden in andere woorden; de fabrieks raden zouden gevormd worden en zouden aan het bovenbeschrevene moeten vol doen. Doch hier moet er aan bijgevoegd wor den, dat door de toepassing van die methode eene tweede vraag op den voor grond zou treden, namelijk deze van deel in de winst. De patroons zouden moeten verstaan, dat door eene groote krachtinspanning van den arbeider, grootere winsten ver wezenlijkt worden, en dat een deel dier grootere winsten rechtmatig toekomt aan den arbeider. Om met een voorbeeld dit gezegde klaarder te maken schrijf ik Een fabriek welke door de negenurenarbeids- dag eene meerdere winst van honderd duizend frank per maand zou verwezen lijken, het beheer voor plicht zou hebben deze meerdere winst op eene rechtzinnige en eerlijke wijze te verdeelcn tusschen den arbeid en het kapitaal. Een patroon die op dergelijke wijze het maatschappe lijke- vraagstuk zou verstaan, zou geen moeite hebben met zijne werknemers en zou aan de maatschappij een zeergrooten dienst bewijzen, meer medewerken aan de vooruitgang dan duizende meetingen en lessen. Wie neemt er in Aalst de proef? i£milius. Gedurende den oorlog schonk het Na tionaal Comiteit voor Hulp en Voeding aan de Nationale Coöperatief tegen de Tering twee millioen frank om onzijdige Sanatoria op te richten. De toenmalige Voorzitter van den Landsbond der Chris tene Vereenigingen van onderlingen bij stand in België ontving echter ook eene toelage van een millioen om aan de chris tene piutualisten een Sanatorium te be zorgen. Het schoonste en best gelegen Sanato rium van België, dat van Mont-sur-Meuse bij Dinant, geraakte aldus ter beschikking van onze leden, die er, naast eene uitste kende geneeskundige verpleging, ook nog de verlichte en moederlijke zorgen der Zusters van Liefde van Gent genieten en den geestelijken bijstand van een in het gesticht wonende almoezenier. Dat voordeel was een doorn in het oog van liberalen en socialisten en sinds lan gen tijd wordt een hevige strijd tegen ons Sanatorium gevoerd. Zij nochtans die hunne zieken kunnen sturen naar de on zijdige en leeke Sanatoria der Nationale Coöperatief, die hun voldoening moeten schenken onder alle oogpunt, zij die daar enboven nog kunnen rekenen op de offi- cieele Sanatoria die verscheidene provin ciën hebben ingericht of gaan inrichten, eischen nu, nog eenmaal, toelagen voor het bouwen of het aanwerven van liberale of socialistische Sanatoria ofwel de terug gave van het millioen dat wij, christenen, ontvingen. Natuurlijk moest de teruggave door het Staatsbestuur verkozen worden om financieele redenen 1 De tegenstrevers zuilen victorie kraaien, maar zij zullen het niet hebben.... ons Sanatorium Van Oostende tot Hasselt en Aarlen zijn alle katholieken het eens 1 Wij mogen, kost wat kost, ons Christen Sanatorium niet laten verkoopen en moeten dus elders de gelden zoeken om het millioen terug te geven. Welaan het weze dus zoo 1 Maar dan zal er moeten gewerkt wórden, krachtda dig, met onverpoosden iever: aan de rijken en weihebbenden zullen wij groote giften vragen, aan geringere menschen kleine bijdragen, maar geen enkel katho liek, dien naam waardig, mag zijne mede werking weigeren. Deze nationale inschrijving staat onder de hooge bescherming van Z. Eminentie Kardinaal Mercier, Aartsbisschop van Mechelen en Hunne Hoogwaardigheden de Bisschoppen van België die ons hun edelmoedigen steun en hunne kostbare aanmoedigingen verleenden. Overal zullen door de zorgen onzer Verbonden comiteiten worden ingericht om propaganda te maken en gelden in te zamelen. Wij zijn diep overtuigd dat deze oproep overal geestdriftig zal beantwoord worden de lezers van ons blad zullen onder de eersten willen geteld worden die hun steentje willen bijbrengen tot het redden van dit schoon werk. Het millioen moet en zal er komen tot het behoud van ons Sanatorium voor onze christene teringlijders. Vriendelijk verzoek de giften te storten op postcheckrekening N' 114,116 op naam van Christen Landsbond tegen de Tering-Gent. Het Bestuur van den Landsbond. DE NIEUWE OORLOG Hodie tibi Bij dien killen, grauwen zuile, Wordt zoo meên'gen zucht geloosd, Rond dien diepen donkren kuile Vlieden tranen onverpoosd. En gedachten vliegen henen Verre weg, door 't lang verleên, Met hem die zoo vroeg verdwenen Zooveel vrienden laat alleen. Of wij zien in prilste jaren, Vol van leven kracht en jeugd Hem niet allen evenaren 't Zij in studie, 't zij in deugd. Of wij zien in latre tijden Om zijn hart, zoo goed, zoo goed Hem door menigeen benijden (Beter mensch wierd nooit ontmoet). Of wij zien zoovele stonden Zieleroerend voor den geest, Waar wij ons te samen vonden Die zoo duurbaar zijn geweest. En het hart van weemoed bevend, 't Lichaam toevertrouwd aan de aard, Blijft zijn aanedenken levend, Immerlevend toch bewaard. Cras mihi. Als gevolg der wereldramp 1914-1918, beleven wij nog steeds verrassingen in Europa. Vroeger hoorden wij van offen sief en tegenoffensief, van roffelvuur, van sluip-aanvallen, en dies meer. Thans is een nieuwe oorlog uitgebro ken waarin wij dezelfde iaktiek toegepast zien. Min bloedig, het is waarzonder kanon en zonder stikgas. Maar deze nieuwe oorlog zaait evenwel ook heel wat stoffelijke ellenden. Het is de oorlog van het geld tegen het geld. Wie kan, ten slotte, wanneer hij dit alles ziet gebeuren, er nog aan twijfelen of de moorderijen op groote schaal van 1914-1918 zijn niets anders geweest dan een griezelige botsing van kapitalen tegen kapitalen? Kapitalen, omgezet in soldaten en munitie Als we nagaan hoe nu, jaren lang reeds na den wapenstilstand, het een weder- zijdsch verwoed offensief en tegenoffen sief is van het goud-geld tegen het pa pier-geld, hoe de rijke landen een strop snoeren om den nek der geteisterde lan den, hoe de politiek de levensduurte, dus de geldwaarde kan doen stijgen of dalen, dan moeten wij wel erkennen dat er van al die groote princiepen, welke men als schoone vaandels uitwapperen liet boven de reuzenlegers, van 1914, Eer, Recht vaardigheid, Vrijheidsliefde, Liefde tot het Recht, niets is overgebleven dan eenige bevuilde flarden. Alleen het Gouden Kalf is, sterker dan ooit, uit de slachting gerezen. Wij hebben dus, deze laatste dagen, met triomfkreten in de Fransche pers hooren uitbazuinen het zegenrijke tegen offensief van den Franschen frank, dank zij het toekomen van Amerikaansche kre dieten en den steun van Londensche ban ken. Op de markt van Londen werd het een kleine oorlog. Een geldoorlog, die den Franschen frank uit zijn netelige positie redde. En de figuren van groote bankiers werden plots met militairen roem om straald. De Fransche Soirschrijft immers toch Op dit oogenblik klinkt in elk vader- iandslievend hart de naam van bankier Pierpont Morgan ais deze van generaal Pershing, en deze van Rothschild als deze van Maarschalk Haig en deze van de Gebroeders Lazard roepen deze van Mangin en Gouraud te binnen Wellicht brengt ons dit nieuwe veras- singen in de toekomst. Voorlaan zullen wij misschien de beursmannen naar de markt zien gaan, in een harnas van pon den. van dollars, van franken, van papier geld, en het onder elkaar uitvechten. De sterkste lutteur wordt als winnaar uitge roepen, en de arme Frank, ontdaan van zijn schamel harnas, moet naakt als een padde het hazenpad kiezen.. Laat ons niet lachen, want de tijden zijn te tragisch, Dat Amerika en Engeland, met hun tijdelijken finantieelen steun aart Frankrijk alleen zouden gedreven ge weest zijn door een gevoel van groote on baatzuchtige symphathie, kunnen wij niet gelooven. Ik geloof integendeel dat Pier pont Morgan en anderen heel praktische menschen zijn, die steeds handelen met een praktisch inzicht. Zij hebben nu voor- loopig den Franschen frank omhoog ge holpen omdat zulks, stellig, veel bijdra gen kan tot de gezondmaking der Euro- peesche finantien in het algemeen. En dit is ten zeerste gewenscht. Wij zien in het

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1924 | | pagina 1