)nze Eere- en Glorienaam Praatjes over Politiek Brief uit Palestina. VOOR STAD EN ARRONDISSEMENT AALST Een én ander Abonnementsprijs: KATHOLIEK WEEKBLAD tót veredeling van Volk en Land. BEHEER EN REDACTIE 29, Korte Zoutstraat, AALST NAND 5NOECK De Boerenzoon Voor alle advertentiën buiten het Arrondissement Aalst wende men zich naar OFFICE DE PUBLICITÈ 36, Nieuwstraat, Brussel. DAGWIJZER En ik Binnenland Buitenland Amerika 8.50 15.00 2 doll. ADVERTENTIËN volgens akkoord. Postcheckrekening 44024 DE DENDERBODE PRIJS FR. 5.00 Franco per Post fr. 5.50 VERKRIJGBAAR TEN BUREELE DEZER. Postcheckrekening 44024 ZATERDAG 24 MEI 1924. Mei of Bloeimaand. i Zondag. 5e Zondag na Paschen. Week der Kruisdagen. Deze Kruisprocessie dient om Gods geesels van ons af te keeren en de Hemelsche Zegen te bekomen over de vruchten der aarde. Deze zegen is zeer noodig, want hij die plant of begiet is niets, want het is God die den wasdom geeft. H. Gregorjus, Paus, Belijder. H. Urbanus I, Paus, Martelaar, i Maandag. le Kruisdag. H. Philippus Nerius. H. Elanthinus, Paus, Belijder. 7 Dinsdag. 2e Kruisdag. H. Beda, genaamd de Eerbiedweerdige, Kerkleeraar. Gelukz. Frederic, Bisschop van Luik. 8 Woensdag. 3e Kruisdag. H. Augustinus, Apostel van Engeland, Bisschop, Belijder. 9 Donderdag. O. L. H. Hemelvaart. Aan gestelde Feestdag. De 40e dag na Zijne Verrijzenis leidde de Zalig maker zijne Apostelen naar de Olijfberg en van daar in hunne tegenwoordigheid klom Hij ten Hemel. 0 Vrijdag. H. Ferdinandus, Koning, Be lijder. Zaterdag. O. L. V. Middelares. H. Angela de Mesisi, Maagd, instelster der Ursulinen. H. Petronilla, Maagd. Den goeden God zij dank en ofwij dragen den naam van ka- holieken. Het is ons een eere- en glorie- laam. Deel mogen uitmaken van die iroote gemeenschap, van die maat- chappij ingesteld door den godde- ijken Zaligmaker, welke haar ge- ag en gebied uitstrekt over alle rolkeren en landen en voor doel leeft de menschen in deugd, vrede in geluk te leeren leven op aarde :n ze derwijze te leiden, dat zij liernamaals het eeuwig geluk des lemels genieten. Leden mogen zijn van de Hei ige Roomsch-Katholieke Kerk. Elk onzer heeft het recht daar Ier op te wezen, voorwaar. Onze ierenaam Onze glorienaam Verduiken wij dien nooit of limmer, noch voor vriend, noch voor vijand Ons gedrag, onze doenwijze late voortdurend zien, dat wij dragers zijn van dien edelen naam. Laat ons stipt de wetten der Heilige Kerk onderhouden in alle omstandigheden. Zelfs bij onze vijanden en bij de onverschilligen zullen wij daardoor in achting stij gen, want daardoor zullen wij als menschen van karakter optreden. Vermijden wij zorgvuldig al wat de Overheid der Heilige Kerk ver biedt geen ongodsdienstige, geen onzedelijke bladen of boeken ooit in onze handen of in onze huizen Onze kinderen naar geen on godsdienstige, of onzijdige scholen! Wonen wij nooit vergaderingen of vertooningen bij, waar de eer bied voor godsdienst en goede zeden ontbreke. En wachten wij ons wel van ooit eenigen steun te verleenen aan een inrichting, die in strijd weze met de belangen der Heilige Kerk, 't zij om 't even onder wel ken naam of onder welken vorm Maar steunen wij in de maat onzer krachten, al de instellingen, die het streven der Heilige Kerk bevorderen het werk der katho lieke scholen, het werk der Mis siën, enz., enz. Schenken wij onze belangstel ling en onze aanmoediging aan allen, die zich met die zaken be moeien willen. En wezen wij gelukkig onze christelijke plichten, het jaar door, te vervullen en de kerkelijke diens ten te mogen bijwonen En schamen wij ons nooit van den knie te buigen vóór God, den Opperheer en Hem ootmoedig te bidden, des morgens, des avonds, vóór- en na eiken maaltijd, en in veel andere omstandigheden. Ja, handelen wij, overal en te allen tijde, als katholieken van de daad, weerdig van den eere- en glorienaam, dien wij dragen Onder de menigvuldige voor- deelen, welke zulke fiere en edele doenwijze ons verschaffen zal, is er wellicht een die aan zeer velen onzer achtbare lezers bijzonder zal bevallen, namelijk de volgende zij zal een machtige bestrijding van socialism en liberalism uitma ken... 't Zij zoo Het bietje maakt den heuning en De kobbe weeft heur webbe Zijn geuren bloeit het blommeken uit En de stralen doet de sterre De zunne boomt heur sterkend licht, De mane heur' lieven glans, ach, En ik, mijn Heere en God, en ik... Mijn herte en mijn gezang, ach G. Gezelle. POINCARÉ. De uitslagen der jongste verkiezingen in Frankrijk zullen wellicht niemand meer verrast hebben dan Poincaré zelf, den ministerpresident, die zoo schielijk uit den zadel werd gelicht. Voor wie echter sinds lang objectief toeschouwer was der ge- beurtennissen welke zich bij onze Zuider buren afspeelden, zijn die ititslagen niet zoo verrassend geweest. Daar was sinds lang een heftige reactie aan het gisten tegen de onbuigzame koppigheid van Poincaré bij het doordrijven zijner poli tieke plannen. De voornaamste drijfveer dezer reactie was wel de aanhoudend stij gende levensduurte welke, voortvloeiend uit de inzinking van den Franschen frank, min of meer in verband stond met de af- zonderingspolitiek van Poincaré, en het Fransche volk ten zeerste tegen de maag stuitte. En als de maag van een volk aan het knorren gaat, dan baten geen argu menten en geen redevoeringen meer. Dan vraagt dit volk kort en goed broodHet is stellig ten deele te wijten aan de ver bittering der massa, door immer nijpen der ontberingen gekwollen, dat de radi- kaal-socialisten zulk een verbazende stemmenaanwinst mochten boeken. Het resultaat hiervande Poincaré-figuur verdwijnt van het too neet. Deze figuur had zoo lang en zoo imponeerend aan den horizont van het Fransche politieke leven gestaan, dat zij ten slotte werkelijke groo- te afmetingen had gekregenen de aan dacht afdwong van velen. Er is iets dat, meer dan het talent, de positie van Poin caré langen tijd sterk heeft gemaaktde koppigheid. De koppigheid scheen bij hem de concentratie, de essentie geworden te zijn van al zijn onloochenbare gaven. Met een stalen wil heeft hij, van meet af, de Rhurpolitiek doorgedreven, als het logisch gevolg der gedachten welke hij vroeger onverpoosd in de pers verdedigde, en van dit Rhurprogramma heeft hij naderhand nooit willen afwijken. Aanhoudend klopte hij met denzelfden hamer op hetzelfde aambeeld. De Staatsmannen der overige landen werden baloorig van al het lawaai zijner redevoeringen, doch Poincaré liet niet af, en op alle plaatsen, in alle om standigheden, op alle tonen klonk het herhaald refrein wij zijn en blij/ien in de Rhur, totdat wij volledige schadevergoe ding hebben bekomen... Intusschen kwam er van at die schade vergoeding niets in huis. De politiek van Poincaré, hoe energiek en logisch ook, was te persoonlijk, te afzonderend, te weinig aangepast aan de mogelijkheden. Zij heeft Frankrijk, op politiek interna tionaal gebied, vereenzaamd als een eiland temidden der andere natiën. Zij heeft Poincarij tenslotte doen vallen. Met hem viel ook zijn programma. Andere leiders. Andere ideeën. Is het de dageraad voor Frankrijk Gaat het vraagstuk van her stel eindelijk een oplossing te gemoet, ten bate van Europa en vooral ten bate van ons land Laten we hopen... Dr Elm. (van onzen bijzonderen correspondent) De Olijfberg. Graf der Moeder Gods. Gethsemanie. De Paternosterkerk. De Credogrot. Jeszus'Hemelvaart. Bethfage. Do minus flev it. DE OLIJFBERG. De olijfberg is waarlijk een van de eer waardigste heiligdommen van Palestina gewijd door de zoovele en plechtige na gedachtenissen uit het leven onzes Hee- ren Jezus Cristus. 't Is daar dat de Heer droevig neerzat en over Jerusalem ween de. 't Is daar dat hij zich met zijne leer lingen onderhield, 't Is daar dat Hij de geheimenissen ontsluierde over de toe komst van Israël en geheel de mensch- heid. De olijfberg was getuige van zijnen triomph, als Hij van daar afdalende tot Jerusalem gegroet werd door het feeste lijke Hosanna der menigte. De olijfberg hoorde zijn klagen en smeeken gedurende zijnen doodsangst in den hof van Gethse manie. De Olijfberg zag Hem voor de laatste maal als Hij afscheid nam van zijne leerlingen en voor hunne oogen ten he mel vaarde. De kerk van Jerusalem van af haar be staan zag zeker vol eerbied tot dezen berg op waar zoovele plechtige oogen- blikken door Jezus werden doorgebracht. De olijfberg Wat een vroom aandenken voor een kristenhartVan uit den hof van Gethsemanie tot op de plaats waar Hij voor de oogen zijner leerlingen ten hemel steeg. Van daaruit naar Bethfage en Bethania, wat een heerlijk monument uit de geschiedenis des evangelies Als het christendom over den afgodendienst triomfeerde, dan werd de olijfberg toege wijd aan den eenen waren God. En zie daar 1 Constantinus kroont zijn toppunt met een schoonen en fraaien tempel. Eeni gen tijd daarna een prachtvolle tempel verhief zich op de plaats van Jezus'doods angst. En omtrent denzelfden tijd twee kerken in de omstreken van Bethania noodigden de christenen uit onder hare uitgestrekte gewelven te komen bidden. En op de jaargetijden van deze heuglijke nagedachtenissen kan men de christen- schaar met de geestelijkheid aan het hoofd, naar deze heilige plaatsen zien trekken om ze met liefde te kussen. Een groot getal vrome monikken die de wereld en hare dwaasheid verlaten hadden, zoch ten hier een plaats voor hunne eenzaam heid. Met den vooruitgang des tijds, kwa men er op den olijfberg nog altijd nieuwe tempels bij waar Gods lof gezongen kon worden. In de Vde eeuw verhief zich bij het Cedronsdal in de nabijheid van den hof van Gethsemanie, een prachtige Basiliek op het graf van Onze Lieve Moeder Ma ria. In dien zelfden tijd kwam ook de H. Meiania op den olijfberg en bouwde op diens helling een klooster voor maagden een tijdje later bouwde ze nog een ander klooster voor mannen die dag en nacht bidden moesten op de plaats waar Jezus ten hemel steeg en op de plaats waar Hij zijne apostelen over het einde der wereld onderhield. In diezelfde eeuw trok ook eene beroemde schouwspelerin, Pelagia, den olijfberg op, waar zij zich in eene grot verborg om hare zonden uit te boe ten. Het is dan ook op den olijfberg dat deze boetvaardige zondares stierf en be graven werd. Van dien tijd af wordt ze door de H. kerk als heilige vereerd en de vrome pelgrim laat niet na haar graf te bezoeken. Tegen het jaar 580 telde Theo- dosus reeds vier en twintig kerken op den olijfberg en op het einde dezer zelfde eeuw, bleef Placentijn verwonderd staan bij het aanschouwen van zoovele mannen en vrouwen in kloosters te zien leven op den olijfberg. Wanneer de Persen Judea binnen drongen telde men op den olijf berg alleen 1207 dooden, dat waren zon der twijfel de kloosterlingen als offer ge vallen aan de wilde barbaarschheid der Persen. Men vertelt de geschiedenis van 400 maagden, die liever stierven, dan hare zuiverheid te besmetten. Na dezen verschrikkelijken bloedstorm, was de olijfberg niets anders meer dan een doo- denakker, waar de beenderen rusten van zoovele martelaars en martelaressen. Doch de vroomheid der kristenen was daarom niet uitgebluscht. De kerk der Hemelvaart werd herbouwd door Modestus en zelfs onder de regeering der Arabieren, vierde men daar ieder jaar de plechtig heden van O. L. Heer Hemelvaart. Wel is waar werden niet alle kerken en kloos ters herbouwd maar hier en daar kregen de grotten der als martelaars gevallene monikken, spoedig andere vrome inwo ners. Onder deze kloosterfamiliën nam eene benedictijnerabdij de eereplaats in, in de 9de eeuw, alzoo in den tijd van Ka- rel den Groote en Paus Leo III.. In den tijd der kruisvaarten, alvorens de stad Jerusa lem aan te vallen, trokken de kruisvaar ders den olijfberg op en het is daar dat Peter de monnik hen het woord toestuur de om ze aan te moedigen voor den strijd en de verlossing der H. plaatsen. Op dien plechtigen dag, terwijl het gevecht op zijn hevigste was, verscheen op het toppunt van den olijfberg een prachtvolle ridder, dieteeken gaf dat ze de stad moesten binnen trekken, Dezen ridder werd gezien door Godfried en Raimond die in hem den H. Joris erkenden. Met nieuwen moed vallen ze dus de stad aan. Vróuwen kinde ren en grijsaards brengen de kruisvaar ders water om te drinken en helpen wat ze kunnen. Eenige oogenblikken later trokken ze triomfeerend de H. stad binnen op den roep: God wil het 1 God wil het 1 Dan werden kerken en klooster op den olijfberg herbouwd. Daar op den olijfberg, dicht bij Gethsemanie toonde men nog dien steen waarop de H. Maagd uitrustte als ze van den olijfberg kwam. Daar spre ken nog de overblijfsels eener oude kerk, van de droefheid van Jezus als hij de ver nieling van Jerusalem voorzegde. Daar leerde Hij zijné apostelen bidden zeggen de Onze vader... Daar is het dat de apos telen den Credo de voornaamste pun ten van ons geloof opstelden. En zoo is het dat iedere steen nog aan het kristene hart spreekt en het van liefde en inkruk- wekkendheid doet overloopen. We zullen dan deze Heiligdommen een voor een be schrijven om zoo de liefde op te wekken voor de H. Plaatsen in de harten dergenen die het geluk niet hebben in die omgeving te leven, om de liefde op te wekken in de harten der kristenen voor Jezus onzen Verlosser en Zaligmaker en voor Zijne H. Moeder Maria. Gelukkig zijn we niet meer in vervolgingstijd, maar we zijn toch ver van den kruisvaarderstijd en hun geloof en liefde voor de H. Plaatsen. Wel is waar hebben we eenige jaren geleden legers voor Jerusalem gezien om haar uit de handen der Turken te verlossen. Maar een Godfried, waar vindt men hem De afstammelingen en landsgenooten der kruisvaarders hebben wel voor Jerusalem gevochten, maar niet voor de H. Plaatsen. Ze hebben Jerusalem wel ingenomen, maar niet om hare vroegere eer te her stellen. Ze hebben Palestina ingenomen om het in de handen der Joden te leveren; in de handen der kruisigers van onzen Heiland. Ja, ik vraag U, dierbaren, waar zijn ze de kruisvaarders die eenmaal rie pen God wil hetGod wil het I (Wordt vervolgd). Br. Germaan. Doe gij maar goed aan de ezelsGij zult beloond worden Elk weet hoe die gasten hunne goede weidoeners weten te beloonen Het is precies en juist zóó gesteld met de bazen van 't socialism. Gij vraagt ons bewijzen Weldaar zijn er bij de vleetzegt de Hollander. Daar zijn er met heele hoopen, vervolgen onze Vlaamsche menschen, en de Hollanders en de onzen, ze hebben allen gelijk. In den Brusselschen ge meenteraad kregen wij dezer dagen weer al een doorslaande bewijs van de ezelsche dankbaarheid der socialistische opperba- zen. Niet alleen heel ons Belgenland is getuige geweest van de verregaande op offering en zelfverloochening, die Zijne Eminentie Mgr. Mercier gedurende den oorlog aan den dag heeft gelegd ten voor- deele van ons bedrukte volk, maar de heele beschaafde wereld heeft er hem om bewonderd en bazuint er lof en hulde over uit. Welnu, de Brusseische gemeen teraad, die stemde, ter gelegenheid van het 50jarig priesterjubileum van den ge- roemden Kardinaal, een adres van hulde, 't is te zeggen, een brief van openbare eer- bewijzing en wilt gij weten, wie er durf den tegenstemmen, en zóó bijgevolg pu bliek weigeren durfden dank te bewijzen aan den grooten weldoener van heel ons Belgische volk Het waren alle tien de socialisten, die in den Brusselschen ge meenteraad zetelen Badgast tot den ezeldrijver. Hoeveel ezels zijn hier wel Ezeldrijver. Dat regelen wij naar het aantal badgasten. Hoe meer badgasten, des te meer ezels wij hebben. Publieke ontuchthuizen, die zijn de schande van alle beschaafd volk, gelijk waar het zijn woonplaats op de wereld hebbe. Die moest men overal radicaal afschaffen. Men kan niet te streng optreden tegen de ontucht, en zulks om zeer vele redenen, alle om te meest van

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1924 | | pagina 1