)nze Eere- en Glorienaam
Praatjes over Politiek
Brief uit Palestina.
VOOR STAD EN ARRONDISSEMENT AALST
Een én ander
Abonnementsprijs:
KATHOLIEK WEEKBLAD
tót veredeling van Volk en Land.
BEHEER EN REDACTIE 29, Korte Zoutstraat, AALST
NAND 5NOECK
De Boerenzoon
Voor alle advertentiën buiten het Arrondissement Aalst wende men zich naar OFFICE DE PUBLICITÈ 36, Nieuwstraat, Brussel.
DAGWIJZER
En ik
Binnenland
Buitenland
Amerika
8.50
15.00
2 doll.
ADVERTENTIËN
volgens akkoord.
Postcheckrekening
44024
DE DENDERBODE
PRIJS FR. 5.00
Franco per Post fr. 5.50
VERKRIJGBAAR
TEN BUREELE DEZER.
Postcheckrekening
44024
ZATERDAG 24 MEI 1924.
Mei of Bloeimaand.
i Zondag. 5e Zondag na Paschen.
Week der Kruisdagen.
Deze Kruisprocessie dient om Gods
geesels van ons af te keeren en de
Hemelsche Zegen te bekomen over
de vruchten der aarde. Deze zegen
is zeer noodig, want hij die plant
of begiet is niets, want het is God
die den wasdom geeft.
H. Gregorjus, Paus, Belijder.
H. Urbanus I, Paus, Martelaar,
i Maandag. le Kruisdag.
H. Philippus Nerius.
H. Elanthinus, Paus, Belijder.
7 Dinsdag. 2e Kruisdag.
H. Beda, genaamd de Eerbiedweerdige,
Kerkleeraar.
Gelukz. Frederic, Bisschop van Luik.
8 Woensdag. 3e Kruisdag.
H. Augustinus, Apostel van Engeland,
Bisschop, Belijder.
9 Donderdag. O. L. H. Hemelvaart. Aan
gestelde Feestdag. De 40e dag na
Zijne Verrijzenis leidde de Zalig
maker zijne Apostelen naar de
Olijfberg en van daar in hunne
tegenwoordigheid klom Hij ten
Hemel.
0 Vrijdag. H. Ferdinandus, Koning, Be
lijder.
Zaterdag. O. L. V. Middelares.
H. Angela de Mesisi, Maagd, instelster
der Ursulinen.
H. Petronilla, Maagd.
Den goeden God zij dank en
ofwij dragen den naam van ka-
holieken.
Het is ons een eere- en glorie-
laam.
Deel mogen uitmaken van die
iroote gemeenschap, van die maat-
chappij ingesteld door den godde-
ijken Zaligmaker, welke haar ge-
ag en gebied uitstrekt over alle
rolkeren en landen en voor doel
leeft de menschen in deugd, vrede
in geluk te leeren leven op aarde
:n ze derwijze te leiden, dat zij
liernamaals het eeuwig geluk des
lemels genieten.
Leden mogen zijn van de Hei
ige Roomsch-Katholieke Kerk.
Elk onzer heeft het recht daar
Ier op te wezen, voorwaar. Onze
ierenaam Onze glorienaam
Verduiken wij dien nooit of
limmer, noch voor vriend, noch
voor vijand
Ons gedrag, onze doenwijze late
voortdurend zien, dat wij dragers
zijn van dien edelen naam.
Laat ons stipt de wetten der
Heilige Kerk onderhouden in alle
omstandigheden. Zelfs bij onze
vijanden en bij de onverschilligen
zullen wij daardoor in achting stij
gen, want daardoor zullen wij als
menschen van karakter optreden.
Vermijden wij zorgvuldig al wat
de Overheid der Heilige Kerk ver
biedt geen ongodsdienstige, geen
onzedelijke bladen of boeken ooit
in onze handen of in onze huizen
Onze kinderen naar geen on
godsdienstige, of onzijdige scholen!
Wonen wij nooit vergaderingen
of vertooningen bij, waar de eer
bied voor godsdienst en goede
zeden ontbreke.
En wachten wij ons wel van
ooit eenigen steun te verleenen
aan een inrichting, die in strijd
weze met de belangen der Heilige
Kerk, 't zij om 't even onder wel
ken naam of onder welken vorm
Maar steunen wij in de maat
onzer krachten, al de instellingen,
die het streven der Heilige Kerk
bevorderen het werk der katho
lieke scholen, het werk der Mis
siën, enz., enz.
Schenken wij onze belangstel
ling en onze aanmoediging aan
allen, die zich met die zaken be
moeien willen.
En wezen wij gelukkig onze
christelijke plichten, het jaar door,
te vervullen en de kerkelijke diens
ten te mogen bijwonen
En schamen wij ons nooit van
den knie te buigen vóór God, den
Opperheer en Hem ootmoedig te
bidden, des morgens, des avonds,
vóór- en na eiken maaltijd, en in
veel andere omstandigheden.
Ja, handelen wij, overal en te
allen tijde, als katholieken van de
daad, weerdig van den eere- en
glorienaam, dien wij dragen
Onder de menigvuldige voor-
deelen, welke zulke fiere en edele
doenwijze ons verschaffen zal, is
er wellicht een die aan zeer velen
onzer achtbare lezers bijzonder zal
bevallen, namelijk de volgende
zij zal een machtige bestrijding
van socialism en liberalism uitma
ken...
't Zij zoo
Het bietje maakt den heuning en
De kobbe weeft heur webbe
Zijn geuren bloeit het blommeken uit
En de stralen doet de sterre
De zunne boomt heur sterkend licht,
De mane heur' lieven glans, ach,
En ik, mijn Heere en God, en ik...
Mijn herte en mijn gezang, ach
G. Gezelle.
POINCARÉ.
De uitslagen der jongste verkiezingen
in Frankrijk zullen wellicht niemand meer
verrast hebben dan Poincaré zelf, den
ministerpresident, die zoo schielijk uit den
zadel werd gelicht. Voor wie echter sinds
lang objectief toeschouwer was der ge-
beurtennissen welke zich bij onze Zuider
buren afspeelden, zijn die ititslagen niet
zoo verrassend geweest. Daar was sinds
lang een heftige reactie aan het gisten
tegen de onbuigzame koppigheid van
Poincaré bij het doordrijven zijner poli
tieke plannen. De voornaamste drijfveer
dezer reactie was wel de aanhoudend stij
gende levensduurte welke, voortvloeiend
uit de inzinking van den Franschen frank,
min of meer in verband stond met de af-
zonderingspolitiek van Poincaré, en het
Fransche volk ten zeerste tegen de maag
stuitte. En als de maag van een volk aan
het knorren gaat, dan baten geen argu
menten en geen redevoeringen meer. Dan
vraagt dit volk kort en goed broodHet
is stellig ten deele te wijten aan de ver
bittering der massa, door immer nijpen
der ontberingen gekwollen, dat de radi-
kaal-socialisten zulk een verbazende
stemmenaanwinst mochten boeken. Het
resultaat hiervande Poincaré-figuur
verdwijnt van het too neet. Deze figuur
had zoo lang en zoo imponeerend aan den
horizont van het Fransche politieke leven
gestaan, dat zij ten slotte werkelijke groo-
te afmetingen had gekregenen de aan
dacht afdwong van velen. Er is iets dat,
meer dan het talent, de positie van Poin
caré langen tijd sterk heeft gemaaktde
koppigheid. De koppigheid scheen bij hem
de concentratie, de essentie geworden te
zijn van al zijn onloochenbare gaven. Met
een stalen wil heeft hij, van meet af, de
Rhurpolitiek doorgedreven, als het logisch
gevolg der gedachten welke hij vroeger
onverpoosd in de pers verdedigde, en van
dit Rhurprogramma heeft hij naderhand
nooit willen afwijken. Aanhoudend klopte
hij met denzelfden hamer op hetzelfde
aambeeld. De Staatsmannen der overige
landen werden baloorig van al het lawaai
zijner redevoeringen, doch Poincaré liet
niet af, en op alle plaatsen, in alle om
standigheden, op alle tonen klonk het
herhaald refrein wij zijn en blij/ien in de
Rhur, totdat wij volledige schadevergoe
ding hebben bekomen...
Intusschen kwam er van at die schade
vergoeding niets in huis. De politiek van
Poincaré, hoe energiek en logisch ook,
was te persoonlijk, te afzonderend, te
weinig aangepast aan de mogelijkheden.
Zij heeft Frankrijk, op politiek interna
tionaal gebied, vereenzaamd als een eiland
temidden der andere natiën. Zij heeft
Poincarij tenslotte doen vallen. Met hem
viel ook zijn programma. Andere leiders.
Andere ideeën. Is het de dageraad voor
Frankrijk Gaat het vraagstuk van her
stel eindelijk een oplossing te gemoet, ten
bate van Europa en vooral ten bate van
ons land
Laten we hopen...
Dr Elm.
(van onzen bijzonderen correspondent)
De Olijfberg. Graf der Moeder Gods.
Gethsemanie. De Paternosterkerk.
De Credogrot. Jeszus'Hemelvaart.
Bethfage. Do minus flev it.
DE OLIJFBERG.
De olijfberg is waarlijk een van de eer
waardigste heiligdommen van Palestina
gewijd door de zoovele en plechtige na
gedachtenissen uit het leven onzes Hee-
ren Jezus Cristus. 't Is daar dat de Heer
droevig neerzat en over Jerusalem ween
de. 't Is daar dat hij zich met zijne leer
lingen onderhield, 't Is daar dat Hij de
geheimenissen ontsluierde over de toe
komst van Israël en geheel de mensch-
heid.
De olijfberg was getuige van zijnen
triomph, als Hij van daar afdalende tot
Jerusalem gegroet werd door het feeste
lijke Hosanna der menigte. De olijfberg
hoorde zijn klagen en smeeken gedurende
zijnen doodsangst in den hof van Gethse
manie. De Olijfberg zag Hem voor de
laatste maal als Hij afscheid nam van zijne
leerlingen en voor hunne oogen ten he
mel vaarde.
De kerk van Jerusalem van af haar be
staan zag zeker vol eerbied tot dezen
berg op waar zoovele plechtige oogen-
blikken door Jezus werden doorgebracht.
De olijfberg Wat een vroom aandenken
voor een kristenhartVan uit den hof
van Gethsemanie tot op de plaats waar
Hij voor de oogen zijner leerlingen ten
hemel steeg. Van daaruit naar Bethfage
en Bethania, wat een heerlijk monument
uit de geschiedenis des evangelies Als
het christendom over den afgodendienst
triomfeerde, dan werd de olijfberg toege
wijd aan den eenen waren God. En zie
daar 1 Constantinus kroont zijn toppunt
met een schoonen en fraaien tempel. Eeni
gen tijd daarna een prachtvolle tempel
verhief zich op de plaats van Jezus'doods
angst. En omtrent denzelfden tijd twee
kerken in de omstreken van Bethania
noodigden de christenen uit onder hare
uitgestrekte gewelven te komen bidden.
En op de jaargetijden van deze heuglijke
nagedachtenissen kan men de christen-
schaar met de geestelijkheid aan het
hoofd, naar deze heilige plaatsen zien
trekken om ze met liefde te kussen. Een
groot getal vrome monikken die de wereld
en hare dwaasheid verlaten hadden, zoch
ten hier een plaats voor hunne eenzaam
heid. Met den vooruitgang des tijds, kwa
men er op den olijfberg nog altijd nieuwe
tempels bij waar Gods lof gezongen kon
worden.
In de Vde eeuw verhief zich bij het
Cedronsdal in de nabijheid van den hof
van Gethsemanie, een prachtige Basiliek
op het graf van Onze Lieve Moeder Ma
ria. In dien zelfden tijd kwam ook de H.
Meiania op den olijfberg en bouwde op
diens helling een klooster voor maagden
een tijdje later bouwde ze nog een ander
klooster voor mannen die dag en nacht
bidden moesten op de plaats waar Jezus
ten hemel steeg en op de plaats waar Hij
zijne apostelen over het einde der wereld
onderhield. In diezelfde eeuw trok ook
eene beroemde schouwspelerin, Pelagia,
den olijfberg op, waar zij zich in eene
grot verborg om hare zonden uit te boe
ten. Het is dan ook op den olijfberg dat
deze boetvaardige zondares stierf en be
graven werd. Van dien tijd af wordt ze
door de H. kerk als heilige vereerd en de
vrome pelgrim laat niet na haar graf te
bezoeken. Tegen het jaar 580 telde Theo-
dosus reeds vier en twintig kerken op
den olijfberg en op het einde dezer zelfde
eeuw, bleef Placentijn verwonderd staan
bij het aanschouwen van zoovele mannen
en vrouwen in kloosters te zien leven op
den olijfberg. Wanneer de Persen Judea
binnen drongen telde men op den olijf
berg alleen 1207 dooden, dat waren zon
der twijfel de kloosterlingen als offer ge
vallen aan de wilde barbaarschheid der
Persen. Men vertelt de geschiedenis van
400 maagden, die liever stierven, dan
hare zuiverheid te besmetten. Na dezen
verschrikkelijken bloedstorm, was de
olijfberg niets anders meer dan een doo-
denakker, waar de beenderen rusten van
zoovele martelaars en martelaressen.
Doch de vroomheid der kristenen was
daarom niet uitgebluscht. De kerk der
Hemelvaart werd herbouwd door Modestus
en zelfs onder de regeering der Arabieren,
vierde men daar ieder jaar de plechtig
heden van O. L. Heer Hemelvaart. Wel is
waar werden niet alle kerken en kloos
ters herbouwd maar hier en daar kregen
de grotten der als martelaars gevallene
monikken, spoedig andere vrome inwo
ners. Onder deze kloosterfamiliën nam
eene benedictijnerabdij de eereplaats in,
in de 9de eeuw, alzoo in den tijd van Ka-
rel den Groote en Paus Leo III.. In den tijd
der kruisvaarten, alvorens de stad Jerusa
lem aan te vallen, trokken de kruisvaar
ders den olijfberg op en het is daar dat
Peter de monnik hen het woord toestuur
de om ze aan te moedigen voor den strijd
en de verlossing der H. plaatsen. Op dien
plechtigen dag, terwijl het gevecht op zijn
hevigste was, verscheen op het toppunt
van den olijfberg een prachtvolle ridder,
dieteeken gaf dat ze de stad moesten
binnen trekken, Dezen ridder werd gezien
door Godfried en Raimond die in hem den
H. Joris erkenden. Met nieuwen moed
vallen ze dus de stad aan. Vróuwen kinde
ren en grijsaards brengen de kruisvaar
ders water om te drinken en helpen wat
ze kunnen. Eenige oogenblikken later
trokken ze triomfeerend de H. stad binnen
op den roep: God wil het 1 God wil het 1
Dan werden kerken en klooster op den
olijfberg herbouwd. Daar op den olijfberg,
dicht bij Gethsemanie toonde men nog
dien steen waarop de H. Maagd uitrustte
als ze van den olijfberg kwam. Daar spre
ken nog de overblijfsels eener oude kerk,
van de droefheid van Jezus als hij de ver
nieling van Jerusalem voorzegde. Daar
leerde Hij zijné apostelen bidden zeggen
de Onze vader... Daar is het dat de apos
telen den Credo de voornaamste pun
ten van ons geloof opstelden. En zoo is
het dat iedere steen nog aan het kristene
hart spreekt en het van liefde en inkruk-
wekkendheid doet overloopen. We zullen
dan deze Heiligdommen een voor een be
schrijven om zoo de liefde op te wekken
voor de H. Plaatsen in de harten dergenen
die het geluk niet hebben in die omgeving
te leven, om de liefde op te wekken in de
harten der kristenen voor Jezus onzen
Verlosser en Zaligmaker en voor Zijne H.
Moeder Maria. Gelukkig zijn we niet
meer in vervolgingstijd, maar we zijn
toch ver van den kruisvaarderstijd en hun
geloof en liefde voor de H. Plaatsen. Wel
is waar hebben we eenige jaren geleden
legers voor Jerusalem gezien om haar uit
de handen der Turken te verlossen. Maar
een Godfried, waar vindt men hem
De afstammelingen en landsgenooten der
kruisvaarders hebben wel voor Jerusalem
gevochten, maar niet voor de H. Plaatsen.
Ze hebben Jerusalem wel ingenomen,
maar niet om hare vroegere eer te her
stellen. Ze hebben Palestina ingenomen
om het in de handen der Joden te leveren;
in de handen der kruisigers van onzen
Heiland. Ja, ik vraag U, dierbaren, waar
zijn ze de kruisvaarders die eenmaal rie
pen God wil hetGod wil het I
(Wordt vervolgd). Br. Germaan.
Doe gij maar goed
aan de ezelsGij zult beloond worden
Elk weet hoe die gasten hunne goede
weidoeners weten te beloonen Het is
precies en juist zóó gesteld met de bazen
van 't socialism. Gij vraagt ons bewijzen
Weldaar zijn er bij de vleetzegt de
Hollander. Daar zijn er met heele hoopen,
vervolgen onze Vlaamsche menschen, en
de Hollanders en de onzen, ze hebben
allen gelijk. In den Brusselschen ge
meenteraad kregen wij dezer dagen weer
al een doorslaande bewijs van de ezelsche
dankbaarheid der socialistische opperba-
zen. Niet alleen heel ons Belgenland is
getuige geweest van de verregaande op
offering en zelfverloochening, die Zijne
Eminentie Mgr. Mercier gedurende den
oorlog aan den dag heeft gelegd ten voor-
deele van ons bedrukte volk, maar de
heele beschaafde wereld heeft er hem om
bewonderd en bazuint er lof en hulde
over uit. Welnu, de Brusseische gemeen
teraad, die stemde, ter gelegenheid van
het 50jarig priesterjubileum van den ge-
roemden Kardinaal, een adres van hulde,
't is te zeggen, een brief van openbare eer-
bewijzing en wilt gij weten, wie er durf
den tegenstemmen, en zóó bijgevolg pu
bliek weigeren durfden dank te bewijzen
aan den grooten weldoener van heel ons
Belgische volk Het waren alle tien de
socialisten, die in den Brusselschen ge
meenteraad zetelen
Badgast tot den ezeldrijver. Hoeveel
ezels zijn hier wel
Ezeldrijver. Dat regelen wij naar het
aantal badgasten. Hoe meer badgasten,
des te meer ezels wij hebben.
Publieke ontuchthuizen,
die zijn de schande van alle beschaafd
volk, gelijk waar het zijn woonplaats op
de wereld hebbe. Die moest men overal
radicaal afschaffen. Men kan niet te streng
optreden tegen de ontucht, en zulks om
zeer vele redenen, alle om te meest van