Rond een Proces Brief uit Palestina. VOOR STAD EN ARRONDISSEMENT AALST Een en ander nrv ijuuuag o fjuni I\3^^. Abonnementsprijs: KATHOLIEK WEEKBLAD tot veredeling van Volk en Land. BEHEER EN REDACTIE 29, Korte Zoutstraat, AALST NAND SNOECK. De Boerenzoon Voor alle advertentiën buiten het Arrondissement Aalst wende men zich naar OFFICE DE PUBLICITÉ 36, Nieuwstraat, Brussel. DAGWIJZER Mannen met twee gezichten. i? Veni Creator Spiritus Binnenland Buitenland Amerika 8.50 15.00 doll. AD VERTENTI ËN volgens akkoord. Postcheckrekening 44024 DE DENDERBODE PRIJS FR. 5.00 Franco per Post fr. 5.50 VERKRIJGBAAR TEN BUREELE DEZER. Postcheckrekening 44024 ZATERDAG 7 JUNI 1924. Juni of Weimand. Zondag van Sinxen of de nederdaling van den H. Geest over de Aposte len. De 10e dag na de Hemelvaart van Jezus volharden de Apostelen met eenige H.Vrouwen en de leerlingen ten ge- talle van 72 eendrachtig in het ge bed, toen rond 9 ure plotseling uit den Hemel een geiuid als van een aankomende hevigen grooten wind ontstond en ganse li het huis ver vulde waar zij gezeten waren. En er verschenen hun verdeelde ton gen als van vuur en op eéniegelijk van hem zette zich eene neder en zij werden allen met den H. Geest vervuld en begonnen te spreken in verschillende talen, naar dat de H. Geest hun gaf uit te spreken, is deze week, de quatertemper week. Dus vastendag op Woens- dag, Vrijdag en Zaterdag. H. Medardus, Bisschop, Belijder. Maandag. 2e Sinxendag. H. Pelagia, Maagd, Martelares. H. Feliciaan, Martelaar. I Dinsdag. 3e Sinxendag. H. Margaretha, Koningin van Schotland. Woensdag. Vastendag. H. Barnabas, Apostel, Martelaar. H. Macrina, Maagd, Martelares. Donderdag. H. Odulphe, Missionaris in Friesland. I Vrijdag. Vastendag. H. Antonius van Padua, van het Orde van deji H. Franciscus, Belijder. 4 Zaterdag. Vastendag. H. Basilius de Groote. Aartsbisschop, Kerkleeraar. HH. Rufinus en Valerus, Martelaars. Het Zoo vindt men er op onze da len ja, mannen met twee gezich- in Zij werden door christelijke uders opgebracht Zij kennen al hunne plichten Hunne kinderen bidden en gaan aar de kerk Zij zenden ze zelfs naar katho- eke scholen. Zoovele zaken die heel wel zijn! Maar zij, zij zeiven, wat doen Ach zij loopen meê met god- leloozen en kerkhaters 1 Zij maken deel van bonden, 'aarin de godsdienst verfoeid 'Ordt 1 Zij verzuimen mis en gebed Zij leven niet als deftige chris- inen, maar als redelooze dieren!... Wel sukkelaars, waarom niet i ok geluisterd naar de lessen uweï oede Moeder de H. Kerk Waarom niet met moed het asker van 't aangezicht afgerukt a getoond aan Jan en alleman wie n wat ze zijn Waarom niet zóó den zoeten rede des harten teruggewonnen, ie zoovelen met Paschen weer- Evonden hebben Recht voor de vuist 1 dat moet nze leuze wezen Geen twee maten en twee ge- 'ichten Niet met kromme sprongen om- i Jan Geen menschelijk opzicht 1 Niet handelen als vastenavond- Ij Mten, maar als brave, eerlijke, penhartige christenen Zoo moet het zijn En dat is eene eer, een groote eer In 't zuiver licht, In 't klaar gezicht Moet men de waarheid zoeken Nooit vindt men iet, Dat wat bediedt, In kanten en in hoeken. Aan al onze geachte Lezers en Lezeressen wenschen wij een zaligen Hoogdag van Sinksen. Kom Schepper, kom o Heilige Geest Bezoek ons al van minst tot meest. Kom, en stort uw genadekracht in harten door U voortgebracht. Gij zijt de Trooster hooggeröemd, Gij wordt de Gave Gods genoemd, de Levensbron, de Liefdegloed, de Zalving van het recht gemoed. Gij zijt van 's Vaders rechterhand de Vinger en de waarde pand, die hart en tong zoo rijk begaaft, en met uw zeven giften laaft. Geef dat uw licht ons ziel bestraalt en dat uw liefde in 't harte daalt, en daar zoo zoet en krachtig werkt, dat al wat zwak is wordt versterkt. Verdrijf den vijand van ons af, verleen ons peis in plaats van straf geleid ons langs de rechte baan opdat wij alle kwaad ontgaan. Maak dat ons door U kenbaar zij de Vader en de Zoon daarbij, en dat wij U, hun beider Geest, belijden, dienen onbevreesd. Aan God, den Vader, lof en eer en ook aan Jezus onzen Heer, en U, die onze Trooster zijt, o Heilige Geest ten allen tijd. (Politiek, Benzol en Cie) Op het oogenblik dat wij dit schrijven is het fameuze Coppèe-proces eindelijk aan den gang geraakt. Wij beleefden tot nog toe het weinig verkwikkelijke schouw spel dat de beide partijen, beschuldigers en verdedigers, 't is te zeggen een heele bende advokaten, voortdurend haarken- pluk speelden, en een vinnigheid aan den dag legden welke weinig zelfbeheersching liet blijken. Dit is ook een niet gewoon proces. En de betichte welke nu vóór de vierschaar staat, is geen gewoon figuur. Het is een machtig grootnijv er aar, dieniet alleen hierdoor een groote rol te spelen kreeg in de economische belangen van het land, maar ook, tijdens de bezettingsda- gen, heele maal op het voorplan trad in ons land, en aanhoudend betrekking had met den vijand. Deze betrekkingen, onder den vorm van grootscheepsche nijverheids- kontrakten aangegaan, brachten reusach tige sommen geld in zijn zak. Baron Cop- pée beweert dat hij met zijn leveringen van benzol, olie, enz. aan Duitschland, de belangen van zijn eigen land op het oog had, en vooral de belangen der werkers bevolking behartigde. Zijn patriotism kan niet verdacht worden, verklaart hij. Dit wordt in koor herhaald door het legertje van advokaten, dat hij ter zijner verdedi ging mobiliseerde. (Wie Baron is, en mil- lioenen rijk, kan zich een dergelijk luxe permitteeren). Daarentegen beweert de beschuldiging dat Coppée, terwijl hij deze leveringen deed, heel goed wist dat zij door de Duitschers voor oorlogsdoelein den bestemd waren, en dat hij dus op die wijze TEGEN zijn vaderland heeft ge werkt. Dit is een zware beschuldiging, en wij zijn benieuwd den uitslag van dit proces te kennen. Want hier geldt het toch eene kwestie welke reeds direkt na den wapenstilstand te berde werd gebracht, en welke zooveel menschen van op het bankje der betichten naar de gevangeniscel heeft gevoerd. Politieke personaliteiten werden immers tot de zwaarste straffen, sommi gen zelfs tot de doodstraf veroordeeld, beschuldigd als zij waren de politiek van den vijand gesteund te hebben tegen de Belgische belangen in. Sinds zijn maan den, jaren verhopen, en groote persona liteiten, machtige fihantiemannen, welke wellicht heel wat meer met den vijand sympathiseerden en heulden, met het eenig doel fortuin te maken, liepen nog immer op vrije voeten. Vroeg of laat slaat toch eens het uur der gerechtigheid. Indien bewezen wordt dat Baron Coppée werke lijk schuldig is aan de feiten welke hem ten laste gelegd worden, indien de rechters in hun geweten van die schuld overtuigd zijn, dan hopen we dat hij zijne straf, hoe zwaar ook, niet onthopen zal. En we hopen tevens dat dan al het talent der advokaten, welke in zoo groot getal ter zijner verdediging werden aangesteld, niet bij machte zijn zal die straf te verbloemen noch het werk der rechtvaardigheid te ont redderen. Wij schrijven zulks geenszins uit haat, doch wij gelooven den tolk te zijn van het volksgeweten wanneer wij herha len gerechtigheid moet geschieden. Er was een tijd dat het doodvonnissen regende op het hoofd der aktivisten. Te oordeelen naar de beschuldigings akten is baron Coppée heel wat plichtiger dan ooit een aktivist kan geweest zijn, want deze laatste kon nog zijn idealism ter verdediging inroepen, terwijl de groot- nijver aar door zijne leveringen aan den vijand eene reusachtige fortuin realiseerde. Laten wij nu het einde van dit proces afwachten. Het is altijd gewaagd voor spellingen in deze té doen, want heel wat personages uit de financieele en politieke wereld moeten hier nog ten tooneele treden, en... God weet wat al changements de décor wij nog bijwonen Onze wensch blijftmoge dit berucht geding de na- oorlagsche atmosfeer van ons land zui veren, en dat de schuldigen gestraft wor den Dr Elm. (van onzen bijzonderen correspondent) Beschrijving der Heiligdommen op den Olijfberg. Na tien minuten bergstijging komen we aan De Paternosterkerk. Hier is een Fransch klooster van Car- melitessen. Dit klooster dankte zijn ont staan aan de vrome Princes Aurelia de la Tour d'Auvergne verwant aan Napoléon III. Een vierkantige tuin 30 m. lang en 20 breed omgeven door galerijen, bevat het Onze Vader of gebed des Heeren in 32 talen. Het is hier dat Jezus Zijne leer lingen bidden leerde Als ge bidt, zegt dan zoo Onze Vader die in de hemelen zijt... enz. Lieve lezer! Hoeveel maal is dat gebed al niet over uwe lippen gekomen sedert uwe Moeder U dat gebed leerde Hoe dikwijls is dat gebed niet van uwe lippen gevloeid in tijden van voorspoed, van droefheid en lijden Hoe dikwijls heeft uwen mond niet dezelfde woorden gesproken, hier op deze plaats voor het eerst uit den mond van onzen Verlosser en Zaligmaker gevloeid Ja hier is het dat dit zoo genadevol, verkwikkend en aan moedigend gebed van Jezus' lippen viel, dat tot hier toe zoo menigeen gesterkt, getroost en opgebeurd heeft. Niet ver van daar ontmoet men eene grot. Het is De Credogrot. De naam komt van de Apostolische geloofsbelijdenis. Voor zich van elkander te scheiden en door de geheele wereld, de leer van Christus te verkondigen, stel den de Apostelen hier deze geloofsbelij denis op, die de voornaamste punten van ons H. Geloof bevat. En op den tijd van heden weerklinkt deze belijdenis over den geheelen aarbol en in alle talen, ook in het Vlaamsch Ik geloof in God den Almachtigen Vader, Schepper van Hemel en Aarde., enz. Nu richten we onze schreden iewatlinks tot een Minaret (een toren waarvan de Mahomedanen op bestemde uren, hunne geloofsgenooten tot het gebed aansporen) ons de plaats aanduidt van Jezus' Hemelvaart. Natuurlijk stelt zich de lezer, hier eene prachtvolle moskee voor die veel gelijke nis heeft met de heerlijkheid van de kerk die Helena of Modestus of de kruisvaar ders op diezelfde plaats bouwen lieten. Neen, niets van dat alles. Deze plaats is in de handen der Mahomedanen, die beter de kunst verstaan iets te vernielen dan iets te heropbouwen. Een grauw, scheef en armzalig gebouw, op iederen steen den stempel der verwaarloozing dragend, staat nu op de plaats waar vroeger zulke schoone godshuizen praalden. Deze moskee is achthoekig en bekroond met een koepel. Van binnen ziet men niets dan naakte wanden met allersoort namen beschreven. Hier durven de E.E. P.P. Franciskanen eenmaal per jaar, op Hemelvaartsdag, het H. Misoffer opdragen. Toch is de Hemel vaartsdag in Jerusalem een onvergeetbare dag. Het kristen volk met de Priesters aan het fffeofd, beklimt den olijfberg. Daar wordt dan Vespers en Matutienen of Met ten gezongen, waarna Plechtige H. Mis. Onze Lieve Heer heeft zijn werk hier op aarde volbracht. De Hemelvaart is het laatste geheimenis van zijnen levenswan del. Hij voert'dus zijne leerlingen mee tot op dit punt van den Olijfberg. Nog eenen blik werpt dat allesziende oog van den Godmensch op-het voor zijne voeten lig gende Heilig Land nog een blik op Jerusalem, op den Golgotha waar Hij ge kruisigd werd nog een blik op Betlehem waar Hij zijnen zoo smartvolle levensbaan aanving op den Olijfberg waar Hij zijn lijden heeft begonnen, daar wil Hij ook ten Hemel varen. Daar neemt Hij afscheid van Zijne Beminden, en zijne hand onver moeid in het uitdeelen van zegen verheft zich nog eenmaal voor den afscheids- zegen. De zon zijner menschheid gaat onder en ze beschijnt nog met hare laatste stralen de tinnen der stad Jerusalem die zich met de Godsmoord bevlekt had. En Hij gaat heen. Na 33 jaren op deze aarde rondgewandeld te hebben gaat Hij tot Zijnen Vader. En zijne Apostelen Daar staan ze, ze zien hunnen zoo teer bemin den Meester na. Nog eenige dagen en de H. Geest daalt neder in hunne harten. De plaats waar de apostelen daar zoo ston den is ook nog te zien maar is in bezit der Grieken. Bethfage Dit is de plaats waar Jezus zijne twee leerlingen heenstuurde, toen Hij van Be- thanië kwam, om een rijdier te vinden, waarop Hij dan de feestelijke intocht te Jerusalem hield. In 1880 werd deze plaats door de E.E. P.P. Franciskanen gekocht, waar ze eene kapel gebouwd hebben. Van hier stijgen we den olijfberg weder om af om tot Jerusalem terug te keeren.Op den stellen weg die ons van den olijfberg afvoert, ontmoeten we eene plaats, van waaruit men de geheele stad Jerusalem kan overzien. Deze plaats heet Dominus flevit De Heer weende. Hier weende de Heer over de verstokte stad. Op deze plaats hebben de E.E. P.P. Franciskanen een kapel. Hier weende on ze Verlosser. Kinder en Vrouwentranen zijn niets bijzonders, maar wanneer een man weent, dan is dat zeker een teeken dat zijn hart vol leed en kommer is, want tranen zijn de spraak des harts... En onze Verlosser weentTerwijl alles om Hem heen jubelde en met palmen zwaaide lie pen de tranen over zijne wangen. Waar om De oorzaak zijner tranen was dat heerlijke beeld dat de toeschouwer van hier uit ziet. Aan zijne voeten ligt hier de koninklijke stad Jerusalem, op den voor grond de prachtvolle Tempelplaats, waar van de reuzenmuren als uit de rotsen om hoogstijgen. Daar ziet hij de ingangs poort, waardoor Hij nu jubelend zal bin nentrekken onder het gezang Hosanna de zoon van David, gezegend Hij die komt in den naam des Heeren En on willekeurig denkt Hij dan aan den ondank van dit jubelend volk dat na eenige dagen zal roepen Aan 't kruis met hem aan 't kruis Onwillekeurig denkt Hij aan den ondergang dezer stad en des Joden volks Hij denkt aan het gerecht dat Hij op den jongsten dag, in het dal van Josa- phat zal houden, over dat goddelooze volk... en tranen rollen over de goddelijke wangen des Heilands. O Ja mocht het vele pelgrims gegeven zijn deze plaats te bereiken en met Jezus te weenenniet alleen over de zonden van het volk Israël maar over de eigene zonden. Za lig zij die weenen, want ze zullen ge troost worden Laat ons weenen over onze zoo menigvuldige zonden... Ja Iaat ons weenen met onzen Heiland en Zalig maker Br. Germaan. Zes dagen voor ons en maar een dag voor God van Wien alle goed ons komt, dat is toch niet te veel van ons gevraagd zoo sprak destijds onze gebuur Mien, eiken keer dat hij iemand be speurde die den Zondag dierf ontheiligen. En voorzeker sprak de man niet onrede lijk. Wat zou de brave man niet gezegd hebben, hadde hij de doenwijze moeten zien van die godvergetende menschen, die wij tegenwoordig zoo onbezonnen den Zondag zien schenden op allerlei manie ren, als wilden zij wedijveren om de straffen des Hemels over ons te doen nederdalen. De ondervinding roept nog- tans heel luid Zondagwerk verrijkt niet Tot weerwraak bereiden zich de Duitschers tegen Frank rijk. Dat is geen geheim meer voor nie mand. Alles, heel Duitschland door, be wijst het ten overvloede. Het staat zelfs vast, dat zij nu reeds meer soldaten kun nen te been brengen dan Frankrijk... Un homtne averti en vaut deux, zeggen de Franschmans. Mogen zij zich hun spreek woord ten nutte maken De 11 Juli 1302 gaat dit jaar heel Vlaanderen door plech tig herdacht worden. En niemand weze zoo slim van die echt vaderlandsche herdenking ais monopool te laten aan het aantal zoogezegde frontisten, waar onze verkwijnende daensisten zich zoo gaarn mede aansluiten... De 11 Juli is een door en door vaderlandsche dag. Het is dank aan den 11 Juli, dat België bestaat, want zonder de overwinning van 11 Juli 1302 zouden onze Belgische provinciën opgeslorpt geweest zijn door Frankrijk. Alom bijgevolg de viering van 11 Juli

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1924 | | pagina 1