De gelukkige.
VOOR STAD EN ARRONDISSEMENT AALST
Een en ander
Abonnementsprijs:
KATHOLIEK WEEKBLAD
tot veredeling van Volk en Land.
BEHEER EN REDACTIE 29, Korte Zoutstraat, AALST
r
NANDSNOECK
De Boerenzoon
Voor alle advertentiën buiten het Arrondissement Aalst wende men zich naar OFFICE DE PUBLICITÉ 36, Nieuwstraat, Brussel.
DAGWIJZER
sn
ie
g
De Leeuwerik
PLEZIER
LANDBOUW.
Binnenland
Buitenland
Amerika
8.50
15.00
2 doll.
ADVERTENTIËN
volgens akkoord.
Postcheckrekening
44024
DE DENDERBODE
PRIJS FR. 5.00
Franco per Post fr. 5.50
VERKRIJGBAAR
TEN BUREELE DEZER.
Postcheckrekening
44024
ZATERDAG 21 JUNI 1924.
Juni of Weimand.
HL Zondag. 2e Zondag na Sinxen.
Solemniteit van het Allerheiligste.
Sol. Processie na de Hoogmis.
H.Paulinus, Bisschop, Belijder.
H. Alban, Martelaar.
Maandag. H. Hiduphus, Graaf, Belijder.
H. Lietbertus, Bisschop, Belijder.
Dinsdag. Feestdag der geboorte van
den H. Joannes-Baptista, Voorloo-
per van den Zaligmaker, Martelaar.
H. Simplicius, Bisschop, Belijder.
Woensdag. H. Prosper van Aquitanië,
Kerkleeraar, Belijder.
H. Gulielmus, Abt. Belijder.
Donderdag. H.H. Joannes en Paulus,
Martelaars.
H. Maxentius, Abt, Belijder.
Vrijdag. Feestdag van het H. Hart van
Jesus.
Verheffing van den H. Livinus, Bisschop
Apostel van het land van Aalst.
Zaterdag. Feestdag van het H. Hart
van Maria.
H. Ireneus, Bisschop, Martelaar.
H. Leo II, Paus, Belijder.
Zondag. Feestdag en Solemniteit van
de H. Apostelen Petrus en Paulus.
nk
ten,
Christene vrouw gedenk wel en her-
ner u dikwijls indien ge wilt gelukkig
n en andere gelukkig maken, dat ge
ne groote en verhevene zending in den
iskring te vervullen hebt.
Op u bijzonderlijk steunt de H. Kerk,
u rekent die goede Moeder om de
ristelijke vernieuwing der familie te
rzekeren of den christelijken huiskring
bewaren.
Eerst en vooral, beste moeder, wees
iristene voor u zelf, want ge weet het,
zijt er van overtuigd, ge hebt de gods-
:nst broodnoodig als het licht uwer
>gen, om uwe kroon van Koningin der
milie in uw huisgezin te bewaren. Ver-
et niet, dat gij eene eerbiedweerdige
le moet zijn. Herinner u den
oeven toestand en de verworpene
vernij van uw geslacht vooraleer de
Kerk en het christendom u verloste
die treurige banden. Wees indachtig
it tot op heden toe zulke toestanden
ig bestaan bij de onbeschaafde volke-
n, die thans nog in de duisternissen des
iods gezeten zijn.
Ge hebt de godsdienst noodig om
we plichten wel te verstaan en ze ge-
ouw na te komen. Daartoe zijn moed
zelfopoffering noodig, en deze twee
ken vindt en put ge alleen in uwe
igie.
Ge verlangt de goddelijke zegeningen
fer uw huisgezin te trekken, ge begeert
oost en bijstand van hierboven, want
de menschen is dat toch niet te vin-
i ge snakt naar de opbeuring in
oeilijke omstandigheden en daarom
ig zult ge uwe oogen, uw hert uw ge
el ten hemel verheffen want ge moogt
we hoop stellen op de eeuwige beloften
voor de edelmoedige zielen gedaan
erden.
Wees dus christene van een stuk, uit
'nscher herte, uit al uwe krachten, tot
t diepste uwer ziel. Wees christene
uwe gevoelens, in uw doen en laten,
uw werken, in uw voorbeelden thuis
elders.
Verdien den naam van christene door
beoefening van uw dagelijksch en
idachtig bidden, onderhoud zooveel
jogelijk het familiegebed of 't gemeen-
im bidden in den familiekring. Wees
lioi
voorstandster van 't heiligen van den
dag des Heeren van het dikwijls belijden
uwer onvolmaaktheden en fouten, van
het vurig en veelvuldig communiceeren.
Ten opzichte van uwe familie, duur
bare vrouw en moeder, wees een schat
en een voorbeeld van godsdienstigheid.
Ge weet genoeg hoe het er uitziet in een
huiskring, in een familie waar onver
schilligheid in zake godsdienst heerscht.
Ge weet zoowel als de ondervinding
het leert, dat een huishouden, eene
haardstee, waar de godsdienst niet de
eerste viool speelt, de opvoeding en de
opleiding der kinderen mank gaat en op
een groot nul zelfs voor wat het tijdelijk
geluk betreft, uitkomt.
Hoe zou er geluk heerschen daar waar
alles meewerkt en het zijne bijbrengt om
tegen te werken wat God, de H. Kerk
en de natuur zelve willen, voorbehouden
en gebieden.
Span dus al uwe krachten in, om met
groote liefde, met uiterste beleefdheid,
doch zonder toegevendheid, met zuiver
oordeel en gevoel, met takt en met
manier van spreken, van handelen en
van doen, te bewaren, te vermeerderen
den godsdienstzin van uwe naaste ver
wanten, van uwe bloedeigene kinderen,
van uw duurbaren echtgenoot en mede
helper in die verhevene taak, of mis
schien indien zij niet meedoen in gods
dienstigheid, er goede of betere chris
tenen van te vormen. Een weinig moeite,
een duchtige spoorslag, een te brengen
offer en ge zult hier en hiernamaals
mogen gelukkig heeten.
Nog maar sinds onlangs ken ik hem
Met zijn verukte kleine stem,
Zijn lichte, luchte jubelkreet
Die van geen moeheid weet.
De morgenzon, de zomernacht,
De wind, de vrijheid zonder maat,
De lust die nimmermeer vergaat.
Die heeft hij in zijn lied gebracht.
Het klinkt van uit de vage verte,
Alsof hij midden in 't gesternte
Zijn zilveren klokje luidt.
Frederik van Eeden.
De Dorps- en Wijkkermissen hebben
hun intrede gedaan en met hen ook de
godin Plezier». Aldus noemt men het
toch, doch, willen wij even nagaan
Waarin bestaat dit zoogezegd plezier
In drinken, brassen, wallebakken en nog
meer. Ik bedoel hier natuurlijk niet zoo
maar iedereen. Ik zeg wat ik zag. Ik zag
jongelieden, van beider geslacht, mannen
en vrouwen, zelfs ouderlingen, schandelijk
bedronken, vloekend en tierend over de
straat waggelen, enkelen, door het plezier
overstelpt, in de straatgoot hun roes uit
slapen. Ik heb er gezien met bebloede
gezichten, met de dierlijkheid vonklend
in hun oogen. Dat zag ik, en wat ik zag
dat zeg ik.
Dat is modern plezier, een moderne
kermis...
Men zegge nu dat ik een zwartziender
ben, of men zegge het niet, 't is mij gelijk.
Ik zeg wat ik zag.
En wie is de hoofdschuldige van al die
feiten
Zonder tegenspraak: de drank, de al
cohol of hoe hij ook heeten mag.
Zoo gij niet overtuigd zijt, ga dan eens
na, als ik heb gedaan, en ik weet dat ook
gij dan zeggen zultik heb gezien en ben
overtuigd...
En waar is het echte, het ware plezier?
Vroeger zagen wij het zoo vaak, de
huiselijke vreugde, de eigenhaardgezellig-
heid. Vroeger, vader met de grootere kin
deren, bij gezellig samenzijn, kaart spe
lend, een boek lezend of iets dergelijks
moeder met de kleineren. En thans Och,
't is zoek geraakt, dit alles, 't is verloren
Thans worden gansche huisgezinnen
uiteengerukt door het zoogezegd plezier
nu dringt de zedeloosheid binnen... door
dit plezier nu is de u kerkmis van
vroeger veranderd in eep waar duivels-
feest... door 't plezier...
En, nogmaals, de oorzaak, de aanlei
ding, het aanloksel is de 'drank, de alco
hol, de koning onzer eeuw, die jaarlijksch
duizenden nederslaat of ondermijnt, die
den geest der menschen richt naar het
natuurlijke en afwendt van het geestelijke,
het hoogere.
Vriend, laat ons strijden, 't is noodig,
hoognoodig. Laat ons strijden door ons
voorbeeld, ons gebed. Want rouw dreigt
over 't land, rouw voor ons katholiek ge
loof, voor de zielen onzer kinderen. Och,
er zijn zooveel middelen die gij aanwen
den kunt. Zie om u, in uw omgeving:
wellicht is er ook daar strijd noodig. En
is 't kampen u soms zwaar, God zal zien
en Hij zal loonen. En wanneer we dan
zullen staan meteen heel leger, soldaten
van Christus, dan moet het veranderen
tot heil van ons volk. G. v. L.
ROZENSNOEI.
Daar er tegenwoordig in eiken hof
rozen worden aangetroffen, zoo niet in een
appaart bloem hof je_dan toch in den groen-
tentuin, zal het wel niet ten onpas komen,
dat we hier enkele wenken geven, die
dienen in het oog gehouden bij het snoei
en van den rozelaar.
Nu zien we nog dat op vele plaatsen,
schoon men er soms van rozen hartstoch
telijk liefhebber is, de rozen eens geplant,
jaren achtereen aan zich zeiven worden
overgelaten nu en dan worden eens de
langste scheuten afgenomen, doch daarbij
blijft het.
Om nu zooveel mogelijk bloemen te
hebben, en dat maanden achtereen, hoeft
men rozen die reeds minstens een paar
jaren geplant zijn, volgender wijze te
snoeien
Men snoeit al het slappe hout geheel
weg, de middelmatige scheuten snijdt men
op 4 a 5 oogen, de kloeke op 7 a 8 oogen,
soms noglanger, naargelang hunne kloek-
te. De bovenste oogen geven dan schoone,
sterke scheuten met daarbij heel prachtige
bloemen, wijl de onderste oogen nog sla
pend zijn. Na het uitbloeien van de drie,
vier bovenste scheuten, snoeit men hier
onder wegde oogen van onder, die tot
dan toe schijndood waren, komen nu tot
ontwikkeling, geven op hunne beurt kloe
ke scheuten midden in den Zomer en ge-
yen daarop bloemen met lange stengels,
die zich heel goed laten bewerken als
snijbloemen.
Zoodoende heeft men niet alleen prach
tig gevormde bloemen in den voorzomer,
maar men bekomt ook bloemen in den
nazomer en gedurende den Herfst.
En welke bloemenliefhebber stond niet
meermalen in bewondering voor mooi-
bloeiende rozen, die in vollen Herfst hun
schoonheid laten uitstralen in een ster
vende omgeving
Vergeet ook niet alle verwelkte bloe
men af te snoeien. Snoei dan niet juist
onder de bloem, doch snijdt den stengel
weg boven een oog, staande in het oksel
van een goed gevormd blad.
Nieuw geplante rozen moeten gesnoeid
worden en zelfs tamelijk kort, zulks om
al de laagstaande oogen te doen door
schieten en het ver wegloopen te vermij
den. Alle scheuten geven dan rozen, de
kloekste wel.de grootste, doch de flauw
ste geven gewoonlijk de vroegste. Onder-
aardsche uitloopers zal men zoo spoedig
mogelijk doen verdwijnen en zulks, niet
met ze gelijk met den grond te snijden,
doch men neemt de aarde weg tot op de
diepte waar de scheut ontstaat en men
snijdt ze weg met een goed snijdend mes.
Zoo te werk gaande, zullen geene on-
deraardsche scheuten blijven bestaan en
zullen er dus ook op de plaats geen uit
loopers meer voorkomen.
Rozelaars groeien zoowat overal, doch
ze gedijen het meest in zwaren diep
vruchtbaren grond, vooral deze op wilde
eg gegriffeld. Ongegriffelde verkiezen
lichteren grond. Ook willen rozen een
zonnige plaats.
Maar niet alleen met goed snoeien be
komt men vele en schoone rozen er moet
ook goed gemest worden. Als we nu zeg
gen goed gemest, dan beduidt dit niet dat
er veel moet gemest worden dat betee-
kent dat het niet volstaat met jaarlijks eene
hoeveelheid beir toe te dienen. Rozen,
evenals vele andere bloemen, vragen ook
hun deel potasch en fosfoor. Vloeimest
werkt voornamelijk op den groei en het
goed doorschieten van het hout- en bla
dergestel, wijl de bloemen meer minerale
stoffen vergen. Geef daarom benevens
een stikstofbemesting ook fosfoor en
potasch, en uw bloemenrijkdom zal er
heel goed bij varen. Houtasch wordt door
rozen zeer gegeerd.
Wij wakkeren
alle kristene menschen aan op 28e dezer,
zijnde het feest van het H. Hart hun huis
te bevlaggen, en alzoo Jesus te erkennen
als Koning der Koningen.
Matteotti,
het socialistisch kamerlid in Italië, dat
zoo plots verdwenen is, werd vermoord
door de schuld der facistenpartij, beweren
de socialisten, en zij zijn, met reden, er
ten uiterste over verontwaardigd. Wij dee-
len die verontwaardiging, en ten hevigste
laken wij het wraakroepend schelmstuk
tegen Matteotti begaan. Maar toch moe
ten wij aandesocialistenbazen een vraagje
stellen, en wel het deze Waarom waart
gij niet ook verontwaardigd, als over wei
nige dagen een socialist een moordaan
slag pleegde op* Monseigneur Seipel,
kanselier van Oostenrijk Ziet
daar bestaat een vijfde Gebod Gods, dat
zegtGij zult niet doodslaan maar
gij, godloochende socialistenleiders, gij
wilt dat gebod niet erkennen, en slechts
als 't uwe mannen geldt, zoudt gij het
willen zien gevolgd en nageleefd worden.
De mensch, die God niet vreest,
Is vaak een wreede beest
dat zegt de koude Hollander in zijn stijve
taal, en waarlijk, hij zegt de waarheid,
hoe de blauwe en roode framassons er ook
koleirig om wezen ofte niet. II n'y a que
la vêritê qui blesse
De Heilig-Sacramentsprocessie
zal aanstaande Zondag door onze straten
trekken en aan oze christen menschen de
gelegenheid verschaffen om openbare eer-
bewijzing te geven aan Onzen Goddelijken
Zaligmaker. Onze brave voorouders stel
den die processie op hoogen prijs en
beijverden zich ten zeerste om den voor-
bijtrekkenden God-Mensch de vurigste
bewijzen van Geloof, Hoop en Liefde te
geven en om Hem zijn besten zegen over
hun huisgezin en hun onderneming te
vragen. Laat ons toekomenden Zondag
toonen, dat wij de waardige afstamme
lingen zijn van die godvruchtige Vlamin-
ged van weleer. Alleszins zal het ons ter
eer en tot voordeel verstrekken.
Looft, o Sion, uw Bevrijder,
Looft uw Herder, uw Geleider,
In gezang en jubellied
Durf, zooveel gij kunt, Hem loven
Allen lof gaat Hij te boven,
Hem volprijzen kunt gij niet 1
In Rusland
is 't rood en practisch socialism weeral
een stapje verder gegaan schijnt het, in
betuigen zijner fameuze liefde voor
't lijdende menschdom!!..
Het politiek departement van Rusland
heeft beslist dat de burgers die door den
klassenhaat aangespoord, gewelddaden
zouden plegen voortaan op bijzondere
wijze zouden gepijnigd worden. Die be
slissingen worden reeds in de groote cen
tra uitgevoerd. De aanhoudingen zijn meer
en meer talrijk te Moskoe. Deze twee laat
ste weken werden 9296 menschen opge
sloten, meestendeels arbeiders, en 1083
personen werden naar Siberië verbannen.
Veel afgescheurde socialisten (mensche-
viko) werden door de bolchewisten naar
Siberië gestuurd. Volgensde Socialistische
Bode te Stockholm, worden volgende
middelen gebruikt om de slachtoffers tot
spreken te dwingen
1. De warme kelder waar, op een
oppervlakte van 4 meters, 18 gevangenen
opgesloten worden, mannen en vrouwen,
voor 2 of 3 dagen, zonder eten en met vol
strekt verbod er buiten te gaan onder welk
voorwendsel ook.
2. De koude kelder een ijskelder
waarin de gevangenen opgesloten worden,
met hun hemd alleen bedekt en verschei
dene malen daags met koud water over
goten.
3. Het afmeten van den schedel na
heel kloek het hoofd van den beschuldigde
vast gebonden te hebben,draait men onder
de koorden nagels waarmedemen de strop
opspant totdat de schelheid heelemaal af
gerukt wordt.
Ieder gevang heeft zijn specialiteit. Te
Novotcherkask, bijvoorbeeld, steekt men
in den mond der gevangenen den loop
van twee revolvers, daarbij trachtend zoo
veel mogelijk de tanden te breken en het
tandvleesch bloedig te kwetsen
Zola, de vuile Zola,
de oneer en sdïande van Frankrijk, die
door zijn smerige schriften het ongeluk
was van duizenden menschen en die dood
gevonden werd, liggende met zijn aange
zicht in de uitwerpsels van zijn hond, die
echte kwaaddoener der menschheid, die
kreeg zijn standbeeld te Parijs, en dat
fameus standbeeld haalde men aldaar
in, verleden Zondag. En wilt gij weten wat
opgemerkt man aanwezig was bij de ont
hulling van 't beeld van den Franschen
zedenbederver Het was Herriot, de
eerste minister van Frankrijk 11! hij, die
den oorlog verklaard heeft aan het Paus
dom, de kloosterlingen en de katholieke
scholenJa, ja, het blijkt alle dagen al
langs om meer, bij wat soort van men
schen de vuiligheid en 't bederf een ster
ken steun en bescherming vindt. Treffelijke
lieden onthoudt zulke feiten 1
Een schoone, edele daad,
werd daargesteld deze week in onze
Volkskamer door de heeren Volksverte
genwoordigers Marck en Heyman, die zoo
moedig op de bres sprongen om, zonder
verderen uitstel, de verbeteriug te verkrij
gen van het pensioen der oud-onderwij
zers, waarvan er zoovelen tegenwoordig
in armoede hun ouden dag moeten door
brengen, na hun heele leven opgeofferd te
hebben voor 't onderwijs en de opvoeding
der volksjeugd. Dank en eere zij hun 1
Het wetsontwerp op de woekerprijzen
werd door de bijzondere Kamercommissie
verworpen en dat verwerpen maakte den
voorzitter der commissie, heer Hallet zoo
koleirig, dat hij woedend de zaal verliet,
tot groot plezier van heel de vergadering.