De Jubelfeesten
te Affligem.
Kwakzalvers.
VOOR STAD EN ARRONDISSEMENT AALST
Academy-pen
Een en ander
Abonnementsprijs:
KATHOLIEK WEEKBLAD
tot veredeling van Volk en Land.
BEHEER EN REDACTIE 29, Korte Zoutstraat, AALST
Merkwaardig
Collega-pen regeer
Voor alle advertentiën buiten het Arrondissement Aalst wende men zich naar OFFICE DE PUBLICITÉ 36, Nieuwstraat, Brussel.
DAGWIJZER
Het Huisken van verdriet
€7 O
Binnenland
Buitenland
Amerika
8.50
15.00
2 doll.
ADVERTENTIËN
volgens akkoord.
Postcheckrekening
44024
DE DENDERBODE
VERKRIJGBAAR
TEN BUREELE DEZER,
FR. 17.50
self-filling
FR. 25.00.
per Post 1.00 fr. meer
Postcheckrekening
44024
ZATERDAG 23 AUGUSTI 1924.
Augusti of Oogstmaand.
24 Zondag, lie Zondag na Sinxen.
H. Bartholomeus, Apostel, Martelaar. Patroon der
stad Geeraardsbergen.
25 Maandag. H. Lode wijk, Koning van Frankrijk.
H. Huncgonde, Kloosterlinge, Maagd.
26 Dinsdag. H. Zepherinus, Paus, Martelaar.
H. Genès, Tooneelspeler, Martelaar.
27 Woensdag. H. Joseph Calasanctius, Kloosterling.
H. Cesaire, Bisschop, Belijder.
Donderdag. H. Augustinus, Bisschop, Kerkleeraar.
H, Hermes, Martelaar, Patroon der stad Ronsse.
'29 Vrijdag. Onthoofding van den H. Joannes Baptista.
H. Sabina, Maagd. Martelares.
31 Zondag. 12e Zondag na Sinxen.
H. Raymundus Nonnatus, Kloosterling,-Belijder.
H. Isabella, Maagd.
Zondag 27 Oogst 11. is een echte
hoogdag geweest voor de abdij Affligem.
De feestelijkheden, naar aanleiding van
het 3e eeuwfeest van den vermaarden
ommegang, bereikten dien dag hun
glanspunt, en de regen heeft dien glans
niet kunnen doen tanen, noch het
enthousiasme dempen. Honderden wa
ren naar de feestvierende abdij heenge-
stroomd. Voor hoevelen onzer heeft
em niet, van af onze prilste jaren,
een zeer bekorend centrum uitgemaakt,
waar gul lachende gezichten van demo
cratische Benediktijnen, en de schoone
vrede van witgekalkte cellen ons telkens
welkom hieten, en ons naar lichaam en
:1 verkwikten
De abdij Affligem die eenmaal, in
eeuwen van verganen luister, haar mach-
muren wijd in het ronde verhief, en
haar
beiaard zingen
liet in hóogen toren, zag haar steenen
ootheid vervallen, doch haar moreele
|rootheid stond pal in de stormen, en
?p geestelijk gebied blijft haar invloed
immer, wijd om zich heen, harten en
zielen veroveren, Zij heeft geen trot-
schen toren meer. Zij bezit geen luchtig
klingelenden beiaard meer. Doch, wie
van ver haar fijn genaaid torentje boven
5 de boschlijn stijgen ziet, en als moede
U pelgrim of wandelaar, den heuvelkam
heeft betreden, hoort dadelijk de mach-
lokstem der abdij hem tegengalmen
met het zilverklaar geklep van het
devoot keuvelend
kapelklokje, en... eenige minuten nadien
staat hij reeds aan de abdij aan te bellen.
De poort gaat open op lage, blanke
ioggewelven waar een innig licht
druilt dat tot kalm peinzen stemt. Het
mag buiten regenen en tempeesten. Hier
Moeit een rust die, als een bloem welke
nimmer slenst, in alle seizoenen haar
jeuren wasemt. Doch het zijn niet alleen
de sereine lijnen van gangen en gewel
ven, die zich beschuttend om u heen
ontvouwen met breede, vrome gebaren,
nöodend tot vrede en stilte.
Het zijn vooral
de simpele, hartelijke menschen, welke u
door deze gangen te gemoet komen, die
dadelijk den indruk geven dat gij hier
vrienden zijt aangeland, en de atmos
feer van den thuis om u heen tooveren.
Die gulheid en die gemoedelijkheid, echt
'angelisch, want de figuur van Jezus
Was toch zoo kristalhelder van eenvoud
openhartigheid, maken de groote
fckoring uft der abdij Affligem. Men kan
tier praten van hart tot hart. Tusschen
gastheer en bezoeker staat geen dor
schutsel van grijze folianten en perka-
menten.
Deze Benediktijnen
hebben bij de fel doorgedreven studie
de kinderlijke frischheid van hun gemoed,
noch de natuurlijkheid van hun glimlach
verbeurd. Zij zijn geleerd, maar weten
zoo simpel, zoo joviaal te blijven, en
hun lach klinkt helder en guitig. Bleef
Christus, die zeëen van wijsheid in zich
droeg, ook niet de groote vriend der
kleinen en simpelen, en bewoog Hij zich
niet midden het volk als een goddelijk
Demokraat
Looze diplomaten,
gepolijste aristocraten, pronkende schrift
geleerden, lieden die poseerden met hun
wetenschap of hun heiligheid, waren
hem een doorn in den voet en Hij ver
tikte het met hen om te gaan. Daaren
tegen schiep Hij er zijn behagen in te
verkeeren met de simpelen, die geen
versteende mombakkes van geleerdheid
of fatsoen op het aangezicht hadden,
doch hun hart op de lippen droegen, en
zich uitdrukten in de klare taal der dee-
moedigen en rechtzinnigen. Kijk, deze
diep christelijke Demokratie,
welke ten andere de sterke basis van het
liturgisch gemeenschapsleven heeft, de
mokratie van den geest en van het hart,
zal wel steeds, in vroegere eeuwen, de
grootheid der abdij Afflgem uitgemaakt
hebben, en zij blijft nog immer krachtig
uitstralen van deze zoo populaire Bene-
diktijner figuren.
Zij maakte ook de feestelijkheden van
Zondag 11. zoo echt innig en volksch, en
begeesterde de toegestroomde menigte.
Moge Affligem, huis van den
barmhartigen Samaritaan, van den goe
den Gastheer, van den trouwen Vriend
der kleinen en onterfden, gebouwd
op den mooien heuvelkam, boven de
blauwe diepte der valleien, immeraan de
simpele, heldere liefdeboodschap van het
evangelie aan het volk brengen
Affligem for ever
Elmar.
Daar staat een huiske langs de baan,
Zóó nederig, zóó klein,
Dat maar één deurken heeft, en waar
Twee vensterkens in zijn.
Geen hand duwt nu de raamkens los
Bij d'eersten zonnelach,
Maar deur en raamkens blijven dicht-
Gesloten heel den dag.
Geen schouwke laat zijn blauwen rook
Opkronk'Ien tusschen 't hout
Geen moorken zingt thans boven 't vuur
Het stoveken staat koud.
De bloemkens die in 't bofken staan
Verspreiden geur noch kleur,
De bloemkens tieren wild dooreen
Het gras groeit vóór de deur.
Wel zingt een vogel tusschen 't hout
Zijn liedeken bij tijd,
Toch hangen haag en boorden vol
Van stille treurigheid.
Eens was het vredig daar en blij
Al steeg er soms de nood,
Maar nu is 't huiske van verdriet
Ons Moederken is dood
Fons Van de Maeie.
Wie heeft ze niet gezien de kwakzal
vers op de markt Op het kruispunt der
wegen, of op het plein tegen de kerk,
hebben zij hunnen wagen stil gehouden.
Hunnen wagen Wat een wonder van
pracht't is al goud en zilver dat men
ziet. Groote spiegels weerkaatsen het
zonnelicht. Helle schilderingen versieren
de wanden. Bovenop een trompetter die
als een bezetene op een instrument blaast.
En voorop, als een koning op een troon,
staat de kwakzalver zijne waar aan te
bevelen Hoort hem eens aan den gang
fleschjes voor de hoofdpijn, voor de tand
pijn, tegen de lintwormen, enz... Tegen
alle ziekten heeft hij een onfeilbaar red
middel. En dit fleschje met het wonder
baar vocht, het is wel meer dan 100 fr.
waard. Maar hij vraagt geen 100, ja, geen
50, nog geen 10, geen 5. Ik laat het u voor
éénen frank
Dwaasheid,
bedrog denkt de wijze mensch; maar
toch zijn er telkens domooren genoeg om
zich te laten beetnemen, ja vele menschen
willen gefopt worden. In een onbekende
die hen met schoone woorden overstelpt,
stellen zij hun betrouwen, in plaats van
hun toevlucht te nemen tot een wijzen
gekenden dokter die sedert jaren zijne
proeven gestaan heeft.
Voor de gezondheid onzer ziel zijn er
ook kwakzalvers En overal zijn er ook
dwazerikken die aan dezulken hunne ziel
toevertrouwen! Want ziet, daar komen op
'n schoonen dag de rondreizende predi
kanten: Zij staan te prediken op de markt,
of roepen het volk naar hunne tent. Zij
gaan u eens de echte waarheid brengen.
Zij kennen het onfeilbaar middel om uwe
ziel zalig te maken Het kost u niets en
gij wordt gepaaid met muziek en zang en
schoone woorden.
Leugen en bedrog is het protestantisme
in zijn wezen en in zijn ontstaan.
Er is maar eene waarheid al het an
dere is leugen. Er is maar eene kerk de
Roomsch Katholieke Kerkal de andere
zijn valsche kerken. Christus stichte zijne
kerk en stelde Petrus aan het hoofd. Na
dezen eersten Paus werden opvolgers ge
kozen, en nu nog zijn de Pauzen van
Rome de wettige opvolgers van Petrus.
Aan die kerk heeft Christus beloofd
van met haar te zijn en ze niet te laten
overweldigen door de krachten der hel.
Ziedaar in 't kort de geschiedenis der
Roomsch Katholieke Kerk.
En de geschiedenis van het Protestan
tisme, hoe luidt die
In 1517
stichtte Martin Luther het Protestantisme.
Door al wat er gedurende 1500 jaren dat
de Kerk bestond, gedaan of gebeurd was,
trok hij een streep De Kerk van Christus
begon opnieuw. Gij zult denken: Hij deed
misschien mirakels om zijne leer te beves
tigen Wel neende geschiedenis ver
telt geen enke! mirakel noch, van Luther
noch van welk anderen protestant.
Al de bewijzen van Luther komen hier
op neer dat hijeen pater, de kap over de
haag wierp en trouwde met een wegge-
loopen non. Wie hem in den weg stond
kreeg een heel woordenboek scheldnamen
naar het hoofd, en als hij zich de sterkste
wist, kwamen er ook wel eens wapens bij
te pas om zijn tegenstrevers betere ma
nieren te leeren. Zoo verstond Luther de
zuiverheid en de menschlievendheid die
Christus ons was komen aanleeren.
Waarde lezer, waart gij soms niet bij
degenen die op de markt naar den geeste
lijken kwakzalver stond te luisteren of
die naar zijn tent zijt gegaan om u te laten
bedotten Misschien deedt ge het uit"
louter nieuwsgierigheid.
Doch zelfs dan
is het kwaad nog even groot. Want weet
dat het ook zonde is zijn geloof in gevaar
te brengen. En zeg nietWij moeten alles
eens hooren, van alles op de hoogte zijn
Want dan doet ge gelijk de zieke die alle
drankjes inslokt die men hem aanprijst en
die ten slotte zieker wordt dan te voren.
Wees op uwe hoede dus en gaat niet bij
den kwakzalver. Ouders, ziet dat uwe
kinderen er niet henen gaan Gij zijt ver
antwoordelijk over hunne reine zielen
laat ze niet verscheuren door roofzieke
wolven
Vooral geeft niet uwe namen op
als aanhangers van hun leerDenkt niet
dat zulks van geen belang is Het is ge
beurd dat Christene menschen die ook die
dwazigheid hadden begaan, geen christene
begrafenis konden hebben.
Daarbij weet wel waarom de predikan
ten op handteekens belust zijn het is
hierom Als zij een zeker getal handtee
kens hebben kunnen zij zich door den
Staat doen betalen. Ziet ge nu hoe het
spel ineen steekt
Ieder roepe dus Weg met de kwakzal
vers. Wij nemen onze toevlucht tot de
priesters die door Christus zelf aangesteld
zijn om onze zielen te genezen.
Ouders past op 1 Laat uwe kinderen niet
naar de tent gaan
Daarliggen wolfijzers en schietgewe
ren Romano.
De rooden
prediken eert zonderlinge zedeleer. Een
jeugdige artiste heeft te Parijs haar vriend
een Poolsch schrijver, die door een onge
neeslijke ziekte was aangetast, door een
revolverschot gedood. En wilt ge weten,
wat een socialistisch blad van Brussel
durft schrijven naar aanleiding van dat
drama Zij heeft gedood, maar zij is
geen moordenares. Veroordeel haar niet.
Ja, menschen, zulk een schaamte
loosheid staat te lezen zwart op wit, in
't gezegd socialistisch blad Volgens de
roode zedeleer is het leven dus niet meer
heilig en mag men een ander van kant
maken, als men 't nuttig oordeelt. Ha
't is daardoor, ongetwijfeld, dat de practi-
sche socialisten van Rusland, alias de
bolchevisten, reeds millioenen burgers en
werklieden een kop korter hebben ge
maakt Merci voor zulke zedeleerMet
wil of met werk en slaat niemand dood
dat is 't 5de van Gods geboden, en dat
leert de christen zedeleer. Ook zegde God
tot den eersten moordenaar De stem
van het bloed uws broeders roept tot mij
van de aarde. Nu dan zult gij vervloekt
zijn op de aarde....
Zonder godsdienst is niemand
waarlijk wijs.
Godsdienst wil zeggen Godskennis,
Godsvereering, verbintenis van den mensch
met God.
Durft gij iemand wijs noemen, die niets
weet van God die niet weet in welke
verhouding hij staat tot Goddie niet
weet wat hij heeft te vreezen of te hopen
van God
Zijn dat wijzen, die hooggeleerde hee-
ren, welke den loop der sterren bestudee-
ren en het heelal nieten, maar daarbij den
Schepper van het heelal vergeten en den
God niet kennen, die aan de sterren de
baan voorschreef
Een raad
schrijft de vriend Jan ons weêral 1 Dezen
keer geven wij hem, en meteen al onze
achtbare lezers iets ten beste voor de
Wespen.
Wie door wespen is aangevallen doe
best in struikgewas te vluchten en er zich
schuil te houden totdat d^laatsten ver
dwenen zijn.
Is men gestoken, dan trachte men eerst
den angel uit de wonde te trekken. Ver
volgens wrijve men deze in met ammoniak
of legge er compressen van eene ammo-
niakoplossing op, waardoor de pijn oogen-
blikkelijk ophoudt of ten minste verzacht.
Men weze steeds voorzichtig bij het
eten van rijpe pruimen, zomerperen, enz.
Niet zelden gebeurt het dat een wesp er
zich een weg in baant en er zich in op
houdt, zoodat zij bij het eten van zulk
fruit in den mond ja tot in de keel van
den verbruiker kan terechtkomen. Op die
plaatsen is zij volstrekt niet altijd weer
loos en kan er wel een steek geven die
soms erge gevolge, ja zelfs een doodelij-
ken afloop kan hebben.
Dwazen zijn het
dwazer dan de oude heidenen, die toch
ten minste hunne goden vereerden en er
marmeren tempels voor bouwden.
Of zij dan, die zonder veel moeite de
geelgeworden perkamenten en papieren
der Oudheid ontcijferen en lezen, maar
die de H. Schrift de Schrift der eeuwige
Waarheid niet kennen
Of zij, die de wereld door hunne ont
dekkingen verbazen, maar die van een
oneindigen God en eene onsterfelijke ziel
nog nooit iets ontdekt hebben, gelijk zij
spottend zeggen durven
Dwazen zijn het, dwazer dan de oude
heidenen, welke boeken vol geschreven
hebben over het bestaan van God en over
het onsterfelijk zijn der ziel.
Of zij dan die verschillende Europee-
sche en
andere talen
spreken en schrijven, maar daarbij de taal
van God, het bidden, al lang verleerd heb
ben Dwazen zijn het, dwazer dan de
oude heidenen, die vooraleer zij geheel
bedorven waren nog hun morgen- en
avondgebed verrichten en aan tafel hunne
goden aanriepen.
Daarom zegt de profeet Isaias (XXIX,
14) Vernietigen zal ik de wijsheid der
wijzen, spreekt de Heer.
Overtredingen van de Postwet
kunnen tot rechterlijke vervolgingen aan
leiding geven.
Het Beheer van Posterijen herinnert er
aan dat het, luidens art. 29 van de wet
van 30 Mei 1879, verboden is op straffen
van rechterlijke vervolgingen, welke door
het Beheer kunnen ingespannen worden
1° Brieven, zelfs open, of nota's die als
aktueele briefwisseling kunnen gelden, te
voegen bij nieuwsbladen, drukwerken,
handelsstalen of zaakpapieren welke tegen
verlaagden prijs met de post verzonden
worden
2° Op die zendingen of op de omsla
gen, banden of verpakkingen er van, aan
wijzingen, geschreven meldingen of mer
ken aan te brengen welke een actueele
briefwisseling uitmaken of als zoodanig
kunnen doorgaan, behoudens de uitzon
deringen ten opzichte van adres- of mer-
kenkaarten met ten minste 15 centiemen
gefrankeerd
3° In niet-verzekerde 'of niet-aangetee-
kende zendingen waarden aan drager van
meer dan 5 frank of geldstukken te steken.
Het publiek wordt er van verwittigd dat
er op de zendingen streng toezicht uitge
oefend wordt, ten einde de overtredingen
van gemeld verbod op te sporen en er,
overeenkomstig de wet proces-verbaal
voor op te maken.
Oppassen is de boodschap I riep
Stientje Soekers, en hij stak zijn geldbeu
gel in zijn leers, onder zijn voet
Waarlijk wijs is slechts
hij die God kent. Deze Godskennis, zegt
de wijze Salomon, verkwikt de zielen en
maakt de geringen wijszij is meer waard