De Jubelfeesten te Affligem. Kwakzalvers. VOOR STAD EN ARRONDISSEMENT AALST Academy-pen Een en ander Abonnementsprijs: KATHOLIEK WEEKBLAD tot veredeling van Volk en Land. BEHEER EN REDACTIE 29, Korte Zoutstraat, AALST Merkwaardig Collega-pen regeer Voor alle advertentiën buiten het Arrondissement Aalst wende men zich naar OFFICE DE PUBLICITÉ 36, Nieuwstraat, Brussel. DAGWIJZER Het Huisken van verdriet €7 O Binnenland Buitenland Amerika 8.50 15.00 2 doll. ADVERTENTIËN volgens akkoord. Postcheckrekening 44024 DE DENDERBODE VERKRIJGBAAR TEN BUREELE DEZER, FR. 17.50 self-filling FR. 25.00. per Post 1.00 fr. meer Postcheckrekening 44024 ZATERDAG 23 AUGUSTI 1924. Augusti of Oogstmaand. 24 Zondag, lie Zondag na Sinxen. H. Bartholomeus, Apostel, Martelaar. Patroon der stad Geeraardsbergen. 25 Maandag. H. Lode wijk, Koning van Frankrijk. H. Huncgonde, Kloosterlinge, Maagd. 26 Dinsdag. H. Zepherinus, Paus, Martelaar. H. Genès, Tooneelspeler, Martelaar. 27 Woensdag. H. Joseph Calasanctius, Kloosterling. H. Cesaire, Bisschop, Belijder. Donderdag. H. Augustinus, Bisschop, Kerkleeraar. H, Hermes, Martelaar, Patroon der stad Ronsse. '29 Vrijdag. Onthoofding van den H. Joannes Baptista. H. Sabina, Maagd. Martelares. 31 Zondag. 12e Zondag na Sinxen. H. Raymundus Nonnatus, Kloosterling,-Belijder. H. Isabella, Maagd. Zondag 27 Oogst 11. is een echte hoogdag geweest voor de abdij Affligem. De feestelijkheden, naar aanleiding van het 3e eeuwfeest van den vermaarden ommegang, bereikten dien dag hun glanspunt, en de regen heeft dien glans niet kunnen doen tanen, noch het enthousiasme dempen. Honderden wa ren naar de feestvierende abdij heenge- stroomd. Voor hoevelen onzer heeft em niet, van af onze prilste jaren, een zeer bekorend centrum uitgemaakt, waar gul lachende gezichten van demo cratische Benediktijnen, en de schoone vrede van witgekalkte cellen ons telkens welkom hieten, en ons naar lichaam en :1 verkwikten De abdij Affligem die eenmaal, in eeuwen van verganen luister, haar mach- muren wijd in het ronde verhief, en haar beiaard zingen liet in hóogen toren, zag haar steenen ootheid vervallen, doch haar moreele |rootheid stond pal in de stormen, en ?p geestelijk gebied blijft haar invloed immer, wijd om zich heen, harten en zielen veroveren, Zij heeft geen trot- schen toren meer. Zij bezit geen luchtig klingelenden beiaard meer. Doch, wie van ver haar fijn genaaid torentje boven 5 de boschlijn stijgen ziet, en als moede U pelgrim of wandelaar, den heuvelkam heeft betreden, hoort dadelijk de mach- lokstem der abdij hem tegengalmen met het zilverklaar geklep van het devoot keuvelend kapelklokje, en... eenige minuten nadien staat hij reeds aan de abdij aan te bellen. De poort gaat open op lage, blanke ioggewelven waar een innig licht druilt dat tot kalm peinzen stemt. Het mag buiten regenen en tempeesten. Hier Moeit een rust die, als een bloem welke nimmer slenst, in alle seizoenen haar jeuren wasemt. Doch het zijn niet alleen de sereine lijnen van gangen en gewel ven, die zich beschuttend om u heen ontvouwen met breede, vrome gebaren, nöodend tot vrede en stilte. Het zijn vooral de simpele, hartelijke menschen, welke u door deze gangen te gemoet komen, die dadelijk den indruk geven dat gij hier vrienden zijt aangeland, en de atmos feer van den thuis om u heen tooveren. Die gulheid en die gemoedelijkheid, echt 'angelisch, want de figuur van Jezus Was toch zoo kristalhelder van eenvoud openhartigheid, maken de groote fckoring uft der abdij Affligem. Men kan tier praten van hart tot hart. Tusschen gastheer en bezoeker staat geen dor schutsel van grijze folianten en perka- menten. Deze Benediktijnen hebben bij de fel doorgedreven studie de kinderlijke frischheid van hun gemoed, noch de natuurlijkheid van hun glimlach verbeurd. Zij zijn geleerd, maar weten zoo simpel, zoo joviaal te blijven, en hun lach klinkt helder en guitig. Bleef Christus, die zeëen van wijsheid in zich droeg, ook niet de groote vriend der kleinen en simpelen, en bewoog Hij zich niet midden het volk als een goddelijk Demokraat Looze diplomaten, gepolijste aristocraten, pronkende schrift geleerden, lieden die poseerden met hun wetenschap of hun heiligheid, waren hem een doorn in den voet en Hij ver tikte het met hen om te gaan. Daaren tegen schiep Hij er zijn behagen in te verkeeren met de simpelen, die geen versteende mombakkes van geleerdheid of fatsoen op het aangezicht hadden, doch hun hart op de lippen droegen, en zich uitdrukten in de klare taal der dee- moedigen en rechtzinnigen. Kijk, deze diep christelijke Demokratie, welke ten andere de sterke basis van het liturgisch gemeenschapsleven heeft, de mokratie van den geest en van het hart, zal wel steeds, in vroegere eeuwen, de grootheid der abdij Afflgem uitgemaakt hebben, en zij blijft nog immer krachtig uitstralen van deze zoo populaire Bene- diktijner figuren. Zij maakte ook de feestelijkheden van Zondag 11. zoo echt innig en volksch, en begeesterde de toegestroomde menigte. Moge Affligem, huis van den barmhartigen Samaritaan, van den goe den Gastheer, van den trouwen Vriend der kleinen en onterfden, gebouwd op den mooien heuvelkam, boven de blauwe diepte der valleien, immeraan de simpele, heldere liefdeboodschap van het evangelie aan het volk brengen Affligem for ever Elmar. Daar staat een huiske langs de baan, Zóó nederig, zóó klein, Dat maar één deurken heeft, en waar Twee vensterkens in zijn. Geen hand duwt nu de raamkens los Bij d'eersten zonnelach, Maar deur en raamkens blijven dicht- Gesloten heel den dag. Geen schouwke laat zijn blauwen rook Opkronk'Ien tusschen 't hout Geen moorken zingt thans boven 't vuur Het stoveken staat koud. De bloemkens die in 't bofken staan Verspreiden geur noch kleur, De bloemkens tieren wild dooreen Het gras groeit vóór de deur. Wel zingt een vogel tusschen 't hout Zijn liedeken bij tijd, Toch hangen haag en boorden vol Van stille treurigheid. Eens was het vredig daar en blij Al steeg er soms de nood, Maar nu is 't huiske van verdriet Ons Moederken is dood Fons Van de Maeie. Wie heeft ze niet gezien de kwakzal vers op de markt Op het kruispunt der wegen, of op het plein tegen de kerk, hebben zij hunnen wagen stil gehouden. Hunnen wagen Wat een wonder van pracht't is al goud en zilver dat men ziet. Groote spiegels weerkaatsen het zonnelicht. Helle schilderingen versieren de wanden. Bovenop een trompetter die als een bezetene op een instrument blaast. En voorop, als een koning op een troon, staat de kwakzalver zijne waar aan te bevelen Hoort hem eens aan den gang fleschjes voor de hoofdpijn, voor de tand pijn, tegen de lintwormen, enz... Tegen alle ziekten heeft hij een onfeilbaar red middel. En dit fleschje met het wonder baar vocht, het is wel meer dan 100 fr. waard. Maar hij vraagt geen 100, ja, geen 50, nog geen 10, geen 5. Ik laat het u voor éénen frank Dwaasheid, bedrog denkt de wijze mensch; maar toch zijn er telkens domooren genoeg om zich te laten beetnemen, ja vele menschen willen gefopt worden. In een onbekende die hen met schoone woorden overstelpt, stellen zij hun betrouwen, in plaats van hun toevlucht te nemen tot een wijzen gekenden dokter die sedert jaren zijne proeven gestaan heeft. Voor de gezondheid onzer ziel zijn er ook kwakzalvers En overal zijn er ook dwazerikken die aan dezulken hunne ziel toevertrouwen! Want ziet, daar komen op 'n schoonen dag de rondreizende predi kanten: Zij staan te prediken op de markt, of roepen het volk naar hunne tent. Zij gaan u eens de echte waarheid brengen. Zij kennen het onfeilbaar middel om uwe ziel zalig te maken Het kost u niets en gij wordt gepaaid met muziek en zang en schoone woorden. Leugen en bedrog is het protestantisme in zijn wezen en in zijn ontstaan. Er is maar eene waarheid al het an dere is leugen. Er is maar eene kerk de Roomsch Katholieke Kerkal de andere zijn valsche kerken. Christus stichte zijne kerk en stelde Petrus aan het hoofd. Na dezen eersten Paus werden opvolgers ge kozen, en nu nog zijn de Pauzen van Rome de wettige opvolgers van Petrus. Aan die kerk heeft Christus beloofd van met haar te zijn en ze niet te laten overweldigen door de krachten der hel. Ziedaar in 't kort de geschiedenis der Roomsch Katholieke Kerk. En de geschiedenis van het Protestan tisme, hoe luidt die In 1517 stichtte Martin Luther het Protestantisme. Door al wat er gedurende 1500 jaren dat de Kerk bestond, gedaan of gebeurd was, trok hij een streep De Kerk van Christus begon opnieuw. Gij zult denken: Hij deed misschien mirakels om zijne leer te beves tigen Wel neende geschiedenis ver telt geen enke! mirakel noch, van Luther noch van welk anderen protestant. Al de bewijzen van Luther komen hier op neer dat hijeen pater, de kap over de haag wierp en trouwde met een wegge- loopen non. Wie hem in den weg stond kreeg een heel woordenboek scheldnamen naar het hoofd, en als hij zich de sterkste wist, kwamen er ook wel eens wapens bij te pas om zijn tegenstrevers betere ma nieren te leeren. Zoo verstond Luther de zuiverheid en de menschlievendheid die Christus ons was komen aanleeren. Waarde lezer, waart gij soms niet bij degenen die op de markt naar den geeste lijken kwakzalver stond te luisteren of die naar zijn tent zijt gegaan om u te laten bedotten Misschien deedt ge het uit" louter nieuwsgierigheid. Doch zelfs dan is het kwaad nog even groot. Want weet dat het ook zonde is zijn geloof in gevaar te brengen. En zeg nietWij moeten alles eens hooren, van alles op de hoogte zijn Want dan doet ge gelijk de zieke die alle drankjes inslokt die men hem aanprijst en die ten slotte zieker wordt dan te voren. Wees op uwe hoede dus en gaat niet bij den kwakzalver. Ouders, ziet dat uwe kinderen er niet henen gaan Gij zijt ver antwoordelijk over hunne reine zielen laat ze niet verscheuren door roofzieke wolven Vooral geeft niet uwe namen op als aanhangers van hun leerDenkt niet dat zulks van geen belang is Het is ge beurd dat Christene menschen die ook die dwazigheid hadden begaan, geen christene begrafenis konden hebben. Daarbij weet wel waarom de predikan ten op handteekens belust zijn het is hierom Als zij een zeker getal handtee kens hebben kunnen zij zich door den Staat doen betalen. Ziet ge nu hoe het spel ineen steekt Ieder roepe dus Weg met de kwakzal vers. Wij nemen onze toevlucht tot de priesters die door Christus zelf aangesteld zijn om onze zielen te genezen. Ouders past op 1 Laat uwe kinderen niet naar de tent gaan Daarliggen wolfijzers en schietgewe ren Romano. De rooden prediken eert zonderlinge zedeleer. Een jeugdige artiste heeft te Parijs haar vriend een Poolsch schrijver, die door een onge neeslijke ziekte was aangetast, door een revolverschot gedood. En wilt ge weten, wat een socialistisch blad van Brussel durft schrijven naar aanleiding van dat drama Zij heeft gedood, maar zij is geen moordenares. Veroordeel haar niet. Ja, menschen, zulk een schaamte loosheid staat te lezen zwart op wit, in 't gezegd socialistisch blad Volgens de roode zedeleer is het leven dus niet meer heilig en mag men een ander van kant maken, als men 't nuttig oordeelt. Ha 't is daardoor, ongetwijfeld, dat de practi- sche socialisten van Rusland, alias de bolchevisten, reeds millioenen burgers en werklieden een kop korter hebben ge maakt Merci voor zulke zedeleerMet wil of met werk en slaat niemand dood dat is 't 5de van Gods geboden, en dat leert de christen zedeleer. Ook zegde God tot den eersten moordenaar De stem van het bloed uws broeders roept tot mij van de aarde. Nu dan zult gij vervloekt zijn op de aarde.... Zonder godsdienst is niemand waarlijk wijs. Godsdienst wil zeggen Godskennis, Godsvereering, verbintenis van den mensch met God. Durft gij iemand wijs noemen, die niets weet van God die niet weet in welke verhouding hij staat tot Goddie niet weet wat hij heeft te vreezen of te hopen van God Zijn dat wijzen, die hooggeleerde hee- ren, welke den loop der sterren bestudee- ren en het heelal nieten, maar daarbij den Schepper van het heelal vergeten en den God niet kennen, die aan de sterren de baan voorschreef Een raad schrijft de vriend Jan ons weêral 1 Dezen keer geven wij hem, en meteen al onze achtbare lezers iets ten beste voor de Wespen. Wie door wespen is aangevallen doe best in struikgewas te vluchten en er zich schuil te houden totdat d^laatsten ver dwenen zijn. Is men gestoken, dan trachte men eerst den angel uit de wonde te trekken. Ver volgens wrijve men deze in met ammoniak of legge er compressen van eene ammo- niakoplossing op, waardoor de pijn oogen- blikkelijk ophoudt of ten minste verzacht. Men weze steeds voorzichtig bij het eten van rijpe pruimen, zomerperen, enz. Niet zelden gebeurt het dat een wesp er zich een weg in baant en er zich in op houdt, zoodat zij bij het eten van zulk fruit in den mond ja tot in de keel van den verbruiker kan terechtkomen. Op die plaatsen is zij volstrekt niet altijd weer loos en kan er wel een steek geven die soms erge gevolge, ja zelfs een doodelij- ken afloop kan hebben. Dwazen zijn het dwazer dan de oude heidenen, die toch ten minste hunne goden vereerden en er marmeren tempels voor bouwden. Of zij dan, die zonder veel moeite de geelgeworden perkamenten en papieren der Oudheid ontcijferen en lezen, maar die de H. Schrift de Schrift der eeuwige Waarheid niet kennen Of zij, die de wereld door hunne ont dekkingen verbazen, maar die van een oneindigen God en eene onsterfelijke ziel nog nooit iets ontdekt hebben, gelijk zij spottend zeggen durven Dwazen zijn het, dwazer dan de oude heidenen, welke boeken vol geschreven hebben over het bestaan van God en over het onsterfelijk zijn der ziel. Of zij dan die verschillende Europee- sche en andere talen spreken en schrijven, maar daarbij de taal van God, het bidden, al lang verleerd heb ben Dwazen zijn het, dwazer dan de oude heidenen, die vooraleer zij geheel bedorven waren nog hun morgen- en avondgebed verrichten en aan tafel hunne goden aanriepen. Daarom zegt de profeet Isaias (XXIX, 14) Vernietigen zal ik de wijsheid der wijzen, spreekt de Heer. Overtredingen van de Postwet kunnen tot rechterlijke vervolgingen aan leiding geven. Het Beheer van Posterijen herinnert er aan dat het, luidens art. 29 van de wet van 30 Mei 1879, verboden is op straffen van rechterlijke vervolgingen, welke door het Beheer kunnen ingespannen worden 1° Brieven, zelfs open, of nota's die als aktueele briefwisseling kunnen gelden, te voegen bij nieuwsbladen, drukwerken, handelsstalen of zaakpapieren welke tegen verlaagden prijs met de post verzonden worden 2° Op die zendingen of op de omsla gen, banden of verpakkingen er van, aan wijzingen, geschreven meldingen of mer ken aan te brengen welke een actueele briefwisseling uitmaken of als zoodanig kunnen doorgaan, behoudens de uitzon deringen ten opzichte van adres- of mer- kenkaarten met ten minste 15 centiemen gefrankeerd 3° In niet-verzekerde 'of niet-aangetee- kende zendingen waarden aan drager van meer dan 5 frank of geldstukken te steken. Het publiek wordt er van verwittigd dat er op de zendingen streng toezicht uitge oefend wordt, ten einde de overtredingen van gemeld verbod op te sporen en er, overeenkomstig de wet proces-verbaal voor op te maken. Oppassen is de boodschap I riep Stientje Soekers, en hij stak zijn geldbeu gel in zijn leers, onder zijn voet Waarlijk wijs is slechts hij die God kent. Deze Godskennis, zegt de wijze Salomon, verkwikt de zielen en maakt de geringen wijszij is meer waard

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1924 | | pagina 1