De Liturgie en het Volk VOOR STAD EN ARRONDISSEMENT AALST College-pen regulier Academy-pen Een en ander rollaag t september l*fZ4. Abonnementsprijs: KATHOLIEK WEEKBLAD tot veredeling van Volk en Land. BEHEER EN REDACTIE 29, Korte Zoutstraat, AALST Merkwaardig Voor alle advertentiën buiten het Arrondissement Aalst wende men zich naar OFFICE DE PUBLICITÉ 36, Nieuwstraat, Brussel. DAGWIJZER De Landman Land en Tuinbouw i vaai^dii^* ft/ i *9 UüllllClUCli IIUI 11IIIII Illd Binnenland Buitenland Amerika 8.50 15.00 2 doll. ADVERTENTIËN volgens akkoord. Postcheckrekening 44024 DE DENDERBODE VERKRIJGBAAR TEN BUREELE DEZER, FR. 17.50 self-filling FR. 25.00. per Post 1.00 fr. meer Postcheckrekening 44024 ZATERDAG 7 SEPTEMBER 1924. September of Herfstmaand. 7 Zondag. 13e Zondag na Sinxen. H. Hildewardus van Dikelvenne, Bisschop, Belijder. H. Regina, Maagd, Martelares. 8 Maandag. Geboortedag van O. L. V. afgestelde feest dag. H. Adrianus, Martelaar. 9 Dinsdag. H. Oudomaar (St Omer Bisschop, Belijder. H. Gorgonius, Martelaar. 10 Woensdag. H. Nicolaas van Tolentyn, Hermijt van den H. Augustinus, Belijder. Patroon tegen de veeziekten. H. P.ulcherie, Keizerin. 11 Donderdag. H Vinciana, Maagd. H. Protus en Hyacinthus, Martelaars. 12 Vrijdag. Feestdag van den zoeten Naam van Maria. H. Guido van Anderlecht, Bedel der kerk van Laken, Belijder. 13 Zaterdag. H. Fledericus, Belijder, Pastoor en Patroon van Vlierzele. Eeizame Franco, Abt van Affligem. 14 Zondag. 14e Zondag na Sinxen. H. Kruisverheffing. H. Maternus, Bisschop, Apostel van Tongeren, Be lijder. Wij maakten in deze laatste tijden twee Liturgische Congressen mede te Mechelen en te Leuven. Tijdens deze en werden door tal van geleerde sprekers uit Noord en Zuid interessante verhandelingen voorgedragen over de Liturgie in verband met het mis hooren, met den kerkzang, en dies meer. Waarin bestaat eigenlijk de Liturgie? Dit in schijn zeer geleerd woord wordt in wer kelijkheid iets zeer eenvoudigs wanneer men het practisch gaat ontleden. De Liturgie, voor zooveel wij uit de jongste congresdagen konden opmaken, een gemeenschappelijk aanvoelen en medeleven der godsdienstplechtigheden. Óp de eerste plaats nu komt de Heilige Mis, centrum van ons godsdienstleven, gewijd drama, dat bij uitstek is geschikt om de jaandacht der geloovigen te boeien, en waarvan zij tevens al de handelingen in leen geest van gemeenschap kunnen en moeten volgen. Dat noemt men Litur gisch mis hooren. Om dit nu mogelijk te maken moet het volk in staat gesteld worden met aandacht, met begrip,en met geloof meteen de heilige actie aan het altaar te volgen.Eerstens, met aandacht. Aandacht is slechts dan mogelijk wan neer allen in de kerk goed het hoogaltaar zien kunnen. Wat niet altijd 't geval is in tnze oude kerken. De architectuur dezer erken is vaak heel prachtig, doch bij een nader ontleden komt men dan tot de Jil)evinding dat die vroegere architecten al te weinig aandacht verleenden aan [jen passenden bouw en de juiste belich- I ting van het hoogaltaar» Al te dikwerf toch belemmeren eën aan tal pilaren het vrije uitzicht op het altaar, ioodat een groot deel der geloovigen, .(namelijk al dezen die de zijbeuken vul len) niets of bijna niets van de heilige handelingen aan het altaar kunnen zien, Voorts is ook, in vele gevallen! de be lichting van het altaar gebrekkig of ver keerd toegepast. O. a, is het een slechte gewoonte het licht te laten komen door imen die achter het altaar geplaatst fijn. Het meest praktische ware geen iïnen achter het altaar te plaatsen, en He verlichting van boven uit te laten omen, zooals ook geschiedt in de St ieterskerk te Rome. Dit concentreert de volle waarde van het licht op het al- tr, wat toch ten zeerste vereischt is 0m °ok aller oogen daarheen te trekken. Op het altaar, waaraan het heilig misof fer wordt gecelebreerd, niet als een nieuwe Golgotha waarop telken dag, "oor heel de menschheid, de nieuwe en bloedige offerande geschiedt? Dus moeten ook alle menschen dien Golgotha kunnen zien, en daarom moet de priester, aan het altaar, hoog in het licht staan, zichtbaar voor allen, voor de gansche christelijke gemeente. Dan al leen kan er spraak van zijn de H. Mis met aandacht te volgen. Tweedens moet die ook met begrip kunnen gevolgd worden. Hiertoe is ver eischt dat de geloovige met den celebrant aan het altaar zou kunnen medebidden, denzelfden cyclus van gebeden. Dus is noodig het verklarende misboek, twee talig, Latijn en Vlaamsch, waarin de voornaamste misgebeden opgenomen staan, en, indien het nood doet, met een bondig woord toegelicht worden. Op die wijze krijgt ook de leek een juist en klaar inzicht in dit goddelijk drama dat zich aan het altaar afspeelt, en kan hij de diepzinnige actie daarvan met vrucht volgen. Als deze voorwaarden zijn ver vuld zal ook de geest van geloof in hem aangewakkerd worden. Maar, want het uiterlijke is, ook hier, niet te scheiden van het innerlijke, dan moe ten alle de gezangen van den celebrant, die telkens onder de Mis optreedt als solist in een gewijd opera, op stichtende en echt liturgische wijze voorgedragen worden, en op een even waardige ma nier op het oksaal beantwoord worden. En dit is niet altijd het gevalOnze kerkzang is op zoovele plaatsen schro melijk verwaarloosd, en werkt ontstich tend in stede van te stichten, Dit punt werd druk besproken tijdens de Litur gische Week te Leuven, en het alge meen besluit was dat onze priesters en onze koorzangers veel meer ijver zou den moeten wijden aan de uitvoering van den kerkzang. Als dan ook deze naar waarde wordt verzorgd, zal de heilige mis nog eens zooveel indruk maken op de geloovigen, en dezen zullen met diepe vroomheid de offerande aan het altaar komen bijwo nen, zoodat allengs de droom van Pius X zaliger gedachtenis, het liturgisch mis- hooren in vervulling zou gaan Het weze zoo Elmar. Knielend kus ik, Heer, uw handen, Die den gulden oogst mij boodt, Die de stormen hield aan banden Zilvren dauw op d'halmen goot, Ieder zaadje door uw goedheid Werd een graanschoof in mijn schuur; AI mijn zwoegen werd tot zoetheid 'k Dank U tot mijn stervensuur. Fr. Henricus. Wenken over hoenderteelt. In ons laatste artikel hebben wij de vijf geboden van den hoenderteler aangeduid, 't is te zeggen de bijzonderste regels die in zake hoenderteelt dienen toegepast. Misschien zal het niet overbodig wezen desaangaande eenigen uitleg te geven. De goede regel zegtgoede leghennen hebben. Wij veronderstellen dat het hoofddoel van den hoenderteler is, eiers voortbren gen, zooals het alhier meestal het geval is. Men kan zich goede hoenders aanschaf fen door het koopen van hennen of eiers van gewone hennen, van "boerenkiekens„ zooals men zegt. Voorzeker bestaan er onder dergelijke hennen puike legsters. Niettemin staat het buiten kijf dat er veel meer kans bestaat beste hennen aan te werven door het koopen van een zuiver, wel gekend en reeds veredeld legras. Zulke rassen bestaan en legprijskampen, sedert eenige jaren overal op touw gezet, hebben ze van langs om meer doen kennen. Dikwijls hooren We zeggen om goede legsters te hebben, dient men verbas terde hennen te kweeken. Welk misver stand I Zoo iets beweren is gansch tegenstrijdig met de gezonde rede, 't is zelfs allen vooruitgang loochenen Waarom zouden dergelijke hennen de verbasterde de beste legsters zijn, ja zelfs, naar aanlei ding zekere gezegdens, schier het mono- pool van het goede leggen bezitten Zijn het niet overal in de natuur, de zuivere stammen die de beste uitslagen geven Zijn onze zuivere tarwe, rogge, haver, beeten, soorten van mindere waarde dan onzuivere stammen Heeft ons zuiver Belgisch paard minder spierkracht dan de verbasterde dieren van voorheen Is de zuivere Vlaamsche koe, de zuivere Hol- landsche koe, van minder waarde dan de verbasterde beesten die men nog zooveel ontmoet Wie zou zoo iets nog durven beweren Welnu, er is geene -"de om dewelke kiekens aan den algemeenen regel niet zouden onderworpen zijn. Men gelieve ons wel te verstaan het kruissen van twee goede hoenderrassen zal heel waarschijnlijk ook goede hoen ders voortbrengen, doch wanneer men gewone, verbasterde hoenders aankoopt, kent men daar gewoonlijk geenszins den oorsprong van, men weet niet wat allerlei soorten meestal goede en ook slechte meehielpen aan het vormen van een onzuiveren stam. Met zuivere rassen isde toestand gansch anders. Zekere rassen werden dusdanig verbeterd, dat meest al de zuivere pro- dukten van die rassen, zooniet uitnemende dan toch puike legsters zijn. Zoo b. v. de witte leghorn, de anconar, enz. die sedert tal van jaren, voornamelijk in Amerika en Engeland op gestadige wijze en stelsel matige manier veredeld werden. En hier komen wij terug op ons vijfde gebod dat luidtzijne soort gedurig ver beteren. Dit is natuurlijk een punt van overgroot belang. Een goede hen eet dik wijls al niet veel meer dan een slechte. Veronderstellen wij dat eene hen nagenoeg 90 eiers moet leggen om winstgevend te zijn. Al wat ze meer legt is zuivere winst en eene hen die 150 eiers legt geeft twee maal zooveel winst als een hen die er 120 legt. Dus, 't is eene zaak van groot belang de hennen 30,40, ja zelfs 50 eieren meer te doen leggen. Welnu, de ondervinding die wij kunnen hebben in zake hoenderteelt, de inlichtin gen, die ons hier en daar overgemaakt worden, hebben ons geleerd dat de hen nen onzer boerenhoeven meestal ge middeld rondom de 110 eiers leggen. Dit cijfer in ontoereikend en het zou nood zakelijk moeten stijgen. Men zou'zijne hennen gedurig moeten verbeteren. Hoe kan dit geschieden Bij den boer zelf 't Is wel wat moeilijk en brengt vrij wat last mede. Weliswaar kent de boer of liever de boerin, hier en daar in de kudde, eene beste legster, maar hoe dezes eieren afgezonderd? Wel is waar zal hij, hier en daar, een slechte hen verwij deren, doch dit is niet voldoende en eene methode alleen kan tot ernstige verbetering leiden, n.l. het gebruik van vainesten. On gelukkiglijk is deze methode op het hof hoegenaamd niet bruikbaar. De gewone hoenderteler zal zich dus meestal genood zaakt vinden zich te wenden tot kweeke- rijen, die zich op stelselmatige verbeterin gen toeleggen om daar eiers of kiekens te koopen van beste legsters. Het is dikwijls heel moeilijk, daar te stellen welke de kweekerijen zijn die ern stig te werk gaan. Het geldt hier voorna melijk een kwestie van vertrouwen. Deze kweekerijen verkoopen hunneeiers meestal aan hooge prijzen. De kweekerij de Heide die waarschijnlijk een der beste Belgische kweekerijen is, verkoopt eiers van "gewone„witte leghorns aan 10, 7, 6 en 4 fr., volgens het getal eiers gelegd door de hennen van het parket waar van ze voortkomen. Men kan zich ook wenden tot eerlijke kweekers, die hennen van besten oorsprong bezitten het geldt hier nogmaals een kwestie van vertrouwen om met hunne producten het neerhof te verbeteren. Het aankoopen van enkele haantjes, voortkomende van legsters die 200 eiers en meer leggen, kan soms op merkwaar dige wijze de opbrengst van het hoender hok vermeerderen, door afstammelingen te geven die vroeger en meer leggen. Men weet dat de haan zooals de stier bij de koe een grooten invloed heeft op de productie. Veronderstellen wij een neerhof met 60 hennen, waarvan de middelbare productie, door het aankoopen van kipjes of van haantjes, maar met 10 vermeerderd is hetgeen hoegenaamd niet moeilijk is dit maakt 60 X 10 600 eiers aan 50 centiemen, is 300 fr. gewonnen zonder moeite en met weinig kosten. Gelijk hanen, zoo vochten in de Duitsche volkskamer de communisten en de ultra-nationalisten tegen malkander. Zij die klop kregen, die zullen zich eens kunnen herinneren heb ben hoe de menschen in België leden, die door de duitsche brigands gestoot, ge stampt en geslagen werden. Geen goed ongeloond, Geen kwaad ongestraft, want daar is een God, die oneindig recht vaardig is en aan eik loon naar werken geeft. Welwei 1 't schijnt dat Engeland niet heel content is, omdat de bezettingstroepen zoo niet met eens uit de streek van Dortmund wegge trokken zijn op gevaar na van de Fransche spoorbedienden en anderen zonder eenige verdediging in 't midden der brave Duitschers te laten tEn Engeland nes telt zoo gaarn in vreemde streken. Vraag het eens aan Egypte, aan Soedan, enz. enz. Ill De fameuze Herriot zal nog rare en koddige sprongen maken, zoo hij blijft dansen gelijk Mac Donald schuifelt... Putten In de aarde kloeg men dezer dagen over de ontchris- telijking der werkende klas in ons dierbare België, en men heeft gelijk dat men klaagt. Er is reden toe, helaas I 80 ten honderd der Belgische werklieden .verwaarloozen hun godsdienstige plichten... 't Is om te doen weenen en kermen, ja, 80 ten hon derd onzer dierbare werklieden zijn op de baan van hun tijdelijk en eeuwig ongeluk... Welke zijn de oorzaken van zulken be- weenenswaardigen hartverscheurenden toestand Daar zijn er drij voorname Ten eerste het liberalism heeft alles ge daan en doet alles om onze werklieden alle godsdienstige kennis, alle godsdiens tig gevoel en allen godsdienstigen troost te ontnemen. In hunne werkhuizen en fa brieken, en winkels is alles zoo ingericht en geschikt, dat de werklieden zooveel mogelijk van 't bijwonen der Heiltge Mis des Zondags afgetrokken zijn. En wat ge beurt er in vele kazernen met onze solda ten Ach I vraag het maar aan onze jon gens 1 't is eene schande... De tweede oorzaak is het socialism met al zijn deugniet- en schurkenstreken. En de derde groote oorzaak die is de lamlendigheid van sommige katholieken die'tgoed voorbeeld niet geven.Laat ons allen werken om dien toestand te verbe teren. Te veel praten is een groot gebrek, een leelijke meerde, zegden onze wijze, Vlaamsche voorouders, 't Schijnt dat de President der Vereenigde Staten van Amerika die waarheid ook zeer goed kent, want men zegt van dien grooten man 't is President Coolidge— dat hij een van de grootste zwijgers is, die men in de politieke wereld ontmoet. Hoe spijtig toch, dat de socialistische volksvertegenwoordigers in onze Kamers dat voorbeeld van President Cooligde niet wat navolgen, 't Zou een merkelijk voordeel toebrengen aan onze Staatskas Maar, alia de ware wijsheid is nooit te vinden bij de hoofdmannen van 't socia lism. Het bijwonen der Heilige Mis des Zondags is verplich tend voor eiken christen mensch. 't is zelfs een groote plicht. Te allen tijde kwete onze Vlaamsche voorouders zich ijverig van dien plicht, waarvan zij de vervulling aanzagen als een overvloedige bron van hemelzegen en geluk. Die kenden de waarheid en leefden ernaar. Boer Krol, in den tijd, hield veel van druppels drin ken, en daardoor gebeurde 't wel eens dat er in de herberg een hand omhoog ging, die op 't gezicht van Boer Krol dreigde neer te vallen. Boer Krol was im mers een stout zeggerEn iets curieus Boer Krol wist telkens 'i hazenpad te kie zen en was weg als een weerlicht, zoo rap. Maar, telkens ook wast 't dan oorlog in Boer Krol zijn huis. Zijn vrouw en zijn kindertjes hadden de woede van den dronkaard te verduren.... Diezelfde doen wijze is vast te stellen bij 't gouvernement in Frankrijk. Te Londen heeft het veel, zeer veel van zijn pluimen moeten laten en 't is zijn woede komen uitwerken te gen de Arme Klaarkens van Alengon Peinst toch eens Die brave zusterkens heeft het schoone framassonsgouver- nement uit hun klooster gejaagd, waar zij sedert vierhonderd jaren baden en boet vaardigheid pleegden. IJselijke verant woordelijkheid Binnen en buiten Op een gemeente werd er een feestmaal gehouden, ter gelegenheid van de aanstel ling van den nieuwen burgemeester. Priester Van Haecke was ook uitgenoo- digdmen rekende immers althans op wat lachkruid van zijnentwege. Op zeker oogenblik komt het plaatselijk muziek af, en geeft, onder vorm van sere nade, eenige deuntjes ten beste, ter eere van den held van het feest. Daarna worden de chef en eenige ande ren van 't muziek uitgenoodigd om een glaasje te komen drinken. Zonder te weten met wien hij te doen heeft, richt zich de bestuurder tot den E. H. Van Haecke. Meneer de Paster, zegt hij, 't is hier beter dan buiten, want 't is vinnig koud, moet ge weten. 'k En weet ik precies niet of er veel verschil is tusschen ulieden, muziekanten, en wij, tafelgasten. Ne - een vraagt de muziekbe- stuurder geheel verwonderd. Bah I neen ik, sprak M. Van Haecke, en lijk altijd, glimlachte schaiksch. Kijk gij speelt ginder buiten eh? En wel, wij spelen binnen (eten). Of zij die het hoorden moesten lachen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1924 | | pagina 1