De Vrijheid van Betoogen
PARTICULARISM.
VOOR STAD EN ARRONDISSEMENT AALST
College-pen regulier
Academy-pen
Een en ander
sn
Ci
75s,e Jaargang. \r 4915.
15 cenliemen liet nummer.
Zondag 14 September 1924.
N
Abonnementsprijs:
KATHOLIEK WEEKBLAD
tot veredeling van Volk en Land.
BEHEER EN REDACTIE 29, korte Zoutstraat, AALST
Merkwaardig
Voor alle advertentiën buiten het Arrondissement Aalst wende men zich naar OFFICE DE PUBLICITÉ 36, Nieuwstraat Brussel.
DAGWIJZER
Kruiden des V/elds.
Land en Tuinbouw
nk
Binnenland
Buitenland
Amerika
8.50
15.00
2 doll.
ADVERTENTIËN
volgens akkoord.
Postcheckrekening
44024
DE DENDERBODE
VERKRIJGBAAR
TEN BUREELE DEZER,
FR. 17.50
self-filling
FR. 25.00.
per Post 1.00 fr. meer
Postcheckrekening
44024
ZATERDAG 13 SEPTEMBER 1924.
September of Herfstmaand.
14 Zondag. 14e Zondag na Sinxcn. H. Kruisverheffing.
H. Maternus, Bisschop, Apostel van Tongeren, Be
lijder. Quatertemperweek.
15 Maandag'. Feestdag van O. L. Vrouw van VII Weëen.
H. Nicomedus, Martelaar.
16 Dinsdag. H. Cornelius, Paus, Martelaar. Wordt aan
roepen en gediend in kinderziekten.
H. Edith, Maagd.
17 Woensdag. Quatertemper.
Indrukking der H. Wonden van den H. Franciscus.
H. Lambertus, Bisschop, Martelaar, Patroon der stad
Luik.
18 Donderdag. H. Joseph k Cupertino. Conventuele
Kloosterling.
H. Désirè, Bisschop, Martelaar.
19. Vrijdag. Quatertemper.
H. Januarius, Bisschop, Martelaar.
20 Zaterdag. Quatertemper.
H. Eutaschius en gezellen, Martelaars.
H. Suzanna, Maagd, Martelares.
H. Matheus, Apostel en Evangelist, Martelaar.
H Gesulphusvan Meerendré, Martelaar.
Jonkheid gemarteld te Drongen bij zijne terugreis
van Gent waar hij het H. Vormsel had ontvangen
van Eliseus, Bisschop van Kamerijk.
Hoe staat het met de vrijheid van be
toogen in ons land Het werd zoo vaak
op alle torens en daken gekraaid dat de
Belgen wel graag kibbelen, doch dat zij
voor het overige heel verdraagzaam zijn,
dat iedereen hier denkt, schrijft, zegt wat
hij wil, dat de straat voor alle burgers
is, etc. Gij weet wel in het liedje hebben
wij het reeds op alle tonen gezongen,
overtuigd en enthousiast
Leeft er een grooter volk,
Vrijer is het niet
Naar hét schijnt houdt dit laatste vers
een waarheid in die fel relatief is. Alles
is ten andere relatief, doceert de wijs
geer. In België alleszins. Daar krijgt bijv.
I de vrijheid van betoogen, (om van een
onderwerp te gewagen waarvan de re
lativiteit heelemaal actueel is), een zeer
I rekbare beteekenis al naar gelang het
Vlamingen of geen Vlamingen geldt. In
j Brussel ten minste, capitale van den
Belgiek,
Petit Paris,
ville-lumière, centrum van faro, Iambic
i en kinema, wordt de vrijheid van betoo
gen in dien zin opgevat. De Brusselaar
j is de charmantste kerel ter wereld, hij is
gulrond van gemoed als een bierton,
sans-gêne als Manneken Pis, hij dweept
met alle gargonnes, hij fraterniseert met
alle kwibussen, hij ontploft in laaien
gloed als een fusee bij het hooren der
Marseillaise hij staat absoluut sym
pathiek tegenover alle betoogingen en
alle vlaggen, maar attention, geen
vlaamsch lied en geen vlaamsche vlag
b. Vooral geen Vlaamsche
Leeuw en geen Leeuwenvlag want
dat zijn horrieble dingen.
Als mijn vriend
de Brusselaar die hoort en die ziet, dan
wordt hij telkens met een aanval van
beroerte bedreigd, en dan begint de pro
peren vloed van zijn verontwaardigd
patriotisch bloed te koken, zoodat hij,
een dolle stier gelijk, op de gehate vlag
aanstormt. Dan balt hij de vuisten, zwaait
met zijn wandelstok of zijn regenscherm
als met een degen, en raast vervaarlijk,
met de kracht van een paar koeienlongen:
Tas de Boches Traïtres A Berlin
En zoo voort. Een storm in een glas...
Iambic. Jammer genoeg heeft dit alles ook
zijn tragische zijde, zooals onlangs is ge
beurd aan de Beurs te Brussel, waar een
der aangevallen Vlamingen van zijn re
volver gebruikt maakte. Daar iè een
doode gevallen. Moet dit drama niet op
rekening gebracht worden der Brussel-
sche onverdraagzaamheid en grievende
onrechtvaardigheid? Daar kan geen
ernstig, onpartijdig mensch aan twijfe
len Want Brussel dat alreeds ten tijde
van den schoolstrijd, men denke hier
aan den bloedigen
7C Septemberdag
van 1884 bij poozen afschuwelijk
sectarisch kon optreden ondanks zijn
breedronkenden naam van hoofdstad,
heeft zich na den wapenstilstand, tegen
over al wat Vlaamsch heet of Vlaamsch
ruikt, zulk een hatelijke, giftig-fanatieke
mentaliteit gekweekt, dat het onver mij
delijk tot bloedige konflikten leiden
moest. Want deze mentaliteit is noch
min of meer dan een brutale, wraakroe
pende aanslag op de vrijheid van betoo
ging, zelfs meer, op de elementaire vrij
heid der straat. Feiten spreken hier best.
Enkele maanden geleden, na de beruchte
vrijspraak van den beruchten baron
Coppée, en na de veroordeeling der
spoorwerkstakers, doortrok ten teeken
van protest een socialistische, commu
nistische stoet de straten der hoofdstad,
en daar werden spandoeken gedragen
die een vrij vinnige aanklacht tegen
het Belgisch gerecht
waren.
Welnu mijn vriend de Brusselaar heeft
zich aan deze politieke betooging, welke
alles behalve patriotisch was, niet geër
gerd. Althans, bij het zicht dier span
doeken is zijn tronie niet purper gewor
den, en de koleire is hem niet naar het
hoofd geslagen gelijk een delirium tre
mens. Alles goed, maar nu trekt enkele
weken geleden, buiten alle politiek om,
een Vlaamsch muziek door Brussel. De
Leeuwenvlag wappert, en de Vlaam
sche Leeuw weerklink uit de kopers.
Pardaf de Brusselaar, terug veranderd
in een razende stier, rukt op de vlag los,
en scheurt ze aan flarden. Verleden week
nu trekt hetzelfde muziek spelend voor
bij de Beurs. Mijn vriend de Brusselaar
gaat terug aan het dansen van woede,
en men kent het gevolg van het incident
dat dramatisch eindigde.
Neen, zulk een mentaliteit kan niet
blijven duren Men denke nu maar niet
dat dit eenige afzonderlijke gevalletjes
zijn. Hoegenaamd niet. Dit optreden der
Brusselaars tegenover de Vlamingen
houdt verband met een stelselmatig ge-
kweekten geest van haat en vijandschap,
die nog aanhoudend door sommige stook-
bladen wordt aangevuurd. Wat hebben
wij beleefd bij de 11-Juli-viering vroe
ger De ondergeteekende heeft die bij
gewoond.
In den Vlaamschen Schouwburg
te Brussel werd een kunstvolle concert
avond gegeven onder de leiding van
Emiel Hullebroeck. Veel geestdrift.
Doch geen de minste gewelddadigheid.
Dan verlaten de Vlamingen den schouw
burg, in stoet met vlag en muziek, en
begeven zich naar hun lokaal op de
Groote Markt.
Die stoet was uiterst vredig, maar mijn
vriend de Brusselaar verstond het anders.
Wij waren pas de Brouckèreplaats,
voorbij, of er werd achter al de bierta-
feltjes en biertonnen op de terrassen
geschuifeld en gehuild in een echt diabo
liek tempo, en, o ironie op de drem
pels der bars en rijke ontuchtkoten, die
in Brussel bloeien als paddestoelen, kwa
men de lichtekooien te voorschijn, en zij
ook, met hun geile geverfde monden,
huilden mede, en liepen scheldend achter
de Leeuwekvlag die eens, glorievol, in
het vuur van den oorlog had gewapperd!
Walgend schouwspel.
Op de Groote Markt moest de politie
chargeeren, en toen hoorden wij een dier
dolle Brusselaars, dronken van bier en
woede, wanhopig roepen tot zijn we
derhelft die hem beletten wilde te vech
ten. Laisse moi donee'est pour la
bonne cause, voyons
Het was pour la bonne cause
Idiote mentaliteit van den hyperpa-
triotischen Brusselaar. Onder den dek
mantel van patriotisme, verscheurt zij
het vaderland, en ruit twee broederras
sen tegen elkander op. Wij hebben er
genoeg van.
Wij vragen en vergen vrijheid van
betoogen voor alle deftige lieden.
De vrijheid van de straat voor Walen
en Vlamingen, ook in Brussel
In Brussel vooralEn krijgt mijn
vriend de Brusselaar dan een beroerte,
wij zullen hem met veel christelijke liefde
een glas water bieden. Elmar.
Wilt gij wijs zijn, grijze luiden,
Komt, begeef u op het land
Leert hier van de stomme kruiden,
Daar is wijsheid in geplant,
't Kleinste wiedsel van de beken,
Heeft zijn zonderlinge kracht,
En zal wonderen uitspreken
Van Gods onbegrepen macht.
Wel gelukkigdie zijn akker
Met de ploeg en de egge keert
En van binnen e wakker,
Uit zijn hart de zorge weert...
J. Cats.
Onze vleeschbevoorrading
Voor den oorlog kwam het quasi totaal
getal onzer geslachte dieren voort van den
Belgischen veestapel. Wij voerden slechts
60,000 a 80,000 stuks zwaar vee in van
alle kategories, meest uit Holland en
Frankrijk. Deze levensbron werd, om zoo
te zeggen, gansch verlamd door de Duit-
schers.
Sinds den wapenstilstand hangt onze
vleeschbevoorrading grootendeels af van
vreemden invoer, en zulks ten grooten na-
deele onzer finanties.
Het bedrag der aankoopen van vleesch
beliep in 1922, op 267 millioen fr. verdeeld
als volgt
Levend vee Fr. 45,000,000
Bevrozen vleesch Fr. 97,000,000
Versch vleesch Fr. 40,000,000
Bewaard vleesch Fr. 85,000,000
In 1923 werden hooger vermelde som
men nog in ruime verhoudingen overtrof
fen. Waarom
Het vleeschverbruik neemt aanhoudend
toe. Land- en fabriekarbeiders, dank de
hoogere dagloonen, verbruiken veel meer
vleesch dan wel vroeger.
Statistieken bewijzen ons, dat voor de
enkele maand Februari 1924 er dagelijks
ongeveer 1500 bevrozen veestuks, met
een middengewicht van 250 kgr. werden
uitverkocht.
Bewijst de steeds aangroeiende verkoop
van vreemde runders wel degelijk het ge
brek aan voldoend inlandsch slachtvee
Op deze vraag bekomt men onderschei
dene antwoorden, naarmate ze gericht zijn
tot de bevoorraders onzer markten ofwel
tot onze veekweekers.
Volgens de meening der eerstgenoem-
den, zou onze tegenwoordige veestapel
zich op onvoldoende wijze vermeerderen.
Te dien einde steunen ze zich op de sta
tistieken van 1921, 1922 en 1923, welke
volgende cijfers vermelden
1921 1,514,957 stuks zwaar vee.
1922 1,556,700 stuks zwaar vee.
1923 1,600,000 stuks zwaar vee.
Deze verhoogingen zijn klaarblijkend
bitter gering. Verder steunen ze zich ins
gelijks op de marktbewegingen der slacht
huizen van Cureghem (zeker de meest
gevolgde) waarvan de marktberichten op
gemaakt voor den eersten trimester 1924
volgende besluiten daarstellen
Het getal geslachte kalveren staat mer
kelijk boven dit der geslachte volwassen
runders. Bovendien brengt deze practijk
zulke aanzienlijke profijten op, dat de be
langhebbenden weinig lust gevoelen dit
stelsel te verlaten.
Gedurende den eersten termijn 1924
waren ne prijzen als volgt
Januari kalveren (levend gewicht), le
kwaliteit, 8,50fr.; 2e kwaliteit, 7,50fr.
3e kwaliteit, 5,50 fr.
Februari zelfde prijzen.
Maart50 centiemen vermindering op
elke categorie.
De slachting gebeurt wanneer de kalve-
'ren 11 a 12 weken bereiken. Dan wegen
ze nagenoeg 120 a 140 kilogr.
Een andere categorie, in gewone boe
rentaal broekmans genaamd, overigens
tamelijk talrijk, geldt doorgaans nog 1,50
a 2,00 frank meer per kilo.
Anderzijds is er een aanzienlijk gebrek
aan runders tot de vetmesting bestemd.
De vetmesting geschiedt op twee onder
scheidene manieren de eerste door be
middeling van afvalproducten der nijver
heid, suiker, bier, stokerij, de zoogezegde
nijverheidsaanmesting.
De tweede door vetmesting op de wei
landen.
Meer dan een derde der vetmesting
werd door beide vermesters afgeleverd.
Thans vinden ze sinds lang reeds het noo-
dige aantal magere dieren niet meer, 't
welk ze als gewoonte zouden willen ver-
mesten.
Een ruim gedeelte dier magere dieren
kwam weleer van Frankrijk, waar er thans
ook geen vee te veel is.
Een ander gedeelte kwam ons toe uit
Holland en ook Engeland, waar nu, ge
zien den hoogen wisselkoers, de aankoo
pen schier onmogelijk geworden zijn. Zelfs
is er een oogenblik geweest dat onze reeds
zoo kleine inlandsche beschikbare voor
raad door Hollandsche kooplieden groo
tendeels werd opgekocht en de Holland
sche grens overging
Doch in het midden van Amerika is er
voor het oogenblik zeer groote overvloed
aan beschikbare veestapels. Ongelukkig
lijk wordt de invoer nogmaals gestremd
door de aanzienlijke onkosten en wissel
schommelingen.
Sommige boeren en kweekers zijn van
meening dat het slachten der kalveren
noodzakelijk is, wijl, naar hunne denkwij
ze, er een voldoende voorraad is van al
lerlei slachtvee en dat men zelfs eerlang
den uitvoer er van zal moeten toelaten
zij beweren dat de aankoopprijs en de
groote hoeveelheid van bevrozen vleesch
den verkoop van eigen vee verzwakken,
verlammen en benadeelen, om reden dat
de verkoopprijs van ons slachtvee uit
hoofde der nog altijd te hooge prijzen der
krachtvoerders niet kan verminderd wor
den in de huidige omstandigheden van
levensduurte waarin we verkeeren.
Welke onzer bevoegde lezers, met de
zaak voldoende ingewijd, geeft ons de
juiste en openhartige oplossing van dien
zoogezegden Gordiaanschen knoop
Dezen zeggen er is gebrek aan in
landsch slachtvee anderen beweren dat
de voorraad voldoende is.
Waar ligt de waarheid
Er wordt tegenwoordig veel aan parti
cularism gedaan elke groep, hoe klein
die ook zoude wezen, houd er zijn bijzon
der 0 zoo zeer bijzonder program
op na, op taalgebied, voor sociale organi
saties, voor belastings- en beschermings
rechten, voor politieke wetgeving, voor
economische belangen, voor legerdienst,
betreffende de Grondwet van België en
dies meer.
Die bijzondere programs worden opge
maakt en verdedigd voor zooveel zij de
particuliere belangen kunen dienen van
den groep die ze aankleeft.
Dit stelsel leidt natuurlijk tot verbrok
keling, want het blijkt uit alle omstandig
heden, dat de particuliere programs en
wenschen feitelijk als hoofdzaak be
schouwd worden, wanneer zij toch eigen
lijk maar leden, enkel deelen zijn van een
geheel politiek staatsprogram.
Het is eene verbrokkeling van organi
satie, eerst en vooral, want^ elk blijft met
zijn eigen programmetje in zijn klein ka
pelleken wonen, afzijdig, onverschillig,
ja dikwijls vijandig tegenover de andere
groepen, zoodat de onderlinge voeling
van deze lieden, die anderszins zooveel
gemeenschappelijke belangen hebben, heel
en al uitblijftmen vindt zooveel nevens
elkander wonende kringen, die malkan
der weinig of geen geburen vriendschap
betoogen.
Ten tweede volgt uit dit particularism
de verbrokkeling van werking.
Enkele moedige mannen wroeten in
't zweet huns aanschijns voor het goede
in al die groepen, maar de oogst brengt
weinig opzij gaan allen hun weg, uit
eenloopend en verspillen zooveel nuttige
en ook onontbeerlijke krachten die best
ten goede zouden komen aan 't algemeen.
Bovendien blijft een gezamenlijke actie
onmogelijk, waar zij echter zoo brood-
noodig is om de gemeenschappelijken
vijand te bestrijden, om de groote belan
gen te verdedigen, oin de wetgeving aan
te passen aan de algemeene welvaart van
land en volk.
Er wordt dag in dag uit geschreven en
gewreven over de stevige inrichting der
Katholieke Partijzou het dan niet meer
mogelijk zijn al de particularistische strek
kingen onder te brengen in de sterke
Katholieke Partij en ze te beschouwen in
het licht van de overwegende christene
princiepen, ze te vereenigen onder de
leiding van een gezaghebbend organism
Waar is een wil, daar ook is een weg.
De Katholieken
zoo sprak Paus Pius XI, hebben alleszins
den plicht, groot belang te stellen in de
openbare zaken, en bijgevolg deel te ne
men in het politiek leven I Laat ons al
len dien vaderlijken raad van de opper
herder der Heilige Kerk volgen. Zoo doen
de werken wij voor onzen Opperkoning,
onzen Lieven Heer zeiven, die den rijk
sten loon schenkt aan allen, welke te zij
nen voordeele zich inspannen.
't Beste en 't nuttigste,
dat zoekt een goede moeder voor haar
dierbare kindje, en of zij gelijk heeft. Dat
is onder lichamelijk opzicht. Maar onder
zedelijk opzicht keert soms de kaart er
barmelijk. Zie eens hoe het gesteld staat
met den keus eener school voor het dier
bare kind I... Alia 1 christene moeders en
vaders, weest daarin ook voorzichtig.
Nooit een christen kind toevertrouwen
aan een meester of een meesteres, die
niet door en door katholiek en christelijk
zij I dat zij het wachtwoord. Vermijdt,
vermijdt alle school, die door 't liberalism
of 't socialism aanbevolen wordt.
Als de Vos de passie preekt,
Boerken wacht uw ganzen I
Een baanbreker der liturgie,
ten onzent was voorzeker de priester-dich
ter Guido Gezelte. Inderdaad die groote
man droomde nog den idealen droom van