E; Naar het Pantheon... VOOR STAD EN ARRONDISSEMENT AALST Academy-pen Een en ander Abonnementsprijs: KATHOLIEK WEEKBLAD tot veredeling van Volk en Land. BEHEER EN REDACTIE 29, Korte Zoutstraat, AALST Merkwaardig College-pen regulier Voor alle advertentiën buiten het Arrondissement Aalst wende men zich naar OFFICE DE PUBLICITÉ 36, Nieuwstraat, Brussel. BERICHT. tl wie een abonnement neemt op fr E DENDERBODE voor 1925, ont- gt het blad gratis van nu af tot iwjaar. Abonnementsprijs fr, 8,50. i schrijft in op alle Postbureelen. DAGWIJZER FAMILIELEVEN ADVENT 74ste JAARGANG. - N' 4927. 20 CENTIEMEN HET NUMMER. ZONDAG 7 DECEMBER 1924. innenland uitenland ,merika 8.50 15.00 2 doll. ADVERTENTIËN volgens akkoord. Postcheckrekening 44024 DE DENDERBODE VERKRIJGBAAR TEN BUREELE DEZER, FR. 17.50 self-filling FR. 25.00. per Post 1.00 fr. meer Postcheckrekening 44024 IATERDAG 6 DECEMBER 1924. December of Wintermaand. ndag. 2e Zondag van den Advent. H. Ambrosius Bisschop, Kerkleeraar, Belijder, aandag. Feestdag van O. L. V. Onbevl. Ontvangen. Feest van eerste klas met Octaaf. I I. Hildeman, Bisschop, Belijder. Insdag. H. Leocadia, Maagd, Martelares. P( 'oensdag. H. Eulalie, Maagd, Martelares, ielukz. Fulgentius, eerste Abt van Affligem. onderdag. H. Ida, Maagd te Nijvel. 1. Damasus, Paus, Belijder, ijdag, H. Valery, Abt, Belijder, iterdag. H. Aubertus, Bisschop, Belijder. Patroon der pastei- en broodbakkers. I Lucia, Maagden Martelares, vereerd en gediend te H llegem. I.Judocus (Josse Priester, Belijder, mdag. 3e Zondag van den Advent. Quatertemper- week. H. Odilia, Maagd, Abdis. I. Nicasius, Bisschop. Martelaar. Is weer gedaan voor een jaar met sjen, stoeten, sportfeestenvoorbij ook tijd van uithuizigheid de winter na~ iii t met rasse schreden, de dagen zijn aan 't korten. Het winterseizoen is seizoen van het verplichtend 't huis ^ven. /oor velen is dat verblijf in de familie, 't huis zitten een tijd van vervelend eentonig nietsdoen en zij zien dan dit komend jaargetij met tegenzin gemoet. Is omdat de kunst van het familiele- verdwenen is, bijzonder bij de ar- dende klas. Elk lid van de familie, Ier, moeder, zonen en dochters gaan eigen wegen, zoeken hun eigen ver- Het bijeenzijn in den huiskring be kt zich bij een zuiver economisch en. iet gezamenlijk godsdienstig leven, gemoedsleven geraakt onbekend EN NOCHTANS, onzer herinnert zich die aangename, iie aangenaamste levensuren niet, die doorbrachten met vertellingen, zan- allerlei gezamenlijke spelen, het ge- nenlijk gebed, het aanleeren van gebe- I katechismus en gewijde geschiede- Hoe dikwijls hebt gij en ik niet hoo* zeggen ik doe wat ik van mijn ieder geleerd heb ik ben christelijk )otgebracht door mijne ouders en wil k zoo leven ik heb 't huis nooit iets ders gezien Uit de gezegden blijkt groote invloed van HET FAMILIELEVEN t enkel wat de school, niet enkel wat priester leerde, doch vooral wat moe- leerde, dat blijft voortleven in het pste der ziel. Daaruit moeten wij be ten dat de ouders door niemand inen vervangen worden in het werk opvoeding dat zij zich van het gods- nst aanleeren, van het godsdienstig meden niet heel mogen ontlasten op ester of onderwijzer. [)e ouders moeten dan zorgen dat er hun huis leven zij, eerst en vooral dsdienstig leven door het gezamen- bidden, door het aanleeren van kate- smus, uitleg van gewijde geschiedenis, nen naar de kecjc gaan. In onzen tijd hechten de kinderen veel lang aan het verzamelen van gods- nstige beeldekens en dikwijls kwamen verzamelingen boven en honderde malen werden die beeldekens bekeken, werd er uitleg gevraagd, godsdienstige liederen werden door moeder gezongen en door de kinderen aldus aangeleerd. HET KRUISBEELD en beelden der Heiligen werden ons uit gelegd. Er waren boeken met godsdien stige prenten welke de kinderen nooit moê gezien waren dat alles vormde in den huiskring die godsdienstige, warme atmosfeer welke al de leden der familie doordrong en welke wij meedroegen in het leven. Het gemoedsleveven ook moet in den huiskring gevoed worden waarom zou het vermaak altijd buiten huis moeten gezocht worden Waarom is het 't huis blijven vervelend omdat men zich niet samen vermaken kan. De tijd die nu komt is de gunstige tijd om ook voor dat onmisbare in het leven de ontspanning te zorgen. Er zijn zoo veel spelen kaartenspel, ganzenspel, lotenspel, enz., welke gansch de familie kunnen bezighouden. O, wij weten hetvoor hen die reeds verslaafd zijn aan cinema, theather en danszalen, zal dat vermaak flauw voor komen zij zullen hun eigen weg willen opgaan. AAN ONZE HUISVADERS en huismoeders zouden wij willen zeg gen laat het zoover niet komen. Zorgt er voor dat ze van jongs af hun vermaak 't huis vinden, dan zullen ze later gemak kelijker kunnen weerstand bieden aan de gevaarlijke vermaken. Niet overal is het familieleven ver dwenen en wij zouden willen vragen aan onze christene huisvaders en moeders dat zij ons de vruchten hunner ondervinding meêdeelenen dat zij ons eenvoudiglijk zeggen hoe zij het aan boord leggen om hunne kinderen op te voeden. Onder vinding is de beste leer. Aan al onze christene gesyndikeerden vragen wij na te denken op de plichten die op hen drukken en dan zullen zij er voor zorgen dat in hunne familie, een godsdienstig en gemoedelijk familieleven bestaat, waarin heerlijke planten zullen opschieten en op hunnen geschikten tijd hunne vruchten dragen. God zal u de noodige gratie verkenen om kinderen tot Zijne glorie op te bren gen. De Rechte Lijn. Eer Ge ooit het oordeel vellen komt. Eer 't al weer voor uw voeten kromt, Dat, hooge en vrij, op heden U tegen is en vol weerspannigheden, Bermhertigheid, o God, en 't woord dat Gij Gesproken hebt, dat 't waarheid zij Onfaalbaar is Uw woord, o Heer Gij weet hoe arm, hoe krank en teer Het menschdom is van krachten En laat hetniet,al hulpeloos, versmachten Bermhertigheid, o God, en 't woord.dat Gij Gesproken hebt, dat 't waarheid zij Vier duizend jaar verlangt het al Wanneer is 't dat Hij komen zal Zoo roept en zucht verlegen Uwvolk.oHeer.en wacht om uwen zegen: Bermhertigheid, o God,en 't woord, datGij Gesproken hebt, dat 't waarheid zij 't Advent, 't Advent weerom. Wie kan Beloven dat de vreugd van Den Kerstdag ons zal blijden Zijn 't eindlijk niet der wereld laatste [tijden? Bermhertigheid,oGod, en 't woord, dat Gij Gesproken hebt, dat 't waarheid zij I Guido Gezelle. Een monument voor Zola; een monster- betooging rond het lijk van den grooten scepticus Anatole France een overgroote gala-luister omheen den Triomftocht van Jaurès' lijk, den grooten socialistischen tribuun, naar het Pantheon ziedaar wat tot nog toe drie feestnummers schijnen geweest te zijn van het socialistisch bin- nenlandsch program in Frankrijk waar de socialist Herriot de eerste minister speelt. Over de beteekenis van een Zola gaan wij hier niet twisten. Dit punt is lang uit gevochten. Wij zullen wel de laatste zijn om te loochenen dat Zola schrijverstalent bezat, maar verklaren daarna dadelijk dat hij in de letterkunde een mesthoop heeft opgericht kolossaal als een Himalaya- gebergte [Eigen woorden van den groo ten Franschen kritikusj. Lemaitrej.En dit zegt genoeg. Anatole France, wij schreven bet hier onlangs, was een stijlvol prozaïst en woordkunstenaar, doch zijn kunst is als een kostelijk geslepen gouderr beker wel ke een doodend vergift bevat pessimisti sche, sceptieke gedachten die de zielen ontzenuwen en van God verwijderen. En wat Jaurès betreft, onder een laffen kogel gevallen in 1914, niemand zal ont kennen dat het een vurig redenaar was, bezield met vlammende socialistische idealen. Maar deze idealen juist staan zoo vaak in rechte lijn tegenover het katholicisme. Is het nu op zich zelf een sprekend feit dat de huidige Fransche regeering, welke heelemaal in het teeken der socialistische princiepen staat, algauw de gelegenheid heeft te baat genomen om het werk en de gedachten der drie hoogervermelde man nen te huldigen, want dit was toch wel werkelijk de bedoeling, dan is het daar naast een even sprekend feit dat, onder die zelfde regeering, terug de oude, hate lijke, sectarische oorlog tegen de kloos terlingen is losgekomen. Aan den eenen kant ophemeling en ver heerlijking van gedachten welke, in schijn, breed menschelijk en vrijheidslievend zijn en, onverbiddelijke, fanatieke strijd tegen de katholieke gedachte, alleen om dat zij katholiek is, en van Christus uitgaat. Eens te meer, onder al het klatergoud der ronkende frazen, treden hier de schreeuwende inkonsekwentie en de nog schreeuwender onverdraagzaamheid van het socialisme aan het licht het huldigt een algemeen humanitair stelsel, het heeft de pretentie edele en grootsche gedachten in de wereld te zaaien, en..,* het kan niet eens verdragen dat er in de kloosters gebeden wordt en boete gedaan Het kan geen processie zien met een kruisbeeld De wierook van een kerk doet een socia list kwalijk worden, en bij het zien van een priester krijgt hij het bepaald op de zenuwen. Het moeten dan, in den grond, zeer enge en zeer sectarische princiepen zijn welke zij verkondigen, vermits die prin ciepen tot zulk een regiem van onver draagzaamheid en onrechtvaardigheid leiden. Ons, katholieken, moet dit niet fel ver wonderen. Het staat immers geschreven dat de godsdienstige gedachte tot het einde der wereld bekampt zal worden, en telkens als de macht der vijanden is ge groeid, wordt de strijd tegen Christus dan ook met vernieuwden ijver gevoerd. Dit gebeurt nu in Frankrijk, en het is dus wel betreurend genoeg dat deze strijd afgewisseld werd met de drie hooger aan gehaalde socialistische feestnummers. Boven het anti-godsdienstig sectarisme, dat ginder van her hoogtij viert, rijzen de zegenende schimmen van een Zola, een France, een Jaurès. Intusschen, laat het ons hopen, zullen de Fransche geestelijkheid en het Fransche katholieke volk, sterker en schooner uit deze vervolging opstaan, want het ligt wellicht in het plan van God af en aan zulke vervolgingen te ontketenen, opdat dan blijken zou dat men Christus belijdt niet alleen met de lippen maar ook met het hart, en opdat er niet alleen katholie ken-met-den-naam zouden zijn, doch ook en vooralKatholieken-met-de-daad Klassenstrijd en Broederhaat, Caïn's zonde, is de grondslag van het so cialism. En die broederhaat is het uit gangspunt tegen hardnekkige bestrijding van alles wat vrede en verzoening kan brengen. Ja 't blijft waar De inensch, die God niet vreest, Wordt wreeder dikwijls dan een beest Wat deugnieterij, wat schelmerij er toch huist in 't socia lism De roode kopstukken houden niet op met al de maatschappelijke kwesties en al de arbeidersbelangen te misbruiken tot het aanvuren van den klassenstrijd, en laten zich in heel hunne zoogezegde be langstelling voor den minderen man, ge leiden door de ééne bekommering, die bij hen alics beheerschtmisnoegheid, haat, nijd en vijandschap zaaien tusschen de verschillende standen der samenleving. Al de werken, die van aard zijn eensge zindheid, verstandhouding en vrede te vestigen, zijn bij hen uit den booze en worden ongenadig bestreden, al moest daarbij ook het belang van den werkman ten gronde gaan. Dat belang is de minste van hunne bekommeringen. Ja, 't is waar lijk niette verwonderen, dat alle recht zinnige menschen het socialism den rug toekeeren, en zulks met den allergrootsten weerzin. Zie wat er bij de laatste verkiezingen gebeurd is in Zweden, in Engeland, in Amerika. God, hoe kan de mensch toch boos zijn, Die maar U tot steun en heeft, En in ander goed getroost zijn. Als dat goed dat Gij hem geeft O 't mysterie zonder weerga, Dat ik overal het goed, In mijn eigen, als ik neerga, Dat ik daar het kwaad ontmoet G. Gezelle. De grondslag ja, de familie is de grondslag van de orde lijke samenleving. Het gezin, waar vader en moeder gezeten zijn op den troon van de liefde en van den eerbied der kinderen, is de hoeksteen van orde, van vrede en van verstandhouding, welke van uit den familiekring worden overgeplant in de samenleving, die de groote familie is. En de vernietiging der familie wie streven ernaar, wie be werken ze Wie waren in de Kamer de hevigste ver dedigers van de ploerterijen der misdadige bewerkingen Wie voert de walgelijkste propaganda met woord en schriften voor de geboortebeperking? Wie maakt de menschen wijs dat de kinderen een last zijn in het leven Wie beschouwt het hu welijk als eene slavernij en ievert voor de koppeling der vrije liefde Wie beweert dat zij, die kinderen hebben gebaard, de moederplichten niet moeten vervullen, en dat zij het kind moeten laten loopen ten laste van den Staat, die er heer en mees ter over wordt 't Zijn de roode kopstuk ken, 't is het schaamteiooze socialism... Schande eeuwige schande 1 Zoekt genuchten Die des geests zij'n, 't Is behoed voor Die des vleeschs zijn Wilt ge vrijheid, Zelfs in 't kot, Vlucht de wereld En zoekt God G. Gezelle. AaiAainog Wie schrijft er"De familie bestaat maar alleen uit man en vrouw, vrij ver- eenigd, zonder huwelijkswet. De kinderen zullen burgers worden en behooren dus den Staat. De kinderen moeten dus door den Staat onderhouden worden, en voor dit onderhoud zal een budjet der mater- niteit ingericht worden. Geen huwelijk meer, geen familie meerDe vrije liefde 1 Ziedaar de socialistische leerstelsels. Hoe kan het dan anders dat de socialisten tegen de familie en tegen de gezinsver goedingen zijn Welaan 1 al wie nog een rechtzinnig, eerlijk hart heeft, springe ten strijde tegen het socialism, dat, samen met zijn troetelkind, het communism, de orde en 't geluk in de maatschappij, de samen leving, zoekt te vernietigen. Ten strijde onverpoosd Want God heeft deze zaalge wet Voor alle menschen vastgezet, Dat wie in deze wereld leeft, Dat die ook 's werelds kruisen heeft, En dat er niemand dan door pijn En door het kruis kan zalig zijn Het lijden wordt alleen geloond, Het strijden wordt alleen gekroond. A. Poirters. De ware godvruchtigheid, wel hoe schoon, hoe liefelijk is die 1 Dank aan den geheimen invloed van hare moedige liefde, is zij met het leven van allen ingelaten en toch schijnt dit niet uit, want onbekend gaat zij door. Waar men haar ook aantreffe, ziet men haar ook onderdoen voor den vrede, het wel zijn in het voordeel van anderen. Met een woord, zij verspreidt het goede dat in haar is, omdat het Opperste Goed zich aan haar heeft meêgedeeld. Gansch haar leven is de verwezenlijking van dit grondbeginsel, eigen aan God, het toonbeeld van alle volmaaktheid het opperste goed is mededeelzaam. Gelukkig de ouders, in wier kinders de ware godvruchtigheid huist. Hunne wo ning lijkt een hemel op aarde. 't Groeit een blomken in de weiden, Langs de voren, onder 't wied, In den lande en op der heiden, Waar 't geen menschenooge 'n ziet 't Is het liefste van de blommen, Of 't in zand sta, .of 't in rots Weet ge wie en hoe ze 't nommen 't Is en 't noemtde liefde Gods. G. Gezelle. Het Katholiek Verbond in Frankrijk groeit aan van dag tot dag. Het wordt een reuzenmacht, die den fra- massons-aanhang gaat verpletteren en de samenleving redden, in Frankrijk. Nog nooit wellicht sedert den tijd der kruis tochten, heeft men er zulken geestdrift en zulke samenwerking gezien. Vergaderingen op vergaderingen te allen kante en altijd voort, en duizenden en duizenden bijtredingen zonder ophouden. Eere zij den hoofdman, den grooten veldheer Castelnau Een uiterst belangwekkend vonnis voor het onderwijzend personeel. Vóór enkele weken kwetste zich een leerling der gemeentelijke meisjesschool

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1924 | | pagina 1