KERSTMISKLOKKEN
RET HUISGEZIN
VOOR STAD EN ARRONDISSEMENT AALST
College-pen regulier
Academy-pen
Een en ander
r
Abonnementsprijs:
KATHOLIEK WEEKBLAD
tot veredeling van Volk en Land.
BEHEER EN REDACTIE 29, Korte Zoutstraat, AALST
Merkwaardig
Voor alle advertentiën buiten het Arrondissement Aalst wende men zich naar OFFICE DE PUBLICITÉ 36, Nieuwstraat, Brussel.
Aan onze Lezers.
DAGWIJZER
Non praevalebunt
74Ite JAARGANG. - Nr 4929.
20 CENTIEMEN HET NUMMER.
ZONDAG 21 DECEMBER 1924.
Binnenland
Buitenland
Amerika
8.50
15.00
2 doll.
ADVERTENTIËN
volgens akkoord.
Postcheckrekening
44024
DE DENDERBODE
VERKRIJGBAAR
TEN BUREELE DEZER,
FR. 17.50
self-filling
FR. 25.00.
per Post 1.00 fr. meer
Postcheckrekening
44024
ZATERDAG 20 DECEMBER 1924.
Dezer dagen zal de post aan onze lezers
een kwijtschrift aanbieden ten bedrage
van fr. 8.50 voor hun leesgeld in 1925.
Ten einde onkosten te sparen en opdat
het blad hun regelmatig zou besteld wor
den verzoeken wij hun bij eerste aanbie
ding te betalen daar de postbode slechts
eenmaal komt.
Wij deelen tevens rneê dat bun in den
loop der maandjanuari 1925, een prachtige
kunstkalender in 3 kleuren druk zal aan
geboden worden.
Dien kalender zal alleen te verkrijgen
zijn voor onze lezers die hun abonnement
vernieuwd hebben. Ook zal De Dender-
bode die zich mag roemen een der beste
weekbladen van Vlaanderen te zijn, in der.
loop van 't jaar merkelijke verbeteringen
ondergaan.
In een woord 't zal eene aangename
verrassing zijn voor onze lezers.
De Redactie.
December of Wintermaand.
21 Zondag. 4e Zondag van den Advent.
H. Thomas, Apostel, Martelaar.
22 Maandag. H. Hungerus, Bisschop-Belijder.
H. Thèmistoclo, Schaapherder, Martelaar.
Dijnsdag. H. Victria Maagd-Martelares.
H. Florent, Bisschop-Belijder.
24 Woensdag. Vigiliedag van Kerstdag, vastendag.
H. Delphinus, Bisschop-Belijder. HH. Adela en hare
zuster H. Ermina, beide Maagden en Abdissen.
25 Donderdag. Hoogdag van Kerstdag.
Kerst beteekent Christus, dus Christus dag of de
tijdelijke geboorte van Christus. De priesters
doen dan drie Missen ter eere van de drievou
dige geboorte van Christus. De eeuwige geboorte
van den Hemelschen Vader 2<le de tijdelijke uit
zijne Moeder-Maria 3de zijne geboorte in onze
Herten.
H. Anastasia, Maagd-Martelares H. Eugenie,
Maagd-Martelares.
26 Vrijdag. 2de Kerstdag. H. Stephanus, Diaken, lste
Martelaar.
27 Zaterdag. H. Joannes, Apostel-Belijder.
28 Zondag. Zóndag onder de Octaaf van Kerstdag.
H. Onnoozele Kinders. Martelaars.
Zij zullen weldra terug in hun torens
wakker worden, en wat poëzie over de
wereld luiden. Het zal toch immer in
onze koude, zelfzuchtige wereld, een
pakkend visioen blijveneen Kind dat
te middernacht, in het hartje van den
winter, ter wereld komt, in een kribbe
ken op wat stroo rust, en van daaruit
zijn armkens reikt tot de hardvochtige
menschheid.
Behalve de poëzie welke van zulk een
visioen uitgaat, ligt daarin ook een rijke
symboliek besloten. Terwijl de grooten
der aarde aan hunne festijnen aanzitten,
wordt,
eenzaam en verstooten,
een Kind geboren, en... dit Kind is een
God.
De vrede komt tot de menschen, in
goddelijke gedaante, en de menschen, in
blinde roekeloosheid, wijzen hem af.
Bij dans en muziek trachten zij te ver
geefs de onrust van hun hart te paaien,
en met loome handen heffen zij de be
kers waaruit zij den dood drinken, ter
wijl het Leven, het Eeuwige, onbegre
pen en misprezen, aan hunne deur voor
bijgaat.
Intusschen wordt aan arme lieden,
aan simpele herders
het groote mirakel
veropenbaard de hemel overstroomt
hen met zijne klaarheid, zij gelooven en
aanbidden, en de Vrede zoent hunne zie
len.
Naar vrede smacht ieder menschen-
hart op aarde. Naar vrede reiken alle
handen en steigeren alle verlangens.
Waar vrede is, daar is'de thuis, schreef
een groote denker.
Vrede doet de bloemen ontluiken, de
sterren bloeien boven onze dorpen hij
schept de diepe harmonie der zomer
nachten. Vrede alleen kan verzadigen
den honger der menschenziel, omdat hij
is de volle, de heerlijke afstraling van
den Schepper. Dit maakt, voor alle tij
den, het koningschapen de onweerstaan
bare aantrekkingskracht uit van dien
stal, waar de Godheid, onder het broze
omhulsel van een kind, de menschen tot
zich noodt met groote liefde.
Waar de vrede
wonen wil, daar begint het stroo te stra
len, daar staan zonnen en starren te glo
ren boven een houten krib, daar barst
door al de reten van het dak een won
derbare gloed die de wereld verwarmt,
en den gezichteinder verlicht voor alle
eeuwen.
Zoo komt een stal, de stal van Bethle
hem, een wereld veroveren, de wereld
van het menschenhart, en vestigt zijne
heerschappij over alle geslachten met
dit woord der engelen Pax Vrede,
den menschen van goeden wil
Eilaas... zoovelen blijven voor dit
woord doof, kijkt naar onze grootste
den, waar, op den vooravond van Kerst
mis, de electrische lampioenen bij dui
zenden in de straten flakkeren, en hun
koude, krijtwitte klaarte dóen spatten
over de vroolijke, roezemoezende massa,
aangelokt door klatergoud en walsmu
ziek. Niet een dier menschen heeft
de Vrede-boodschap
van Bethlehem vernomen. Tusschen hen
en de krib staat het geld, dat de zielen
versteent, staat het genot dat de zielen
verbeeststaat het ongeloof dat de zie
len met ijzige onverschilligheid omkorst.
Daar wekt het gelui der Kerstmisklok
ken geen ontroering en geen vreugde.
Alleen aan de simpelen, de deemoedigen
van hart, openbaart zich de stralende
luister van het Kerstekind. Zij verstaan
de stem der Kerstmisklokken I
Hel net beweegt, de stok staat pal,
Geen zee die hem beroeren zal,
De wakkre visscher weet het
Hij komt, wanneer 't is uitgewoed,
Hij vindt hetgeen hij vinden moet
En 't andre hij vergeet het.
Zoo plantte een net Sint Pieters hand,
Op Gods bevel in 's werelds zand
Het stond er duizend jaren
De dolle zee, hoe meer zij woedt,
Hoe vaster zij het net daar doet
Én staan, én visch vergaren 1
G. Gezelle.
BERICHT.
Met de grootste inspanning en veel
moeite, hebben wij de toelating verkregen
voor het drukken van een prachtig sociaal
werk waarvan wij het eerste artikel hier
onder laten verschijnen. Wij zijn zeker dat
onze lezers dit met belangstelling zullen
genieten.
BEPALING.
Het huisgezin is de natuurlijke en oor
spronkelijke maatschappij, gevormd door
den vader, de moeder en de kinderen. Het
is de grondvest van alle vereenigingen die
onder de menschen bestaan zonder het
huisgezin kan geene duurzame samenle
ving worden opgevat noch verwezenlijkt.
Een sterk gevestigd huisgezin is de
eerste vereischte voor een volk om mach
tig te wezen. De geschiedenis bewijst, dat
alle overwonnen volkeren bezweken zijn
onder de slagen van natiën, waar huisge
zin en oppergezag op vaste gronden wa
ren gebouwd.
HET HUISGEZIN EN DEN EENLING.
De wereld wordt beheerscht door een
koortsige drift om het stoffelijk welzijn
van den mensch te verzekeren, loffelijk
pogen gesteund op de christelijke naas
tenliefde en het gebod van God, maar nog
lofwaardiger zou het zijn, ware dit stre
ven vereenigd met het verwezenlijken van
het gewichtigste en noodzakelijkste van
alle punten, het verkristelijken van het
huisgezin en daardoor het verzedelijken
der maatschappij.
Van zijne geboorte af wordt het kind
lid van een huisgezin en zoo van de sa
menleving, want deze is niets anders dan
eene vereeniging van huisgezinnen. In dit
huisgezin zal het kind leven en opgroeien,
het gedrag van' vader, moeder, zusters en
broeders zullen diepe indrukken nalaten
in zijnen geest, het kind zal geschoeid
worden naar den leest zijner huisgenooten.
Indien broeders en zusters elkaar niet
lief hebben met eene rechtzinnige gene
genheid, zoo de ouders zich niet bemin
nen met eene christelijke echtelijke liefde,
die haren oorsprong in God* vindt, zoo de
geest van onverschilligheid of, erger nog,
van goddeloosheid den scepter voert, zal
het kind dan godsdienstige gevoelens
kweeken, zal het den lust naar deugden
hebben De uitgelezendste christelijke
opvoeders mogen hunne beste krachten
inspannen om het kind deugdzaam op te
leiden, het goede zaad zal verstikken on
der het onkruid door de huisgenooten in
het kinderhart gezaaid, want de mensch
ontvangt gewoonlijk de richting van zijn
leven in het huisgezin, waarin hij op
groeit.
Of het kind zal opwassen tot een deugd-
zamen of slechten mensch, of zijn leven
en handelen later voor velen ten zegen
of ten vloek, tot heil of verderf zal zijn,
hangt, in hoofdzaak af van het huisgezin
waarin het de jaren zijner jeugd door
brengt. Vóór zijnen dood of in het gevang,
bekende menig misdadiger, dat hij zijnen
ondergang te wijten had aan het leven in
het ouderlijk huis. Het huisgezin waarin
hij werd geboren en opgroeide, had "hem
reeds in zijn prilste jeugd eene verkeerde
levensrichting geschonken.
Het voorbeeld van een ongodsdiensti-
gen vader, de dwaasheid en de lichtzin
nigheid van eene moeder, die hare plich
ten verwaarloosde, hadden hem zoo ver
gebracht. Hij had een deugdzaam christen,
een degelijk man kunnen worden, maar
de grondstellingen, het voorbeeld kortom
geheel het leven in het ouderlijk huis had
hem allengs tot een bedorven, diepgezon
ken mensch gemaakt.
Doch ook aan het kind dat later als
een uitstekend christen leeft en handelt,
heeft het huisgezin de goede levensrich
ting geschonken. Een enkel voorbeeld zal
het ons aantoonen. Wie kent niet den H.
Vincentius a Paulo Ontegenzeggelijk
heeft deze nederige priester veel goed
gedaan, veel tranen gedroogd, eene
menigte ellenden gelenigd. Nog ten hui-
digen dage kan men de heerlijke vruchten
van zijn zegenrijk werk aanschouwen. Nu
nog hebben honderden en honderden
arme en verlatene kinderen, die thans
eene eervolle plaats bekleeden in de maat
schappij, dit te danken aan de instellingen
van den beroemde Heilige. Wat is nu
hoofdzakelijk de oorzaak geweest, dat
Vincentius zulke grootsche werken tot
stand heeft gebracht Waar heeft hij die
heerlijke levensrichting ontvangen In het
huis zijner ouders. Dit huis stond niet in
eene groote wereldstad, het stak bij andere
gebouwen niet af door uiterlijke pracht
en rijkdom. Het was de woning van een
voudige landlieden, die door zwaren
arbeid hun dagelijksch brood moesten
verdienen.
Doch in dat huisgezin leidde men een
christelijk familieleven, daar heerschten
vrede, godsvrucht en onderlinge liefde.
Het hoofd van dat gezin was een vader,
die zijn H. Geloof boven alles beminde.
Daar werkte eene moeder, die een engel
van bermhertigheid en goedheid was en
met blijdschap den arme meedeelde van
hetgene zij bezat. Daar werd de grond
slag van de deugd en den zegenrijken
werkkring van den H. Vincentius gelegd.,,
(Pater Mathias van Bremscheidt.)
De H. Geest heeft gezegd De jonge
ling volgt zijnen eersten weg zelf in zijn
ouden dag zal hij er niet van afwijken.,,
Ouders, wilt ge deugdzame, brave kin
deren, geef hun het voorbeeld van een
christelijk leven. Volksman.
(Verboden nadruk.)
Over de belastingen
zegde de Heer Minister Tschoffen het vol
gende te Borgworm.
Maar, zult gij zeggen, wij zijn door de
lasten verpletterd. |a, gij betaalt iets meer
dan tienmaal het bedrag van 1914. Ver
geet echter niet dat gij betaalt in franks
die slechts 20 of 25 centiemen waard zijn.
De werkman die 5 fr. won in 1914,
wint er nu 20 of 25. In werkelijkheid be
talen wij 2 1/2 meer lasten. Als gij verge
lijkt met onze naburen, zult gij vinden dat
de last per inwoner, bijvoorbeeld in Frank
rijk, nog grooter is.
Voor den oorlog waren wij het minst
belast volk van Europa. Heden, niette
genstaande de moeite om het oorlogswee
te stillen, is de Belgische belastingschul
dige nog begunstigd.
Zie 1 't is zoo,
en wij zijn er fier op, doch algelijk wij aan
vaarden geen verhooging van lasten meer,
de Heer Theunis moet maar zien dat hij
zich op een ander wijze uit den slag
trekke.
En een flinke bolwassehing,
een naar de mode, zou Cies Plets gezeid
hebben, diende de Heer TschoffetVtoe aan
de roode leugenaars, die tal van onwaar
heden uitkramen over onze zoo prachtige
nieuwe Pensioenwet. Zij beweren,
zegde de Heer Minister, zij beweren, dat
het kosteloos pensioen der werklieden
afgeschaft is. In de Kamer en in den Se
naat, had ik hen voor mij en zij hebben
gezwegen. Zij dierven hun leugens niet
staande houden. M. Wauters had in zijn
wet de vrouw en de kinderen van den
werkman ter zijde gelaten. De nieuwe wet
heeft breed aan hen gedacht.
Niet alleen saboteeren wij niet de
maatschappelijke wetgeving, maar wij
verstevigen ze. ik ga een wetsontwerp
neerleggen op de verzekering tegen de
beroepsziekten en een andere voor het
pensioen der bedienden. En ik wil dat ze
gestemd worden door de huidige wetge
ving.
Dit gedaan zijnde zullen wij het recht
hebben te zeggen dat wij ons land het
schoonste sociaal monument ter wereld
zullen opgericht hebben.
Spijtig ^at er zooveel bucht
ofte gemeen goed in dat land nestelt. Een
bewijs daarvan is de nieuwe verminde
ring van 't geboortecijfer.
Inderdaad gedurende de eerste 9 maan-
pen van 't loopende jaar zijn er 11,023
geboorten minder dan gedurende de 9
eerste maanden van 1923, terwijl ook het
getal echtscheidingen vermeerderd is met
2,077. Ziedaar hoe de lieden, die de Wet
Gods met de voeten treden, Frankrijk
naar zijnen ondergang leiden, en vergeten
wij niet, dat die lieden gekweekt en ge
vormd werden door de zoogezegde onzij
dige scholen.
Een verschilleken
ofte differentieken is wel te vinden in
't volgende
Onder den socialistischen minister,
Heer Wauters, waren er in 't Ministerie
van Arbeid 22 ambtenaars, natuurlijk allen
zeer vet betaald, en de katholieke minis
ter Heer Tschoffen heeft er, al in 't geheel,
3, in dat zelfde ministerie Wie van de
twee ministers spaart er best 't geld van
't land, 't is te zeggen, 't geld van ons
allemaal Wie, ja wie
't Doet deugd
aan 't hert te zien, hoe de katholieken
in 't Walenland reeds werken voor de
groote kiezing van Mei aanstaande.
Onoverschrokken, nooit vermoeid, ha 1
ja zoo moet het zijn. In tijds beginnen
en niets meer afhouden, en de menschen
onderrichten door geschriften.
De weerstand
tegen de vervolgingsontwerpen van den
schoonen Herriot, in Frankrijk, groeit
aan van dag tot dag. Te Bordeaux, verle
den Zondag, eischten meer dan 12,000
katholieken plechtiglijk hunne vrijheid en
't afschaffen der bestaande vervolgings-
wetten. Denzelfden dag deden 7000 ka
tholieken te Avignon, 3000 te Coutances
en 1300 te Reims dezelfde plechtige
eischen.Het katholiek Verbond doet dege-
loofsvervölgers reeds knarsetanden, heel
Frankrijk door.
Van scholen zonder God,
En meesters zonder Geloof
Verlos ons, Heer!
Is poëzie de zang van 't harte dat bemint,
Dan zijt gij 't schoonst gedicht, o moeder
[met uw kind...
Maar dan is 't hooglied van der heemlen
[poëzie
De zoete Moeder-Maagd met Jezus op
[haar knie.
Een bloedige revolutie
hadden over een veertien dagen de com
munisten verwekt in Estland, aan de
Oostzee. Gelukkiglijk heeft het Staatsbe
stuur de razende benden der alverwoes-
ters weten te bedwingen. Zelfs zijn een
vijftigtal der roode koppen op 't bevel der
wettige overheid, het slachtoffer van den
kogel geworden.... En van waar hadden
de roode oproermakers wapens en muni
tie gekregen Het is nu vast bewezen
dat het vanwege de Soviets uit Rusland
is.... Die omstandigheid diene als verwit
tiging voor de andere landen, en voor
Frankrijk in 't bijzonder, dat zoo vriend
schappelijk met de Russische bloedman-
nen zoekt om te gaan
Daar moet veel strijds gestreden zijn,
Veel kruis en leeds geleden zijn,
Daar moeten heilige zeden zijn,
Een nauwen weg betreden zijn,
En veel gebeds gebeden zijn,
Zoolang wij hier beneden zijn
Zoo zal 't hierna in vrede zijn.
Duur leven!
Er wordt de huidige regeering ten laste
gelegd, de schuld te zijn van het duur le
ven. Welnu, die grieve is niet gegrond. Er
valt inderdaad vast te stellen, dat de toe
stand van al de klassen der maatschappij
verbeterd is. Anderzijds biedt het vraag
stuk van het duur leven niet het angstwek
kend karakter, dat sommigen het toeschrij
ven. Dit is een wereldverschijnsel.
Men kan gemakkelijk de beknibbelingen
der socialisten weerleggen met te toonen