KERSTMISKLOKKEN RET HUISGEZIN VOOR STAD EN ARRONDISSEMENT AALST College-pen regulier Academy-pen Een en ander r Abonnementsprijs: KATHOLIEK WEEKBLAD tot veredeling van Volk en Land. BEHEER EN REDACTIE 29, Korte Zoutstraat, AALST Merkwaardig Voor alle advertentiën buiten het Arrondissement Aalst wende men zich naar OFFICE DE PUBLICITÉ 36, Nieuwstraat, Brussel. Aan onze Lezers. DAGWIJZER Non praevalebunt 74Ite JAARGANG. - Nr 4929. 20 CENTIEMEN HET NUMMER. ZONDAG 21 DECEMBER 1924. Binnenland Buitenland Amerika 8.50 15.00 2 doll. ADVERTENTIËN volgens akkoord. Postcheckrekening 44024 DE DENDERBODE VERKRIJGBAAR TEN BUREELE DEZER, FR. 17.50 self-filling FR. 25.00. per Post 1.00 fr. meer Postcheckrekening 44024 ZATERDAG 20 DECEMBER 1924. Dezer dagen zal de post aan onze lezers een kwijtschrift aanbieden ten bedrage van fr. 8.50 voor hun leesgeld in 1925. Ten einde onkosten te sparen en opdat het blad hun regelmatig zou besteld wor den verzoeken wij hun bij eerste aanbie ding te betalen daar de postbode slechts eenmaal komt. Wij deelen tevens rneê dat bun in den loop der maandjanuari 1925, een prachtige kunstkalender in 3 kleuren druk zal aan geboden worden. Dien kalender zal alleen te verkrijgen zijn voor onze lezers die hun abonnement vernieuwd hebben. Ook zal De Dender- bode die zich mag roemen een der beste weekbladen van Vlaanderen te zijn, in der. loop van 't jaar merkelijke verbeteringen ondergaan. In een woord 't zal eene aangename verrassing zijn voor onze lezers. De Redactie. December of Wintermaand. 21 Zondag. 4e Zondag van den Advent. H. Thomas, Apostel, Martelaar. 22 Maandag. H. Hungerus, Bisschop-Belijder. H. Thèmistoclo, Schaapherder, Martelaar. Dijnsdag. H. Victria Maagd-Martelares. H. Florent, Bisschop-Belijder. 24 Woensdag. Vigiliedag van Kerstdag, vastendag. H. Delphinus, Bisschop-Belijder. HH. Adela en hare zuster H. Ermina, beide Maagden en Abdissen. 25 Donderdag. Hoogdag van Kerstdag. Kerst beteekent Christus, dus Christus dag of de tijdelijke geboorte van Christus. De priesters doen dan drie Missen ter eere van de drievou dige geboorte van Christus. De eeuwige geboorte van den Hemelschen Vader 2<le de tijdelijke uit zijne Moeder-Maria 3de zijne geboorte in onze Herten. H. Anastasia, Maagd-Martelares H. Eugenie, Maagd-Martelares. 26 Vrijdag. 2de Kerstdag. H. Stephanus, Diaken, lste Martelaar. 27 Zaterdag. H. Joannes, Apostel-Belijder. 28 Zondag. Zóndag onder de Octaaf van Kerstdag. H. Onnoozele Kinders. Martelaars. Zij zullen weldra terug in hun torens wakker worden, en wat poëzie over de wereld luiden. Het zal toch immer in onze koude, zelfzuchtige wereld, een pakkend visioen blijveneen Kind dat te middernacht, in het hartje van den winter, ter wereld komt, in een kribbe ken op wat stroo rust, en van daaruit zijn armkens reikt tot de hardvochtige menschheid. Behalve de poëzie welke van zulk een visioen uitgaat, ligt daarin ook een rijke symboliek besloten. Terwijl de grooten der aarde aan hunne festijnen aanzitten, wordt, eenzaam en verstooten, een Kind geboren, en... dit Kind is een God. De vrede komt tot de menschen, in goddelijke gedaante, en de menschen, in blinde roekeloosheid, wijzen hem af. Bij dans en muziek trachten zij te ver geefs de onrust van hun hart te paaien, en met loome handen heffen zij de be kers waaruit zij den dood drinken, ter wijl het Leven, het Eeuwige, onbegre pen en misprezen, aan hunne deur voor bijgaat. Intusschen wordt aan arme lieden, aan simpele herders het groote mirakel veropenbaard de hemel overstroomt hen met zijne klaarheid, zij gelooven en aanbidden, en de Vrede zoent hunne zie len. Naar vrede smacht ieder menschen- hart op aarde. Naar vrede reiken alle handen en steigeren alle verlangens. Waar vrede is, daar is'de thuis, schreef een groote denker. Vrede doet de bloemen ontluiken, de sterren bloeien boven onze dorpen hij schept de diepe harmonie der zomer nachten. Vrede alleen kan verzadigen den honger der menschenziel, omdat hij is de volle, de heerlijke afstraling van den Schepper. Dit maakt, voor alle tij den, het koningschapen de onweerstaan bare aantrekkingskracht uit van dien stal, waar de Godheid, onder het broze omhulsel van een kind, de menschen tot zich noodt met groote liefde. Waar de vrede wonen wil, daar begint het stroo te stra len, daar staan zonnen en starren te glo ren boven een houten krib, daar barst door al de reten van het dak een won derbare gloed die de wereld verwarmt, en den gezichteinder verlicht voor alle eeuwen. Zoo komt een stal, de stal van Bethle hem, een wereld veroveren, de wereld van het menschenhart, en vestigt zijne heerschappij over alle geslachten met dit woord der engelen Pax Vrede, den menschen van goeden wil Eilaas... zoovelen blijven voor dit woord doof, kijkt naar onze grootste den, waar, op den vooravond van Kerst mis, de electrische lampioenen bij dui zenden in de straten flakkeren, en hun koude, krijtwitte klaarte dóen spatten over de vroolijke, roezemoezende massa, aangelokt door klatergoud en walsmu ziek. Niet een dier menschen heeft de Vrede-boodschap van Bethlehem vernomen. Tusschen hen en de krib staat het geld, dat de zielen versteent, staat het genot dat de zielen verbeeststaat het ongeloof dat de zie len met ijzige onverschilligheid omkorst. Daar wekt het gelui der Kerstmisklok ken geen ontroering en geen vreugde. Alleen aan de simpelen, de deemoedigen van hart, openbaart zich de stralende luister van het Kerstekind. Zij verstaan de stem der Kerstmisklokken I Hel net beweegt, de stok staat pal, Geen zee die hem beroeren zal, De wakkre visscher weet het Hij komt, wanneer 't is uitgewoed, Hij vindt hetgeen hij vinden moet En 't andre hij vergeet het. Zoo plantte een net Sint Pieters hand, Op Gods bevel in 's werelds zand Het stond er duizend jaren De dolle zee, hoe meer zij woedt, Hoe vaster zij het net daar doet Én staan, én visch vergaren 1 G. Gezelle. BERICHT. Met de grootste inspanning en veel moeite, hebben wij de toelating verkregen voor het drukken van een prachtig sociaal werk waarvan wij het eerste artikel hier onder laten verschijnen. Wij zijn zeker dat onze lezers dit met belangstelling zullen genieten. BEPALING. Het huisgezin is de natuurlijke en oor spronkelijke maatschappij, gevormd door den vader, de moeder en de kinderen. Het is de grondvest van alle vereenigingen die onder de menschen bestaan zonder het huisgezin kan geene duurzame samenle ving worden opgevat noch verwezenlijkt. Een sterk gevestigd huisgezin is de eerste vereischte voor een volk om mach tig te wezen. De geschiedenis bewijst, dat alle overwonnen volkeren bezweken zijn onder de slagen van natiën, waar huisge zin en oppergezag op vaste gronden wa ren gebouwd. HET HUISGEZIN EN DEN EENLING. De wereld wordt beheerscht door een koortsige drift om het stoffelijk welzijn van den mensch te verzekeren, loffelijk pogen gesteund op de christelijke naas tenliefde en het gebod van God, maar nog lofwaardiger zou het zijn, ware dit stre ven vereenigd met het verwezenlijken van het gewichtigste en noodzakelijkste van alle punten, het verkristelijken van het huisgezin en daardoor het verzedelijken der maatschappij. Van zijne geboorte af wordt het kind lid van een huisgezin en zoo van de sa menleving, want deze is niets anders dan eene vereeniging van huisgezinnen. In dit huisgezin zal het kind leven en opgroeien, het gedrag van' vader, moeder, zusters en broeders zullen diepe indrukken nalaten in zijnen geest, het kind zal geschoeid worden naar den leest zijner huisgenooten. Indien broeders en zusters elkaar niet lief hebben met eene rechtzinnige gene genheid, zoo de ouders zich niet bemin nen met eene christelijke echtelijke liefde, die haren oorsprong in God* vindt, zoo de geest van onverschilligheid of, erger nog, van goddeloosheid den scepter voert, zal het kind dan godsdienstige gevoelens kweeken, zal het den lust naar deugden hebben De uitgelezendste christelijke opvoeders mogen hunne beste krachten inspannen om het kind deugdzaam op te leiden, het goede zaad zal verstikken on der het onkruid door de huisgenooten in het kinderhart gezaaid, want de mensch ontvangt gewoonlijk de richting van zijn leven in het huisgezin, waarin hij op groeit. Of het kind zal opwassen tot een deugd- zamen of slechten mensch, of zijn leven en handelen later voor velen ten zegen of ten vloek, tot heil of verderf zal zijn, hangt, in hoofdzaak af van het huisgezin waarin het de jaren zijner jeugd door brengt. Vóór zijnen dood of in het gevang, bekende menig misdadiger, dat hij zijnen ondergang te wijten had aan het leven in het ouderlijk huis. Het huisgezin waarin hij werd geboren en opgroeide, had "hem reeds in zijn prilste jeugd eene verkeerde levensrichting geschonken. Het voorbeeld van een ongodsdiensti- gen vader, de dwaasheid en de lichtzin nigheid van eene moeder, die hare plich ten verwaarloosde, hadden hem zoo ver gebracht. Hij had een deugdzaam christen, een degelijk man kunnen worden, maar de grondstellingen, het voorbeeld kortom geheel het leven in het ouderlijk huis had hem allengs tot een bedorven, diepgezon ken mensch gemaakt. Doch ook aan het kind dat later als een uitstekend christen leeft en handelt, heeft het huisgezin de goede levensrich ting geschonken. Een enkel voorbeeld zal het ons aantoonen. Wie kent niet den H. Vincentius a Paulo Ontegenzeggelijk heeft deze nederige priester veel goed gedaan, veel tranen gedroogd, eene menigte ellenden gelenigd. Nog ten hui- digen dage kan men de heerlijke vruchten van zijn zegenrijk werk aanschouwen. Nu nog hebben honderden en honderden arme en verlatene kinderen, die thans eene eervolle plaats bekleeden in de maat schappij, dit te danken aan de instellingen van den beroemde Heilige. Wat is nu hoofdzakelijk de oorzaak geweest, dat Vincentius zulke grootsche werken tot stand heeft gebracht Waar heeft hij die heerlijke levensrichting ontvangen In het huis zijner ouders. Dit huis stond niet in eene groote wereldstad, het stak bij andere gebouwen niet af door uiterlijke pracht en rijkdom. Het was de woning van een voudige landlieden, die door zwaren arbeid hun dagelijksch brood moesten verdienen. Doch in dat huisgezin leidde men een christelijk familieleven, daar heerschten vrede, godsvrucht en onderlinge liefde. Het hoofd van dat gezin was een vader, die zijn H. Geloof boven alles beminde. Daar werkte eene moeder, die een engel van bermhertigheid en goedheid was en met blijdschap den arme meedeelde van hetgene zij bezat. Daar werd de grond slag van de deugd en den zegenrijken werkkring van den H. Vincentius gelegd.,, (Pater Mathias van Bremscheidt.) De H. Geest heeft gezegd De jonge ling volgt zijnen eersten weg zelf in zijn ouden dag zal hij er niet van afwijken.,, Ouders, wilt ge deugdzame, brave kin deren, geef hun het voorbeeld van een christelijk leven. Volksman. (Verboden nadruk.) Over de belastingen zegde de Heer Minister Tschoffen het vol gende te Borgworm. Maar, zult gij zeggen, wij zijn door de lasten verpletterd. |a, gij betaalt iets meer dan tienmaal het bedrag van 1914. Ver geet echter niet dat gij betaalt in franks die slechts 20 of 25 centiemen waard zijn. De werkman die 5 fr. won in 1914, wint er nu 20 of 25. In werkelijkheid be talen wij 2 1/2 meer lasten. Als gij verge lijkt met onze naburen, zult gij vinden dat de last per inwoner, bijvoorbeeld in Frank rijk, nog grooter is. Voor den oorlog waren wij het minst belast volk van Europa. Heden, niette genstaande de moeite om het oorlogswee te stillen, is de Belgische belastingschul dige nog begunstigd. Zie 1 't is zoo, en wij zijn er fier op, doch algelijk wij aan vaarden geen verhooging van lasten meer, de Heer Theunis moet maar zien dat hij zich op een ander wijze uit den slag trekke. En een flinke bolwassehing, een naar de mode, zou Cies Plets gezeid hebben, diende de Heer TschoffetVtoe aan de roode leugenaars, die tal van onwaar heden uitkramen over onze zoo prachtige nieuwe Pensioenwet. Zij beweren, zegde de Heer Minister, zij beweren, dat het kosteloos pensioen der werklieden afgeschaft is. In de Kamer en in den Se naat, had ik hen voor mij en zij hebben gezwegen. Zij dierven hun leugens niet staande houden. M. Wauters had in zijn wet de vrouw en de kinderen van den werkman ter zijde gelaten. De nieuwe wet heeft breed aan hen gedacht. Niet alleen saboteeren wij niet de maatschappelijke wetgeving, maar wij verstevigen ze. ik ga een wetsontwerp neerleggen op de verzekering tegen de beroepsziekten en een andere voor het pensioen der bedienden. En ik wil dat ze gestemd worden door de huidige wetge ving. Dit gedaan zijnde zullen wij het recht hebben te zeggen dat wij ons land het schoonste sociaal monument ter wereld zullen opgericht hebben. Spijtig ^at er zooveel bucht ofte gemeen goed in dat land nestelt. Een bewijs daarvan is de nieuwe verminde ring van 't geboortecijfer. Inderdaad gedurende de eerste 9 maan- pen van 't loopende jaar zijn er 11,023 geboorten minder dan gedurende de 9 eerste maanden van 1923, terwijl ook het getal echtscheidingen vermeerderd is met 2,077. Ziedaar hoe de lieden, die de Wet Gods met de voeten treden, Frankrijk naar zijnen ondergang leiden, en vergeten wij niet, dat die lieden gekweekt en ge vormd werden door de zoogezegde onzij dige scholen. Een verschilleken ofte differentieken is wel te vinden in 't volgende Onder den socialistischen minister, Heer Wauters, waren er in 't Ministerie van Arbeid 22 ambtenaars, natuurlijk allen zeer vet betaald, en de katholieke minis ter Heer Tschoffen heeft er, al in 't geheel, 3, in dat zelfde ministerie Wie van de twee ministers spaart er best 't geld van 't land, 't is te zeggen, 't geld van ons allemaal Wie, ja wie 't Doet deugd aan 't hert te zien, hoe de katholieken in 't Walenland reeds werken voor de groote kiezing van Mei aanstaande. Onoverschrokken, nooit vermoeid, ha 1 ja zoo moet het zijn. In tijds beginnen en niets meer afhouden, en de menschen onderrichten door geschriften. De weerstand tegen de vervolgingsontwerpen van den schoonen Herriot, in Frankrijk, groeit aan van dag tot dag. Te Bordeaux, verle den Zondag, eischten meer dan 12,000 katholieken plechtiglijk hunne vrijheid en 't afschaffen der bestaande vervolgings- wetten. Denzelfden dag deden 7000 ka tholieken te Avignon, 3000 te Coutances en 1300 te Reims dezelfde plechtige eischen.Het katholiek Verbond doet dege- loofsvervölgers reeds knarsetanden, heel Frankrijk door. Van scholen zonder God, En meesters zonder Geloof Verlos ons, Heer! Is poëzie de zang van 't harte dat bemint, Dan zijt gij 't schoonst gedicht, o moeder [met uw kind... Maar dan is 't hooglied van der heemlen [poëzie De zoete Moeder-Maagd met Jezus op [haar knie. Een bloedige revolutie hadden over een veertien dagen de com munisten verwekt in Estland, aan de Oostzee. Gelukkiglijk heeft het Staatsbe stuur de razende benden der alverwoes- ters weten te bedwingen. Zelfs zijn een vijftigtal der roode koppen op 't bevel der wettige overheid, het slachtoffer van den kogel geworden.... En van waar hadden de roode oproermakers wapens en muni tie gekregen Het is nu vast bewezen dat het vanwege de Soviets uit Rusland is.... Die omstandigheid diene als verwit tiging voor de andere landen, en voor Frankrijk in 't bijzonder, dat zoo vriend schappelijk met de Russische bloedman- nen zoekt om te gaan Daar moet veel strijds gestreden zijn, Veel kruis en leeds geleden zijn, Daar moeten heilige zeden zijn, Een nauwen weg betreden zijn, En veel gebeds gebeden zijn, Zoolang wij hier beneden zijn Zoo zal 't hierna in vrede zijn. Duur leven! Er wordt de huidige regeering ten laste gelegd, de schuld te zijn van het duur le ven. Welnu, die grieve is niet gegrond. Er valt inderdaad vast te stellen, dat de toe stand van al de klassen der maatschappij verbeterd is. Anderzijds biedt het vraag stuk van het duur leven niet het angstwek kend karakter, dat sommigen het toeschrij ven. Dit is een wereldverschijnsel. Men kan gemakkelijk de beknibbelingen der socialisten weerleggen met te toonen

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1924 | | pagina 1