Katholieke Politiek HET HUISGEZIN VOOR STAD EN ARRONDISSEMENT AALST College-pen regulier Academy-pen Een en ander Abonnementsprijs: KATHOLIEK WEEKBLAD tot veredeling van Volk en Land. BEHEER EN REDACTIE 29, Korte Zoutstraat, AALST r i Merkwaardig Voor alle advertentiën buiten het Arrondissement Aalst wende men zich naar OFFICE DE PUBLICITÉ 36, Nieuwstraat, Brussel. DAGWIJZER Onderwerping aan God Middenstands beweging in 't Arrondissement Aalst 74«« JAAROANG. - Nr 4933. 20 CENTIEMEN HET NUMMER. ZONDAG 18 JANUARI 1925. Binnenland Buitenland Amerika. 8.50 15.00 2 doll. ADVERTENTIËN volgens akkoord. Postchtckrekening 44024 DE DENDERBODE VERKRIJGBAAR TEN BUREELE DEZER, FR. 17.50 self-filling FR. 25.00. per Post 1.00 fr. meer Postcheckrekening 44024 ZATERDAG 17 JANUARI 1925 Januari of Louwmaand. 18. Zondag, 2de Zondag na Drie Koningen. St Pieters Stoel te Rome. H. Prisca, Maagd, Martelares. 19. Maandag. H. Canutus Koning van Deen marken, Martelaar. 20. Dinsdag. H. Fabianus Paus en H. Sebas- tianus, Romeinsche Veldheer, patroon der boogschutters, beide Martelaars. 21. Woensdag. H. Agnes, Maagd, Martelares. 22. Donderdag. H. Vincentius, Diaken. Patroon der stad Eecloo en H. Anasthasius, Monnik, beide Martelaars. 23. Vrijdag. H. Raymondus de Pennafort, Do- minikaan, Belijder. H.Emerentia, Maagd, Martelares. 24. Zaterdag. H. Timotheus, Bisschop, Marte laar. 25. Zondag. 3° Zondag na Drie Koningen. Be keering van den H. Paulus. Vrede op aarde Wij hooren nog den aanhef van een groote politieke rede van een der vooraanstaande En- gelsche Staatslieden, Lloyd George, die terwijl de feestklokken weerklonken om den vrede in te luiden, verklaarde Wij zullen thans èen nieuwe wereldorde opbouwen, waaruit de ar moede, de ellende, de dronkenschap, worden verbannen. Een nieuwe wereldorde van vrij heid, vrede en welvaart». Niets van dit alles is verwezenlijkt. De strijd gaat voort. Als men nu onbevooroordeeld den onder grond van al deze meeningen nagaat, dan blijkt het eens te meer, dat politiek nog min nog meer is dan de strijd der gedachten. De strijd der gedachten is zoo oud als de mensch die ontspon zich bij de wieg der menschheid en zal ook voortgaan tot aan het graf. Niemand kan zich daaraan onttrekken, want gedachten vormen levensopvattingen, en eene levensopvatting heeft ieder mensch. Doch nu komt het er juist op.aan van eene gezonde levensopvatting te bezitten en van best te zien hoe wij de politiek kunnen omschrijven. Professor Aelberse, Minister van State, in Holland, gaf daarvan de volgende bepaling Politiek in den zin van staatswijsheid, is de juiste keuze van middelen waarvoor in een bepaalden tijd de doeleinden van eene bepaalde staatsgemeenschap het best worden verwe zenlijkt als wetenschap, is het systematische en volledige uiteenzetting van de gezichts punten, die bij zulk een keuze in aanmerking- komen Wel kunnen er betwistingen ontstaan no pens de juistheid dezer bepalingen. Aanstonds rijst dan de klemmende vraag «Wat is het doel van den Staat De Staat is niet 0111 zich zelf, de Staat is voor de menschen om de menschen te hel pen hun doeleinde te bereiken. De oplossing der vraag Wat is politiek wordt dus be- heerscht door het antwoord dat gegeven wordt op eene andere vraag «Wat is het einddoel der menschen En daarop volgt dan onmid dellijk Hoe staan wij dus, als katholieken, in de politiek tegenover andersdenkenden Vandaar dan ook de diepe kloven op politiek gebied. Politiek en Godsdienst Nu hooren wij al dadelijk de bevestiging dat politiek, en Godsdienst niet noodzakelijk samen gaan, en dat de noodzakelijkheid ervan niet is bewezen hetgeen Edmond Burke in zijn beroemd boek over de Fransche Revolutie schreef, zal ons daaromtrent dadelijk overtui gen Wij weten, zoo schrééf.hij, cli wat nog beter is, wij voelen het in ons, dat de godsdienst de grondslag is der burgerlijke samenleving en de bron van alle goed en vertroosting... Wij weten, en wij zijn er trotsch op, dat te weten, dat de mensch volgens zijne heele ge steldheid een godsdienstig wezen is Graaf de Vogue, de beroemde romanschrij ver, in zijn boek «Les morts pui parlént», noeriit effenaf de politiek de eeuwenouden strijd tusschen Kerk en ongeloof. Uit het voorgaande blijkt ten volle, dat de katholieken, noodzakelijkerwijze, zich moeten met politiek bezighouden. De gansche geschie denis in Frankrijk heeft bewezen, hoe nalatend het was vanwege de katholieken zich niet met politiek op te houden. Kiesrecht Kiesplicht. Ook Paus Leo XIII, in zijn Encycliek Im- mortale Dei roept de katholieken op tot deel neming in de Staatszaken, ten einde te voor komen, dat het Staatsbestuur in handen kome van mannen, die vijanden van de Kerk zijn. De burgers zijn niet alleen verantwoordelijk voor mannen, die zij zelf kiezen, maar ook voor mannen die gekozen worden, omdat zij geen gebruik maken van hun kiesrecht. In veel ge vallen is kiesrecht, kiesplicht. Een stem geeft soms den doorslag. De Encycliek wijst verder op de groote verplichting, die er bestaat, een goed gebruik te maken van zijn stemrecht. Hoeven wij, na dit alles, nog te wijzen op de practische noodzakelijkheid Volgt de politiek van den dag. Zie, hoe de geest van vrijspraak heerscht voor hen, die manslag plegen en van veroo'rdee- ling voor hen, die de openbare zedeloosheid bestrijden. Zie rondom u, hoe men ongestraft het land laat overrompelen door vergif en ze deloosheid. Hoe zaken geduld worden, die nochtans de gezondheid van ons volk onder mijnen. Hoor, hoe er kreten opgaan van school strijd. Hoe goedmeenende burgers, machte loos staan tegenover hoogere besturen. Hoe het Vlaamsche volk niet in alles zijn recht heeft. Zijn dit alles geen feiten, die de katholieken moeten aanzetten de politieke macht te ver werven Het moet geen strijd zijn voor stemmen, maar eene beweging, vol katholiciteit,, vol rechtschapenheid, kortom, wij moeten prin cipieel katholiek zijn, en, zooals .Mgr Spal ding, Amerikaansch bisschop, 't zoo goed heeft gezegd Wij hebben ons niet te verontschul digen voor onze katholiciteit, wij moeten niet met ingehouden adem spreken, als vreesden wij dat de wereld ons zal hoorenwij moeten we ten en de menschen doen verstaan, dat het le ven, geleid door de begrippen van waarheid, schoonheid en goedheid, zooals in Jesus-Chris- tus wordt geopenbaard, volstrekte en onver- jaarbare weerde bezit». De Katholieke Politiek meer dan noodzakelijk Wij moeten katholieken zijn van de daad de katholieke politiek is meer dan ooit nood-* zakelijk. De politiek uitsluitend gesteund op economische belangen, leidt tot den ondergang van het volk. Het godsdienstige moet de lei draad zijn van onze politieke actie. Getrouw aan de zoo dringende waarschu wing van Z. H. den Paus, -zullen wij de Kerk beminnen, gelijk een kind zijne moeder. Wij zullen haar ons zeiven en onze inrichtingen toewijden. Zij is Christus' voortzetting. Wij zullen elkander beminnen in Christus. Wij zul len er toe bijdragen, ieder gebied, door onze werkzaamheid en onzen ijver, om haar rijk uit te breiden en te herstellen in.onze gezin nen, onze scholen, onze kringen, onze werk huizen wij zullen het onze bijdragen om haar vorstenschap op de zielen uit te breiden en te versterken, alduswerzekerd, dat wij zoo krach tig en doeltreffend mogelijk zullen helpen om in de harten en de gemoederen te storten, den vrede, dien de wereld tevergeefs zoekt, en die haar alleen nog kan gegeven worden door de liefdewet, welke Christus en zijne volgelin gen afkondigden, predikten, en waarvoor zij hun leven schonken. Leert hier, menschen, Godes werken Leert hoe zijn geduchte macht Speelt met alle dwaze pracht. Leert, met aandacht overmerken, Dat en eer, en droeve schand, Nederdaalt van hooger hand Leert uw steege nekken buigen. Op het wonderlijk gebod, Van den schrikkelijken God Ziet dit kan de daad betuigen, Menig klimt er bovenal, Doch alleen tot lager val. J. CATS. (Vervolg) HET HUWELIJK MAG NIET ONTBONDEN WORDEN 't Huwelijk moet aangegaan worden uit lief de zoo om zijnen oorsprong als om het stoffe lijk en geestelijk welzijn der echtelingen. Het Huwelijk komt van God, die de liefde zelf is en alles heeft geschapen of ingesteld uit liefde. Na Adam gemaakt te hebben, sprak de Heer Het is niet goed, dat de mensch alleen zij, laat ons hem eene hulpe geven, hem gelijk (Ge nesis TI 18). En Adam zijne vrouw aanschouwende Dit is nu gebeente van mijn gebeente en vleesch van mijn vleesch. Daarom zal de man vader en moeder verlaten en zijne vrouw volgen, en ze zullen twee zijn in één vleesch. (ibid 23-24). De echtelijke liefde is de band welke twee zielen vereenigd, die elkaar begrijpen, hoog achten, en vrij zich de eene aan de andere heb ben geschonken. Het Huwelijk mag, redelijk gesproken, niet steunen op eigenbelang of ik zuchtige neigingen. Daarom kan het uit zijn natuur zelve niet ontbonden worden dan door den dood. «Het is waarlijk rechtveerdig en redelijk, lofwaardig en Zalig U te allen tijde en op alle plaatsen te loven, o God, die door uw opperste almacht, na alles uit niet te hebben getrokken en den mensch geschapen naar uw beeld en uw gelijkenis, hem zoo onafscheidbaar hebt ver bonden met zijne gezellin, dat het lichaam der vrouw en dat des mans van dezelfde stof werden gemaakt, om hun te leeren, dat het •nooit zal toegelaten zijn te scheiden, datgene, wat volgens uwen wil en uwe instelling één is geweest van zijnen oorsprong af. (H. Boe ken). De gezonde reden ook zegt ons, dat het niet kan of mag ontbonden worden, dat echtschei ding de hoogste belangen van 't menschdom op 't spel zet. Zoo de éénheid van het Huwelijk afhangt van de willekeur van den hartstocht, zoo de vrouw niet verheven wordt tot levens gezellin in wel en in weê, indien ze slechts Is 'n slavin, dat men van zich stoot wanneer het niet meer behaagt, wat zal er dan geworden van de kinderen, die slechts veilig zijn en goed opgroeien in de armen van moeder. Het stu ren naar de staats-kiinderopvoedinggestichten zooals de moderne socialisten wenschen Maar, zegt W. H. Riehl, dat is niets anders dan de beestelijkheid stellen in de plaats van de menschelijkheid.» Hoe zullen de echtelin gen krachtig werken aan eikaars welzijn en aan de opvoeding der kinderen, hoe zich de noodige, soms pijnlijke opofferingen getroos ten, die het grootbrengen der kinderen eischt van vader en moeder, wanneer élk oogenhlik de scheiding kan meêbrengen Van wie ook de kinderen verwijderd worden, immer nood lottig zijn de gevolgen meer dan een vierde der kleinen van moeder of vader beroofd kó men terecht in de verbeteringsgestichten. Waar echte christelijke liefde den band gelegd heeft, die man en vrouw aan elkaar bindt, blijft van den beginne af alle gedacht van scheiding uit gesloten, want liefde is de ziel en de adel van het Huwelijksleven. De echtscheiding is een vergiftigde bron, degene die aan die bron drinkt, vergiftigd zijn geheel leven. Het Huwelijk is de trouwe afbeelding dér vereeniging van Christus met de H. Kerk, vereeniging enkel en alleen uit liefde aange gaan. Daarom zegt de H. Apostel Paulus. «Dat de vrouwen aan hunne mannen onderworpen zijn gelijk aan den Heer want de man is het hoofd der vrouw, gelijk Christus het hoofd is van de Kerk, Hij, Verlosser van Zijn lichaam. Maar gelijk de Kerk onderworpen is aan Chris tus, zoo moeten ook de vrouwen aan hunne mannen onderdanig zijn in alles. (Eph. V 22- 24). De vrouw moet alles doen wat de man haar oplegt, zoolang het niet strijdt tegen God en zijne heilige wet. Die onderdanigheid zal de wederzijdsche liefde doen groeien en inniger maken. Mannen zoo gaat de H. Apostel voort, hebt uwe vrouwen lief, gelijk Christus de Kerk heeft liefgehad, en zich zeiven heeft over geleverd voor haar, opdat Hij haar heilig zou de maken, haar gezuiverd hebbende door het bad des waters, met het woord des levens, op dat Hij zich zelf heerlijk de Kerk zoude aan bieden, niet hebbende smet of rimpel of iets dergelijks, maar opdat zij heilig en vlekkeloos zij. Zoo zijn ook mannen schuldig hunne vrouwen lief te hebben als hunne lichamen, (ibid 23-28). De echtgenoot is aan zijne vrouw liefde, trouw, betrouwen, bescherming, een onderhoud deftig en in overeenkomst met zijne middelen, schuldig de vrouw, liefde, trouw en onder werping aan haren man. Nadruk verboden. Volksman. Maandag 12 dezer, vergaderde, in den Ka tholieken Kring te Geeraerdsbergen, de afge vaardigden der Katholieke Middenstandsbon den van het arrondissement. De heer Fernand Van Nieuwenhove, Katho lieke Volksvertegenwoordiger voor de Mid- denstandsbelangen, nam de leiding der bespre kingen op zich. Verwonderlijk, maar tevens verheugend, was het te bestatigen hoe, alhoewel eenslui dend, eensgezind de verklaringen der verschil lende woordvoerders waren. Uit de bespre kingen, die omtrent twee uren duurde, is geble ken dat de middenstandsbeweging in ons ar rondissement door alle kringen op dezelfde wijze wordt beschouwd. Alleen de standsbe- langen kunnen de middenstanders blijvend bij een houdenmaar, willen zij oor vinden bij de openbare besturen, bevrediging bekomen, en hunne gegronde grieven, in plaats te zien ver meerderen, zien verdwijnen, dan moeten zij zich tot eigen verdedigers, in den schoot van die besturen, kunnen wenden. Daartoe is het noodzakelijk dat zij zich door de politieke par tijen doen herkennen, en dus aan de politiek mededoen. Politiek alleen,, maakt den band tusschen de middenstanders, zoo niet onbestaande, dan toch weinig duurzaam. Stoffelijke belangen alleen, maken hunne werking zoo niet machteloos, dan toch weinig doeltreffend. Evenals de werk lieden moeten de middenstanders in bestendige voeling zijn met hunne vertegenwoordigers in Kamers, Provincie- en Gemeenteraad. De wetsvoorstellen, provinciebesluiten en gemeen telijke maatregelen, dienen bij hunne nederleg- ging de belanghebbende bonden, door gezegde vertegenwoordigers ter bespreking te worden medegedeeld. De lasthebbenden van den mid denstand dienen de wenschen, belangen en klachten van hunne lastgevers te hooren be handelen, ze dus te kennen ze door inlichtin gen, hun bekend dien last ten gevolge, voor te lichten en in den schoot den bevoegde bestu ren of afdeelingen bloot te leggen, te verdedi gen of te ondersteunen. Bij het sluiten, wordt voorgesteld den Ar- rondissementsbond, tot het Arrondissement Audenaerde, uit te breiden. De volgende vergadering, binnen een veer tiental dagen te houden, zal op dagorde, de ver nieuwing van het arrondissementsbestuur heb ben. Een zon Daar is geen Dat zou de «fameuze» Herriot zoo wel zeggen mogen als dat hij z'egt Daar is geen bplche- vistisch gevaar in Frankrijk, Gij weet im mers, dat die «schoone» eerste minister zoo spreekt... En Sadoul de schaamtelooze deser teur van 't Fransche leger, die in Rusland zat, was met den bolchevist Krassine, afgezant der bolchevisten van Moskow stout en vrank naar Parijs gekomen 't Was zelf hij die aldaar het soviets gezantschap in orde bracht. Daar ook hield hij zich eenige dagen schuil. Dan, natuur lijk, kon men niet nalaten hem gevangen te nemen En nu Wel Wel die «schoo ne» deserteur, hij loopt al op vrije voeten Dat maakt dat de bloédhonden, de roode so viets, te Pariijs een propagandist te meer zul len tellen... Ach hoe diep is een land te be klagen, wiens ministers ongodsdienstige man nen zijn. Al verloren strijen en kijven, Is 't wijf boos, 't zal boos wijf blijven. Tot in Mongolië, de onmetelijke streek, bezuiden Siberië in 't midden van Azië gelegen, hebben de Rus-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1925 | | pagina 1