Blad der Bristene Volkspartij.
Zondag 30 September 1894. Nummer 4.
Tists en Nelis.
51BEMOCEAAT
Antwoord van den E, H. Daens.
Verleden week verscheen de CatholiekcjKlcpcl
Een schimpschrift van onze bewaarders vol
modder en laster tegen den E. H. Daens. De
E. H. Daens heelt het volgende antwoord ge
zonden.
Aalst 26 September 1894.
Heer Uitgever,
Ik schrijf niet om u te overtuigen, (gij schijnt mij te
zeer vooringenomen,) maar voor uwe lezers die voor
't oogenblik nog al talrijk zijn omdat zij uwe Gazet voor
niets krijgen.
Gij zijt onreclitveerdig jegens mij.
Een enkel bewijs
Gij spreekt van mijne Meeting te Geeraardsbergen en
gij neemt al uwe inlichtingen in een Gazet welke gij
noemte de oneer der Belgische drukpers. Het laagste
Nieuws gelijk gij spotsgewijze zegt. Welnu, die Gazet
welke, volgens u, dagelijks liegt en lastert, gij neemt
ze als Evangelie aan en volle waarheid, als zij u dienen
kan om mij aan te randen.
Ik zou dan op die meeting niets gedaan hebben dan
op M. Woeste uitgevallenmaar M. de Uitgever, dat
is volstrekt valsch.
Ik heb op die meeting ons programma verklaard en
verdedigd, ik wilde bijzonderlijk de Evenr. Vertegenwoor
diging verdedigen, maar de aanvallen en de beledigingen
der Socialisten hebben mij niet toegelaten het laatste
deel mijne redevoering uit te spreken.
Is dat een schande voor mij
Maar zie, hetzelfde is nog gebeurd deze week te Verviers
aan eenan katholieken Priester en redenaar. Zult gij hem
daarom ook schandvlekken en bemodderen
En de zaal waar hij sprak te Verviers, wordt daar ook
soms niet gedanst
Maar niet tevrede met het Laatste Nieuws als volle
waarheid aan te nemen, als 't kan dienen tegen mij,
vervalscht gij trog die Gazsi. En ik bewijs dit.
Gij zegt eerst: Een Priester, in eene herberg, tus-
schen pot en pint, gezeten tusschen liberalen, socialisten
en katholiekenDe twee eerste woorden drukt gij in
vette letters, het woord Katholieke in kleine letters
Waarom dat verschil gemaakt, Mr?
Gij gaat nog verder
Gij herneemt de vorige regels en druktEen Priester...
te midden van pot en pint, gezeten tusschen liberalen
en socialisten...
Nu zijn al de katholieken verdwenen en ik katholieke
Priester bevind mij alleenlijk tusschen liberalen en so
cialisten, waarmede ik verbroeder...
Maar M. de Uitgever, aldus schrijven dat is slechte
trouw en valschheid.
Ziehier de waarheid.
Ik heb eene Openbare Meeting gehouden te Geeraards-
bergen voor elkeen... en was't gelijk gij schrijft, a in
een danskot
M ar, Mijnheer, de Kantonalen Landbouw waar vele en
voorname katholieken deel van maken, houdt in die zaal
zijne groote zittingen.
Waarom altoos twee maten en twee gewichten
Weet gij dan niet dat er te Aalst lokalen zijn, waar
'tpuik dor katholieke Bewaarders vergadert, en dal. er daar
dikwijls wordt gedanst, ja -zelfs Bals Masques gegeven
in den heiligen tijd van den Vasten, om niet te spreken
van andere tooneelen die nog meer ergenis hebben ver
oorzaakt? Gij verwijt mij dat ik in herbergen ga spreken
en in zalen waar er zeer zelden wordt gedanst.
Maar wie is er de schuld van
Ik had verleden week te Lede een zeer katholiek lokaal
gevraagd en zonder de minste moeite bekomen.
's Anderendaags, Zaterdag, kreeg ik een briefje a E. H.
Daens, ik laat u met eerbied weten dat ik u geëerd voor
stel niet kan aanveorden.
En ga eens vragen op die gemeente Mr de uitgever
wie bij de bazin is geloopen en haar heeft gedwongen
door bedreiging van broodroof ons haar lokaal te ontzeggen.
Ik ben dan gedwongen geweest de meeting te houden
in de Zaal Flora, treffelijke en deftige herberg, maar
waar er éénmaal of tweemaal 'sjaars, met de kermis,
wordt gedanst.
En de Pharizeërs, die ons alle katholieke lokalen heb
ben ontnomen, beginnen dan te kermen en te huilen dat
ik mijn priesterkleed bemodder in danskoten.
Maar het Vlaamsch Volk is rcchtvccrdig en klaarziende
en het schandvlekt de laffe huichelaars die zulke comedie
spelen.
Aardige zaak 1 Om mij te veroordeelen spreekt gij al
leenlijk van de plaatsen waar ik meeting houde, en van
sommigen mijner aanhoorders.
Wildet gij met zulke maat onze grootste mannen meten,
zelfs den Apostel der Heidenen, den H. Paulus zoudl
gij moeten schandvlekken.
Gij weet immers dat hij eens te Athene sprak op
den Areopagus, en welke was daar zijn gehoor?
Het schuim der Ileidenschc Maatschappij, Godvergetenc
en zedelooze philosofen, verwildende en verbeeste slaven,
menschen die bijna niet meer wisten dat er een God of
een zedewet bestond.
Is't eene schande voor den Apostel aan die diepgezon-
kene Heidenen de waarheid verkondigd te hebben
Maar, cult gij zeggen, .V.V- ij ia die vergadering van
liberalen en socialisten de waar.\eid verkondigd? Ja, mijn
heer, en gansch de grond mijner redevoering was ge
trokken uit hel Evangelie en cien brief van den Paus
over den arbeidersstand Réhtnr novarum. Waarom rept
gij daar niets van M. de uitgever? Is 't niet omdat gij
in gansch mijne redevoering niets vindt dat berispelijk is?
Maar gij zegt dat ik daar verbroederde met geuzen en
socialisten?
Schoone verbroedering?
Ik ben door de socialisten beschimpt geweest, belce-
digd en bedreigd; een heer dien ik niet kende en aan
wien ik gelukkig ben in 't openbaar mijne dankbaar
heid te betuigen, heelt mij beschermd en geleid in een
naburige herberg om den drang der woelende socialis
ten te ontsnappeneen weinig later heeft hij mij ver
gezeld naar de statie waar de socialisten de Carmagnole
dansten.
Moet ik dien edelmocdigen heer misschien beloonen
met smaad en ondankbaarheid? Neen, M. dat is mijne
zienswijze niet.
Zou ik misschien moeten dankbaar zijn aan de katho
lieke politie dier stad die niets heeft gedaan om de orde
te handhaven, of aan de bewarende katholieken die
gekomen zijn om de Meeting te storen, en waarvan één
heeft laten hooron dat de toestand van 't volk niet
kan verbeterd worden, d
Rampzalig woord, dal meer vooruitgang zal maken aan
de socialisten dan al hunne driftigste ophitsingen?
Ik heb de verderfelijke leerstelsels van 't socialism
weerlegd en bestreden; maar ik haat en verfoei de so
cialisten niet; ik aanzie ze als verdwaalde broeders die
weleer in het Evangelie en in de Christene Kerk de red
ding zullen zoeken; er. ik gelee: mot Jen grooten bis
schop van Amerika, Mgr. Ireland, dal men de menschen
niet haten moet uit liefde tot God.
Ik zou nog veel moeten zeggenmaar uit deze regels
zullen uwe lezers gemakkelijk oordeelen dat al uwe be
schuldigingen valsch zijn en ongegrond.
Nog een woord.
Op heel de eerste bladzijde van uwe gazet sleurt gij
mijn priesterkleed door de modder; en na al die belee-
dlgingen en beschimpingen eindigt gij met te verklaren
dat gij mij niet onweerdig acht van den bichtstoel, pre
dikstoel of het heilig altaar!
Ziet gij dan niet,, M. de uitgever, dat gij zelf door deze
laatste woorden al uwe voorgaande beschuldigingen te
niet doet?
Ik vergeef u, als priester en als christene maar eens
dat de politieke driften zullen gekoeld zijn, zult gij be
treuren, gij, een katholiek man en een bediende der hoofd
kerk van Ninove, mijn priesterkleed besmeurd en be
lasterd te hebben.
Gij zegt dat ik door fransche priesters en M. Garnier
in den ban ben geslagenmaar gij weet toch dat ik in
de katholieke kerk maar ééncn wettigen Overste en Rech
ter heb, den bisschop van Gent. En die eenige rechter van
al de priesters van ons Bisdom heeft mij niet afgekeurd,
noch berispt nog veroordeeld. Bijgevolg heb ik den rech
ten weg niet verlaten, noch het priesterkleed besmorsd
en onteerd gelijk gij schrijft.
Gij moogt mij streng oordeelen als politiek man, maar
mijn priesterlijk karakter valLniel onder uw gebied. Onze
Bisschop is dan om de priesters die dwalen, te berispen
en te bestrallen. Voor al de andere geloovigen staat dit
schrikbaar woord geschreven in het Heilige Schrift:
Nolite tangue Christos meos. llaakt. mijn gezalfden niet I
Dat de vijanden van Christus en de katholieke kerk het
priesterkleed bespotten en besmeuren, dat kan men nog
eenigszins begrijpen; maar dal gij, M. de uitgever, een
christene, een kerkbediende van Ninove zulke misgreep
bedrijft, dat is een rampzalig voorbeeld dat biltere vruch
ten zal dragen.
Later als de vijanden onzer religie met slijk en mod
der zullen werpen naar ander priesters, zullen zij zeg
gen: Wij volgen het voorbeeld na van M. de uitgever
der Stad Ninove, kerkbediende van Ninove.
A. Daens, priester.
Nelis. Ze zijn, men waarachtig den duivel ontkro
pen, hc Tisle?
Tisle. Wat is 't dat ge zeggen wilt, Nelis, 'k en
begrijp u niet.
N. Zoo dan g'en hebt nog niet gehoord, hoe die
oil nu te werke gaan.
T. In geen maand, en worden d' oCi hier nog
vernoemd.
N. Toet, toet man, die voor hen propagande doen
zijn nu ook voor d'evenredige, in d'omstreken van
Geersberg moeten ze Dierickx pakken, en voorder mogen
ze stemmen die ze willen, rond Haeltert De Saedeleer,
en te Aalst is 't Van Wambeke, en ze vragen dat om
de wille van 'l evenredig stelsel, dat is ten eerste be
kennen dat dat stelsel rechtveerdig is, ten tweede dat
wil zeggen dat d' oü maar op 't vierde meer en reke
nen maar om dat elk toch nog min of meer voor zijnen
gebuuri^ dat verstaat hun nog; maar 't fijnste Tiste,
dat is dat ze rond Ninove en Sotlegem om die reden
ook Woeste willen doen stemmen Stemt voor drij van
de Volkspartij zeggen ze langs die kanten, maar pak
Woeste voor den vierden als vertegenwoordiger van de
rijken.
T. Ja maar, ja maar jongen g' en gaal mij die
lonte weer niet ophangen zulde
N. 't Is pertan zoo Tiste, 't is echt, 'k heb het
gehooid met mijn eigen koppel ooren de volksmannen
om rechtzinnig te zijn, volgens die bazen, zouden Woeste
voor den vierden moeten nemen, want anders en zijn
ze niet gemeend voor d'evenredige vertegenwoordiging.
T. Dat gaat nu toch te ver zie, dat is nu toch
geloven dat de boeren kegelzot zijn, meneer Woeste
moeten pakken om dat stelsel, die dat stelsel bevecht,
en die Beernaert en 't ministerie daarvoor omver-
smeet, die bekent dat hij al de minsteries die er
voor zijn zal doen springen he, ze zeggen som
wijlen van bij den duivel te bichle te gaan, maar
dit doen, zou nu permentelijk toch dat zijn lie Nelis.
Allez 't doet mij toch nog plezier, als ge ziet hoe
ver dat ze 't al zoeken, dat zegt al iet he Nelis, en
ook nog g'en peinsd misschien zoover niet, maar als
elk van die kerels zoo in zijn stroke voor zijn eigen
werkt en d' ander onderduims in den nek schupt, dat
wil nog meer zeggen he? we zullen de jongens laten
doen toch, en compassie mee hebben,'t zijn hen snakken
die ze geven, ze liggen met koud zweet op hun voor
hoofd, zijt dat zeker.... He eerni de cerni toch, ge zondt
zeggen hoe is 't mogelijk.... voor Woeste nu 't voordeel
van d'evenredig vertegenwoordiging inroepen Nelis,
'k heb in mijn leven nog hooren zeggen, dat er men
schen van schrik op de moment van hun zinnen vielen,
Maar 'k zou die kerels ook in 't oog houden zulde, want
g'en moogt er geen kerke op bouwen, 'k verzeker 't u.
Ik vrees ik, dat ze ook naar de Kamers zullen trekken,
maar die kamers zullen men verdjanters te Gheel of te
Zelzaete staan, is mijne opinie, en ons Heere helpt z' er
uit nog.
Eono kandidatuur op onze lyst was door ons aangeboden aan den heer
Hermann de Bacls, de wolbekende spreker van Gent, de vaandrager van
bet Evenredig Stelsel in Vlaanderen. Redenen van louter persoonlijken
aard laten M. de Baels niet toe ons aanbod te aanvaarden. Had M. de
Bacts aangenomen, dan iou een onzer mannen, zij M. De Pelsmackcr, zy
M. Do Backer, zich voor hem achteruitgetrokken hebben.
Hier volgt de antwoord van M. de Bacts, dia op politiek gebiod allergc-
wichtigs is
Bi'iel' van
M. Hei'maiiii de Bacts.
Aan d3 Heeren Leiders der Kristene Volkspartij ïan Aalst.
Geachte Heeren,
Ik zou volgaarne de kandidatuur aanvaarden, die gij mij
aanbiedt, indien ik enkel luisterde naar de genegenheid die
ik voor uwen strijd koester.
Meer dan iemand betreur ik het schouwspel, dat het
arrondissement Aalst droeve uitzondering in gansch het
land oplevert. Ja, ik betreur dat men te Aalst geen treffe
lijk accoord gesloten heeft met de Kristene Volkspartij, lijk
overal elders gebeurd is.
Nu echter, de verklaringen, die gedaan zijn in de katho
lieke Associatie van Aalst, indien zij behouden worden,
maken den stnjd volstrekt noodzakelijk en ter zelvcrtijd be
palen het kiesprogram.
Volgens de redevoeringen te Aalst in de Associatie uit
gesproken vragen de oü kandidaten aan hunne kiezers
1°) Eene afkeuring van de politiek van M. Beernaert.
2") Eene belooging tegen het Evenredig Stelsel.
3°) Eene betooging ten voordecle der inkomende rechten
op degianen.
Nu op die 3 punten zijn de oü kandidaten in desaceoord
met de Christene Volkspartij. Op die 3 punten ook zijn zij
in desaceoord niet alleen met het ministerie Beernaert,
maar nog met het ministerie de Burlet, met het algemeene
gevoelen van 't land, en met de overgroole meerderheid der
katholieken.
In gansch het land is hel onmogelijk den naam van M.
Beernaert uit te spreken, zonder dat onmiddehjk de toe
juichingen losbreken.
Te Aalst verwijt men hem van liet Evenredig Stelsel
voor te staan, de graanbelasting te bevechten en... van gee-
nen tram niette hebben vergund. Men maakt een besehul-
digingsakt op tegen Hem omdat hij de tabakswet enkel wat
verzacht heeft en met geen engelengeduld de 27 redevoe
ringen aanhoord heeft van den spreker, die zich daarover
beklaagt.