Godsdiensten Godsdienst. Volkszaken. Voorzorgen bij Gnweder. Wat zullen ze doen. LIBERAAL "WEEKBLAD VOOR 5 fr. voor de stad. Abonnementsprijs 5 fr 50 voor den buiten, PB IJS PER NUMMER 10 C ENTIMEN. voorop betaalbaar. HET ARRONDISSEMENT AALST Gewone, 15 een timen Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad. ten kautoore van het blad. 40, Korfe Zoutstraat, 40, Aalst. Prijs der annoncen Reklamen, 75 centimen Vonnissen op de derde ld ad zijde, SO eentimen. per drukregel. Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt. Handschriften worden niet terug gezonden. Nee spe nee metu. AALST, 12 SEPTEMBER. Die vraag stelt men zich heel natuur lijk wanneer men de artikels der kleri kale bladen leest, wanneer men de over- groote meerderheid der klerikalen, in de Kamer in aanmerking neemt. Eene meerderheid die het getal 50 te boven gaat, eeue meerderheid die meer dan de twee derde deelen der gansche Kamer overtreft, is wel geschikt om de redelijkste hoofden op hol te brengen en dan wijsten minister dwaasheden te doen begaan Aanhitsingen om tot dwaasheid over te slaan ontbreken aan onze klerikale meesters niet, de kolonnen der klerikale gazetten zijn er vol van. Die bladen vragen eene herziening der kieswetten in den klerikalea zin, 't is te zeggen het middel om. als vroeger,hon- derde kiezers te falmiekeeren bij middel der mixte paarden en van het derde grondlasten, bij middel van ingebeelde schouwen en vensters. Ja, zij willen eene kieswet die, op den buiten gansche legioenen valsclie kiezers zal doen ont staan waardoor de kieskorpsen der ste den verplet zullen worden. Zij achten die kieswet noodig omdat zij bewust zijn op welke zwakke grondvesten hunne ontzagelijke meerderheid ïust, een een voudig kaartenhuisje dat bij het minste windjen omverre vallen moet, Het lager onderwijs hebben de kleri- kalen, bij hunne aankomst aan het be wind, zoodanig ondermijnd, mishandeld én afgebroken dat men zich afvragen moet of er nog inderdaad een lager on derwijs in ons Vaderland bestaat. Daar zijn de klerikale heethoofden niet te vreden mede ook het middelbaar on derwijs moet vernietigd. Veel te veel middelbare scholen bestaan er in België, het belgische volk is al te zeer onderwe zen dan dat men nog zooveel middelbare scholen zou behouden men zal «r, om te beginnen, den helft van afschaffen later °zal men zien of er geen middel om ze allen te vernietigen. De onderwijzer, omdat hij aan zijnen plicht getrouw bleef, willekeurig vau zijn ambt beroofd, gaf men, om hem niet. van honger te laten sterven eenige honderde franken wachtgeld. Het. groot ste oetal onder hun, verhaastte zich omdat werken, voor die mannenaantrek kei ijker is dan niets doen. eene plaats of een ambt te bekomen, al was hunne jaarwedde nog geringer dan hun wacht geld. De andere vonden geene plaats en bleven armzalig leven van hun mager wachtgeld. Dit wachtgeld, die rechtvaar dige bezoldiging van arme, vanhunambt ontstolene onderwijzerswillen en zullep zij afschaffen zedelijk, meer nog dan stoffelijk hebben zij den on- gelukkigen onderwijzer getroffen hij moet nog meer vernederd en vernietigd worden, zij zullen hem verplichten de hand tot eene aalmoes uitte steken. De verdoemde hoek, dit schandelijk voortbrengsel der hatelijkste dweepzucht moet wettelijk ingericht worden en, in afwachting dat men het reeds bij t leven der burgers doe, zal het rif van anders denkenden aan smaad en oneer overge leverd -worden. De inkomsten van den Staat zal men aan kerken en kloosters verbruiken de geestelijkheid zal de schatkist van den Staat als hare eigene aanschouwen en, zooals op het eind» der verledene eeuw, zullen machtige kloosters en abdijen ge machtigd worden de laatste levenskrach ten der natiën uit te zuigen Men spreekt veel van een verplichtend wereldlijk ouderwijs de ultramonta nen die onze ministers naar willekeur leideu willen het tegenovergestelde. Zij willen een verplichten bro«rkens - en nonnenonderwijs ten einde ons volk op te kweeken tot «en ras, zooals Zuid- Amevjkaer ops een staaltjjen van geeft, dat den feestdgg van het H. Hart als eeqep nationalen feestdag zou uitroepen, aan de bisschoppen de koninglijke eer zou doeij bewijzen, de 11. Inkwisit.p weêr zou inrichten en de niet gelooyigen uit zijnen schoot zoo verbannen. De pauselijke macht zouden zij willen verheven zien boven de wereldlijke macht en, wanneer de Kerk, in hare kortzichtigheid, de echtscheiding zou doemen, zou de echtscheiding ook uit het burgerlijk wetboek moetengeschrabt worden Wat de ultramontanen willen is Bel gië te herschapen in een land van dweep zucht waar de geestlijkheid ook de wereldlijke macht zou uitoefenen, waar de theocratie, samen met de aristocratie, den staf zou zwaaiën. En om die plannen uit te voeren hebben de ultramontanen eene allesver- mogende meerderheid van meer dan 50 stemmen. Zullen zij het durven uitvoeren Wat zullen ze doen? J. J. onze verkwezelde stad Aalst. Heeft dan de godsvrucht onzer over tuigde katholieken geenen invloed Zoo kunnen wij dau toch niet aaneenknoo- pen waarom het Land onze burgerij aan ziet voor eenen hoop zwetsers, die arid weken lang kermis viereneiken zondag lexers, om te drinken en te krassen. In Aalst trekt men 't volk naar d'herberg en naar den drank Wie nu die naar d'herbergt rekkers zijn, het Land noemt ze niet, maar daar mede bedoelt hij wellicht de mannen uit het vrijdenkershoeksken, de francma- qous wier lijst hij gaat afkondigen - ventjes zonder tel die een socicteitje hebben van eenige teêgloopers O Landwat zijt gij onvriendelijk voor uwe meesters, met te beweren dat onder hun heilig bestuur Aalst in een kot in eene algemeen e kroeg herschapen is. De Denderbode disCht zijnen lezers een ellenlang artikel op, door een vrijmoedig liberaal schrijver opgesteld en welke tot het .besluit voert dat de godsdienst noodzakelijk is tot het bestaan der maat schappij Wij willen hier geenszins den welda- digeu invloed van den godsdienst op de zedelijkheid der volkeren betwisten. Wij gelooven dat elke godsdienst, welke n-vx-n hij ook drage, een stevige grondzuil der maatschappelijke samen leving is, op voorwaarde dat die gods dienst eene leering predikt van liefde en verdraagzaam heid Wij twijfelen er geenszins aan dat de kristelijke godsdienst in het begin veel meer goed dan kwaad gesticht heeft. Toen zegde men Uit het bloed der martelaars groeien nieuwe volgelingen op Toen was het Bemin God boven al en uw naasten lijk uw zeiven. Toen was het nog de menschlievende leering van Kristus welke men naleefde, doch sinds dien tijd heeft er eenen gan se hen ommekeer plaats gehad. De Kerk door de romeinsche Keizers vervolgd werd, heeft later de rol van ver volgster zelf gespeeld. Zij, van wien haar Hoofd gezegd had: mijn rijk is van deze wereld niet zfl heeft eeuwen op ee iwen gewerkt om niet alleen met haar geestelijk gezag maar ook met hare wereldlijke macht overde volkeren als meesteres te gebie- den. De geschiedenis is daar om het te be wijzen0; de uitroeiing der Vaudois en Al- bio-eezende StBartholomeusnacht en de°Inkwisitie zijn er onwrikbare getui gen van. Tot op'onze dagen blijftdiestrijd onaf gebroken voortduren, tot heden blijft die ïveerschzucht werkzaam zijn. De godsdienst van kant gestoken, heeft plaats gemaakt voor eene staatkundige zending, de priester denkt meer op het stadhuis dan op de kerk. Welnu, dat willen wij nietdat strijdt met de belangen van den waren gods dienst, belangen welke door onze poli tieke onderpastoors op onze dagen schrik kelijk worden onder de voeten getreden. Naar aanleiding van eenige onzer laat ste artikelen, vraagt men ons of wij ook socialist geworden zijn Socialist wel waarom niet. en om zoo maar met de deur in huis" vallen, ziehier wat wij door ons socialismus zooal begrijpen daar waar het volksverbetering geldt door eerlijke en vrijzinnige middelen, zijn wij er bij, en ginds waar het volks misleiding betreft door fanatismus, baat zucht en schijnheiligheid, doen wij niet mede. Integendeel, wij zullen er de lei ders van bestrijden in al onze krachten. Land van Aalst, zijn wij hierin t'ak koord Zoo ja, laat ons dan geheel bui ten onzen liberalen en cjericalen penue- strijd waarin wij het nooit eens kunnen worden den maatschappelij- ken toestand onzer bevolking eens gron dig nagaan, den oorsprong en de oorza ken er trachten van op te speuren en de middelen te onderzoeken welke het arbeidersenk west ons eenigermate aan gewezen heeft, en nog wel op grooter schaal verleden week in de parijzer volksconferentie in betrekking met de verschillende gewesten van Europa. Trade's Unions bloot te leggen, deze ontzaggelijke genootschappen, wier hoofdrol is zich immer tussohen de bazen en de voortbrengers te stellen om deze tegen gene te beschermen, en te beletten dat men ze verdrukke. I)» Trade's Unions hebben van hun Parlement eene wet verkregen tot be schutting der vrouwen, en hun aanzien lijke invloed geeft hun een aandeel van gezag in de stadsbestuurzaken. Wat hunne grootste kracht is, is hunne sa menwerkende inrichting over het gansche rijk. Terwijl de volksklassen uit andere landen lijden en kwijnen, heeft heden de engelsche werkman een betrekkelijk goed loon en een ordentelijk bestaan wat meer is, hij leeft gelukkig, zegde John Bernett. Dit is grootendeels aan de Trade's Unions toe te schrijven, of schoon men meer dan eens het met de zer maatschappijen in twijfel getrokken heeft. terheerschappij, met eene verkleefd heid die Gij vruchteloos zoeken zoudt tusschen Uwe ultramontanen. Zij doen de rechtzinnigste wenschen opdat Uwe regeering en Uw leven lang genoeg zouden duren om de herinne ring uit de wisschen van het ongeluk dat zoo zwaar op hen drukt. Aan Leopold II Aan de Koninklijke Familie Bij die conferentie lieeten wij het volksmisleiding wanneer men het ideaal van het hedendaagsch socialismus be trachten wil in een algemeen bondge nootschap der volkeren onder het re giem eener wereldrepubliek.Wij noemen de algemeene republiek eene hersenschim der socialistenleiders en de redevoerin gen over de volkszaak, in de parijzer conferentie gehouden, hebben dit klaar doen zien ondanks de uitgebreidheid der betwistingen over de werkende lands- lcrachten, heeft de tegenovergestelde iuvloed der rassen er zich ras voorgedaan en is aanstonds de vergadering in per soonlijke beweringen zeer uiteengeloo- ien. Engelsclimans zijn daar aan de Juitschers eene oneerlijke concurrentie comen verwijten, en de Fransclièn, mis- s'liien nog in aandenken vair 1870-71, hebben er de redevoeringen van John Bernett toegejuicht welke deze tegen het ras van Bebel hield, Deze maatschappijen vergeten ook het zedelijke leven van den werkman niet zij dringen tot in het diepste der huis houdelijke noodwendighedenalles door onderwijs en opvoeding, nooit door dwang. Hun socialism heeft tot doel de verbe tering, de verze lelijking der lagere standen door de ontwikkeling van eene gezonde en goed begrepen vrijheid waar bij alle geestelijke qusestiën ontweken worden. Met het uitvoeren van dit wijs programma hebben de Trade's 1 nions eenen verbazenden uitslag bekomen. In geen enkel land, zelfs niet Frankrijk, heeft de werkman zulkevreedzame over winningen tegenover de algemeene cri sis behaald dan in Engeland. Nergens ook geniet de werkman meer aanzien. Het is dus om den wille van volksver betering dat onze socialisten de inrich ting der Trade's Unions zullen bestudee- ren, en dit onderzoek, wij hopen het, zal ook wel iets bijbrengen tot lenigings middelen onzer alles ontberende en werkzame volksmenigte. Zulk socialis mus beamen wij alleszins de Engel- schen kunnen ons hierin veel leeren, en ons eenen te volgen weg aanwijzen. Wij lezen in liet Nieuws van den Dag van Brussel In het lokaal der Logie, Peterselie straat, heeft woensdag een banket plaats gehad, M. Buis aangeboden door de vrij metselaars, ter herriunering aan den 7 september 1884. Het Nieuws van den Dag weet dat dit eene leugen is, maar voor de clericalenis liegen geen zonde. Neen, zegt het Land van Aalst, de we tenschap alleen kan geene goede burgers of deftige lieden voortbrengen. De Godsdienst alleen kan dit Indien er wel eene at ad is, waar de kerken en kapellen altijcj vol zitten w aar kloosters, paters en ponnen, congrega tiën en patropagiën bovenarms hunne macht laten gevoelen, dan is het wel in Gezel Anseelcvervolgt het Land, is te Parijs allerhande leugens gaan vertellen tegen de gentsche fabrikanten, opreedde teugens Het Land zegt niet aan zijne godvree- zonde lezers waarin die leugens bestaan. Wij hebben hier de zienswijze of de socialistische utopieën van Anseele niet te verdedigen maar wij moeten hem dank wijten over de woordenwisseling die hij als voorzitter der derde zitting uit gelokt heeft eu waarin hij opkwam tegen den strijd van de werkers van verschil lende rassen. Als een echte diplomaat heeft hij daar menig misverstand trach ten te rechte te brengen, en met eene vaste hand de banden willen berk noppen die verbroken zijn tpssehen het soeiali- stiaphe Dultsehland en het Trade's uni- onische Engeland. Doch is Anseele niet geslaagd, en de woordenwisseling is tot zekere bitter heid overgegaan- Deze conferentie had overigens veel goeds in zij heeft toegelaten aan de Engelsclimans de inrichting hunner Een Toast op het Onderwijzerscongres. Het Onderwijzerscongres, welke op 5, 6 en 7 dezer te Namen werd gehouden, is als alle jaren met een banket besloten. Dit banket werd voorgezeten door M. Ronvaux, schepene van het openbaar on derwijs van Namen, die bij het nage recht den volgenden toast aan den Ko ning deed In alle werkelijk vaderlandsche, na si tionale vergadering, zegde hij, wordt de eerste heildronk altijd gedaan aan jZ, M. den Koning. Bij het brengen van dezen toast aan Leopold II zal ik deze beroemde woor- den uit de oudheid herinneren Ave Cesar, morituri te. salutant (Cesar, zij die gaan sterven groeten u,) welke de ,i martelaren uitspraken toen zij den cirk r binnentraden, waar zij gingen geslacht- offerd worden. Ik geloof uw aller getrouwe tolk te v ?ijn, met luidop de vaderlandsliefde uit te roepen van al de onderwijzers, van al de onderwijzeressen, hunne ver kleefdheid aan de dynastie. Sire De Belgische onderwijzers, die het slachtoffer zijn der waarlijk wraak- n zuchtige aanrandingen van de reactie en der vijanden vau hel licht, groeten U Sire De afgestelde, verjaagde, gemartel- x de en door uwe ministers getroffene onderwijzers, omdat zij Uwe wetten gehoorzaamd hadden, groeten I Sire De ouderwijzers en onderwijzeres- gen, tot de uitroeiing veroordeeld, om- dat zij met eere en getrouwheid hunnen eed gehouden hebben, groeten U n Morituri te salutant x Zij groeten met eene reehtzinnig- heid van harte, die Gij nooit aantref- fen zult in uwe omgeving van pries- Wat moet men doen om bij on weder niet ge troffen te worden Dit is zeker eene vraag, waarvan het antwoord velen welkom zal zijn, vooral nu wij nog in het jaargetijde leven, waarin de meeste onweders losbarsten. Laat ons, om de zaak ordelijk te beschouwen, eerst nagaan, wat het veiligste is binnenshuis en daarna wat men doen moet wanneer men bij onweder buiten is. Vooreerst is het geheel nutteloos de ramen en deuren te Guiten dat kan alleen goed zijn om de stortregen buiten te houden, doch gevaar levert het openstaan der ramen volstrekt niet. Meer gevaar brengt een rookend vuur aan wanneer een dikke kolom rook zich boven den schoorsteen verheft, is het mogelijk dat deze den bliksem naar 1 tinnen lijdt en daarom doet men verstandig bij hevig onweder het vuur uit te dooven geeft bet niet veel rook af dan is die voorzorg onnoodig. Men vermij de verder een al te groote vereeniging van menschen m een klem vertrek, omdat door de uitwasemingen van veel personen de lucht meer geleidend wordt gemankt, zoodat de bliksem bij inslaan gemakkelijker van hot eene voorwerp op bet andere en dus ook op personen kan oversprin gen, terwijl het gevaar nog vermeerdert, als de kambr daarenboven met rook gevuld is. De onveiligste plaats in een vertrek is in de nabijheid van den schoorsteen. Daar deze ge woonlijk het hoogste punt van een huis uit maakt eu daarbij soms voorzien is van een windwijzer, die 't gevaar voor inslaan nog ver groot, zal deze gewoonlijk eerst getroffen wor den de bliksem komt dan langs het roer naar beneden en slaat in het vertrek over de voor werpen welke hij het eerst ontmoet, indien het goede geleiders zijn, en hieronder komt onge lukkig genoeg ook ons lichaam. liet liefst trekt liij op metalen voorwerpen en daarom wachte men zich om nabi j ijzeren of koperen gereedschappen te gaan staan, die zich in het vertrek bevinden daardoor zou het kunnen gebeuren, dat bij den overslag naar die voorwerpen, door or.sheenging, wat allicht den dood of verlamming, ten gevolge zou hebben dit gevaar bestaat echter niet, als wij door me talen voorwerpen geheel omringd zijn zoo zou men zich bijvoorbeeld kunnen beveiligen door zich geheel in een metalen wapenrusting te steken omdat dit eene betere geleiding aanbiedt dan ons lichaam, zoe de bliksem daarover zijn weg vervolgen zonder ons te deren. Eveneens is het niet gevaarlijk in een ijzeren bed te slapen, omdat de bliksem bij het treffen ook daarlangs zoude glijden zonderden slaper te raken. Bange menschen kruipen dikwijls van angst in de kleerkast, en zij hebben het zoo heel slecht nog niet voor zij zijn daar betert bevei ligt dan in een kelder, waar anderen soms heenvluebten. Hoe meer men in zulke kasten omringd is door wollen en lakensche kleederen, des te minder heeft men gevaar te duchten daarom is men veilig als men te bed ligt en ge dekt is door een wollen deken, daar men dan van alle kanten is afgesloten door stoffen, die electriciteit niet geleiden. Doch wanneer het onweder hij den dag plaats heeft dan kan men moeilijk naar bed gaan, of zich inde kleeder- kast verbergen, zonder zich bespottelijk te ma ken, in dat geval is de veiligste plaats midden in de kamer, zoodat men van den sehoorsteen en van de muren zooveel verwijderd is, als de ruimte het toelaat. Slaat nu de bliksem in, dan is het waarschijnlijk dat hij de muren volgt of op een ander metalen voorwerp overspringt, zoodat de bewoners met den schrik vrijkomen: heeft men veel sleutels of andere ijzeren of koperen zaken van eenig omvang bij zich, dan is het niet geheel zonder nut deze op eenigen afstand van zich te leggen. Neemt men deze voorzorgen in acht, dan kan men gerust zijn het aantal gevallen van personen die binnen huis getroffen zijn met doodelijken afloop is buitengewoon klein en kan gewoonlijk worden toegeschreven aan het verwaarloozen van de maatregelen, die hierboven zijn aangehaald: Het zou echter dwaas zijn, in het nemen van voorzorgen te overdrijven, en elk onweder als een gevaar aan te zien. Tot geruststelling moe ten wij er bij voegen, dat do bewoners van ste den niet voor den bliksem behoeven te vreezen, daar hun woningen, zelden getroffen worden, en derhalve zijn do voorzorgen, die wij boven voorschreven, ook meer van toepassing voor de bewoners van hét platte land. Als men bij onweder buiten is. heeft men er op te letten, (lat de volgende zaken gevaarlijk zijn het dragen van metalen voorwerpen, de vlakte, de onmiddelijke nabijheid van hoornen en huizen, en eindelijk het water. Zijt ge op eene vlakte ver van boomenen huizen, dan kunt gij Dij een hevig onweder geene hetere voorzor gen nemen dan het metaal dat gij hij u hebt eenige meters van u af te leggen en u zelfs zoo mmitm a DENDER sjc Hi .1 1* \X ^_i

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1886 | | pagina 1