Het redmiddel.
Ecnc kostelijke bekentenis.
Eerbied.
Nog eene dakpan.
Toen zweeg hij niet
Nog eene noodzakelijkeid.
Benoeming.
Wonderlijk Wonderlijk
Onder vrienden.
Zich vast geklapt.
Politie.
Moesteen van ons het honderdste deel
gedaan hebben van 't geen M. Woeste te
Verviers deed, wel 't regende verwijtea
en banbliksems. En nu ronkt en zwijgt
de bewarende pers zij heeft zelf den
moed niet van protest aan te teekenen
tegen de handelwijze van M. Woeste, die
volstrekt oneerbiedig is jegens den Paus
en de geestelijke overheid.
Stijgende belasting in Frankrijk.
In Frankrijk bestaat reeds de stijgende be
lasting op de erfenissen. Het ministerie stelt
nu de stijgende belasting voor op 't inkomen.
De inkomsten onder de 2500 franken zou
den vrij zijn van 2500 tot 50,000 fr. inkomen
zou men betalen van 1 tot 5 °/0boven de
50,000 fr. inkomen, onveranderd 5 °/0.
Van den anderen kant de personneele be
lasting alsook de belasting op deuren en ven
sters zouden afgeschaft worden.
De stijgende belasting bestaat straks in
meest al de landen van Europa eu hier in
Belgie durven nog eenige onnooze! sukkelaars
schrijven en roepen dat de stijgende belasting
onmogelijk is, eenrevolutionnair en socialistisch
werk. Droeve menscheu, die van zulke domoo
ren geleid worden 1
De katholieken loopen hoog op met
hunne fameuze wet op de dronkenschap
en beweren meer dan eens in hunne
bladen en vergaderingen dat daarin het
redmiddel te vinden is voor den ellen-
digen toestand onzer werkersbevolking.
Dat is echter belachelijk.
Dat dronkenschap naar armoede en
ellende leidt, dat zij eene der ergste
maatschappelijke ziekten is, waaraan
onze eeuw onderhevig is, zullen wij
niet eens betwisten.
Dat al de werklieden met armoede
worstelen, omdat zij drinken, zullen
wij niet eens aannemen want, dat is
onwaar en de katholieken hebben on
gelijk zoo iets te beweren.
Om het lijden der werkers te keer te
gaan zouden er andere krachtdadige
middelen moeten gebruikt worden, dan
de strer.ge toepassing der wet op de
openbare dronkenschap.
Is er sedert hare invoering een glas
genever min gedronken Neen, meek
Is er één dronkaard van zijne driften
genezen, omdat hij tot vijf of tot tien
frank boete is verwezen Geen enkele
Wilt gij den mensch van den drank
afkeeren, begint met hem tot eenen
denkenden mensch op te leiden maakt
bem vatbaar voor geestesgenot I
Begint met de gemeentescholen weêr
op te richten, welke gij vernietigd hebt.
Begint met avondscholen te openen,
waar jongelieden en volwassenen gele
genheid hebben om het aangeleerde in
de lagere school te beoefenen en te ont
wikkelen.
Leert er hun niet alléén lezen, schrij
ven en rekenen, maar richt er leergan
gen in, om hun kortbondige begrippen
te geven over de geschiedenis der
menschheid, deze onzer eeuw, deze van
het vaderland over de verscheidene
takken der natuurlijke wetenschappen
over staatskundige huishoudkunde
over hedendaagsche staatsinrichtingen,
enz. enz.
Stelt voor hen de kunstverzamelingen
wijd open.
Verleent ruime toelagen aan den
schouwburg en aan alles wat den geest
ontwikkelt of verstandig tijdverzet be
zorgt.
In één woord, beijvert u om hart en
geest, om gevoel en denkvermogen be
nevens plichtbesef bij den werker te
ontwikkelen.
Wanneer hij genot zal vinden in het
lezen der werken onzer Vlaamsche let
terkunde, in het bewonderen van schil
der- en beeldhouwwerk, in het luisteren
naar muziek of in het aanschouwen van
een tooneelstuk, dan zal hij geen genot
meer zoeken noch vinden in de zenuw
achtige overspanning door alcohol voort
gebracht.
De verwezenlijking van zulk een plan
zou anders vruchtbaar wezen, dan
dronkaards en herbergiers voor de
Itechtbank van Enkele Politie te doen
vervolgen.
Een onzer artikels uit Klokke Boeland
genomen bespreekt de redevoering door
M. Woeste te Verviers uitgesproken.
Deze aanspraak, waarin de wereldlijke
Paus zich boven Leo XIII en Mgr Stille
mans zet en zich als opper-bevelhebber
van het klerikaal leger aanstelt, heeft
aan voorname katholieke bladen, bij
zonderlijk aan den Bien Public van Gent
in 't geheel niet bevallen. Dit blad, dat
het orgaan van den bisschop zelf is,
heeft zulke bijtende opmerkingen ge
maakt dat degroene apostel zijne scherp
ste pen heeft gegrepen om Le Bien Pu
blic eens voor goed op zijne plaats te
zetten. Ik betwist niet, schrijft M.
Woeste, dat katholieken over kwes-
tién, die geene hoofd punten van de
partij zijn, kunnen verschillen, maar
ik duld niet dat het katholieke leger
zich iu twee strijdmachten verdeele,
vooral wanneer al de katholieken de
lotsvirbeteiing van het werkvolk op
hun programma hebben en wel voor-
namelijk de kwestiën van het werkcon-
trad, van de werkverzekeringen en van
de vakvereenigingen
Hierop werpt het bisschoppelijk blad
Le Bien Publichet volgende water op
't vuur van M Woeste
Wat de zoogezegde werkerswetten
betreft, dan moeten wij, zoo we recht-
zinnig willen spreken, bekennen, dat
die nieuwe politieke richting voortspruit
uit de beweging der gelachtenuit de
ekonomische krisissen van onzen tijd en
eindelijk uit de opkomende kies-
macht der volksklas, in België
voortgebracht door de volksdruk-
king en de wetsherziening die er
het gevolg van is
Deze verklaring van wege het blad
van Monseigneur Stillemans is voor ons
van het grootste gewicht. Wij hebben
nooit anders geschreven, en het artikel
van Le Bien Public geeft ons hierin ge
lijk, dat de klerikalen zich maar met de
werkersbelangen gaan bezig houden zijn
van wanneer het werkvolk kiesrecht
verkregen heeft.
Hebt gij 't beet, Denderbode Gij en
geheel uw kliek zijt maar volksgezind
van sedert gij in de kiezing met het
werkvolk, waarop gij eertijds zoo spuw-
det, af te rekenen hebt
Wij herhalen maar wat een bisschop
pelijk blad u toeschrijft die pil moet u
bitter smaken
UfJpl Zonder ijdel te zijn, noch zelfs
IJUCIi fier, heeft men niet gaarne vlek
ken, puisten, uitslag of roodheid op het gelaat
Daarvoor gebruiken allen die er aan lijden, de
Walthery-pil die 't bloed zuivert.
wordt gepraat, zal men dikwijls eene
katholieke jongheid aantreffen, die den
schijn wil aannemen onpartijdig te zijn,
ja soms wel een uitvalletje doet op de re
kening van het katholiek kliekbestuur.
Het gaat soms nog verder. Zekere
katholieken en dan nog van de fana
tiekste weten het zoo fijn aan boord te
leggen dat ze aanvaard worden in libe
ralen maatschappijen en alhoewel er in
kringen van vermaak geen politiek be
staat weten de klerikale indringers door
hunnen regelmatigen omgang met de
liberalen dezes stoffelijken toestand,
hunnen gewoonten, enz. te kennen en
iu kiezingstijd zijn ze dan op de hoogte
om den noodigen invloed op die kiezers
uit te oefenen.
Kan men zoo in eens die personen uit
de maatschappijen bannen of kan de
herbergier den toegang tot zijn buis aan
die katholieken verbieden
Zulks ware wellicht moeilijk, maar
de gewone bezoekers kunnen door een
veelbeteekenend stilzwijgen en hunne
houding aan die kiesdravers en mou-
chards doen voelen dat hunne plaats
daar niet is en dat ze zouden gaan bij
hunne soort.
Licht wordt een woord te veel gezegd
over de inzichten- of plannen onzer
vrienden dat gretig door den klerikalen
bespieder wordt opgevangen.
En daarom geene klerikalen in ons
midden. Dat zouden onze tegenstre
vers ook niet gedoogen en dus moet
men ze met dezelfde maat meten.
Als er ouders zijn buiten ons ajuinenland
die er aan houden hunne kinderen eerbied te
doen krijgen voor de instellingen van ons
land, kunnen ze niet beter doen dan ze hier
bij de kliek tei school te zenden.
Ze zullen er niet alleen van de kliekraeesters
dien eerbied theoretisch aanleeren ze zullen er
door de aanschouwing, zich dagelijsch meer en
meer moeten aan gewenneu en zoo verre ko
men dat ze den eerbied voor 's lands wetten
zoo parmeutelijk goed zullen beoefenen als de
kliek zelve.
De arme rrouw was dood. Ze maakte geen
deel van eene congregatie. Ze werd door den
arme begraven. Vier planken van verre aan-
eengestooten dienden tot lijkkist. Op de be
grafenis vielen de planken vaneen en het lijk
rolde op den grond. Dat heet men eerbied voor
de dooden.
In het antwoord dat Le Bien Public op den
brief van M. Woeste laat volgeD vinden wij
nog
De verandering in ons openhaar recht ge-
r bracht moest ook haren invloed op onze
n politiekepartijen doen voelen;in sommigear-
rondi8sementen heeft zij hevigen kiestrijd en
groote scheuring verwekt, zoo ais M. Woeste
heel goed weet. Dank aan de raadgevingen
der geestelijke overheden zal men tot den
vrede komen, zoo men alle personen, over-
i) tuigingea en nieuwe noodwendigheden eer-
biedige. Men mag de nieuwe volkspartij
ti niet kwetsen of bestrijden zoo die partij zich
katholiek vooral verklaard. Als zij de onaf-
n bankehjkheid der Kerk en de vrijheid der
a christene geweteus vraagt, laten wij haar
dan htur eigen vaandel, beur eigen program-
ma op economisch gebied, heure rechtstreek-
sche vertegenwoordigers van hare eigen be-
langen. Stellen wij ons niet als voogden van
n hen die sterk genoeg zijn om zich zeiven te
ii besturen. Het woord Demokraat moet ons
niet afschrikken Manning, Mermillod,
O'Connel, Garcia Moreno, L" Veuillot, Pa-
ii risis, Ketteler, Lacordaire, Gibbons, graaf
n De Mun, Descurtius, Winterer, allen kardi-
nalen, bisschoppen of hooge geleerden wa-
n ren of ziju demokratenStond M. Woeste op
dezelfde lijst niet ais M. Diericx, demokraat
vaD Geeraadsbergen n
Dus dat de bisschoppelijke BIEN
PUBLIC de christene volkspartij met
haar eigen vaandel, programma en
vertegenwoordiging erkent.
Het woord is aan Denderbode
Denderbode over het rechterlijk onderzoek
sprekende, zegt Voor 7 overige legt de eer
bied voor t gerecht ons de stilzwijgendheid op
Zoo, zoo, hij zwijgt nu, uit eerbied voor de
rechterlijke overheid Het schijnt dat hij voor
de bestuurlijke overheid eenen geheelen ande
ren eerbied had over eeuige weken want nau
welijks was de reklaam der liberalen tegen de
kiezing ingediend of 's anderendaags riep hij op
bevelenden toon Onze kandidaten zijn
gekozen en büjven gekozen.
Waarom zweeg hij toen ook niet uit eer
bied
In ons laatste nummer werd er op
gewezen dat de liberalen hunne partij-
genooten op alle wijzen moeten onder
steunen. Heden willen we een ander
punt aanraken, dat misschien wel ieders
goedkeuring niet zal wegdragen maar
dat volgens ons van een al te groot ge
wicht en belang is om het niet aandach
tig in overweging te nemen.
In zekere herbergen, waar gewoonlijk
onze vrienden hun glaasje komen nemen
en zoo al een en ander over politiek
Het Staatsblad van 30 dezer deelt de benoe
ming mede vau M. Edmond De Deyn, als bur
gemeester van Ninove.
De Dendergalm is gelukkig hier de tolk t6
zijn van al de Aalstu-sche liberalen om hunne
politieke vrienden van Ninove en hunnen acht
baren Hoofdman bij deze benoeming oprecht
en hartelijk geluk te wenschen.
Wat slag voor M. Cliicart en Cnie
Ais die brave lieden er maar geene hertziekte
van opdoen
Wanneer zal M. Schollaert nu M. Rens tot
burgemeester vau Geeraardsbergen benoemen
Wij begrijpen niet waarom ze dit op de lange
baan willen schuiven, daar men toch te Brussel
genoeg weet, dat het tot daar eeus komen
moetIs het om zich kleingeestig te maken
Overal waar de Bestendige Deputatiën
besloten hebben onderzoeken over de
Kiezingen te doen, worden die enk wes
ten ter plaatse zelve gedaan.
Alleen de Bestendige Deputatie van
Oost-Ylaanderen heefc het goed gevon
den het onderzoek over de Kiezing van
Aalst te Gent te doen, en dan nog welk
onderzoek over een half dozijn feiten
als er met tientallen en zeer erge waren
aangeklaagd.
Is die handelwijze niet wonderlijk..
zeer wonderlijk
De rechterlijke macht wil de stukken
rakende de Kiezing en het onderzoek
derzeive in beslag nemen en de bestuur
lijke overheid verzet er zich tegen
Waarom Zij moet toch niet vreezen
dat het gerecht er een slecht gebruik zal
van maken. En wanneer alles recht in
den haak zit, dan hoeft men voor da
tusschenkomst van het gerecht niet te
vreezen.
Weeral vinden wij hier de handelwijze
van de bestuurlijke overheden wonder
lijk. zeer wonderlijk
Verscheidene klerikale bladen waaronder
Denderbode verkondigen met veel leute dat Le
Patriote van Brussel tot 2 geldboeten voor
va'sche aantijgingen werd veroordeeld, en,
voegen zij er juichend bij, dat deze uitspraak
aan den wensch van iedereen beantwoor dt.
Waarom verheugen zich de klerikale bladen
in de veroordeeling van hunnen politieken con
frater
De Katholieke partij is eventwel hare over
winningen van 1884 eu volgende jrtren aan Le
Patriote te danken Zonder Patriote was de
katholieke partij nog in minderheid en nooit
beeft een dagblad meer diensten aan eene poli
tieke partij bewezen dan hetgeen onze Woeste-
organen beschimpend nu een blad van Brus
sel ii noemen.
Nog eens de Patriote ligt nu in de vuilmande.
Omdat hij durft de waarheid zeggen aan
ministers en Vorst voor wat den Congo aan
gaat, omdat hij in de rangen durft stampen van
de kliek Woeste en voor deze niet slafelijk
kruipen wil.
Daarom werpen de andere verkochte penne-
knechten hem den steen natuurlijk dat Den
derbode er bij is.
In ons voorgaande nummer hebben
wij volgens het schrijven van Dender
bode zelf doen zien, dat de klerikale
kliek zich aan omkooperij in de laatste
kiezing heeft plichtig gemaakt.
Inderdaad, wat schrijft ons Woeste
blad in zijne nummers van Zondag 19 en
Donderdag 23 Januari dezer over het
rechterlijk onderzoek.
Laat ons de omkooperijen van de libe
ralen ook aanklagen en dan zal het spel
volmaakt zijn
Wat beteekent dit? Heel eenvoudig
dat de klerikalen omkooperijen gepleegd
hebben, want ware dit zoo niet, dan zou
Denderbode niet moeten schrijven heb
ben Laat ons ook de liberale omkoope
rijen aanklagenmaar wel laat ons de
liberale omkooperijen aanklagen.
Als hij schrijftlaat ons ook deomkoo-
perijeu der liberalen aanklagen, dat is
heel eenvoudig bekennen dat er ander
omkooperijen geweest zijn en deze, na
tuurlijk, kosten niet anders dan van
den kant der Kliek komen.
Als men in het gewone leven b, v.
zegt Laat ons ook wulelsl g geven
laat ons ook feest houden, dan beteekent
dit toch wel, gelooven wij, dat men el
ders reeds wafelslag gegeven of feest
gehouden heeft Daar is geen twijfel
omtrent mogelijk hetzelfde geldt het
schrijven van Denderbode.
Dat is nog niet al, want, Denderbode
voegt er bij dan zal liet spel volmaakt
zijn
Wat beteekent dit Als men het spel
moet volmaken met de liberale omkoope
rijen aan te klagen, dat is natuurlijk be
kennen dat het spel nu nog maar onvol
maakt is, en vermits bet spel met liberale
omkooperijen moet volmaakt wordenvolgt
er insgelijks uit dat do klerikale kliek
door omkooperijen haar spel onvol
maakt heeft laten liggen.
Gij kunt maar een werk van omkoo
perij volmaken dan wanneer gij met om
kooperij dit werk begonnen zijt.
Het is dus klaar dat Denderbode zelf de
plichti^heid van de Kliek bekent. Haar
schrijven beteekent dat de klerikalen
omkooperij gepleegd hebben. Tusschen
dekatholieke gekozenen vindt men twee
personen de HH. Arys en Geeroms die
beweren Vlaamsch te kennen en een an
der Heer, M. Bauwens, die zeker
Vlaamsch moet kennen, als briefwisse-
selend lid van de Vlaamsche akademie.
Welnu, wij dagen deze heeren uit aan het
schrijven van Denderbode eene andere
beteekenis te geven dan wij.
Denderbode zegt dat de H. Burgemees
ter op den dag der in ambtstelling van
de nieuwe gemeenteraadsleden over de
herinrichting der stedelijke politie ge
sproken heeft. Dat is waar, maar klap
pen zijn geen oorden en als Denderbode