Licht. Vriendjes. Groole advokaten. De groote leugenaar. Ons Proces. en bezoedelt, enz. Spreker geeft verschillige uittreksels van de Stad Ninove, van de Gazet van 'Aalst, van den Denderbode, uittreksels walgend van verwijt, en die eene groote op schudding verwekken. Noch M. Woeste, noch de Commissie der hospitalen hebben out tegen die schandige ar tikels van hun gazetten geprotesteerd. Zelf M. Woeste schrijft dat Denderbode het groot beivarend orgaan is van 't land van Aalst. En nogthans in al zijn gazetten doet men niets dan verwijten men bespreekt persoonlijkhe den, geen gedachten. De Commissie van 't hospitaal zijn politieke maunen, mannen die gemjngd zijn aan den polilieken strijd van Aalst. Ik moet u dus van dien strijd spreken. Doch wees gerust, ik zal Noë niet ontd"kken. Wij zullen zijnen mantel aanlaten. M. Woeste heeft ons gezegd dat men priester Daens getroffen heeft als priester, omdat men hem niet kon treffen als represen tant. Zoo handelen de bewaarders van Aalst altijd. Priester Daens heeft noch geld noch fortuin dat zij hem kunnen ontnemen maar hij heeft zijn priesterlijk karakter daarin willen de bewaarders hem treffen, lijk zij van den anderen kant den broeder van M. Daens treffen in ziju stoffelijke belangen, in zijnen handel M. Petrus Daens verdedigt sinds 25 jaar de katholieke volkszaak en hij heeft van hoofd mannen der Kerk en Staat de schoonste brie ven van aanmoedigingen ontvangen. Maar zoodra die man zich aau de Kristeue Volksbeweging heeft overgegeven, is men be gonnen met hem te vervolgen en zoo mogelijk uit te hongeren. Er verschijnt te Aalst een schotschrift, De Volksstem, waarin sc'iandiee tweespraken wekelijks verschijnen, tweespra ken, waarin de familie van M. Petrus Daens ongehoord wordt onteerd. En wekelijks vraagt de ongelukkige zich af, welke nieuwe eerloos heid men zal uitvinden om hem ts doen lijden. En zeggen dat er advokaten zijn, die zich ach ter dat schandig schotschrift schuil houden. Ehwel, wanneer mén niet protesteert, tegen zulke doenwijze, dan heelt men geen recht pro cessen lijk dit in t6 spannen. (Toejuichingen). Gij zijt de verfijnde beul die er op uit zijt uwe tegenstrevers te vernietigen en uit te hon geren Ik betreur dit proces, niet voor ons maar voor de Commissie. Waarom al dien strijd van Aalst. Om de alleenheerschappij van een klein komiteit te behouden. Maar is het daarom toe gelaten een priester te vervolgen M. Woeste. Waarom niet gesproken van uwen artikel dien gij schreeft V M. De Voorzitter. Als de spreker buiten de kwestie gaat, zal ik, M. Woeste, er hem toe terug roepen. M. Woeste. Dan zwijg ik. M. Eenkin. Wat 1 gij maakt ons uit voor lasteraars', M, Woeste, en gij zoudt ons willen beletten ons te verdedigen. Zoover zijn wij nog niet gelooft mij. M. Daens ik zeg het recht zinnig weg, 'is een man die veel te eenvoudig is. Hij is beginnen het volk te bepreêken, en hij heeft niet gezien dat zijne propaganda noodlottig den invloed en de belangen van eene kleine kieskliek moest in gevaar brengen. In alle geval had hij gedacht dat zijne tegenstre vers zijn priesterkleed zouden eerbiedigd heb ben. Hij was mis. Sinds het begin van den strijd heeft men hem als priester willen treffen en dooden. Dender bode, Stad Ninove en andere verweten en be- leedigden hem in zijn priesterlijk eer. Er kwa men schandige printen, die ik bij de stukken van het proces bijvoeg, en waarin Priester Daens. verbeeld wordt dansende in een danskot, tusschen een.:vrijdenker en een losbaudigen socialist. Dat print was gedrukt bij den uitge ver der Stad Ninove. EhweL, was dat alles niet om M. Daens te treffen als priester, in zijne hoedanigheid van vertegenwoordiger van Jesus-Christus Gij zelf, M. Woeste, wat dorst gij zeggen in de Kamers van een priester M. Daens zegt nooit de waarheid. Ik moet hem aan de schand paal nagelen. Ziedaar uwe galeiboef M. Woeste, sinds het begin der zitting hebt gij geweigerd aan een Priester, aan Priester Daens den titel te geven van achtbaar lid titel, die gij nooit geweigerd hebt aan de grootste libera len of socialisten. En dat weigert gij aan een priester, in aanzien van gausch het land, en t was een socialist die u tot drijmaal toe tot de parlementaire deftigheid terugriep En gij durft ons komen spreken van eerbied En ziedaar mannen die katholiek zijn Om dat zij priester Daens als representant niet kunnen treffen, treffen zij hem als priester. In wezenlijkheid de beslissing van de Com missie der hospitalen van Aalst is maar een schakel van de lange ketting, waarmee gij de gebroeders Daens wilt verwurgen. Ik vraag het aan alle ware Kristenen Wat dunkt u van zulke doenwijze Is het Heilig Sacrificie der Mis niet verre verheven boven onze politieke krakeelen Jesus Christus, God-Mensch, die zich daar op den Golgotha, den berg der schande, opofferde voor ons die den laatsten druppel van zijn godde lijk bloed vergoot voor 't menschdom 1 En 't is dat zelfde sacrificie dat priester Daens dagelijks vernieuwt en offert. 't Is voor dat sacrificie dat raenschen en en gelen zich buigen moeten in 't stof der aarde, en zulke verhevene zaak zoudt gij willen verla gen tot eene ellendige bespreking over den eigendom van muren en lokalen. De kerk leert in het Concilie van Trenten, dat Christus zelf de offeraar is in de H. Mis, dat Christus de plaats inneemt van den priester aan het autaar. Wij hebben dus het recht van te zeggen dat wanneer gij aan een priester een heilig autaar afneemt, dat gij Christus zelf uit den tempel jaagt, En dat hebt gij gedaan. En indien groote mannen, indien de bisschop van Gent niet waren tusschengekomen, priester Daens zou geen Mis meer kuunen doen hebben. Ik ben verbaasd dat de verzoekers, die alle dagen knielen lijk wij voor het autaar, onze rechtvaardige verontweerdiging niet begrijpen. Groote politieke maunen hebben verklaard dat de doenwijze der hospitiën hatelijk was andere zijn er tusschengekomen om dien schandigen maatregel te vernietigen. O Is een schouwspel dat walgt, die klopjacht, die gij bewaarders van Aalst hebt ingericht een ivare klopjacht op een priester, en dat voor politieke redenen en dat door katholieken. Ja, wij hebben onze verontwaardiging in hevige woorden uitgedrukt en wij doen het nog Wij trekken geen woord, geen letter in. Voor die groote zaken van onzen Heiligen Godsdienst, is al de politieke eer maar ellendig stof 1 Wij Christenen, wij verachten de lage drijfveeren, de zetel en plaatseujacht... Lacht maar M. Woeste, dat alles gaat u weinig, ik weet het. M. Woeste. Ik lach, omdat gij spreekt van uw verachtiug voor de zetels. M. Eenkin. lk zal mij niet verlagen» M. Woeste, met aan u daarop te antwoorden. Iedereen kent mij hier; iedereen weet dat indien ik de kerk dien, ik zulks doe uit diepe overtui ging, en niet, lijk sommige andere, om er voor deel uit te tiekken. De overtuiging van 't gerecht is gemaakt en de heeren rechters luisterende naar de stem van hun hert, zullen ons vrijspreken. Do kliek schuwt het licht, maar nijpt de kat in 't donker, dat is reeds lang geweten, doch dat is geene reden om op gevaarlijke plaatsen, waar (foor rijtuigen gemakkelijk ongelukken veroorzaakt worden de gas niet bij tijde aan gestoken worde. Al de inwoners van de stad die^voertuigen hebben zijn verwittigd, dat ze in tijris van licht moeten voorzien zijn als de avond valt. Als de stad wil, dat de inwoners voorzorgen nemen, moet zij beginnen met het voorbeeld te geven en overal waar eenig fgevaar bestaat maatregelen nemen om de rampen te vermijden door eene goede verlichting. Aan bruggen, kaaien, hoeken, enz. moet bij de eerste schemering licht btanden, en dat gebeurt niet. De Zeebergbrug (de teiteu hebben liet bewezen) is eene der gevaarlijkste plaatsen van Aalst. Welnu meermaals gebeurt het, dat do lantaarneu in de kuip der stad reeds een uur branden als die brug nog immer in de zwartste duisternis is gedompeld. Reeds meermalen hebben wij de aandacht van den heer scbepene daarop ingeroepen. Hij kan zich gemakkelijk van de waarheid onzer beweriug overtuigen en we zijn zeker dat hij niet aarzelen zal aan dien ellendigen toestand te verhelpen. Verleden Vrijdag, 14 februari, was hot open bare zitting vau den gemeenteraad. Het vijfde punt van het orde vau den dag behelsde Armbureél-Verkooping van Boomen. Toen dit ter bespreking kwam, vroeg de heer Bruyndonckx het woord en sprak in de zen zin Welke notaris zal overgaan tot de verkooping der boomen van het armbureel Tot heden zijn de verkoopingen en verpach- tingen ten verzoeke der stad, der hospiciën en bureel van weldadigheid altijd gedaan door Mter De Gheest, thans schepen van den burgerlijken stand, terwijl er in onze stad nog vier andere notarissen zijn...» De heer burgemeester onderbrak den spre ker hem tevens opmerkende dat deze vraag diende behandeld te worden in geheime zitting, daar er aaugeduide personen in betrokken waren. De weinige woorden van den heer Bruyn donckx doen ons begrijpen waarvan er spraak is en wettigen eenige bedenkingen Waarom moet men in de stadszaken lieve kindjes maken Zorgt een goed huisvader niet het geluk van al zijne kinderen te bewerkstel ligen, en moet een rechtvaardig bestuur ook zoo niet handelen ten opzichte van degene waarop het zijn gezag uitoefent De lasten drukken even zwaar op alle stadsgeuooten en daarom is het ook billijk, wanneer er eenig voordeel te genieten is, dat allen op gelijken voet gesteld worden. Wat de uit te voeren werken, leveringen enz. ten voordeele der stad aangaan, moet elke stadsgenoot dezelfde kans hebben ze te verkrij gen, zooniet houdt het bestuur op onpartijdig te handelen. En wee over dat bestuur Het moet noodlottig verdwijnen Denderbode noemt M. Renkin, advo kaat bij 't beroepskof van Brussel, die zoo meesterlijk in 't proces van de Ju stice Sociale heeft gepleten dat hij door de overgroote meerderheid der aanwe zigen werd geluk gewenscht advokaatje Benkin. Geheel Aalst weet inderdaad dat de advokaten die in Denderbode schrijven ander kleppers zijn en dat M. Renkin een kleuter is tegen de grrroote advoka ten die de Volksstem, de Moniteur dep onnoozelaars aan eenflansen, FflPI f wa'Rt> niets dan bij het lUCl gedacht aan de ricinusolie, aloës, rhubarber en aan al die slechte purgeermidde- en. Gezegend zij de pil Walthéry, die ons het lichaam zoo goed zuivert en ons van al die slechte drogerijen bevrijdt. Lollekensmannen Sterrekensvrienden, watterratten en andere katten van denzelfden kaliber, meenen slim te handelen met hunne vergaderingen voort te zetten. Zulke knepen zullen niet baten, kerel tjes; al draagt moeder Justicia eenen blinddoek ze zal zich door geene bokkensprongen laten misleiden. Wij hebben 't u reeds gezegd, fe slim deugt ook niet. Als het inkomen zooveel bedraagt en de uitgaven overtreffen drie maal het beloop der bijdragen, van waar zijn dan toch al die lieve duiten gekomen Wij zouden zulk problema graag door een khekman willen opgelost zieii, we verklaren hem de eerste mathematicus der heele we reld ja zelf van de heele kliek en dat is niet weinig gezegd 1 't Zal niet pakken, mannen Hij moet nog veel leeren. Ge moet nog zooveel leereu zegde M.Ghee- raerdts tot M. Bruyndonckx en al de coterie mannen grinnikten alsof ze dit gezegde zoo geestig vonden. Wij moeten allen nog veel leeren, dat is waar, en wij geven M. Gheeraerdts volkomen gelijk, doch waarom weigert hij die alles weet inlichtingen aan hem die niets weet, maar niet beter vraagt dan ook alles te weten. We begrijpen dat M. de burgemeester een door en door geleerd man is en hij niets meer te leeren heeft. Juist daarom diende hij op zij ne wetenschap en kundigheden min gierig te zijn. De Goddelijke Jesus heeft gezegd Gaat ouderwijst alle volkeren eu M. Gheeraerts snauwtik geef geene lessen. Wat meer is al de klerikalen weten nog meer dan M. de Burgemeester die alles weet. 't Zijn allemaal wonderen van geest, kunde en be kwaamheid, wij hebben het ondervonden en iedereen zal daarover weldra met ons 't ak koord zijn, want eer 't drie maanden verder is, gelijkt Aalst aan een luilekkerland. Hoe dikwijls hebben wij Denderbode met zijnen neus in zijne schreeuwende leugens niet moeten wrijven, maar het schijnt dat dien volbloodigen Woestist daar niet om geeft en van week tot week de waarheid al meer en meer te kort komt. Weldra zal men in dit blad niets anders meer vinden dan wat gemeene verwijtingen tegen socialisten, liberalen en christene demokreten en verder eenen hoop feiten valsch, dubbelzinnig en be drieglijk voorgesteld. Liegen ie bij hem eene tweede natuur geworden hij kan niet anders meer en voor niets is hij ver legen. Ziehier weer een staalken van zijne eppi[spi8ipnmA\. Drij leden van eene schuttersmaatschappij van Brussel waren naar Aalst gekomen om de ijzeren wip van St-Sebastiaan alhier eens te zien. Met de Heeren Michiels Gustaaf en Van den Broeck Camiel waren zij dezelve gaan bezichtigen. In het Hotel des Arca des teruggekeerd zijnde en daar eenen almanak met de portretten van de bij zonderste hoofdmannen van de christene volkspartij ziende hangen, gaven de Brusselaars het verlangen te kennen er zoo elk eenen te bezitten. Men trok sa men naar den boekhandelaar M. De Ga- lan in de Molenstraat om ze te koopen waarop men een boksken bij We De Grauw ging drinken. Ziedaar de historie in gansch hare eenvoudigheid. Luistert nu wat Denderbode van Zon dag 16 Februari er over schrijft AALST. Maconniek bezoek. Donderdag brachten drij vreemde logiebroeders opgeleid door twee Aal stersche broeders een bezoek aan pater Jabonus Svucisle zijner wonint Molenstraat. Het onthaal moet in alle geval droog zijn geweest, want na 't verlaten zijner woning trok de ma connieke vijfde in een naburig iiberaa lokaal om den dorst te lesschen. Welnu, wij vragen het eens aan alle rechtzinnige en deftige meuschen of da niet kolossaal is En van zulke leugens staat de katho lieke, de christelijke, de waarheidslie- vende Denderbode alle weken vol 't is om niet te gelooven. En M. Woeste noemt dat het groot blad van de bewarende partij van Aalst Hij is er wel mee, met dit kwakzalvers orgaan Verwonderen doet ons da eventwel niet M. Woeste zelf word'; voor de rechtbank te Brussel als gepa tenteerde leugenaar uitgemaakt, welnu als de meester het is waarom zou de lakei het dan niet wezen Sinds lang is het onze gewoonte de razende iroza der pekensgazeften tegenover de veront waardigd artikels der christene gazetten te plaatsen om onze lezers te laten oordeelen hoe de goede geloovigen elkander beminnen en met ielde bejegenen. Zoo lieten we zonder eenige opmerkingen een art. verschijnen uit het blad La Justice Sociale van Brussel, dat den bestuurraad der hospiciën hevig hekelde toen het priester Daens belette mis te lezen in de kapel van het Gasthuis. De Bestuurraad daagde La Justice Social De Dendergalm en andere bladen voor de rechtbank vau Brussel. In de eerste zitting van 10 Februari laatst werd de heer Woeste duch tig geklopt en liet er deerlijk van zijne klerikale pluimen. Verleden maandag werd die zaak ten tweeden male opgeroepen. Ziehier den beknopten inhoud van de Pleitrede van M. Galle. Na de pleitreden welke uitgesproken werden zal men licht begrijpen, dat een liberaal blad vööi de rechtbank den grond der zaak niet wil pleiten. Het proces is ingespannen door de com missie der hospiciën van Aalst en de redactie van La Justice Sociale. Overigens, andere con fraters hebben de taak op zich genomen te be wijzen, dat het artikel werkwestie geene aan leiding kan geven tot veroordeeling. Wij heb ben het artikel overgenomen, afgekondigd door het blad. Waarom Omdat het betrekking heeft op feiten die te Aalst plaats grijpen en onze lezers een levendig belang inboezemen. Sedert eenigen tijd zijn we getuigen eener gansche nieuwe politieke beweging. Aalst is om zoo te zeggen het middelpunt, de wieg der christene democratie wij hebben de propa ganda van deze partij gevolgd en beuren won deren voortgang bestatigd. Anderzijds stellen wij de vijandigheid van de conservatieve partij vast. Zij voert tegen de democratie eenen oorlog zonder rust noch duur, en richt tegen de leiders der volksparty eenen strijd waarvan de hevigheid nog nergena werd geëvenaard. Te midden eener reeks voorvallen die de aan dacht van bet publiek opwekken, doet het feit zich voor van het hospitaal. Personen die on loochenbaar tot den katholieken godsdienst be boeren en te Aalst de invloedrijkste conserva tieve krachten vertegenwoordigen waren het eens om eenen priester te beletten zijne mis te doen. De beslissing van den bestuurraad der hos piciën (baarde te Aalst eene ontzaglijke op spraak. Onze lezers badden het ons zeker kwa lijk genomen indien we hen niet op de hoogte dezer zaak hadden gehouden. Toen verscheen het krtikel van La Justice Sociale als een antwoord van de Christene Volkspartij op den tergenden maatregel tegen M. Daens genomen. We hebben dit artikel op genomen bij wijze van dokument. De Denier- galm heeft geen enkel oordeel geveld, noch het gedrag der leden van den bestuurraad bespro ken hij heeft partij getrokken noch voor da eene noch voor de andere. Met zegge nietHet artikel heeft te Aalst schandaal verwekt, het publiek is es sinds lang de zonderlinge polemiek van sommige conservatieve bladen gewoon. Dat men ons een enkelen Aalstenaar aan wij ze, die door het artikel ontsticht is geweest. Het proces, dat de ledeu der commissi» der hospiciën tegen ons inspunnen, verwon dert ons te meer, daar we hen nooit hebben aangerand noch ter gelegenheid van hun be stuur, noch ter gelegenheid der gemeentekie- zingen, hoewel een hunner kandidaat was. Dus vraagt M. Galle dat de rechtbank den eisch der klagers af wij ze als van allen grond ontbloot. M. Woeste neemt daarna het woord. Het dient gezegd, dat de man Gods pastoor Daens en de demokraten een kleedje past, dat niet van de poes is. Pries ter Daens is de schuld van alles. Geen enkel Pekensblad heeft persoonlijke aanvallen ge daan enz. enz. Om te bewijzen, dat priester Daens het niet eens is met de geestelijkheid, houdt M. Woeste ondanks de opmerkingen der verweerders en van den Voorzitter der rechtbank lezing van eenen vertrouwelijken brief zonder te weten of de schrijver ecvaa hem het recht toekent zijn brief publiek to maken. M. Braun pleit voor La Justice Sociale en dient M. Woeste eene geeseling toe waar van de striemen niet gauw zullen verdwijnen, Hij toont aan dat tegenover de handelwijs# van den bestuurraad La Justice Sociale de palen niet is te buiten gegaan en nog kalm ie gebleven in vergelijking met hetgeen de Pe- kensbladen gewoon zijn te schrijven. Hy be wijst dat al die vasthouders maar ko»pt«i «ja in Godes tempel. 1 Drie kwaartuurs wordt M. Woeste aldus ep den rooster gehoudeu. De groene maa komt er zeer gehavend van tasschec.. Uitspraak maandag eerst* ode. Ons oordeel over dit Onze knappe verdediger M Gaïie caoft of aan gehouden vóór de rechtbank nr. Brswel te doen blijken, hoe vreemd ons blad ts is heel die zaak en hoe belangloos. Te recht heeft hij aangetoond hoe gematigd onze po lemiek is geweest tegenover de commissie der hospiciën. Volgens Le XX* Siècle en de diepzinnige Denderbode is zijne pleidooi slechts bermher- tige zeever geweest. De partijdige, razende kritiek der twee Woestisten bladen zal niemand verwonderen, men weet van waar ze komt en kan ze dusvolgens naar hare echte waarde schatten.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1896 | | pagina 2