UITSLAG
11 Je Jaar.
Nummer 31
Zondag 2 Augusti 1896.
der Provinciale kiezing
De klerikale partij.
De Werklieden partij.
LIBERAAL WEEKBLAD VOOR
Abonnementsprijs J voorop betaalbaar
PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN.
Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore
van het blad, 32, Vrijheidstraat, 32 AALST.
HET ARRONDISSEMENT AALST
Gewone, 16 centiemen
Reklamen 76 centiemen
Vonnissen op de derde bladzijdefrank.
Prijs der Annoncen
per drukregel.
Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt
Handschriften worden niet terug gezonden.
Nee spe nee metu.
AALST, 1 AUGUSTI.
van 26 Juli 1896.
Uitgebrachte stemmen
Witte en ongeldige stembrieven
Geldige stemmen
Volstrekte meerderheid
18089
484
17605
8803
Katholieken.
MM. Bethune
Blancquert
De Naeyer
De Schaepmeester
De Vis
Eeman
Democraten.
MM. Boone
Caudron
Daens
De Backer
De Kerpel
De S.uedt
Socialisten.
MM. Boudewyn
De Meeter
Marcel
Podevyn
Schal tin
Spitaels
9230
9450
9146
9064
9071
9182
6736
6948
6943
6865
6719
6667
1065
1059
1059
1051
1060
1047
De klerikalen droomen alleen maar
van vei slaving, onderwerping en vol-
koineue gehoorzaamheid ze willen het
werktuig zijn van de kerk om dezer
opperheerschappij over de geheeie we
reld terug te brengen en hen zoo mach
tig te maken als ten tijde der middel
eeuwen, toen de pauzen de wereld on
der de met hen bevriende koningen
verdeelden.
De klerikalen zijn overal dezelfde
't zij ze protestanten, evangelisten of
katholieken heeten. Da klerikalen vra
gen de vrijheid, als ze verdrukt wor
den, maar noemen als in Belgie de vrij
heid en de grondwet eene vuilniskar
omdat zij hen belet er geheel hunnen
zin te doen.
In het Britsche rijk b. v. zijn de kle
rikalen, fanatieke protestanten, terwijl
de verdmkte katholieke Ieren er de
bondgenooten zijn der wighs of libera
len die daar gelijk elders de vrijheid
van alle burgers verdedigen.
En juiBt omdat de klerikalen voor
eenig doel hebben de vrijheid te dwars-
boomen, juist omdat zij het eeuwig ge
luk als het loon van stomme onderwer
ping aan heur volgelingen voorspiegelt,
juist daarom zal heure macht verminde
ren, omdat door de ontwikkeling van
het onderwijs, al zij het zelfs het kleri
kaal onderwijs, het volk meer en meer
zal verlicht worden, meer en meer vrij-
gezind, omdat het meer redeneeren zal.
Omdat het eindelijk begrijpen zal, dat
klerikale beloften op de eeuwigheid,
zoowel als de socialistische beloften op
den collectivischenstaat, valsche wis
sels zijn die nooit zullen uitbetaald wor
den, maar het voordeel hebben voor
beide partijen vette renten af te werpen.
Wat meer is, de kiezingen van zon
dag laatst hebben aangetoond, dat het
volk langzamerhand de rechtzinnigheid
der gelukbelovende klerikalen begint
te kennen. De klerikale bestendige de
putatie vau Brabant is omvergeworpen.
Overal hebben de klerikalen, stemmen
verloren en te Ronse zijn ze gedwongen
geweest zetels af te staan aan de libera
len om niet door de socialisten verplet
terd te worden.
De klerikale partij is eene kliek van
achteruitkruipers. Het Belgische volk
streeft naar vooruitgang en 't zij in het
kort, 't zij in 't lang, zal het den kleri
kalen van 't bestuur van 's lands zaken
verjagen. Een oogenblik kan het schij
nen, dat het volk terug wil treden op
den afgelegden weg, doch dit is slechts
eene aarzeling en voort, immer voort
zal men streven, ten zij de klerikale
partij door hare reactionnaire handel
wijze het land rechtstreeks lot de revo
lutie en het verderf wil voeren.
M. Woeste, heeft het gezegd, de kle
rikale partij te midden van heure zege
pralen doorworstelt eerie crisis, die
door de hoofden der partij met veel on
gerustheid wordt gade geslagen.
Ze winnen allemaal.
De klerikalen hebben 1000 stemmen
verloren en ze roepen triomf, triomf.
De socialisten hebbeu 200 stemmeu min
der en verklaren zeer te vreden te zijn.
De demokraten hebben stemmen aange
wonnen en zijn dus ook te vreden.
In een woord ze zijn allmaal content,
en wij zijn niet kwaad uit de laatste ge
beurtenissen, de evenredige vertegen
woordiging noodzakelijk wordt bevon
den en eerlang zal toegepast worden.
Nu reeds wordt deze hervorming door
bladen als Le Bien Public het blad van
de bisschop van Gent hardnekkig ver
dedigd.
De socialistische partij is zoo min
eene werklieden partijals de liberale of
vooruitstrevende partij. Eene werklie
den partij moet heure macht, heur aan
zien, haren invloed doen gelden door
zich zelve, de mannen die haar verte
genwoordigen moeten gekozen zijn on
der de werklieden de aanvoerders,
de gezaghebbenden van de partij zouden
moeten arbeiders zijn.
Zulks is echter niet het geval en de
chefs der zoogenoemde werklieden par
tij zijn burgers zooals de hh. Schaltiri,
Marcel en anderen te Aalst, de heeren
Van de Velde, Furnémont, Picard, De-
fuisseaux en anderen te Brussel en
elders.
Verre van ons zulks te betreuren.
Integendeel, we kunnen daaruit opma
ken, dat de werklieden, zelfs de socia
listische nog hun vertrouwen aan de
kleine en rijke burgerij niet hebben
onttrokken, wij mogen daaruit afleiden,
dat het liedje van uitbuiterij, en andere
burgerondeugden niet zoo zeer gemeend
is, als men 't zeggen zou, en alleen
dient om de flauwhertigen aan te wak
keren. Anderzijds is de aanneming als
partijhoofden van rijke kasteelbewoners
en groote en kleine burgers ons eene
waarborg tegen het in praktijk stellen
van princiepen welke de verdwijning
der burgerij zou ten gevolge hebben.
Vraag aan een verstandig socialist of
hij denkt, dat het collectivism, waar
van bijna al de Belgische socialisten aan
hangers in de eerste jaren zou toegepast
worden. Dadelijk zou hij antwoorden
Zekerlijk neen, niet in de eerste jaren,
wellicht zelfs niet in eenige eeuwen.
Neem nu van 't socialistisch programma
dat onnoozel, droombeeldig collectivism
weg, verwijder uit de socialistische
schriften, de onhebbelijke uitvallen te
gen de burgerij waarvan de leiders
deelmaken en tot welke alle werklieden
gaarne opklimmen en onderzoek dan of
er verder nog punten zijn op het socia
listisch programma die niet door een
burger ter goeder trouw kunnen verde
digd worden.
Het is klaar dat hoe machtiger de
socialistische partij wordt, hoe meer zij
van het buitensporige zal afzien en hoe
meer zij trachten zal, goevernementeele
partij te worden.
De klerikale partij heeft het dogma
van het eeuwig geluk waarmede zij de
eenvoudigen tot zich trekt, terwijl al le
niet geloovigen tot eeuwige vermaledij-
diug gedoemd zijn en door iedereen
moeten verafschuwd worden. De socia
listische partij heeft heur collectivis
tisch dogma, dat het aardsch gelukt be
looft aan de zwoegende en lijdende
werklieden en al wie niet tot de partij
behoort als uitbuiter afschildert.
Maar hoe machtig de klerikale partij
ook weze nooit zal zij het zooverre dur
ven brengen de niet-geloovigen buiten
de wet te verklaren. Evenzoo hoe mach
tig de socialistische partij ook weze
nooit zal ze zoo ver komen, de afschaf
fing der burgerij door eene wet te dur
ven beproeven.
Klerikalen en socialisten maken ge
bruik van eenen machtigen hefboom
om aanhangers te behouden of te win
nen, ze grijpen het volk aan bij zijn
instiant, bij zijnen drift naar geluk ze
vleien het in zijne gevoelens, in zijne
gebreken, in zijne verlangens, in zijne
ondeugden.
De waarheid zeggen is de handelwijze
eener partij, die niet op heerschappij is
belast al moet die waarheid ook al eens
volk kwetsen. Het volk vleien is de
doenwijze vau partijen, die er enkel op
uit zijn de oppermacht in handen te
krijgen.
We zegden, dat de socialistische par
tij, naarmate zij zich uitbreidt trachten
zal goevernementeel te worden, en het
wellicht gebeuren kan, dat wij eerlang
een socialistisch ministerie hebben het
welk voor de werkelijkheid geplaatst
«eer bedremmeld wezen zou, het socia-
tisch programma integraal toe te pas
sen.
Reeds zien wij sommigen hunner
hoofden b. v. Bertrand,de kleine grond
eigendom verdedigen, reeds zien we de
Engelsche socialisten zich vóór het par
lementaire stelsel verklaren en de socia
listen te Geut vereeuigd met groote
meerderheid beslissen dat de Belgische
afgevaardigden op 't socialistisch con
gres te Londen stemmen zullen voor de
uitsluiting der revolutionnaire socialis
ten.
De socialistische partij verburgert
zich meer en meer en dit is zoo waar,
dat in Henegouwen, de eigenlijke werk
lieden een tegenbeweging op touw heb
ben gezet, met het doel de vermenging
van burgers en rijken met de socialis
tische partij te beletten en eene wezen
lijke partij te stichten.
We zijn in Belgie er nog ver af, de
omwenteling te zien losbreken, welke
sommige hi storieken droomen, en wel
ke nooit zal plaats hebben indien geene
nieuwe Pourbaix uitgezonden worden
om ze te verwekken.
Rechtbank van Dendermonde.
Aangezien de betichten vervolgd zijn om te
Aalst, sedert min dan zes maanden, te rekenen
van den 7 Januari 1896, respectievelijk te
hebben overtreden het artikel 199 2 en 3,
en het artikel 200 der kieswet van 28 Junij
1894, luidende als volgt
Art. 199. I. Serapuni d'une amende de
26 a 200 francs, celui qui, sous prétexte
d'indemnité de voyage ou de céjour, aura
j> donné, offert ou promis aux électeurs une
li som me d'argent ou des valeurs quelconques.
La même peine sera appliquée a ceux qui
n a 1'occasion d'une élection, auront donna,
offert ou promis aux électeurs des comesti-
bles ou des boissons. La même peine sera
a aussi appliqué a l'electeur qui aura accepté
a des dons, offres ou promesses.
Art. 200. Seront punis comme auteurs des
a délits prévus par les quatre articles pré-
n cédents, ceux qui auront fourni des fonds
a pour leg commettre, sachant la destination
a qu'its devaient recevoir, ou qui auront don-
a né mandat de faire, en leur nom, les offres,
a promesses ou menaces a
Aangezien de wet volgens baren tekst en in
overeenkomst met baren geest ratio legis)
moet worden toegepast.
Aangezien, zooals het hof van beroep van
Brussel bij zijn arrest van 26 Juni 1895 besta-
tigt, dat alhoewel de wetgevende Kamers niet
al de moeielijk heden tot den uitleg en de toe
passing van art. 199 hebben opgelost, er noch
tans van den ee&en kant verstaan is geworden
dat men in deze zaak alle overdrijvingen ver
mijden moet, terwijl van den anderen kant
alles wat er in de niet openbare vereenigingen
aangaat niet onder de toepassing valt van ge
meld artikel 199, hetwelk alleenlijk bedoelt en
verbiedt de wat de heer minister van binne-
landsche zaken bestempeld beeft met den
naam van Ripailles électorales (Pas. 1895,
2, 277) ziet Kamer der Volksvertegenwoordi
gers 31 maart 1894, ann. pari. p. 1677,
Senaat 26 Juni 1894, ann. pari. p. 599.
Aangezien de Sterrekens eene vereeniging
uitmaken, samengesteld uit de inwoners van
hetzelfde kwartier der stadzich allen ouder
ling kennende, tot eene zelfde politieke gezind
heid behoorende zich meer of min dikwijls in
groot of minder getal ten huize van herber
giers gewoonlijk zelf leden der vereeniging
zijnde gemeenzaam, als in familie vereenigen-
de, om er zich bij gelegenheid aan hunne ge
meenzame kiesbelangen bezig te houden en
zich met het glas in de hand, naar de oude
gewoonte der Belgen, te verbroederen.
Aangzien de Sterrekens alleen aan deze ver
gaderingen mochten deelnemen
Aangezien het onderzoek ter zitting godaan
deze bewering niet heeft tegengesproken dat
't evenmin is uitgemaakt dat de broodjesof gla
zen bier, door anderen dan de leden der ge
noemde vereeniging zijn verbruikt geworden.
Aangezien de Sterrekens derhalve eene uit-
sluitelijk geslotene vereeniging uitmaken.
Aangezien men te vergeefs het gebrek zou
opwerpen van naleving der verordeningen be
trekkelijk den inleg of de bijdragen der leden
van bet genootschap, zoowel als deze aangaan
de de stichting en het beheer der burgerlijke
of handeldrijvende maatschappijen dat inder
daad deze regelen niet noodzakelijk aan poli
tieke vereenigingen van louter verzet moeten
worden toegepastdat bet genoeg is; om hun
bestaan vasttestellen, dat is wezenlijk in werk
zaamheid zijn, zooals het bier het geval is.
Aangezien het onverschillig is, dat zekere leden
meer of min betalen dan de anderen zelts dat
sommigen hunner zich oogeublikkelijk hebben
onthouden de gewone bijdrage op te brengen,
het hoofdpunt zijnde dat al degenen, die aan
de vergaderingen deelnemen, wezenlijk leden
zijn van de rereeniging en dat deze vereenigin
gen alleenlijk tot diezelfde leden toegankelijk
zijn en voor de vreemdelingen gesloten.
Aangezien het uitsluitelijk gepriveerd ka
rakter der vereeniging de Sterrekens alleen
reeds van aard is om de schikkingen der arti
kels 199 en 200 der hoogergemelde wet, door
het openbaar ministerie ingeroepen, aan de
verdachten niet toe te passen.
Aangezien men vruchteloos zou willen hou
den sta<m dat de eene of andere der betichten,
kosteloos eten of drank zou hebben gebruikt,
of dat anderen daartoe de noodige gelden zou
verschaft hebben dat inderdaad de financieele
levensregel der vereeniging uit eene Boort van