Dwaasheden. De Oorlog. Garde Civiek. De Kiezing Kip-Kap. Onzijdig onderwijs. Volgens Denderbode is er geen enkel vak buiten de wiskunde, waarin de godsdienstzin niet moet doorstralen. De wiskunde is positief uit haren aard zalve. In alle andere vakken moet men streven uaar waarheid en zedelijk heid en Denderbode zegge er van wat hij wil, die zijn soms in tegenstelling met den gods dienst zooals hij hem verstaat. Is bet mogelijk de Geschiedenis uit te leggen zonder den Godsdienst aan te raken vraagt Denderbode. Neen, confrater, waarlijk niet, doch uit vele lessen van geschiedenis, komt de godsdienst of liever de Kerk, welke Gij met den Godsdienst en de politiek vereenzelvigt, vrij gehavend ten voorschijn. We willen niet spreken van de H. Geschie denis, waarin menig lesje een stoot is aan de zedeLeer b. v. Abraham, Jacob, Noach, de pro feet Oza en meer andere of een stamp aan de wetenschap, zooals, het stilhouden der zon en meer dergelijke. In de Geschiedenis van ons land zelve zal men bij de prinsbisschoppen van Luik, in de omwenteling der XVI0 eeuw menig toooeeltje aantreden, dat den invloed van deu Godsdienst niet tot eere strekttenzij meu de waarheid te kort dede, de ontuchtige bisschoppen van Luik heilig verklaarde, en Alva, die van den paus een eeredegen ontving, omdat hij duizenden ketters koelbloedig deed vermoorden en ver wurgen, als een martelaar verheerlijkte. Broeinesten. In Aalst is er geene school waar de Gods dienst niet zorgvuldig onderwezen wordt en waar de priester niet wekelijks een doorstapje komt doen om zich daarover te vergewissen Heeft zulks belet, dat er socialisten gekomen zijn? Wij hebben er zelfs twee soorten roode en groene en volgens Denderbode zij n de laats te nog slechter dan de eerste hoewel hun hoofdman een katholiek priester is, zooals Deu- derbode van zondag laatst het zelve zege. De christelijkste school kan dus ook een broeinest worden van socialisten en dat moet ze niet zijn, zoomin als een broeinest van geu zen of aspiranten priesters-beledigers. De beste scholen zijn die waar katholieke geuzen en socialisten hunne kinderen mogen zenden, waar de onderwijzer de wetenschappen onderwijst, waar de priester de godsdienstles geelt, waar bevoegde schooloverheden een ernstig toezicht houden en vooral waar meesters zijn die voldoende bewijzen van bekwaamheid hebben gegeven. Het stelsel van Denderbode. Dat de Staat net onderwijs betale, en elke school ondersteune in verhouding van het ge tal leerlingen. Ziedaar het schoone stelsel van 't orgaan van Woeste. In elke stad, in elke gemeente zijn twee of meer staatkundige partijen. Nemen we de christelijkste gemeente van ons arrondisse ment. Daar staan dompers en demokraten te gen over elkander als kat en hond. Er is eene school. Wat de onderwijzers dier school ook doen hunne opinie komt aan 't licht, er is im mers geen enkel beschaafd mensch of (hoe ver draagzaam hij ook weze) hij heeft meer neiging voor deze of gene partij. Wat zal er gebeuren. De onderwijzers zijn de vrienden van den pastor of ze zijn het niet. In het eerste geval zullen de demokraten eene school openen en daarheen al de leerlingen trekken hunner par tijgenoten. De pastor zal hetzelfde doen, en de jacht op leerlingen zal beginnen, de schooloor- log zal woeden erger dau men ooit gezien heeft. Aide scholen zullen politieke scholen zijn. In elke stad, in elk dorp zal weldra een broei nest bestaan van roode en groene socialisten, onderhouden met het geld van den Staat. Wrok en twist zal heerschen tusschen kinderen en groote nienschen, in plaats van vrede en eendracht. Het onderwijs, dat het volk tot ver draagzaamheid moet brengen, zal eene bron worden van tweedracht en baat. Ziedaar waarheen het stelsel van Denderbo de leiden zal. Wat meer is de onderwijzers zouden de rampzaligste der menschen worden, afhanke lijk van de politieke driften en wisselvallighe den, soms van de grillen van het een of ander heerschap. We dagen Denderbode uit een referendum in te richten onder de vrije, en aangenomen onderwijzers van het schoolkanton Aalst en er ons den uitslag van te melden. Op dit tijdstip van het jaar dat de ver koudheden zou menigvuldig zijn, is het goed aan onze lezers te herinneren dat een enkele doos van een frank Walthéry pastillen altijd voldoende is om da pijnlijkste hoest te genezen. De strijd op taalgebied blijft voortdu ren en slaat al te vaak tot overdrijvin gen over. De wet De Vriendt zou aan den toestand eigenlijk niets verande ren. De Vlamingen zouden als vroeger Fransch leeren, omdat ze de noodzake lijkheid gevoelen eene tweede Taal te kennen. Indien de Walen, welke eene openbare bediening bekleeden ernstig willen Vlaamsch genoeg leeren om al hunne landgenooten te begrijpen of gevraagde inlichtingen te geven is alles in orde. De wet De Vriendt spreekt geenszins van verplicht aanleeren van Neder- ïandsch door de Walen, ze bepaalt al leen, dat benevens den franschen tekst der wet ook een Vlaamsche tekst kracht zou hebben, ze bepaalt dat de Vlamin gen Belgen zijn ten zelfden titel als de Walen Al wat er meer over gezegd wordt is dwaasheid en overdrijving. L'Etoile Beige schrijft onder andere van het Vlaamsch sprekende II est impossible de relever par des moyens artificiels une civilisation agonisante. Le Bien Public is van 't zelfde gevoelen. Hoe goed die dollemans toch met kunst en wetenschap bekend zijn. De Vlaam sche beschaving noemen ze stervend. Op kunstgebied kunnen de Vlamingen op eene reeks artisten wijzen, die als schilders, beeldhouwers, schrijvers, dichters en toonkundigen wereldbe roemd zijn geworden. De Vlaamsche beschaving is stervend. Peter Benoit, Nestor De Tière, Franz Block, Pol De Mont, Van Ryswyck, Fredei'icq, Vercouillie, Mac Lood, Steyns en honderd anderen zijn dus mannen eener stervende beschaving. Is dat niet bespottelijk Z lfs de be roemdste Fransch-Belgische schrijvers, hebben op hunne werken den stempel hunner Vlaamsche afkomst gedrukt De Laveleye, Maeterlinck en vele ande ren waren en zijn slechts franschrijven- de Vlamingen. We zouden graag weten, hoe Etoile en Bien Publicdie de Nederlandsche be schaving stervend noemen, ondanks de reuzen der kunst en wetenschap welke ze voortbrengt, hoe die bladen, zeg ik. de beschaving noemen, welke zich lucht geeft in den Figaro en dozijnen andere boelevardbladen, waarin de zedeloos heid, de driften, de vuilste ondeugden van een vervallen geslacht worden ge vleid en uitgebuit als een goudmijn, de beschaving, welke een leger letterkun digen en andere artisten heeft voortge bracht, die zich zeiven den naam toeëi- genen van Les décadents zulke be schaving, is voor l'Eloile en le Bien Pu blic de levende beschaving, terwijl de Nederlandsche Taal, die jaarlijks in alle werelddeelen veld wint tot de stervende beschaving behoort. Hoe armzalig toch. Als men met zul ke dwaasheden de rechtvaardigheid der gelijkheid op taalgebied bekampen moet, mag men die moyens artificiels voor guiterijen nemen en verzekeren, dat de wet De Vriendt zal gestemd worden. J. Van Opdenbosoh. Ik kwam eens in eene straat waar een zeker getal personen in een hoop bijeen stonden. Wat was er gebeurd Een groote loebas, bad een schooljongen vastgegrepen, had hem gesla gen, gestampt, gekneusd en mi»handeeld toen kwam een knaap voorbij klein maar flink, die den loebas achteruitstampte en den misüandel- de ouder zijne bescherming nam. Zes groote menschen wandelden juist arm aan arm door de straat en woonden de mishan deling van den schooljongen bij. Maar toen de fliuke kleine knaap den loebas aangreep, tra den vlug nader. Denkt gij nu dat de zes schoe- lien, bravo riepen voorden kleinen held, denkt ge dat ze hem hielpen den leelijken loebas een daveringsken te geven van belang. Neen, neen, ze omringden de strijdenden en zegden tot den kleinen verdediger Halt, als ge nog een hand uitsteekt naar, dat braaf en schoon Loebasken, vallen we allen gelijk op uw lijf en slaan u morsdood. Laat Loebasken de zwakken naar tergen, pijnigen, folteren en ver moorden, hij mag dat doen. Zoudt geniet zeggen vrienden, dat die zes groote menschen, zes schurken zijn, ellen delingen voor wie geene beuamingen te hevig kunnen zijn. Welnu zulks tooneeltje wonen we thans bij. De Loebas, de Turk heeft straffeloos duizen den Christenen vermoord en wanneer het kleine Griekenland den Loebas zou willen afslaan, ko men dadelijk de zes groote Mogendheden van Europa en dreigen het kleine Griekenland te verpletteren indien het den Turk niet vrij zijce moorderijen laat bedrijven. Schande, eeuwige schande over de diploma tie dier zes Mogendheden. Gelukkiglijk houdt het kleine Griekenland geene rekening van de bedreigingen. Weg met de Turken, we zullen zien of het beschaafde Europa, zou durven hel pen om den vadsigen bloedigen Abdul-Hamid op den troon te houden en het koene Grieken land te verdelgen. De geschiedenis zal degenen schandvlekken, die den barbaarschen moordenaar verdedigen tegen zijn slachtoffer, en het heldhaftig Griek- sche volk bezingen, al bezweek het onder de zware taak die het op zich heeft genomen. Al de geneesheeren zijn bet eens om te herkennen dat de Walthéry Pil de beste, de gezondste en de aangenaamste is aller purgeer middelen 1,25 fr. Eene doos is toereikend voor eenige maanden. We zegden reeds dat in de kringen waar men zich bezig houdt met zaken die de Burger wacht betreffen meu verwonderd afvraagt waarom zekere officieren do onderscheiding niet bekomen waarop ze recht hebben, naar het oordeel van eenieder. Wil men weten welke volgens de koninklijke besluiten de voorwaarden zijn door de officie ren te vervullen om een onderscheiding te be komen. We nemen de volgende uittreksels uit hetOrde du jour 75 van M. den baron Bethune, major-commandant der Burgerwacht van Aalst, de tekst aanhalende van den om zendbrief van 26 october 1894 iu uitvoering van het koninklijk besluit van 17 october 1894, en dat natuurlijk genomen is voor de liberalen zoowel als voorde katholieken. We lezen onder andere Het burgerlijk eereteeken van 1', 2°, en 3° klas zal slechts kunnen verleend worden aan de onderofficieren en korporaals in werkelijken diensten tellende opvolgentlijk, 20, 15 of 10 jaren goede en trouwe diensten iu de lagere graden. Het blijkt uit art. 17 van den hooger ge noemden omzendbrief, dat de onderscheiding niet moet verleend worden enkelijk als een tee- ken vau 't getal dienstjaren, zij moet het aan deel zijn en blijven dergeneu die zich in de uit oefening van hun ambt onderscheiden hebbeu door ijver en getrouwheid. We houden staan dat de onderofficieren waarvan we hier gewagen ten volle de ver- eischte voorwaarden vervullen. Wie het tegeu- deel zou beweren zou de waarheid bestrijden en zou gelogenstraft worden door al de wach ten, die sedert jaren hunne verdiensten op prijs hebben gesteld. Waarom dan al dit talmen en uitstellen Waarom wordt hun de onderscheiding niet verleend waarop ze recht hebben voor den Werkrechtersraad. Onze innigste wensch was en is den Werk rechtersraad samengesteld te zieu uit verstan dige en bezadigde mannen uit alle partijen. Zij die er deel van uitmaken zijn rechters en moeten in het uitbrengen van een oordeel hun ne politieke opinie terzijde weten te stellen. Indien er in den Werkrechtersraad mannen noodig zijn van alle partijen, behoorende tot de burgerij en tot den burgersstand is 't om dat de raad nut kan trekken uit de inlichtingen welke de leden floor hunne betrekkingen met een zeker gedeelte der bevolking, verschaffen kunnen, en dat is soms onontbeerlijk. Vóór eenigë weken reeds hadden verschei dene katholieke leiders aan liberalen in den- zelfden zin gesproken, voor de rechters pa troons is er dan ook eene overeenkomst getrof fen en zal er geeD strijd plaats hebben. Voor de rechters-werk lieden is het anders. Steunende op de gezegden van sommige hee- ren, dacht het bestuur van den liberalen Werk manskring een formeel voorstel te zullen ont vangen. Daar er niets kwam begaven afge vaardigden zich bij M. Vlassenbroek, die hen verzond naar M. Van de Velde, die hen ver zond naar M. Bethunedat geleek aan comedie. Onze liberale afgevaardigden dachten te recht, dat men hen voor den aap wilde hou den.... en vermits ze meenden, dat het nog te verre van 1 April is om op dril te worden ge zonden, werd van verdere voetstappen afgezien en beslist de dompers, de verantwoordelijkheid van den toestand te laten. Ze bevinden zich nu alleen tegenover de so cialisten. Reeds krijscht Denderbodedat de liberalen uit haat voor den priester en den Godsdienst voorde socialisten zullen stemmen 't Orgaan der kazakdraaiers voorziet eene ne derlaag en is reeds op voorhand moord en brand aan 't schreeuwen. We kennen echter de dompers te goed om niette weten, dat ze in hun breede mouwen alle slag van trukken en geheimen verbergen om Ie macht zooveel mo gelijk naar hunne zijde te trekken. We kennen de kerels en het Aalstersch hocus, pocus, passe der kiezingen heeft op goochelgebied r<°eds menig toertje uitgevoerd. Zonder dat waren ze al lang den dieperik in. Uit Erembodegem. Te Erembodegem volgden de dompers in 1895 het voorbeeld hunner bazen van Aalst en lieten de kiezers zuipen, dat bier en jene ver langs de straat stroomde, en menig Erem- bodegemmenaar sedert dien de helft van hun verstand kwijt zijn. Wie daar het ergste mee gevaren is zijn de herbergiers, die drank hebben opgediend zoo veel het de zuipers lustte, maar nu naar hunne oordjes moeten blazen. Overal waar ze komen gebaren de kopstukken van krommen haas en zenden de herbergiers van Herodus naar Pila- tus. 't Is wel besteed. Uit den Osbroeck. Susken Strickx werd zondag laatst met groo ts plechtigheid ingehaald als burgemeester van den Osbroeck. Hij legde den eed af in zij - nen hoplochting voor het aanschijn van den commissaris M. Freer Scheerlinck. Er werden prachtige redevoeringen uitge sproken. De feestgeuooten juichten toe hoewel ze niet den helft verstonden van 't geen de zwanredenaars zegden. Dat is te begrijpen, op 't Forum van den Osbroeck. Policie. Reeds driemaal werd op den Tragel eene lantaarn geplaatst en telkens werd ze binnen de drie dagen omgegooid, gebroken en ver brijzeld, door straatkapoenen of kerels wier heldendaden het licht moeielijk verdragen kunnen. In zulke omstandigheden is het niet te ver wonderen, dat de gas zich de moeite ontziet de lantaarn nog te plaatsen. De Tragel is zedelijk en stoffelijk de Augias stal van Aalst geworden, daar moet policie komen en licht, want die stal moet gekuischt worden. Carnaval. De feesten gedurende den vastenavond door de liberalen ingericht gelukten allen boven allen verwachting, liepen in de beste orde en eensgezindheid af, en brachten een schoon stuivertje op voor de arme eerste communie- kanten. Daar mogen de bokken een puntjen aan zuigen. Stof uit de broek. Zoodanig klopten wij het stof uit de broeken der misbakken zoontjes van 't orgaan der ka- zakkeerders, dat hun vader het niet eens waagt zijn kroost te verdedigen. Wat meer is, men zegt dat Burgerrecht en Volkstemmen, hun vadertje niet in het harte dragen, hoewel ze alle door eerwaarden wor* den beschermd. Uit de oude doós. In zekere Vlaamsche stad was er eertijds een rechter wiens kwinkslagen en vonnissen legendarisch zijn geworden in die stad. Eens veroordeelde de rechter een boerken tot een frank boet. Het boerken maakte zich boos en zegde woedend 't Is ongepermitteerd zoo iemand onrechtvaardig te condammenee- ren,ik zal rechtstreeks bij den procureur du roi gaan. De vrederechter stond op, nam eene tooneel- achtige houding aan en zong Als gij hem ziet, doet hem mijn komplimonten. Als gij hem ziet zeg, dat ik hem bemin En, riep hij den boer achterna, loopt er nu maar rap bij Nog uit Erembodegem. De zittingen van den gemeenteraad van Erembodegem, zijn geldwaaid. Meestal is het slechts bij de derde bijeenroeping, dat de bok ken opdagen. Dan zitten ze daar als mommien sprakeloos op hun stoeltje, niet eenen die den bek opent, ten zij de burgemeester om nu en dau eens aan de oppositie te vragen, niet waar, Mijn heer Jansens, niet waar M. Dierickx euz. 't Zijn me de kleppers. Ook zullen ze bij de naaste kiezing ne post pakken en eetie klop ping krijgen, die ze niet licht zullen vergeten. Verwijtingen en de rest. Men zegt, dat er op de verwijtingen, dia zoo mild met vuistpoeder en voetplaasters werden beloond nog een proces gaat volgen. Een an dere drukker heeft er reeds eens voor geboet. Leve de dompers dat zijn de mannen van orde, vrede en eendracht. Waarom Waarom hebben sommige kooplieden van Brugge en Oostende een nummer gekregen van het Burgerrecht. Zou de Neringbond daar ook leden tellon, of was er weer gemeene taktiek in 't spel. Eerlijke vinder. De treinwachter Ach. Vermeer van Aalst vond op deu trein een geldbeugel. Het verlo ren voorwerp in de hoogte houdend liep hij de reizigers achterna en gaf hem aan de eigenaar ster Mejuffer Camu terug. Aan de Kerk. Het verkeer van rijtuigen was aan de kerk reeds moeilijk genoeg, en de afsluiting rond de ingestorte prondelkamer zal den toestand niet verbetereu, integendeel. Overigens is te voor zien, dat de opgetimmerde barak niet zoodra zal verdwijnen en de kerkfabriek spelden zal zoeken op neu hooizolder om de oorzaak der instorting eu de verantwoordelijkheid te doen vaststellen. Ledeweg. De Ledeweg blijft zoo vuil en smerig liggen, dat men walgt wanneer men er daarheen moet plonsen. Wel werd op verzoek van kaatser Claus een beetje asch gestrooid maar dat telt zooveel, als een druppel water in een kalk oven. Hoelang gaat dat nog duren 't Laatste Nieuws. De verkooper van 't Laatste Nieuws was woensdag avond omstreeks 8 uren op weg langs de Nieuwstraatpoort. Hij blaasde op den hoorn en riep Proces van Courtois, Laatste Nieuws, aan 1 centEen champetter wou den verkooper verbieden te blazen of to roepen, deze hield daar natuurlijk geene rekening van: Toet, toet, toet 1 Proces van Courtois,'t Laats te Nieuws De champetter maakte zich kwaad en wou tegen heug en meug den verkooper zijnen wil opdringen. Deze trok echter naar het policie- bureel, legde het geval uit, en kwam na twee minuten op de merkt blazende en roepende Toet, toet, toet 't Zou er ook nog aan ontbreken dat men de liberalen verbieden zou hun brood te verdie nen. Dagelijks komt de verkooper van de Frut in Aalst drie dozijn nummers aan den man brengen en toet en blaast, dat hij er zoo mager van wordt als een solferstek. De verkooper van 't Laatste Nieuws heeft even veel recht, en de champetter die het hem

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1897 | | pagina 2