Een Aalstenaar ter week
De Slachtoffers.
Plechtige Prijsuitreiking.
Kip-Kap.
en die wetgeving is de vrucht dor volks-
Boevereiuiteit.
Hoort wat Denderlole dienaangaande
zegt Moesten de socia.isten eens
meerderheid worden, dan zullen zij
doen wat de Franschen van 89 gedaan
hebben. Zij zullen wetten maken op den
eigendom om hem in te palmen. Zij
zullen den eigendom afschaffen.
0 Is dat rechtvaardig Ja, zeker
volgens Dender galm, want dat zal wet
zijn en wat wet is, is rechtvaardig en
daaraan moeten wij gehoorzamen.
We zouden eens willen weten waar
Denderlode gevonden heeft, dat wij de
afschaffing van het eigendom goedkeu
ren, en wij de wettigheid der collecti-
vische theorien hebben aangenomen
Wij achten integendeel, dat de af
schaffing van het persoonlijk eigendom
een wangedrochtelijke aanslag zou we
zen, die de samenleving rechtstreeks
naar den afgrond zou voeren. Indien
dergelijk onheil kon plaats hebben, het
zou de ondergang zijn der vrijheid, de
ondergang der beschaving. Dergelijk
regiem zou tot algemeene yerdierlij-
king en verslaving leiden.
Indien men gesticht wil zijn over de
schoonheden van het collectivisme, leze
men niet de uitmuntende, merkwaar lige
brochuren van M. F. R., maar een goed
boekje van M. Richter getiteld Waar
heen het socialisme leidt, en een ande
re brochuur in denzelfden aard eenige
dagen geleden verschenen en geschre
ven door een fransch auteur.
Ons liberalen, doen doorgaan voor be
wonderaars van het collectivism is wat
kras. Om dergelijke kemels te schieten,
moet men waarlijk het toepet en de on
beschaamdheid bezitten van Dender
lode.
Denderlode komt terug op het eigen
domsrecht der kloosters. Hij verwijt
ons geschreven te hebben, dat de kloos
ters niet mogen bezitten, en zij niette
genstaande de wet toch goederen be
zitten.
Eene menigte kloosters bezitten uit
gestrekte eigendommen zonder te spre
ken van de welvoorziene brandkast,
hoewel ze de burgerlijke verpersoonlij
king niet bezitten, zulks is volstrekt
onbetwistbaar.
De geestelijke gemeenten hebben een stel
sel van smokkelarij uitgevonden dat ab
soluut vernuftig is en hen toelaat te be
zitten, ja zelfs, de erfenis- en .mutatie
rechten te smokkelen. M. Delhougne
heette dat L'art de crocheter les lois
civiles de kunst om de burgerlijke
wetten te stekken.
Indien Denderlode vindt, dat het on
rechtvaardig is de burgerlijke persoon
lijkheid te weigeren aan de geestelijke
gemeenten, waarom noodigt hij het kle
rikaal goeveruement, met zijne ontzag
lijke meerderheid, niet uit, hen dit
rechttoe te kennen. Een enkel eindje
wet en de toer is gespeeld.
In afwachting denken we dat de wet
moet geeerbiedigd worden omdat het
de wet is. In het klerikale kamp, dunkt
ons, zijn er vele lieden die wol zouden
doen van hunnen kant ook de wet te
eerbiedigen.
Indien de Oü Bewaarders zich tevreden
hielden met de politiek van priester Daens te
bevechten, zonder hem laffelijk aan te randen
en te beledigen gelijk ze thans doen indien
de eunukken, aan zijn persoon gehecht, er zich
bij bepaalden hem bij den bisschop hatelijk te
maken en hem eene vermaning op den hals te
halen, het publiek zou zulks begrijpen zonder
nochtans eenige bewondering te betuigen voor
Monseigneur, noch voor de eunukken.
Maar de woede drijft de Pekens verder dan
de gewone propaganda, andere middelen wor
den in 't werk gesteld om den gehaten man te
treffen en men vraagt zich af hoe het mogelijk
is, dat katholieken zooveel haat voeden tegen
alles wat van verre of van bij met priester
Daens in aanraking komt.
Talrijk zijn de slachtoffers der razernij van
de bewarende kliek.
ZietM. P. Daens. Leest het Land van ver
leden Zondag. P. Daens vertelt den oorlog
zonder genade tegen hem en zijne familie ge
voerd De lezing van zijn blad aan de katho
lieken verboden, de verkoop van zijn Werkman
overal tegengewerkt, de klanten aan zijn huis
ontrukt, zijn ondergang en die van geheel zij
ne familie met vreugde aangekondigd door ik
weet niet welk walgelijk modderblad.
Niet dat wij vergeten welke propaganda P.
Daens tegen onze partij voert. Meer dan eens
is hij tegenover de liberalen onrechtvaardig
geweest, hartstochtelijk heeft hij tegen ons de
godsdienstkwestie uitgebuit, en zelfs onze
hoof Imannen bleven niet altijd voor kwetsen
de persoonlijkheden gespaard
Maar we behooren niet tot degenen, in wier
harte de politieke geschillen haat en wraak
zucht doen ontvlammen. Zelfs de onrechtvaar
digheden en politieke aanvallen waarvan wij
ersoonlijk het voorwerp waren laten in onzen
oezem geene sporen van wrok of gramschap
na.
Wat we niet gedoogen kunnen is, dat men
zich wreeke op een politieken tegenstrever
door hem op de straat te zetten, door hem te
vervolgen in zijne stoffelijke belangen, door
hem en zijne familie te'broodrooven. Die soort
van weerwraak zelfs tegen de ergste en slecht
ste vijanden begrijpen we niet en we keuren
ze af overal waar ze in praktijk wordt gesteld.
Ook meenen we dat er te Aalst onder de
Oü bewaarders eerlijke lieden zijn, die met
ons de vervolgingen schandvlekken tegen de
familie Daens gericht.
En hoevelen helaas I zijn even als de leider
ni -t getroffen geworden Hoevele werklieden
zijn er niet weggezonden omdat ze Daensist
zijn Te beginnen van den ongelukkige die
afgedankt werd omdat zijnen zoon aan eene
demokratische betooging had deelgenomen,
wat al menschen wier tijdensgeschiedenis door
heel de stad is bekend en die door honger en
gebrek geboet hebben voor hunner politieke
overtuiging.
Anderen zullen volgen, hunne beurt zal ko
men, want de haat der kliek is niet voldaan.
Zien we niet, hoe kindpren van 4 jaren nij
dig afgewezen worden, wanneer ze zicb aan
bieden om deel te nemen aan de ceremonien
van den katholieken godsdienst en dat enkel
omdat huune meesteressen verdacht zijn van
Daensisme V Het is door al de Aalstenaars ge
kend, dat de leerlingen van zekere school niet
meer in de processien mogen gaan.
Het is niet omdat wij er aan houden, in
dergelijke stoeten te figureeren, of zelfs niet
omdat we wenschen onze kindereu er zien deel
aan te nemen. Maar de deelneming aan eene
processie is een genot voor vele kinderen en het
is slecht hun dat genot te weigeren er zijn
moeders die er trotsch op zijn hunne kleinen
prachtig gekleed nevens hunne kameraadjes
in de processie te zien gaan.
Het zij ons veroorloofd te protesteeien in
naam der kleine onschuldigen, het zij ons ge
oorloofd te protesteeren in naam der moeders,
die men zoo nutteloos kastijdt en bedroef'.
Wat gaan ons de processien aan zult ge zeg
gen en waarmee bemoeit gij uHet is juist
omdat de politieke haat zich veropenbaart ter
gelegenheid eener godsdienstoefening, dat wij
er diepere verontwaardiging voor gevoelen, en
wij er aanhouden het feit af te kondigen.
De Godsdienst wordt dus een marteltuig in
de handen dergenen, die beweren do aposte
len te zijn van vrede en naastenliefde de
Godsdienst zelf wordt door de priesters ver
laagd en verlapt ten dienste van den kliek-
winkel. Ziedaar het feit dat wij aan de schand
paal spijkeren en do verontwaardiging van de
heele deftige bevolking van Aalst zal opwek
ken.
We gelooven dat men vruchteloos in geheel
het land zoeken zou om daden te ontdekken
waaruit zooveel wreede, domme en verachte
lijke wraaklust blijkt, als wij hier dagelijks in
onze stad zien plegen.
De Vermaarde Pillen Depratere
genezen altijd de krankheden die afhangen
van de gal, de hardlijvigheid, de hoofdpijn,
de walgingen, het zuur, de jicht, het rhuma-
tismu8 enz. enz. Zij bezitten drie groote hoe
danigheden zij gonozen zeker, zij genezen
vlug, en zij genezen zonder smart.
OPGEPAST. Dat u de pillen Depratere en
geene andere gegeven worden. Overal 1,50 de
doos Alg. dépot Alf. Depratere, Oostende.
Dit jaar hebben we als naar gewoonte eene
heele reeks plechtige prijsuitreikingen kunnen
bijwonen. Prijsdeeling in deu-Kliektap, prijs-
deeling in de Kliekpatrooagie, prijsdeeling op
den Stadsschouwburg, 't is al prijsdeeling, dat
de kliek slaat.
Keurt ge zulke plechtigheden goed Het
valt niet te ontkennen do prijsuitreikingen
hebben hun nadeel, maar het kan volgens mij
niet opwegen tegen de voordeelen welke zij
verschaffen niet enkel in het opzicht der leer
lingen afzonderlijk door den naijver die ze
opwekkeu, maar door den invloed welke ze
oefeuen op het onderwijs in het algemeen.
Het onderwijs staat, heiaas zoo min bij ons
volk, als bij ons goevernement in hoog aan
zien. De arbeidende klasse ziet niet genoeg,
het nut, de noodzakelijkheid in van het onder
wijs. Houderden kinderen loopen nog verwaar
loosd op de straat en komen nooit in de school,
duizenden gaan zeer onregelmatig naar de
lessen en onthouden slechts weinig van wat ze
ter school kunnen gegaard hebben.
Tegen die onverschilligheid moeteD de over
heden inwerken, door alle middelen. Dein-
richting van plechtige prijsdeelingen is een
der geschikste. Vroeger waren de prijsuitrei
kingen op den buiten, ware kermisdagen.
Burgemeester, schepenen, invloedrijke heeren
van bet omliggende woonden ze bij, de mu
ziekmaatschappijen luisterden ze op en eene
menigte lieden welke anders met de school
niet veel op hadden stroomden toe om de kiu-
dertooneeltjes bij te wonen, de gymnastische
oefeningen toe te juichen, zang en spel met
daverend applaus te begroeten.
De beer Burgemeester, soms de heer Sena
tor of Volksvertegenwoordiger namen er het
woord om de voordeelen van een goed onder
wijs aan te toonen, om de verdiensten van de
onderwijzers op te hemelen, om de beste leer
lingen een woord van aanmoediging, een woord
van lof toe to sturen.
Zulks verhoogde in ruime mate de waarde
der school in de oogen der bevolking, en het
ontzag en den eerbied voor den nederigen on
derwijzer steeg in evenredigheid. Ouders welke
zich vroeger er geenszins om bekommerden of
hunne kinderen ter schiol gingen of een haags
ken kapten langs den beek- of den boschkant,
werden op dergelijke feestjes geheel bekeerd
en namen het wijs besluit hunne kinderen,
niet tot domme onwetende werktuigen te laten
opgroeien
Sinds eenige jaren is dat alles veranderd,
de klerikalen koesteren geene liefde voor het
onderwijs van den werkman, ze schaften het
ministerie van het onderwijs af tengevolge
van den verderfelijken invloed van het goe
vernement, verzwakte het belang voor de
volksschool de prijsuitreikingen vervielen,
of verdwenen, de degelijkheid van het onder
wijs daalde meteen.
Immers de school deugde niet meer de bur
gemeester en de SeDator welke vroeger den lof
maakten van den onderwijzer en hem namens
de overheden geschenken aanboden, moesten
hem thans af breken en bevechten het geloof
in het nut van het onderwijs verdween, de
eerbied voor den meester veranderde in vijand
schap.
In onze stad heeft de overheid altijd weinig
belang gehecht aan het onderwijs van het volk,
zelden bracht ze een bezoek aan de schooi,
zelden wist zij aan de plechtige prijsuitreikin
gen het karakter te geven dat indruk maakt
op de gemoedereu van het volk.
Het stadsbestuur van Aalst volgt hierin het
voorbeeld vau het dompersgoevorni inent, dat
voor de verbetering zorgt van de beesten en de
verplichte merking van het vee invoerde
maar de verbetering van den mensch hut ver
plicht onderwijs niet durft of wil voorstellen.
Het richtte stallen in en schafte scholen af
zegt een confrater, ziedaar den bekuopten
inhoud van het klerikaal bestuur in Belgie
gedurende de 13 laatste jaren.
Briefwisseling.
Mijnheer de Uitgever,
A propos eener wedding welke over eenige
dagen bij mij plaats bad, spreekt gij over rotte
honden en koeien. Ge zult mij plezier doen met
aan uwe lezers te meldeu, dat mijn huis niets
gemeens heeft met du geparfumeerde artikels
waarvau de wedders de aauwezighuid ia de
vaart hadden bestatigd.
Ik verkoop mosselen, versche mosselen,
Mijnheer en die kunneu de talrijke bezoekers
dagelijks bij mij krijgen, fijn gereed gemaakt,
zelle. De lief keffers kunnen er lekkere boter-
hammekens en eerste klasse goed bier bij
krijgen.
Over de kwaliteit der mosselen van verleden
donderdag, kunt ge M. Pol Doutreligue ouder-
vragen, hij zat juist met een groote schotel
voorzich en at smakelijk, toen de wedding
schap plaats had waarvan ge spreekt.
Gelief ook de volgende terechtwijziging te
drukken Het is onnauwkeurig, dat ik zes
meiden heb gehad. Vijf heb ik er gehad, vijf
noch min noch meuren dat is toch geen half
dozijn, niet-waar Ik tel Tinneken, Dieken,
Trezeken en Henrietteken. Dat zegt genoeg
hoe ik voor mijn personeel zorg en hoe goed de
dienst bij mij is ingericht.
In afwachting, Mijnheer, dat gij mijne mos
selen en mijn lekker bier ook eens komt proe
ven blijf ik
Zander Scheerlitick,
bijgenaamd Zander uit 't Schuitje.
Nota van de Redactie. Zander kent ons niet
als hij meent, dat we zijne mosselen en zijn
bier niet naar waarde schatten. Reeds lang
hebben wij bij hem aan een en ander ons buiks
ken deugd gedaan.
Zoo herinneren we ons nog goed, hoe we
zekeren dag, een roggen boterham met spek
zaten te eten en Zander eens een toerken wou
wagen op onzen velo. Met zijne kloeten aan
de voeten sprong Zander gezwind als een jon
gen van driemaal zeven op het wiel, maar
deed tien stappen verder piepken duik in 't
gras en lag er te spartelen, dat we ons bijna
kreupel lachten.
Och, Zanderken, ge zijt toch niet kwaad ha
omdat we dat vertellen
Michel.
Ze waren met Michel Slim te Oostende in
eene goede befaamde herberg gegaan en had
den hem neergesmakt nevens een lodderlij k
maagdeken, die zijn handekens vastpakte
enenfin geheel de tentatie van Sint An-
toniu8.
Michel Slim was verontweerdigd, over de
christelijke jannen die hem in zulk deftig huis
brachten en zei Ten 63 nie gepermetteerd, en
ken za va leven me sekken kamorooten ne
mer ooitgoon O tie slechterikken.
Al de godvruchtige dompers die Michel,
dien toer speelden gingen verleden zondag
met een groote flambeeuw in de processie.
Gasthuisnonnen
Denderlode jubelt omdat een socialist de
gasthuisnonnen heeft geprezen voor de goede
zorgen hem toegediend. Die socialist heeft wel
gedaan. Men moet het goede prijzen waar hot
te pij zen is.
Wie het ook weze, wij zwaaieD lof aan allen
die het verdienen. We zullen Denderlode her
inneren, dat het een liberaal was, die onze
gasthuisnonnen verdedigen moest tegen de
aanvallen vaneen kinkel, die tot de hertelap-
kens van het boterpapier behoort.
Zulks kan Denderlode niet begrijpen en
de beste mensch der wereld wordt door hem
misprezen als hij niet tot de kliek behoort.
Onbetamelijk.
Het orgaan der vaantjesmannen schrijft
Al had de bisschop duizendmaal ongelijk, het
betaamt M. Daens niet de handelwijze van
zijne Overheid in de dagbladen te bespreken.
Wat is die Denderlode toch een schijnheili
ge lummel. Als M. Daens de handelwijze van
Monseigneur Antonius niet mag bespreken,
omdat het zijne overheid is, mag het modder
blad dan het gedrag van priester Daens be
spreken, die als priester toch ook de overheid
is van de kribbelaars van het broeksch... blad.
In den Osbroek.
In den Osbroek had deze week een congres
plaats van godvruchtige vrouwtjes. Na eene
menigte redevoeringen over de voordeelen van
dat en dat, werd er met eenparige stemmen
beslist, dat de aanwezige vrouwtjes niet meer
naar de kerk zullen gaan zoolang de straf vau
hunnen zielenherder duurt.
Die zielenherder is pastoor Daens niet
Wie mag het dan wezen en welk zou de ware
reden zijn der toegepaste tuchtstraf.
Ondanks de vermaningen van zekeren gees
telijke, zijn de vrouwtjes bij hun besluit geble
ven. Wie tijd heeft van leven zal nog rare din
gen zien
Ze vertrekken.
Aalst is in rouw gedompeld sedert het ramp
zalige nieuws bekend is geworden, dat al de
aspiranten liefdebro derkens van de Vesten,
naar de uitgestrekte domeinen van Bijgaarden
verhuizen.
Wee, driemaal wee over onze stad, nu gaan
we zeker den vol ledigen ondergang te gemoet I
Znovelen die vrijwillige armoede, volkomen»
gehoorzaamheid eu eeuwige zuiverheid hebben
gezworen, gaan ons voor immer verlaten.
Den dag van het vertrek zal eene groote
schare, de afreizenden vergezellen en kuipen
tranen storten.
Men vertelt dat de Broeders op de Vesten
een Pensionnaat gaan inrichten, een onderwijs
gesticht bestemd om concurrentie te doen, aau
de scholen der Jesuieten. Zeg, zeg, zeg
Dat er nog geene ongelukken voorgevallen
zijn in de Achterstraat begrijpen wij niet.
De kasseisteenen te rekeneu van aan de
Damesde Marie tot aan het Werf kapelleken
zijn zoodanig geheuveld ea gezakt, dat op me
nige plaatsen putten te bestatigeu zijp vau
meer dan 30 centimeters diepte.
Het is voor het magazijn en woonhuis van
d'heer Ferdinand De Clercq bijzonderlijk dat
dit kan gezieu worden.
Dat er aldaar bij laden en lossen van voer
tuigen van andere industrieelen geene Onge
lukken gebeuren verstaan we niet, en hoe er
aan de karren en wagens van den beer Karei
Schuermans die dagelijks door da Achterstraat
rijden reeds geene as3en zijn gebroken verwon
derd ons zeer.
Het gras in de Nieuwstraat bijzonderlijk
voor de Keizerstraat groeit ook weelderig op.
De eene straten beginnen nu jaloersch te
worden van de andere, nog een beetje en
ganscb de stad zal aan eenen meerscb gelijken
zooals reeds de Graanmarkt geworden is.
Een goede raad. Indien gij onpass lijk
zijt, aan hoofdpijn maagpijn of inwendige pij
nen lijdt, zuivert uw lichaam met de Walthé-
ry Pil en gij zult spoedig eene volmaakte ge
zondheid genieten, fr. 1,25 de doos.
Mij nheer Gustaaf Michiels
Er was eon tijd onze Aalstenaar
was nog in het prilste der jeugd dat
men te Aalst elkander met een bijnaam
of lapaaam vereerde, die overigens
voor niemand kwetsend of vernederd
was. M. G. Michiels doopte verscheide
ne zijner vrienden, en werd op zijne
beurt gedoopt met den naam Student.
Dit was geene spotternij M. G. Mi-
hiels was een model-student in den
vollen zin des woords dit getuigen de
talrijke onderscheidingen 6n lauweren
welke hij oogstte.
Onze Aalstenaar heeft den lust tot de
studie immer behouden. Hij loest, wat
zeg ik hij verslindt den inhoud van
eene menigte boeken, en wat beter is
hij onthoudt hetgeen hij leest. Zijn ge
heugen is bewonderend waard. Moeilijk
zou men een historisch feit, eene be
langrijke gebeurtenis of een ietwat
merkwaardig boek aanhalen, waarover
M. G. Michiels niet dadelijk nauwkeu
rige en volledige bezonderheden zou
mededeelen.
Al wie M. G. MICHIELS niet gezien
heeft in de uitoefening van zijn eerambt
als ceremoniemeester van het konink
lijke Gilde van St. Sebastiaan kan zich