15de Jaar. Nummer 2 Zondag 14 Januari 1900. WELDADIGHEIDSFEEST GELDKLOPPERIJ. 40 duizend franken 40 nieuwe opcentiemen 60 duizend franken. Zuiver Algemeen Stemrecht. DE KIEZING. Kiesomkooperij. Taxil, Blatin en Kompanie. Madame de Fasloor. Tegen de Wet en de Zeden. Als Gij naar Brussel gaat Een Wonder. Een Wonder. r» LfBERAAL WEEKBLAD VOOR Abonnementsprijs i 4 fr' voor de stad ynnrnn hc^ik F J5> 4 fr. 50 voor den buiten X00r°P haalbaar PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN. Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, 32, Vrijheidstraat, 32 AALST. Nee spe nee metu. HET ARRONDISSEMENT AALST Prijs der Annoncen drukregel. Eeklamen 75 centiemen Vonnissen op de derde bladzijdefrank. Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt Handschriften worden niet terug gezonden. AALST 13 JANUARI. Het Weldadigheidsfeest dat HEDEN AVOND moest plaats hebben, is ten gevolge eener onmogelijkheid van M' Delstanche, zangeresse uitgesteld tot ZONDAG 21 JANUARI aanstaande, om 2 i/a uren 's namiddags. Prijzen der plaatsen Voorbehoudene plaats 5 fr. Eerste pl.2 fr. Balkon 1 fr. We wachten nog altijd naar het be knopt verslag der stadsdwalingen ran 18-97. Het zal misschien niet meer ver schijnen dan zullen er geene misgrepen in voorkomen gelijk in het zwansverslag van 1895, geene Duizenden franken dwalingen, gelijk in het krotverslae- van 1896. h De zelfde kleppers die drie jaar noo- dig hebben om een verslag af te kondi gen vragen Welnu dat is nuttelooze geldkloppe- rij. De kleppers hebben zelve geschre ven en geteekend den 5 October 1899, dat alles gebeuid was zonder vermeer dering van lasten. Nu vragen ze eene jaarlijksche vsrbooging van an 5 October 1899 tot december 1899 heeft men zoovele schulden niet kunnen maken, ten zij er klerikale grijpvogels en geldkioppers ia 't spel ziju geweest. Geen mensch ter wereld tracht nog de rechtvaardigheid van het Zuiver Algemeen Stemrecht te betwisten. Maarwe bedriegen ons Woeste de gele paus met zijn bleeke lippen en met hem de domperkens die aan zijn slippen hangen, maken hunne dutsen van lezers wijs, dat het Zuiver Alge meen Stemrecht, het begin is van het einde der wereld. De kliekdomperkens van Aalst hoo- renroedsde trompetters van Jericho, blazende aan de vier hoeken der kote- rie, welke op 't geschetter omtuimelt, als koornhalmen onder een stormwind. De bokken beven van den staart tot den baard enkel bij het vooruitzicht dat het Z. A. S. er eenmaal komen zal in hunne grijpvogelachtige gazetten slaan ze de gekste kwinkslagen uit, om zoogezegd te bewijzen, dat het schan dalig meervoudig stelsel het eenig rechtvaardige kiestelsel is. Zoo pruttelen ze maar altijd door dat elke burger een getal stemmen moet bekomen in evenredigheid van het be- lang, dat hij heeft bij het goed bestuur van het land. Ik b. v. ik ben gelijk Bias, als ik mijn huis verlaat draag ik geheel mijn for tuin met mij en 't overweegt me niet ge moogt het vrij gelooven dus heb ik ten hoogste recht op een stemmeken. Mijn buurman integendeel, zit met dé ponk en zijn brandkast is meer als overvloedig voorzien, ik benijd hem dat niet, maar bij heeft vier stemmen en die benijd ik hem wel want de kin kel, al is hij rijk, is te dom om voor den duivel te dansen. Als men het stelsel onzer domper kens wil toepassen zal men zeer verre komen en zal men rechtvaardigheids halve burgers hebben met 1, 2 en meer stemmen, ja zelfs 100 stemmen. Maar dan zullen die burgers recht vaardigheidshalve ook 1, 2 en meer ja ren soldaat moeten spelen, naar gelang zij meer intrest hebben bij het handha ven der orde, en het goed bestuur van het land. Is dat niet gek Wij zeggen alle Belgen zijn gelijk voor de wet, alle Belgen hebben even veel belang bij orde en voorspoed in den lande, alle Belgen moeten dus gelijk stemrecht hebben, en gelijk den ransel dragen of niet dragen. Die hervorming moet volgens ons aan het hoofd staan van het programma der liberale partij. De liberalen moeten al len klassenhaat en klassenstrijd ver werpen en dus ook de verdeeling be kampen van het Belgische volk in 3 of 4 klassen volgens hun fortuin en rijkdom. De Wetgevende Kiezing nadert met rasse schreden, men mag reeds zeggen over eenige weken zal voor de eerste maal de Evenredige Vertegenwoordi ging toegepast worden. We vernemen dan ook met genoegen dat de twee liberale kringen onzer stad zich ijverig bezig houden met het in richten der propaganda in 't kanton en het arrondissement Aalst. Weldra zullen de afgevaardigden der liberale associaties van het arrondisse ment vergaderen een piogramma zal definitief worden vastgesteld en spoedig zal het vrijzinnige woord overal weer klinken, en propagandaschriften wor den verspreid. Zoo moet het zijn. We tellen onder onze vrienden, mannen genoeg die "be reid zijn in de bres te springen voor de onvergankelijke grondbeginselen van het liberalisme en niet beter vragen dan onmiddelijk den kamp aan te gaan. Dries bekeude naiëf weg dat hij de loting bad ingericht om zijn houterige schimmel kwijt te raken aan een civielen prijs. De rech ter verklaarde de lotiag tegen de wet en de zeden en Dries werd veroordeeld. Drie» kon er niet van over, eu ging dabbend naar kuis. Heje van zen leven... heje van zen leven, herhaalde Dries voortdurend, ikke gekondame- neerd heje van zen leven en da nog voor t verloten van dien ellendigen knol. Dat is te gen de wet en de zeden... heje van zen leven. Als Dries t'huis kwam, had zijn zoon Sus even de tijding ontvangen dat hij moest deel nemen aan de loting. Haltzei Dries, do loting is tegen de wet eu de zeden, de gendarmes en de rechter» hebben het gezegd. Sus liet zich dus niet op de lijst schrijven der lotenngen, hij wou even ais zijn vader niets meer doen tegen de wet en de zeden, en Sus was zelf met Dries overtuigd, dat de com missaris, de lotelingen en heel den boel, welke daar vloekend en tierend naar den trommel waren gegaan en geloot hadden voor hunne vrijheid, voor hun lijf en hunne ziel, door de gendarmen zouden vastgegrepen worden en door de rechters veroordeeld. Maar de gendarmen kwamen Sus halen,- zonder verdere komplimenten werd hij inge- hjf i bij de Piotten en werd als een slechte bur ger door al de overheid bejegend. Dries verloor er zijn zinnen bij. Standvastig morde hij Heje van zen leven heje van zen leven, mijn paar i verloten is tegen de wet en de zeden, mijn zoon, mijn brave Sus verloten mat, heje van zen leven Wet en zeden ha 1 ha ha ha 11 Vermaledijde wet 1 vermaledij de lotiug. J De loting is eene monsterachtige instelling, welke de fransche heerschappij ons heeft nage laten. Alle menschen die het hart op de rechte plaats dragen zullen met ons roepen :Weg met de bloedwet I weg met de loting. Denderbode boft dat we niets zeggen over het onderzoek der kiesomkooperij- en. Integendeel we weten dat het on derzoek ten laste der dompers wordt voortgezet en hopen dat die kerels hun ne straf niet zouden ontgaan. Wat de 4 of 5 valsche beschuldigingen betreft ten laste van liberalen we willen er al les van mededeelen. Frans Van Geert verschijnt voorden instructie rechter. Men heeft uw va der willen uitkoopen Mijn vader is reeds jaren dood, Mijnheer. Luyckx zelfde vraag Luyckx is bijna zeven tig jaar en zijn vader zou nu 120 jaar zijn. Eene vrouw zou met haren man bij Polle Meert geweest zijn toen een liberaal er verklaarde Als we gewon nen zijn geef ik 85 franken ten beste. De man dier vrouw is 9 jaren ge leden gestorven, enz. Baas Dries, tapper in De Verkeerde Wereld, eene welbekende herberg te Smal- legem, had een oud paard, waarmee in den goeden tijd ketste hij kon het over zijn hart niet krijgen hel paard aan een prosser te ver- koopen en kwam met zijn twintigjarige zoon overeen, het te verloten. Op Driekoningen zou de loting plaats heb ben. Al de klanten van Dries, geburen, zelfs kinderen hadden loten genomen j er waren 160 nummers aan 50 centiemen. Dries en zijn zoon meenden dat het genoeg was, hun knol was voorwaar niet meer dan 80 franken weerd. Op dsn Driekoningendag waren al de belaDg. hebbeuden in de gelagkamer der Verkesrde Wereld vergaderd, ten minste zij die binnen geraakt waren en de loting ging beginnen. Plots verschenen de gendarmen, de klanten stoven uiteen, Dries bleef met zijn zoon al leen en keek verbauwereerd, de weerbarstige pakkemane aan. Dezen maakten proces-ver haal op, de loting is een waagspel 6trijdig met de wet en de zeden en Dries moest naar het tribunaal, terwijl zijn oude knol de weg in sloeg naai de slachterij van den prosser. Er was een tijd dat de kribbalaars der kle rikale zeeppapierkens uit. ban vel zouden gesprongen hebben, wanneer de eene of ande re schrijver beweerde, dat het bster zou zijn de priesters te laten trouwen. Die dat sehre* ven waren leugenaars, godloochenaars eu nog al meer. Paus Leo XIII geeft die schrijvers gelijk. Hij heelt dezer dagen eene bul uitgegeven waarin hij verklaart dat het celibaat (dat wil «eggen het ongehuwd blijven) der priesters geeu geloofspunt is, maar alleen een zaak van tucht. De paus verklaart nog dat het celibaat voor de priesters verkieslijk is, en de ongehuwde priester meer invloed en ontzag inboezemt maar, zegt hij, om dien staat te houden, om standvastig te blijven in de vleeschelijke ver sterving is er eene bezondere gratie noodig. Leo XIII vertelt verder, dat het in Zuid- Amerika zeer moeilijk is goeda priesters te hebben, om reden van 't varbod van trouwen, dat het gedrag van vele priesters daar in het opzicht der goede zeden veel te wenschen over laat, en dat om voortaan gemakkelijker deugd zame en bekwame priesters aan te werven, de geestelijken van Zuid-Afrika gemachtigd' zijn te trouwen. Aangezien de beschouwingen van den Pans over het celibaat der priesters ook elders waar zijn, zullen we weldra dien regel zien algemeen wordeu, en dat zal voor velen ook beter zijn. Maar zonderling zal het toch klinkeu, niet waar, als iemand hij den pastoor aanbellende zal vragen Is Mijnheer te huis en de meid, hem zal antwoorden Neen Mijnheer, hij is met Madame de Pastoor een wandelingsken gaan doen. De Paus Loo XIII is schijnt het, een man vaD vooruitgang, en zijne hul over hst huwe lijk der priesters is niet gemaakt om dien in druk weg te nemen. Wat gaan de kwezelsbla den nu daarover zingen ergeet niet een bezoek te breugen aan JOe Verkoophalle, n' 71, Anspach- iadn. Men vindt er een aanzienlijke keus van Meubelen, Tapijten, Kunstvoorwerpen enz., de prijzen zijn op elk voorwerp geteekend. Vrije ingang. Bestendige tentoonstelling in prachtige zalen. Taxil was lid eener vrijmetselaarlogie maar werd er wegens zijn wangedrag buiten gekegeld. Van daar zijne woede. Hij bekeerde zich, schreef schandelijke ea wonderlijke dingen over de Framasioue ea over den duivel, hij vond de grap uit van Dia na Vaughan, die met Satan boeleerde, (hetgeen de lelie Woeste verklaarde te gelooven.) In de klerikale wereld werd hij goed onthaald zijne werken vonden veel aftrok bij paters.' nounen eu kwezels Taxil zwom in weelde en wellust. Maar het bedrog werd ontdekt en Taxil en xijne helpers hingen nu aan het klokzeel boe zij, geheel den heiligen konkelfoes voor den aap hadden gehouden. Sedert dien heeft de vuige Leo Taxil, de boezemvriend van bisschoppen en graven, van edelvrouwen en rijke tottebellen navolgers ge vonden. Hoe dwazer, hoe dommer hoe onmo gelijker dingen er geschreven worden, hoe ge makkelijker deze door ezels, kwezel» en kerk ratten geloofd worden. Zoo komt Denderbode (nog een die aan de zwans van Satan en miss Diana geloofde) voor de pinne met zekeren Blatin.... natuurlijk een fransche windmaker, die in 't lang en in 't breed, een huwelijksplechtigheid beschrijft welke hij zoogezegd bijwoonde in eene vrij» metselaarsloge. En daarmede vult ClemeDS Van de Putte zijn blad. Als dat schepsel geen persoonlijke aanvallen kan doen, heeft hij altijd kopij te kort en krijgeu zijne lezers drie vier kolom men zeever ten beste. Indien we aann3saen moestee dat de lozers van het Poliestautenblad, zoo beest zijn die handtastelijke leugens van dien Blatin'te ge looven, zijn ze werkelijk nog dommer dan we tot nu toe gedacht hadden. Groote katholieke heeren, maakten destijds deel van de Fram&ssonsloges bekleedden er waardigheden en plaatsen en hielden daar om niet op goede christeue te zijn. 't Was maar Pi os IX die de vrijmetselaars in den ban sloeg, gelijk hij onze grondwettelijke rechten afkeurde en slechts sedert dien werdeu al de leugens tegen hen uitgebraakt. Maar Denderbode gelooft aan toorerij en van zulke lieden mag men het ergste verwach ten. "Waarom willen hoesten als ik openlijk waar borg dat de mei kleurloos teer.en tolubalsem opgemaakte Siroop Depratere de hardnekkigste verkoudheid en hoest in twee dagen geneest. Het is het snelste, de zekerste en aangenaam ste borstgeueesmiddel. De Siroop DePratere verbaast al degenen die ze aanwenden. Prija 2 tr. du flesch. De behandeling kost 10 ce.itie- men daags. Te verkrijgen in alle apnthoken en in het Algemeen dépot, A. DePratere. i Oostende. 1

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1900 | | pagina 1