15de Jaar.
Nummer 2
Zondag 14 Januari 1900.
WELDADIGHEIDSFEEST
GELDKLOPPERIJ.
40 duizend franken
40 nieuwe opcentiemen
60 duizend franken.
Zuiver Algemeen Stemrecht.
DE KIEZING.
Kiesomkooperij.
Taxil, Blatin en Kompanie.
Madame de Fasloor.
Tegen de Wet en de Zeden.
Als Gij naar Brussel gaat
Een Wonder. Een Wonder.
r»
LfBERAAL WEEKBLAD VOOR
Abonnementsprijs i 4 fr' voor de stad ynnrnn hc^ik
F J5> 4 fr. 50 voor den buiten X00r°P haalbaar
PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN.
Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore
van het blad, 32, Vrijheidstraat, 32 AALST.
Nee spe nee metu.
HET ARRONDISSEMENT AALST
Prijs der Annoncen drukregel.
Eeklamen 75 centiemen
Vonnissen op de derde bladzijdefrank.
Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt
Handschriften worden niet terug gezonden.
AALST 13 JANUARI.
Het Weldadigheidsfeest dat HEDEN
AVOND moest plaats hebben, is ten
gevolge eener onmogelijkheid van M'
Delstanche, zangeresse uitgesteld tot
ZONDAG 21 JANUARI aanstaande, om
2 i/a uren 's namiddags.
Prijzen der plaatsen
Voorbehoudene plaats 5 fr. Eerste pl.2 fr.
Balkon 1 fr.
We wachten nog altijd naar het be
knopt verslag der stadsdwalingen ran
18-97. Het zal misschien niet meer ver
schijnen dan zullen er geene
misgrepen in voorkomen gelijk in het
zwansverslag van 1895, geene
Duizenden franken
dwalingen, gelijk in het krotverslae-
van 1896. h
De zelfde kleppers die drie jaar noo-
dig hebben om een verslag af te kondi
gen vragen
Welnu dat is nuttelooze geldkloppe-
rij. De kleppers hebben zelve geschre
ven en geteekend den 5 October 1899,
dat alles gebeuid was zonder vermeer
dering van lasten. Nu vragen ze eene
jaarlijksche vsrbooging van
an 5 October 1899 tot december
1899 heeft men zoovele schulden niet
kunnen maken, ten zij er klerikale
grijpvogels en geldkioppers ia 't spel
ziju geweest.
Geen mensch ter wereld tracht nog
de rechtvaardigheid van het Zuiver
Algemeen Stemrecht te betwisten.
Maarwe bedriegen ons Woeste
de gele paus met zijn bleeke lippen en
met hem de domperkens die aan zijn
slippen hangen, maken hunne dutsen
van lezers wijs, dat het Zuiver Alge
meen Stemrecht, het begin is van het
einde der wereld.
De kliekdomperkens van Aalst hoo-
renroedsde trompetters van Jericho,
blazende aan de vier hoeken der kote-
rie, welke op 't geschetter omtuimelt,
als koornhalmen onder een stormwind.
De bokken beven van den staart tot
den baard enkel bij het vooruitzicht dat
het Z. A. S. er eenmaal komen zal
in hunne grijpvogelachtige gazetten
slaan ze de gekste kwinkslagen uit, om
zoogezegd te bewijzen, dat het schan
dalig meervoudig stelsel het eenig
rechtvaardige kiestelsel is.
Zoo pruttelen ze maar altijd door dat
elke burger een getal stemmen moet
bekomen in evenredigheid van het be-
lang, dat hij heeft bij het goed bestuur
van het land.
Ik b. v. ik ben gelijk Bias, als ik mijn
huis verlaat draag ik geheel mijn for
tuin met mij en 't overweegt me niet
ge moogt het vrij gelooven dus heb
ik ten hoogste recht op een stemmeken.
Mijn buurman integendeel, zit met dé
ponk en zijn brandkast is meer als
overvloedig voorzien, ik benijd hem
dat niet, maar bij heeft vier stemmen
en die benijd ik hem wel want de kin
kel, al is hij rijk, is te dom om voor
den duivel te dansen.
Als men het stelsel onzer domper
kens wil toepassen zal men zeer verre
komen en zal men rechtvaardigheids
halve burgers hebben met 1, 2 en meer
stemmen, ja zelfs 100 stemmen.
Maar dan zullen die burgers recht
vaardigheidshalve ook 1, 2 en meer ja
ren soldaat moeten spelen, naar gelang
zij meer intrest hebben bij het handha
ven der orde, en het goed bestuur van
het land.
Is dat niet gek Wij zeggen alle
Belgen zijn gelijk voor de wet, alle
Belgen hebben even veel belang bij
orde en voorspoed in den lande, alle
Belgen moeten dus gelijk stemrecht
hebben, en gelijk den ransel dragen of
niet dragen.
Die hervorming moet volgens ons aan
het hoofd staan van het programma der
liberale partij. De liberalen moeten al
len klassenhaat en klassenstrijd ver
werpen en dus ook de verdeeling be
kampen van het Belgische volk in 3 of 4
klassen volgens hun fortuin en rijkdom.
De Wetgevende Kiezing nadert met
rasse schreden, men mag reeds zeggen
over eenige weken zal voor de eerste
maal de Evenredige Vertegenwoordi
ging toegepast worden.
We vernemen dan ook met genoegen
dat de twee liberale kringen onzer stad
zich ijverig bezig houden met het in
richten der propaganda in 't kanton en
het arrondissement Aalst.
Weldra zullen de afgevaardigden der
liberale associaties van het arrondisse
ment vergaderen een piogramma zal
definitief worden vastgesteld en spoedig
zal het vrijzinnige woord overal weer
klinken, en propagandaschriften wor
den verspreid.
Zoo moet het zijn. We tellen onder
onze vrienden, mannen genoeg die "be
reid zijn in de bres te springen voor de
onvergankelijke grondbeginselen van
het liberalisme en niet beter vragen dan
onmiddelijk den kamp aan te gaan.
Dries bekeude naiëf weg dat hij de loting
bad ingericht om zijn houterige schimmel
kwijt te raken aan een civielen prijs. De rech
ter verklaarde de lotiag tegen de wet en de
zeden en Dries werd veroordeeld. Drie» kon er
niet van over, eu ging dabbend naar kuis.
Heje van zen leven... heje van zen leven,
herhaalde Dries voortdurend, ikke gekondame-
neerd heje van zen leven en da nog voor
t verloten van dien ellendigen knol. Dat is te
gen de wet en de zeden... heje van zen leven.
Als Dries t'huis kwam, had zijn zoon Sus
even de tijding ontvangen dat hij moest deel
nemen aan de loting. Haltzei Dries, do loting
is tegen de wet eu de zeden, de gendarmes en
de rechter» hebben het gezegd.
Sus liet zich dus niet op de lijst schrijven
der lotenngen, hij wou even ais zijn vader
niets meer doen tegen de wet en de zeden, en
Sus was zelf met Dries overtuigd, dat de com
missaris, de lotelingen en heel den boel, welke
daar vloekend en tierend naar den trommel
waren gegaan en geloot hadden voor hunne
vrijheid, voor hun lijf en hunne ziel, door de
gendarmen zouden vastgegrepen worden en
door de rechters veroordeeld.
Maar de gendarmen kwamen Sus halen,-
zonder verdere komplimenten werd hij inge-
hjf i bij de Piotten en werd als een slechte bur
ger door al de overheid bejegend.
Dries verloor er zijn zinnen bij. Standvastig
morde hij Heje van zen leven heje van zen
leven, mijn paar i verloten is tegen de wet en
de zeden, mijn zoon, mijn brave Sus verloten
mat, heje van zen leven Wet en zeden ha 1
ha ha ha 11 Vermaledijde wet 1 vermaledij
de lotiug. J
De loting is eene monsterachtige instelling,
welke de fransche heerschappij ons heeft nage
laten. Alle menschen die het hart op de rechte
plaats dragen zullen met ons roepen :Weg met
de bloedwet I weg met de loting.
Denderbode boft dat we niets zeggen
over het onderzoek der kiesomkooperij-
en. Integendeel we weten dat het on
derzoek ten laste der dompers wordt
voortgezet en hopen dat die kerels hun
ne straf niet zouden ontgaan. Wat de 4
of 5 valsche beschuldigingen betreft
ten laste van liberalen we willen er al
les van mededeelen.
Frans Van Geert verschijnt voorden
instructie rechter. Men heeft uw va
der willen uitkoopen Mijn vader is
reeds jaren dood, Mijnheer. Luyckx
zelfde vraag Luyckx is bijna zeven
tig jaar en zijn vader zou nu 120 jaar
zijn. Eene vrouw zou met haren man
bij Polle Meert geweest zijn toen een
liberaal er verklaarde Als we gewon
nen zijn geef ik 85 franken ten beste.
De man dier vrouw is 9 jaren ge
leden gestorven, enz.
Baas Dries, tapper in De Verkeerde
Wereld, eene welbekende herberg te Smal-
legem, had een oud paard, waarmee in den
goeden tijd ketste hij kon het over zijn hart
niet krijgen hel paard aan een prosser te ver-
koopen en kwam met zijn twintigjarige zoon
overeen, het te verloten.
Op Driekoningen zou de loting plaats heb
ben. Al de klanten van Dries, geburen, zelfs
kinderen hadden loten genomen j er waren 160
nummers aan 50 centiemen. Dries en zijn
zoon meenden dat het genoeg was, hun knol
was voorwaar niet meer dan 80 franken weerd.
Op dsn Driekoningendag waren al de belaDg.
hebbeuden in de gelagkamer der Verkesrde
Wereld vergaderd, ten minste zij die binnen
geraakt waren en de loting ging beginnen.
Plots verschenen de gendarmen, de klanten
stoven uiteen, Dries bleef met zijn zoon al
leen en keek verbauwereerd, de weerbarstige
pakkemane aan. Dezen maakten proces-ver
haal op, de loting is een waagspel 6trijdig met
de wet en de zeden en Dries moest naar het
tribunaal, terwijl zijn oude knol de weg in
sloeg naai de slachterij van den prosser.
Er was een tijd dat de kribbalaars der kle
rikale zeeppapierkens uit. ban vel zouden
gesprongen hebben, wanneer de eene of ande
re schrijver beweerde, dat het bster zou zijn
de priesters te laten trouwen. Die dat sehre*
ven waren leugenaars, godloochenaars eu nog
al meer.
Paus Leo XIII geeft die schrijvers gelijk.
Hij heelt dezer dagen eene bul uitgegeven
waarin hij verklaart dat het celibaat (dat wil
«eggen het ongehuwd blijven) der priesters
geeu geloofspunt is, maar alleen een zaak van
tucht.
De paus verklaart nog dat het celibaat voor
de priesters verkieslijk is, en de ongehuwde
priester meer invloed en ontzag inboezemt
maar, zegt hij, om dien staat te houden, om
standvastig te blijven in de vleeschelijke ver
sterving is er eene bezondere gratie noodig.
Leo XIII vertelt verder, dat het in Zuid-
Amerika zeer moeilijk is goeda priesters te
hebben, om reden van 't varbod van trouwen,
dat het gedrag van vele priesters daar in het
opzicht der goede zeden veel te wenschen over
laat, en dat om voortaan gemakkelijker deugd
zame en bekwame priesters aan te werven,
de geestelijken van Zuid-Afrika gemachtigd'
zijn te trouwen.
Aangezien de beschouwingen van den Pans
over het celibaat der priesters ook elders waar
zijn, zullen we weldra dien regel zien algemeen
wordeu, en dat zal voor velen ook beter zijn.
Maar zonderling zal het toch klinkeu, niet
waar, als iemand hij den pastoor aanbellende
zal vragen Is Mijnheer te huis en de meid,
hem zal antwoorden Neen Mijnheer, hij is
met Madame de Pastoor een wandelingsken
gaan doen.
De Paus Loo XIII is schijnt het, een man
vaD vooruitgang, en zijne hul over hst huwe
lijk der priesters is niet gemaakt om dien in
druk weg te nemen. Wat gaan de kwezelsbla
den nu daarover zingen
ergeet niet een bezoek te breugen aan
JOe Verkoophalle, n' 71, Anspach-
iadn. Men vindt er een aanzienlijke keus van
Meubelen, Tapijten, Kunstvoorwerpen enz.,
de prijzen zijn op elk voorwerp geteekend.
Vrije ingang. Bestendige tentoonstelling in
prachtige zalen.
Taxil was lid eener vrijmetselaarlogie
maar werd er wegens zijn wangedrag buiten
gekegeld. Van daar zijne woede.
Hij bekeerde zich, schreef schandelijke ea
wonderlijke dingen over de Framasioue ea
over den duivel, hij vond de grap uit van Dia
na Vaughan, die met Satan boeleerde, (hetgeen
de lelie Woeste verklaarde te gelooven.) In
de klerikale wereld werd hij goed onthaald
zijne werken vonden veel aftrok bij paters.'
nounen eu kwezels Taxil zwom in weelde en
wellust.
Maar het bedrog werd ontdekt en Taxil en
xijne helpers hingen nu aan het klokzeel boe
zij, geheel den heiligen konkelfoes voor den
aap hadden gehouden.
Sedert dien heeft de vuige Leo Taxil, de
boezemvriend van bisschoppen en graven, van
edelvrouwen en rijke tottebellen navolgers ge
vonden. Hoe dwazer, hoe dommer hoe onmo
gelijker dingen er geschreven worden, hoe ge
makkelijker deze door ezels, kwezel» en kerk
ratten geloofd worden.
Zoo komt Denderbode (nog een die aan de
zwans van Satan en miss Diana geloofde) voor
de pinne met zekeren Blatin.... natuurlijk een
fransche windmaker, die in 't lang en in
't breed, een huwelijksplechtigheid beschrijft
welke hij zoogezegd bijwoonde in eene vrij»
metselaarsloge.
En daarmede vult ClemeDS Van de Putte
zijn blad. Als dat schepsel geen persoonlijke
aanvallen kan doen, heeft hij altijd kopij te
kort en krijgeu zijne lezers drie vier kolom
men zeever ten beste.
Indien we aann3saen moestee dat de lozers
van het Poliestautenblad, zoo beest zijn die
handtastelijke leugens van dien Blatin'te ge
looven, zijn ze werkelijk nog dommer dan we
tot nu toe gedacht hadden.
Groote katholieke heeren, maakten destijds
deel van de Fram&ssonsloges bekleedden er
waardigheden en plaatsen en hielden daar
om niet op goede christeue te zijn. 't Was
maar Pi os IX die de vrijmetselaars in den ban
sloeg, gelijk hij onze grondwettelijke rechten
afkeurde en slechts sedert dien werdeu al de
leugens tegen hen uitgebraakt.
Maar Denderbode gelooft aan toorerij en
van zulke lieden mag men het ergste verwach
ten.
"Waarom willen hoesten als ik openlijk waar
borg dat de mei kleurloos teer.en tolubalsem
opgemaakte Siroop Depratere de hardnekkigste
verkoudheid en hoest in twee dagen geneest.
Het is het snelste, de zekerste en aangenaam
ste borstgeueesmiddel. De Siroop DePratere
verbaast al degenen die ze aanwenden. Prija
2 tr. du flesch. De behandeling kost 10 ce.itie-
men daags. Te verkrijgen in alle apnthoken
en in het Algemeen dépot, A. DePratere.
i Oostende.
1