Het Frans Hals-Feest te Haariem. Beschaving. Dood van M. BARA. Krapuul. Een Wonder. Een wonder. KERMIS. ONZE TURNERS. Zondagrust. Ze moeten er uit, zegde de heelmees ter, het ergste is gedaan. Nu het tand- yleesch openligt zal ik ras den wortel krijgen. Nog wat moed Nooit, nooit, kreet de lijder. N* dien schok heb ik volstrekt behoefte aan kalmte en rust. Kom binnen eenige jaren weder. Maar dan zal het vleesch weer ge sloten zijn en ik zal u veel mebr pijn moeten veroorzaken. - Neen, neen, kom later terug, ge «uit dan nog een stukje uithalen, en zoo langzaam voortgaande zal ik mis schien binnen twintig jaren verlost zijn van mijnen tand en van mijn lijden. Zoo verre staat de geschiedenis. De xsan met den gebroken tand gaat immer voort met pijnen te verduren. Hij steekt niets goeds uit, hij veronachtzaamt zijne zaken want zijn stuk tand beheerscht al zijne gedachten. Waarom ook redeneert hij niet beter, waarom stelt hij zich gedurig bloot aan t lijden als eene korte pijn hem voor goed zou kunnen genezen Dat zullen onze tegenstrevers ons zeggen. u Het land heeft wat anders te doen dan de proef «ener nieuwe grondwet herziening te doorstaan. Zeker heeft het wel gedaan het cijnskiesstelsel neer te halen de verrotting, die het lijden deed, maar komen wij voor het oogenblik niet aau het meervoudig stemrecht. Daar zijn wel ia waar de stukken van den cijns, die blijven ste ken zijn, maar laat ons wachten, het land is vermoeid en afgemat. Laat het rusten. We zullen later de bewerking doen. Er ia geene haast bij. Ha er is geene haast bij Welke ver foeilijke raad Men wacht niet als de kwaal kuaagt en zich uitbreidt. Men heeft het recht niet te zeggen Er ia geene haast bij, als het gausche maatschappelijk stelsel lijdt en klaagt. Is het waar, ja of neen, dat het meer voudig stemrecht de bron is van evenveel bedrog als de cijns, en algemeen door de openbare denkwijze wordt afgekeurd Pas geboren is het al veroordeeld Het geeft geene enkele waarborg van wijs behoud het is een hinderpaal ziedaar alles. Hinderpaal tegen omwenteling of het collectivisrnus Hoegenaamd niet. Hinderpaal tegen de vrije uitdrukking van den volkswil. Men weet wat eene reeks personen bo- geeren die om sommige wondere, on gerijmde redenen twee of drie stemmen kregen maar wat het volk wil blijft een raadsel. bliek der Vereenigde Nederlanden die het toevluchtsoord der vervolgden van tgansch Europa werd. Aan eenen anderen Willem van Oranje had Engeland het behoud zijner grondwettelijke vrijheden te danken en Europa, zijne verlos sing uit de ondragelijke banden vau XIV's ko- ninlijk absolutisme. Geaurende een paar eeuwen was de Hooge- school van Le iden de beste van Europa. Maar wat vooral schittert en verblindt in het oog van den vreemdeling is de glans onzer Ne- derlandsche schilderschool in Noord en Zuid. Rubens en Rembrandt zijn de groote figu ren van onzen stam voor de geheels beschaafde wereld. En Daast hen staan ontelbare groote mees ters, met Van Dyck en Frans Hals op den voorgrond. Frans Hals behoort ods, Vlamingen, gedeel telijk toe. Hij werd te Mechelen in 1584 geboren en te Haarlem was zijn leermeester een uitge weken Westvlaming, Karei Van Mander. Bij het feest te Haarlem werd een gelegen heidsstuk opgevoerd, waarin onze Antoon Van Dyckoptree.lt om, tijdens eene zijner reizen naar Engeland, den Haarlemschen meester op te zoeken en hem zijne hulde te bieden. Vlaaudren'8 roem, Holland's roem, Neerland's roem is één De jonge koningin der Nederlanden heeft ge daan als onze Van Dyck. Zij ook is naar Haar lem gegaan om Frans Hals eene koninklij ke hulde te betoonea. En een der voornaamste dichters van het hedendaagsche Holland, Dr Bchaepman, liet den onsterfelijken schilder sprekend optreden in zijne treffende verzen jk Heb allerhande slag van volk, gemaald, Gekonterfeit de rakkers en de deernen, De narren op hun zottigheid verzot, De knapen met hun schrillen rommelpot, De drinkers en de spelon en de boeven.... Ik heb mijn volk geschilderd. Ik had mijn volk zoo hartlijk hartig lief. k Hob met rabouwen jolig gerabouwd Maar hooger uit da diepte steeg mijn kunst, En uit het volk verrees ze koninklijk I En naast Frans Hals' wereldberoemde doe ken van het Raadhuis te Haarlem, van het Rijksmuseum te Amsterdam en van al de groo te museums der beschaafde wereld, rijzen nog twee andere zijner meesterstukken op zijne leerlingen Ostade en Brouwer. Geene hulde vau het nageslacht is te groot voor die meesters van het penseel, die meer nog dan onze staatsmannen en geleerden den loem van den Nedarlandschen stam over de aarde hebben verbreid. Daarom elaat ook het hart van Zuid-Neder land zoo warm bij het vernemen uit de verte van al die feestvreugde te Haarlem. Zulke toestand moet eindigen. Dat men een goeden keer het vraagstuk van het zuiver algemeen stemrecht oplosse. Dan valt onmiddelijk alle voorwend sel tot beroerte in en buiten het parle ment, dan zal men zich volop en onbe kommerd met onze stoffelijke belanden bezighouden. Er moet van de liberale partij niet gezegd worden dat zij alleen eenige ze tels in Kamer en Senaat heeft veroverd om er zich neder te zetten en te wach ten 1 Indien gij eksberoogen aan de voeten fcekt die «veel doen lijden,gebruikt de Balsem va» D'NoSl welke ze in twee dagen zal doen verdwijnen 1 fr. de doos. Plaategebrek belette one verleden week het brans Hals-Feest te vermelden dat te Haarlem 1 ,de onthulhng van den grooten 6cbilder werd gevierd. Zulke feesten zijn bocge gedenkdagen, om dat het nageslacht er moed en kracht bij put uit de grootheid der Toorvaderen. Belangrijke diensten heeft de kleine Neder- landscbe stam aan het groote menschdora be wezen. Voor de staatkundige vrijheid streden onze holden van 1302 en de Artevelden en de verdrukten in West Europa hadden alsdan het ooggevestigdopGentals op de reddende stad en vroegen zich, naar Froissarts getui genis, hoopvol af Wat doen die van Gent Voor de vrijmaking van het geweten streed Willem van Oranje tot der dood met de Geuzen der 16« eeuw en al verviel Zuid-Ne derland onder het dwangjuk van Rome en van öpapje, in t Noorden verrees do vrije Repti- Een Oostersch spreekwoord zegt Eerst missionnarissen, dan kooplieden, dan soldaten. In praktijk is bet dikwijls anders en soldaten en missionnarissen slechts nadat de kooplieden den weg hebbeü gebaand. Als ge de groote organen der regeerders en beheerschers der wereld moest gelooven.zou al het machtvertoon, ai het gepreek, al het ge weld een mensehenlievend doel hebben alles voor de beschaving. Alles voor de beschaving 1! En onder dien dekmantel onder die schijuheilig voorwendse len werden in de laatste eeuwen gruwelen op gruwelen gestapeld, stammen uitgeroeid, vol keren verdelgd. Om Amerika te beschaven, trokken legioe nen missionnarissen en tallooze legerbenden naar de nieuwe wereld, de volkeren werden geplunderd gefolterd en uitgemoord, en hoe zit het in Amerika met de beschaving De eer ste bewoners zijn verdwenen, nog slechts en kele duizenden roodluiden kwijnen weg in de verste en donkerste uithoeken der Vereenigde staten, en hunne bekeering en beschaving is nog niet verder gevorderd dan vier honderd jaren geleden. Ziet in Indie, het werk der beschaving 1 mil- lioenen sterven er van hongersnood terwij] de Eugelschen in overvloed leven, ziet Australië de oorspronkelijke bevolking heeft er plaats moe ten ruimen vo ir de afstammelingen der indrin gers bannelingen en galeiboeven, ziet de zwar ten verminderen voortdurend in aantal, de be schaving heeft heD sedert eeuwen tot slaven gedoemd de beschaving doodt hen. Overal waar blanken komen is er voor kleur lingen geeDe plaats. De wereld aan ons zie daar de leus van het blanke ras. De blanke is min verdraagzaam dan de neger, de mongool dan de roodhuid. De blanke kan wel lijden dat eenchmeesch gezelsehap, of een troep nel gers, of een span roodhuiden Europa bezoekt het brengt afwisseling m de etoff rige straten der groote stedeu. Maat beeldt u eens in dat Mahomedaausehe of Bramaansche zendelingen hunne leering komen prediken in onze steden in onze dorpen. Zal het er veertien dagen mee duren Neen voorwaar, ze zouden gesteenigd worden, zoo ze niet eer door de openbare inaeat over de grenzen werden gebracht. Beschaving! Er valt bij de bianken no-» ge noeg te sohaven, en al de pogingen en ^milli- oenen door Belgie in de Congoleesche onder- neming geworpen onder voorwendsel van be schavingswerk, zoo wel te stade komen om in ons land door onderwijs en opvoe liog onze achterlijke bevolking vooruit te helpen Wat in China gebeurt moet ons niet al te zeer verwonderen. De Europeanen zijn in dat laDd binnen gedrongen waarvan de millioen en inwoners leven naar 's lands wetten, gebruiken en zeden sedert twee duizend jaren in zwang. De bevolking is er aan den ouden godsdienst gehecht gelijk den haarstaart aan hannen kop. De Europeanen vooren andere gebruiken in, andere levenswijze, gehoorzamen niet aan de wetten van het land, ziet zijn bestaan en zijne toekomst bedreigd komt in opstanden wilde vreemde indringers verjagen. Iedereen betreurt de gepleegde gruwelen en wreedheden maar ze mogen ons niet verwon deren, ook in ods beschaafd land zijn er dor pen waar hij die er de vrijheid van geweten verkondigen zou gevaar zou loopen als een hond door de inboorlingen vermoord te wor den. Men mag niet beter verwachten van het geen wij barbaren noemen. Het echte doel is dus overweldiging en niet beschaving. Nog eenige jaren en de roodhui den zijn vedweneB, de zwarten verminderen op snelle wijze in aantal, zal het gele ras op zijne beurt den duim leggen voor de blanke ziedaar het problema, ziedaar het vraagstuk. Ik denk dat er op de wereld geene plaats is voor twee rassen. De vooruitgang der gemeen schapmiddelen heeft om zoo te zeggen de af standen vernield en een ras zal de wereld be- heerschen, dat is fataal, daar is niets aan te doen zijde aan zijde leven op gelijken voet is een droombeeld men ziet het in Amerika, al hebben de negers er burgerrecht al hebben zij volksvertegenwoordigers, ze worden er door de blanken als verworpelingen bejegend. De oorlog woedt in China, het is "het voor spel van den grooten strijd, die misschieu meer dan eene eene eeuw zal duren en nood lottig eindigen moet metde vernietiging van eene der twee rassen. Het is het begin van den "struggle for life den strijd voor het be staan tusschen gele en blanken. Vakdobhn. De liberale partij heeft eenen harer merkwaardigste hoofdmannen verloren. Dinsdag namiddag stierf M. Bara in den ouderdom van 65 jaren hij werd geboren te Doornijk den 23 Oogst 1835. Sedert de dood van Frère-Orban was Bara onbetwistbaar de hoofdleider der Liberale partij in Belgie, en alhoewel hij over sommige punten van het pro gramma het niet eens was met de groote meerderheid der liberalen b. v. over de E. V. toch bleef hij de verpersoonlij- king van het Belgisch liberalisme waar van hij de grondbeginselen met talent verdedigde. Jules Bara, zoon van een geacht ge neesheer studeerde eerst aan het athe neum van Doornijk, daarna aan de Hoogeschool van Brussel hij deed schit terende studiën. Al vroeg wierp hij zich in den poli- tieken strijd en werd op 27 jarigen ouderdom volksvertegenwoordiger ge- tozen. In zijne geboortestad °genoot Jules Bara eene buitengewone popula- ariteit. Zijne ongekunstelde welspre- cendheid deed den geestdrift ontvlam men en zijne redevoeringen voor de vuist maakten dieperen indruk, dan vele streng voorbereide aanspraken. Jules Bara vervulde in de Kamers eene overwegende rol. Van 1864 tot 1870 en van 1878 tot 1884 was Bara minister van Justicie. Hij deed de wet op de studiebeurzen stemmen, de wet op de uitleveriugen, de wet op de pro testen, de herziening van het militaire strafwetboek, de wet op de inburgering, op de jacht, op het concordaat, de af schaffing der verplichte werkboekjes, de afschaffing van art. 1871 van het burgerlijk wetboek enz. Met hardnekkigheid bestreed hij de kloosterwet, brandmerkte het klerikaal goevernement dat in 1871 De Decker, betrokken in de zaak Langrand goever- ntur van Limbnrg had benoemd. Le dood van Jules Bara is een verlies niet alleen voor de liberale partij, maar voor geheel Belgie, want hij was een groot Staatsman, aan welken ook zijne tegenstrevers hulde brengen. Jules Bara al was hij een partijman was een goedig ea gulhartig man, bemind door allen die heua kenden. Baron Bethune was getuige, Baron Bethune. de heer van oud-adelijken huize, de advokaat, de volksvertegenwoordi ger, was getuige in de zaak der kies woelingen vau 1893. 6 Baron Bethune, de bleeke man, die wegdook achter den rug zijner kollega's als M. Journez, die hij beledigd had, hem meende bij den no- belen kraag te pakken Baron Bethune, die niemand vlak in 't ge laat durft zien, en een der laatste vertegen woordigers is eener vervallen eu ver basterde kaste Baron Bethune, die wist dat er daar voor de rechtbank geen Journez zou zijn om hem doen weg te duiken achter den rug der rechters al moeten dezen een zonderling denkbeeld hebben gekregen over de bezadigheid van den edelman Baron Bethune, die steunende op de parle mentaire onschendbaarheid, weigerde zich voor het eedgerecht te laten brengen. I Baron Bethune, de nobele jonker de afstam meling der kruisvaarders en middeleeuwsche ridders trad op als getuige voor de rechtbank en sprak vau... krapuul. Baron Bethune verstaat den zin van dat woord niet, hij haddi het anders niet uitge sproken dat hij de etymologie van dat woord bestudeere het zal hem duidelijk maken wat hij nu nog niet schijnt te weten. Te Aalst is krapuul, ja, 't is onbetwistbaar maar het is niet daar, waar sommigen het uit- sluitehjk willen vinden. Onwetendheid, opge wondenheid en terging jagen het volk buiten •poor, maar dat volk is oprecht, het veinst niet, het huichelt niet, het kruipt niet. Baron Bethune diende te weien dat de wot- ten kennen en ze overtreden, weerloozen be schimpen zonder reden en hooggeplaatst zijn en in modder baden de vurachtelijkste zaken zijn die een man kunnen aangewreven worden. Baron Bethune, mag niet vergeten, dat het woord krapuul misplaatst is in den moid van hem die de gekende vervalschingen pleegde en voor de Justicie voor zijne daden niet durft verantwoorden. Waarom willen hoesten als ik openlijk waar borg dat de mei kleurloos teer en tolubalsem opgemaakte Siroop Depratere de hardnekkigste verkoudheid en hoest in twee dagen geneest. Het is het snelste, de zekerste en aangenaam ste bor8tgeueesniiddel. De Siroop De Pratere verbaast al degenen die ze aanwenden. Prijs 2 fr. de flesch. De behandeling kost 10 eentie- men daags. Te verkrijgen in alle apothoken en in h«t Algemeen dépöt, A. DePratere Oostende. «7e/. Dag Tist, hoe is 't Tist. Half en half gelijk de taarten van Halle. Jef. Maar 't is kermis jongen. Tist. Kermis, jaan Ik heb gisteren mijne kontributie gaan betalen 11 franken en 7 centiemen meer dan verleden jaar. Mijn kermis ligt daar. Jef. De 40 opcentiemeu, Tist, 't kadeau- ken van Bethune, den wroeter. Tist. Dat het voor de kleppers kermii is I kan ik gelooven. Rond de zestig duizend fran ken uit onze zakken geklopt, jaarlijks meer te verkwisten Da's eerste klasse gelijk de statie van Hofstooi. Onze turners hebben in den grooten prijskamp te Zeie den eersten prijs be haald voor de pijramiden, ze bekwa men 33,5 punten op 40. Een wezenliike triomf. Zij ontvingen eene prachtige fruit-en bloemeuschaal, dat zij hunnen knappen aanleiderM. Willeim aangeboden heb ben, een vergulden gedenkpenning en M. De Bus de liberale volksvriend van Zele bood hem in persoonlijken naam een prachtigen bloemtuil aan. De leden van den turnclub Help u Zelve zijn vroolijke snaken, luimige en levenslustige volksjongens, die overal de vreugde en de leute met zich tronen ook werden zij te Zele op de gulhartig- ste wijze ontvangen, door do inrichters van den wedstrijd en door de bevolking. Nooit vergeten zij de hartelijkheid van M. Hector De Bus, die zoo hartelijk hunnen zegepraal medevierde. Zij zullen zich altijd zijne rondbors tigheid, zijne joviale handelwijze her- rinneren. Dat Help u Zelve n groeien en bloei en zal is onbetwijfelbaar het ledental vermeerderd voortdurend, al de turners zijn flinke, stevige jongens. De zegepraal te Zele behaald, de werkzaamheid der hoofdmannen en de wilskracg der leden zijn een waarborg voor de toekomst van Help u Zelve Aan de lezers. Indien een lid uwer fami lieleden lijdt aan bloedloosheid, zwakheid of uitputting, doet hem de uitnemende pil van Dr Raphaël nemen en in weinige dagen tijds zal bij genezen zijn. 1 fr. 75 de doos in alle apo theken. Te bekomen bij de Apothekers Callebaut, De Valkeneer, De Waele, Ghysselrackx en overal. Van 's middags tot 's middernacht®, heden Zondag 1 Juli 1900, dienst doende apotheker schopstraat, M, BONNER. Big, twpn nnHora ->iina>- ...l.l v.v* J tj OVJii uug

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1900 | | pagina 2