Liberale Trompettersclub. Liberale Werkmanskring. Vrijheid van Denkwijze. Theorie en Praktijk. Paus en President. Volkswetten. Paus en Koning. Uit mijn Passie-leven. fin gevraagd Eerwaarde rempla^ant van Pol en Stant, gij die zooveel weet, gij die al de geüeimen kent, die in uw brein alles hebt ge stapeld wat er sedert eeuwen over die dingen zijn geschreven, wilt ge zoo goed zijn ons te ouderwijzen, ons te leeren eer gij ons onder vraagt. Zeg ons, eerwaarde opvolger van Pol en Stant Wat gelooft gij van God Hoe ziet Hij er uit Hoe stelt gij Hem u voor Wat is onze ziel 'i Welke zyn hare hoedanigheden Wat is een mysterie Begrijpt gij het bestaan van God Waarmee brengt Hij dan den tijd door Begrijpt gij de Godheid Christus heeft u gezegd Gaat en onderwijst alle volkeren, en in plaats daarvan scheldt gij ons uit voor dommerikken, verwaanden, on wetenden. Het spel dat gij speelt duurt reeds duizenden jaren. Altijd zijn er menschen ge weest, die beweerd hebben meer van God te kennen dan anderen en terwijl ze leerec, dat God nooit gezien werd, dat zijn inzichten on- doorgrondbaar zijn, dat alles Mysterie is en Geheim, vervloeken ze dogenen die zeggen maar als het zoo is weet gij er ook niernen- dalie van. Er is maar eene wetenschap waarover dui zenden boeken werden geschreven en die toch geene streep is gevorderd, namelijk de godge leerdheid, en dat is te begrijpen de Godheid staat boven het menschelijk verstand, zoowel boven dat van al de Pol en Stan ten als boven het onze. We zijn over die punten zeer onwetend, we bekennen het gaarne en voelen er niet de minste schaamte over. Het onbegrijpelijke niet begrijpen kan geene schande zijn. In plaats van op onze vragen te antwoorden, schrijft de navolger van Pol en Stant een half dozijn artikels nevens de kwestie, waarin hij kolossale dingen vertelt. Zoo schrijft hij De natuur is heel onvolmaakt en kan in haar eigen de voldoende reden van haar bestaan niet vinden. Bestond de natuur uit eigen macht dan moet zij alle volmaakt- heden in zich bevatten? Nu dat is niet, dus heeft God zegeschapen Volgens de filosoof van Denderbode is de natuur dus onvolmaakt omdat ze door God geschapen werd I? Is dat geen comble We ziju niet zinDens met den eerwaarde van Denderbode te blijven redetwisten indien hij ons ontwijkt en ons dan het woord lafaard toewerpt. We blijven hem echter te woord staan in dien hij, de groote wijze, ons wil onderrichten in hetgeen we nog niet weten. Hij antwoorde dus duidelijk op de volgende vragen Om welke reden heeft God de wereld ge schapen, vermits de schepping zijne glorie, noch zijn geluk, vermeerdereu kou Waai om heeft God de wereld zoo onvol maakt geschapen, als ze nu is Geef de beschrijving van God, van zijn be^ staan, van zijn Wezen Geef de beschrijving van de ziel Wrelke zijn hare hoedanigheden Indien de eerwaarde van het blad der Zout- straat niet één voor één op die vragen ant woordt is hij zoo onwetend als wij. Hij kent de Oppermacht, het Ideaal van al het Good zeo min als wij, die zulks nederig bekennen en we sluiten het debat, indien hij zijne meerdere kennis niet bewijst. PAX. Zondag 2 December ten 6 u. 's avonds, in het lokaal, Nazarethstraat bij Frans De Jonghe, prachtig Avondfeest. Twee schoone blijspelen, alleenspraken, zang. Prijzen der plaatsen Voorbehouden 1,00 fr. Eerste 0,50 fr. Tweede 0,25 fr. Zondag 9 December, ten 6 u. 's avonds in het lokaal Concordia, Schoolstraat, Luisterrijke Avondstond, voor de leden met een lid van hun huisgezin. Ingang kosteloos voor de leden 10 centiemen voor het famielid, 1 fr. voor personen vreemd aan den Kring. Programma Muziek, Zang, Tooneel, Turn, Verlich ting met Bengaalsch vuur. Alle kopstukken van godsdiensten verwerpen de vrijheid van denkwijze, eene verovering der moderne bescha ving, welke ook door de katholieken als eene noodlottige daadzaak wordt verafschuwd. Zulks belet de klerikalen niet, uit noodzakelijkheid overal uit te bazuinen dat zij de beste vrienden zijn van de grondwet waarin de noodlottige vrijheden gewaarborgd zijn. Wij hebben bewezen, dat de katho lieken de grondwet niet mogen bemin- men en haar enkel dulden, omdat ze onmachtig zijn, de gedoemde vrijheden er uit te rukken. Waar de christenen almachtig zijn, ontzeggen zij de vrijheid aan anders geloovenden. In Rouuianie worden he dendaags de Joden schandelijk door de christenen vervolgd, ze worden uit alle ambten gesloten, mogen verscheidene neringen niet uitoefenen enz. enz. In Armeuië zijn het de Christenen die vervolgd worden door de Tuiken. De Turken in Armenië handelen schandelijk maar de Christenen in Rou manie handelen even slech Jaak Klompers zocht eone plaats. Reeds aan rele deuren had hij gescheld, nergens had hij een gunstig antwoord gekregen. In vier, vijf huizen zou meu iemand gewild hebben, doch hier was 't een hovenier, daar een poortier en Jaak wa3 nog nooit anders geweest dan koetsier. Half mismoedigd slenterde hij door de stad, bleef voor de vitrienen staan en dacht soms na Zoo was hij aan een boekwinkel gekomen, on murmelde in zich zeiven Mijn geld raakt op en wat dan Een menscli moet toch eten. Ter wijl hij deze laatste woorden sp-ak, keek hij door 't veDster van den boekwinkel en las op een omslag. Wie mij zal lezen Zal koksbaas wezen Potverdekke, zei Jaak, dat's mijn affaire, koksbaas wezen, en eten en smullen van 't bes te 't eerst. Ik heb nog geld genoeg, om dat boek te koopen. 'k Zal lezen en kok zijn. Zoogezeid, zoo gedaan. Jaak kocht het boek las het, likte zich de vingeren af en zei na ben ik kokbaas. Hij schreef zelf eene heele reeks vreemdsoortige voorschriftjes van zijne uitvinding waaraan hij zonderlinge namen gaf. en had telkens zorg er bij te voegenzeer lekker. Jaak bood zich nu aan in een hotel. De baas vroeg hem J kunt ge koken. Of ik kan koken riep Jaak, k geloot het wel I en hier hebt ge nog een bijvoegsel aan het keukenboek, een bijvoegsel dat ik heb gemaakt. De baas van het hotel stond verwonderd over de weten schap van Jaak. 's Noens stond de nieuwo kok, de hervormer der kookkunst, aan het groote vuur. Vlijtig roerde hij saus en kruien maar liet intusschen zijn gebraad deerlijk aanbranden. De tweede d tg dacht Jaak opgepast op het vuur, dat het niet te hevig zij en hij weer aan 't kneden en wrijven, en roeren en proeven. Intusschen had hi) het vuur laten uitgaan en menig gerecht was bedorven. De derde dag bleef het vuur stand houden en Jaak paste de voorschriftjes toe van zijn eigen vinding, maar de klanten vonden het eteu zoo slecht dat zij den baas uit scholden en wegliepen zonder te betalen, om nooit meer weer te komen. Jaak vloog de straat op. De afstand voor Jaak van de theorie tot de praktijk, had hij afgestapt van de keuken tot op straat. Op maatschappelijk gebied ziju er vele Jaken die evenwel gelijk hij de gelegen heid niet gehad hebben hunne kookkunst te beproeven. Oh er zijn zoovele schoone werken over ber- omkeering dor Maatschappij, theorien worden uiteengezet met talent, met kunst zelfs, be spiegelingen worden gemaakt, eene ideale sa menleving wordt geschapen en Wie mij zal lezen Zal koksbaas wezen Alle menschen zullen gelukkig zijn. De maat schappelijke kookkunst van heden wordt ge heel verworpen. Als men integendeel de sociale Jaken in de keuken wil nemen en hunne voorschriften wil volgen zal de aarde een paradijs worden gee ne afgunstigen meer, geen strijd voor 't bestaan meer, geene natuurlijke hiuderpalea meer, alles effen en vlak. Schoen zijn die werken, ja, wellicht ook nut tig om lezen en studeeren, maar dat men zoo het menschelijke boeltje in een ommezien ver anderen zal, neen, dat niet. Moesten die Jaken hunne theorie pogen toe te passen, wees zeker ze zouden 't gebraad doen aanbranden, 't vuur laten uitdooven of de gerechten bederven. Ze meenen 't goed misschien, maar theorie en praktijk zijn twee verschillende dingen. Laat ons trapsgewijze vooruitgaan. Zij die het volk met zotte beloften paaien, zoowel als do sociologussen die prachtige werken schrij ven, doen min voor het volk dan degenen die doelmatige hervormingen trachten te verwe zenlijken, ten eerste omdat die hervormingen mogelijk zijn, ten tweede omdat zij geene om keeringen zouden verwekken die de mensch- heid meer achteruit dau vooruit zouden helpen» De liberalen willen van geene opgedrongen dogma's, ze streven op praktischen grond naar de zedelijke en stoffel ij ke lotsverbetering van het volk, door onderwijs en door doelmatige volkswetten. Ze zeggen tot de werklieden neemt u in acht voor de charlatans die u knol len voor citroenen verkoopen en voor de rijke theorieschrijvers die u toeroepen Die mij zal lezen Zal koksbaas wezen. Dat is eene leugen. Nooit zijn zij in uwo maatschappelijke keuken geweest en moesten ze er komen ze zouden wellicht uw eten zoo bitter maken dat gij hen op de straat zoudt jagen. De dweepzuchtige schrijvelaars van Denderbode vinden het ongehoord, dat wij de onafhankelijkheid vragen van Transvaals en Oranje-Vrijstaat, zoo walgelijk door de Eugelschen beoor loogd en de teruggave niet Ivragen van de pauselijke staten aan den paus. Welk verschil is er vraagt Denderbode tusschen president Krüger en den Paus Leo XIII Lijk Engeland Transvaal rooft, heeft Italië de Kerkelijke Staten ingepalmd. Ziehier ons antwoord. 1° President Krüger eischt de vrijheid van zijn volk, hij vraagt niet dat men Transvaal aan hem zou weergeven, hij zou zelfs met blijdschap zijn ambt van president neerleggen, als hij daardoor het einde van den oorlog en de vrijheid van zijn volk zou kunnen bekomen. Paus Löo XIII vraagt dat m9n hem zijn koningrijk zou weergeven, niet omdat zijn volk dan vrijer zou zijn dan nu, maar enkel en alleen omdat hij bij zijn titel van paut, dien van koning zou kun nen voegen. 2° De inwoners der Kerkelijko Staten zijn Italianen, de legers van Victor Em manuel bevochten het volk jniet, dat nooit geprotesteerd heeft tegen de er - eeniging met het overige van Italië. De Boeren integendeel worden beoor loogd door vreemde legerbenden, door soldeniers van een volk waarvan ze noch de taal, noch de zeden als de hun ne willen aan nemen. 3° Pius IX werd niet gesteund door het volk zijner staten, de regeering der pauzen had zooveel misnoegden ge maakt, dat hij behalve eenige uitzonde ringen op geene zijner onderdanen reke nen mocht. Het waren vreemde horden die hem verdedigen moesten tegen Ita- liauen. In Afrika integendeel zijn het behalve een zeer gering getal uitzonde ringen allen Boeren die tot den laatsten man den vreemden vrijheidsroover be vechten. De boeren strijden roor geen persoon voor geen titel ze Btrijden voor bun eigen bestaan. 4° De paus handelt uit hoogmoed en heerscbzucht, Krüger handelt alleen uit liefde voor zijn land en voor zijn volk. 5° De paus iu persoon heeft niets ge daan voor het behoud zijner staten, Krüger stond aan het hoofd der verdedi gers van recht en vrijheid. 6° Al de Boeren verlangen de eenzel vigheid der twee republieken eu in dien de inwoners der gewezen pauselijke Btaten ook de herstelling van den paus als koning vergden we zouden zeggen dat het geschiede, de vrille van 't volk is de wille van God, voxpopuli, vo Dei. Maar het tegenovergestelde is waar moest de bevolking der provinciën, die eenmaal de pauselijke staten, het zoo gezegde erfgoed van Sint Pieter uit maakten, geraadpleegd worden ze zou den met bijna algemeene stemmen hunne afscheuring van Italië verweipen Ziedaar waarom wij met verontwaar diging protest aanteekenen tegen den dievenoorlog door de Eugelschen ge voerd tegen een volk dat zij willen uit plunderen en uitroeien. En ziedaar waarom wij zeggen, dat de pauzen over hun koningsschap een kruis mogen maken, de inwoners der zoogezegde pauselijke staten zijn Italia nen en ze willen het blijven. De tijd is uit, dat volkeren als vee behandeld wor den. Komt daar godsdienst bij te pas gelijk de lanatieke inktwormen vau Denderbo de het beweren Maar woorden zijn geen oorden en wat da dompers voor de arbeiders hebben gedaan is da stemming der wet van 9 centen, juist voor de kiezing eene aalmoes vau 9 enten daags aan de oude werklieden, terwijl de socialisten, do gelukkigmakers van't menschdom, sedert zij in de kamers zitten nog geen eindje wet van tien lijntjes hebben voorgesteld om op prakti sche wijze het lot van den werkman te verbe teren. Oh 1 de liberalen roepen niet zoo bard, maar ze meenen het beter met het volk en bewijzen het. Sedert de opening der Kamers zijn twee wetsontwerpen neergelegd van overwegend belang voor de arbeidende lieden. M. Waroc- qué heeft een wetsvoorstel gedaan waarbij aan alle oude werklieden een pensioen van 360fr. 's jaars zon toegekend worden. In een volgend nummer spreken wij daar meer over. Een andere liberaal M. Buyl, die wo te Aalst meermalen hebben gehoord, meende terecht dat eene kategone werklieden tot nu toe te veel werd verwaarloosd, namelijk de bedien den of klerken, die hun b. staan slijten in een kantoor en veelal moer te boklagen zijn, dan de eigenlijke werklieden, hoewel de kantoor- slaven met den geest door vele menschen niet als werklieden worden beschouwd. M. Buyl heeft voorgesteld werkrechtersra- den in te richten die de betrekkingen zouden regelen en over de geschillen zouden oordee- len welke tusschen de patroons en de bedien den zouden oprijzen. Die twee wetsontwerpen, waarlijk demokra- tischo maatregelen voorstellende, zijn het werk van liberale volksvertegenwoordigers. De li beralen hebben fiiets op met dogma's, dat be let ben niet wel te handelen. UIT PARIJS. Gelief ons nog acht doozen uwer zuiverende Walthéry-Pillen te zenden. We vinden ze uitmuntend tegen de meeste on gesteldheden, hoofdpijn, slechte spijsverterin gen verstoppingen enz. De overste van het Hospice St. Jacques. Te bekomen bij de Apothekers Callebaut, De Valkeneer, De WaeJe, Gbysselinckx en ©veral. In een vorig artikel spraken we over theorie en praktijk, om aan te toonen dat woorden en daden twee verschillende zaken zijn, de Vla mingen drukken dat krachtig nit woorden zijn geen oorden, zeggen ze. Dompers en socio's schreeuwen om het hardst en roepen het van de daken niets overtreft hunne volksliefde. Dompers en socio's stapelen leerstelsels en dogma's torenhoog op een, en maken in theorie alle menschen geluk kig. In de middeleeuwen werd het voor beeld van den paus gevolgd door bis schoppen en abten. Dan zag men al die prinsen der Kerk ook als wereldlijke vorsten optreden, het harnas aange- span, met bijl en knods, degen en goedendag ten oorlog trekken, toen zag men pauzen en bisschoppen de pa leizen bewonen met hunne lieven en hunne kinderen en hunne priesterlij ke plichten vergeten. Onder de bezou- dersten dezer mag men buiten de pau zen, de bisschoppen van Luik rekenen, die veelal een schandalig leven leidden. Het is onbetwistbaar dat in godsdien- dienstig opzicht die toestand zeer te betreuren wns, ook hebben alle oprech te geloovigen met genoegen er de ver dwijning van bijgewoond. De paus alleen heeft zijn wereldlijk koninkschap tot vóór een dertigtal jaren behouden. Is het dan zoo noodig dat de stathou der van Christus op aarde, de stathou der van Hem die geen steen had ora er zijn hoofd op te laten rusten, eene kroon van goud en diamant op het hoofd dra- ge Eu iodien het noodig is voor den Godsdienst waarom heeft God zijn stat houder laten onttronen Gods inzichten zijn ondoorgrondelijk, maar velen den ken, dat hij zulks toaliet om den hoog moed der pauzen te knakken en het welzijn van 't volk te bevorderen. Mijn God, mijn God is de zon de zon en mijn kind mijn kind in de zon d© zon om mijn kind als eeuw'ge broa van alles wat in en op zonnevonken draait m 't hemelsche licht als firmamentaal gewicht dat de hoogo sterronlonken schoort als bron van alle kleur van alle warmte van alle leven van ieder lente en zomergeur van ieder beek en wollenzweven als bron van 't hopend geloof dat oude dichteren in den nacht der tijden verkondden en zich zeiven wijdden tot goden van hun geloof.... 'k ben doof voor uw geloof van spoken 't Is eeu dood geloof, vau geesten en geraamten en schimmen iu 't koken van uw horsen basten ontkiemd 6 beesten die knielt en bidt voor uw Goj Mijn God is mijn kind. Ik spot met uw versteven God Mijn God is levend Mijn God is mijn kind, mijn blanke kind in 't zonnelicht geeerd en bemind van goedheid en deugden bevend en trillend in 't vlindrigst fladdron ten hoo- gedrenkt aan de hemelbogen [gen in 't zonnelicht en 't blauwe hemellicht gekroond en gekransd een ongelengezicht Mijn God, mijn God is de zon de zon en mijn kind, mijn kind in de zon de zon om mijn kind als eeuw'ge bron. P. Spaehs. De verzendingen hop gedaan in de maand Oktober laatst in d« landstreek Aalst, bedra gen een gezamentlijk gewicht ran 4.89912 ki logrammen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1900 | | pagina 2