Waar de Hemel is Hoest niet meer. In een Nummer Dc Pensioenen. Pastoor Van Impe. De Jesuieten. BHAVO! Dief Dief Niet slecht. bij, elk reoet maar zorgen voor zijn eigen be lang. Voorwaar met mannen als den Keizer der Hunnen en zijn kanselier von Bulow hebben wij veel kans tot de barbairschheid terug te keeren. W.it tiebben zulke guit >n, aan de anar chisten te verwijten ze prediken hunne leer Van Boven. Denierbodzegt, dat bij niet weet waar de hemel is Is de hemel op eene bepaalde plaats dor ruimte of is hij overal dat is door de H. Kerk niet vastgesteld. Dus mogen, en kannen «di zienswijzen en moeningon ver-» schillen. Daar ligt echter het peerd niet ge- bonden voegt Denierbode erbij, 'k Geloof het wel, 't ware moeilijk het p8erd aan den hemel te binden als men piet weet waar de hemel iewers is. De hemel is de plaats waar de goeden geloond worden. De goeden, dat zijn de Jtoomsch-katholieken die in gratie Gods sterven, dat wil z 'ggen een zeer klein gedeelte van de bevolking der aarde. Ken Roomsch-katholieke die de groot ste schelmstukken bedreef, die weezen bestooi, weduwen verdrukte, die slemp te en vloekte en tierde, zal in den he mel geloond worden, als hij op zijn Sterfbed zijne biecht spreekt. Een pro- torstant, die vreedzaam en deugdzaam leefde, de armen bijstond, zijne mede- menschen lief had en zijne kinderen deugdzaam opvoedde, wordt als hij Bterft toch deu ketel ingestampt. De stemmenkoopers, gewetenb )der- vers, bedriegers en vervalschers van Aalst gaan zeker naar den hemel. Zij die het bedrog en de vervalschingen ontdekten en aanklaagden moeten naar do hel. In alle landen, in alle belijdenissen *ijn er goede menschen. Welnu van de 15000 miljoen bewoners der aarde kun nen er volgens de leering der II. Kerk paar het 300ste deel in den hemel ko- mon (kinderen inbegrepen) al de anderen zijn slechten en zullen voor eeuwig ver doemd zijn Merciaan zulken hemel gelooven we piet PAX.' Woorden zijn geen Oorden. De Dender domper sprekende over 't fabriek van den Tr.igel herbaalt wat hij nogmaals schreef Eene naamlooze maatschappij die jaarlijks honderden duizenden franks winst opstrijkt zou een fonds dienen te stichten om hare werklieden, in geval van gedwongen werkstaking te ondersteu- uen. Sp'jtig dat de wet het aan dorgelijke maatschappen niet voorschrijft. Wij vernemen dat die regelen aan Dender- demper gedikteerd werden, door da hh Woeste, De tóaedeleer, Bethune on Van Vreckem, die voor nieuwjaar nog een wetsontwerp gaan neerleggen. Art 1. Alle naamlooze maatschappijen die naeer dan 6 ten honderd van hun kapitaal zui vere wiost verwezenlijken, zullen van het daar- bovengaande een vierde storten in eene hulp kas voor gedwongen werkeloozen. Art. 2 De afzonderlijke nijveraars en ont- ginners, zulleu desgevallendo aan dezelfde verplichtingen onderwerpen zijn als de naam looze venootschnppen. Art. 3 Worden met de naamlooze maat schappijen nog gelijk gesteld de kloosters wier inkomen moer dan 1000 franken 's jaars per inwonende kloosterling van meer dan 21 jaar bedraagt. Indien het wetsontwerp nog niet is neerge legd, is het omdat de klerikale nijveraars woelend protest aanteekenen tegen de twee eerste artikels van het voorstel der Aalstersohe dompers vertegenwoordigers, en omdat de bis schoppen hen met excomunicatie bedreigen als artikel drie verdwijnt. Er dus veel kans, dat de wensch van Den- derdomper niet verwezenlijkt worde, bij zou hem desnoods-zelf verloochenen. Maar ziet ge woorden kosten de klerikele kwasten niets, maar ook woorden zijn geen oorden. Ats hij het goed meent, dat bij mijnen Woeste smeekte eene wet naar zijn zin neer te leggen. Wij vragen niet beter. Ik waarborg de genezing in twee dagen van verkoudheid en den hardnekkigsten hoest door bet gebruik van Siroop De Pratere opgemaakt met teer en Tolnbalsem. Het is liet krachtigste het snelste, bet zekerste en aaugenaamste Borstgeneesmiddel. Het is een wonderbaar en onvergelijkelijk geneesmiddel. Neemt wel acht, vraagt en eischt altijd de echt Siroop De Pra tere. Prijs 2 fr. de flesch. Do behandeling kost 10 centiemen daags, dn alle apotheken en 9 het Algemeen depóf A. Depratere, Oostende. In 't zelfde nummer van een dompers papier onzer stad leest men, op de eerste bladzijde, tweede kolom De cri minalisten roepen het lui le De misda den vermenigvuldigen omdat mon liet begrip van een toekomstig leven ver leest en op de tweede bladzijde, der Ie kolom Er werd eindelijk besloten aan de regiering te vragen de posten der gendarmen te versterken on bezondere brigaden in te riehten ter verzekering der veiligheid van pc-rsoDen en eigen dommen. Als er meer gendarmen noodig zijn is't omdat de misdaden vermeerderen, en volgens het domperspapier is dit het gevolg van het verminderen van 't geloof in een toekomstig leven. Vanwaar die verzwakking van 'tge loof ?Sjdert zestien jaren worden de gemeentescholen afgeschaft, de officieo- 1c onderwijzers werden gebroodroofd, en overal waar er nog eon schijn van onderwijs wordt gegeven op den buiten treft men schoolmeesters aan met God en scholen waar catechismus schering en inslag is. Hit ouderwijs dier magisters heelt een verkeerd effekt. Hoe groot er het getal kk. schoolmeesters wordt hoe meer gendarmen er noodig zijn de klerikalen verklaren het zelf. Of zouden die k. k. meestars mis schien de schuld zijn dor verzwakking van 't geloof in het toekomend leven Wie weet er zijn bijna geene plaats- kens meer open en als de misdaden ver meerderen, zullen hunne broeders mis schien gendarm worden in de nieuwe brigaden die men genoodzaakt is in te richten. Leve het klerikaal onderwijs. Log-ilca. In princiep is de vrijheid van denken slecht en verderfelijk, maar ia prak tijk zijn wij er voor en beminnen de grondwet die dezevrijheid waarborgt, zoo wavvelt Den- derbode. In princiep baat en verfoei ik den jenever, zei Zatte Kobe, bij ïs slechten verderfelijk, maar in praktijk ben ik er voor, 't drink alle dagen een liter en bemiu de flesch die hem in houdt. Dcnderbode raag met Zatte Kobe medegaan om te redeneeren. Een pensioen mag geene aalmoes zijn. Wan neer een werkman na een leven vol arbeid en zorg eenigen welstand heeft verworven ware het onreclatvaardig hem zijn pensioen te ont- trekkei ouder voorwendsel dat bij het niet noodig heeft. Een werkman die zekeren wel stand geniet op zestigjarigen ouderdom is heel zeker een oppassend werkman geweest en hem daarom zijn pensioen onthouden ware niet al leen onrechtvaardig het zou onredelijk en mis dadig zijn. Veronderstellen wij dat die werkman ook zonder het pensioen geen gebrek zou lijden, mag bij dan in zijn ou ten dag, niet een wei nig meer hebben dan 't geen hij noodig heeft om geen gebrek te Hebben. Mag er dan geen panningsken overblijven dat hij besteden zou voor zijn genoegen, om zich eenig gemak, een toebrokje te versch itfen, kan iemand hem zulks misjonnen. De gestemde wet van 9 centen daags en het ontwerp van M. Warocqué bevatten eene leem te, volgens mij eene zeer groota leeuite. Waar om worden gsheele categorien werklieden van het pensioen, uitgesloten waarom kunnen al leen de bezoldigde arbeiders en oud-arbeiders de dienstkneehteu en werklieden die te buis arbeiden vooreen meester, een pensioen genie ten Waarom moeten kleine ambachtslieden, kleine neringdoeners en bedienden van bet pensioen verstoken blijven. Het lot van een oud-geworden ambachtsman of bediende is zeer dikwijls zoo ongelukkig als dat, der eigenlijke werklieden. Zeker, bet voorstel Warocqué is aanzienlijk beter dan de bestaande wet, toch meen ik, dat het verkeerd is k.ategorien van hot pensioen uit te sluiten. Zeker is het moeilijk vast ts stellen wie er 1 iter pensioen zal genieten of niet doch om die moeielijkheul te keer te gaan zou men liet pensioen algemeen-maken, dat wil zeggen, oat op cenori bepaalden ouderdom iedereen, zonder uitzondering pensioen zou genieten. Er zou eene bezon lere taks worden ingevoerd wel ke den naam zou dragen van pensioentaks en door de toepassing der iechtstreeksche vei dee ling zouden do rechthebbenden reeds het jaar na de invoering der wet een minimum pensioen genieten van 360 fr. 's jaars. In volgende nummers zal ik daar breedvoe rig over bandelen. Benoude geneesheer zegde ons gisteren, dat volgens zij i oordeel, de anti-slijmachtige Wal- théry-pil waarvan mpn thans, overal spreekt niet alleen het beste en gezondste purgeermid del is, maar ook een uitmuntend middel tegen do meeste kwalen. Te bekomen bij de Apothekers Callebaut, De Valckeneor, De Waele, Ghysselinckx en overal. Het orgaan van Woeste, deelt de ver- oordeeling mede van Pastoor Yan Impe, de beruchte opvoeder van negerkens en nesereskens, die beschaafd, geschaafd en herschaafd ijlings naar 't zwarte land terug werden gestuurd. Ze konden wel licht anders als getuigen opgetreden zijn. We zouden ons niet meer bezig gehou den hebben met den gewijden sater, wij zijn niet gewend zulke vuile dingen aan te roeren daarom repten we geen woord van da zuivere helden van Loko- ren noch van degene van Kortrijk, noch van degene der Hollandsche grens. We kennen den reporter niet van Le petit Bleu, door Penderbode bedoel 1 en nis in het Brusselse!) blad een of twee verslagen afkondigde van bezoeken die iiij aan Ghyzegom bracht en van uitleg gingen hem over pastoor Yan Impe ge geven door vrienden van dezen. De artikels von Le Be'it Bleu waven pastoor Van Impe niet ongunstig en dit bewijst dat de liberale bladen, niet stel selmatig depriesters beschuldigen. De laatste jaren zijn de priesters wel ke zich in Belgie aan zedelijke aanslagen en sodomieterij schuldig maakten, vrij talrijk. Dat is nochtans te verwonderen daar zij, door de wijding macht en gratie ontvingen om hun ambt be- u kwaamlijk te vervullen en dus tegen alle bekoringen bestand zouden moeten zijn. De Godgeleerde van Denderbode zegtdat wij liegen als we zeggen, dat de pater Jesui >t Cas- nedi verklaarde wanneer ge vastelijk ge- looft dat God u bevolen heeft te liegen en te bla8femeeren liegt en blasfemeert. Hij leze even bet werk van genoemden pater Crisis Theologica. De Theologanten der So- citeit Jesu, hebben overigons nog al er erger dingen geschreven Het is toegelaten een banneling verraderlijk te vrmlorden. (Escobar, Theologie morale.) Een priester. zegt pater Caramuel in zijn Theologie fonda- m ent ale, mag in zekere omstandigheden een lasteraar vermoorden. Pater Tuberna schreef in 1736 Indien een rechter geld on'vangen heeft om een onrechtvaardig vonnis uit te spreken is het waarschijnlijk, dat bij het geld mag behouden. De werken van Jesuieten (niet afgekeurde werken) w tarin zulke leeringen aangepredikt worden zijn ontelbaar kunnen we dan de godgeleerde er p'ezier mee doen we zullen er eenige dozijnen opsommen. Geen theologant kan zoo spreken zegt Den derbode. Pardon, man, er staat al zoo er: in den Bijbel God gebood aan Abriham zijnen eenigen zoon Isaac te dooden, en Abranam ging zoover de bijl op te heffen om zijn kind dood te slaan. (Die aan niets schuld had.) Is dat ook ketterij Mo st God mij gebieden mijn kind te dooden, groote godgeleerde, ik zou vlakaf weigeren, ik ware liever voor eeuwig ongelukkig, dan bet pogen te doen, en die an ders spreekt is een slechte vader.. Ge ziet dus wel dat pater Casnedi de ketterij zoo ver niet drijft, als de Heilige mannen die den Bijbel hebben geschreven, en nog ten ach ter blijft bij vele zijner trawanten. Overigens de Jesuieten dreven hunne verder felijkheid en dikwijls zedelooze leerstellingen zoover dat zij van 1555 tot 1880 uit meer dan 35 verschillende landen werden verjaagd we gens aanslagen tegen de vorsten en overheden of wegens hunne noodlottige leeriegen. In 1773 werd het orde der Jesuieten door den onfeilbaren paus Clemens XIV opgeschorst en ontbonden. Weinigen tijd nadien stierf bij. In 1801 werd het verbod van Clemens XIV door Pius de VII ingetrokken. Is dat geen bewijs dat do onf ilbiarheid van den paus een leugen is Het is zeker dat een van de bovengenoemde pauzen zie vergist dus gemist of gefeild heeft. De 72 liberalen van Kamer en Senaat, (39 Senators en 33 volksvertegenwoor digers) hebben een Manifest-programma opgesteld waardoor de eenheid der libe rale pariij bezegeld zal worden. Het bevat 1. Herinrichting van bet onderwijs. Inrichting van scholen voor volwasse nen. Leerplicht. 2. Herinrichting van het leger. Af schaffing der plaatsvervanging. Inrich ting van een leger in staat ons land te verdedigen 3. Kiesnervorming. Afschaffing van het meervoudig stelsel, EvenroctigeYer- tegenwoordiging met Algemeen Stem recht. 4. Strijd tegen de Dooie Hand. Paal en perk stellen aan de immer toenemen de uitbreiding der kloostergoed eren,, die ten nadeele geschiedt der algemeene welvaart. 5. Maatregelen om op praktische wijze den zodalijkon en stoff dijken wel stand der werkende klasse te bevorde ren. Bravo roepen wij, zoo is 't goecL Zoo moest het ook zijn. De liberale partij heeft een grooten stap gedaan, hare eenheid is door hare hoofden be krachtigd en geteekend. M. BACCUS gepensionnfer Ie inspecteur ran politie, Blijde-Inkomstlaan n° 11te Brussel schrijft: M. Vincent, apotheker, Grensstraat, 33. Brussel. Ik houd eraan u een echt merk waardig uitwerksd bekend te maken, verkre gen door het gebruik van den E ixir-Vincant tegen rhumatism en jicht. Mijne vrouw leed sedert 2 jaren aan oen rhumatism dat haar groote smarten veroorzaakte, n i 3 frisschen van dit kostbaar geneesmiddel genomen te hebben was zij volkom n genezen, ik laat a toe dit certificaat openbaar ta maken met het doel degenen te helpen die lijden. Den 30 October 1900. J. Biccua, 3 fr. de flasch. Dépot te Aalst, Apotheek Callebaut. Men hoort tegenwoordig niets ander3 meer spreken dan van st-den en inbreken. Hier ziju de spaarpenningen gelobberd eener arme we duwe, daar zijn de konijnen en het varkeu gepikt van eeu ongelukkige sukkelaar gin der heeft men de kleederen meegenomen van een werkersgezin elders weer de kiekens ert duiven gevingerd van een kldn hoerken den drommel de pluimen en de koppen achterla tend. Langs alle kanten stijgen er klachten op. Wie zijn de dh-ven Oh men mag zeker zijn, al is de tijd slecht; de die-en zijn niet de werklieden, dn leven moeten van een meer dan karig loon, en die alles pogen om door al lerlei kraweitjes, hunne magere pree wat aan te vullen over 't algemeen is ons werkvolk eerlijk. Bijna altijd, wanneer dieven worden gevat, bevin lt men dat bet luiaards zijn, ledig gangen, die des zomers heele dag«n ia 't zon- neken, liggen, met de handen in de broekzak ken door de straten knieren, en 1 mgs de vaart op degenen staan te zien en te gapen die hard werken om eerlijk aan den kost te komen. In bijna elke buurt, kent men van die kerels die drinken cn tuiseb-n en nooit werken en waarvan i (dereen zegt ge znudt zeggen waar balen ze 't geld Het moet toch van ievers ko men Ze maken misschim bun geld zelf, om zeker te zijn dat het goed is. In den winter krijgen dia luibakken bet kwaad. Op bet vild staat behalve rapen, schier' niets meer dat kan te gelde gemaakt worden, en wat de pikkrenteniers op 't veld niet meer vinden, moeten ze uit do schuren, stallen en woningen balen. Ze zstten hunnen stiel voort gelijk in den zomer, maar de diriten worden meer opgemerkt en treffen meestal ook p'jnlij- ker. Kent de politie, die schurken niet Ja. ze ker. Men heelt verm iedens over sommige dier rasphuisvruchten aan do politie overgemaakt, m tar de politie te Aalst heeft andere katten te guesolen en al do inbraken en diefstallen ge schieden bijna straffeloos, en die straffeloos heid vermeerdert nog de stoutmoedigheid der misdadigers. Op de buitenwijken der stad woedt de plun- derpiaag bet ergste en ontdekt de politie de daders niet de inwoners wijzen ze met vingers en de slachtoffers noemen hunne namen. Maar ziet ge de politie te Aalst is erbarme lijk en men zou moeten beginnen met ze ge heel berin ta richten en ze ouder do bevelen te stellen van eeu knap en krachtdadig man. De agenten welke hunnen plicht doen worden niet genoeg aangemoedigd, de anderen gebrui ken al bunnen ijver om de bevolking door bet drakonisch toepassen van domme stadsregle- menten, te p'agen en te kwellen. We raden onze medeburgers van de buiten wijken aan elkander te verstaan, om de hee- ren dieven het uitoefenen van hun ambacht af te Keren. Dat ze elk iar de verdacht" luiaards aanwijzen ongezien bewaken en wanneer een der bende aan 't vingeren is, eene klopjacht inrichten en maar eens due itig op de lief hebbers kloppen. E me gorie afrossing zou on getwijfeld op die krawatten meer invloed heb ben, dan eene aanklacht bij de politie. Beproef hot, medeburgers, want als 't nu al erg is, eer de winter begonnen ia, wat zal bet later worden, als gij u zei van niet ver ledigt. E. B„ Fannekoek. Wol, Ovenkoek jongen, wat vertellen ze zoo al in de Kamers Ovenkoek. Och, zwijg ervan, er wordt veel gesproken, van de afschaffing van 't rem- placm mt. De ministers, een tr>ep pezewevers durven or nieinendalle van ze gen. Moest ik minister zijn ik zou ze rap allemaal kontent stellen, zoowel zij die er voor zijn, als zij die er tegen zijn. Fannekoek. Juaa'n Wat zouds doen Ovenkoek. Ik zou 't remplacement laten bestaanmaar ik zou den prijs van neu rein- plaoant op 10 fr. zetten i plaats v in 1600. Fannekoek. Dan zou iedereen nen man willen koop in Ovenkoek. J i aan die prijs zou iedereen nen man willen knopen, maa- aan dien prij* zou zich niemand meer willen verholpen, Fannekoek. Bravo Ovenkoek, gij moet minister worden.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1900 | | pagina 2