Voor Taal en Vrijheid.
Vlaarnsche Taalbelangen
Christelijke Liefde.
Geen zaad in 't baksken
DE LOTING.
Protectie.
aai' Denderbode of hij da benaming vreemJe-
lng als een scheldwoord aanziet.
v\elke moet dan toch wel de verachting zijn
van die eehte Aalstena irs voor al wie do gratie
Diet gehad heeft het licht te zien op den zali
gen bodem van Aalst-Saucissegem
We gelooven dat >ve't raadsel hebben op
gelost, de k.iek van Aalst ligt onder den hiel
der vreemdelingen van alle grootte en dikte
aan welke zij als een kudde vee moet gehoor
zamen
Woeste de opperbaag is zelf geen geboren
Belg, het is een bekeerde en gekeerde vreem
deling.
De deken is een vreemdeling,
De pastoors en onderpastoors zijn vreemde
lingen
De jesuieten zijn vreemdelingen.
De kornel van de garde civiek is een vreem
deling.
De stadssecretaris is een vreemdeling,
De Commissaris is een vreemdeling.
En 't is aan al die vreemdelingen waarvan
bet overgroot gedeelte, hier slechts voor lut
tel tijd verblijven en hier noch huisgezin, noch
familie hebben, dat de koteria hare mach
verschuldigd is.
genius, hebt ge van de meesters de
permissie gekregen om zoo met misprijzen
van de vreemdelingen te spreken
Of is liet uwe overtuiging geworden dat het
Aalstersch burgerschap, eene van die hoeda
nigheden is waarop men zich elders niet meer
hoeft te beroemen.
Dan zijn we 't eens voor zoover het de be-
rocmdhedën uwer koterie betreft
Zondag 15 Februari 1003, ten 6 1/2 uren
s avonds, 1246 vertooning op Stadsschouwburg
met de medewerking van Mevrouw Ro is-Fau-
connier en van de Symfonie Door Eendracht
Groot.
Laurens Costerdrama in drie bedrijven
door Napoleon Destanberg.
Belofte maakt Schuld, blijspel in een be
drijf «loor Paul Billiet.
22 Apri 1900. Bij het graf van den
Vlaamschen dichter Majoor Victarien Van
de Weghe.
Gedicht van Karei Bogaerd.
24 Juni 1900. Handeling van het 25'
Nederlandsch Congres.
Het artikel meldt het kosteloos zenden door
het huis Hoste aan de inteekenaars van het
XXVe Nederlandsch Congres, in Augnsti 1899
te Gent gehouden, vaa eeu lijvig boekdeel
houdende verslag der werkzaamheden.
1 Juli 1900. Vlaamsch.
Schrijver neemt eenige brokken uit een ar
tikel van de«Mesiager de Bruxelles De
kristene schrijver uit dit blad zegtOm vruch
ten te dragen moet de kiespropaganda hoofd
zakelijk in 't Vlaamsch geschieden. De leiders
der Socialisten ontwikkelen de droombeelden
der werkersbevolkiug indezes eigen tongval.
De gedachteuverspreiders zullen dus VI iamsch
leeren elk verstaudig man kan er toe komen
in weinig tij cis onze nationale taal te s /reken.
8 Juli 1900Eene herinnering
Aan Bara zijn wij het officieel Vlaamsch
bekoopt verslag der Kamerzittingen verschul
digd. De schrijver verzoekt de liberale vrien
den in de Kamer het mogelijks te doen om de
vermindering van den abonnementsprijs te
bekomen.
23 September 1900. Gelijkheidswet
De wet van 18 April 1898, gelijkheidswet
geheeten, wordt be.iend gemaakt eu geprezen.
30 December 1900. Over de Nederland-
sthe Hoogesehool.
Schrijver iegt den iezer vooroogen een deel
van het verslag opgemaakt door de heeren
Mac Leo'i, Pol de llont, Max Rooses, Obrie,
Jan van Ryswyek.
Sommigen vinden eene Nederlandsche Hoo
gesehool uoodig, anderen vinden het onweu-
8cbeli|k. Groote propaganda wordt op touw
gesteld om te Gent d) vervlaamschiug der
4 faculteiten te bekomen. Bedenkingen worden
tegen deze laatste hervorming geopperd maar
na grondig onderzoek vei worpen.
17 Maart 1901. Ptter Benoit.
Het artikel meldt den dood van Peter Be
noit, de grootste toondichter van Vlaanderen.
Hij heeft merkwaardige schriften over toon
kunde uitgegeven, eene reeks muziekale mees
terstukken voortgebracht en is de ontwerper
en stiohter van het Vlaamsch Conservatorium
van Antwerpen.
14 April 1901. Hollo Van Moerland.
Rollo Van Moerland B is een der laatste
werken van den heer D' Halier Van Ziegesar,
door den dichter zelf' voorgedragen op eeu
feest van het Zelfonderricht Do strijd,
welken Rolio voert, mag vergeleken worden
met dien van den huidigeu Vlaamschen strijd
tegen de frausche overheersehing.
21 April 1901. Ken uwe taal.
De schrijver spoort iedereen aan eersten
vooral zijne Vla imecho taal te leeren omdat
zij schoon, krachtig en alomvattend is.
26 Mei 1901. Meeting voor de Neder-
landsehe Hogeschool,
Verslag over die meetiug strekkende te be
wijzen het tut, de mogelijkheid en de nood
zakelijkheid der trapsgewijze Vervlaamschiug,
volgeus het stelsel Mae Leod der 4 iaeuheitea
der Deutsche Hoogescüooi.
We lezen in het katholiekate blad van Aalst
het volgende
.ia Daens is ziek en is zieker
da» me» het wel denkt, schrijft Gboene Pie,
in Den Webkman. Le XXc Siècle, zegt dat
hij aan eene hartziekte lij It en hem door de
geneeslieeren volkomene rust is bevolen. Nu
er worden gebeden gevraagd voor zijne gene
zing. Sedert lang zijn er hier brave zielen die
voor zijue bekeering en boetvcerdigheid bid
den. n
Zie, wij liberalen pochen nietopons zeiven,
we gaan niet gelijtc vele pilaarbijters voor
Gods altaar knielen om Hem te zeggen
Heere ik dank U dat ik beter ben dan dezen
maar als we zuiite door- eu door venijnig kwe-
zelaarsartikeltjos lezen in eene gazet, die op
heur uithangbord schrijft voor God, goJs-
dieust enz. enz. din zeggen we toch tot elkan
der wat venijnige, schandalige huichelaars.
Begrijpt ge, lezer, gevoelt ge al het walge
lijke van dat klein schotschrifije, daar loopt
de klerikale gal in over.
Er zijn dus brave zielen die voor de bekee
ring van pastoor Daetis bidden in plaats van
voor zijne genezing? We zouden eenige van
die brave zielen willen kennen,'t zou waar
schijnlijk iets zijn uit het fijn pak.
AI3 die brave zielen een neetje verstand
hadden zouden ze bidden voor de bekeering
van de schelmen en dieven, die onze stad on
veilig maken, ze zouden bidden voor de stads
kas, ze zouden bidden voor de politie, ze zou
den bidden voor de kliek...
We laten elk zijn gangje gaan en hebban
meer vertrouwen iu een goed geneesheer dan
111 tien afgerammelde paternosters of litauië.i
doch elk heeft zijne overtuiging en die is eer
biedwaardig als ze oprecht is. Moesten we ech
ter weten, wie de brave zielen zijn die voor
pater Daens bidden, we zouden schokschou
deren en we zouden prctesteeron, als ze bij
onze wete voor ons den Heere zouden naroe
pen.
Wat van zulke meuschen komt is altijd
slecht en valsch.
De Siroop De Pratere
is de beste hedeudaagsche borstreuiedie, zij
geneest zeker en spoedig den hoest, brouctiie-
ten, influenza, keelpijn, rhumatism, vallingen,
asthma, tering, enz.
Volgeus de proef gedaan door de groote ge-
neesbeeren is de Siroop De Pratere de krach
tigste aller huestgenezeude reiuedien, omdat
zij spoedig onrechtstreeks werkt door. de a-
deinhaling op al de borstpijnen zonder de
maag te hinderen. Prijs 2 franken. 11 alle a-
potheken, te bekomen te Aalst, apotheek Cal
lebaut.
Te bekomen bij de Apothekers Callebaut
Botermarkten De Valckeneer, Esplanade.
Er kemt aan alles een einde, zelfs aan den
zoogezegden blocieudeü geldelijke» toestand
van het katholiek ministerie.
Gedurende achttien jaar zijn de equilibris-
teu, die het Belgisch huishouden moeten re
gelen, er door toedoen van allerhande goo
cheltoeren iu gelukt de budjetten iu evenwicht
te brengen eu zelis met bonis te proaken. Er
moest den kiezers poeder iu de oogeu gewor
pen worden men poogde te doen gelooven dat
er met zuinigheid bestierd werd dat geen enke
le centiem over den buik werd gesmeteu en
de truk gelukte.
Maar sindsdien zijn de kontribuabelen eens
op hun duimen gaan tellen hoeveel vingeren
ze hebbenen tot de slotsom eekomeu, dat op
achttien jaar de belastingen met meer dan hon
derd miljoen verhoogden.
Dat is niet alles. De Belgische Staatsschuld
vermeerderde met 1 miijard, miljoeneu en
miljoenen werden onrechtstreeks op de ver-
bruikingswaren geïnd, wat vooral de werueude
klas trof. Eu wat eene ecate schande mag
heeteu, het mi jisterie zocht s;eeds ziju voor-
naamsten geldelijken steun iu de opbrengst der
alkoolplaag.
Al de ontvangsten der ijzerenwegen werden
jaarlijks gebruikt o;n de gaten der schatkist
te vullen, zonder dut de fameuze fiuanciers uit
bet paleis der natie rekening hielden van het
reservefonds noodig voor onderhoud eu ver
nieuwing van materieel.
De beheerder eenor nijverheids-of handels
onderneming die aldus handelen moest dat
wil zeggen maar teren zou op het totaal der
ontvangstëu zonder zich te bekommeren om
de aflossing van het in gebruik zijnde kapitaal
en den onderhoud der gereedschappen zou op
een gegeven oogenblik met de justitie af te re
kenen hebben.
De ministers staau boven het gemeene
recht.
'tls heel plezierig te leven gelijk God in
Frankrijk en zorgen eu bekommernissen op
een stokje te zetteD. Maar le quart d'beure
de Rabelais nadert met rasse scureden. Er
gaat schromelijk veel zaad iu het baksken
mankeeron en we mogen er ons aan verwach
ten de muizen dood voor de ministerieele
schapraai te zien liggen.
Er doen zich alreeds onrustbarende teekens
voor.
Zoo is er onlangs van hoogerhand bevel ge
geven zooveel mogelijk plaatsan van gerïage
bedienden in alle besturen af te schaffen. In
ijzereuweg, post en telegraaf wezen moeten de
hoogere beambten rondzien wia tusscben de
klerken en arbeiders desnoods zoo Kuunea ge
mist worden- Eu aan dit broodhotverswerk is
een soort premie verbonden daar de ministe
rieele omzendbrief bepaalt, dat de aldus af ge
schafte wedden gedurende het eerste jaar voor
de helft en gedurende het volgende jaar voor
een vierde tusscheu het personeel zullen ver
deeld worden.
Moest een lib.iraal bestuur, bij voorbeeld dit
van Antwerpen, zoo handelen tegenover zijn
onderhoorigen, er zou een echt tempeest van
Termalijding in de klerikale gazetten opsteken.
Ze zouden schreeuwen als speenvarkens en
bulderen over broodroof en oumenschelijk-
Het Staatsbestuur, verdimt des te meer om
zijne handeling gebrandmerkt te worden, dat
bet ui al zijn openbare diensten krioelt van
zulke onnuttige als vetgemeste rouds-de-cuir.
Aan hen zal niet geraakt worden. De kleinen,
de uederigen, de ongelukkige wroeters zullen
de gebroken potten betalen. Om te beginnen
znn reeds 300 barreelwachters tijdelijk uit den
dienst ontslagen en kunnen nu, in het hartje
van den winter, maar zoeken hoe aan den kost
te komen.
We Kijo eiude Januari on de ouders der mi-
liciauen eu vrijwilligers hebben de vergoeding
nog niet gekregen welke hen voor den laatsten
trimester van verleden jaar toekomt.
I>© Suikerturf is het meest ge
vraagde gesuikerd voeder daar het voor de
zelfde verzending, dezelfde kosten van ver
vaardiging, dezelfde wiust, zij omtrent dubbel
suiker levert van hare concurenteu.
Weer hebben we te Aalst voor een jaar de
wildemanstooueelen van den lolingsdag achter
den rug.
Weer zijn we getuige geweest vau onbe
schrijfelijke tooueeleu vau wauneop, van zat-
lapperij, van beesligheden, zooals men er iu
geen aDder land der wereld te zien krijgt,
tenzij bij de wilde volksstammen van Midden -
Afrika, waar de overwinnaars in dierlijken
drift akelige dansen uitvoeren rond de kraal,
waar de slachtoffers van hunnen roottocht
werden heengesleept.
De bloed loting is het hatelijkste wat er be
staat, zij is in de hoogste mate barbaarsch en
zedeloos en uitdien aard zelve sleept ze na
zich al de uitspattingen, die het gevolg zijn
van dergelijke onnatuurlijke en verachtelijke
l astellingeu,
Wat is er best voorde loting te doen vra
gen de klerikale gazetten en zij antwoorden
zelve
God te bidden want het lot is in zijne
handen 1
Den dag der loting, zijt gij eruit God te
bedanken
Zijt gij erin God bidden om troost en
vei sterking.
Welnu gij hebt kunnen hooren, hoe zij die
eruit waren Go 1 bedankten, hoe zij die erin
war<-u hem om troost eu versterking baden
Overal gevloek, getier, geschreeuw, ruzie,
vechipirtijeu, uitbarstingen van dolle razer
nij, van uitzinnige vreugde domme, vuile
gezangen, smerige baldadigheden, walgelijke
buitensporigheden dagen ea nachten lang.
Gelijk het geweest is te Aalst is het elder3
geweest of zal het elders ziju.
Men richt eeu waagspel iu, een officieel top-
keusspelwaarvan de inzet is de vrijheid, de
vrijheid, de toekomst, het lijf ea het leven der
deelnemers eu de slechtste aller wetten
dwingt de jongelingen aan dat schandig waag
spel duel te nemen, terwijl de waagspelen voer
geld door diezelfde wetteu worden verboden.
Daar staat een trommel met nummers en
van die nummers hingt de geheele toekomst
af vau honderden jongelingen die daarheen
gesleurd iu een enkel oogenblik, hun bloed
verloten mieteu. De speler voor eene som
gelds is opgewonden, wordt wreed, wordt zin
neloos naarmate «ie soinme grooter is, wat kan
men dan verwachten van hen dia spelen moe
ten voor zieh zelveu. Zijn al de baldadigheden
der loüngsdagen geen onvermijdelijk gevolg
vau de loting zelve.
Op den buiten is het nog erger dan hier,
scaler geene loting gaat voorbij zonder mes
sengevechten. Voorde loting wordt er gebede
vaart, gevast eu worden missen gedaan, ge
wied was gebruikt, aarde van 't kerkhof te
middernacht over het hoold gesmeten eu meer
andere bijgeluovige praktijkeu die niets tellen
eu mees beteekenen dan de domheid dergenen
die ze aanwenden.
God bedanken of God om troost bidden zeg
gen de klerikalen.
Is 't geen wonder dat diezelfde klerikalen
overal kouiiteiten inrichten (ook te Aalst, de
deken, Botnuue en anderen maken er deel van)
om uiauueii voor het leger aan te werven eu
overal te doeu zien hoe goed het bij ddu troep
is eu hoe gemakkelijk men zich bij 't leger
eene positie kan maken.
We vragen ons af waarom dan degenen die
eruit ziju God moeten bedanken, als het nu
zoo goed is bij het leger zouden de jongelingen
God moeten bedanken die erin zijn.
Wat zijn die klerikalen toch zonderlinge
kwasten eu charlatans. We begrijpen niet
waarom ze God weer iu die zaak moeten men
gen. De bloedloting is eene gevloekte en ver
vloekte instelling, ziedaar de waarheid.
Het is God niet die den bloedtrommel vult en
draait,'t ziju de klerikalen die hem verplich
tend maken en thans overal huaue zielhon-
denkomiteiten, want de loting is nog schan
delijker door het bestaan der plaatsvervan
ging waardoor de rijke zich vrijkoopt en de
arme voor zijn lot kennis moet maken met ka
zerne dwang en tucht.
Wegmetdeu bloedtrommel 1 au in afwach
ting daarvan dat mea de plaatsvervanging af-
Schaffe, dat elk optrekke voor zijn lot, arm of
rijk en men de trommel, dat hatelijk erlstak
der Frausohe revolutie dat verdwenen is uit
alle beschaafde landen, ook in ons land weldra
verbrijzele.
ZIET GIJ, beste lezers, wanneer gij eene
valling hebt, indien gij hoest, indien gij be
vangen zijt, indien gij slechte nachten over
brengt, 't is de borstpil Walthery aan eeu
irank de doos, die gij moet nemen; maar in
dien gij ongesteld of ziek zijt, indien gij
hoofdpiju hebt, maagzeer of pijn aan de inge-
waudou, 't is integendeel de zuiverende Wal-
therypil die gij nemen moet (tv. 1-25)
Te bekomen bij de Apothekers Callebaut
De Valckeneer, De Waele, Gbysseliuckx en
overal.
De tabak is eene goede vrucht. Daar hij
winstgevend is wordt hij meer en mier ge
plant en de prijs vermindert. Dan bemerkeu
de tabakplanters, dat er veel tabak uit
den veeeuide komt eu ze vragen dat die
vreemden tabak niet in 't laad zou mogsu
gebracht worden dan op voorwaarde a ui de
grens daarvoor te betalen. Wie zal de lusten
betalen natuurlijk de roikers
De blikslagerij was eertijds een winstge
vend stieltje nu kan de blikslager er 't zout
voor zijn pataten niet meer aan verdienen,
want al dien brol van potten eu pannen komt
uit Duitschland. De blikslagers verzoeken de
Kamers rechten te leggen op het invoeren vau
vreemde pot-eu paunërij. Wie zal de rechten
be talen natuurlijk al wie keukengerief noo
dig beett.
De veefokkerij was weleer zeer voordeelig.
Nu g^at het niet meer. De veefokkers vragen
ook zware rechten op de vreemde beesieu.
Wie zal die rechten betalen? Zij dio vleesch
eten.
En zoo hebben de eenen na de andereu
rechten gevraagd op do vreemde voortbreng
selen van nijverüeid en landbouw. De i-luri-
kaleu hebben maar altijd gestemd, altijd ge
stemd 1 Dat is protectie ou de klerikalen zijn
protectionuisteu.
Zoo ziju de prijzen van vele waren kunst
matig verhoogd zoo is het valse.1 zoo duur
geworden dat de werkende man iu Ëeigie geen
of zeer weinig kau eten.
Gaat men eens de baan op der protectie,
dan gaat mei. verre, men ziet het. in Duitsch
land eu dat is niet te verwonderen, want men
moet als men eene klasse van voortbrengers,
tegen de vreemde cuucurreucie bescnermt, ook
diezelfde tescheruiiug verleeneu aaa de ande
re de wot zegt immers Alle Bolgen./zijn go-
lijk voer de wet.
Zij die rechten vragen op de haver omdat
ze veel haver zaaien, moeten kunnen lijden,
dat er ook rechteu komen op de tarwe en de
gerst, zij die rechten vragen op den vreem
den tabak, moeten z wijgen als er rechten ge
legd worden op de aardappfleu, zij die rech
ten eischeu op het vee, hebben niet te protes
teeren als er rechten gelegd worden op de ko
len.
Maar ziet, daar verandert de kwestie en de
protectiounis.eu gaan dikwijls onder elkander
aan 't kijven, omdat, ze de bescherming van
hunne produkton eischen, maar tegen de be
scherming van andere protesteereu. Die man
nen zijn ikzuchtig.
Is protectie van een standpunt van algemeeu
belang, beschouwd nuttig of schadelijk.
Wie herinuert zich nog de gehate oktroui-
reouten Al de boerau die eenige koopwaar
naar ue stad brachten, moesten bij 't intreden
der stad daarvoor betalen. Wie moest bet
uitzweeten De stadbowoners die uUes duur
der moesieu betalen. De Oktrooirechten wer-
teii door de liberalen afgeschaft.
Welnu wat de oktrooirechteu waren voor
de stad, zijn de doeaneurechten voor bet land.
Al de doeanunrechteu vallen op den rug der
verbruikers eu dienen alleen om enkelen te ba«
voordeeligeu ten nadeele van allen of om do
Staatskas te vullen.
Engeland heeft zijn grooten bloei bereikt
door den vrijhandel. Indien er nu doeauen-
rechteu op eenige waren zijn ingevoerd is 't
alleen omdat het goeveruement iu schuld zit
tengevolge van den Transva.ilschan oorlog. De
Engelsche werklieden zullen dien strooptocht
betalen.
Vrijhandel moet het motto zijn. Indien men
vreemde waren iu het land brengt 't is dat wij
ze noodig hebben on ze kunnen betalen, want
als wij niet meer kunnen betalen zal men niets
meer inbrengen en worden de rechten onnoo-
dig.
Men keere de zaak zooals men wil, men zal
door eene redeneeriug, welke niet steunt van
eigenbelang maar op algemeen nut tot da
slotsom komen, alle doeaneurechten worden
uit deu zak der verbruikers geklopt.
Velen zeggen Maar we vragen geene pro
tectie, we vragen compensatie. Frankrijk be
last ons goed aan, de grenzen, waarom zou
Belgie hetfrausch goed niet belasten.
Zulke compensatie is tarievenoorlog en aan
oorlog legt iedereen toe, de aaurander zoowel
als do aangerande. Als Belgie b. v. than? een
inkomrecht moest leggen op de Duitsche ho p-
pe, wees zeker Duitschland zou eeu of meer
onzer uitvoerartikels belasten als compeusa-
tied en Beluie zou het dubbel benadeeld ziju
1. e verbruikers van noppe, 2. de uitvoer
ders vau de produkteu die aan de Duitsche
grens zouden belast worden twee of driedubbel
van wat ze thans .betalen.
V. O.