Een Schaanitelooze.
De Hoppe.
Wat is vasten
Jenever-ministerie.
Kwakzalvers woorden.
Pastoor en Koster.
zicht hebben zij er iets bemerkt dat aanstoot
gaf tezcn de goede zeden of zelfs tegen de
wellevendheid
Neen, niet waar maar zij hebben er ook die
stijfheid en preutscheid niet gezien welke de
regel is bij ..e katholieken, die in zoo groote
mate hunne leesten bederft en welke zich niet
alleen veropenbaart op butmo feesten maar
over gebeel de stad dorheid, stijfheid, be-
gijnaehtige achterhoudendheid zijn de vruch-
te der Overheersching van die soort van ge-
unt .ie katholieken, rijkgeworden nietigheden,
verwaande kwezels en verloopen dwaashoof
den, die thans over de katholieken der stad,
ja over geheel Aalst den hoogen toon voeien.
Grootendeels daaruit komt het dat de ka
tholieke jonkheid zich zoowel vermaakt in de
liberale steden, dat ze 'tzoo genoeglijk vindt
op unze leesten (als zij er toegang heeft)
omdat daar het dwangkamisool der veinzerij
en der onoprechtheid niet bestaat, omdat daar,
gep iard met wellevendheid en wederzijdse ie
achting, oprechtheid heerscht an eensgezind
heid en de vrooüjkheid en blijmoedige scherts
«r den vrijen teugel mogen vieren.
Jongens van Aalst wilt gij genoegen cn
vreugd tn eer en deugd sluit u aan bij de libe
ralen.
Van verschillende kanten wordt ons ge
vraagd wat er eigenlijk is van de zaak van het
rekwest waarbij het ontslag wordt gevraagd
van den volksvriend Gustaaf Leveau als uit-
deeler van de Maatschappij der Redders van
Relgie.
Verscheideno vrienden vinden het zoo bui
tensporig dat ze 't niet gelooven kunnen en
ons vragen of we ons geen zwans hebben laten
opsolferen.
Wat we verhaalden is volkomen waar, reeds
den zaterdag namiddag werden wij van het
leit verwittigd, de genaamde Hging
met het rekwest rond, waarop Leo Gheeraerdts
de eerste had geteekend. We kunnen namen
noemen van katholieken die tegen hunne goes-
tiug hebben geteekend, omdat ze niet weigeren
durfden, we kuunen er ook noemen die gewei
gerd hebben.
Dat is te straf
Wat wilt go er aan doen. Dagelijks leert men
de vogels beter en beter kennen en die kennis
making strekt niet tot hun voordeel Telkens
ontdekt men eeae nieuwe hoedanigheid te
voegen bij de tallooze wan-eigenschappen
waarmede zij behebt zijn.
Zal de eerste onderteekenaar van het re
kwest Leo Gneeraerdts (burgemees.er der stad
Aalst geworden ten gevolge der geschandvlek
te kiezingen die onze sta J berucut hebben ge
maakt) het schaamrood niet gevoeld hebben
bij het schrijven van zijn naam op dergelijk
factum
We denken hot niet kazakkeerders over 't
algemeen zijn in zulke zaken dc stand tegen
hel gevoel dat me d schaamte noemt.
Gelief U te herinneren, dat diezelfde man
in 1898 de ontrouw vernam van den stadsont
vanger Van den Bossche die voor meer dan 100
duizend franken verduisteringen had gepleegd
en verre van het ontslag te vragen van den on
trouwen bediende hem nog andere verduiste
ringen liet begaan en hem door zijn stilzwij
gen aan het bereik der Justicie onttrok.
Gelief u te herinneren, dat die zelfde man
de huldebetooging bijwoonde gebracht aan
veroordeelde laffe stokslagers die tot spot van
wet en Gerecht hunne reis naar 't gevang in
een triomftocht herschiepen
Herinnert u, dat diezelfde man door zijnen
gemeenteraad eene leouing doet stemmen van
98,000 franken om een to kort te dekken
waarvoor hij met Bethune verantwoordelijk
is vermits hun plichtverzuim voor't Gerecht
is erkend geworden.
Herinnert u...
Maar neen, 't is reeds meer dan genoeg om
voor iedereen het handteeken van zulk man op
zulk rekwest als een waaraelooze krabbel te
wraken
Indien er een rekwest m t recht door de be
volking van Aalst zou onderteekend worden
dan ware het
eene vraag tot afstelling
van Leo Gheeraerdts als burgemeester van
Aalst uit hoofde der schandaligekieskn oeierij-
en, uit hoofde nog meer van zijne verregaande
onbekwaamheid, nalatigheid cn plichtverzuim.
We begrijpen de loensche berekening der
opjagers van het rekwest tegen den alom^e-
acuten volksman Gustaaf Leveau. Welnu dat
ze in de asch Knielen en in de tingelen slapen
want hunne berekening zal slecht uitkomen
daar zijn we zeker van
We hebben natuurlijk niet noodig hier een
woord in 't midden te brengen, dat als eone
verdediging van M. Gustaaf Leveau zou gelden
hij staat verre boven de laagheden en kuipe
rijen van den jesuietentroep, we hebben enke-
iijk eenB te meer willen doen zien welke de
volstrekte waarde is der mannen die ons re-
geeren.
Die waarde klimt niet boven de waarde der
middelen gebruikt om hen aan 't roer te hel
pen en ze daalt nog altijd voort van dag tot
dag.
De Suikerturf is het meest ge
vraagde gesuikerd voeder daar het voor de
zelfde verzending, dezelfde kosten van ver'
vaardiging, dezelfde winst zij omtrent dubbej-
suiker levert van hare concnrenten
Onze artikels over de invoerrechten op de
hoppe hebben zonderlinge gevolgen voor som
mige lieden. Zulks is b. v. het geval met de
opstellers van het Land van Aalst die geheel
en al cl© kluts kwijt zijn, och arme.
Het orgaan der christene volkspartij kon
digt een artikel af zoogezegd van een hopboer
F. D. P. eu schrijft als voorrede van dat arti
kel het volgende
Ziehier een artikel ons toegestuurd
door eenen hopboer uit 't omliggende van
o Aalst. Het is eon krachtige antwoord op
de artikels van Dender galm en Dender-
bods, die nu een en 't zelfde woord spre-
'f keu tegen da gelijkheid der Inkomende
Rechten.
Ofwel de schrijver dier regels is geheel zin
neloos ofwel hij is gelijk Lsonca Ducaltillon,
die hem wel schijnt te kenuen, zegt, jesuieter
dan jesuiet Dender galm houdt staan dat de
iukomrechten in 't algemeen schadelijk ziju
voor het volk, aaugezien het verbruiksbelas
tingen zijn die de verbruikers treffen, dus
het ergste drukkeu op de werklieden, terwijl
Denderbode het orgaan is der bewaarders
die iukomrechten eisohen op bloem, vee, gra
nen, brood, vleesch, hoppe enz. alles ten na-
deele van den geringeu man en dan zegt de
zinuelooze van 't Land van Aalst dat Den-
dergalm en Denderbodehetzelfde woord spro
ken.
We stippen aan, dat de kopstukken van
het trcepken christene demokraten, dat hier
misschien nog bestaat, partijgangers ziju van
de gelijkheid der inkomende rechten. Dit zal
dit jaar bij de kiozingen wel van pas komen.
Op onze argumenten over het schadelijke
van ontrooieD, tolrechten en over 't algemeen
van alle verbruiktngslasten antwoord de zoo
gezegde hopboer F. D P. niets.
Hij heeft maar eene bewijsvoering om aan
te toonen dat de invoerrechten noodzakelijk
ziju namelijk bet oordeel van M. A. Allard
(onder ons gezegd, een rijke protectionist)
die voor den hopboer een onfeilbaar orakel is
geworden, vermits hij gezegd heeft in 1864 (11)
te Antwerpen Om het vraagstuk der
iukomrechten op te lossen is een woord
voldoende en dat woord is Wederkee
righeid.
Dus de wederkecrigheid zegt F. D. P. en
vermits de Duitschers 87 iukomrechten eischen
voor de Belgisc.ie hop moeten de B. igen ook
87 fr. iukomrechten eischen op de Duitsche
hoppe. Omdat da Duitsche agrariens uithon-
geriugstaksen stemmen, moeten onze wetge
vers hetzelfde doen
Bravo 1 bravo 1 zie dat is zuivere demokratie
en wij hopen dat de Daensisteu die leering
bij het volk zullen verkondigen.
De Duitsche landheeren, uitzuigers der
arme boeren, afstammelingen der middeleeuw-
sche graven, hertogen, barons, ridders enz.
die de landbewoners nog als lijfeigenen zou
den willen behandelen, hebben om hunne in
komsten te vermeerderen, de tolrechten op al
de waren schandelijk vermeerderd op het
brood, het vleesch het graan, de bloem, in
een woord op al wat voor de voeding van het
volk onmisbaar is, waartoe onrechtstreeks ook
de hoppa behoort.
Op wie zal de last vallen van al die rech
ten op het volk niet-waar Op de werklieden
van de stad en den buiten.
We zouden wel het advies willen weten van
priester Daens over de kwestie? Indien hij dat
artikel niet verloochent en ook de wederkee
righeid als eene noodzakelijkheid aanziet in
zake der tolrechten, zullen wij hem weldra in
de Kamers zien stemmen met Woeste, met Be
thune en met al de rijke behou Iers die gelijk
hunne kornuiten in Duitschland hoogere in-
koinreciiten eischen op alle landbouwvoort-
brengselen, graaa, bloem, vleesch, groenten
euz. verhooging waaruit zij profijt zullen
trekken en die weeral komen zal uit den
zak der arme en reeds genoeg belaste arbei
ders.
Wel, wel, wat ziet die afgelikte volksgezind
heid er miserabel uit 11 Om ergens eenue bui-
tenmenschen te behageD, sluit 't Land van
Aalst zich aan bij de schandalige theorie der
wederkeerigheid die de uithongering zou zijn
der armen ten bate vaneenige rijke grondbe
zitters.
We vermoeden, dat F. D P. zooveel hop
boer is als Merten uit de kerk, en ook ergens
een partijtje grond liggen heeft waarvan hij
gaarne den paebt zou opslaan. Is er een
mensch met gezond verstand, die zou durven
schrijven hetgeen die zoogezegde hopboer
beweert dat er vele gronden zijn die voor n
andere teelten ongesehiat zijnde onbe-
werkt zullen blijven liggen tot groot na-
deel der eigen lars Zie't daar komt de
aap uit de mouw, F. D. P. is ongetwijfeld een
dier eigenaars.
De brouwers winnen fortuinen, zegt F. D. P,
en de hoppekweekers ontberen het noodige.
Wat kan men op zulken zeever antwoorden
Indien er brouwers zijn die vooruit zijn ge
gaan, zijn er ook andere indien er hoppe-
boeren achteruit zijn gepachterd, kunnen wij
er ook noemen die bet er goed hebben van af
gebracht.
De waarheid is, dat de huidige krisis zoowel
drukt op de brouwerij, als op den landbouw
en het een slechte maatregel is door kunstma
tige prijsverhooging van sommige waren eene
kategorie Belgen te bevoordeeligen ten koste
eener andere kategorie en ten nadeele der
algemeene welvaart.
F. D. P. is een dier egoisten die slechts aan
zich zeiven denkt en zich (evredeu zou houden
met de toepassing der wederkeerigheid op de
hoppe. Maar dan hebben anderen het recht de
zelfde wederkeerigheid te vragen en dat ware
de ellende voor het volk. Y. O.
Vasten is zich wachten van eeuige verboden
spijs en maar eens daags zijoen nooddruft te
nemen.
Vasten is boete doen. Verboden spijs is vet,
vleesch, enz.
Sleohts eenmaal uwen nooddruft nemen als
gij tweemaal honger hebt is zoude, want dat
schaadt uwe gezondheid. (Vijfde gebod)
Indien er verboden spijzen zijn, waarom zijn
er ook geen verboden dranken. B. v. waarom
gebiedt de kerk niet dat het verboden is wijn te
drinken gedurende den vasten.
We zouden nog veol hebban aan te merken
op de schikkingen voor den Vasten genomen
door monseigneur Antonius bisschop vau Gent
maar we bemoeien ons niet gaarne met een an
dermans huishouden on we zeggen
Boven alle andere schikkingen gaan de schik
kiugen der gezondheid, leder moet naar ge
lang van zijnen arbeid, zijne beurs en zijne
gezondheid, als hij honger neeft, eten wat hem
voeden kan, eten wat hem smaaat.
Als vasten eene boetedoening is, kan vleesch-
derven geeue boetedoening ziju voor hen die
liever visch eten dan vleesch, noch voor do vé-
gétariens die nooit vleesch eten.
Maar genoog daarmee. Er is in de schikking
van den herderlijken brief van Monseigneur
Antonius eene schikking die voor onze stad van
grcot belang is.
Aan de militairen staan wij het gebruik
van Vleesch toe op alle dagen van het jaar
uitgenomen op goeden Vrijdag.
Met de militairen stellen wij gelijk de gen-
darmen, de commissarissen en bedienden der
u politie in werkelijkeu dienst.
Och, monseigneur Antonius wat zijt gij toch
nen braven vent. Gij laat aan de militairen toe
vleesch te eten omdat zij hot toeh zouden eten
ook zonder uwe permissie.
Maar 't zijn de politieagenten van Aalst die
tevreden zullen zijn en uwen naam zullen ze
genen.
Ah I de politieagenten mogen alle dagen
van den vasten vleesch eten en huune huis
vrouwen en kinderen en dienstboden ook 1 Ze
zijn u zeer dankbaar, ze vragen maar een ding
Monseigneur Antonius, bij welken beenhouwer
moeten zij hun vleesch halen op uwe reke-
ning.
Ze worden te Aalst zoo mager betaald dat
ze op een geheel ïair niet dikwijls vleesch op
tafel zien voorgehoel het huisgezin, maar ver
mits gij nu zegt monseigneur, dat ze geheel den
vasten mogen vleesch eten, zal uwe weldaad
zeer geschat worden, want onze mannen zul
len klook zijn en eer den veertigdaagschen
vasten uit is zijn al de schelmen geknipt.
Gelukkige champetters die veertig dagen
lang alle dagen mogen vleesch eten zonder ee
ne duit in den offerblok te steken 1
We begrijpen niet waartoe de vastenbullen
nog dienen tenzij om wat geld te smeden. Op
honderd menschen zijn ergeeue twee meer die
zich nog om den vasten bekommeren en dat is
te begrijpen, vermits den vasten een9 instel
ling is welke met onze huidige toestanden
niet meer strookt.
De Siroop De Pratere
is de beste hedendaagsche borstremedie, zij
geneest zeker en spoedig den hoest, bronchio-
ten, influenza, keelpijn, rhumatism, vallingen,
asthma, toring, enz.
Volgens de proef gedaan door de groote ge-
neesheeren is de Siroop De Pratere de krach
tigste aller hoestgenezende remedien, omdat
zij spoedig onrechtstreeks werkt door de a-
demhaling op al de borstpijnen zonder de
maag te hinderen. Prijs 2 franken. In alle a-
potheken, te bekomen te Aalst, apotheek Cal-
lebaut.
Te bekomen bij -le Apothekers Callebaut
Botermarkten De Valckeneer, Esplanade.
De klerikale gazetten van Aalst, gelijk alle
dompersbladen verkondigon luide, dat libe
ralen en socialisten die tegen de nieuwe rech
ten op den alkool hebben gestemd partijgan
gers zijn vaD het alkoolism.
Hebt gij ooit ellendiger polemiek gehoord.
Op 't onverwachts komt minister De Smedt
voor de piune met een ontwerp strekkende tot
het beffen van 30 millioen nieuwe lasten op
den geoover en hij wil dat gestemd hebben in
min dau 2 minuten zonder onderzoek, zonder
bespreking, zonder uitleg.
Geheel de linkerzijde heeft tegen die schan
dalige handelwijze geprotesteerd. Ze bewees
dat de Smedt de nieuwe lasten Diet voorstelde
om het alkoolism te bestrijden, maar alleen
om die ondeugd te exploiteeren om geld te
hebben, aangezien de staatskas ledig is tot op
den bcdem.
Zelfs M. Woeste, was over de handelwijze
verholgen en het heeft moeite gekost om hem
aan 't jeneverministerie de absolutie te doen
geven
30 millioen nieuwe lasten
en daarvan staat het ministerie slechts een
gering gedeelte af voor het ontlasten van den
koffie en "oor het pensioen. En de rest de
rest moet den dieperik in.
De linkerzijde stelde voor 1. de fabrikatie
van den alkool van jaar tot jaar te beperken,
of 2. de voortbrenging van den alkool te mono-
poliseeren of 3. de opbrengst van de nieuwe
lasten te gebruiken tot bestrijding van hetal-
koolismofé. het bier te ontlasten.
Al deze wetvoorstellen werden verworpen
omdat het jenever-ministerie geld moet hebben
en niets dan geld.
Het is bijna zeker dat de verhooging van
lasten slechts eene tijdelijke vermindering van
alkoolverbruik ten gevolge zal hebben. Zie
hier de officieele tabel der ontvangsten op den
jenever sedert 1893.
In 1895 voor 38 millioen rechten
1896 43 n
1897 61 8
1893 49,5
1899 b 52,5 a
1900 56 a
1801 60
1902 70 b
en in 1903 zal die som klimmen tot 100 mil-
lioen.
Welnu van 1895 tot 1903 zijn de lasten
altijd vermeerderd en het verbruik van alkool
is ook vermeerderd.
De vermeerdering der lasten is nu ineens
zoo groot, dat in den beginne er eene vermin
dering vau verbruik zal plaatshebben. Maar
weldra zal de bestaande stock zijn uitgeput,
de stokers zullen de hoedanigheid hunner
grondstoffen verminderen, de prijs zal op het
oude terugkomen de jenever zal slechter zijn,
het verbruik zal weer toenemen, en het al
koolism zal zich weer uitbreiden.
Maar het jenever-ministerie zal jaarlijks
meer dan 100 millioen franken trekken uit de
jeneverplaag, 100 millioen die het noodig heeft
om al zijne krealuren te Onderhouden, slechte
scholen te subsidieeren eu klerikale propa
ganda werken te ondersteunen.
En rechtstaande als een groote profeet de-
klameerde De Smedt-De Naeyer
De schoonste dag mijns levens toare deze
waarop ik den laatsten druppel jenever zou
zien drinken.
En dc 200,000 herbergiers van het land
antwoordden hem
Dat geluk kunt ge smaken als ge wilt,
verbiedt den verkoop van alle sterke dranken.
Maar De Smedt is een charlatan, hij ver
langt niet naar do vermindering van het al
koolverbruik, zijn ministerie leeft van den
jenever, die hem alle jaren 100 millioen fran
ken moet opbrengen.
De dood van het alkoolism, ware de dood
van het jap^oevernement.
Lezers 1 Indien gij lijdt aan bloedarmoede
of zwakheid, geneest u met de pil van Dr
Raphaël. 1 fr. K>.
De pastoor en de koster van Pietrebais had
den ruzie gekregen en wel zoo erg, dat de pas
ter er in gelukte den koster uit zijne bedie
ning te helpen.
De bevolking van Pietrebais trok partij voor
den koster, tegen den pastoor eu de inwoners
waren van zin den vastenavond te baat te ne
men om den latijnknabbelaar eens naar ver
dienste uit te scheppen.
Maar Je pastoor van Pietrebais is meestel
en opperbaas op de parochie, gelijk ze 't meest
allemaal zijn op den buiten en hij gaf bevel
aan den burgemeester het karnavnlvieren te
verbieden.
De burgemeester gehoorzaamde aan dat be^
vel en liet aankondigen, dat alle samenscho
lingen van meer dan 5 personen verboden wa
ren, alsook het dragen van maskers op den
openbaren weg.
Niettegenstaande het onwettig besluit van
den lakei-burgemeester betreffende de samen
scholingen, kwamen bieren daar toch groep
jes te zam-n en verschenen en zelfs gemasker-
den op straat.
De burgemeester ontbood de gendarmen en
deze verschenen weldra om onheil te stichten
waar zulks onnoodig was. De verschijning dar
gendarmen bracht de gemoederen in'gisting,
in plaats van de bevolking te bedaren ont
stond er woeling, wie anders te huis zou geble
ven zijn liep uit en geheel de'gemeente was
in rep en roer.
De gendarmen waren nog meer opgewonden
als die welke verleden jaar te Lede hunnen
duivel schoren, ze wilden de inwoners drillen
als een troep slaven.
In de herberg van Bruyére, zegt zekere
Klaas Collard 't Is schand de menschen te
beletten zich te maskeeren op een karnavaldag.
De gendarm Leclercq maakt zich kwaad en
geeft Klaa3 een slag op het hoofd met den;kolf
van zijn geweer dat hot bloed op den toog en
de zoldering spat en de geslagene ten gronde
valt.
Een dor aanwezigen Emile Thys zegt met
verontwaardiging tot den gendarm 'r is eene
lafheid voor zoo'n onnoozelheid een mensch
neer te slaan.
De gendarm Leclercq wordt woedend, mikt
op Thys en schiet den jongeling dood op een
afstand van twee meters 1
Nu was 't volop revolutie, de vader van dön
vermoorde werd verwittigd, vrienden en gebu-
ren komen toegeloopeu, er wordt getier 1 en
gevochten en d9n gendarm Leclercq die Thys
omver schoot wordt geslagen, gestampt en met
zijn eigen bajonnet doorstoken.
De herberg van Bruyêre is geheel verwoest,
de ruiten, de glazen, de stoelen, en de tafels
zijn gebroken, de toog, de muren, de zolde
ring zijn met bloed bevlekt.
Het slachtoffer Emile Thys is woensdag na
middag begraven onder grooten toeloop van
volk. Eene hartroerende lijkrede werd op het
graf uitgesproken, eene muziekmaatschappij
Bpeelde doodmarchen. De familie Thys is iu
den omtrek zeer geacht. De geudaem Leclercq
is donderdag begraven.