Maatschappelijke wetten. Wij willen God. Ze willen God... Schooloorlog Antwoord. Coöperatieven. nieuwe zetels veroverd met 20 stemmen meerderheid 7 of 8 kiezers. Gij ziet het, het gevaar is groot. Onze meerderheid hangt af van één katholieke min of meer. Van die stem hangt het bestaan van ons katholiek miuisterie af. Eene stem min voor ons, en misschien komt een ministerie aan van vrijmetselaars en socialisten. De snoeverijen onzer klerikale ga zetten gelijken veel aan die van den 'bloodaard, die schuifelt om zijn schrik 4e verbergen, als hij in den kelder gaat. Niettegenstaande al de dwangmidde len en al het geld waarover zij beschik ken, gevoelen de klerikalen dat twintig jaren met onnagekomen beloften, schaamtelooze exploitatie van den gods dienst, onrechtvaardigheden, aanslagen tegen de grondwet, tegen het openbaar onderwijs en de nationale verdediging, dit alles geveegd bij eene schandalige verkwisting der Staatsgelden, eene ver meerdering van lastou en de openbare schuld, hunne macht ondermijnd heb ben. Zij weten dat hunne listen gekend zijn en ontmaskerd en dat binnen kort ■de reus met leemen voeten zal instorten. En dat zal waarlijk een dag van alge- meene verlichting zijn. Onze tegenstrevers wijzen op zekere zooge noemde maatschappelijke wetten die zij, volgens hunne bewering, in 't voordcel van boer en ambachtsman gemaakt hebben, doch met een weinig doorzicht zal elk verstandig mensch bemerken dat dio wetten slechts een uithangbord zijn dat de clericalen boven bunnen winkel plaatsen en waarmede zij de onnoozele toeschouwers aanlokken. De wetten stemden zij immers niet uit genegenheid voor de lagere standen maar wel onder den invloed van omstandigheden die zij geenszins uitgelokt hadden. Overigens, welk vertrouwen kan men stel len in de wet op de arbeidsongevallen wier bepalingen zoo draconisch, zoo ellendig inge wikkeld zijn, dat zij in vele gevallen haar doel zal missen en daarom door alle ware volksvriendeu afgekeurd wordt Wat beduidt eene wet die aan den afle- sloofden wroeter eene jaarlijksche almoes van 65 frank toekent on zulks nog, zeer dik werf, op voorwaarde dat hij aanbevolen worde door de clericale kopstukken zijner ge meente Wanneer over weinige jaren de liberale afge vaardigde Warocqué in de Kamer een voor stel neerlegde strekkende tot het verleenen van een jaariijksch pensioen van 365 frank aan eiken belgischen arbeider, riepen de cle ricale bladen dat dergelijke wet niet prac- tisch was dewijl bare toepassing de belastin gen in te hooge mate zou doen stijgen. Welnu, bier gaven die valsche werkmans vrienden nogmaals een staaltje hunner volks gezindheid. Weiboe er zouden geene middelen kun nen beraamd worden om den ouden dag van meuigen braven arbeider op eeno ietwat be hoorlijke wijze te verzachten Waarom dan i3 er geld, is er altijd geld om vette tractementen voor al de clericale kiezersjagers Waarom is er geld met hoopen voor nutte loze prachtwerken? Waarom is er geid om de aanzienlijke kosten te dekken veroorzaakt door de onlangs gestemde hatelijke en bespot telijke legerwet Waarom, in één woord, ont breken er geene millioenen voor tal van nutte- looze uitgaven wier opsomming ons ta ver zou leiden Stemt tegen do katholieke geld verkwisters. Op de strooibriefjes waarbij de kie zers opgeroepen worden om naar den klerikale advokaten-praat te komen luisteren, staat in vette letters gedrukt Voor Godsdienst, Taal, Vaderland. Woeste die ten strijde trekt voor onze taaldat is nu toch te kluchtig Woeste die geen Viaamschen zin behoorlijk kan aaneenstooten wordt te fertetiker fan te rek fan te Vlaams. Een vijftal weken geleden te Gee- raardsbergen hield die zelfde Woeste eene Fransche redevoering, in welke hij met de rechten der Vlamingen den spot di'eef, en tegen eene goede wet op het gebruik der Vlaamsche taal woor den uitsprak, welke door de katholieke gazet van Geeraardsbergen werden af gekeurd Op dat zelfde papier staat op de keer zijde een liedeken aaneengeflanst door een Aalslerschen, karamellendichter een concurrent van Jef vauEecloo en dat liedeken heet Wij willen God Die kerels willen God is dat nu niet den spot drijven met de heiligste dingen Is God niet overal, kan iemand hen van God berooveu 't Is schande alzoo tegen het Opperwezen muilen te trekken, en zijn naam te mengen bij kunne leugens, bij hunnen laster en Jbuu bedrog. We kunnen niet nalaten de laatste stroof van dat strijdlied mede te deelen, 't is te schoon om niet voor het nage slacht bewaard te worden we vragen een standbeeld voor den rijmelaar, hem voorstellende met een zotskap en een koppel ezelsooren. 7. Wij willen God 1 Wij blijven immer Go.Is kiudren,die we zijn geweest, Al goldt het zelfs voor haar to strijden Zijn wet getrouw met hart en geest. Als do kiezers zich met zulke poezie van vier ellen voor nen eens, laten be- keeren, zijn zo deerlijk te beklagen. En de klerikalen roemen er op Gods kinderen te zijn. Indien God op de we reld geene andere kinderen had dan zulken die gelijken aan de klerikalen van Aalst, hij zou verplicht zijn maat regelen te nemen gelijk ten tijde van Noach. Ge weet hoe de Farizeeër vol trots en hoogmoed in den Tempel van Jeruzalem trad en met verachting naderziendo op de talrijke lieden die daar waren en nederig baden, tot den Heer zegde Heer ik bedank U dat ik niet ben gelijk dezen. De klerikalen van Aalst hebben de knoeierij tot eene nationale instelling verheven en daarin meDgen ze God. De klerikalen van Aalstkom we zullen 't ook maar op rijm zetten. Ze willen God in hunne kringen Van slecht bestuur en politiek Ze willen God daarbij nog dwingen De baas te zijn van dien boetiek. Ze willen God ook in de stadkas Waar krot in ligt met volle hoopen En die zoo ledig en zoo plat was, Dat V. d. Bosch er ging van loopen. Ze willen God in hunne krochten, Waar er gebrast wordt en gesmeerd, Waar er getierd wordt, soms gevochten En niets dat goed is wordt geleerd. Ze willen God in hunne seoties Waar niets dan leugen wordt gehoord, En waar de vrije stem der kiezers In slemperijen wordt versmoord. Ze willen God om al hun knoeien Te blijven zeegnen, en om toch Hun stemmental nog te doen groeien Door dwang, vervolging en bedrog. Ze willen God Is het geen schande I Hoe toch dien Naam zoo wordt onteerd Door 't klerikaal, dat in den lande Nog enkel door bedrog regeert. Zo willen God 1 Hij zal hen treffen Aan al het kwaad komt perk en paal, Hij zal het liberaal verheffen Door recht en rede en zegepraal ÏOO.OOO fr. winnen in de Expositie te Luik is eenieders droom maar wat nog be ter is en gemakkelijker, dat is de gezondheid heroveren en behouden door de bloedzuiveren de pillen DEPRATERE do eenige welke onfeil baar zijn voor gal, zuur, slijmen, verstoptheid brand, troebele waters of voor het keeren der jaren. 1 fr. 50 de doos te Oostende bij den apotheker Depratere, en verzendt tegen postzegels, als ook te Aalst bij da Apothekers Callobaut Bo termarkt en De Valckeneer Esplanade en overal. Aalst, 4 Mei 1904. Heer Uitgever van Bender galm, Het zal u niet verwonderen dat ik begeer een zeer gomatigd gebruik te makeu van mijn recht van antwoord, voor eenige bemerkingen op uw artikel van Zondag 1 Mei getiteld Wat moet ons groote bekommernis zijn? Bevrijd te blijven van zulke binnenlandsche Oorlogen. Nu, (wij roepen elks aandacht daarop in) nu, wat zien wij in de twee oude Staats partijen Twee verschillige strekkingen Van den eenen kant een strekking om al de machten de kracht van den Staat te'gebruiken voor een confessionneel Onderwijs en van den anderen kant een strekking om de Staatsmacht gansch teu dienste te stellen van een verivereld- lijkt Onderwijs. Ge ziet, ge ziet die twee strekkingen tegen een opkomen, en voor onvermijdelijk gevolg hebben een Oorlog te verwekken nog erger dan 1879. Wij, Demokraten zeggen: Geen Schooloor- log, maar Schoolvrede 1 De Leerplicht, dan zuilau er Onderwijzers te weinig zijn een deftig vrij bestaan aan alle Onderwijzers, onder een wet van rechtveerdige en eerlijke overeenkomst. Ons Land is niet meer uitslui tend Christen Land maar indien men een referendum hield om aau d'Ouders te vragen Wilt gij alle godsdienstig onderricht en alle godsdienstig gedacht uit de Scholen gebanneu zien Welk zou de antwoord zijn Ge ziet dus Er is 'ne modus viveudi uoodig, 't is te zeggen eeu Wet van overeenkomst, gematigd, redelijk, rechtveer- dig. een duurzame Wet wij, ÓemokrateD, zoeken en betrachten zulke Wet, er moet van weêrskanten toegegeven worden, want een Schooloorlog zou wederom 't Land in rep en roer en vuur en vlam steksn en voor 20 jaar de lotsverbetering van den minderen man achteruit stooten. Met do hartelijke groetenis aan UEd. en aide Lezers van uw Blad. P. DAENS. Tijden van Oorlog, zijn droeve tijden en zijn slechte tijden in den Oorlog, er is ge weld, ongevoeligheid men slaat en kwetst van weerskanten er vallen gewonden en dooden. Het was in 1879 een spijtige zaak, die oude Wet van 42 af te schaffen met één stem meer derheid in dien Schooloorlog zijn zaken ge beurd die elk betreurt ik was alsdan in d'oude Partij, als vrije Katholiek die vrijheid heb ik duur moeten betalen in alles werd ik achteruit gesteken en benadeeligd doch te dien tijde bleef er niets te doen dan vrijheid eischeu voor de cijnskiezers moest ik in dien •Schooloorlog op ons eigen Volk schieten I Nooit heb ik iemand gebroodroofd, steeds trachtte ik goed te doen aan elk maar toch na den oorlog, wat ziet men Veel zaken worden betreurd en afgekeurd. Genoog daarvan l De liberalen willen 1* Kosteloos Onderwijs voor alle kinderen, 2° Tan minste eene open bare school in elke gemeente, 3" Geene scho len zonder toezieht, 4° geene onderwijzers zonder diploma. 1° Een mensch zonder geleerdheid is heden daags in de samenleving een beklagenswaardig man, een volk zonder onderwijs is een volk zonder waarde op weg naar den ondergang. 2° Het Staatsbestuur zorgt voor standplaat sen, posthotels, telegraafbureelen, gevange nissen en rasphuizen het Ouderwijs is de be langrijkste cier openbare diensten, het is de plicht van een goed Staatsbestuur te zorgen voor eene school op elke gemeente. 3° liet goevernement onderzoekt de inoelie van den bakker, de pomp van den herbergier, de magazijnen der tahakfabriekanten en geen eukelo mag zich aau dat toezicht ont trekken. In de scholen waar de kinderen tot waardige burgers woeteu opgeleid worden mag ook het toezicht niet outbrekeu. 4° Veeartsen moeten gediplomeerd zijn er zijn diploma's voor paardensmeden waarom zou men geen diploma eischen van al de on derwijzers. Een diploma van wezenlïjko be kwaamheid want nu worden ze letterlijk te grabbel geworpen. De liberalen willen dat de onderwijzer, na de bevoegde teazichter meester zij in zijne school, gelijk de pastoor in zijne kerk. M. P DaeDs, zegt dat de liberalen de Staats macht gansch ten dienste willen stellen van een verwereldlijkt onderwijs. Wat beteekenen die holle, groote woorden en hoe zou de schooloorlog daaruit voortsprui ten waarmee M. Daens het land bedreigt? De demokraten willen de verdeeling der Staat8subsidien aan alle scholen volgens het getal leerlingen. Bat ware de schooloorlog, de ellendige schooloorlog tot verdelging van alle onderwijs, ivant dc onderwijzers souden ver plicht sjn jacht te maken op leerlingen dan sonden de slechtste scholen en de slechtste ondertoijsers het meest subsidie hebben want se souden het grootste getal leerlingen tellen gelijk na 1879, terwijl de andere onderwijzers van gebrek souden vergaan. Dat willen de demokraten, dat wil M. P. Daens, die ook de stemmen vraagt der onder wijzers, dat stelsel ware nog slechter dan het stelsel dor klerikalen. De liberalen willen, ja, dat de staat den leer plicht uitroepe en dan zijn er noch scholen, noch gediplomeerde ouderwijzers te veel om al die scholen als staatsscholen te herkennen. M. P. Daens gebruikt met inzicht het woord verwereldlijkt. Als de liberalen zouden mees ter worden zou 't weer de schooloorlog zijn en M. P. Daens zou met de priesters weer medo biddenVan de scholen zonder God en de meesters sonder geloof, verlos ons Heer. Hij kan in ons arrondissement geen enkel onderwijzer noemen die ouder het liberaal be stuur het godsdienstonderwijs niet gaf. Ik, M. P. Daens, ik was officieel onderwij zer en ik was in den ban, weet ge waarom, omdat ik catechismusles gaf. Ik was een slechte, M. Daens, een slechte tegen wil en dank, omdat de pastoors en GIJ het zegden. Als onderwijzer heb ik 13 jaren lang getracht mijn plicht te doen, nooit heb ik aan mijne leerlingen mijne politieke opinie laten ver moeden en al degenen die mij in dag- of avondschool als onderwijzer hebben gehad, tot welke partij ze thans ook belmoren kunnen ge tuigen hoe ik het welziju mijner leerlingen behartigde. Maar ik was toch een slechte, als de schepen van onderwijs onze school bezocht, ging hij mijne klasse voorbij ik was een slecnte, om dat de pastoors het zeiden en omdat gij hen achterna zeidet. En ge spreekt vaa scnool- oorlog Ge betreurt wat er gebeurd is en ge dreigt met schooloorlog, gij die thans weet wat ver volging is. Ge zegt dat ge dan deel maaktet van da oude partij, en dat ge geene vrijheid kondt eischeu dan voor de cijnskiezers..,, te slechter voor U, ik heb altijd vrijheid geëischt voor iedereen M. Daens, ook voor hen die geen kie zers waren of zijn. Ge betreurt wat er gebeurd is M. Daens. Sedert lang beb ik alles vergeven, ik kan in mijn hart geen haat of wrok voeden tegen een evenmensch, maar vergeten kan ik niet als gij weer van schooloorlog spreekt. Te Erembodegem op het dorp wonen mijn oude vader en moeder M. Daens, ga hen eens bezoeken, spreek hen van den schooloorlog en ze zullen u hunne en onze lijdensgeschiedenis van de jaren 1879 vertellen. Ik zou u tooneelen kunnen vertellen, waar van Gij ondanks wat ge te verduren hebt ge had umoeilijk een denkbeeld kunt maken. Ik zou u kunnen vertellen hoe mijn vader werd gebroodroofd, boe wij, telkens do pastoor ons bad uitgescholden voor slecht, gemeen volk, uitschot der helle enz. en er na de hoogmisr vele uwer Werkmans waren verkocht waarin wij als de laagste der schepselen werden afge schilderd, hoe we dan werden aaugevalien. Waarom miju vader omdat hij geen slecht ondankbaar mensch wou zijn, wij, 0131* dat we gehoorzaam waren aan onze ouders, en getrouw bleven aan onzen weldoener, M. Ver- peylen een der beste onderwijzers van Vlaan deren en die ook nog leeft. Ja, M. P. Daens vergeven hebben we dat alles, maar vergeten... neen. Uw stelsel, leidt rechtstreeks naar den schooloorlog en gij zoudt meedoen met de brooaroovers, gelijk gij het vroeger deedt Neen, dat zal niemand willen geen enkel onderwijzer kan of mag voor u of uwe partij stemman en zullen het ook niet doen als ze denken aan den schooloorlog. Wie een degelijk ouderwijs wil, wie da on afhankelijkheid wil der onderwijzers, zal voot de liberalen kiezen. J. VANOPDENBOSCH) gewezen Onderwijzer. Stemt voor de Liberalen. Eksteroogen. Een heil/.aam genees middel voor de eksieroogen is de l alsem van DrNoël, die eeu frank verkocht wordt in de goede apotheken. Algemeen depot L. Pirard, apotheker, Verviers. Vrachtvrije toezending. Te bekomen hij de Apothekers C'ailebaut De Valckeneer, De Waeie, Ghysselinckx en overal. De stichters en meodoeners van coöperatie* ven zijn menschenvrienden gelijk er op da wereld geen meer bestaan. Alles voor de werklieden... De werklieden gelukkig maken is hun eenig- ste doel.... Zij die denken dat nieuwe coöperatieven ge sticht zqn met het doel geld te winnen zijn et geheel neven. Niets dan voor 't profijt van de werklieden, voor 't welzijn der arbeiders. Vraagt men eens huu trouwboekje, dat is maar uit belangstelling in het huisgezin en om te vernemen naar de gezondheid der kinderen. Biedt men bazarhoekjes aan, dan is 't om aan de werklieden de gelegenheid te geven dia te weigeren. Als men aan de werklieden waagt, bemint gij uw profijt en wit en zwart, dan is dat al* leenlijk uit pure bermhertigheid, met de zui vere intentie de arbeiders te onderwijzen in de kunst van huishouden. Enfin... do coöperatief der klerikalen zal eene weldaad zijn voor de stad... voor de na- ringdoeners. Is 't niet spijtig dat de neriugdoeners dat niet begrijpen en die nieuwe-cooperatief naar den bliksem wenschen. O, werklieden, waar leidt men u naartoo Waar sleurt men u heen 11 Zij die, zoogezegd het kapitalism bestrijden, de leuke socialisten stichten kapitalisiLche ou- dtrnemingeu om met de wiust op uw brood eu andereu waren verwezenlijkt) paleizen ta bouwen eu vriendjes aan schoone eu gemak kelijke plaatsen te helpen. En de klerikalen die reeds de kleine nerin gen benadeeligen door het werk in de prisons, rasphuizen en kloosters, stichten nu ook nog coöperatieven om het noodlottig werk der socialisten te verergeren. De werkman kan niets beters betrachten dan zich door 't beginnen eener kleine nering door arbeid en zurg tot de burgerij te verheffen en onafhankelijk te worden. Alle pogingen zouden moeten strekken om door nieuwe uitvindingen, door nieuwe aanwen dingen der beweegkracht het werk ten huize te vergemakkelijken en uit te breideu, dan zullen de vrije beroepen weer bloeien, dan zal het familieleven voor den geringen man weer zijne waarde erlangen. De ophooping der werklieden in de fabrie ken en werkhuizen is eene maatschappelijke kwaal, die door den vooruitgang op gebied van onderwijs en wetenschap langzamerhand ver mindereu moet in 't belang der arbeidende klassen. De vrouwen in de fabrieken en de kinderen in de fabrieken dat is de vernietiging van het huishoudelijk leven, het verderf der samen'»

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1904 | | pagina 2