JEF CONTENT
21ste Jaar.
Nummer 7
Zondag 18 Februari 1906.
mm
LIBERAAL WEEKBLAD VOOR
Abonnementsprijs i;
voorop betaalbaar
HET ARRONDISSEMENT AALST
Prijs der Annoncenper drukregel
Nee spe nee metu.
Volksboekerij.
De spreekuren van
M. Jules RENS.
Liberale Associatie
Bureel van Kostelooze raadplegingen.
l)e Pensioenkas.
Aan de Nagedachtenis mijner lieve Zuster
Gemaskerd Ral.
Proper-iana.
4 fr. voor de stad
4 fr. 50 voor den buiten
Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore
van het blad, Vrijheidstraat, 58 AALST.
Gewone, 15 centiemen _„„„i
Reklamon 75 centiemen
Vonnissen op de derde bladzijde, 1 frank.
Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt
Handschiifteu worden niet terug gezonden.
AALST 17 FEBRUARI
Wie aangename avonden wil doorbren
gen met nuttige, leerzame en verma
kelijke lezingen kan alle zondagen van
10 1/2 tot 11 1/2 uren voormiddag kos
teloos boeken bekomen iu de Volksboe
kerij van het Willemsfonds, gevestigd
in den Graaf van Egmout Groote
Markt, te Aalst.
Men gaat vrij binnen langs de poort,
Leopol Istraat, de boekerij vindt men
gemakkelijk, eerste deur rechts als men
binnen komt.
Eene lijst van nieuwe werken zal
weldra bij deu kataloog wordeu ge-
voogd.
De liberale volksvertegenwoordiger
van ons arrondissement, M. Jules RENS
zal zitting houden
TE AALST den eersten Zaterdag van
elke maand ten 10 uren 's morgends, in
den Graaf van Egmont, lokaal der
Liberale Associatie, Groote Markt.
VAN AALST
Benevens de maandelijksche zittingen van
ou/.en acliibareu volksvertegenwoordiger, Mr.
Jules RENS, zullen er ten bureele der Libe
rale Associatie, iu den Graal van Egmont,
(grauwen steen), groote markt, alle Zater la
gen, van 10 tot 11 uren 's morgens, heel
bevoegde mannen in rechterlijke zaken ten
dieusle staan van du liberale vrienden van
den buiten en van do stad, om raad en inlich
tingen te geven nopens alle zaken. Iedereen
mag er zie!i in volle vertrou wen wenden. D
raadplegingen zijn gansch kosteloos.
Zondag, 18 Februari, van 3 1/2 tot
4 1/2 ure namiddag, storting voor de
Pensioenkas in De Vier Winden
Keizerlijke Plaats, bij M. Vanderlinden
Jaak, eorelid der Maatschappij.
Novelle.
10. Stant Stevens.
Met kroten vau afgrijzen keken de boeren
toe. Kledden was oen br^edgeschou lerde kerel
met lange knevels, llij was Reel zwart, nevens
de oogen waren twee stukjes gliinhout geves
tigd. Het hoofd eu den hals waren met eon
zwart doek gedekt, zooals de scbouwvagers
dat doen.Zijn blauwe kiel was ia zijn broek ge
stoken en deze was met een ledereu riem in de
lenden vast. Hij had slobkousen aan en schoe
nen zonder hielen aan de voeten. Een gröot,
zwart koevel, door eeu meesterhand bewerkt,
hing hem in zwierige plooien om zijn lichaam.
Er was bloed om den mond, bloed om den
neus, om de oogen het gelaat was vol builen
en wouden door de harde ijzeren vuisten van
Stant geslagen, 'i Was schrikkelijk om zien.
En schoon kledden, hun gomecue vijand, daar
nu weerloos lag voor huu voeten, toch beefden
ze nog bij 't aanzien.
Gegeven door de Symphonie Door
Eendracht Groot, den Maandag 26
Februari 1906, ia het lokaal Concordia,
Schoolstraat teu 9 uren 's avonds.
Puik Orkest. Wel voorzien buffet.
Prijzen der kaarten Beschermer 5 fr.
Ingang 2 fr. voor he6ren 1 fr. voor
dame. Een kaart van 2 fr. op voorhand
genomen geeft recht op eene dame-
kaart.
Elk kent de groote en overwegende rol door
de drukpers sedert hare uitvinding, verbete
ring eu verspreiding gespeeld op het groote
schouwtooneel der Meu6chheid.
Elk kent de dankbaarheid welke wij de groo
te manuen verschuldigd zijn, die bij middel
der drukpers waarheid en recht hebbeu doen
zegepralen over de dwalingen, het bijgeloof
en de ongerechtigheid welke eeuwenlang deu
scepter zwaaiden over het Meoschdom.
Elk brengt hulde aan de kampioenen die
door tijdschriften en nieuwsbladen de weten
schap hebben rondgestrooid en met volle han-
deu de moderne denkbeelden van gelijkheid,
beschaving en vooruitgang hebben gevestigd.
De vrijheid van drukpers, wordt echter het
hevigst bekampt door degenen die er misbruik
vau maken.
Politieke bladen hebben voor taak recht
voorde'vuist, het programma te verdedigen
der partij waarvan ze't oigaan zijn. Die bla
den hebbeu het recht de daden te besprekeu
en te beküibbolen van al degenen die een
openbaar ambt vervullen, zij hebben het recht
eu dun plicht zelfs huuue lezors te wijzen op
de g-brekea der wetten, op de misselijke in
richting vau besluren euz. enz.
Du politieke bladen hebben het recht eu den
plicht de bevolking in te. lichten, de geestes
ontwikkeling te bevorderen, de echto begrip
pen van recht, waarheid, deftigheid en zede
lijkheid bij do massa ingang te doen vinden.
Do nieuwsbladen hebben het recht en den
plicht de misdadigers aan de schandpaal te
spijkeren, ja, door hunne tusschenkomst te
bewerken, dat de booswichten die 's landswet-
ton verkrachten, hunnen evenmonsch bescha
digen, leed doen of benadeelen in handel of
nijverheid in de handen der Justicie worden
geleverd.
Zeggen we 't rechtuit in algemeenen regel
heeft de Belgische drukpers steeds haren
plicht volbracht.
Maar hier en daar ziet men soms blaadjes
ontluiken, die oneer doen aan de uitvinders
der drukpers oneer aan de groote mannen
die haar zooveel luister bij zotten, oueer aan
het nationaal karakter der Belgen. Het voed
sel der plant waarop zulke blaadjes gedijen
is fanatism en schijuhei igheid.
Het verspreiden van zulke blaadjes geschiedt
door de zorgen van schijnvrom j rijke heeren,
Ik wil een deugniet heelen, als dat Ivo
niet is. Ivo van boer Joris.
Drommels zij keken van dichtbij Maar
Ja, dat scheen wel
Meetje wasch dien schelm eens wat
Meetje knipte met een schaar de doeken los
eu wie8ch het zwarte, bloedige aangezicht
schoon.
Ja, 't was Ivo een vreemde die kwam, men
wist niet vanwaar, noch hoe, noch waarom en
die nu pas eeu jaar in de gemeeute was geko
men.
Traag opende hij de oogen, wreef eren zuch
tend aan zijn brandend eu bloedend voorhoofd
ensm.ekte «Laat mo, als 't u blieft, eens
drinken.
Het altoos goedhartig Meetje, haalde een
groote jatte koud water ou kledden dronk met
gretige teugen het verkwi .kende vocht
daarua wou hij zich oprichten maar hij voelde
dut zijn pogingen gansch nutteloos zouden zijn
en hij smeekte bevend om vergiffenis.
Vergiffeuis grinnikten zij... He, dat
ware mooi Zoogoedkoop zult gij er niet
vau achterkomen.
Wat zouden wij met hem doen In den
die zich zooveel mogelijk verbergen, uit vrees
voor de gevolgen, die bij elke gelegenheid de
woorden God, Vaderland, godsdienst,
heilig geloof, christelijk onderwijs enz.
op de lippen hebben en geen ander doel na
jagen dan hunne tegenstrevers nadeel te be
rokkenen.
Het privaat leven hunner medeburgers is
voor die schijnheiligen niet veilig, do handel,
de broodwinning hunner medemenscheu ont
snapt niet aan hunne toomelooze dweep- en
wraakzucht.
Iu onze stad hebben we zoo een bladje (we
zullen het de eer niet aandoen den titel te
melden zijn waren naam is door het volk
goed gekozen) dat niets ontziet, dat tot schan
de strekt aan do drukpers en iu elk nummer
laat ziun hoe verachtelijk de m-innen zijn
die er achter schuilen, daar ze te kleinhartig
zijn om met op6n vizier voor hunne tegenstre
vers te verschijnen.
Ik bob hier voor mij liggen twee nummers
van dat bladje het eerste van 18 November
1905, het tweede van 3 Februari 1906.
In die twee nummers tref ik aan 30 maal
de woordjes vuil eu smerig benevens eene
heele vracht andere lieve dingen als daar zijn:
helhondenbloedhondendaar ligt de vuile
sukkelaar, stekelvarkenslogeknechten, vuil
geuzenbloed, vuil en vuig, smerig samenraap
sel, van den duivel bezeten, framassonsche
bloedhondenvan achter H gat, enz. enz.
Ge zult misschien denken, dat al die lieve
benamingen in eene vlaag vau verontwaardi
ging over walgelijke schelmstukken naar het
hoofd zijn geslingerd van kerels die zich plich-
tig hebben gemaakt aan wandaden als die
waardoor de broeders van Maltebrugge zich
berucht maakten, of van schurken als de be-
zoedelaar en moordedaar der kleine Jeanne
Van Calck Neen, neen, al die propere uit-
drukkingeu worden uitgebraakt tegen men-
scheu op wier privaat leven hiets te zeggen is,
en die heel zeker deftiger zijn dan de lieve
zachte christenen die het bladje zoo proper
aaneenmorsen.
We bedoelen dan nog slechts de gewone
uitdrukkingen van het voddeken, de bedoe
lingen, ergerlijke zinspelingen, bedekte aan
tijgingen, vaEche beschuldigingen zijn nog
een soort lager en gomeener eu daar zal wel
eens elders over gehandeld wordeu.
En dat bladje is 't orgaan van inenschen die
God boven alles liefhebben eu hunnen naasten
als hun zeiven, die dagelijks bidden en knielen
voor de Koningin der hemelen, de heilige al
lerzuiverste Maagd Maria, die op hunne scho
len roemen waar de kiuderen opgeleid wordeu
om hunne properë enhunne deftige zede
lijkheid en manieren aan te leeren.
Door het nieuwsblad moet het volk zijne
opvoeding zooveel mogelijk voortzetten en vol
trokken.
Wij vragen ons af wat er van de jeugd
moet gewordeu, dio slechts plaats vindt iu
scholen waar ze tot dergelijke lectuur wordt
voorbereid, want vergeet met. dat de bescher
mers van dat bladje juist degénen zijn, die da
aan elk toezicht onttroken scholen de hunne
oulen tijd werden zulke rekels levend ver
brand.
Willen wij de buren bijeenroepen. Wij
kunnen zien wat wij met hem aanvangen
Wij ztUen lachen dezeu nacht
Schrikkelijk bleek was de armo kledden en
zijn tanden knersten. Hij wist niet welk lot
hem wachtte, maar hij zag wol aau de gram
me, hardvochtige gezichten, rondom hem, dat
het niet heel goed ging afljopen en dat de straf
misschien wel vreese.'ijk zou zijn.
Laat me gaan, bad hij, en ik zal nooit
meer herb -ginnen
Dat zal waar zijn, zei Poet Dakkers ik
voor mijn part, ik breek u de twee beeneu
dan zult'ge wel later wat lastiger loopeu.
En daar hij goeu vier oogen noodig heeft
zullen wij hem zijn twee besto uitrukken...
Ik verbrand zijn vel...
Dat al'es is lachmarkterij, niet waar,
zei Meetje 1.. 't Ware schande
U verdedigen als JStant, de brave, kloeke
jongen deed, dat is goed Maar een weerloos
mensch doodmartelen, al zij die ook een
boosaard, dat is onmogelijk en onchristelijk eu
dat zal niet gebeuren 1
noemen. Wat moet er van een volk gewordnn,
dat voor eenig geestesvoedsel deu inhoud vau
dergelijke papieren te verteren krijgt.
Moeten de scholen voor die heeren beoor
deeld worden naar hunne eigene litteratuur,
dan gaan we weidra een geslacht hebben vau
stompzinnige, kwaadaardige geestdrijvers,
die niet eens meer in staat ziju te onderschei
den tusscheu het eerbiedwaardige eu het
vuige, tusscheu het goede en het gemeeae,
tusschen het scboone en het afzichtelijke.
We willen hier als boeket een kleiu arti
keltje uit bedoeld bladje overdrukken, arti-
ketlje dat de sythesis is van al den geest, do
christelijke gevoelens, de wetenschap en taal
kunde van de verdedigers der katholieke scho
len. Hier volgt hot, zonder dat wij er ecu loi
ter aau veranderen.
Dikke, Vette
al niet de betere, blauwe, valsche, hippo-
critische geuzen van achter 't gat car-
lo38on, kareis, charelowie of chalers niet
in heele goede relatie met lonctje hebben n
zoo huu plezier omdat men het dezen zoo
fijn uitgeschopt wordt.
Maar ze mogen niet te veel lacheu hoor
want ze behouren ook tot het echt libera-
len ras niet zoowel als Lonetje. n
Niet waar, lezers, dat is lief Lief van in
houd, lief van Btnl, lief door zijne wendiug,
lief door zijn echt christelijken zin.
En to Aalst weet eu begrijpt elk dat iu dat
walgelijk artikeltje bedoeld wordt'M. Karei
Schuerm.ius, eeu achtbare nij v^raar, onzer
stad, schoonbroeder van M. Meert, katho
lieke schepen van Aalst, M. Karei Schuurman*
gewezenveorzitterder Koophandelsrechtbauk,
Voorzitter van hut Koninklijk Gilde van St.
Sebastiaan enz.
Maar M. Karei Schuermans is liberaal,
verstaat ge 't We weten wol, dat die heer
voor de gemeenheid van zulkon aanval, (de
schouders ophaaltwij hebben enkel willen
aautooneu wal vruc iten meu verwachten kan
van scholen die ouder de hoede staan van lie
den, die de proza van het voddekon, waarin
bovenstaand artikel verscheen, als onmisbaar
beschouwen, om deu volke deu weg te wij zou
der deftigheid, der reinheid, der rechtvaardig
heid, der christelijke liefde... en dea weg naar
den hemel.
A 's men zoovejl stomp'.innigheid op eoo ge
stapeld ziet, als men bemerkt hoe aldus do
afdwaling van 't verstand wordt bewerkt, zou
men haast de uitvinding der drukkunst be
treuren gelukkiglijk behalen waarheid eu
rechtvaardigheid teu slotte altijd de zege
praal.
De aanoeuflansors van schriften verdienen
voorwaar allerlei zegeningen voor het reiue
werk dat ze verrichten.
Maar voor 't welzijn van 'i Volk ware
't beter, dat ze zich zei ven de Vlaamsche
spreuk toepasten Schoenlapper blijf bij uwen
leest.
Elk zweeg, want Bella Stevens werd vau
allen bemind en geacht.
Ik weet, vervolgde zij, dat Stant kledden
heeft gevangen niet omdat gij u zoudt wrekeu
over 't geleden onrecht, maar om aan allen to
toouen dat wij bloodaards waren en dat wij
schrik hadden en aan hel en duivel dachteu
omdat een mensch zich anders kleedde, met
een ketting kon rammelen en zwakken en on-
noozelen den doodschrik op het lijf kon jagen.
Wij zullen in 't vervolg wel verstandiger zijn,
eu Ivo zal niet meer herbeginnen Stant zal
grootmoedig ziju en vergeven, niet waar?.
Zeker Meetje, als gij dat vraagt...
Ziet ge wel Wij hebben op hem geèu
recht 1 Ivo is de gevaugene van Stant, niet
van ons, niet van u 1.. De jongen i8 lèelijk
getrakteerd J dat hij nu belooft, zweert...
Ventermardjee I Kledden is mijn gevan
gene 1 Ik wist wel dat ik hem krijgen zou de
de kerel Allo op, ventermardjee en mee
naar 't kot I
En Nelen de champetter duwde de boeren
op zijde...
(Wordt voortgezet).