NI N O V E. Vastenavond. De werkstaking der sletsenmakers. VASTEN. De kiezingen van 1902 en 1900. Samenspraak in eene Moorselsche boerenwoning. zonden besmet zijn dat ook daar dwang, rouf, moord, alle mensehelijk- lieid verdringen. Maar de Congostaat bij zijne sticliting heeft juist de op dracht gekregen van de vereenigde Mogendheden oun ouder den Evenaar e<n werk van boschaving te verrichten cn beeft die taak on dit doel aanvaard. De onthullingen van de Onderzoeks commissie, die do betaalde en lichtdoo- vende logenstraffingen voor goed ver nietigd hebben, zullen het teeken ge ven tot eene bepaalde hervorming in het bestuur van den Congostaat. Reeds heeft de commissie tot hervorming hare verslagen uitgebracht hopen wij, dat dia ontwerpen nu niet in de cartons zullen blijven liggen, maar dadelijk toegepast worden. liot leven van dui zenden negers hangt er van af. De drie eerste dagen van vastenavond zijn kalm en vreedzaam voorbijgegaan, ,al was er meer beweging, meer gejoel en gewoel, dan vorige jarenWel heb ben we gehoerd dat een wildeman een ouderling erg mishandeld heeft maar zulke kerels verrichten hunne helden daden ook als het geen vastenavond is. liet getal gemaskerdeu was zeer groot, al was het weder niet al te gun stig, behalve den dinsdag, eu vermits de klerikale belhamels zich ditmaal hebben ingehouden, heeft men behalve het geval waarvan we hierboven gewa gen van geene moeilijkheden gehoord. .Zoo moet liet zijn. Den Dijusdag namiddag maakte De Ou Je Garde haar jaarlij ksch uitstapje honderden en nog honderden gemas- ikerdon vormden mot de Muziekmaat schappij oen bouten, vroolijken stoet, dansend en zingend tot het avond werd. De bijval welke dit uitstapje geniet ver- meerdeit van jaar tot jaar en ditmaal was hij buitengewoon, overigens het weder was huiten mate guustig, de .geuzenzou glansde vroolijk en hare stralen schitterden in de gouden pant sers der iniddeleeuwseke ridders die den optocht openden. Chalsn ia ie jonk, deed de rondo mee, van hand tot hand on van groep tot groep overgeleverd ■tot hij eindelijk terecht kwam iu de Klapstraat van waar hij met den eorston wiesttrein naar eene onbekende bestem ming is vertrokken. Dergelijke uitstappen brengen altijd volk te been eu wij herhalen daarom wat we vroeger zegden indien de stad dd inrichting van de karnavalfsesten wou behartigen, een oproep doen total de maatschappijen zonder onderscheid van partij of gezindheid en daaraan de noo- ilige openbaarheid geven, van alle kan ten zou er volk naar Aalst stroomeu uu de vastenavond zou er niet min deftig om voorbijgaan. Is dat b. v. niet liet geval te Bincbo, en sedert oen drietal jaren te Charleroi? Van uren in deu omtrek stroomt het volk daarheen, bezoudere treinen moe ten ingericht worden en den toeloop is ■er grooter als met do kermis tot groot genoegen en voordeel dor ucringdoe- ners. De sletsenmakers der labriek TEcoDomU *iue s zijn 6edeit veertien dageu in werksta king. Naar wij vernemen, werd hun eene taak opgelegd die meer tijd eu arbeid vergde, en waardoor de werk lieden dus huu gewoon dag- •Joon niet konuen verdieneu. Men beloofde huu, na die taak, een voor deliger werk iu haudeu te geven, dat de ge ileden schade zou vergelden. De werklieden eiscaton eene onmiddolijko •vergoeding iu loon- Vandaar de oneenigbeid. De werklieden eiscbeu geen op3lag van loon on bel is bet inzicht niet der patronen loonaf- trok te plegen. Meesteren gast rijn dus't akkoord over de waarde van bet verdiende loon, Hoogst be- tieuivuswrardig is't, dat op de toepassiug, de uitbotaliug van dit loon. eene werkstaking moet uit bl eken eu zuo lang duren 1 in alle werkstakingen gaan ons medelijden •en onze sympathie, uu ir do huisgezinnen der stakers, aau de moeders eu bun kroost. In alle werk6iakiugeual hadden zij plaats bij liberale bazen, gaven wij ondersteuning aan de stakers zooveel wij kounen. Wij deden niet zooals de katholieken, die imm r veel gerucht maakten met hunne trom petters en hunne bussen, uit lage politieke berekening, maar weinig gaven aan libe rale werkeloozen Die m innen beloven maar den hemel, bet- geen r.icts kost, of zegden dit men toch aan iedereen niet geven kan, en geven daarom aan niemand Wij zeggen aan de werkstakers van beden Overlegt, weest niet koppig, laat u niet mis leiden, maar eisebt uw recht En recht ware bun wellicht reeds wederwa ren, zonder de baatzuchtige ophitsingen van laaghartige politiekers. De Katholieken roepen, door hun orgaan u De Dender onrechtvaardige loonverlaging en wraakroepend machtmisbruiken ze dagen onzen Dendergalm uit die schandige jetten tc bespreken waarin, zeggen zij de libe rale kopstukken betrokken zijn. n Over eeuige weken slechts was 't bier werk- siakiug in de Katholieke fabriek vau Mr. De Ciercq, waar wezenlijke loonsverminde ring werd opgedrongen. Eu De Dender zweeg. En de kristene pantoffel makers gingen met bet verminderd tarief weer aau *t werk. En de Dender zweeg. Waarom roept bij thans zoo luid van on rechtvaardige loonsverlaging en macht- misbruik 1 r Is bet omdat het lot van den werkman de katholieken zoo nauw aan 't harte ligt Neen, maar alleen omdat bet liberale meesters geldt, om lat zij hopen door op de liberale patroonen te schelden, de werklieden naar chrislene vereenigingen te lokken. De katholieken willen in troebol water vis- scbeu. Ze gieten olie op\ vuur, en zoeken, uit politiek belang, de verantwoordelijkheid van den toestaud te schuiven op dsn riig der gansche liberale partij. De liberale partij betreurt met ons dat Ninoofsebe huishoudens ten gevolge van werk staking iu nood zouden verkcoren. Zij zou al les te werk stelieu om die staking te doen eindigen. Maar wie beeft daartoo mandaat Wij nemen aau dat al de aaudeelbouders der Econoniique onze liberale gedachten dee- len. Maar het is eene private onderneming, eeüe naamlooze handelsmaatschappij, die ge lijk alle handelsmaatschappijen vuor doel heeft geld te winnen, hoewel het zij te barer eer gezeid, ze hier gesticht werd om werk te bezorgen aan de Ninoofsche arbeidersbevol king. En in die private onderneming, en die han delmaatschappij, heeft de politiek of de liberale partij niets te zien of te ma ken. Dat de Katholiekeu zoeken die werkstaking te doen duren, om deze van den Witten, de meester van ons werkte doen vergeten, is heel natuurlijk. Dat ze op de liberale bazen schelden, -op het oogoublik dat door den val dor Katholieke cor- setfibrick De Cleicq, een 40 tal moisjes voor goed op straat gezonden worden, ook inliet putteken van den winter is voor die hoeren nog natuurlijk. Maar wij iiberalen wenschen dat patroon en workman spoedig door wederzijdsche tooge- ving tot de oplossiug van het geschil zouden geraken en een einde stollen aau dezen droe ven strijd dio zoovele huismoeders doet lijden. Wat is vasten Vasten is niet eten als men honger heeft, dus zich zelve te kort doon en zijne gezondheid vrijwillig benadeeleu. Het komt er niet op aan welke spijs ge nuttigt. Ik eet bijvoorbeeld liever visch dan vleeseb, ik kan dus geen ver diensten hebben bij bet derven eener spijs welke ik niet lust. Hij die zijn gewoon werk verricht moet ook zijn gewoon voedsel nemen, wil bij do kracht en de sterkte behou den om zonder nadetl voor zijn lichaam zijuen arbeid te verrichten. Allo jaren zenden de bisschoppen schikkingen voorden vasten. Daarin wordt bepaald wat men eten mag op sommige dagen eieren, boter, melk, afgesmolten vet enz. enz. Daarin wordt ook bepaald wanneer men eten mag eenmaal daags zijnen nooddruft te nemen, dan welke dagen men vleeseb en visch mag eten enz. Daarin wordt dan nog bepaald wie er niet vasten moot do soldaten en hunne vrouwen en kinderen,-do gendarmen, doeauiers, politieagenten, treiu-en tramwaebters, brieveudragers, accyus- bedieuaeu. Daarin wordt ten slotte nog bepaald, dat men van alle vasten ontslagen is als men eene aalmoes stort in den offerblok van den vasten. Deze laatste bepaling is na tuurlijk de voornaamste eu de gewich tigste, want do bisschop voegt er uit drukkelijk bij, dat deze aalmoes ter- plickiend is voor al degenen, die de voorgeschreven schikkingen niet na leven. Natuurlijk worden die schikkingen voor den vaster) in 't geheel niet moer in acht genomen, tenzij voor velen wat den offerblok betreft on meer vraagt de geestelijke overheid niet. Wie kan er vasten Wel, het spreekwoord zegt het eerst en vooral, degenen die in de kerk staan. Zij hebben immers noch spijs noch drauk noodig en kunnen er best tegen. Zij die kuunon vasten, dat zijn dege nen die een gemakkelijk leven leiden, geen arbeid hebben te doen en de zoo gezegd verboden spijzen rijkelijk ver vangen kunnen door lekkore brokjes die er niet min voedzaam of smakelijk om zijn. Zij die kunnen vasten zijn de genen, die op Asschen Woensdag en Goeden Vrijdag naar de groote stad trekken om er in 't een of ander hotel een lokker dinoetje te genieten, dat soms meer kost dan bet voedsel eener ganscbo maand van den armen zwoeger die een doodzonde zou bedrijven als hij een brokje spek met zijn brood zou eten. Dat men dien zwoeger 's middags aan de tafel aolto van een pastoor hem een doziju oesters, een ferme brok visch met aardappelen en botersaus, kreeften met sain enz, oprlierie en daarbij eene fijne fleseh wijn, welnu die zwoeger zal de rest van den dag ook vasteu. Maar ik vraag mij af waarom er bene vens de verboden spijzen ook geen ver boden dranken zijn. Ónder de verboden dranken zou de bisschop natuurlijk do wijn moeten noemen, immers wijn is ook kloek, wijn geeft ook kracht en do onthouding zou wellicht voor hem en vele pnestors heilzaam ziju. Ik sta verstomd voor de lijst der lie den die niet vasten moeten Soldaten die sehier niets te verrichten hebben moeten niet vasten eu als ze getrouwd zijn hunne vrouwen en kinderen ook niet, een fabriekwerker moet wel vas ten. Politieagenten moeten niet vasten, schrijuwerkers wel doeaniers moeten niet vasten, karreelbakkers wel enz. Dat zijn mysteriën van onzen heiligen offerblok-godsdienst die do niet-offer- blok-begrippen te boven gaan. Die vastenbulle is eene geldklopparij, niets meer Vasten is versterving doen, om zich verdienstelijk te maken in de oogen van den Heer. Maar het opperste gebod is ge zult uwen naaste of uw zelveu geen kwaad doen. De man die vast omdat bij niet an ders kan lijdt gebrek en armoe, we moeten liem helpen. De man, die vast al beeft hij voedsel en honger benadeelt zich zeiven en is schuldig, ja, misdadig jegens zijn eigen eu jegens zijn gezing. Degene die vast, maar zich daarbij te goed doet aau niet-verboden spijzen, lekkere wijn enz. is een farizeeër. Degene die niet vasten wil, maar zich vrij koopt met geld is een huichelaar. De werkmen die niet vasten kan en ook daarvoor betaalt is eea sukkelaar. Slot De vastenbulle bewijst, dat de geeste lijkheid alles over heeft voor het geld. Zij hebben ia den godsdienst de zielkoo- perij ingevoerd, gelijk de klerikale par tij die behoudt iu bet Belgisch leger. De hemel is voor den wijndrinker De bel voor den speketer De offerblok voor den pastoor. Er wordt thans voel over de kieziugen gere dekaveld zonder kennis van zaken. Daarom gelooven wij het nuttig hier de uitslagen op to geven iu 1902 door de verschillend; parlijeu bekomen iu de airondissemeuteu, waar er den 27 Mei aanstaande op nieuw verkiezingen moeten plaats hebben. VVij laten alleen de cij fers van Brussel achter, welke genoegzaam gekend zijn. De klerikalen hebben thaus eene moerder- heid van 20 stemmen, zoodat de liberaleu te lhus8.il eu in de hiernavolgende arrondisse menten 11 zetels moeten winnen, om de meer derheid omvtr te werpen. Ziehier dus de stemmen in 1902 door elke partij bekomen, alsook het getal zetels, welke haar to beurt vielen. BRUGGE Klerikalen 26.400 stemmen 3 zetels Liberaleu 10.300 id. 1 id. Daeusiston 4.600 id. 0 id. KORTRIJK Klerikalen S7.230 stemmen 4 zetels Liberalen 12.034 id. 1 id. Socialisten 4.131 id. 0 id. Daeusiston 3.807 id. 0 id. VEURNE-OOSTENDE Klerikalen 32.238 stemmen 4 zetels Liberalen 16,507 id. I id. ROUSSELARE-THIELT Klerikalen 45.512 stemmen 4 zetels Liberalen 6 982 id. 0 id. IEPEREN Klerikalen 25.944 stemmen 2 zetels Liberalen 11.222 id. 1 id, ANTWERPEN Klerikalen 70.442 stemmen 8 zetc-Is Liberalen 40.973 id. 4 id. Socialisten 14.203 id. 1 id. Daeueisten 5.237 id. 0 id. MEGHELEN Klerikalen 36.384 stemmen 3 zetels Liberalen 14 431 id. 1 id. Socialisten 4.664 id. 0 id. TORNHOUT Klerikalon 33.596 stommen 3 zetels Liberalen 7.372 id. 0 id. LEUVEN Klerikalen 45.547 stemmen 4 zetels Liberalen 18.092 id. 1 id. Socialisten 13.112 id. 1 id. NI JVEL Klerikalen 27.610 stemmen 2 zetels Liberalen 16.629 id. 1 id. Socialisten 20.037 id. 1 id. DIN A NT PHILIPPKVILLE Kleriaaleu 34 479 stemmen 3 zetels Socialisten 15.523 id. 1 id. Liberalen 11.431 id. O id. NAMEN Klerikalen 36 636 stemmen 3 zotels Socialisten 24.374 id. 1 id. Liberalen 13.567 id. 1 id. VIRTON-NEUFOHATEAU Klerikalen 21,296 stemmen 1 zetol Liberalen 13,353 id. 1 id. Socialisten 2,482 id. 0 id. ARLON-MARCHE Klerikalen 24,727 stemmen 2 zetels Liberalen 13313 id. 1 id, Socialisten 3.279 id. O id. Sis. Goeden dag vrieuden. Fons Goeden dag moester. Sis Hoe gaat het. Fons - Slecht weer, veel nat, de landen zwemmen, het begint nochtans tij l te worden dat het weer gaat beteren. Sis. Toch vrienJ, toch. Korte maaud is nooit veel belovend on als Meert h ire zomer- scho dagen levert mogcu wij niet kligeii. Fons T Is waar meester, maar oen boer alleen op zijne hofstede lieelt zijnen tijd noo dig. Er mag niet veel af, 's moiojends vroeg eu 's avonds laat, ja-eou echte slaaf. Sis 't Zal beteren, de kinderen worden groot, moeder wordt ai wat ondersteund en de jongens volgen. (De vrouiv onderbrekende). Komt, zet u hier iu de kamer om wat te klappen, met die kindors, men verstaat elkander niet. Kom binnen, meester kom. (Zij gaan in de kaniT). Fons Mie breng eens eene kan bier. Vrouw Ja man, s flens. Sis - Hewel weet gij het groot nieuws al Fons Dat wij eenen f rmen m us hebboa met- dat armongoed. Ik heb het altijd ge'.cgd dat men daar slecht zou mede uitgespoeld zijn, Hadde meu mij Secretaris gemaakt nooit zou den zulke diugeu gebeurd ziju. Sis Zwijgen wij daarover vrieurl, het zal alles duren zoolang als het duurt.... Neen vriend maar weeral versch nieuws. (Vrouw komt met eene kan hier en schenkt in). Vrouw. a. u. b. meester. Sis. Op de gezondbold. FonsHewel miester wat uieuws dan Sis. Wel vriuud de schoolmadame wordt op pensioen gezet, M. de pastoor is er nijg mee ia zijn schik. Weeral eene plaats open voor een zusterken eu daarbij all; toe zicht weg uit de meisjesschool, want madame gediplomeerde onderwijzeres is eon groot op zicht voor de zusters. Fons Ja, Watte, watte. MIE. Moorsel. Bericht aan Bouwmeesters. en aan allen die huizeubouweu of willen hou wen eu niet kuunen bouwen. Bij Ivo zijn te bekomen eene gansche ver zameling plans van huizen voor herbergiers, winkeliers, handelaars, doctoors, raadsheeren, schepenen, renteniers, melkerij bestuurders, enz. alles aau prijzen buiten concurrentie eu iu den tinnenhoek 50,000 steen voor nadere bijzonderheden zich te wenden tot het ver kochte Armgoed. Elk zegt het voort. Brand. Zaterdag is alhier rond vier ure namiddag brand ontstaan bij M. we Cooreman dorp. De schade is onbeduidend en door ver zekering gedekt. Maar wat belangrijker is en door de Moorselsche pompiers dient geweten te zijn, is de nieuw manier van brand kleppen of beter luiden, want waarlijk zoodra de brandklok zich liet hooren grabbelden de kwe- zelkens naar kuunen kerkboek, hangden eeuen suoerdoek omen stapten gejaagd ter kerke, naar het lof.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1906 | | pagina 2