Ue spreekuren van
M. Jules RENS.
Liberale Associatie
Bureel van Kostelooze raadplegingen.
Martelaars.
Medeburgers!
MOORSEL.
Okegem.
De liberale volksvertegenwoordiger
van ons arrondissement, M. Jules RENS
Eal zitting houden
TE AALST den eersten Zaterdag van
elke maand ten 10 uren 's morgends, in
den Graaf van Egmont, lokaal der
Liberale Associatie, Groote Markt.
TE SOTTEGEM den tweeden Dinsdag
van elke maand ten 9 uren's morgends,
bij M. Achiel De Mulder-Francois, aan
de Statie.
TE NINOVE den derden Dinsdag
van elke maand ten 9 uren 's morgends,
in het lokaal van den Liberalen burgers-
en Werkmansbond bij M. Firmin Le-
clair, op de Markt.
TE HEltZELE den vierden Woensdag
van elke maand, ton 10 uren 's morgends
bij M° \V° Droeshoudt, aan de Statie.
TE GEERAARDSBERGEN te zijnen
huize, al de dagen des jaars, uitgezou-
derd do hierboven vastgestelde zitdagen
en de dagen, op welke zijnen plicht
als volksvertegenwoordiger hem elders
zouden roepen.
Iedereen, arm en rijk, werkman,
burger, landbouwer, neringdoener, nij-
veraar of handelaar mag zich in volle
vertrouwen tot M. Jules RENS wenden.
VAN AALST
Benevens de maandelijksche zittingen van
onzen achtbaren volksvertegenwoordiger, Mr.
Jules RENS, zullen er ten bureele der Libe
rale Associatie, in den Graat van Egmont,
(grauwen steen), grooto markt, alle Zaterda
gen, van 10 tot 11 uren 's morgens, heel
bevoegde mannen in rechterlijke zaken ten
dienste staan van de liberale vrienden van
den buileu en van do stad, om raad en inlich
tingen tc geven nopens alle zaken. Iedereen
mag er zich in volle vertrouwen wenden. De
raadplegingen zijngansch kosteloos.
Naar aanleiding der verschrikkelijke
koolmijnramp vau Courrières in Frank
rijk, welke meer dan 1400 slachtoffers
maakte eu 1500 huisgezinnen iu rouw
en verdriet dompelde, brachten wij
aan de martelaars vau den arbeid, aan
degenen die onvorschrokkeu dag uan
dag hun leven ten pande stellen voor
het onderhoud van vrouw en kroost.
De heele beschaafde wereld door,
steeg uit aller borsten een kreet van
smartelijke doelueining, een kreet van
medelijden voor de arme slachtoffers,
voor hunne weduwen, weezen eu bloed
verwanten. Yan alle kanten daagde er
hulp op, het Frausch Staatsbestuur, de
gemeentebesturen der omstreken stem
den belangrijke hulpgelden, de Maat
schappij van Courrières gaf haar eerste
aanduel en zal daar zij alle verplich
tingen op zich neemt jaarlijks
1,800.000 (een millioen 800 duizend
franken) te betalen hebben aan de
nabestaanden der dooden en aan de ge
kwetsten.
Maar er zijn andere slachtoffers van
deD arbeid, dan degenen van Courrières
die ook ons medelijden in de hoogste
mate verdienen, namelijk de slachtof
fers der overstroomingen Het lot vau
den landman is soms wel droevig we
ken en maanden werkt, zwoegt en
wroet hij op zijnen akker, zorgt,
schikt, berekent, om goede uitslagen
te bekomen, heeft zware packteu en
lasten te betalen eu dan als de verwach
te oogst, zijne moeite moet beloouen
breekt het onweer los en daar in zijn
bijzijn wordt alles verwoest eu vernield
cu grijnst armoede en gebrek hem te
gen. Machteloos moet hij het aanzien,
hij kan er niets tegen.
Erger is het nog als de overstrooming
niet alleen zijne veldvruchten, maar
zijue akkers zelve vernielt en zijn stal
en schuur omverre sleurt, alles verbrij
zelend eu bedervend, wat iu 't bereik
komt van den stroom. Voorlangen tijd
zijn de akkers ongeschikt voor de teelt,
geene Maatschappij dekt do geleden
schade, geeue wet voorziet de hulp aan
de slachtoffers van zulke ramp.
De overstroomingen der Schelde heb
ben aldüs, duizenden slachtoffers ge
maakt, welstellende landbouwers ge
heel ton onder gebracht, vrouwenkin
deren en grijsaards iu ellende en een
leven zonder hoop gedompeld.
En hot klerikaal goeveruement van
ons ongelukkig Belgie wil niet doen
wat 't Fransch aQti-klerikaal goeverne-
ment deed hulpgelden doen stemmen
voor de slachtoff tb der overstroomin
gen. Het gouvernement, verklaarde
de Smedtde Naeyer, zal er niet tus-
schenkomen tenzij de private wel-
dadigheid te kort schiet.
Neen, de duizenden slachtoffers der
overstroomingan moeten niet rekeuen
op het klerikaal goevernement. noch
op de klerikale partij. Ze mogen bede
len ze bedeleD, ze mogen het brood der
liefdadigheid eten en dan? Dan kuDnen
ze maar het land verlaten en in den
vreemde den kost zoeken voor cchtge-
nooto en kinderen.
Ziedaar, hoe do klerikalen de land
bouwers liefhebben Honderden mil-
lioenen hebben ze voor nuttelooze for
ten, voor ongelukkige boeren wier
oogst vernietigd werd, voor ongeluk
kige Vlamingen die alles hebben verlo
ren welstand, vruchten, oogst en ak
kers,geen duit Niets 1 niets
't Wordt tijd. dat ons Vaderland van
zulk slecht, doorslecht; goevernement
verlost worde, het strekt tot oneer van
het Belgische volk.
Intussehen sporen wij iedereen aan een
mildeu penning te storten ten voordeele
der rampzalige slachtoffers der vreese-
lijke overstroomingen.
Uit het ouderwijs komt allen wel
stand en voorspoed.
De ouders moeten hunne kinderen
een goed onderwijs bezorgen.
Daarover is eenieder het eens 1
Die verplichting staat zelfs geschre
ven in den catechismus, waarom zou ze
dan ook niet geschreven worden in de
wet
De klerikalen willen niet. Ze zijn be
vreesd voor het onderwijs van bet volk.
Het volk mag niet te verstandig wor
den.
Ze verbieden de ouders hunne kinde
ren te lateD werken, ze verplichten
onze zonen naar de kazerne te trekken,
ze verplichten onze jongens garde-ci-
viek te worden, maar vau verpiicht on
derwijs willen ze niet weten, iu naam
der vrijheid.
Dat noemen wij de vrijheid van on
wetendheid 1
En het is voor die vrijheid van onwe
tendheid, dat de klerikalen van Aalst
in zitting van den gemeenteraad van 26
Maart gestemd hebben tegeD den
wensch voor verplichtend onderwijs.
Wat is vrijheid van onderwijs
Onderwijs moet er zijn, scholen waar
alle Belgische ouders hunue kinderen
gerust mogen naartoe zenden moeten er
ook zijn.
Maar de ouders moeten vrij zijn in de
keus der school, 't Is te zeggen dat ze
vrij moeten zijn hunne kinderen naar
de school te zenden welke ze de beste
achten.
Iu Aalst zijn er twee stadsjongens-
scholen.
De eerste, de school der Vrijheid
straat (anders gezegd De Kat) geniet het
volle vertrouwen der ouders, omdat er
steeds eun degelijk onderwijs werd ge
geven en het nog altijd de beste is der
stadsscholen.
De tweede, de school van meester
Van Rentergem, aan de Arend, binDe-
straat, geniet dat vertrouwen met.
Welnu de klerikalen van onzen ge
meenteraad, die fijne voorstaanders der
vrijheid van onderwijs hebben een be
sluit gestemd waardoor al de ouders
wouonde laugs den rechten kant der
Dendervaart en die hunne kindereu
naar De Kat ter school zenden, dat niet
meer zullen mogen doen, en verplicht
zullen zijn hunne kleinen bij meester
Van Rentergem te zenden of naar da
klerikale scholun.
Is dat niut schandalig
En die kerels durven spreken van
vrijheid vau onderwijs
Menscben die aan de Zeebergbrug
wonen zullen gedwongen zijn huune
kinderen naar den Arend te zenden,
drie kwartuur ver, ofwel naar eene kle
rikale school, waar het onderricht
sectarisch dus slecht is. Dat schandalig
besluit werd gestemd door 11 klerika
len tegen 6 liberalen en M. Claus Eug.
Ziedaar hoe die klerikale potuilen de
vrijheid verstaan.
Ze willeu de stadsjongensschool, waar
onlangs eene nieuwe klasse werd inge
richt benadeelen, ja, ten onder brengen
ten voordeele hunner partijscholen, on
derhouden met het geld van iedereen
zonder dat iemand er-toezicht over
heeft 0d die op vele plaatsen eene gold-
klopperij zijn geworden.
Weg met de goede scholen^! is hunne
leus.
En als die kerels in naam der vrij
heid de stadsscholen zullen vernietigd
hebben, dan zullen de ouders verplicht
zijn, hunne kinderen te zenden naar de
klerikale broeinesten van fanatism of
ze te laten loopen langs^de straat.
Welnu we protesteeren tegen die on
wettelijke, schandalige krenking der
vrijheid, we protesteeren namens de
talrijke ouders, die verplicht zullen ziju
hunne kinderen te burooven van een
degelijk onderwijs, en met ons zullen
tegen die handelwijze prostesteeren al
de vrienden van het goed onderwijs en
van de stadsscholen.
Deze week las ik bi] toeval het Stemmeken
van Zaterdag 24 Maart. Hoe verwonderde het
mij er te lezeD, dat ik Nöo met Heintje in ge
sprek beu geweest, op den trein, over de ver
gadering van onzen Boud. He wei menscben ik
ben sedert drij woken in ziekverlof en mag de
kamer niet verlaten. Is het dan liegen, dat ze
doen of niet.
Het is niet te verwonderen dat mijnheer de
onderpastoor in 't misken uitriep Men mag
geen slechte gazetten lezen. Ge moet die vreem
de stemmen vericeien. Bestaat er grootur
kwaad dan zoo iets in eeue gazet te zetten als
men er niet aan of aau daar omtrent is ge
weest. Moest er eeusop den trein een feit zijn
gebeurd dat strafbaar was, dau kou ik Noo
zoowel als dader aanzieu geweest zijn, dan
welk ander vrerkbroeder.
Gelukkig menscben dat de Docloor daar
was om bet anders te getuigen. Past dus op
makkers en laat u met geene leugens paaien.
steekt zulke blaadjes in de stoof daar is hunne
plaats zegde M. De Pastoor.
Noö.
Open brief aan Mijnheer de Correspondent
van't Stemmeken als antwoord op zijnen on-
noozelen zeever, zooals hij dat heet, van 24
Maart.
Moorsel, 27 Maart 1906.
Mijnheer
Het eerste wat ik u zeggen moet is dat gij
een scüandige leugeuaar zijt. Gezien mijn
werkbroeder Noó ziek is, rijdt hij niet op naar
Brussel, eu zoo kon ik met hem niet in gesprek
komen. Maar wat wil men De maat loopt
over, waarvan ze vol is en liegen en beloven
is altijd uw wapen geweest.
Ik kan er goed over oordeeleu daar ik lang ge
noeg in uw kamp bob gestreden en de onrecht
vaardigheden, die er gebeuren moeten wel
groot zijn, dat ik, en menige werkman en boer
van uwe klodden afzie Wat zien wij anders
bij de Moorselsche Dompers dao uitpluizen en
in kiezingstijd de menscben bedreigen met he
mel en helle, als men ze niet verdomd ver
klaart.
Lang genoeg hebt gij daarmee geschermd en
den godsdienst tot masker gebruikt. Ziedaar
eenige der redens die mij uwe kliek hebben
doen verlaten. Gij legt iu mijnen mond de
Scheldnaam Snotmuil om mijne werkbroeders
te beduiden.
Laaghartige Hoe, jougelingen van 16 a 20
jaar zijn snotmuilen Zij, die vaQ vier ure des
morgends optrekken naar Brussel om voor va
der en moeder de korst brood te helpen win
nen en alleen 's avonds om 9 ure 't huis ko
men. Dat zijn Snotmuileu. Wel Correspondent
mag ik u kennen wat doet gij voor uw vleesch
te winnen. Ik twijfel niet ot gij zijteen Moor
selsche Smoutbol die op de partieschap uvr
buiksken rolt, en dus met verachting on ver-
nederiug op den armen werkman nederziet.
Het is eene goedu les dat Lauimeken Smeer
buik geeft aan het jonge geslacht, dat er
nooit iets goeds van de dompers te verwach
ten is, en voor do ouderen om niet langer
partij gangers te blijven vau die kliek.
Mijnheer de Correspondent gij wilt ook doen
gelooven dat er in onzen bond eanen opvijzer
is, Mis manneken het woord is vrij bij ons en
wij hebben enkel afvijzers.
En zoo gij liefhebber zijt teekea dan uwe
artikels als ik doe, dau zult gij met onzen uit
een vijzer kuuueu kennis maken en op ueu
minuten ware bet met uw politiek mekaniek
gedaan. Wij vezen het uiteen en legden ge
heel de karlogie int kopken.
Verder Mijnheer spriugt gij om met mijn
geweten. Maar wat kan i« zeggen aan een en
leugenaar? Waar is zijn geweten Het mijne
is altijd ketzelide. 'k Heb siods de laatste ja
ren goed rondgekeken, veel nagedacht en ge
lezen, alles rijpelijk overwogen en heb tot slot
mij voor genomen, van uwe partie af te zien.
Nu begrijp ik, Mijnheer dat ik door mijne
vroegere stemmingen aau een onrechtvaardig
en slecht bestuur heb medegewerkt.
Ook heb ik de overtuiging dat ik nu mijn
geweten boter zal kunnen verdedigen dan
vroeger. Zoo gij, Mijnheer, nog meerder uit
leggingen wenschtet dan is Heintje gereed u
die te geven.
Stel mij plaats en uur in eene herberg van
Moorsel naar uwe keus en wij zullen samen
voor het publiek ons geweten blootleggen.
In afwachting van een aanvaard antwoord,
groet ik u en laat u met al de hoogmoedigheid
van uw en Stand.
Heintje, Schatbewaarder
van den vrijen Werkliedenbond.
Als antwoord op de proza, van ons schrij
ven, van 11 Maart kregen wij Zaterdag 17
in de Volksstem eenige regels echte poëzij.
Een eukel vers besloeg niet min dan tien druk
regels of tachtig woorden. Gelukkig dat het
ventje zich bij tijds inhield. Hadde het op dien
voet vooitgegaau dau werd een gansche blad
zijde van 't Stemmeken met éen stioofjevan
zijn liedje beklad. Wij vatten geenszins die
hoogere poëzii en deelen gratis 100 nummers
vau Dender galm uit zoo men ons dat versje
kan ophelderen.
Die brabbeltaal is boven ons klein verstand
en komt gewis uit een grooten bol, bost moge
lijk een verdutte hoppebaal. Maar wacht,
haast gingen wij vergeten wat met het ventje
gebeurd is iu zijue schooljaren en dat kan
eencn grooten invloed hebben op zijne gesteld
heid.
Moeder deed het zoontje op het Colle-
gie om te studeeren. De Cverste over zijnen
nieuwen leerling eenige uitlegging wcnschen-
do vroeg
Heeft hij nog al eenen goeden kop
'k Geloof het wel, antwoordde moeder,
hij is thuis al drij keeren van de trappen ge
rold op zijuen kop, zonder er iets van te we
ten.
Het correspondente schijnt verder bekom
merd met bet op pensioen stellen der School
madame. Zoo, ziju dat leugens Wel, gij die
zoo goed zijt ingelicht, kunt gij ons niet zeg-
hoe het komt, dat het schoolgerief in de klas
van Madame niet zoo goed verzorgd is, dan in
de andere klassen Het moet meer dan in
het oog springend zijn, daar kinderen van 9
a 10 jaar hier omtrent thuis klachten deden.
Heeft men ooit schreeuwender onrechtvaar
digheid geweteu Maar wat wil men van man
nen die als groudregel hebben - Hoe dommer,
hoe gemakkelijkere om uit te pluizen Woest
voorzichtig want als rnën aan de madame het
schoolleven onmogelijk heeft gemaakt en zij
haar pensioen krijgt, dan trekken onze meis
jes mee en bieden zich ter Gemeenteschool
aan. De verantwoordelijkheid van zulk iets te
dragen, dat laten wij. aau wie ze schuldig is.
Als slot van zijn artikel rijdt het ventje met
zijn abounement verloren in de omstreken
van Boom en Antwerpen. Opgepast, manneken
want moest ge soms van a ires miss u gij
zoudt kunnen elders komen dan bij broeder
overste en dan reed men met u en uw abon
nement naar..
Twee geitcbokken ontmoetten elkan
der op een smal brugsken over eene
breede beek.
Gaat uit den weg, zei geitebok
numero een, of ik stoot
Gaat gij uit den weg, zei geitebok
numero twee, of ik stamp er u af, ik
was de eerste op het brugsken.
Geen van beide wilde achteruit gaan
om den anderen er over te laten, vol
koleire Bcbudden ze hunne lange baar
den en bogen hunne koppen om de
stootpartij te beginnen.
Klik klak gingen de horens tegen
elkander stooten, wringen, de koppen
omlaag, links, rechts altijd meer en
meer woedeud en verblind. Twee, drie
minuten duurde den strijd eu dan,...
plof 1 numero een viel rechts, numero
twee viel liuks van 't brugsken in 't wa
ter
Een meerlaan die niet ver van daar
op een boom zat zong 1
Drinkt het uit en- pakt nog een
De brug te smal voor bun getween
Intussehen waren de geitebokkeu
naar den kant gezwommen en geraak
ten er met moeite uit, en beschaamd
liepen ze naar huis om zich te war
men.
Welnu indien de Okegemmenaars zoo
koppig en dom waren als geitebokken,
we zouden ook wel zulke tooneelen
bij te wonen hebben in sommige straten
onzer gemeente. De Holstraat en de
Boscbstraat moeten voldoende zijn voor
breed gerij. Men zou zeggen dat die
straten krimpen, ze zijn smaller ge
worden precies gelijk een lint dat uit-
gerokken wordt.
Op de banen kunnen twee karren el
kander niet meer voorbij. Watte twee
karren ?aeeu op sommige plaatsen zelfs