Ue spreekuren van M. Jules RENS. Liberale Associatie Bureel van Kostelooze raadplegingen. Martelaars. Medeburgers! MOORSEL. Okegem. De liberale volksvertegenwoordiger van ons arrondissement, M. Jules RENS Eal zitting houden TE AALST den eersten Zaterdag van elke maand ten 10 uren 's morgends, in den Graaf van Egmont, lokaal der Liberale Associatie, Groote Markt. TE SOTTEGEM den tweeden Dinsdag van elke maand ten 9 uren's morgends, bij M. Achiel De Mulder-Francois, aan de Statie. TE NINOVE den derden Dinsdag van elke maand ten 9 uren 's morgends, in het lokaal van den Liberalen burgers- en Werkmansbond bij M. Firmin Le- clair, op de Markt. TE HEltZELE den vierden Woensdag van elke maand, ton 10 uren 's morgends bij M° \V° Droeshoudt, aan de Statie. TE GEERAARDSBERGEN te zijnen huize, al de dagen des jaars, uitgezou- derd do hierboven vastgestelde zitdagen en de dagen, op welke zijnen plicht als volksvertegenwoordiger hem elders zouden roepen. Iedereen, arm en rijk, werkman, burger, landbouwer, neringdoener, nij- veraar of handelaar mag zich in volle vertrouwen tot M. Jules RENS wenden. VAN AALST Benevens de maandelijksche zittingen van onzen achtbaren volksvertegenwoordiger, Mr. Jules RENS, zullen er ten bureele der Libe rale Associatie, in den Graat van Egmont, (grauwen steen), grooto markt, alle Zaterda gen, van 10 tot 11 uren 's morgens, heel bevoegde mannen in rechterlijke zaken ten dienste staan van de liberale vrienden van den buileu en van do stad, om raad en inlich tingen tc geven nopens alle zaken. Iedereen mag er zich in volle vertrouwen wenden. De raadplegingen zijngansch kosteloos. Naar aanleiding der verschrikkelijke koolmijnramp vau Courrières in Frank rijk, welke meer dan 1400 slachtoffers maakte eu 1500 huisgezinnen iu rouw en verdriet dompelde, brachten wij aan de martelaars vau den arbeid, aan degenen die onvorschrokkeu dag uan dag hun leven ten pande stellen voor het onderhoud van vrouw en kroost. De heele beschaafde wereld door, steeg uit aller borsten een kreet van smartelijke doelueining, een kreet van medelijden voor de arme slachtoffers, voor hunne weduwen, weezen eu bloed verwanten. Yan alle kanten daagde er hulp op, het Frausch Staatsbestuur, de gemeentebesturen der omstreken stem den belangrijke hulpgelden, de Maat schappij van Courrières gaf haar eerste aanduel en zal daar zij alle verplich tingen op zich neemt jaarlijks 1,800.000 (een millioen 800 duizend franken) te betalen hebben aan de nabestaanden der dooden en aan de ge kwetsten. Maar er zijn andere slachtoffers van deD arbeid, dan degenen van Courrières die ook ons medelijden in de hoogste mate verdienen, namelijk de slachtof fers der overstroomingen Het lot vau den landman is soms wel droevig we ken en maanden werkt, zwoegt en wroet hij op zijnen akker, zorgt, schikt, berekent, om goede uitslagen te bekomen, heeft zware packteu en lasten te betalen eu dan als de verwach te oogst, zijne moeite moet beloouen breekt het onweer los en daar in zijn bijzijn wordt alles verwoest eu vernield cu grijnst armoede en gebrek hem te gen. Machteloos moet hij het aanzien, hij kan er niets tegen. Erger is het nog als de overstrooming niet alleen zijne veldvruchten, maar zijue akkers zelve vernielt en zijn stal en schuur omverre sleurt, alles verbrij zelend eu bedervend, wat iu 't bereik komt van den stroom. Voorlangen tijd zijn de akkers ongeschikt voor de teelt, geene Maatschappij dekt do geleden schade, geeue wet voorziet de hulp aan de slachtoffers van zulke ramp. De overstroomingen der Schelde heb ben aldüs, duizenden slachtoffers ge maakt, welstellende landbouwers ge heel ton onder gebracht, vrouwenkin deren en grijsaards iu ellende en een leven zonder hoop gedompeld. En hot klerikaal goeveruement van ons ongelukkig Belgie wil niet doen wat 't Fransch aQti-klerikaal goeverne- ment deed hulpgelden doen stemmen voor de slachtoff tb der overstroomin gen. Het gouvernement, verklaarde de Smedtde Naeyer, zal er niet tus- schenkomen tenzij de private wel- dadigheid te kort schiet. Neen, de duizenden slachtoffers der overstroomingan moeten niet rekeuen op het klerikaal goevernement. noch op de klerikale partij. Ze mogen bede len ze bedeleD, ze mogen het brood der liefdadigheid eten en dan? Dan kuDnen ze maar het land verlaten en in den vreemde den kost zoeken voor cchtge- nooto en kinderen. Ziedaar, hoe do klerikalen de land bouwers liefhebben Honderden mil- lioenen hebben ze voor nuttelooze for ten, voor ongelukkige boeren wier oogst vernietigd werd, voor ongeluk kige Vlamingen die alles hebben verlo ren welstand, vruchten, oogst en ak kers,geen duit Niets 1 niets 't Wordt tijd. dat ons Vaderland van zulk slecht, doorslecht; goevernement verlost worde, het strekt tot oneer van het Belgische volk. Intussehen sporen wij iedereen aan een mildeu penning te storten ten voordeele der rampzalige slachtoffers der vreese- lijke overstroomingen. Uit het ouderwijs komt allen wel stand en voorspoed. De ouders moeten hunne kinderen een goed onderwijs bezorgen. Daarover is eenieder het eens 1 Die verplichting staat zelfs geschre ven in den catechismus, waarom zou ze dan ook niet geschreven worden in de wet De klerikalen willen niet. Ze zijn be vreesd voor het onderwijs van bet volk. Het volk mag niet te verstandig wor den. Ze verbieden de ouders hunne kinde ren te lateD werken, ze verplichten onze zonen naar de kazerne te trekken, ze verplichten onze jongens garde-ci- viek te worden, maar vau verpiicht on derwijs willen ze niet weten, iu naam der vrijheid. Dat noemen wij de vrijheid van on wetendheid 1 En het is voor die vrijheid van onwe tendheid, dat de klerikalen van Aalst in zitting van den gemeenteraad van 26 Maart gestemd hebben tegeD den wensch voor verplichtend onderwijs. Wat is vrijheid van onderwijs Onderwijs moet er zijn, scholen waar alle Belgische ouders hunue kinderen gerust mogen naartoe zenden moeten er ook zijn. Maar de ouders moeten vrij zijn in de keus der school, 't Is te zeggen dat ze vrij moeten zijn hunne kinderen naar de school te zenden welke ze de beste achten. Iu Aalst zijn er twee stadsjongens- scholen. De eerste, de school der Vrijheid straat (anders gezegd De Kat) geniet het volle vertrouwen der ouders, omdat er steeds eun degelijk onderwijs werd ge geven en het nog altijd de beste is der stadsscholen. De tweede, de school van meester Van Rentergem, aan de Arend, binDe- straat, geniet dat vertrouwen met. Welnu de klerikalen van onzen ge meenteraad, die fijne voorstaanders der vrijheid van onderwijs hebben een be sluit gestemd waardoor al de ouders wouonde laugs den rechten kant der Dendervaart en die hunne kindereu naar De Kat ter school zenden, dat niet meer zullen mogen doen, en verplicht zullen zijn hunne kleinen bij meester Van Rentergem te zenden of naar da klerikale scholun. Is dat niut schandalig En die kerels durven spreken van vrijheid vau onderwijs Menscben die aan de Zeebergbrug wonen zullen gedwongen zijn huune kinderen naar den Arend te zenden, drie kwartuur ver, ofwel naar eene kle rikale school, waar het onderricht sectarisch dus slecht is. Dat schandalig besluit werd gestemd door 11 klerika len tegen 6 liberalen en M. Claus Eug. Ziedaar hoe die klerikale potuilen de vrijheid verstaan. Ze willeu de stadsjongensschool, waar onlangs eene nieuwe klasse werd inge richt benadeelen, ja, ten onder brengen ten voordeele hunner partijscholen, on derhouden met het geld van iedereen zonder dat iemand er-toezicht over heeft 0d die op vele plaatsen eene gold- klopperij zijn geworden. Weg met de goede scholen^! is hunne leus. En als die kerels in naam der vrij heid de stadsscholen zullen vernietigd hebben, dan zullen de ouders verplicht zijn, hunne kinderen te zenden naar de klerikale broeinesten van fanatism of ze te laten loopen langs^de straat. Welnu we protesteeren tegen die on wettelijke, schandalige krenking der vrijheid, we protesteeren namens de talrijke ouders, die verplicht zullen ziju hunne kinderen te burooven van een degelijk onderwijs, en met ons zullen tegen die handelwijze prostesteeren al de vrienden van het goed onderwijs en van de stadsscholen. Deze week las ik bi] toeval het Stemmeken van Zaterdag 24 Maart. Hoe verwonderde het mij er te lezeD, dat ik Nöo met Heintje in ge sprek beu geweest, op den trein, over de ver gadering van onzen Boud. He wei menscben ik ben sedert drij woken in ziekverlof en mag de kamer niet verlaten. Is het dan liegen, dat ze doen of niet. Het is niet te verwonderen dat mijnheer de onderpastoor in 't misken uitriep Men mag geen slechte gazetten lezen. Ge moet die vreem de stemmen vericeien. Bestaat er grootur kwaad dan zoo iets in eeue gazet te zetten als men er niet aan of aau daar omtrent is ge weest. Moest er eeusop den trein een feit zijn gebeurd dat strafbaar was, dau kou ik Noo zoowel als dader aanzieu geweest zijn, dan welk ander vrerkbroeder. Gelukkig menscben dat de Docloor daar was om bet anders te getuigen. Past dus op makkers en laat u met geene leugens paaien. steekt zulke blaadjes in de stoof daar is hunne plaats zegde M. De Pastoor. Noö. Open brief aan Mijnheer de Correspondent van't Stemmeken als antwoord op zijnen on- noozelen zeever, zooals hij dat heet, van 24 Maart. Moorsel, 27 Maart 1906. Mijnheer Het eerste wat ik u zeggen moet is dat gij een scüandige leugeuaar zijt. Gezien mijn werkbroeder Noó ziek is, rijdt hij niet op naar Brussel, eu zoo kon ik met hem niet in gesprek komen. Maar wat wil men De maat loopt over, waarvan ze vol is en liegen en beloven is altijd uw wapen geweest. Ik kan er goed over oordeeleu daar ik lang ge noeg in uw kamp bob gestreden en de onrecht vaardigheden, die er gebeuren moeten wel groot zijn, dat ik, en menige werkman en boer van uwe klodden afzie Wat zien wij anders bij de Moorselsche Dompers dao uitpluizen en in kiezingstijd de menscben bedreigen met he mel en helle, als men ze niet verdomd ver klaart. Lang genoeg hebt gij daarmee geschermd en den godsdienst tot masker gebruikt. Ziedaar eenige der redens die mij uwe kliek hebben doen verlaten. Gij legt iu mijnen mond de Scheldnaam Snotmuil om mijne werkbroeders te beduiden. Laaghartige Hoe, jougelingen van 16 a 20 jaar zijn snotmuilen Zij, die vaQ vier ure des morgends optrekken naar Brussel om voor va der en moeder de korst brood te helpen win nen en alleen 's avonds om 9 ure 't huis ko men. Dat zijn Snotmuileu. Wel Correspondent mag ik u kennen wat doet gij voor uw vleesch te winnen. Ik twijfel niet ot gij zijteen Moor selsche Smoutbol die op de partieschap uvr buiksken rolt, en dus met verachting on ver- nederiug op den armen werkman nederziet. Het is eene goedu les dat Lauimeken Smeer buik geeft aan het jonge geslacht, dat er nooit iets goeds van de dompers te verwach ten is, en voor do ouderen om niet langer partij gangers te blijven vau die kliek. Mijnheer de Correspondent gij wilt ook doen gelooven dat er in onzen bond eanen opvijzer is, Mis manneken het woord is vrij bij ons en wij hebben enkel afvijzers. En zoo gij liefhebber zijt teekea dan uwe artikels als ik doe, dau zult gij met onzen uit een vijzer kuuueu kennis maken en op ueu minuten ware bet met uw politiek mekaniek gedaan. Wij vezen het uiteen en legden ge heel de karlogie int kopken. Verder Mijnheer spriugt gij om met mijn geweten. Maar wat kan i« zeggen aan een en leugenaar? Waar is zijn geweten Het mijne is altijd ketzelide. 'k Heb siods de laatste ja ren goed rondgekeken, veel nagedacht en ge lezen, alles rijpelijk overwogen en heb tot slot mij voor genomen, van uwe partie af te zien. Nu begrijp ik, Mijnheer dat ik door mijne vroegere stemmingen aau een onrechtvaardig en slecht bestuur heb medegewerkt. Ook heb ik de overtuiging dat ik nu mijn geweten boter zal kunnen verdedigen dan vroeger. Zoo gij, Mijnheer, nog meerder uit leggingen wenschtet dan is Heintje gereed u die te geven. Stel mij plaats en uur in eene herberg van Moorsel naar uwe keus en wij zullen samen voor het publiek ons geweten blootleggen. In afwachting van een aanvaard antwoord, groet ik u en laat u met al de hoogmoedigheid van uw en Stand. Heintje, Schatbewaarder van den vrijen Werkliedenbond. Als antwoord op de proza, van ons schrij ven, van 11 Maart kregen wij Zaterdag 17 in de Volksstem eenige regels echte poëzij. Een eukel vers besloeg niet min dan tien druk regels of tachtig woorden. Gelukkig dat het ventje zich bij tijds inhield. Hadde het op dien voet vooitgegaau dau werd een gansche blad zijde van 't Stemmeken met éen stioofjevan zijn liedje beklad. Wij vatten geenszins die hoogere poëzii en deelen gratis 100 nummers vau Dender galm uit zoo men ons dat versje kan ophelderen. Die brabbeltaal is boven ons klein verstand en komt gewis uit een grooten bol, bost moge lijk een verdutte hoppebaal. Maar wacht, haast gingen wij vergeten wat met het ventje gebeurd is iu zijue schooljaren en dat kan eencn grooten invloed hebben op zijne gesteld heid. Moeder deed het zoontje op het Colle- gie om te studeeren. De Cverste over zijnen nieuwen leerling eenige uitlegging wcnschen- do vroeg Heeft hij nog al eenen goeden kop 'k Geloof het wel, antwoordde moeder, hij is thuis al drij keeren van de trappen ge rold op zijuen kop, zonder er iets van te we ten. Het correspondente schijnt verder bekom merd met bet op pensioen stellen der School madame. Zoo, ziju dat leugens Wel, gij die zoo goed zijt ingelicht, kunt gij ons niet zeg- hoe het komt, dat het schoolgerief in de klas van Madame niet zoo goed verzorgd is, dan in de andere klassen Het moet meer dan in het oog springend zijn, daar kinderen van 9 a 10 jaar hier omtrent thuis klachten deden. Heeft men ooit schreeuwender onrechtvaar digheid geweteu Maar wat wil men van man nen die als groudregel hebben - Hoe dommer, hoe gemakkelijkere om uit te pluizen Woest voorzichtig want als rnën aan de madame het schoolleven onmogelijk heeft gemaakt en zij haar pensioen krijgt, dan trekken onze meis jes mee en bieden zich ter Gemeenteschool aan. De verantwoordelijkheid van zulk iets te dragen, dat laten wij. aau wie ze schuldig is. Als slot van zijn artikel rijdt het ventje met zijn abounement verloren in de omstreken van Boom en Antwerpen. Opgepast, manneken want moest ge soms van a ires miss u gij zoudt kunnen elders komen dan bij broeder overste en dan reed men met u en uw abon nement naar.. Twee geitcbokken ontmoetten elkan der op een smal brugsken over eene breede beek. Gaat uit den weg, zei geitebok numero een, of ik stoot Gaat gij uit den weg, zei geitebok numero twee, of ik stamp er u af, ik was de eerste op het brugsken. Geen van beide wilde achteruit gaan om den anderen er over te laten, vol koleire Bcbudden ze hunne lange baar den en bogen hunne koppen om de stootpartij te beginnen. Klik klak gingen de horens tegen elkander stooten, wringen, de koppen omlaag, links, rechts altijd meer en meer woedeud en verblind. Twee, drie minuten duurde den strijd eu dan,... plof 1 numero een viel rechts, numero twee viel liuks van 't brugsken in 't wa ter Een meerlaan die niet ver van daar op een boom zat zong 1 Drinkt het uit en- pakt nog een De brug te smal voor bun getween Intussehen waren de geitebokkeu naar den kant gezwommen en geraak ten er met moeite uit, en beschaamd liepen ze naar huis om zich te war men. Welnu indien de Okegemmenaars zoo koppig en dom waren als geitebokken, we zouden ook wel zulke tooneelen bij te wonen hebben in sommige straten onzer gemeente. De Holstraat en de Boscbstraat moeten voldoende zijn voor breed gerij. Men zou zeggen dat die straten krimpen, ze zijn smaller ge worden precies gelijk een lint dat uit- gerokken wordt. Op de banen kunnen twee karren el kander niet meer voorbij. Watte twee karren ?aeeu op sommige plaatsen zelfs

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1906 | | pagina 2